REKLAMA

Dlaczego warto grać z dziećmi w gry wideo?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2022-09-03 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:21 min.
Udostępnij:

Gry wideo stały się powszechną formą rozrywki. Grają zarówno dzieci i młodzież, jak i dorośli. Jednak rodzice często nie wiedzą, jak ich dzieci spędzają czas w wirtualnym świecie. Dlaczego warto grać z dziećmi? Na co zwracać uwagę podczas kupowania im gier? O tym opowie Patrycja Rodzińska-Szary.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek bardzo zajmuje się dzisiaj graniem graniem, gdy wideo, ale graniem także rodzinnym czy rodzice grają z dziećmi czy dzieciom się podoba o tym opowiedzieć Patrycja Rosińska fasady ekspertka branży gier współzałożycielka polis gamer Observatory dzień dobry dzień dobry witam państwa witam pana dyrektora polis gamer Observatory to jest firma organizacja pozarządowa co to takiego jest policzkiem obserwator to inicjatywa, którą Rozwiń » założyli mam ja oraz Michał Bobrowski jesteśmy praktykami branży gier i sporo lat temu zauważyliśmy, że na rynku panują pewne bardzo krzywdzące stereotypy dotyczące branży gier również dezinformacje przekłamania i brakowało rzetelnych badań na temat branży gier, więc trochę takiego poczucia misji postanowiliśmy, że takie badania stworzymy, a nasze polskie morze obserwator będzie zajmowało się monitoringiem branży gier przeprowadzeniem badań i udostępnianie wiedzy bazującej na danych na przekonaniach, a na stereotypach, ale na danych tak powstały raporty 7 edycji raportu w Polskiej wersji PC, lecz dotyczących dorosłych graczy w wieku 1565 powstały raport dotyczący kondycji polskiej branży gier i gen DW oraz pierwsza edycja badań polskiej morskiej Tshibamba nie szczegółowy portret dzieci w wieku 9 do 15 lat, który przedstawia zwyczaje młodych konsumentów związane z graniem w gry wideo lub pasywnym graniem ci oglądają rozgrywek innych graczy, a ta pierwsza edycja to właśnie wspólny projekt polskiej jest obserwator oraz czy media i Ahn badanie przeprowadziliśmy na próbie 2 tysięcy dzieci i badań jest o tyle cenne, a nie tylko z uwagi na bardzo szeroki zakres tematyczny, bo liczą ponad 150 stron materiału, dlatego że po raz pierwszy od 8 lat oddaliśmy głos bezpośrednio dzieciom rodzicom w przypadku przeprowadzonych badań polityka Rosji Search, które pracę w 2014 roku na grupie polskich graczy w tym wieku 1565 my oddawaliśmy pytaliśmy grających rodziców o ich zwyczaje związane z zgranie ich oraz ich dzieci jednak zauważyliśmy, że brakuje nam wiedzy o tym jak de facto kraju dzieci, bo czym innym są deklaracje rodziców o tym co sądzą jak grają idzie ich dzieci jak często grają ile procent dzieci gra, o czym innym jest są deklaracje samych dzieci, a dodatkowo w drugiej połowie września zaprasza na stronę policzka i Skrzypka com tam znajdą się to znajdzie się pełny raport polskiej morskiej i polskiej myśli Śledź 2020 dla dla mnie ciekawe zjawisko ponieważ, kiedy pamiętam swoje dzieciństwo pierwsze kontakty z grami to dorośli toczył się to nie angażowali inne były oczywiście też słynne salony gier, gdzie odnosi właściwie chodzi no nawet jeśli zaczynały się takie gry wideo w warunkach domowych komputerach tych pierwszych komputerach tzw. osobistych to wtedy też najczęściej dość tym interesowali to było dla nich to dziwne nowe mało zrozumiała rozumiem, że tamtego czasu spada się zmieniło, bo dorosło pokolenie rodziców tu ośrodkami wychowali i tak bardzo dużo się zmienił naprawdę bardzo dużo widzimy jak bardzo duże się zmieniło od 2014 roku od pierwszych badań po Leszkiem resort z tego wycinka polskiego rynku polskich graczy to jest po prostu zmiana fenomenalna i to tylko świadczy o tym jak branża gier szybko się zmieniają jest naj szybciej zmieni się sektorem rozrywkowym od 20142022 zmienił się profil demograficzny graczy co znaczy więcej kobiet gra w Polsce na świecie więcej dorosłych zmieniły się preferencje co platform, a sama liczba graczy panie redaktorze UE 2014 roku mieliśmy 1 przy 601 000 000 000 graczy na świecie obecnie mamy 3 000 000 000 musiały się też zmienić zwyczaje związane z tym jak rodzice traktują gry w zauważam pewną zmianę pokoleniową, bo dzisiejsi rodzice częściowo są gry byli graczami jak dzieci i realizują to rozrywka razem ze swoimi dziećmi, choć nie wszyscy nie tak jak powinni no właśnie to jest pytanie czy to jest w ogóle możliwe byśmy Info politycy most między pokoleniami oczywiście wiele się zmieniło po drodze, ale myślę, że sama potrzeba czy sama atrakcyjność gier wideo jest taka sama zarówno dla dzisiejszych młodych rodziców rodziców, którzy wychowywali się z grami jak dla ich dzieci zdecydowanie gry mogą być takim międzypokoleniowym mostem i widzimy to na podstawie deklaracji dzieci, że duża część rodziców faktycznie gra ze swoimi dziećmi, kiedy realnie 50% c dzieci wraz z 7% dzieci w ogóle gra z członkami rodziny i 50% to są też rodzeństwo 49% to ojcowie znacznie mniej gra matek, ale widzimy taką szansę właśnie międzypokoleniową i szczególnie w tym kontekście grania z rodzicami, zwłaszcza synów z ojcem i matek z córkami to też widać wyraźnie, że ojcowie chętnie grają z synami 55% ojców kasynami, że dziś słówkami mamy grają z córkami, że dziś z nami, a z kolei, jeżeli chodzi o rodziców to 59% deklaruje że, że gra z dziećmi, więc to jest naprawdę świetna szansa na poznanie lepsze poznanie własnego dziecka spędzanie z nim w ten sposób czasu, ale też i kontrolowanie tego co co dziecko gra o takich wspomniałam to niestety nie zawsze się udaje czy to jest tak mowę wciąż woli istnieje podziału umowny, ale takie, gdy bardziej chłopięcej bardziej dziewczęcy kiedyś tak się mówiło chłopcy chętnie grają w wyścigi strzelanki dziewczyny grają chętnie, choć gry sumując tak jak kiedyś Unii do Sejmu z czy to nadal utrzymuje czy to się docierają takie podziały czy niema takich wyróżników wśród jeśli chodzi o młodszych graczy teraz o nich rozmawiamy to widać podziały, że chłopcy jednak bardziej wolą strzelanki bardziej wolą gry akcji dziewczyny ci znacznie bardziej wolą kry przygotował przygodowe czy gry gry farmerskie w późniejszym wieku to się zaczyna zmieniać, dlatego że jak spojrzymy sobie na to co świat co dzieci robią wolnym czasie to o najczęściej wybierają gry UAM na urządzenia mobilne do 46% dzieci wybiera wolnym czasie gry na urządzenia mobilne, a w urządzeniach mobilnych dominują raczej właśnie takie gry logiczne generalnie są Platforma bardziej sfeminizowana, ale jeżeli spojrzymy na to ile procent dziewczynek ile procent chłopców grana konsoli na komputerze wolnym czasie co zauważymy dużą różnicę pytam już jest 22% dziewczyn i 57% chłopców, a właśnie na konsolach i na komputerze mamy kryty bardziej można powiedzieć chłopięce myśmy wezwali, ale tekstu miałam czy to znaczy, że dziewczynki nie grają na konsoli czy na komputerze, ale grają tylko, że później to już widzimy na podstawie badań polskiej myśli się czy rosłych graczy i gdzie od 2020 zauważyliśmy skok zainteresowania używalności konsol przez kobiety przez rosły Polski sądziliśmy na początku, że to jest tylko taka zmiana związana z lockdownem po prostu granie rodzinne przy 1 konsoli, ale nie 2022 po nie poluzowaniu obostrzeń covidowych kobiety grają na konsoli 44% użytkowników konsol to Kraśki, a konsole zawsze były en standardowo klasycznie zdominowany przez mężczyzn, więc i na tym etapie, jeżeli chodzi o kracie 915 to widać tutaj bardziej ten podział, ale się zaciera wraz z wiekiem po prostu inaczej gramy innym momencie zaczynamy grać w inne gry na innych platformach dziewczynki już bardziej jako dorosłe nastolatki bądź dorosłych obiec toczą się ciekawe, bo przed wieloma laty już chyba ponad to ponad 20 lat temu to, że jak rozmawiałem z producentem wiodącym wówczas konsul to producent czy rzeczywiście producenta mówił to jest właśnie taka rozrywka, gdzie siedzi się w salonie z rodziną albo z kolegami z grona już wspólnie na 1 konsoli gry, które są toczone online w systemie i to jakich nie interesują to nie jest to samo dzisiaj jednak byłoby trudno znaleźć taką taką Platformę, która nie pozwala na badanie zdalne wspólnie, bo to już jest standard, a dokładnie zgadza się w związku taka ciekawostka, jeżeli chodzi o konsolę rodzaje konsul to dziewczynki bardzo chętnie grają na konsoli PlayStation 4 równie chętnie jak chłopcy nie ma tutaj wielkiej różnicy, ale co do wyboru pozostałych konsol to jednak jest ta różnica, której przed chwilą wspominałam zasadniczo wspomniałam i innym momencie naszego dorastania zaczynamy grać w inne gry i kiedy jesteśmy dorośli to wyniki badań w późniejszych poślemy zresztą dotyczy dorosłych graczy pokazują, że graczami są zarówno kobiety jak mężczyźni 47% dorosłych Polek to igraszki, a jeszcze nie wspomniałam o tym ile procent dzieci gra jak pan sądzi ile procent dzieci w Polsce gra bo gdybym miał zgadywać pociągnął jakieś 80% bardzo blisko 85% dzieci w wieku 915 gra dokładnie z czego 81% dziewczynek 90% chłopców jeszcze wyższy odsetek polskich dzieci, które są masywnymi graczami to jest zjawisko, które badaliśmy po raz pierwszy w naszych badaniach, czyli jest niemała grupa osób, które za pośrednictwem platform wideo takich jak YouTube czy Twitch obserwują rozgrywkę innych graczy sami grają, ale uczestniczą grają i tutaj aż 87% dzieci w wieku 915 i ogląda rozgrywkę innych graczy, a także to jest bardzo ciekawe jak zostawiliśmy też odpowiedzi z odpowiedziami rodziców to rodzice uważali deklarowali, że tylko 68% dzieci kra KO, więc mamy tutaj kompletną rozbieżność 68% wg wiedzy rodziców z wersów 85% wg deklaracji dzieci, a co nam mówi mówi nam o tym, że rodzice nie do końca wiedzą czy dzieci grają, dlaczego rodzice, owszem, wiezie dziecko gra na konsoli bądź wielu rzeczy kupimy grę lubią pobierze z Platformy cyfrowej, ale nie ma do końca świadomości, że np. dziecko Graf gry przeglądarką lub mobilne darmową w tzw. modelu freemium, które nie wymagają żacy i instalacji przemysł, który przez rynkowe i Enej, który nie wymagają tego, żeby kupić można dobrowolnie uiścić opłatę, więc rodzice nie muszą mieć w ogóle świadomości, że dzieci grają w tego typu grę i tego typu gry, czyli kryterium owe i to znów widzieliśmy na zasadzie deklaracji rodziców widzieć rodzice twierdzili nie nasze dzieci, a jednak generalnie nie grają takie kry dzieci tak gramy tak jak, czyli to jest taki a brak wiedzy i kontroli ze strony rodziców zaangażowania przede wszystkim to jest chyba to istotne, żeby rodzice interesowali się tym co dzieci robią w tym cyfrowym świecie do tematu wracamy za moment ponownie Jan Stradowski przy mikrofonie w studiu wirtualnie ze mną wciąż Patrycja Lewińska Szady ekspertka branży gier współzałożycielka polis gamer Observatory witam ponownie dzień dobry państwu dzień dobry panie redaktorze mamy dzisiaj o raporcie polskiej morskiej, który zajmuje się tym jak dzieci młodzież wydają gry co o tym wiedzą rodzice to jest w zasadzie ciekawy problem, ponieważ czasami oczywiście udaje się tą współpracę kontrole jakoś nawiązać sam swoimi synami zaczynałem pierwsze gry instalować na komputerową, pokazując co w ogóle zrobić to zresztą co ma kto który był wtedy jeszcze w celach edukacyjnych głównie instalowany na rozpoznaniu faktycznie nie do końca się do orientuje nawet w tym 15 chłopaki robią, bo tam można być równo czy można budować można walczyć to generalnie chyba jest takich problemów rodzice nie do końca mają czas czy wiedza czy chęć, żeby sprawdzić co tam się tym komputer dzieje to nie jest dobry pomysł zdecydowanie to nie jest dobry pomysł MO, że zaczną z tego i od samego wyboru gier obecnie, bazując na badaniach dzieci deklarują, że 80% z nich odpowiada samodzielnie za wybór gier to naprawdę jest bardzo duży odsetek prawie co czwarty młody badany robi to wspólnie z rodzicami wybiera gry 6% nie spotka 6% wyboru gier dokonują rodzic i w tej różnic między dziewczynkami chłopcami, a inaczej sprawa wygląda w środku zakupu gier, bo blisko połowa 48% młodych graczy kupuje gry najczęściej z rodzicami przejść się Dekor jest zakup gier tylko przez rodziców 23% czy samodzielnie i generalnie ten nachodzi nas pewien typ drugi druk drugi aspekt związany z tym, że nie powszechność bieli poziom zaangażowania granie z perspektywy rodziców są dosyć dwuznaczne wg dzieci aż 48% rodziców jest niezadowolonych że, że z faktu, że grają najczęściej deklarują chłopcy, że ich rodzice są niezadowoleni tylko 18% rodziców jest zadowolonych z 4% deklaruje, że dzieci jest obojętne, jeżeli chodzi o kontrolę trzymam też pewien co im wysoki poziom niezadowolenia z tego, że dzieci krajom Strugi strony dzieci to pozwala się samodzielnie wybierać kry, ale kolejnej strony 88 proc badanych dzieci deklaruje, że ich rodzice kontrolują to co grają i IT kontrola rodzicielska jest najwyższa, kiedy dziecko ma 910 lat potem zaczyna drastycznie spadać i zastanawiając się nad tym, dlaczego tak jest, że dziś rodzice niezadowoleni na pewno wpływ mogą mieć to częstotliwość czas grania, bo na platformach smartfonów, o których wspominaliśmy, że są najpopularniejszą wyborem w szkolnym czasie wiele treści 6% badanych jeśli chodzi o to co dzieci robił w zeszłym miesiącu 66% i grał na smartfonie 46 poseł uprawiał sport, a więc to jest ogromna przepaść to 60% tych dzieci codziennie grana na na swoim smartfonie lub tablecie przez 30 minut w przypadku chłopców przez godzinę, jeżeli chodzi o konsolę komputer dotychczas rozgrywki znacznie dłuższy sięga nawet czuć, choć kolejna sprawa z tą, że dzieci grają z gry dla starszych graczy to znaczy gry nieodpowiednie dla siebie pod względem wiekowym i tutaj wyniki są naprawdę zatrważające, dlatego że 41% dzieci odpowiedziało nam, że gra w gry nieodpowiednie dla siebie z czego aż 51% chłopców 29% dziewczynek 24% ogółu badanych w ogóle nie wiedział czy Graf krę właściwą dla swojego wieku czy nie i powiedzieć w tej kolejny problem to kolejna kwestia, którą my obserwujemy od wielu lat w badaniach polskiej prezesa, a mianowicie, a świadomość używalności kategoryzacji wiekowej PG przez rodziców rośnie o tym to miałem zapytać, bo jak pani mówi o tym, że dzieciaki wybierają sobie same gry, ale potem rodzice kupują te gry w większości płacą za nie widzą to za co płacą otoczenie w tym momencie nie spojrzał nawet na to czy gra się nadaje się nie nadaje dla danego okresu wiekowego ani redaktorzy sprawa wygląda następująco jest niezwykle smutna a kiedy analizujemy dane od 2018 roku 2022 UE spadł nam odsetek rodziców świadomych, którzy wiedzą czym jest kategoryzacja Dzikowa do 25% za to wzrósł odsetek do 30% tych, którzy wiedzą czym jest kategoryzacja Kozia i deklarują, że świadomie ignorują zaś 45% rodziców nie wie czym jest kategoryzacja wiekowe to znaczy, że mamy 75% rodziców którzy, którzy kupując grę dla dziecka nie kierują się kategoryzację wiekową tylko 25500 świadomych i to jest bardzo niepokojące zjawisko, a które, które powinno być adresowane rodziców i na pewno wyniki naszych badań nie będą miłe dla rodziców, bo ten odkrył ją wskazują pewne problemy i brak zaangażowania rodziców, jeżeli kategoryzacja wiekowa znajduje się na pudełku wystaje pan wspomniał wystarczy na nią spojrzeć ona tam jest nie rozumiem tego właśnie brakuje by rodzice spojrzeli na to, bo ostatecznie myślę, że duża część rodziców świadome od tego istnieje kategoria wiekowa filmów czy programów telewizyjnych zresztą są odpowiednie oznaczenia dobrze widoczne to dlaczego ośrodków gier to nie działa tak jak byśmy uznawali słowo dziecko wie lepiej, czego chce myślenie w tym samym jednym z powodów, dla których wg mnie takiego stanu rzeczy jest niezrozumienie, a mam wpływu gry tego, że krem można by potraktować tak samo jak film nie sądzę, żeby rodzic na jego dobranockę pozwolił obejrzeć swojemu dziecku filmy serii Alien, aby Allen versus Predator jednak bez problemu siedmiolatek czy 8 latek dostaje dostęp do gry np. dla osób dorosłych, a co nie może skończyć się dobrze, ponieważ takie gry zawierają niewłaściwe treści dla takiej takiej osoby, a więc to jest niebezpieczne bagatelizowanie tematu seksu nam branży gier wytworzyła kategoryzacji wiekową po to, właśnie, aby te produkty zostały właściwie ocenione i mogły przynieść korzyść odbiorcom, ale trzeba po prostu jako rodzic spojrzeć na oznaczenie kiedyś jedność mam zapytała mnie jak ja Grab wy mogłaby rekomendować jej dziecku powiedziałam odpowiedziałam, że zgodną z wiekiem, a twojego dziecka tylko tyle i aż tyle ktoś daje prosta w praktyce widzimy to jest taka niekonsekwencja rodzice kupują dzieciom, gdy grają mi wtedy potem z tego niezadowoleni wydaje mi się to trochę to jest taka niekonsekwencja, którą też często stosują w innych sferach życia po prostu zdajemy się na to, że ktoś inny nas załatwi dany problem i sami się tym mocno interesujemy wydaje mi się, że tak poza tym właśnie to też nowość przecież to jest tylko gra, ale kry tak samo jak filmy mamy filmy dla dzieci mamy silne dla całych rodzin i firmy, których dzieci obejrzeć nie powinny gry są rozrywką niezwykle wciągającą, której można by wiedzieli o poziom zaangażowania użytkownika chyba można porównać tylko do książki, bo film nie ma szansy zaangażować odbiorcy tak jak jak robić Graf zmysłem widzieć, gdzie grać angażuje się podejmowanie wyborów, dlaczego coś tak istotne, aby rodzice uświadomili sobie, że to na nich leży odpowiedzialność za to co oglądają słuchają co grają dzieci, jeżeli wydarzy się coś złego to niemożna mówić ach to przecież to zła gra to nie moja wina, bo często tak niestety jest i niestety media myśli mowę w przeszłości tak traktowały branży gier gry, czyli czy złej gry tylko, że te gry ktoś udostępnił swoim dzieciom tak z drugiej strony mamy też zawód, powołując się często takim ogólnym obiegu gry czy rozrywkę w ogóle cyfrowa odciąga dzieci od tzw. realnego świata tzw. dla dzieci to coraz częściej nie jest władne do równie coś jest wirtualny co jest nie wirtualne z tego państwa badania wynika też dużo faktycznie, gdy są ważniejsze ostatnie spotkania z innymi niż sport czy to jako osiągnięcie równowagi to znaczy tak, jeżeli chodzi o to jak gry są ważne w ślad wróćmy do tego co dzieci wybierają jeśli chodzi o nie rozrywkę w czasie wolnym jak wspomniałem to było 46% dzieci wybiera granie na telefonie lub tablecie, a 42% spotkania z kolegami kraina komputerze lub konsoli 40 korzystanie z mediów społecznościowych 33 zabawy na świeżym powietrzu 30 uprawianie sportu 21 czytanie książek 20 to nie jest tak, że gry są jedyną Ross rozrywką dzieci to tak nie jest szczególnie widać w przypadku chłopców, którzy wybierają szczęście dziewczynki granie na komputerze konsoli ktoś mógł być no dobrze, gdzie wcieli się specjalizują, a chłopcy uciekają w realny świat i kraju na konsoli, ale to jest zmienia się sposób nawiązywania relacji z rówieśnikami, a chłopcy nawiązują relacje także z innymi rówieśnikami czy z osobami nieznajomymi czy z nami ze swojej klasy, a z drugiej strony jak bardzo gry są ważne dla dzieci, a są bardzo ważnym dla 80% dzieci gry są jakimś stopniu ważne do 23% bardzo ważny dla 58% trochę ważnym i tworzą chce też było dla nas bardzo ważne, żeby się żeby, żeby podjąć ten temat tylko dla 10% dzieci gry są w ogóle nieważne i tak też ważność jest inna dla chłopców dziewczynek i na pewność w kolejnych badaniach polskiej z wisieć na dorosłych będzie będziemy uwzględniali to pytanie co będzie się dowiedzieć czy czy te różnice również są takie w przypadku dorosłych kobiet i dorosłych mężczyzn, bo widzimy, że ciężka dla 30% chłopców gry są bardzo ważna chyba tylko dla 15% dziewczyn i również na 16% jeszcze gry w ogóle nie są ważne podczas kontroli za Czub 5% i odpowiedzi bezpośrednią wpływają na wyniki kolejnego pytania dotyczącego hipotetycznej sytuacji sowy było, gdyby wszystkie gry zniknęły w 1 momencie na całym świecie co dzieci czuły zapytaliśmy zapytaliśmy o to i okazało się, że to jest bardzo bardzo ciekawe pytanie, bo większość dzieci, a odczuwa, gdy smutek 37% zadeklarowało życiu smutek, a 24% czułaby złość 5% radość dotyczą strach 14 nie wiedział co odpowiedzieć dla 16% nie miałoby żadnego znaczenia i ile uczucie smutku pojawił się problem innym stopniu w środku dziewczynek chłopców co zniknięcie gier wideo w głowę upływ złość aż 29% chłopców podczas gdy tylko 18% dziewczyn i grające dziewczynki częściej deklarowały, że zniknięcie, kiedy miałoby dla nich żadnego znaczenia i to znowu, a powrót do tego pytania czy gry są dla ciebie ważne, a dla 16% dziewczyn nie są ważne i 24% z nich nie miałoby to znaczenia, gdyż oznacza to, że dziewczynki łatwiej zastąpiłyby granie inną aktywnością i mogłyby łatwiej nie angażują się tak znajomości na tym etapie swojego życia znajomości wirtualne i mogą znajomości przynieście na grunt cyfrowego życia, a także nad odczytem zapewni treść pana pytanie tak gry wideo są ważne dla dzieci dla 81% w jakim stopniu są ważne, a na tym etapie życia są ważniejsze dla chłopców nie znaczy to jednak, że grze odrywają dzieci od realnego życia, bo dzieci deklarują, że drugą najczęściej wykonywaną czynnością wolnym czasie jest spotkanie z koleżankami kolegami tak będąc ojcem nastolatków mówią, że czasami trzeba niestety ich wyganiać z domu, bo za dużo siedzą w komputerze moim zdaniem czyni, ale czasem mam świadomość więcej co grają i dlaczego jakimi, więc myślę, że tak na jego wejście nie jest natomiast każdemu rodzicowi daje to pod rozwagę warto się zainteresować warto zagrać wspólnie zobaczyć co takiego dzieciaki robią może wtedy możemy nawiązać nowe ciekawe po porozumieniu z młodym pokoleniem, ale też możemy sami zobaczyć coś ciekawego umowa nas wciągnie i coś z tego ciekawego wyniknie zdecydowanie tak dziękuję mojej rozmówczyni Patrycja Rosińska fasady Spodka bram wyk zespół Cionka polskiemu Observatory dziękuję i zapraszam jak zwykle w soboty mówił Jan Stradowski do usłyszenia dziękuję państwu dziękuję panie rektorze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA