REKLAMA

Do kina z całą rodziną! O kinie familijnym w Polsce opowiada Magdalena Nieć

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-09-03 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
naszym gościem jest teraz Magdalena Nieć aktorka scenarzystka reżyserka dzień dobry dzień dobry witam serdecznie na zaprosiłam Magdę do studia, żeby porozmawiać o kinie familijnym w Polsce Magda jest reżyserką być może dobrze państwu znanego detektywa Bruno i pracuje teraz nad psem, który jeździł koleją z kolei 24września rusza dziewiąta edycja takiego festiwalu u kino dzieci, który również ten festiwal przyczynił się do mam wrażenie rozkwitu tych rodzimych produkcji Rozwiń » dla młodego widza, bo pamiętam jak jeszcze chociażby no 5 lat temu narzekaliśmy również jako widzowie, że kino familijne w Polsce zniknęło, a mam wrażenie, że też producenci traktowali trochę po macoszemu, ale coś się jednak ruszyło filmów dla dzieci powstaje coraz więcej no i to jest z 1 strony dla mnie ogromna radość, ale z drugiej strony właśnie też okazja do tego, żeby przyjrzeć się temu co się zmieniło na zaprosiłam Magdy tutaj jako praktykę, która obserwuje ten rynek bardzo od środka powiedz nie może tak zadam pytanie, dlaczego ty postanowiłeś pisać reżyserować właśnie dla młodego widza albo inaczej dla w zasadzie dla całych rodzin faktycznie przy kinie familijnym to rozróżnienie w moim pojęciu nie powinno być istotne, czyli na film, na który przyjdą dzieci, a cudownie byłoby, żeby tam byli rodzice dziadkowie każdy ze swoim doświadczeniem może potem jakby to opowieść kontynuować w rozmowie takie są moje tak takie samo marzenia tak moje myślenie o kinie familijnym, ale to co powiedziałaś o zmianach myślenia i traktowania tego tego gatunku wyobraź sobie, że jak zaczynałam pracę moim pierwszym projektem familijnym był film za niebieskimi drzwiami, którego reżyserem był Mariusz Palej pisałam razem z Kasią Gacek scenariusz to mówiono nam Słuchajcie tylko nie mówcie kino familijne, bo źle brzmi Taksim to tak stracimy na tym to było tak jakoś pomóc absolutnie po macoszemu traktowane to był swego rodzaju obciach i jesteśmy dzisiaj, kiedy wydaje mi się, że kino familijne naprawdę niesie ze sobą nie tylko w pojęciu twórców ogromną wartość jest niezbędnym uzupełnieniem niezbędną częścią, jakby filmowego filmowego świata artystycznego, ale naprawdę to tu nie było łatwo byliśmy zapraszani na festiwale czy czy kolejnym filmem Trybuła współtwórcą czy czarnym młynem na festiwale, gdzie była osobna grupa np. nowe filmy polskie i filmy dla dzieci i mieć mówi no przecież też jesteśmy nowym filmem polskim, więc myślę, że te zmiany zmiany postrzegania tego gatunku naprawdę bardzo wolno ale, ale naprawdę no i idzie do przodu co mnie co mnie ogromnie cieszy to filmy familijne wiążą się ponad z tym co w reżyserowaniu najtrudniejsze, czyli praca z dziećmi oraz ze zwierzętami może zacznijmy od początku, gdzie takich aktorów i dziecięcych i zwierzęcych się szuka szuka się BHP w tym na mieście, ale dlatego, że dzieci faktycznie nie wszystkie dzieci mają mają odwagę czy możliwość wzięcia udziału w castingu czy bycia tu użyć powiedział wzięcia udziału w castingu czy raczej takiego bycia w agencjach i ja zrobiłam casting do czarnego młyna to troszkę podsłuchała jak coś robi w świecie i zrobiłam taki casting online wtedy jeszcze przed pandemią był było takie dość nowatorskie nietypowe mówiąc delikatnie tak, dlatego że zależało na tym, żeby dzieci się czuły przede wszystkim bezpiecznie, bo chciałam en, żeby mogły dać siebie to co najlepsze nie zależało mi na tym, żeby je oceniać, żeby to robić jak najpóźniej, żeby zobaczyć po prostu w tej bezpiecznej przestrzeni ich potencjał, więc do tej pory do tej pory towarzyszy mi ten ten casting online, który się sprawdził, ale dla mnie bardzo ważne, żeby to były dzieci, które chcą robić nie takie których, których rodzice, które rodzice wysyłają na wysłałem na castingi to się bardzo szybko weryfikuje rozum właśnie, że tak jest że, że są takie sytuacje często nieczęsto często często są takie sytuacje to to naprawdę od razu od razu widać, a to jest jednak ogromny wysiłek, jeżeli ktoś chce robić to te dzieciaki są niesamowite, dlatego że ta energia, którą krąg dają natychmiast wraca one po prostu jak jak z filmów animowanych podnoszą się natychmiast mają energię jak chcą wykonywać bardzo trudne rzeczy kręci ich kręci ich wszelkiego rodzaju kaskader AK, więc im naprawdę są pełne energii i jeszcze, żebym odpowiedzieć na to pytanie, którym zadała wydaje mi się, że bardzo ważny jest to żeby, żeby te dzieci miały taką taką przestrzeń wieś dla siebie, żeby jak np. jedno dziecko znalazłam faktycznie na miejscu w czasie wakacji spotkała dziewczynka, która powiedziała mi, że marzy o filmie i zaprosiłam na casting, ale sama sama na castingach jako reżyserka proszę, żeby nie dawać np. doświadczeń dzieci dzieci bardzo szybko zmieniają to no, jeżeli mamy dzieci to jest dla naszych słuchaczy pewnie też pewne że, że ich dzieciak jest chęć do przodu po 3 miesiącach nagle jest to najbardziej nie śmiały człowiek, jakiego widzieli miesiąc znało, więc faktycznie ten proces dojrzewania od gry odgrywa również jakąś rolę, ale też sama chce być zawsze otwarta chce nie chce iść na skróty w związku z tym szukanie jest jest dla mnie fajną częścią naprawdę tej pracy i naprawdę naprawdę szuka to zaraz płynnie przejdziemy do zwierząt, ale jeszcze tak się zastanawiam jak później już po tym, castingu po wyborze wygląda praca na planie rozumiem, że tutaj też jednak ta praca na planie musi być specyficzna, czyli no tak na gorąco od razu myślę mniej godzin pewnie z drugiej strony czy je jakaś obecność i rodziców czy czy opiekunów to wszystko trzeba jakoś za zebrać zapanować nad nad tą grupą osób i trzecia rzecz czy czy psychologów korzystasz podczas planów zdjęciowych czy czy nie niż ja w ogóle swoją moją drogę jako reżyserki zapoczątkowała praca z dziećmi, ponieważ pierwszy raz jeszcze jako aktorka dostała propozycję przygotowania dzieci do filmu za niebieskimi drzwiami i faktycznie wtedy wyjechaliśmy na tydzień na taki Opus z tymi dzieciakami towarzyszyły mi 2 wspaniałe psycholożki z Warszawskiego Instytutu psychologii dla dzieci to była moja dawna, która jest szefową, kto aktu, która tam jakby, jakby czuwała nad tym i pani Papis i faktycznie one tak naprawdę ja od nich dostałam błogosławieństwo, jeżeli chodzi o pracę z dziećmi one przypatrywał tej pracy i potem towarzyszyły towarzyszyły nam na planie następny projekt już z tym samym producentem te już już one powiedziały słuchać Magda da sobie radę już i ja jak, jakby nie jesteśmy nie jesteśmy tam potrzebne bowiem że, że robi to odpowiedzialnie i ja tak właśnie co to znaczy na czym ta specyfika polega na czym ta odpowiedzialność kolejka odpowiedzialność polega na tym, że szanuje dzieci na każdym polu, że pracuje z nimi rozmawiam z nimi znajduje wspólny język każde dziecko jest inne to ja się do niego dostosowuje inaczej rozmawiam z sześciolatkiem inaczej rozmawiam z nastolatkiem po za niebieskimi drzwiami miałam czarny młyn, gdzie byłam właśnie również drugim reżyserem dzieci tam np. mieliśmy bohaterkę, która grała osobę niepełnosprawną ona miała 8 lat wiedziałam, że taka dziewczynka po my chętnie grałaby księżniczki ani osobę na na wózku, ale wymyśliłam np. wtedy dla niej jej historię, że jest troszkę, bazując na na baśni piękna bestia, że jest dziewczynką zaklętą w chorobę tylko miłość brata i może uleczyć ona cierpliwie czekała na tym wózku inwalidzkim na ten moment, kiedy na ten moment transformacji swojego filmowego brata i na moment przemiany, która była bardzo bardzo istotna w naszym filmie pracowała również już w kinie familijnym, ale za film wilkołak zebranym Panki czy właśnie wszystkie role główne grały dzieci byłam tam właśnie drugim reżyserem dzieci pracowały z nimi na planie było było tak samo inaczej rozmawiam z nastolatkiem inaczej z pięcioletnią dziewczynką, która w lesie musiała być cicho i ich wtedy pamiętam mówiłam jej mówiłam jej o elfach w lesie, że jeżeli się odezwie to jest płoszy i to był jej językiem wyobraźnia i to to nam dało jej koncentrację, ale oczywiście ze starszymi dziećmi, jeżeli wiem, że np. fizyczności większe wrażenie na czy znaczy dla nich jakby manifestują siebie przez nią to i przygotowywałam do roli przez właśnie przez pracę fizyczną po przebiegnięciu po zmęczeniu, więc więc, jakby jestem bardzo bardzo uważna i moim celem jest jedno, żeby te dzieci po prostu świetnie zagrały ale, ale to jest mój obowiązek jak tu jak to zrobić w detektywie Bruno no to już była też ogromna przyjemność z piwem rajskim pracować nie jest bardzo do bardzo dojrzałym chłopcem, mimo że mimo, że 10 latkiem, ale no ale jakby takim jest tak najkrócej to jeszcze bym powiedziała, bo tam już byłam reżyserem i najważniejsze było to, że reżyser w pracy z dziećmi nie może powiedzieć dziecku zaproponuj nic się te trzeba być naprawdę doskonale przygotowanym i ja i Mariusz Palej, bo razem tworzyliśmy ten film jako reżyserzy właśnie tak przygotowuję przygotowywaliśmy się do każdego z wcześniejszych i do detektywa Bruno również, jakby to musi być bardzo musimy być po prostu świetnie przygotowani nie może tam być chaosu informacyjnego to muszą muszą być jasne komunikaty no podobnie właśnie jak z ze zwierzętami, bo psuł też nie powiem zaproponowano im coś właśnie zakończyła właśnie zdjęcia do psa, który jeździł koleją, więc no Podziel się trochę tymi świeżymi doświadczeniami proszę państwa chyba pierwszy wywiad na ten temat te w Polsce tuż po skończonych, więc agenta świeżutkie informacje Magda jak jak te zdjęcia jak te jak te psy na planie w ogóle jak to no to było nieprawdopodobne naprawdę jest to pierwszy wywiad na gorąco nie towarzyszy mi po prostu nie towarzyszą 3 psy do 1 roli, a +4 resorów przy każdym się normalnie w takiej przestrzeni jak tutaj mam studio miałabym obok siebie hałasy gwiazd Gott, ale noty psy były cudowne mieliśmy psy z Węgier więc, więc jeszcze ta czwórka treserów mówiła po węgiersku no te psy były nieprawdopodobne były białe piękne faktycznie trenerzy są świetnie, ale oczywiście musieliśmy sobie zdawać sprawę zdawałam sobie z tego sprawę od początku że, że nie są animowane nagle odmawiały kiełbaski co jest jedynym tak naprawdę sza, jakby jedynym sposobem tresury to jest to jedzenie towarzyszyła nam miłość na każdym kroku, bo trenerzy my również trenerzy są zakochani w psach na proszę państwa na jeśli ktoś nie widział detektywa Bruno to tak oczywiste masz do kin jeśli jeśli gdzieś jeszcze en jest albo nam by po prostu w i internecie na platformach streamingowych czekamy na psa, który jeździł koleją na też przypominam, że więcej takiego kina dla młodego widza dla całych rodzinne od 24września podczas festiwalu kino dzieci dziewiątej edycji festiwal stacjonarnie będzie się odbywał 20 miastach w 29 kinach później od szóstego do 23października również wybrane te filmy będzie można oglądać online, a cóż ja Magda bardzo dziękuję za to, że przesłać do studia to ja dziękuję za zagrożenie ja również państwu dziękuję za dzisiejszą audycję na słyszymy się jak zwykle w sobotę o godzinie dziesiątej rano miłego weekendu Patrycja Wanat do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA