REKLAMA

„Oddech” – powieść o dwóch prawdach i zwodniczej pamięci

Gościnnie: Poczytawszy. Podcast Wydawnictwa Agora
Data emisji:
2022-09-02 16:40
Prowadzący:
Czas trwania:
28:34 min.
Udostępnij:

Debiutancka powieść Niny Igielskiej elektryzuje wielowymiarowością i metafizycznością. Autorka w rozmowie z Pawłem Goźlińskim mówi o nawiązaniach literackich, które pobrzmiewają w książce m.in. o „Lolicie” Nabokova oraz o rzeczywistości Me too, snuje też rozmyślania nad przeniesieniem powieści na deski teatru wzorem Yasminy Rezy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry nazywam się Paweł Goźliński zapraszam państwa na podcast poczyta wszy podcast wydawnictwa Agora, a moim gościem dzisiaj jest Nina Igielska autorka powieści oddech i powieści debiutanckiej i nie znaczy już od razu nam sprostować taką oto tezę, która jest stereotypem, że w Polsce zadebiutował jest bardzo trudno mi się wydaje, że nie powinien prostować wszyscy boją niż 5 z nich powstają tylko znakomite książki, których autorzy nie muszą martwić o to czy uda Rozwiń » się zadebiutować na rynku, jeżeli chodzi o Nine to muszę państwu powiedzieć, że wszystko jasne, że byłem redaktorem tej książki, więc z nami dosyć dobrze a, a i ten projekt powieściowy zaintrygował mnie zafascynował się od pierwszego czytania, więc rzeczywiście gmina nie miała problemu z debiutem przynajmniej u nas UAM powiedz właściwie w jaki sposób należy o twoją książkę traktować czy, bo należy na 2 światów z 1 strony dużo w niej jest z thrillera z drugiej strony sporo powieści obyczajowej, gdzie Wola ładne i pół punktu wolałaby się znaleźć na żadne z tych 2 oczek zaś widziałem od ich jako literatura piękna jest ani powieść obyczajowa ani ani trochę thriller i natomiast wierzę, że dobra literatura jest po prostu dobra literatura nie musi być literatura gatunkowa już obecnie musimy tego nazywać albo przyklejać to jakiś szmatek specjalnych to zwierzę literaturę piękną ule trudno jest w tej książce rozmawiać powiem państwu nie tolerują w tym co zrobi chyba będzie musi spacerować chyba nie ma wyjścia chyba nie mamy wyjścia, choć na pewno nie zdradzimy państwu jak to się wszystko kończy, dlatego że w Choczni nam mówi, że nie chce się być ustawione na żaden poseł książka jednak łapię naszą uwagę i zmusza do tego, żeby w napięciu czekać na rozwiązanie, a czy twoja książka, a po kiedy, kiedy w ogóle na nią wpadła czy też książka, która w, jaki sposób towarzyszył Ruchowi mitu czy pomysł pojawił się wcześniej czy był bardziej z życia czy literatury, a to jest post bardzo dobre pytanie w zasadzie MO najpierw stąd pomysł, abym wam bardzo zaskoczona, kiedy te redaktor Filip Modrzejewski jako pierwszy widział fragment książki to komentarz chodzi o mitu nie dopiero wtedy dam sobie sprawę, że być może nie podarują c w i są pewne aspekty, które też wpisał się ten ruch i NATO nie są pewne tylko aspekty mam wrażenie, że to, ale dowiedzą się państwo tego, kiedy doczytać do końca jeszcze dotrzeć do, a posłowia do tej książki, których sporów pół autorka trochę mówi o pewnych założeniach pewne myślach, które wyszły same książki są pewnością nie jest tutaj sporo odwołań literackich, bo oprócz tego że, jakim żywiołem jest właśnie rzeczywistość rzeczywistość, a mit to trud drugą stroną jest literatura, a takim podstawowym punktem odniesienia chyba jest Lolita może się mylę ten tak zdecydowanie to istotna istotny punkt odniesienia natomiast zauważam jedno, że ciężko pisać ciężko pisać o naprawę z pożarami wzruszony nikt nie powiem ile w kilku spojler, a ciężko jest było pisać książkę nie miesiąca ulica Moss spotkałem się tak ją z taką opinią, a mi już jednego z blogerów, że jest to forma współczesnej lolity natomiast bardzo było dla mnie ważne że, pisząc książkę nie wraca stolika, żeby nie była tylko rozmowa z pierwotnym tekstem, żeby to był czy sposób na utwór, a jeżeli mówimy w ogóle o licie toczył się nie mówimy o logice współczesnej, a jeżeli chodzi o to, bo to nie jest ten sam motyw to nie jest ta sama, a historia, choć można byłoby, używając kategorii filmowych mówić o swoistym sequelu ale, toteż oczywiście nie jest żaden sposób SIG LO w ale masz poczucie, że oprócz tego, że odwołuje się do naukowa to z nim dyskutuje z nim z powieścią dziękuję bardzo, różne rzeczy o powieść, a w pewien sposób, a zawsze brakowało tak, że w logice widzimy tylko 1 punkt widzenia, a widzimy mężczyznę starszego, który kocha się w tej dotyczące bardzo łatwo i Wrocław dać mu jest wierzymy, że jak no i jako 0101. raz na lat i 11415 zdecydowanie za wcześnie polecam i miałem wrażenie zakochałam się co kocham absolutnie właśnie głównym bohaterze, a wydawało mi się, że ta książka miłości i przeraża mnie to, że w zasadzie poza może 2 zdaniami na końcu dostajemy w ogóle żadnego spojrzenia Lolita i wiem jak ona wizję historii nie wiemy jak w jaki sposób historia zaważyła na późniejszym życiu i widzimy tylko to co w debatach chcemy pokazać wydaje się, że w mojej książce mi daje trochę głos ulica nad trochę to jest absolutnie mało powiedziane, jeżeli gdzieś się gdzieś jeszcze w jaki sposób określać obszar to znajduje się twoja powieść też oczywiście to jest obszar historii tak dlatego, że to jest jednak w, a przede wszystkim historia, a w i jeżeli chodzi o język, jeżeli chodzi o bohaterkę, ale również formy w jaki sposób oddająca zupełnie inny sposób powiedział punkt widzenia kobiet w ogóle myśleć już trochę państwo znacie jak bawiliśmy i powiedzmy trochę o tym jak to się zaczyna, a kopia mężczyzna spotykają się na spotkaniu autorskim, a jest starzejącym się filozofem celebryta ona nie najmłodszą już, ale wciąż, ale zdaje się fanką, a wychodzą z tego spotkania zaczyna flirtować wychodzą z tego spotkania wydaje nam się, że wieczór skończy się już oczywisty sposób ani pociąg kobieta mówi, że jednak przyznają, że nie jest też pierwsze spotkania więcej bowiem, że nie mogę zdradzić, bo zepsuję przyjemność z odkrywania historii całe szczęście, a 1, że sztuk, którą posiadł też w w to w stopniu bardzo wysokim jest to, żeby czytelnikowi nie pozwolić na pewność, a na pewność, jaka jest prawda, kto tak naprawdę to prawdę mówi do ogona zależy czym jest w interesie a kto jest, a jeżeli mówimy o kategoriach nauk prawnych doktor jest sprawcą, kto ofiarą właśnie będziemy mówili na czym polega, a zbrodnia, a więc ta mozaikowość ten wielo pokazujący zdarzenia bohaterowie punktu widzenia sposób opowiadania sprawia, że no jesteśmy cały czas stanie takiej gotowości niepewności na kolejny zwrot, a takie było założenie czytelnik ma nie wiedzieć, a czytelnik nie wiedzieć i moim pierwotnym założeniem tylko zrezygnowałam po to, bardzo dobrych sugestie dyrektorskich, żeby czytelnik nawet na koniec nie wiedział co jest sprawną, a podoba się naprawdę generalnie mówimy, kiedy mówimy o prawdzie potocznie myślimy coś z myślą o nich zero-jedynkowo coś co się wydarzyło widzieliśmy to wiemy co jest, a prawda wciąż bardzo mocno umownym są takie fantastyczne badania en, które mówią, że prawda, że pamięć jest w rodzaju pali za każdym razem, kiedy odtwarzać pewne wspomnienia zmienia się, kiedy w grupie zaczyna rozmawiać, o czym z, a wpływa na mówiąc o swoich wspomnień pływasz wspomniał innych osób i w ma nie mam cię z procesem ustalenia wspólnej wersji škody świadomym procesem i wydaje mi się, że wszyscy szalenie ciekawego coś co zasługuje m.in. po jest, ale czy w wypadku dwoje bohaterów ziemi taka próba ustalenia wspólnej wersji zdarzeń po pierwsze, może się powieść po drugie, czy czy ona jednak nie będzie relatywizowanie ME w kwestii już nieprawda, ale winę po pierwsze nie może się po nie ma prawa się po jest w przypadku oddechu mamy do czynienia z 2 różnymi prawdami i walką o to, która z tych prawd od koniec dnia zaś nocy, która z tych praw zwycięża część może tylko 1 w ogóle skończyłoby się koncept filozofa celebrytę, bo to jednak znowu tych wypadku mitu to złapać moment taki a kiedy znacznie zupełnie nieświadomie prawdopodobnie twoja myśl o pisaniu powieści nałożyła na pewne prace społeczne to mam wrażenie, że pojawienie się postaci filozofa celebryty i też jakimś nowym stosunkowo wynalazkiem medialnym czy mieszkać na myśli też nie zgadzam pierwszym twórcą talk-show był już Arystoteles w w 100 kont w końcu bardzo bardzo stary daj się, że on już wtedy też pełni rolę taki troszkę filozofa celebrytę, a natomiast w w Polsce może nie ma ich duża, bo nie myślimy o nich w kategorii celebryci, ale zdarzają się osoby, która Tomasz Stawiszyński np. które pełni też rolę komentatora rzeczywistości, a na tym z naszych w krajach ościennych Niemcy Francja i jest to zjawisko absolutnie absolutnie normalna w Niemczech jest np. liścia David treść, która go, którego książki są Mia co mi bliska, a wszystkiego wypowiedzi aktora en być może, ale książki decydowania w Niemczech w Niemczech w nim po to, wdaje się zmniejszyć zjawisko, które istniały już od bardzo bardzo dawna we Francji np. jest mnóstwo filozof celebrytów i oni rzeczywiście są naprawdę wynoszenie na piedestał słuchani, a wypowiadają ani przez żłobek ani też to też ale, ale jestem pewien urok tego kraju i wydaje mi się, że wolałaby mieć czasami śniadaniu chce filozofa niż się niż osoby, która powiedzmy na inne granty wypowiadania się o bieżących problemach, bo brakujący Grant z no oczywiście tutaj w książce za z zerkać za kulisy takiego filozoficznego celebryctwa pokazuje jego mroczna właściwie wynikające z bractwa raczej z, a ze spraw osobistych strony, więc oczywiście wcale nie nie jest moim zapewne celem, żeby kompromitować taką oto taki zawód my w ten sposób i absolutnie nie bardzo przepraszam wszystkich filozofów wersetów aktualnych i przyszłych chciałam, żeby ich najwięcej oczywiście w tym oczywiście, a w w ogóle tutaj przy okazji odpowiedzi na to pytanie padło ważna informacja nie wiem czy państwo zauważyli, ale ani na świetnie zorientowana w sytuacji w Niemczech, gdyż w Niemczech mieszka test dla ciebie jako autorki, a wygodna do w ogóle dogodne miejsce i dopisania do obserwowania i funkcją o ich do funkcjonowania paradoksalnie na polskim rynku wydawniczym literacki w tej więcej pytań co nie bardzo różne odpowiedzi, a mieszka w nim 17 lat już jest bardzo bardzo duża wydaje się, że więcej niż świadomi mieszkam w Polsce koniecznych dla 6 wyjątkowo dziecięcych, a pomagać przeszkadza z 1 strony, że jest mocno między językami na co dzień żyje w języku niemieckim pracuje po angielsku, a z dziećmi rozmawia po polsku, a do tego dochodzą jeszcze inne języki często wzbogaca niesamowicie c niż własny język koniec pewnego z powodu ubóstwa zabawni i sprawia też zupełnie naczelnego patrzeć rzeczy, które się, że w 1 języku wszystko wreszcie oczywistej normalna, a kiedyś już w kilku językach wciąż inaczej realizować np. ostatnio zdałam sobie sprawę z tego, że Wiewiórka po niemiecku dębowe rogalik w uroczej sława, a żeby Niemiec nikt nie zauważyłby tego tego drobiazg podejrzewam, a natomiast dziwne było, kiedy pisałam książkę po polsku zauważyłam np. kompletnie nie znam tego rynku rynek niemiecki troszkę innej jest dużo, więc autorów dużo więcej wydawców, a każda kasa codzienna ma swoje strony z literaturą krytykami literackimi, a każde miasto ma swoją nagrodę literacką każde miasto prawie o swój festiwal literacki i w jaki sposób spodziewam się tego w Polsce, a i uważam, że tutaj funkcjonuje to troszkę inaczej jeszcze nie do końca rozumiem jak, ale mam nadzieję, że w Magdzie rzecz się przekonam, a twoja w jednak droga na ten rynek Polski literacki, a droga z Niemiec przebiegała trochę też także uczestniczyła w tym obiegu chociażby biorąc uwagę biorąc udział w kursach i w konkursach literackich, a w swoje podziękowania pojawia się już chociażby Olga Tokarczuk, która w a w jaki sposób nazwać do pisania i wiele różnych postaci, które są z nami lub znane i to znowu pytanie o pewien ster od mianowicie, a w Polsce istnieje takie przekonanie, że szkoły pisarskie w ogóle kóz kreatywnego o pisania, a nie jest to nie jest ścieżka dla prawdziwego autora powieści, a prędzej to jest Niewiem kwestia talentu i darów Bożych, a nie, a warsztatu w tymczasem mną w dwudziestej debiutantką jest też weteran, jeżeli chodzi właśnie konkurs literacki i o tego rodzaju działania edukacyjne co w ogóle o tym myśli niedawno był dosyć niejednoznaczne, jeżeli chodzi o to o kwestie chodzi tekst w kwartalniku książki w gruncie nie widziałem się z niego czy jak ten rynek wygląda jak i czy jest dobry w przyznaje, że być może moja opinia będzie niepopularna ale, a nie rozumiem różnicy nie rozumie, dlaczego artysta malarz może przez 5 lat uczy malarstwa nie jest przez to gorszym należą się tego uczył w oficjalnie w szkole czy na studiach na SPA pisarz nie ma prawa uczyć się na kursach, a dla mnie jesteś to samo są nie wierzę, że można się nauczyć pisania na zasadzie od niczego nie ma jeszcze miejsce, ale samo nie może otrzyma warstwa jeśli nie masz odrobinę talentu natomiast wierzę, że i, że można nauczyć pewnych narzędzi, że może nauczyć się jak to wszystko funkcjonuje można dostać pewna pewną wiedzę, którą być może część osób, które są bardziej to ode mnie poznały efekt czytając Tylka tylko wyłącznie wydaje się, że kursy paradoksalnie dają nie jestem pewna czy wszystkie wieże np. że pan faktyczną rzeczą są kursy gdzie, że kraj, żeby nie dostać kursy warsztaty poprzedzone konkursem wtedy pewne w wybrane osoby mogą mogą troszeczkę szlifować swój warsztat nie wiem czy pisałbym czy wręcz polecałabym początkującym aktorem kursy pt. każdy może i a zbieramy się 20 osób jak sam się do nich Marek, a kolega x napisał kiedyś 2 zdania wierszem dla swej koleżanki z ławki całość kółko poetyckie i nie wiem nie twierdzę, że takiej grupy nikt nigdy nie nie wiem nie wyższą Instytutowi inne są znakomitej powieści, a natomiast wydaje mi się, że bardzo dobrze jest już Miki emocje czasem początku i osoby, które bardzo tego chcą to są Warta będą ćwiczyć i pisać wystarczająco dobrze, a ostatnia długa są też napisać dobrze dochodzi też pewne rozpisanie się, żeby wziąć w takich warsztatach udział, a im, że powie, jakie są warsztaty, żeby troszkę ułatwić osobom, które planują coś podobno czaszka albo, które są zainteresowana zainteresowane tego typu wydarzeniami, a bardzo polecam np. fantastyczny międzynarodowy festiwal kryminału we Wrocławiu co roku poprzedzone konkursem, a które, w których zwycięzcy kroku laureaci mogą wziąć udział w trzydniowych warsztatach z czołowymi polskimi pisarzami i autorem kryminałów ani zmian przyjemność być tym na takich czynów warsztatach m.in. Miss Wojciecha chmielarza z Marcinem Święcickim fantastyczny warsztat czy z Martą Mizera dla mnie to była niesamowita niesamowita rzecz i że oraz stwierdzono w przekonaniu, że chciałbym dalej próbować i właśnie będąc we Wrocławiu, a dowiedziałem się zresztą wprowadzonych przez Olgę Tokarczuk, a które są wielką fanką, ponieważ tego okres i były warsztaty przy okazji festiwalu góry literatury również świetna, a tak myśmy zajęć właśnie organ z Zbigniewem Kruszyńskim fantastycznym Karolem Maliszewskim, który jest, a niezastąpione jeśli chodzi o pracę z tekstem i rozpisywania się też niesamowita chemia niesamowita niesamowite wydarzenia i fantastyczni przyjaciele, z którymi, a między nimi spotkam się wczoraj wieczorem przed nagraniem naszego podcastu, a czy jest takim żywiołem twojej powieści jest dialog w gruncie rzeczy wydaje się, że od tych można byłoby zupełnie swobodnie przenieść na scenę i zrobić z tego taką fantastyczną nie wiem sztukę w stylu Yasminy Rezy np. a tak można nie francuskiej bardzo głośne autorki między niszczące dla sceny m.in. że więc się, jakby 4 czy ten żywioł to jest twój żywioł to jest właśnie coś co, czego można się wyuczyć czy myślała o pisaniu dla scen również ten zaczyna drugiej części pytania nie myślałam, aczkolwiek dla mnie on jest szalenie teatralne coś co oczywiście można by prawie 11 przejść na deski teatru, a wierzę, że kiedy czyta się dobra książka to po prostu się widzi i mam nadzieję, że od właśnie taki jest, że czujesz czujesz atmosferę jeszcze miejsca i i czujesz emocje w tej rozmowie i to jest jakieś marzenie, żeby tak też wystawić oddasz kiedyś być może na deskach teatralnych natomiast znaczne znaczone implantach danego Woś planowali, bo już planować no to nie znaczy, że nie, że oddech jest jednorazowym i rozwoju próbą podboju nie planuje już akt recydywy, a oprócz tego, że piszesz w noc twojej biografii można się dowiedzieć, że objechał też co najmniej 2× świat 3 nasze już w ale czy są czy czy liczysz w tym podróże służbowe to było intencjonalne objeżdżanie świata czy pierwsza podróż do świata był absolutnie nie intencjonalne to znaczy nie mogliśmy się dogadać z moim wtedy partnerem teraz mężem, dokąd jedziemy ja bardzo chciałam iść do Argentyny bardzo chciał jechać to nowej Zelandii, a staliśmy się po drodze jeszcze kilka ciekawych miejsc i przypadkiem pojechaliśmy po Krzysztof kołach świata natomiast następna druga trzecia podróż też były podróże w pełni racjonalna i półroczne floty od klasy w ogóle przepraszam bardzo dziękuję moim szefem też było możliwe, iż kiedykolwiek to słyszeli, iż mój Boże czy naprawdę takich szefów, którzy pozwalają na półroczne oddechy ja wolałabym, żebyś nie stawia pod znakiem zapytania po w twierdzę, że mogliby tego nie zraził się z, ale nadal nadal pamiętajmy, że mówimy o niemieckim rynku euro i pracy ani naszej polskiej rzeczywistości tak tak miałem dużo szczęścia, ponieważ okres miał różne mosty od szczęścia, bo nie da się ukryć jak masz 2 osoby no jednak druga 10 pod pracę no i następnie, ale powiedz, bo jak ktoś taki jestem zdziwiony jako też redaktor literatury faktu jak ktoś już 2× objeżdża świat też wydają się, że powinien w związku z tym napisać w nieustannie, prowadząc bloga vloga oraz podcast również napisać cały zestaw książek, w którym jego ja na krańcach świata będzie bohaterem nie korcie tego rodzaju ma mu STK podróżnicza przepraszam za lekko Ilonie to znaczy moje wspomnienia z podróży byłyby szalenie anty bohaterskie obawiam się druga sprawa jest taka próbowałam bardzo próbowałem pisać jakiś jakiż to dzięki notatki głównie w formie papierowej zauważyłam 1 rzecz zauważyłam, że więcej przyjemności spraw podróżowania niż opisywanie tego bieżąca i miał wrażenie, że stracę, że praca najfajniejsza sytuację, a momenty kiedy, kiedy mogłoby się coś jeszcze ciekawego wydarzyć na spisywanie tego już się wydarzyło tego dnia i zauważyłem, że szkoda mi tego czasu szkodami tych wrażeń szkodami widoków może kiedyś na emeryturze jak na to Monika zaczną spisywać swoje menu Manual w, a to, że pytałem ciebie ciebie, a prowadzi mnie do o jeszcze 1 pytania znajdą jeszcze 1 refleksji mianowicie no trzeba powiedzieć, że swoją bohaterkę ma bardzo głęboki wgląd czy i a a, ale one zupełnie inna niż te przejmie tak się przynajmniej-li chodzi o biografie, a jak udało ci się stworzyć tak kompletnie osobną na zarazem konkretną postać przede wszystkim bardzo chciałam pisać pamiętników bardzo chcę pisać powieści autobiograficznej wydaje się że życia wymyślone są dużo ciekawsza rzecz zwykłych zwyczajnych i nie wiem ale o ile bardzo literatura faktu LM urzędnicy nie ma miary w ni bardzo chciałam, żeby to bohaterka była kompletna bardzo chciałam, żeby miała, żeby była osobną osobną istotą, żeby nie było i pozbawili punktów stycznych i w tym momencie, kiedy zaczęłam się rozrastać miał wrażenie, że trochę już zaczynają poznała, że to jest właśnie osobną osobną kobietom wydaje się interesującą i wydaje mi się bardzo silną, a i wydaje mi się wystarczająco skomplikowane, żeby utrzymać czytelnika przez tę o kilkaset stron to jest 1 znowu jednak myśli, które przewijają się, kiedy rozmawia się debiut także czy bardzo często pierwsza książka jest głęboko zakorzeniona we własnych doświadczeniach autora niekoniecznie wprost czasami po prostu emocjonalnie czasami na zbudowane na epizodzie albo na głębsze jak ślicznej pamięci i potem bardzo trudno jest napisać coś kolejnego bo, bo już to narzędzie ten model ten o odlew czy też raczej z punkt odniesienia już się wyczerpał, a więc tutaj jest znowu kolejna niezwykłość, która jest wpisana młodych to nie wiąże się żadne pytanie co mówi oczywiście, ale powiedz w takim wypadku, jeżeli ta bohaterka jest jednak tak bardzo osobna to czy ona czymś zaskoczyła i czasu mówi tak, że auto, bo bohaterowie rozwijają rzecz autor Puszcza ruch pewne narracyjny mechanizmy, a w postać zyskuje pewną autonomię twoja bohaterka zyskała taką autonomię czy ona w pewnym momencie zrobiła jakiś skręt w jakąś stronę, która nie była przedstawi planowane zdecydowania Ahn, zaczynając przez oddech naprawdę myślałam, że oni tam się dziś rozmawiać chcę, a akcja toczy się zupełnie inny sposób zupełnie inaczej zareagował główny bohater profesor i zupełnie inne są pewni czy zachowa główna bohaterka rzeczywiście było to troszkę zaskakujące natomiast nie mogę powiedzieć że wiedzą, jaka jest postać myślę, że było naiwne myślenie, że będzie tam siedziała dyskutowała tylko łącznie, a no tak muszą paść nie powiem co dziękuję bardzo, na wielka autorka debiutanckiej powieści oddech była naszym gościem był to podcast poczyta wszy wydawnictwa Agora zapraszam państwa do lektury powieści debiutantki dziękuję państwa rozmawiał Paweł Goźliński Kasia książkowy wydawnictwa Agora Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: POCZYTAWSZY. PODCAST WYDAWNICTWA AGORA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA