REKLAMA

Jak mówić do ludzi o trudnych sprawach, takich jak szczepienia czy 5G -

Homo Science
Data emisji:
2022-09-03 13:40
Audycja:
Czas trwania:
25:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu witamy w audycji Homo science przy mikrofonie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL jest z nami gość prof. Urszula Soler socjolożka zajmująca się bezpieczeństwem technologicznym z wydziału nauk społecznych na katolickim Uniwersytecie lubelskim Jana Pawła II dzień dobry dzień dobry państwu rozmawiamy dziś o sprawach trudnych o tym w jaki sposób o nich mówić, żeby ludzie chcieli słuchać to nie tylko nasi najbliżsi znajomi, ale też Rozwiń » szerzej można płacić, żeby społeczeństwo chciało słuchać na oczywiście tutaj pretekstem do tej rozmowy jest chociażby z kwestią szczepień albo też już w coraz szerzej komentowana kwestia energetyki jądrowej cały czas w naszym społeczeństwie tocząca się dyskusja na temat GMO, czyli organizmów modyfikowanych genetycznie i tutaj nasuwa się takie pierwsze pytanie, dlaczego mówienie o tych sprawach, a do szerokiego grona jest tak trudne nawet dla osób, które są wykształcone kierunkowo, które mają ogromną wiedzę na ten temat, dlaczego one nie są w stanie wytłumaczyć tych zagadnień w taki sposób, żeby po prostu one no weszły do świadomości społecznej bez większych oporów trudne pytanie oczywiście mówienie o tym jest trudne wielu względów pierwszym podstawowym jest to, że nasze społeczeństwo jest niezwykle zróżnicowana, a więc my nie jesteśmy w stanie wysyłać tego samego przekazu do różnych osób do różnych grup społecznych z paru podstawowych powodów nos są to osoby, które posiadają różne kompetencje także w odbiorze komunikatów w odbiorze treści komunikatu są osoby, które posiadają różne wykształcenie są to osoby, które mają inne własne tło społeczne i są to osoby, które ulegają różnym wpływom na co dzień osób, które wokół nich są, ale także źródeł komunikatów, z których korzystają, więc mówienie 1 językiem kierowanie 1 przekazu do całego społeczeństwa w tej sytuacji nie może się sprawdzić czy w takim razie w ogóle jesteśmy w stanie tworzyć coś co się nazywa generalnie kampaniami społecznymi takimi informacyjnymi chodzi tu zdecydowanie nie kampanie reklamowe coś, ale kampanie, które mają właśnie pokazywać jakieś rzeczy, których my często nawet nie chcemy może wiedzieć albo myśleć tak teraz takim przykładem jest chociażby nieustająco obecny covid, o którym kompletnie już nic nie ma w mediach kompletnie ludzie o tym nie chcą myśleć nie chcą wiedzieć nie robimy testów w związku czym to gdzieś tam w tle jest, ale oczywiście sytuacja się przez ponad 2 lata zmieniła, jakby pod bardzo wieloma względami nadal powinniśmy pewnych rzeczach przypominać informować już nie mówi o tym, że w, jakim stopniu zachęcać do szczepień, bo też istotne czy w ogóle na taki temat tego typu jest sens robić jakąś Niewiem publiczną kampanię jesteśmy tak zróżnicowani skoro połowa ludzi w Polsce nie zaszczepiła taka prawda w ogóle dotykać to czy może zostawić samemu sobie sytuację z covidem jest o tyle trudna, że minęło już ponad 2 lata pandemii i ludzie najzwyczajniej świecie są zmęczeni i myślę, że już bardzo na tym covidzie chcemy słuchać chcemy wrócić do normalności chcemy żyć tak jak żyliśmy, a dodatkowo wiele osób stwierdziło, że te wszystkie obietnice, że szczepienia nas uchroni, że nie będziemy chorować, że pandemia się zaraz skończy rzeczywistość zweryfikowała o, tyle że wiemy, że pandemia się nie skończyła, że koronawirus zostanie z nami na zawsze prawdopodobnie tak jak twierdzą wirusolodzy, a szczepienia nie chronią nas jako tako przed zachorowaniem, bo osoby zaszczepione również chorują natomiast szczepienia nas chronią przed ciężkim przechorowanie tej właśnie choroby nie wszyscy ludzie rozumieją my czasami myślimy bardzo jest zero-jedynkowo czyli, jeżeli przyjmie szczepionkę to nie zachoruje wtedy jest w porządku, jeżeli jednak zachoruje to moje zaufanie do tego przekazu, który był do mnie wcześniej kierowane drastycznie spada, jeżeli dołączymy do tego zmęczenie pandemią zmęczeni całą sytuacją tym, że chcemy wrócić do normalności, a do tego dołożymy jeszcze panującą w naszym kraju wszechobecne dezinformację dotyczącą samej pandemii, jaki szczepień także przy szczepieniu szczepić przeciwko covidowi to sytuacja robi nam się bardzo trudna, ale wracając do głównego tematu warto tę kampanię robić uważam, że warto warto robić warto społeczeństwo przypominać pytanie tylko w jaki sposób będziemy robić niewątpliwie nie tak jak wspominałem wcześniej ja uważam, że nie można kierować 1 przekazu całego społeczeństwa, bo nie trafi do całego społeczeństwa należałoby ten przekaz różnicować kierować do różnych grup zarówno zróżnicowanych ze względu na wiek jak na płeć, jakie wykształcenie, jakie pochodzenie to jest naprawdę z społecznego punktu widzenia bardzo istotne, czyli różnymi kanałami mamy nie wiem ci ludzie oglądają telewizję ci słuchają tam nie wiem Radia ci siedzą w internecie czy to w ten sposób kierować zarówno musimy zróżnicować kanały, bo zauważmy, że nasz wiek również determinuje media, z których korzystamy większości oczywiście sytuacja pandemiczna troszeczkę nam to odwróciła, bo coraz więcej ludzi zaczął jednak korzystać na co dzień z internetu, ale jednak ten internet jest domeną ludzi młodych oni najlepiej rozumieją to jest kanał, który do nich najbardziej dociera, bo młodzież rzadko korzystać z innych źródeł komunikowania wiemy osoby starsze najczęściej korzystają jednak z telewizji Radia, więc tutaj już na tym poziomie musimy zróżnicować zarówno kanał, jaki treść, która się w tym kanale pojawi będzie kierowana do różnych osób pani poprzedniej wypowiedzi padło hasło dezinformacja i oczywiście uruchamiała szereg skojarzeń i warto dopytać właśnie w jakim stopniu dezinformacja dotyczy tematyki szczepień przeciwko wdowy w ogóle samego covid-u, ale również innych trudnych zagadnień, o których tutaj chcemy się rozmawiać rozmawiamy, czyli chociażby energetyki jądrowej czy właśnie GM oczy czy to można wrzucić do 1 worka w kwestiach dezinformacji, kto za tym stoi i jakie cele wrzucić do 1 worka możemy bowiem, że stoją zatem te same osoby te same osoby zajmują się do informowania w Polsce te same osoby organizują protesty dotyczące różnych dziedzin naszej społecznej gospodarczej aktywności, czyli te same osoby pojawiają przy na tych samych protestach wiemy, że protest nie sama dezinformacja są inspirowane naszym sąsiadem zza wschodniej granicy wiemy też co ma służyć ma to przede wszystkim służyć MON celu społecznym ma to dzielić nasze społeczeństwo ma hamować rozwój gospodarczy i ma to hamować rozwój społeczny, który jest niezwykle istotny pamiętajmy, że im bardziej my będziemy do tyłu, tym bardziej ktoś inny będzie do przodu to jest najzwyczajniej wyścig, w którym my tutaj mamy do czynienia dezinformacja jest jednym z narzędzi wojny hybrydowej, która w tym momencie się na świecie toczy i jesteśmy jednym z jej uczestników a dlaczego akurat ofiarami tej dezinformacji, ale też goście celem dezinformacji, ale również takim słabym punktem naszego społeczeństwa są te tematy, które są związane akurat ze szczepieniami z energetyką jądrową z GMO np. czemu to akurat jest tak mocno napiętnowane w dyskursie publicznym tak naprawdę temat mogły być jakikolwiek, jeżeli chodzi o dezinformację celem dezinformacji stworzenia podziałów jest stworzenie zamieszania jest uniemożliwianie normalnego funkcjonowania państwa to jest podstawowy cel dezinformacji to będzie mocna będzie energetyka jądrowa to niema większego znaczenia ważne jest, żeby były to tematy, które wywołują społeczne obawy potencjalnie mogą wywołać społeczne obawy, jeżeli trafimy na podatny grunt wtedy informacja na ten temat będzie się doskonale rozwijała, czyli potrzebujemy emocji negatywnych emocji, które możemy wywołać strachu, które możemy wywołać, czyli temat musi być na tyle kontrowersyjne, żeby potencjalnie można było te negatywne emocje nas wywołać i to w takim razie co robić to znaczy chodzi o to, którędy iść, żeby mając świadomość istnienia takiej dezinformacji takiego negatywnego działania zapobiegać temu też już skutki zwalczać chodzi o to czy raczej np. iść w informowanie mówienie ludziom okej i Polska Polacy społeczeństwo jest narażony na tego typu ataki dezinformacyjne i w związku z tym wiele ludzie na to podatnych czy raczej nie tłumaczyć tych mechanizmów, bo to tylko bardziej zamożni ci czy grać raczej na emocjach czy starać się no tłumaczyć się może językiem zrozumiałym jest jasne, ale odwoływać raczej do rozsądku czy emocji czy są jakieś sprawdzone metody zakładam, że tutaj też trzeba pewnie jakoś zróżnicować oczywiście musimy zróżnicować, bo jeżeli będziemy kierowali nasz przekaz do osób, które potencjalnie później mają dalej edukować to ten przekaz powinien być dostosowany do ich kompetencji i my czegoś nauczyć, więc przekaz będzie inne inaczej ten potem będziemy mówić do młodzieży i tutaj też bardzo ważny aspekt edukacyjny, jeżeli chodzi o młodzież, bo to przede wszystkim młodzież powinniśmy uczyć jak rozpoznawać te informacje wzmacniać ich kompetencje społeczne w sieci, gdyż to właśnie w internecie oni są narażeni na największy atak dezinformacji tamtej dezinformacji jest UE ogromna ilość, więc dawać kompetencje dzieciom cały czas mamy z tym problem także w szkołach, że my nie uczymy dzieci jak tego internetu bezpiecznie korzystać jak rozpoznawać dobre źródła i w jaki sposób z internetu korzystać na tyle byśmy byli świadomi tego co tam możemy znaleźć mówi się dużo o tym, że możemy spotkać niewłaściwą osobę nie wiemy, kto siedzi po drugiej stronie te kampanie informacyjne są, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo w internecie natomiast cały czas nie uczymy młodzieży jak rozpoznawać rzetelne informacje rzetelne źródła ten przekaz w stronę młodzieży z osób 20303040 jak najbardziej powinien być wciąż kierowane te kompetencje w rozpoznawaniu dezinformacji powinny być wzmacniane, jeżeli chodzi natomiast osoby starsze myślę, że przede wszystkim należałoby studzić te negatywne emocje, które się pojawiają wokół określonych zjawisk i należałoby próbować zapanować nad strachem można robić na różne sposoby poprzez tłumaczenie tego, że ten strach jest właściwie nieuzasadnione niczym tak, czyli musimy pokazywać, że to, czego się boimy w praktyce wcale nie jest dla nas groźna, czyli pokazujemy cały czas dążymy do tego, żeby ten przekaz był jak najprostsze, żeby używać języka teoretycznego, żeby nie tłumaczyć czym np. jest GMO tylko, żeby pokazywać w praktyce zobaczcie GMO to również to to żyjemy z tym od wielu wielu lat nic się dzieje także nie macie, czego bać podobnie w przypadku sieci 52 podobnie w przypadku szczepionek były ogromne obawy dotyczące szczepionki przeciwko covidowi natomiast jesteśmy szczepienie na bardzo wiele innych chorób od lat szczepionki są budowane w sposób podobne i na tym należało budować ten przekaz tak czy jesteśmy ze szczepień na inne choroby nic się nie działo po tych szczepieniach mogliśmy mieć gorączkę przez 1 dzień tutaj podobna będzie sytuacja bo, bo mechanizm działania szczepionek jest taki sam, ale dzięki temu to jest kolejny element, na które musimy zwrócić uwagę, czyli po pierwsze, ta praktyka zamiast teorii, a po drugie, język korzyści, czyli dzięki temu, że skorzystamy z takiej nowej technologii np. energetyki jądrowej dostaniemy to to będziemy nie jest mieli tańszą energię będziemy mogli zimą ogrzewać się za bardzo małe pieniądze będziemy mogli korzystać z rozwoju medycyny, która będzie ratowała nasze życie zdrowie itd. itd. itd. czyli pokazujemy cały czas jak my na tym po prostu skorzystamy to zawsze przemawia do ludzi no, czyli metoda cierpliwego takiego bardzo uporządkowanego tłumaczenia oraz przy razie na czym polega dane zagadnienie nie sprawdza się dobrze nie sprawdza się dobrze z tego prostego względu, że powtórzy my nie mamy kompetencji także do rozumienia tego typu zjawisk i tłumaczenie na jak działa energetyka jądrowa niczego nam nie da poza tym, że wywoła kolejne strach, bo nie zrozumiemy przekazu, który jest skierowany my musimy pokazać co nam energetyka jądrowa ta również wyśmiewanie za co niektóre grupy robią obaw innych ludzi też jest drogą donikąd to jest zawsze droga donikąd, bo wzbudza negatywne emocje, jeżeli my jesteśmy wyśmiewani automatycznie jesteśmy nastawieni negatywnie do przekazu, który jest do nas skierowane po tym, żebyśmy daniu jest to nigdy nie będzie droga te grupy właśnie, które najczęściej wyśmiewane nad nimi powinniśmy się najbardziej pochylić i zrozumieć, jaką drogą powinniśmy do nich dotrzeć drugiej części audycji chce jeszcze popytać o dynamikę takich kampanii, bo to wcale nie jest taka prosta sprawa, bo internet narzuca niezwykłe tempo niełatwo nie wiem drukować billboard w takim czasie, ale to w drugiej części audycji gościmy dzisiaj prof. Urszula Soler socjolożka zajmująca się bezpieczeństwem technologicznym na wydziale nauk społecznych na katolickim Uniwersytecie lubelskim Jana Pawła II na drugą część audycji zapraszamy po informacjach Radia TOK FM witam państwa ponownie druga część audycji Homo science i ponownie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL i wciąż jest z nami prof. Urszula Soler socjolożka zajmująca się bezpieczeństwem technologicznym na wydziale nauk społecznych na katolickim Uniwersytecie lubelskim Jana Pawła II ponownie witamy dzień dobry państwo Szanowny rozmawiamy o tym w jaki sposób powinno się mówić o trudnych od strony społecznej z społecznej sprawach tak, aby ludzie chcieli o nich słuchać tak, żeby one po prostu zostały szeroko rozumiane najwięcej rozmawialiśmy o tym co ono wszystkich nas dotyczyło ostatnio, czyli covidzie, ale głównie o to o tym jak o nim mówić publicznie, bo to co się wydarzyło w Polsce pokazuje, że ta narracja ten sposób informowania był po raz tak połowa ludzi nie zaszczepiła czy należy to kampanie bardzo dynamizm chować taką teoretyczną, dlatego że dezinformacja, której źródłem jest głównie Rosja, chociaż też i lokalnie wytwarzamy sobie własne problemy jest bardzo dynamiczna łatwo jest wymyślić jakąś kolejną czuł no bzdury jakiś kolejny problem jakiś kolejny zarzut zresztą było widać, bo co chwilę się pojawiały i jak nowe pomysły na to jak przestraszyć ludzi czy raczej w tego typu informacjach, które są kierowane no miał mają zapobiec takiej dezinformacji odnosić się do kolejnych tego typu pomysłów, czyli robić to kampanię bardzo dynamiczną co np. pozwala internet, ale też telewizja czy niema sensu się dawać wciągać w taki galop generowany przez tą drugą stronę miałem się dało wciągać Dekalog po, jeżeli się niedawno wciągnąć gala to tym samym stracimy szansę w ogóle na na odpowiedź i przegramy to z gruntu przegrana widzę tutaj 2 drogi po pierwsze, powinniśmy bardzo dynamicznie odpowiadać na tego typu zarzuty sytuacja związana ze szczepieniami, a po drugie to jest druga ścieżka, którą ja bym prowadziła wskazywać, jeżeli chodzi o covid na konsekwencje przechorowania covidu o tym się cały czas w Polsce za mało mówi, czyli wiemy, że możemy zachorować wiemy, że możemy się tak tak czuć natomiast nie wiemy, że covid powoduje udar, że powoduje zawały co powoduje bardzo poważne komplikacje neurologiczne tak dalej itd. MEN tu po winniśmy pokazywać ludziom, żeby wskazać na to, że to szczepienie jest konieczna nie tego, że oni zachorują mocniej bądź słabo w tym momencie Adler, ale dlatego, że to uchroni przed komplikacjami, które potencjalnie mogą czekać, żeby ten covid ciężej lub słabiej, ale przyhamują sam problem z covidem szczepieniami przeciwko widowni jest o tyle trudne, że szczepienia na covid trafiła już na podatny grunt związany z wielką dezinformacją dotyczącą szczepień jako takich w Polsce zauważmy, że wcześniej mieliśmy wiele protestów Cisco szczepieniom ruch antyszczepionkowy ma się świetnie od wielu lat w Polsce dziś wspiera również bardzo wrażliwa dobra powiedział wyszło wie, bo wielu rodziców nie zaszczepiło swoje dzieci, więc akcja przeciwko szczepieniom umów oraz przeciwko covidowi już łatwa, bo szliśmy na tej samej fali, która już była, ale obserwowaliśmy kilka zjawisko, zwłaszcza o jak my jako społeczeństwo jest w skonstruowaniu wyszczepione nie było na początku zaczęły się pojawiać pierwsze szczepienia co się w społeczeństwie zadziała nagle z wielkie zainteresowanie pojawiło się wokół szczepień tym było ono większe bardziej się okazywało, że niektórym osobom udało się szczepić poza kolejnością czyni taką chamy protestować nie chcieliśmy się szczepić, ale bardzo nas dotknęło to, że ktoś się szczepił przed nami, chociaż chcieli zaszczepić, a zasada niedostępności, która w psychologii społecznej jest znana w tej doskonale nam się pokazać im bardziej czegoś nie możemy dostać bardziej chcemy doznać może również na ten trzeba było pytał, gdzie bazować, jeżeli chodzi do szczepienia ta sytuacja pokazała rzeczywiście ona ludzi działa, czyli utrudnić ja wiem, że ten cel, bo myśmy chcieli wszystkich powszechnie zaszczepić natomiast takie działanie psychologiczne w przypadku niektórych osób rzeczywiście miało ocalić, bo szczepienia były powszechnie dostępne, po czym okazywało, że trzeba ludzi faktycznie zmusza do tego by poszli się zaszczepi, a te problemy wielkie społeczne, o których rozmawiamy te na trud trudności akceptacji trudnych zagadnień, czyli energetyki jądrowej 5 gier czy szczepień czy GMO to są sprawy wyjątkowe dla naszych czasów czy my jakoś jesteśmy szczególnie nieufni wobec tego typu zagadnień czy to istniało wcześniej tylko po prostu inaczej się objawiał sprawy są wyjątkowo, tyle że technologie są nowe rzeczywistości steruje się spotykamy są nowe natomiast reakcje społeczne na przestrzeni lat na przestrzeni wieków wręcz niestety się nie zmieniają co wskazuje na to, że my jako społeczeństwa niekoniecznie się globalnie uczymy, czyli mieliśmy podobne sytuacje z wprowadzaniem energetyki zarówno w kraju jak w całym robiliśmy podobne sytuacje związane z wprowadzeniem kanalizacji były takie 2 wielkie technologię, która rzeczywiście re zrewolucjonizowała nasze życie przede wszystkim w miastach, jeżeli mówimy tutaj o kanalizacji, ale energetyka generalnie wszędzie, które po ogromne obawy społeczne i co ciekawe te obawy były dokładnie tak samo formułowane jak te, które są związane z energetyką jądrową z technologią 52 ze szczepienia przeciwko covid, kiedy tak dalej tak dalej, czyli pojawiają nam się nowe zjawiska UE z pogranicza gospodarki społeczeństwa, które mają rozwijać nas zarówno gospodarcze jak i społecznie, ale my reagujemy na nie dokładnie tak samo jak 100 lat temu i jest to fascynujące zjawisko, które warto zbadać i warto obserwować natomiast pokazuje, że cały czas my także my nasi rządzący nie opanowaliśmy mechanizmów, które by społeczeństwo przekonywały łatwiejszy sposób okazywały im, że właśnie ten język korzyści, że w wyobraźni sobie, żeby teraz nie mamy prądu co się dzieje, gdy my nie mamy trądu jest katastrofa jest sytuacja dla niewyobrażalne 100 lat temu było niewyobrażalne, żeby ten plan, ale myśmy się go bali, bo prod kojarzy nam się pierogami to był gniew Boga tak podobnie podobnie z gazem podobnie z kanalizacją teraz nie jesteśmy w stanie tego pojąć tak prawdopodobnie nasze 2 pokolenia również ludzie nie będą w stanie pojąć, że myśmy się bali 5 wiecie baliśmy się energetyki jądrowej to, że to w takim razie skoro wiemy jak to działa to jest 1 obszar, w którym te nasze kampanie nasze mówi, jakby ludzkości potrafią być skuteczne to są kampanie wyborcze kampanie polityczne czy to jest kwestia pieniędzy, które się nie ładuje, bo tam ważniejsze zatrudnia absolutnie wszystkich, którzy są w stanie dowolny sposób manipulować więc, jakby pani zdaniem należało skonfigurować taką grupę ekspertów do tego typu ważnych społecznych tematów na pewno pieniędzy oczywiście pieniądze są tutaj kluczem i sztabu ludzi, które się też zajmuje, ale także pochyleniem się nad tym, aby zrozumieć wyborców zauważmy, że mieszkam w kampaniach wyborczych jesteśmy nastawieni na poszczególne grupy rzeczywiście nasz przekaz kierujemy do określonych grup przy bardzo politycy się temu poświęcają po to, zarówno czas, jaki środki, żeby do konkretnych grup trafić, czego już się nie robi w przypadku kampanii społecznych dotyczących ważnych gospodarczo społecznie zjawisk prawdopodobnie z powodu braków finansowych jaki, jaki braku wystarczającego zaangażowania środków albo albo też potrzeby no my potrzebujemy wygrać wybory potrzebujemy, żeby było dobrze w kraju, ale noszenia tak bardzo tak, żeby wygrać wybory, kto powinien usiąść do przygotowania takiej kampanii cały czas przy niej być, żeby ona w sprawach innych niż wyborcze działała na pewno kilka różnych środowisk uważam, że nie nie jest to tylko wyłącznie rola rządu i chociaż podstawowe oczywiście, ale także wiele organizacji społecznych powinna się nad tym tematem pochylić, bo jest ich rola, czyli cały trzeci sektor zajmujący się tego typu kwestiami powinien również zaangażować się mocno tego typu kampanie i wiele organizacji wrogich jak np. Polska izba informatyki Telekomunikacji angażuje się mocno we tłumaczenie czym jest technologia 52 tak samo mamy wiele innych organizacji zajmujących się konkretnymi tematami, które powinny angażować się tłumaczenie ludziom czym są dane problemy, które oni postrzegają jako rzeczywiście trudne dla siebie i żeby pomagać im się z tym zmierzyć także ja bym tutaj szła wielowymiarową nie, zwalniając przy tym oczywiście naszego rządu naszego państwa od odpowiedzialności za informowanie ludzi o tym co jest dla nich ważne trudne temat covidowy wszystkim nam też się przejadła, ale czeka nas całe mnóstwo kolejnych wyzwań w najbliższych latach mam wrażenie coraz więcej jest coraz mniej, więc korzystajmy z tego rzeczywiście starajmy się iść taką drogą, która jest skuteczna nie tylko, na którą można wydać dużo pieniędzy bez sensu i dziękujemy za udział w dzisiejszej rozmowie prof. Urszuli Soler z wydziału nauk społecznych katolickiego Uniwersytetu lubelskiego Jana Pawła II bardzo państwu dziękuję dziękujemy zapraszamy państwa co tydzień na naszą audycję w międzyczasie na naszą stronę Crazy nauka PL teraz czas na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA