REKLAMA

Ta płyta do innych jest niepodobna

Gościnnie w TOK FM: Tygodnik Polityka - Kultura na weekend
Data emisji:
2022-09-02 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
37:45 min.
Udostępnij:

– Wielcy artyści to nie tylko głos, słowa i muzyka, które piszą, ale cała aura. A Kora była świadomą swojego wizerunku postacią stworzoną przez siebie – mówi Michał Pepol, znany dotąd przede wszystkim jako wiolonczelista Royal String Quartet i współtwórca festiwalu Kwartesencja. Dlaczego trzy lata poświęcił na pracę przy archiwalnych materiałach związanych z Korą? I dlaczego ta płyta nie jest podobna do innych hołdów dla muzyki Kory i Maanamu? Czym się różni od albumu Ralpha Kaminskiego „Kora”, przy którym również Pepol miał okazję pracować? W jaki sposób zdobył dostęp do archiwum nagrań Kory, co w nim znalazł i jak nad tymi materiałami pracował? Słowem: wszystko o wydanej właśnie płycie „Kora – nieskończoność”. Z autorem albumu rozmawia Bartek Chaciński.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Bartek Chaciński witam bardzo gorąco w kulturze na weekend otwieramy po wakacjach nowy sezon wyższą inflacją w większym jeszcze problemami chce oczyszcza z groźbą wiszącą nad nami ciągle kolejnych ograniczeń pandemicznych na trudną sytuacją artystów w wielu dziedzinach, ale też oczywiście też pewną radością, że znowu się wszystko kręci otwieramy go też od razu pewnym zaskoczeniem, bo pamiętają pewnie wszyscy słuchacze tego podcastu triumfy, jakie zimą wiosną Rozwiń » święcił z płytą z repertuarem starych piosenek kory Ralph Kamiński i była rozmowa w tym cyklu z Ralfem Kamińskim była też biografia kory śpiewały jej piosenki inne wokalistki Natalia Przybysz Bovska no tutaj przychodzi wrzesień i zaczynamy od razu od płyty z Olgą Aleksandra Sipowicz, czyli korą w równorzędnej głównej roli no okładce w tytule nawet nieznanych dotąd archiwalnych nagraniach tylko, że te nagrania są ułożone wspólną autorską opowieść dźwiękową album ukazał się 2 dni temu nosi tytuł kara nie skończoność nagrał go wiolonczelista formacji Royal String Quartet współtwórca festiwalu kwart esencja kurator festiwalu klangor twórca muzyki ilustracyjnej i Michał Pp, który jest dziś moim gościem dzień dobry bardzo dziękuję za zaproszenie miło Witaj zacznijmy no obrad pojawia się pierwsze skojarzenie głos kory i brzmienie wiolonczeli, które tutaj przy pojawia wielokrotnie to zaczniemy od tej kory z orkiestrą czy też kory w takich właśnie w takim anturażu i instrumentów kojarzących się klasycznie z muzyką poważną chyba nie było takiego epizodu w życiorysie artystycznym kory czy coś przypomni nie było i też miał nie myślę jestem daleki od takiego myślenia, że Kora symfonicznie czy też stylu tych należeli inni byli w ZUS-ie parę miejsc takich, kiedy nagrałem wiele ścieżek biorą cel w różnych rejestrach, która troszeczkę daje takie złudzenie, że to jest mała orkiestra, ale on jest oczywiście nie była to wszystkie tutaj dźwięki, które słychać poza to do mojego autorstwa nie tylko objąć ja też na fortepianie na na różnych innych instrumentach w każdym razie tak to jest ten dziwi ten ten dźwięk kory ten głos skory Kamil Sipowicz powiedział coś takiego miejsca premierowe spotkanie powiedział takiego, że Michał zrobił płytę na głos skory i rzeczywiście jak sami mówimy o koncert wiolonczelowy czy koncercie skrzypcowym możemy już koncert korowód i tak sobie wyobrażam, że Kora jest głównym główną bohaterką, ale też głównym instrumentem ja oczywiście jak bardzo intensywnie nad tym siedziałem siedziałem jakiś rok, więc na tym materiałami i za zacząłem 3 lata temu to szczęście płyta powstała była gotowa 2 lata temu długotrwały proces żeby, żeby doprowadzić do wydania prawne skomplikowania były duże to właśnie tak jak siedziałem słucham tej kobiety ona stała mi się tak bliska w takim znaczeniu instrumentalnych jak tak bliska jest 1 000 000 czy to znaczy ja obcując z instrumentem własnym od dziecka znając wszystkie pozycje znający, jaki nacisk smyczka powoduje, jaki efekt to sieczkę podobny podobne uczucie zupełnie oczywiście na innych winnych aspektach zaczęły mieć z tym głosem w tym głos stał się moich rękach pewnym pewnego rodzaju instrumentem, ale tak jest Zwiąż dzielą wiolonczela daje znać, kiedy ten nacisk np. mieszka zbyt duży albo zbyt słaby szybko się orientuje ten dźwięk spada pudło rezonansowe czy wziąć się zgadza na to ja z nią robię czy nie tak samo było skoro można powiedzieć, że traktowanie instrumentalne kory no to to brzmi niezbyt dobrze prawda kogoś trans traktujemy instrumentalnie to znaczy wykorzystujemy raczej właśnie tam oni w ten sposób instrumentalnie znaczy, że na takim instrumentem, którego też ja też muszę słuchać i naprawdę słuchałem na co się Kora zgadzać na to Sikora nie zgadza może fizycznie ze mną nie było to bardzo czujnie obserwowałem te głosy nie mają nic przeciwko moim różnym zabiegom właśnie oczyszczenie broń Boże nie chciałem wpychać z góry tej płyty w przegródki taką symfoniczny akta umożliwia bardziej bardziej trochę trochę trochę żartem wspominałem o tym do tej współpracy z orkiestrą ktoś rzeczywiście nie było gdzieś tam życie jest znalazłem epizod przy okazji płyty Kora Ola Jordan był większy zespół, jaki była wiolonczela ale, a skrzypce chyba gady, ale aranżacje utworów to było zupełnie coś nawet w inny świat to były takie dobra muzyka tak latynoamerykańskie fascynacje zupełnie zupełnie inne to jest rzeczywiście muzyka eksperymentalna właściwie trzeba było to sklasyfikować momentami i ten głos ci wszyscy, którzy płyty nie słyszeli to powinni pewnie bardziej spojrzeć nie w stronę Gloria Andersona Björk co tam siedziało głosami prawda to jest w ogóle dla mnie wielki komplement, ponieważ im Lori Anderson absolutnie taką jest zapatrzony stracona robi zrobiła jak pięknie operuje swoim głosem jak pięknie operuje dźwiękami skrzypiec np. elektroniki i bardzo bardzo lubię jej twórczości, a z kolei Björk była bezpośrednią inspiracją do powstania 2 utworów na tej płycie, ponieważ chyba największą miłością darzy płytę Matula, gdzie właściwie biurka używa tylko własnego głosu głosu przyjaciół i beat bokserów tam dosłownie chyba 23 numery, w których jest elektronika, a cała cała mnogość tych dźwięków od głębokich basów po perkusyjne efekty wszystko zrobione paszczą i pomyślał, że to jest w ogóle też szybko dygresja Kora nigdy nie używała chórków nie wiem czy uczą się na to uwagę w Manamie i właściwie zawsze jest głos solowy czasami Piła octavii, ale ten drugi głos jest bardzo cichutko czasami głos jest regulowany Piła unisono 2× znaczy to daje taki efekt, że nam się wydaje, że jest 1 głos natomiast on ma trochę większą głębiej świetny zabieg w ogóle myślę, że to to wszyscy wokaliści znają takie różne sztuczki można powiedzieć co zrobić swoim głosem jakąś tam sobie, jaka to byłaby rozkosz ułożyć chóry skory i zrobić taki właśnie utwór, który byłby tylko lokali złożony 1 właśnie wzrost nie jest to taka jest zerwana nie ma na walory jest też refren koniec właśnie druga część tego utworu i tam tylko od tej wokale obudowane jej oddycha mi z 1 powodu właśnie z 2 powodów bardzo chciałam nadać temu trochę żywszy Pulsu oddechu nadają takie trochę jak Mara kasy można powiedzieć takim są takim pulsem a, ale podstawową potrzebą było to, że to były nagrania z taśmy dwudziesto cztero śladowych studyjny we wszystkich tych plikach słychać metronom ze studia Maanamu i po prostu Metronomy stuka stuka wszystkich ścieżkach i po prostu nie zastanawiam się jak to zrobić ten trudno ukryć nie dało się go wyciąć to absolutnie niemożliwe za dużo tego było pojedyncze trzaski może czasami oczywiście wziąć leki to nie droga przez cały utwór pakiet to było i wymyśliłem, że po prostu z tych samych taśm po wyławia oddechy zremisuje dam im rytm i one świetnie to ten metro przy przyklejony tak się chyba też stało metodą czasami słychać, ale się mocno wsłuchać w dobrze nie nie mogę teraz nie cofnąć do takiego bardzo ogólnego zamysłu na chwilę SZ do dotychczas biegów technicznych koniecznych do stworzenia tej płyty też wrócę ale dlaczego w ogóle twórczość kory, dlaczego Kora wiem, że pewnie już wielokrotnie wydać na to pytanie płyta jest złe udzielić ładnych paru wywiadów czy miałeś okazje w ogóle poznać osobiście, bo skądinąd wiem, że to, gdzie dług jest droga skoro z muzyką kory, więc zaczną w końcu nie poznam korą osobiście czy kilka razy dłonią cisnąłem i powiedzmy zamieniłem 2 słowa typu spraw wspaniała, ale po kocham ten koncert nie wiem coś tam też udało mi się kiedyś udało się po prostu minęliśmy się kiedyś na polu Mokotowskim zaszła Ramony kończy ze swoim pieskiem z Kamilem no tak parę takich spotkań kompletnie dla nich niezauważalny dla mnie o doniosłym znaczeniu natomiast to, że jej nie poznałem to jakoś, bo też nie miało takiego dla mnie wielkiego znaczenia, ponieważ ja bym mocno tym zafascynowany czy nie inaczej miało znaczenie bardzo chciał ją poznać strasznie chciał usłyszeć co mogę o tym myśli co powstało natomiast im ono mnie fascynowała od bardzo wczesnego dzieciństwa, bo właśnie słuchał Maanamu już jako sześciolatek z płyt analogowych mego taty płyta o była absolutnie ośrodkiem w psie wczoraj przedwczoraj komuś powiedziałem na zmianę z budynkami i 6 latek słucha sobie Maanamu i wież dla dziecka to w ogóle nie jest nie ma znaczenia tego ogólniaka okazuje się nie wierzy też płyta dla dorosłych osób po prostu była płyta w domu, więc ja byłem dziś na pewno na tę, którą osiągnięty od małego dziecka, ale potem tak by też zaobserwowałem dzisiejszego punktu widzenia moja fascynacja nią przechodziła przez różne etapy, bo na początku to było był ten krzyk np. w piosence o albo bardzo śmieszny tekst jest już późno pisze bzdury od zapędził umyśle działa też dziecka po prostu z Super po prostu jakiś tekścik, który można sobie śpiewać ja chodziłem albo na Odolany często głowa w ogóle małe dziecko pamiętam, a tam też jest jestem taka zmęczona, ale serce boli cała głowa dla mnie to był po prostu coś się mogą odnaleźć, ale potem już staram się dojrzalszym bardziej świadomym siebie człowiekiem zacząłem postrzegać jako postać postać w życiu publicznym postać, która ma mocne poglądy, która odważnie mówi co myśli to bardzo fascynowało mnie na późniejszym etapie po latach dziewięćdziesiątych poznawałem twórczość Maanamu równoległe równolegle z powstawaniem powstawały płyty Dariusz Janik Róża łóżko klucz to to na bieżąco ich słuchałem natomiast jeszcze później zacząłem już jako jeszcze starszy człowiek wracać do tego do tych początku i dopiero wtedy zafascynowani tamtymi latami 80 już tak świadomie nie nie po dziecięcemu, a potem z kolei jeszcze Kora stała się już jeść jeszcze później po studiach po wszystkim stała się dla mnie taką fascynację można powiedzieć o dziwo, taką swoją energią, która i wydaje się dzisiaj jest bardzo rzadka wśród gwiazd to znaczy właściwie bez żadnych specjalnych środków finansowych bez żadnych z zbędnych takich procesów stylistycznych czy coś była to postać była od początku do końca stworzona przez siebie taką, jaka ona była prawda była bardzo świadoma swojego wizerunku bardzo doskonale wiedziała, czego oczekuje jak dobrze wygląda pewnie, który profil ma lepszy, który gorszy nie wiem to było takie wszystko jak patrzymy na jej zdjęcia to to są zdjęcia i konieczne jak Merlin Monroe prawda czy Elizabeth Taylor Kora ma ten ten taki ten taki Look, który jest absolutnie rozpoznawalny na każdym etapie swojej swojej egzystencji artystycznej od wczesnych lat osiemdziesiątych właściwie do końca, więc to jest coś takiego co bardzo dziś fascynowało też, że im, że ci tacy wielcy prawdziwi artyści na całokształt nisko głos nie są tylko słowa, które piszą, bo muzyka, którą napisali, bo w sposób, jaki śpiewają tylko cała, jakby cała aura trakt wokół tego będziemy się, że to jest bardzo złożony temat czemu Kora jedno też myślę, że opowiedziałem od razu trochę, o czym ta płyta jest ona jest nie tylko o korze wokalistce też bardzo charakterystyczne, bo to słyszymy w różnych sytuacjach Koreę mówiącą decydującą chyba ćwicząca przygotowującą się właśnie przeszłość do archiwum nagrań kory powiedz w najpierw może dla w jaki sposób się tam znalazły w tym archiwum w jaki sposób uzyskać do niego dostęp ja miałem przez moment takie wrażenie, że to może za sprawą tej płyty z Ralfem Kamińskim, który też, jakby uczestniczył w całym projekcie, że to może otworzyła wiele, ponieważ 3 lata i nieraz raz się odezwał do mnie wiedząc, że ja zrobiłem płytę i to było także oczywiście tak właściwie Nasty jak kończyłem pracę naukową i Iran wtedy myśmy się znali wcześniej on wiedział, że nad tym pracuje i zaproponował mi te współpracę przy jego projekcie powiedział, że jest absolutnie zafascynowany twórczością i myślę, że po prostu uznał, że mogą być pomocne w tym projekcie nie, więc zboczem tematy nic nie absolutnie druga część pytań odnosiła się do tego Haji otworzył drzwi jak natomiast to to jak jak się znalazłeś rzeczywiście trafiły do tych nad to jest właśnie ATA, czyli albo w rok później, zanim poznałem Kamila Filipowicza i i zdobyłem do niego telefon poprzez tam wspólnych znajomych długo się wahałem czy mogę to zrobić zadzwoni bałem się bać się tego odrzucenia takiego, że usłyszy od razu nie, więc myślę, że to zwlekanie nie było takim tylko lękiem chyba do nich dzwoni tylko bałem się, że nie osiągnę tego co co chciałem osiągnąć znaczy, żeby dostać jakieś materiały, o którym chodziło właśnie chodzi o takie materiały, które nie są oczywiste nie są czyste, które nie są nasze państwo też przychodzi chce zrobić nowe wersje piosenek Kornio nie o tym myślałem raczej myślę o tym, żeby dostać takie materiały, których obecnie nikt nie chce, ponieważ nie wchodzą na płeć ścinki może też odrzut może jest coś co jest w ogóle nietypowe albo może troszeczkę nieudane, bo wydaje się, że takich zakamarkach tych wszystkich nagrań mogą czaić się bardzo ciekawe rzeczy się nie pomyliłam opowiedział o tym Kamilowi na tym pierwszym spotkaniu ono było natychmiast po telefonie, bo on powiedział, że oczywiście miał miał mało polecają, bo bo, zanim dostępny telefon to przez wspólny znajomy siostra kory ani Kupczak przekazał, że będę dzwonił, więc tutaj, jakby wiedział, że zadzwonię i zadaniem był od razu powiedział, że za godzinę od Spotkajmy przyjechałem do do niego do domu tak oszołomiony tak szybko idzie no i właśnie po opowiedziałem o tym pomyślę, że chciałbym współpracować z takimi materiałami przygarnąć takie niechciane dzieci, których nigdy pewnie nie chciał i co z nimi zrobić inaczej spróbować tak budować żeby, żeby niekochane dzieci stały się znowu kochany i kami jakoś na to zgodził musiałem być przekonujący natychmiast dostałem materiały tego samego dnia już widziałem przed komputerem ich słuchałem naprawdę totalnym wzruszeniem i taką takim, jakim takim poczuciem doniosłości chwili, że jego ten pomysł się materializuje no oczywiście potem, jakimi mamy rok takiego lotu twórczego bardzo intensywnego bardzo przyjemnego trudnego bo jakby to nie to nie to nie jest wiadomo praca taka nad takimi rzeczami to nie jest tylko przyjemność czy przyjmą się z powiedziałbym wtórna, ponieważ się coś takiego wchodzi się czuje, że ten instrument właśnie ta Kora pozwala iść w jakiś jakiś jakimś kierunku na to dodaje niesamowitych endorfiny człowiekowi i miał naprawdę no taki nieziemski lot można powiedzieć litewska układa taką taką taką historię, że co prawda twoja płyta jest w tej chwili kolejnym takim kamyczkiem lawiny związanej z odkrywaniem na nowo kory, ale tak naprawdę samo przedsięwzięcie było pewnie jednym z pierwszych w momencie, kiedy mówiąc ciężko jak mnie nie było problemów prawnych to myślę, że tak byłbym pewnie z tą płytą pierwszy, ale ja też mam takie poczucie, że i też może może zabrzmi trochę jak teraz mówi Grażyna ale, ale Kora doskonale wiedziała, kiedy płyta ma się ukazać jak też dzisiejszej perspektywy w ogóle nie nie czuję, że te 1,5 roku takich starań potem zmagań z materią prawnik prawną no wtedy to było bolesne często tak są jej ten czas płynie ciągle nie mogę na kogo dotyczy to w ogóle komuś pokaże, a dzisiaj myślę no po prostu musiał upłynąć czas, żeby wszystko się stało Kamil Szmid wszystkiego powiedział jakiś czas temu mówi pamiętaj wszystko co skoro zawsze rodzi się w bólach w agenta traktorach trochę tak jak na dobrej liście najpierw muszą być takie utwory, które w sposób oczywisty ludzie usłyszą w rozpoznaje ją covery starych hitów, a później usłyszą ten utwór z głosem kory poczętym zharmonizowanym przetworzonym w studiu i na nowo ułożone w jakiś utwór właśnie opowieść dźwiękową no i będą przygotowani do tego pewnie także może to sekwencja oczywiście dobra kory nigdy mało się wydaje zresztą widać teraz bardzo dużo myśli ba kozie też nie jak jest im z inspiracją dla wielu artystów tak tak jak są znane na pewno powiedz mi ciebie w tych utworach najbardziej zaskoczyło czy w tych utworach w tych materiałach na 200, które znalazły się w archiwum czy było coś co było dla ciebie nowością dość dobrze znasz dorobek tak byłoby parę takich rzeczy np. bardzo bardzo wzruszające są takie mnóstwo tego jest na tej płycie mojej wokalizy COVEC, które nagrywała jeszcze zanim stała się wielką gwiazdą w latach osiemdziesiątych dzięki Opolu czy takie nagrania z lat końca lat siedemdziesiątych np. muzyka filmowa Michała Lorenca do serialu telewizyjnego przyjaciele siedemdziesiąty dziewiąty rok tam są zespołem jumbo le nagrane nagrania wielu takich ścieżek dziękuję po prostu sobie chyba tak improwizuje śpiewa jakiś melodie bez słów brzmi absolutnie Kora, a jednocześnie brzmi bardzo niewinnie bardzo dziewczęco to było bardzo ciekawe słuchać właśnie kim kim był ten głos, zanim stał się bardzo znany, zanim stał się bardzo drapieżny bardzo przebojowy tak w takim tego słowa znaczeniu, że Kora postu wchodziła Huragan wszędzie bardzo lubiłem słuchać jej interpretacji już znanych utworów jak przed kocham cię kochanie moje recytowane ech, bo ona nagle jakby wiadomo poeci rzadko lubią czytać swoje wiersze z reguły czytają inne osoby i akurat pewnie też robiła rzadko, ale kilka raz zrobiła różnych programach telewizyjnych tak się nazywał takie takie powiedzmy pierwociny polskiego MTV znaczy, że takie, jakby były audycje muzyczne, w których nawet była scenografia artysta wszedł właśnie Recy korale cytuje potem pił jakąś piosenkę i jakoś z tym scenografia takie filmy teledyski filmy muzyczne i to to było bardzo ciekawe właśnie właśnie teraz sytuacja, ale też np. piosenka Kochamcię kochanie moje uwagi, ale ma dosyć takiej powiedziałbym jednak mocny rytm i jest, więc taka niby zrelaksowana piosenka, ale jednak z takim dosyć opartym wokalem tak dalej na takich grup w gruzach z drugiej jest to istotne jest to świetne prawda skoro nie widzieli sensu za dużo ją jak śpiewała znalazłem taki właśnie fragment, kiedy ona zaśpiewała Capella fragmencik niezwykle czule delikatnie trochę wolniej, a Night to po prostu otworzyło takie pole możliwości co z tym zrobić jak to by taka CKM to jest prezent, czyli skutkach kochanie moje na płycie i właśnie z jest połączeniem wokali z lat siedemdziesiątych lekko śpiewanej frazy Kochamcię kochanie moje recytacji samego tekstu i nagle po szansy może akurat tą wersją by się jeszcze nie znudziła dobrze właśnie do pięknie dochodzimy do tego właśnie wraca w tym momencie do twojego studia rozumiem domowego domowemu nagrań owego ido weźmy się ten przykład KCK AM chyba najbardziej znanego w tej chwili z całej płyty ile czasu trwa taka praca nad 1 utworem i ile tam jest już zaczęła wyliczać ile ta może być to w ogóle jest do opisania ile tam jest różnych fragmentów splecionych w takim 1 utworze w tej książeczce staram się wypisać wszystkie archiwalia i one są w każdym utworze natomiast to to są oczywiście też każdy ten plik jest pocięty na wiele różnych plików z tego rzeczywiście bardzo dużo chyba kulminacja nastąpiła niż rwanie kory, gdzie są właśnie jak byśmy się ją same lokale na tamie podejrzewam, że z 15 ścieżek samych lokali, czyli możliwych kar chór kameralny można powiedzieć ale jakie miałem taką metodę i rzeczywiście ona się sama zrodziła się tego nie planowałem to znaczy do każdego utworu 7, jakby odnowa jak i zaczyna następnego póki nie skończyłem poprzedniego znaczy musiało się wyczerpać coś tak taka energia w danym utworze, żebym poczuł dobrze to mamy zrobione tandemów jest gotowa ona potem pójdzie do studia nagraniowego z Leszkiem Kamińskim teraz jest nowy utwór, ale biorąc się nowy utwór, jakby znowu przysłuchiwałem cały materiał archiwalny od początku do końca słuchałem była miałem coś co mnie interesuje i znowu szukałem, z czym można zostawić jakąś stronę to może pójść wykaz oraz odnowa nie ochroniarze pogrupowane są mniej materiału wszystko było razem i zawsze było nowe każdy utwór byłoby, jakby od od początku i też, bo to dało tak jakby czystą głowę, że że, że mogą pozwolić na różnorodność stylistyczną to bardzo lubię na tej płycie nie ma po mieście nie jest płyta rockowa ani nie spyta alternatywna takim warszawską jesiennym klimacie ani nie jest to popowa ono ma bardzo różne odcienie ja sobie to bardzo cenię, kiedy mogę sobie pozwolić na to, żeby w ogóle nie oglądać czytaj pasuje do siebie nie, bo finalnie mamy 15 utworów właśnie 15 różnych utworów to one w jaki sposób komponują się w całość tak myślę i nawet tak od kiedy ostatnio skojarzyło bym na zaproszenie Kamila byłem na Roztoczu właśnie w domu, którym Kora spędziła ostatnie 5 lat życia bardzo piękne miejsce, ale też widziałem warszawski dom Kamila kory i im Kora niezwykłą wagę przykładała do wystroju wnętrz z bardzo piękne wnętrza bardzo piękne przedmioty tam znajdują meble, ale każdy ten każdy mebel jest inny z innego okresu w innym stylu nie ma tam żadnej takiej spójności powiedziałbym powstawania tych rzeczy czy kolorystyczny wszystko wszystko jest można powiedzieć od Sasa do lasa, ale wszystko absolutnie tworzy 1 całość i pomyślał sobie głów właściwie wystrój domu szkole jest bardzo podobna do tej płyty w NATO inaczej moja tutaj podobna do wyżej aktach na kolejne zastępcę obrażać w takim razie mu płytę znam mogę zacząć wyobrażać wystrój wnętrz, w który towarzyszył korze na co dzień pewnie jak ta płyta wygląda na żywo, jaką się przeobraża by nie miało okazję posłuchać wykonań na żywo wiem, że już ten materiał wykonywały pytam też trochę swój warsztat pracy o narzędzia którymi posługuje się, bo jesteś kojarzonej oczywiście pierwsze kolejności z wiolonczelą nie od dziś też posługuje się elektroniką, ale też cały czas trochę takie środowisko jest łączenie wody z ogniem wydaje się sami bardzo trudne łączenie łączenie 2 trudnych świadków, bo instrumentu akustycznego z takimi narzędziami, które już tylko zajmują obróbką tak bardzo bardzo chciałbym uciec uciec od tego nawet tak zasady myślę od tego określenia wiolonczelista wolał raczej lubię o sobie mówić muzyk i bo jak to strasznie zawęża, ale też złe zwrócił uwagę może zwrócić uwagę sobie to chyba podświadomie, ale jednak co się stało, że pierwsze 3 utwory, które były pilotami tej płyty żadnej z nich w żadnym z nich nie ma wyłączyli i potem myślę, że trochę tak, aby mnie przekora, że skoro od tylu lat jestem białą listą i wystąpią one zakażone i teraz wypuszczam pierwszą solową płytę i pierwsze 3 utwory rozwiązali tak dobrze dobrze, ale właśnie widziałem na zdjęciu z tego koncertu widziałem się z wiolonczelą właśnie i od razu bez wizy z wizualizacją zupełnie inną płytę niż ta, która została nagrana w swej no bo na scenie jednak to jest język jest jakaś jakiś sposób też na wyrażenie emocji lepszy niż siedzenie za chwilę oczywiście jak stają się podchodzić nie tylko przy okazji płyty Kora nie skończoność, ale też w ogóle w pracy koncertowej wiolonczela daje w ogóle instrumenty smyczkowe dają nieskończoną nieskończoną ilość możliwości darmowych pomogą brzmieć bardzo klasycznie jak mocarstw czy Beethoven czy i romantyczni kompozytorzy też czy taki klasyczny dźwięk, dla którego instrumenty powstały, ale osoby, które chodzą na kata koncerty muzyki współczesnej na warszawską jesień, która przed nami też znają możliwości instrumentalne co można z tych instrumentów wydobyć technikami zupełnie nietypowymi dla tych instrumentów można powiedzieć i nawet, grając bardzo klasycznie mogę spowodować czy to rodzajem nacisku smyczka czy miejscem, w którym na, którym gram, żeby objąć Ela potrafi brzmieć na żywo bez żadnych sprzętów towarzyszących jak elektronika albo jak perkusja albo jak jakiś zharmonizowane instrumenty cała mnogość flawonoidów, czyli takie wydobywanie dźwięku przez nie przez naciskanie stąd lekkie do tych ani jej bardzo często też gitarzyści stosują bardzo wysokie piękne takie świetliste dźwięki właśnie to się z wachlarza LED dla, tłumacząc osobom, które siedzą tak bardzo w instrumentach strunowych, więc ja rzeczywiście na koncertach się przyłączyli to śpiewam no odpisze nie jest możliwe wykonywanie tego materiału bez przygotowanej warstwy elektronicznej, która utworzona z komputera, więc no sam mieć przy tym pierwszym koncertem niedawno był miał naprawdę ogromne wątpliwości czy w ogóle jest sens grać na żywo i dzień przed występem postu właściwie już dostałem takich drgawek, że ja w ogóle może też mogą to być jakaś porażka nie to w ogóle bez sensu noworoczną zobowiązałem się data jest plakaty są trzeba zagrać dopiero zagrałem ten koncert poczułem tak ma sens i nawet się zdziwiłem ma nawet większy sens niż mi się zdawało, bo tam czasami taka takie drobne dołożenie małych cegiełek do tych utworów nadaje taki rys ja nie uda jeśli wszystko na żywo i wszyscy i to wszystko wszyscy wiedzą wiadomo co jest grane co jest grane natomiast pewne sceniczne gesty czy dźwięki właśnie, które się dołoży na scenie derby taką małą warstewkę, więc na to wszystko nakładają oczywiście z Leszkiem Kamińskim przygotowałem koncertową wersję, której wydziałem wszystko co jest możliwe do zrealizowania na żywo, ale też zauważyłem że, grając koncert na żywo otwieramy się troszeczkę pole do improwizacji z kolei improwizacji powoduje, że właśnie pojawia się nowa warstwa, czyli osoba, która przyjdzie na koncert usłyszeć coś więcej niż na płycie tak na coś więcej coś odrobinę inaczej prawda wychodzi z tego, że ta płyta koncertowa wersja to będzie jeszcze trochę bardziej opowieść o tobie jak bardzo chciał chyba bo, bo to czy Tutto nie ma co kłamać postu wszystko co się robi nawet głosem kory opowiada o mnie nią to no może nie wszystko, ale dużo prawda dużo to mnie mówić jak to brzmi, bo no to jest dziś tam moja wrażliwość i myślę, że każdy, który dostałby te materiały zabiłby inną płytę po prostu ktoś inny skupił się bardziej na na jakich tematach zupełnie innego pola brzmieniowe albo na tematykę ja i ja byłem wyczulony na takie ani inne brzmienia słowa zachwycało mnie coś takiego ani innego, a wówczas wśród kobiet wobec Sowietów da się 60 artystom taki materiał i Szkot, żeby przygotowali 10 minut i zrobić koncert cały użytku, żeby byśmy każdy utwór zagrany przez kogoś innego myślę, że to byłoby bardzo ciekawe, kto jak podejdzie do kory nie no to była bardzo ciekawe być może takie kolejne kolejne pomysły będą test przesuwamy cały festiwal właściwie powrotu do muzyki granej przez korę przyznana zastanawiam się gościem być może coś wiesz na temat tego co jeszcze jest VAT wyjaśnił jest to pewnie dotyczy innych artystów nic nie może możesz przysięgam nie wiem nie wiem naprawdę, a ty wiesz właśnie z Fed niczego nowego w perspektywie nie ma poza tymi wszystkimi nazwiskami, które wymieniłem na samym początku to dzieci to prowadzi wszystko artystycznie, bo zacząłeś już wiem, że nie należy tobie myśleć i mówić w pierwsze kolejności krowie zaczęliście pewnie bardziej życie producent w przypadku tej płyty to by było właściwe określenie ile co będzie dalej mówiąc już tak zupełnie najogólniej no mam dużo pomysłów na pewno się tu odpocząć, bo się ten proces trwał długo i ostatnie miesiące już było czyste szaleństwo, bo też jak zdobyłem ostatnio potrzebną pan zgodę papieża to był 19 maja już z 8czerwca urodziny kory ogłaszaliśmy album, bo błyskawicznie też oczywiście ma też był gotowy, ale płyta to nie tylko nas teraz cała całe mrowie różnych działań od też zdjęcia akurat były gotowe natomiast tym potrzebne są przez okładka poczyna są stringi, żeby załadować mózg nas i 32 tygodnie itd. daje to to było błyskawicznie bardzo dużo pracy to ostatnie miesiące wymagało też warto wspomnieć Pawła obornika, bo po sobie wspaniałe zdjęcia, bo ileż już mówiliśmy i Justyna Kościńska 5 za punktowała okładkę i no tak tuba jest bardzo wiele osób podziękował na końcu, bo rzeczywiście przez 3 lata dużo osób przyłożył rękę, żeby ten albo się ukazał i imię mocne wsparcie i dużo Super Super przyjaciół wokół siebie natomiast jeśli chodzi o plany i to co się stało ze mną po tej płycie ja poczułem rzeczywiście, że ta płyta z IT prace nad tym materiałem pozwoliła mi to bardziej uwierzyć siebie w takim sensie kompozytorską twórczym Boya przez bardzo wiele lat byłem jednak odtwórcą co w świecie klasyków jest norma kluczowe i próbujemy poprzez nuty już napisane z wyrazić siebie natomiast od dłuższego czasu to nie wystarczało i czułem czułem duży taki niedosyt mój brat, który jest gitarzystą, ale nie zawodowym tylko gra dla przyjemności też ma swój zespół pytał już dawno temu sety by nie korci, żeby przed swoją muzykę ja mu 10 lat temu powiedział nie przesłucha jest tyle po prostu kompozycji w ogóle bez sensu pisać nowe rzeczy z kolei nie zdąży zagrać tego co jest i czasem myślę, że ja wiem z pełnym przekonaniem, a teraz czas myślę dokładnie odwrotnie myślę, że to co najbardziej teraz ciekawi ciągnie to granie swojej muzyki i tego co sam zrobię, bo w tym się czuję najlepiej po prostu, jakby to jest najbardziej inspirujące i widzę, gdzie jest energia, która bardzo ciągnie, więc myślę, że dalsze moje działania będą jednak rozwijać dziś ten ten mój ten moją stronę twórczą, a przy tej płycie dziś poczułem, że skoro udało się dogadać z korą i zrobić skoro to się ze sobą też dogadam, gdzie usłyszeć na żywo materia w takim razie będzie można także ważny będzie już we wrześniu jeszcze 2 koncerty są jedenastego i 17września jedenastego zagrał na festiwalu muzyka na szczytach w tarczy Witkacego, a siedemnastego w Tychach w pięknym miejscu w Mediatece siedzibie orkiestry Aukso znanym miejscu oczywiście tak jest bardzo bardzo dobre miejsce, ale to im też muszę powiedzieć czym dopiero zaczynają prace nad całą trasę koncertową, więc na początek koncertu będę miał więcej będę ogłaszał, ale jeszcze myśleć też pewnie we wrześniu wszystko nam ładnie ułoży na razie jest płyta Kora nieskończoność myślę, że to do długiego słuchania rzeczywiście nawet ten tytuł nawet ten tytuł to sugeruje Michał po jej autor był z nami w kulturze nawet bardzo bardzo dziękuję Ewie wreszcie spuentować te te rozmowy przed momentem do po całą opowieść Kozioł mówiąc o tym dialogu, bo zdaje się, że po prostu w jaki sposób i Kora też odpowiedziała znaczy to co mówi o dalszym ciągu swojej swoje drogi artystycznej być może będzie właśnie to odpowiedź to co to co te od niej usłyszałeś na tej płycie no bo widać kurczę to jest naprawdę jest takie wspaniałe, kiedy chwyci się czasami to jest oczywiście każdego twórcy sprawa indywidualna ale kiedy się czegoś szuka nad tym pracuje i nagle chwyci nitka się czuje, że ta nitka się pozwala pociągnąć i się wtedy wchodzi w danych na temat nie potrzeba żadnych narkotyków żadnego alkoholu i jest to lotny prawdę i najbardziej kocham w tej pracy bardzo dziękuję Michał Pp Bartek Chaciński wprowadził tę rozmowę kolejna kultura na weekend już za tydzień do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: KULTURA NA WEEKEND TYGODNIKA POLITYKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA