REKLAMA

Ekologia w kinie, jak ograniczyć ślad węglowy filmów?

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-09-03 10:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:50 min.
Udostępnij:

Rozmówczynią Patrycji Wanat była Monika Głowacka wiceprzewodnicząca Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
CNK Monika Głowacka jest teraz z nami dzień dobry dzień dobry wiceprzewodnicząca krajowej Izby producentów audiowizualnych przewodnicząca Regionalnego funduszu filmowego w Łodzi będziemy rozmawiać o ekologii o ochronie klimatu 12września rozpoczyna się festiwal polskich filmów fabularnych no i temu wydarzeniu poświęcimy sporo czasu w magazynach filmowych radził TOK FM, ale tak jak wspominałam będziemy rozmawiać nie tylko o filmach, które startują w tych gdyńskich Rozwiń » konkursach, ale będziemy też starali się z moimi gośćmi opowiedzieć nieco szerzej o kondycji polskiego kina przyjrzeć się różnym jego aspektom na dziś Monikę Głowacką porozmawiamy chyba najważniejszym dla mnie aspekcie obecnych czasach, czyli o ekologii produkcji filmowej podczas tegorocznego festiwalu zostanie zorganizowanych kilka takich debat poświęconych myśleniu o ochronie środowiska w produkcji filmowej mamy dzisiaj ten temat rozpoczniemy, ale myślę, że nieraz będziemy też do niego wracać zacznijmy, więc od o to od kilku słów wprowadzenia czy w Polsce właśnie przyszedł czas na te szeroką dyskusję, kiedy ta dyskusja się rozpoczęła i przede wszystkim interesuje mnie, jaka jest świadomość tego tematu u filmowców ta dyskusja rozpoczęła się pewnie kilka lat temu mnie i my tutaj z ramienia regionalnych funduszy filmowych naszego łódzkiego funduszu filmowego krajowa izba producentów audiowizualnych rozpoczęliśmy te działania w postaci założenia nieformalnej grupę na in dla klimatu, a 2 lata temu, bo właśnie zaobserwowałam, że mi, że ten temat jest bliski, a nie część producentów, a w związku z tym stworzyliśmy grupę, żeby zastanowić nad właśnie jak ten temat można było rozwijać co Polska branża, a mogła zrobić i jakie też, jakie narzędzia są potrzebne do tego, żeby ułatwić ułatwić wdrażanie zasad ekologicznej produkcji filmowej w Polsce na zakres ten temat Europie funkcjonuje od myślę, że nie 1015 nawet plan jest kalkulator śladu węglowego zaczęły powstawać w 20001010. roku, więc dość czas temu nie ale, ale u nas faktycznie na naszym rynku audiowizualnym coraz więcej producentów zwraca NATO NATO uwagę coraz więcej ekip filmowych jest otwarta też na wprowadzanie pewnych nie pewnych zasad które, które powinny być stosowane, żeby coś faktycznie tę produkcję na były bardziej ekologiczne no to w takim razie czym jest taka ekologiczna produkcja taka Zielona produkcja, o czym tutaj w ogóle mówimy o najważniejsze są za tak właściwie 3 obszary, a jeżeli dotyczy ma śladu węglowego, czyli emisji dwutlenku węgla, a za to odpowiedzialny przed wszystkim transport, czyli opracowywanie zrównoważonego planu transportu opartego o w samochody pojazdy, a bardziej ekologicznych hybrydowe np. zamiana tych samochodów na na rowery ranne oczywiście tam jest to gdzie jest to możliwe nie czy czy też myślenie o tym, żeby przemieszczać się przemieszczać się nie samolotami tylko właśnie czy koleją czy samochodami nie kolejnym obszarem jest energia no oczywiście tutaj w tym w tym obszarze mamy dość trudno, ponieważ wiemy jak jak wygląda skład paliw które, które tra do 4 produkowana jest energia w Polsce, więc dziś kolejny obszar jest z węgla no mówiąc do Sary jednak tak niestety tak ale może oczywiście myśleć o o na oświetleniu ledowe niczyim wodza korzystający mniej energii, a no generator prądotwórczy faktycznie tak musielibyśmy pewnie ściągać z zagranicy, żeby one w bardziej ekologiczne i ostatnim obszarem to są to są to są osoby to oczywiście i kilka katering, ale też też wykorzystywanie nie my do produkcji czy scenografii czy czy kostiumów, a nam na takich a takich osobach, które pochodzą z albo z w dni drugiego obiegu co było najlepsze na albo są produkowane właśnie z certyfikowanych certyfikowanych materiałów w tym właśnie jak widać tutaj na każdym na każdym etapie coś można zrobić prawda pytanie czy się faktycznie robić na razie ta dyskusja o ekologii produkcji jest bardziej teoretyczna niż praktyczny zmierza w kierunku, a praktyki zdecydowanie i tu faktycznie są przykłady Nana na rynku takich produkcji, które starają się producentów takich filmów, które starają się wdrażać tego typu rozwiązania oczywiście to są rozwiązania z planu takie trochę po etapowe, a czy one pojawiają pojawienie się tylko określonych w określonych miejscach jak Katharine właśnie częściowo zrównoważony transport czy wykorzystywanie właśnie tych materiałów z drugiego biegu na natomiast to co jeszcze przed nami na pewno planowanie w sposób kompleksowy przed rozpoczęciem rozpoczęciem produkcji ne takie co się dzieje właśnie za granicą w przypadku produkcji produkcji europejskich czy międzynarodowych no też przed nami wyzwanie z postaci nie wypełnienia kalkulatorów śladu węglowego na polskim, ale też te obowiązują z Europy one ułatwiają określanie właśnie sobie celów z 1 strony później analizowania tego czy te cele zostały finalnie ściągnięte Otóż właśnie zaćmy tutaj się na chwilę, bo dużo się mówi już kilka razy nawet powiedziałyśmy kalkulator śladu węglowego co to co to w zasadzie jest za narzędzie jak taki ślad węglowy można wyliczyć czy jest Polski kalkulator śladu w śladu węglowego czy korzystamy z tych, które już na powstały takich kalkulatorów jest kilka oczywiście zostały wprowadzone w kilku krajach w Europie najbardziej popularnym jest chyba Albert, a nie jest też jest brytyjski kalkulator śladu węglowego Carbon Club, który we Francji obowiązuje też najstarszy kalkulator opracowany w Europie PiS z kolei z amerykańskim kalkulator śladu węglowego, a teraz czekamy na euro na Eureka, która ma być się też w najbliższym czasie wprowadzono to faktycznie będzie bezpłatny kalkulator dostępny tutaj na terenie na terenie Europy i też co ciekawe ten kalkulator będzie mierzył w ślad ślad węglowy z właśnie w z produkcjach o koprodukcjach międzynarodowych, więc też będzie to na pewno na pewno łatwiejszy jest takie narzędzie, które pozwala wyliczyć właśnie w emisyjności dwutlenku węgla w podejmowanych przy podejmowanych działaniach także nie można zmierzyć się zmierzyć swój świat w ślad węglowy z, wprowadzając określone dane np. przelot samolotem czy przejazd samochodem z 1 miejsca z drugie czy czy właśnie nic korzystanie z określonych źródeł energii a jakie ma przełożenie na coś na ślad węglowy także można analizować i analizować ślad węglowy, prowadząc różne działania podejmują różne działania po procesie produkcji czy np. z są takie wymogi albo czy wy myślicie o wprowadzeniu czy o lobbowaniu za takimi wymogami przy np. otrzymywaniu grantów są takie rozwiązanie już na Zachodzie, że przykład produkcję filmowe, które obcinają swój ślad węglowy mają szansę np. na większe granty albo mają szansę na taki specjalny zielony Grant przy produkcji danego filmu czy czymś takim w Polsce się myśli, a może już istnieje regionalne fundusze nowe z zeszłym roku wprowadziły takie za zasady kwalifikacji zielonych kosztów, a na razie ma na razie są oczywiście miękkie miękkie rozwiązania w niej też, czyli zachęta brak takie bardziej za tak taka forma bardziej zachętą owa do też też istotne jest to producent zadeklarował chęć realizacji produkcji w regionie w sposób bardziej zrównoważonej pisał te działania w jaki sposób chce to chcę robić, ale faktycznie patrząc na to w jakim kierunku zmierza też patrząc na komisję europejską program media, w którym też są dodatkowe punkty przyznawane właśnie za realizację danego projektu w sposób bardziej zrównoważone nie też musimy o tym, żeby tego typu zachęty, czyli dodatkowe punkty za zieloną produkcję i nas wprowadzać też zmierza w kierunku takim, że to będą założenia obligatoryjne sumarycznie czyni czy aby otrzymać dofinansowanie to jest to miejsce np. w Belgii nad produkcją musi być realizowana od początku do końca w sposób zielone ręce myślę, że to jest gdzieś nasza przyszłość i to również czeka nas w Polsce no zastanawiam się jak tutaj wygląda to finansowo, bo z 1 strony wyobrażam sobie, że te ekologiczne rozwiązania z 1 strony to jest oszczędność, ale to jest również inwestycja prawda z 1 strony tutaj się można morze można coś zaoszczędzić, ale z drugiej strony też trzeba dużo zainwestować, żeby zaoszczędzić w przyszłości jak wygląda ten bilanse między ekologią, a ekonomią na pewno za każdym razem będzie do no mi się od kiedy różniło no bo choć też zdaje sobie sprawę z tego, że a, że przede wszystkim wymaga to zaangażowanie właśnie osoby, która będzie czuwała nad i na wdrażanie określonych rozwiązań ekologicznych z produkcji z dnia, więc to jest na pewno koszt do poniesienia te koszty oczywiście gry Green menadżerów, a w przypadku regionalnych funduszy filmowych w Europie, a są, a są kwalifikowane, gdyż jesteśmy na to gotowi, a w Polsce nie natomiast na pewno planowanie produkcji w sposób bardziej zrównoważony wymaga czasu i ma na poszukiwania na poszukiwanie określonych rozwiązań, a no faktycznie nam jeszcze jeszcze nasz rynek nie ma takich gotowych rozwiązań wypracowanych cały czas się uczymy cały czas cały czas obserwujemy siebie nawzajem, a tzw. sta Wizz są są bardzo bardzo potrzebne przykłady nie tylko z Polski, ale z Europy właśnie dobrych rozwiązań skutecznych, które z 1 strony ograniczają, a ograniczają koszty produkcję z drugiej strony z drugiej strony też mają wpływ na nie pozytywne na środowisko są potrzebne, a więc ciężko jest powiedzieć, jaki jak innym jest ten bilans ekonomiczny na w 1 przypadku nie będzie dużo korzystniejszy finansowo i takie są też przykłady produkcji na euro też faktycznie producenci byli w stanie za nim zaoszczędzić środki, które przeznaczane później były nam np. na postprodukcję ta wieczna takich prostych rozwiązań oczywiście to jest kropla w morzu potrzeb, ale nawet zmiana butelek jednorazowych małych plastikowych z wodą dla ekipy na wynajęcie po prostu takich dystrybutorów wody pozwoliło zaoszczędzić połowę wydatki na wodę tam chyba od 11 000USD do 5,5 to tak jak mówię to jest oczywiście kropla w morzu potrzeb przy produkcjach filmowych, ale rozumiem, że są takie rzeczy, które można wprowadzić dość szybko, o ile są takie możliwości, które dadzą i no i ten efekt ekonomiczny ekologiczny może tak tak są oczywiście nie drukowanie w kalendarzu WEK właśnie planu jako przekazywanie przesłanie ich z wersji elektronicznej stosowanie tabletów także jest też test określona oszczędność, a my właśnie tym przerzucanie się na oświetlenie ledowe na czy wtedy mniejsze zużycie energii czy też, gdy dysk z finalnym efekcie przynosi przynosi określone w określone oszczędności czy przy cateringu też stosowanie tutaj przez lokalnych lokalny produkt równoważny w także to też też, że też są pewnego rodzaju o pewnego rodzaju oszczędności też możliwość dostarczania oczywiście na plany w covidzie było to zachwiana, ale teraz możemy do tego wrócić się tu inaczej nie stosowanie jednorazowych opakowań tylko właśnie wielorazowego użytku zresztą te butelki termosy bidony są są stosowane w niektórych produkcjach wręcz producenci namawiają do tego, żeby nie członkowie ekip filmowych przynosi własne, a własne czy to talerze sztućce czy właśnie Donem więcej raz jest to by bardziej możliwe raz mniej to wiadomo, że zależy to lud od rodzaju rodzaju projektu i też skali produkcji na to oczywiście to są najprostsze rozwiązania później jeśli zaczniemy mówić właśnie o transporcie o budowie scenograf itd. to już są dużo większe tematy na inwestycje przede wszystkim w nową technologię, która nie wsparcie energooszczędnego, ale do tych tematów jeszcze będziemy wracać mam nadzieję, że zachęciliśmy państwa nieco do tego, żeby się tym tematem zająć i zainteresować dyskusje poświęcone właśnie Zielonej produkcji będą organizowane podczas najbliższego festiwalu filmowego w Gdyni Monika Głowacka w temat nas wprowadzała bardzo dziękuję dziękuję serdecznie no i UE teraz informacje Radia TOK FM, a po informacjach wracamy z magazynem filmowym będziemy z Magdaleną Nieć rozmawiacie o kinie dla młodego widza czy dla całych rodzin w kinie familijnym Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA