REKLAMA

Polska dieta śródziemnomorska, czyli karp!

Gościnnie: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2022-09-02 15:50
W studio:
Czas trwania:
17:54 min.
Udostępnij:

Polacy jedzą ponad 70 kilogramów mięsa rocznie, dla zdrowia powinniśmy ograniczyć to o połowę. Dla tych, którzy nie chcą całkiem rezygnować z drobiu czy wieprzowiny, mamy zdrowsze rozwiązanie - ryby! Urszula Mijakowska, dietetyczka i diet coach tłumaczy, co sprawia, że dieta śródziemnomorska jest jedną z najzdrowszy na świecie. Co jednak, gdy mieszkamy nad Morzem Bałtyckim, a nie Śródziemnym? Zapraszamy do wysłuchania podcastu! Rozwiń »
Parterem podcastu jest Polski Karp - Organizacja Producentów. Materiał współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu "Rybactwo i morze" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest Polski karp organizacja producentów materiał współfinansowany przez Unię europejską w ramach programu Operacyjnego rybactwo i może dzień dobry nazywam się rolami jak ska Siemion dzisiaj chciałbym zaprosić do podcastu na temat tego co jemy jakiem my i dlaczego dieta śródziemnomorska jest to najzdrowszy wysokie obcasy moją gościnią dzisiaj jest muszlami akowska, gdzie te daje Tkocz autorka szkoły networkingu w Polsce ulu chciałam zapytać, bo powszechnie Rozwiń » wiadomo, że Polacy spożywają bardzo dużo mięsa już standardowe jest to powiedzenie, że nie ziemniaków, ale zjedz mięsko z talerza natomiast chciałam zapytać, skąd przekonanie, że mięso jest tak bardzo ważne dla naszego zdrowia w naszej diecie czy w ogóle spożycie mięsa w Polsce może trochę się odniosę do tej informacji o spożycie mięsa w Polsce wzrastało wraz ze wzrostem wzbogacania się portfela też tak powiem nas wszystkich i bezpośrednio po wojnie tak dla porównania zjedliśmy średnio na mieszkańca rocznie 25 kilo mięsa roku osiemdziesiątym był taki piknik mięsa można powiedzieć i wtedy spożycie wynosiło 74kg i mniej więcej na tym samym poziomie jest z niewielkimi wzrostami czy spadkami utrzymuje się do dzisiaj, czyli jest to bardzo duża wynika to z wielu czynników jednym z nich jest o czym wspomniała, czyli te przekonania, że mięso jest potrzebne dla zdrowia to jest fakt to jest fakt naukowy, że mięso jest potrzebne do tego, żeby organizm się dobrze rozwijał, żeby dobrze wzrasta szczególnie młody organizm, żeby wszystkie procesy immunologiczne hormonalne, które zachodzą w naszym ciele no zachodziły w ten sposób dobry dla zdrowia i teraz, dlaczego to jest prawdą, dlatego że mniejsze mięso zbudowany jest z białka i to białko jest niezmiennie potrzebne naszemu ciału do tego co już powiedziałam tylko teraz to ile mięsa zjadamy jak ona jest przez to nasze ciało wykorzystywane to jest następny punkt i tu możemy powiedzieć, że potwierdziła to nauka, że zjadamy tego mięsa no o wiele za dużo ile w takim razie powinniśmy go jeszcze, żeby było to bezpieczne i zdrowe normy, które są określone przez międzynarodową organizację zdrowia, ale przez też Polski Instytut żywności żywienia to jest 0708g na kilogram masy ciała na dzień, czyli przeliczając to dalej na rok to wychodzi powiedzmy około 3035 kg mięsa rocznie, czyli my zjadamy ponad 2× tyle, dlaczego to jest takie no dzisiejszych czasach szczególnie problematyczna ta ilość, którą zjadamy, dlatego że zbyt duża ilość poszczególnych składników odżywczych budulca owych w naszej diecie powoduje no różne problemy zdrowotne i tak, jeżeli jemy zbyt dużo białka to część rzeczywiście ciało sobie wykorzystuje jako budulec jako taki materiał energetyczny, ale część po prostu tego co już jest niepotrzebne przemienia się tłuszcz i stąd mamy takie choroby jak otyłość, która sprzyja z kolei następnym chorobom związanym z niedokrwieniem serca albo z cukrzycą, ale też z różnymi formami nowotworowymi i to jest coś co potwierdza współczesna nauka ten trend, że jemy za dużo mięsa, że powinniśmy się skierować ku, gdy jecie, która nie zawiera w sobie aż tyle produktów odzwierzęcych to może lepiej w takim razie zrezygnować z mięsa no niektórzy tak robią weganie rezygnują zupełnie produktów zwierzęcych wegetarianie również natomiast współczesna nauka uważa, żeby jeść mięso w umiarkowanych ilościach szczególnie organizmów, które się rozwijają, czyli u dzieci młodzieży, ponieważ białko, które zawiera mięso jest tzw. to znowu mówi nauka pełnowartościowym białkiem co nie znaczy, że białko roślinne jest niedobre ono jest również pożyteczne dla organizmu człowieka natomiast to białko jego skład aminokwasów, bo białko zbudowany z aminokwasów jest bardzo zbliżone do białka, z którego zbudowane ciało człowieka stąd też wynika ten podział natomiast ja osobiście uważam i tak uważają też niektórzy znani na świecie dietetycy autorzy wielu poradników książek lekarze, że mięso warto jeszcze w niektórych w określonych okolicznościach rzadziej niż to jemy np. codziennie kilka razy dziennie jemy kanapkę z szynką po ten obiad jest mięsem i znowu na kolację jest twarożek np. czy kanapka z szynką to są wszystko produkty, które są tzw. produktami od zwierzęcymi i udział ich w naszej dziennym dziennej diecie powinno być mniejsze znaczy dopasowane do naszych potrzeb to w takim razie co dzieje to śródziemnomorską, bo istnieje przekonanie, że to jest jedna z najzdrowszych diet, jaka jest nam znana i że osoby, które odżywiają się w ten charakterystyczny dla morza Śródziemnego sposób są zdrowsze dłużej żyją mniej są narażone na właśnie choroby metaboliczne czy nowotwory to prawda dieta śródziemnomorska jest jedną z najzdrowszych diet rekomendowanych przez różne Towarzystwa dietetyczne na całym świecie ciekawe jest to, że dieta śródziemnomorska w zasadzie została odkryta przez naukę w latach pięćdziesiątych zeszłego wieku, czyli ma bardzo długi staż był taki epidemiolog amerykański dr Theiss i on, badając zdrowie mieszkańców basenu morza Śródziemnego zaczął od krety stwierdził, że ludzie tam mieszkający ze względu na to co jedzą zapadają mniej na choroby serca, bo to był taki główny aspekt tych badań wtedy, a co za tym idzie nie są otyli dłużej żyją są bardziej żywotny przez całe życie, czyli mają więcej energii no i stwierdził wtedy już w latach pięćdziesiątych, że do każdego posiłku jedzą zieleninę tak to wtedy określi nie ma posiłku bez zieleniny drugą rzeczą jest to, że jedzą bardzo mało mięsa bardzo mało nabiału natomiast mięso zastępują rybami, które też jedzą w niewielkich ilościach np. raz w tygodniu i do tego wszystkiego do każdego posiłku piją lampkę czy szklaneczkę wina ich, a jeszcze była sprawa deseru, że nie jedzą ciast ani żadnych lodów itd. ciasteczek tylko jedzą owoce świeże owoce natomiast ciasta piekli wtedy, kiedy były te badania prowadzone, czyli w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych jedli na specjalne okazje uroczystości rodzinne więc, jakby z tych badań, które potem przeszły jeszcze następne badania zbadano też inne kraje nie tylko Kretę i Grecję tylko Włochy Jugosławia było i porównano wyniki tych badań ze sposobem odżywiania ludzi np. w stanach Zjednoczonych Holandii w innych krajach europejskich i Japonii tych badań było bardzo dużo były to badania wieloletnie, które jednoznacznie wskazują, że dieta roślinna jest zdrowa dla człowieka powiedziałeś też bardzo ciekawego, bo wspomniałaś o rybach czy ryby powinniśmy traktować jako mięso czy dajemy sobie dyspensę na ryby są czymś innym Redy ton mięsa na dobrze to dlaczego one są zdrowsze odpowiedzmy wieprzowinę czy wołowinę ryby zawierają przede wszystkim, jeżeli chodzi o skład tłuszczów zawierają tzw. kwasy niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe wśród nich kwasy omega 3 zawierają też tłuszcze, w których rozpuszczone są witaminy, a de, czyli te potrzebne np. dla wzroku dla kosztami na, a czy dla skóry czy w ogóle dla dobrego funkcjonowania naszego ciała zawierają też dużo minerałów, a jeszcze zawierają witaminy z grupy BRE i tych witamin jest no cały zbiór zawierają też pierwiastki minerały, czyli zawierają wapń zawierają potas selen te wszystkie pierwiastki też przyczyniają się np. do budowy kości do budowy odporności są dla człowieka no mięso w ogóle rybie jest łatwiej strawne oczywiście zależy od sposobu przygotowania, ale jeżeli jest pieczone gotowane to jest łatwiej strawne niż mięso smażone np. wołowy czy wieprzowe to też jest jakby naukowo dowiedzione możemy tak powiedzieć także te korzyści wynikające z mięsa rybiego są to przede wszystkim musimy się tutaj skierować na tą zawartość kwasów omega 3, które są bardzo ważne dla rozwoju naszego mózgu dla w ogóle całej gospodarki tłuszczowej, która zachodzi w naszym ciele i to jest ten główny walor ryb no dobrze tylko z rybami jest jeszcze taki problem budzą nas nieufność głównie, dlatego że jak powszechnie wiadomo może i oceany są zanieczyszczone metalami ciężkimi albo coraz popularniejszym głośniej mówimy o mikroplastiku, które jest wszędzie, który jest w wodzie, która jest w rybach, więc jak mądrze wybierać te ryby tak, żeby sobie nie zaszkodzić powiedziała, że na zdrowie, kiedy sięgamy po nie raz do 2× w tygodniu tak natomiast jak wybierać rybę tak, żeby były one faktycznie z korzyścią dla naszego zdrowia na już samo to żyjemy teraz czy 2× w tygodniu w ilości powiedzmy 100150 g, bo to też jest związane z tą dietą zdrową dla zdrowia odżywianie się dla zdrowia wskazuje na to, że my no nie dostarczymy szczególnie szkodliwych dla naszego ciała substancji, które zawartej zawierają ryby to możemy zrobić to jest taka 1 rzecz druga rzecz jest taka, że możemy wybrać tak jak powiedziałem odpowiednie gatunki tutaj podzieliłabym te gatunki ryb morskich ryb słodkowodnych wśród ryb morskich eksperci uważają, że najlepiej kupować nieduże tuszki ryb czyli, ponieważ im dłużej ryba pływa w wodzie, która jest no tak jak powiedziałaś, w której znajdują się różne sole metali ciężkich czy mikroplastik no to będzie ta ryba więcej i ciało kumulowały tych substancji, więc ryby młode i zalecane są dla dzieci dla dorosłych takie ryby jak dorsz śledzie sardynki ser del przede wszystkim to jest, ponieważ one też zawierają dużo kwasów omega 3 jednocześnie natomiast powiedziałabym, żeby w ogóle nie jeść takich ryb jak ryby maślane panga duże np. mięso pochodzące z tuńczyka czy rekina to są ryby które, jakby są w tym spisie tych ryb od strzeżonego dał z czerwonym światełkiem dokładnie natomiast, jeżeli chodzi o ryby słodkowodne ja uważam, że najlepiej jeść ryby, które są z certyfikatem, które są rybami ekologicznymi po pierwsze, dlatego, że nie są to ryby ogromne i duże tylko stosunkowo no wagowo też muszą być określone poprzez właśnie te certyfikaty poza tym są karmione odpowiednią paszą, która będzie również miała wpływ na zawartość w ich mięsie tych kwasów tłuszczowych omega 3 czy omega 6 w odpowiednim stosunku tak, żeby było to najzdrowsze mięso dla człowieka no i toteż są ryby z certyfikatem hodowane przez ludzi, którzy są prawdziwymi pasjonatami tego co robią, czyli no nie zaszkodzą tym zwierzętom przynajmniej ja wychodzę z tego założenia, że możemy być pewni, że to co kupimy jest rzeczywiście jakościowo dobre dla nas dla naszych dzieci dla rodziny, o ile np. dietą śródziemnomorską rybą, która mi się kojarzy to jest dorada o tyle z dietą polską i taką rybą, która na wskroś kojarzy mi się z polskością to skarb tak, dlaczego warto sięgać po tego karpia karpie od wieków polską rybą tak można powiedzieć, bo w zasadzie to chyba od trzynastego wieku już jest obecny w Polskiej kuchni i ten karp królewski szczególnie jest no bardzo wartościową rybę on może ma trochę ości więcej niższy inne ryby niż pstrąg np. ale i to nie jest problem żeby, jakby przyczyna, żeby tego karpia nie spożywać ma fantastyczne właściwości odżywcze, dlaczego dlatego, że ma jest rybą stosunkowo średnią tłustą tak można powiedzieć kaloryczność 100 g ryby to jest na poziomie około 150 gotowanej pieczonej, która na 10kcal tak także niewielka, a dostarczy nam oprócz wspomnianych już kwasów omega 3 i dobrego białka jako materiał budulcowy tego energetycznego, ale dostarczy nam też witamin właśnie tych rozpuszczalnych w tłuszczach witamin z grupy bez dostarczy nam składników mineralnych, które no te, które już wymieniałam, czyli potas magnez wapń selen to główne żelazo też zawiera mięso karpia w no i ma takie walory smakowe jest delikatne z o słodkawym lekko smaku różowawe jest bardzo dobre dla dzieci też np. małym dzieciom można gotować zupy z karpia są pyszne, a czy to, że to jest ryba z tej naszej szerokości geograficznej też mam dodatkowy walor oczywiście, ponieważ no, jakby genetycznie przekazujemy sobie pewne informacje związane z pewnymi smakami czy dostosowaniem białka do naszego ciała do naszego organizmu, ale nie wchodząc już te zależności po prostu jest to ryba, którą jadły nasze prababcie babcie rodzice i po prostu zawsze jest to ryba świąteczna nie ma Bożego Narodzenia bez karpia po żydowsku karpia w galarecie no smażonego najróżniejszych formach do świąt jeszcze trochę nam czasu zostało tymczasem bardzo dziękuję za rozmowę moją gościnią była Ula jako ska daje Tkocz dietetyk autorka programu szkoły daje coachingu ja nazywam się rolami akowska Siemion i dzisiaj rozmawiałyśmy o tym dlaczego warto mądrze wybierać to co jemy, dlaczego warto postawić na ryby w tym na karpia bardzo dziękuję to była łódka wysokich obcasów partnerem podcastu jest Polski karp organizacja producentów materiał współfinansowany przez Unię europejską w ramach programu Operacyjnego rybactwo i może Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA