REKLAMA

O książce “Odejdź. Rzecz o Polskim rasizmie”

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2022-09-04 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
31:57 min.
Udostępnij:

Pewnie jeszcze do niedawna, łatwo było się nabrać na stwierdzenie, że w Polsce nie mamy problemu z rasizmem. Polska jest dość jednolitym etnicznie krajem, bez przeszłości kolonialnej, nie było u nas ani apartheidu ani niewolnictwa, a zaczepki, nienawistne komentarze czy pojedyncze akty przemocy wobec osób o innym niż biały kolorze skóry, łatwo było zaklasyfikować do kategorii incydentów, a nie problemów. Znaleźć im wytłumaczenie inne niż nienawiść na tle rasistowskim. Natomiast po wyborach w 2015 roku, kiedy wygrana Prawa i Sprawiedliwości możliwa była między innymi dzięki nagonce na uchodźców i po roku trwania kryzysu na polsko białoruskiej granicy, już nie da się o polskim rasizmie nie mówić głośno. Robią to Agnieszka Kościańska i Michał Petryk w swojej książce “Odejdź. Rzecz o Polskim rasizmie”. Książkę wydało Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jeszcze do niedawna łatwo było nabrać się na stwierdzenie, że w Polsce nie mamy problemu z rasizmem, bo jesteśmy dość jednolity i jednolity etnicznie bez przeszłości kolonialnej nie było u nas Apart hazardu niewolnictwa, a zaczepki nienawistne komentarze czy pojedyncze akty przemocy wobec osób o innym niż biały kolorze skóry można było łatwo zaklasyfikować do kategorii incydentów ani problemów i znaleźć albo poszukać wytłumaczenia innego niż na tle rasistowskim, ale Rozwiń » raz po wyborach 2015 roku, kiedy prawo sprawiedliwość wygrało m.in. dzięki nagonce na uchodźców i 2 dzisiaj po roku trwania kryzysu na polsko-białoruskiej granicy już chyba nie da o polskim rasizmie nie mówić głośno no to właśnie robią Agnieszka Kościańska i Michał Petryk w swojej książce odejść rzecz o polskim rasizmie książkę wydało wydawnictwo krytyki politycznej, a prof. Agnieszka Kościańska z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego jest moją gościnią dzień dobry cień na tę nieco ponad rok temu na polsko-białoruskiej granicy pojawili się migranci uchodźcy z bliskiego Wschodu Afryki kierowani na granicę przez Aleksandra Łukaszenkę i polskie państwo zrobiło wszystko, aby tym ludziom nie udawało się przedostać do Polski, czyli wprowadzono stan wyjątkowy na granicę wysłano wojsko policję, które łamią prawa człowieka, stosując tzw. push-backi co nowego opolskim rasizmie dopisała sytuacja na polsko-białoruskiej granicy z naszą książkę napisaliśmy, zanim tak naprawdę, zanim sytuacja się zaczęła, ale myślę, że i pisaliśmy JOW inne idei powstania sięga 2015 jedenastego roku kiedy, kiedy w Polsce zaczęła się bardzo tak jak pani powiedziała agresywna kampania, chociaż i wydaje się, że ta sytuacja na polsko-białoruskiej granicy pokazała, że te procesy, o których myśleliśmy w kontekście 2005 roku dotyczą nas dużo bardziej niż niższy nam się wydawało mamy lista stało się dużo bardziej te wszystkie problemy stały się dużo bardziej namacalne, kiedy to wszystko działo się nie we włoszech czy gracji to oko tylko u nas, gdzie nagle pojawili się na naszej granicy uchodźcy wojenni ludzie, którzy uciekają przed wojną te albo uciekają przed zmianami klimatycznymi i im nie chcieliśmy wpuścić, uważając te przechodzą po łatwe życie, żeby to sami mężczyźni, którzy są zagrożeniem dla dla białych polskich kobiet którzy, którzy wyznają inną religię mają Inco Car skóry i my po prostu tutaj nie chcemy także te tel ta niechęć w stosunku do uchodźców musimy pamiętać, że ma zdecydowanie rasistowskie podłoże i to dotyczy nie tylko Polski, ale dotyczy też też innych krajów innych krajów europejskich, które są bardzo niechętne w tej chwili, żeby przyjmować przyjmować uchodźców ze uchodźców niebiałych tydzień temu w kontekście rocznicy wprowadzenia stanu wyjątkowego na granicy polsko-białoruskiej rozmawiają dr Sylwią Urbańską, która bada relacje w strefie przygranicznej obserwuje co tam się działo w kontekście lokalnej społeczności jak zmieniały się emocje i dr Urbańska mówiła, że bardzo ważnym momentem był wybuch wojny Ukrainie, bo o strefie stanu wyjątkowego zapanowało takie totalne rozszczepienie ci co pomagali czuli zazdrość złość wkurzenie, dlatego że okazało się, że Polacy potrafią pomagać uchodźcom póki ci uchodźcy wyglądają tak jak oni są biali, a z drugiej strony ci, którzy krytycznie podchodzi do uchodźców przedostających się z Białorusi wciąż się wypierali, że w lasach ktoś jest, że potrzebuje pomocy właśnie na rzecz ogromnego zaangażowania ogromnej energii w składanej to, aby pomagać osobom z Ukrainy i myślę, że w pewnym sensie można to przełożyć na sytuację w całym kraju nie tylko w strefie przygranicznej jak pani widzi dwoistość w stosunku do uchodźców uchodźczyń z Ukrainy i uchodźców uchodźczyń z Afryki czy Azji, którzy na Podlasiu myślę, że to Polska Polacy kolki, że mamy bardzo w naszej historii my mamy bardzo bardzo dużo doświadczeń uchodźstwa migracji każdy z nas myślę jak jak i pogrzebie historii i rodzi rodziny w historii rodzin swoich przyjaciół na przyjaciół to znajdzie znajdzie przykłady przykłady osób, które uciekały z Polski z różnych powodów uciekały przed przed wojną uciekł przed komunizmem tak dalej i to jak Polacy zachowali się w stosunku do Ukraińców to jest taki to jak można by było spodziewać, że naród uchodźców takim, jakim pac naród uchodźców to wydaje się, że nie ma wątpliwości, że to jest nasze doświadczenie na uchodźców imigrantów zachowa się w stosunku do innych uchodźców tak przyjmie ich z otwartymi ramionami niestety się teraz też trochę zmienia i wydaje się, że to pokazuje, że ci uchodźcy, którzy byli wcześniej uchodźcy innym Bianka skórę na nie zostali przywitani to pokazuje, że jednak tutaj jest problem także, że ten kontrast, że otwieramy swoje serca zachowujemy się tak jak mi się wydawało, że należy zachować w tej sytuacji, że przyjmujemy przyjmujemy ludzi w potrzebie, a pamiętajmy też jesteśmy przecież krajem krajem chrześcijańskim, gdzie pomoc bliźniemu udzielanie gościny to są podstawowe wartości naszego naszej kultury co najmniej deklaratywnie tak tak na to, że to są, że to są te wartości od okresu kompletnie zapomnę zapominamy w momencie kiedy, kiedy osoba mamy pomóc nie ma białego koloru skóry ta osoba przestaje być osobą przestaje być człowiekiem to zachodzą bardzo silne takie procesy urbanizacji także to jest broń Łukaszenki, że ZIT TEN-T wywózki to wszystko ne, żeby to robić to trzeba uznać, że ci ludzie nie są ludźmi tylko są sprowadzeni do do takiego statusu rzeczy czegoś co nie czuje nie ma doświadczeń nie myśli możemy wtedy z nimi zrobić zrobić wszystko i to to był ten to jest ten przykład i ten kolor skóry tutaj po prostu decyduje o tym komu chcemy pomagać komu nie chce pomagać zatem co jest specyficznego czym charakteryzuje się Polski rasizm czy Polski się by zapisać należy należy przyznać to jest to, że on istnieje jednych i ponieważ mamy mamy głębokie przekonanie, że w Polsce, ponieważ Polska Polska właśnie nie uczestniczyła w szkolenia Lis zmianie nie handlowano niewolnikami, ale na to, że Polski to nie dotyczy ale kiedy spojrzymy na na zjawisko rasizmu jako zjawisko globalne to zobaczymy, że ona jest, że ona jest wszędzie też dotyczy Polski także nie jest także Polska jakość jak jest wyjątkowa i może się spokojnie odciąć od od tych globalnych procesów i im wciąż staramy się pokazać że, a i w dwudziestoleciu międzywojennym i potem w okresie w okresie PRL i w końcu trzeciej Arkę tak tak te kwestie rasy rasizmu kolonializmu one ciągle dziwi obecne i w Polskiej debacie publicznej i w ich w Polskiej świadomości i jakoś współ kształtowały polską polską tożsamość w dwudziestoleciu marzono o tym, żeby żeby, żeby zdobyć jakiś kolonii dla Polski potem w okresie PRL z 1 strony bardzo krytykowano i amerykański imperializm zachodni europejski kolonializm amerykański rasizm uważano, że to są to są rzeczy złe, że tej Polska kraj komunistyczny jest wolna tego także także pokazywano, że właśnie rasizm jest częścią kapitalizmu tak dalej, ale jednocześnie bardzo podobne praktyki wykluczenia stosowano w Polsce w stosunku do mniejszości np. zup do rana do Romów, a potem już po osiemdziesiątym dziewiątym roku ten temat na różne sposoby też wracał, bo z 1 strony pojawiały się w Polsce coraz więcej osób innym kolorze skórę, a z drugiej strony bardzo za wybierano w ogóle kwestii rasizmu jako byłby dowodzono, że w ogóle kwestia rasizmu jest kompletnie nieobecna w Polsce i anty rasizm jakimś wymysłem słów kulturowym i w ogóle nie ma czym się zajmować a jakie dzisiaj, bo my już stwierdziłyśmy rasizm w Polsce jest sprzężony z dyskusją o uchodźcach, ale czy tylko to znaczy czy ten rasizm taki strukturalny wpisane w instytucję mechanizmy w Polsce to jest tylko temat uchodźców czy gdzieś jeszcze można zauważyć niezdecydowanie nie jest tylko temat uchodźców myślę, że tym, że tutaj mamy mamy 2 wymiary tego rasizmu 1 właśnie rasizm anty czarny, który bardzo mocno odkrywa odbyły w kwiat, który widzimy właśnie na granicę, a z drugiej strony mamy mamy rasizm skierowany w lokale mniejszości, czyli przede wszystkim Romów to Romowie są w Polsce w Polsce grupa, która jest najbardziej wykluczona mama kraj tradycyjnie była dyskryminowana na różne sposoby przez te były i test historii i w okresie PRL i to na różne sposoby Romów starało się starano się wypchnąć czy też sposób zmieni Izby i ucywilizować jak to się jak to się wtedy mówiło i żeby porzucili swój sposób życia jednocześnie nie rozumiano w ogóle wszystkie te wszystkie te problemy, z którymi borykają się Romowie nie wynikają z ich kultury czy jakiegoś ich dziwne długu nie wynikają z niej tylko są zewnętrzne to my powodujemy bardzo mocno dyskryminując tę grupa zwycięża, że mówiąc o rasizmie w Polsce w ogóle Europy środkowo-wschodniej musimy musimy pamiętać, że to lokale mniejszości przede wszystkim Romowie są są ofiarami takiego myślenia rasistowskiego państwa w książce opisują sytuację z Mławy, gdzie niemalże doszło do linczu na osiedlu romskim i to co mnie wtedy najbardziej zaskoczyło jak czytałam o tym, że to był 90 pierwszy rok, ale ta data myśli jest też o tyle ważne, że to zaraz po tym, jak Polska staje się krajem prozachodni demokratycznym, w którym który aspirującym do tego, żeby być krajem tolerancyjnym otwartym do wsi dla wszystkich wie itd. i właśnie w tym momencie to nie jest to 1 Ława to tutaj cała grupa lewica jest anty romskiej w Polsce, ale też w innych krajach Europy środkowo-wschodniej dochodzi do takiego wysypu przemocy anty anty romskiej i to jest ten moment kiedy, kiedy stajemy się krajem demokratycznym i i on i zaczynamy po prostu bić Romów i tłumnie wychodzić w tłumie występować przeciwko przeciwko Romom mówiąc o tym, że oni nie pasują do do Polski ani tutaj niszczą nasz obraz niszczą naszą reputację, że nie dorobili się nie dorobi nikt nie za zeznał, że są bogaci, a nie zarobili nie zarobili dość nie zabili swoich pieniędzy uczciwie i ta to Romowie są bogaci czy nie to jest bardzo bardzo problematyczne, bo badania badania pokazują, że jest grupa ta wyjątkowo ucierpiała na na transformacji ustroju ustrojowej więc, więc to jest takim moment, fundując de trzecią RP NATO to jest m.in. właśnie ta przemoc anty Romka i UE, jeżeli my przyglądamy się szczegółowo reakcją na te 1 na pogrom w Mławie reakcją na inne Najman romskie wystąpienia i te reakcje są co bardzo mieszane z 1 strony są są bardzo punkt wyraźne głosy potępienia np. Adam Michnik pisze w Gazecie wyborczej bardzo ostro tak zaczyna się od słów od antysemityzmu rasizmu anty cygańskich kończy się właśnie na tego typu przemocy musimy bardzo uważać żeby, żeby nikt nie nie dyskryminować na bardzo różnych poziomach jakież to jest przykład, że to jest przykład waśnie dyskryminację ze względu na na odmienność i nawet dyskryminujemy, a potem, a potem biłem, ale stopniowo ten racja się tak rozlewała się to wcale nie chodzi o to, że inaczej wyglądają inaczej zachowują to tak naprawdę chodzi o kwestie ekonomiczne, że tutaj mieszkańcy Mławy byli w takiej takim trudnym położeniu ekonomicznym i po prostu mam zazdrościli stąd ta stąd ta Romowie byli nieuczciwi więc, więc to ta to przejście od takiej, a od takiej narracji, że to jest rasizm tak to jest przemoc ze względu na na pochodzenie etniczne czy pochodzenie rasowe do tego, że to, że te bardziej skomplikowane to jest tata to są jakieś kwestie ekonomiczne i itd. bo myślę, że naprawdę przepraszam, że wejdę pani słowo no bo Romowie mają taką tradycję, że np. dziewczynki po czternastym roku życia wychodzą za mąż, więc musimy temu przeciwdziałać i w ten sposób takich liberalnych pozycji wchodzą również w anty cygańskich tak zdecydowanie zdecydowanie myślano właśnie o tym że, że tutaj trzeba to żołnierz AK już nie tylko w latach dziewięćdziesiątych, ale też właśnie wcześniej myślę, że tej musimy ucywilizować chamów wyzwolić romskie kobiety i kiedy kiedy słyszę o wyzwalaniu romskich kobiet z pomocą policji milicji jak z nich nazywała Nata to jest to jest dosyć czy z pomocą jakieś formy przemocy np. przez to, że my powiemy jak mają rzecz to jest bardzo bardzo podobne do tego jak cywilizowana cywilizowana no tzw. ludy pierwotne w koloniach tak też narzucano im pewien rodzaj pewien rodzaj rzeczywistości narzuca na pewien pewny pewien styl życia i imię cywilizacji pani radnej wykorzystywano niszczona jest kultura, a więc tutaj mamy podobne podobne procesy dotychczas nie zaczęło nie zaczęła w Mławie tylko przez cały okres PRL z 1 strony z 1 strony mówiono o tym właśnie, że rasizm kolonializm co złe, a z drugiej strony Romów na różne sposoby dyskryminowaną zmuszano do zmiany zmiany stylu życia i obwiniano za wszystko i kulturę właśnie i m.in. o to żeby, żeby chronić romskie romskie kobiety jest bardzo ciekawy trop temat tego jak rasizm wiąże się z seksizmem w ogóle seksualnością o tym porozmawiamy tuż po skrócie informacji moją gościnią jest prof. Agnieszka Kościańska Instytut etnologii i antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego i współautorka razem z Michałem Patrykiem książki odejść rzecz o polskim rasizmie niedzielny poranek Radia TOK sam zaprasza Anna Piekutowska mikrofonie Anna Piekutowska rozmawia z prof. Agnieszka Kościańska z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego współautorką razem z Michałem Patrykiem książki odejść rzecz o polskim rasizmie przed skrótem informacji rozmawiałyśmy o tym w jaki sposób argument obroni kobiet był wykorzystywany przeciwko Romom bardzo też ciekawe jak w Polsce świetnie funkcjonuje i nadal wykorzystywany jest ten trop czarnego mężczyzny na dnie czarnego tylko po prostu nie białego jako zagrożenie dla polskiej kobiety wszyscy pamiętamy nasi słuchacze na pewno słynną okładkę prawicowego tygodnika, na której ciemnoskórzy mężczyźni szarpią kobietę, która jest ubrana flagę Unii Europejskiej to oczywiście odnosi się do kontekstu polityki zagranicznej, ale też do tego, że czarny mężczyzna jest niebezpieczny i użyje swojej seksualności albo po to, by skrzywdzić polską kobietę np. wyłudzając od obywatelstwa przez małżeństwo albo ją wykorzystać seksualnie, skąd się wzięło płeć seksualność i rasa rasie są bardzo blisko ze sobą związane niema niema rasizmu bez myślenia o tym kto kim może uprawiać seks i aktorski może mieć dzieci w ogóle to może mieć dzieci, kto powinien mieć dzieci akta tych dzieci mieć nie powinien także osoby te kwestie są bezpośrednie są bardzo mocno splecione i one przejaw on się przewijają i historii kolonializmu i rasizmu w tych w tym kontekście kolonialnym, a także w jak jak jak pokazujemy w książce my też w Polsce w kontekście i polskiego udziału w takim globalnym rasizmie i w kontekście właśnie sklep polskiej dyskryminacji dyskryminacji mniejszości tak rasistowskiej dyskryminacji mniejszości i tutaj jakby ten ten lęk on ma tak głęboko głęboko kolonialne podłoże, gdzie właśnie w sklepach w różnych kontekstach kolonialnych ile razy zacięta ludność miejscowa zaczynała się buntować zawsze wtedy pojawiały pojawiały się oskarżenia o gwałt jak tylko Czarni mężczyźni zaczęli zaczynali protestować to oskarżono ich o oskarżonej były to zwykle oskarżenia oskarżenia fałszywe oskarżonych o tym, że oni są zagrożeniem dla na białych kobiet tam pojawiały szkolenia w związku z tym trzeba ich lepiej kontrolować oczywiście to nie działał w drugą stronę biali mężczyźni biali dżentelmeni mogli bezkarnie w zasadzie wykorzystywać seksualnie lokalne kolorowe kobietę tak tak, że to jest temat tak długo długo historię kolonialną i obserwujemy to obszar IT i ona by została bardzo zglobalizowanym to są takie rzeczy, które ciągle słyszymy ciągle słyszymy w Polsce także i też w okresie w okresie międzywojennym w czasie pojawiają się artykuły ku przestrodze, żeby jednak z tymi kolorowymi mężczyznami nie wiem muzykami np. afroamerykańskim jednak nie zadawać, bo oni najpierw wykorzystają, a potem i teraz to jest cytat na głos Puszczy porzucał porzucą swoją żonę z dziećmi z czarnymi dziećmi i i już potem nie będą nie będą złożyli na utrzymanie tak jakby nigdy nie zdarzyło, że biały Polak porzucił żonę z dziećmi nie płaci alimentów, a tak tak to było w dwudziestoleciu międzywojennym w okresie w okresie PRL, gdzie właśnie tak bardzo władza ta silna retoryka anty rasistowska to jednocześnie ostrzegano przed przed studentami ostrzega na polskie kobiety przed studentami jest z z krajów afrykańskich socjalnie krajów afrykańskich Ziani, że ani no przyjadą na studia potem porzucą albo jeszcze zabiorą tę polską kobietę do swojego swojego kraju, gdzie czekają straszne rzeczy uważano właśnie oni są oni są niewierni i nie można zaufać to takie różnice kulturowe uniemożliwią uniemożliwiał budowanie udanego związku, a w latach 80, kiedy pojawiło się AIDS no to uważam, że zagraniczni studenci Czarni zagraniczni studenci są głównym rozsadnikiem rozsadnikiem AIDS, a więc wie, więc to było i potem potem te wszystkie lęki z bardzo moc bardzo bardzo dobrze wybrzmiewają właśnie w kontekście w kontekście uchodźców, że to są za czasów ci uchodźcy są zagrożeniem zagrożeniem zarówno różne sposoby zagrażają UE seksualnie czy płciowo polskim kobietom, że oni przyjdą je albo albo wykorzystają seksualnie albo o albo bym będą sprawdzać swoje sobie swoje kobiety będą się mnożyć nadmiernie będą zagrożeniem w tym w tym sensie dla takiej białej polskości, więc to za takie lęki, które nie mają mają długą długą tradycję z taką globalną tradycję, że w całym białym świecie zawsze bardzo mocno obawiano się czarnych mężczyzn i w Polsce w Polsce my też to bardzo bardzo mocno widzimy i tej no to jest ten niepokój przed przed czarnym mężczyzną które, który będzie będzie, gdy seksualnie napastował kobiety i i to bardzo myślę też przyczynia się do takiego pudrowanie obrazu polskich mężczyzn, którzy przecież to oni są największe zagrożenie dla polskich kobiet, jeżeli chodzi o przemoc seksualną i najczęstszymi sprawcami napaści seksualnych czy tak mam w tym temacie statystyki są bezlitosne po raz kolejny w naszej rozmowie pojawia się temat kolonializmu i też ten argument, że w Polsce może ten problem rasizmu systemowego, czyli takiego wpisanego w politykę społeczną porządek nigdy nie istniał nie mieliśmy kolonii no mogłoby się wydawać, że dla narodu, który przeżył tyle lat pod zaborami ta koncepcja kolonializmu będzie czymś odrażającym, ale fantazja o koloniach istniała i mnie być może, gdyby druga wojna światowa to wyszłaby z fazy planowania być może być może to jest to jest dość udo uderzające jak właśnie w publicystyce dwudziestolecia międzywojennego kraj, który dopiero co odzyskał niepodległość i który który ten, który był skolonizowane przez przez przez kraj, który by imperium kolonialnym tak Niemcy były były imperium kolonialnym podobne metody kolonizacji właśnie stosowały w Afryce i na swoich wschodnich rubieżach i podobnie potraktowały traktowało ludność polską, więc afrykańską, więc to jest to jest dość dość uderzające, że po tego typu doświadczeniu doświadczeń pan bardzo wielu polskich aktywistów czy publicystów marzyła o tym, żeby zdobyć jakiś kolanie dla Polski i uważam, że tylko w ten sposób Polska stanie stanie się mocarstwem tak staje się białym europejskim mocarstwem ta kwestia tego, że posiadanie kolonii dominowania nad nad czarną ludnością to to jest to jest to co co już tej optyce powoduje, że to Polska staje się krajem białym staje się krajem mocarstwowy stanie się krajem europejskim, czyli ta europejskość białości wytwarzana dyskurs pewnie w tym przez właśnie domina przez marzenie o dominacji nad nad innym czarnym więc, więc to i oczywiście można można powiedzieć, że to są jakieś marginalne marginalne historii, ale jednak nie są de la liga morska i szkolenia na główne główna organizacja która, która działała na rzecz zdobycia dla polskiej kolonii no bo organizacją bardzo bardzo popularną tam jednym z willi z jednym z artykułów pisma morze, które organizacja wydała tam jest pojawia się po pojawia się taki wątek jak ktokolwiek jak afro amerykańscy, a amerykańscy aktywiści mogliby mogliby sobie wyobrażać, że ich wolność ich państwowość tak samo ważne jak państwowość Polska czy, że odzyskanie wolności dla Afryki jest tak samo ważne jak odzyskanie wolności dla Polski więc, więc to myślę że, że rzecz jednak to jest to jest ten moment kiedy, kiedy Polska określa się jako określa się po stronie Białorusi ci po stronie takiej mocy mocarstwowości rozumiany jako dominacja nad czarnym in polscy naukowcy też mieli wkład w ten naukowo uzasadniany rasizm antropologię rasową w książce wspominają państwo Janie Kochanowskim tych bardzo były powszechne koncepcję, gdy w polskiej polskiej antropologii tak samo jak antropologii amerykańskiej tego czasu w latach dwudziestych trzydziestych to toczy się spór o to jak ma być antropologa czy antropologia ma być ma być naokoło kulturze i ma być nauką, która jak gdzieś tam w głowie ma takie ideały jak anty dyskryminacja czy właśnie ma być nauką nie chcę użyć może tego słowa może trzeba nauką rasistowską nauką która, która będzie wykorzystywała badania badania fizyczne też po to, żeby to, żeby pokazać opisać różnice tak, czyli opisać różnice między wzrostem typy antropologiczne i to był bardzo bardzo, że zespół i do pewnego stopnia w tym i to głównie spór między Janem Czecha czeka nas właśnie antropologiem fizycznym, które właśnie Bud bardzo mocno zaangażowany w badaniu badanie raz, a ja sam z Stanisławem bez stronie ME w warszawskim etnologię i socjologiem, które był bardzo mocno przeciwne myśleniu w takich kategoriach rasowych uważam, że antropologia powinna czy etnologia powinna powinna być kulturowa, że wszystkie kwestie rasowe to widzimy to, czego one prowadzą w Niemczech jak pisał ku przestrodze, że nie, że te kwestie należy porzucić tak tego typu rozważania, bo one zawsze prowadzą do przemocy i zawsze zawsze prowadzą do do tragedii i tak także ten konflikt bardzo żywy i dzisiejszej perspektywy możemy powiedzieć że, że ta opcja antydyskryminacyjna kulturowa miała antropologii i w Polsce i innych w innych krajach jednak wtedy wtedy to było coś naprawdę ważnego w obrębie w obrębie naszej dyscypliny, a jak w rozmowę o naszym Narodowym rasizmie wpisują się doświadczenia Polaków traktowanych w sposób rasistowski za granicą państwo pytają w książce i próbują też udzielić odpowiedzi na to pytanie czy Polacy są biali no właśnie to nie jest to nie jest takie oczywiste nam się może wydawać to to to pytanie dziwnym na pierwszy rzut oka, ale każdy, kto każdy, kto pracował w krajach anglosaskich czy będzie tam więcej czasu na temat takie oświadczenie, że do bycia Polakiem to to nie jest dokładnie to samo co bycia co bycie Anglosasów także to jest to jest pewien rodzaj statusu takiego, który gdzieś jest jednak bliżej tych kolorowych imigrantów niż białych Anglosasów i to się na różne sposoby na różne sposoby objawia, ale gdzieś gdzieś tam czy Polacy przez przez przez to, że wykonują KCK była precyzyjnie wykonywane przez setki migrantów z Indii nota za są na takim społecznym codziennym poziomy klasyfikowani jako nie do końca biali niepasujący do tego modelu modelu anglosaskiej Białorusi ci, więc tak, więc też jest taki paradoks z 1 strony sami nie do końca jesteśmy postrzegani jako część tej białej cywilizowanej Europy bardzo wielu kach w krajach Europy zachodniej, a albo w stanach Zjednoczonych, gdzie też czy ograniczano przed w tym czasie, kiedy i, kiedy przystań kłócił się z ciechanowskim NATO ograniczono migrację migracja Polaków do Stanów zjednoczonych podaży, ponieważ uważano, że oni będą takim zagrożeniem też rasowym, a dla dla biało białych Amerykanów także znani są biali, ale tak nie do końca więc, więc wydaje się, że to jest to jesteś związany z czystymi z tymi ambicjami da do do białości, ponieważ nie zawsze jesteśmy uważani za 100% białych za 100% cywilizowanych Europejczyków na to też chętnie odcinamy się od tego o jakiejś im też powinowactwa właśnie z osobami nie białymi osobami, które my uważamy sanie za nie białe na koniec chciałam z tych kontekstów antropologicznych historii powrócić do Polski czy pani widzi zmianę społeczną w obszarze rasizmu w Polsce oraz rozmawiamy o tym, mierząc się z wyzwaniami nazywamy rasizm tak jak to właśnie państwo robicie w książce 2, że sytuacja na granicy z uchodźcami też pokazała, że jest masa ludzi którzy, która chce ratować chce pomagać, kto nie boi się inności, a 3 zmieni się opowieść chociażby wokół popularnych osób to znaczy mamy stare dzieje nic bardzo młodą afro Polkę, która zaszła wysoko w amerykańskim sią i opowie wokół niej bardziej akcentuje jednak patriotyczną dumę niż nienawiść ze względu na kolor skóry, a tego optymistycznego akcentu zmiany państwa próżno szukać w książce na tak, ale kiedy, kiedy Viki Gabor wygrała dziecięcą Eurowizję to już nie było takiego entuzjazmu do kiedy była to Romka, a więc tutaj pamiętaj pamiętajmy o tym anty antyromskie rasizmie, który myślę, że jest jakiś tam silniejsze niż niż ten rasizm anty czarne w taki mocno zakorzeniony w Polskiej w Polskiej tożsamości ja też oczywiście, że to się zmienia także aut w końcu rada języka polskiego uznał, że słowo Murzyn jest obraźliwe, ale nie znaczy, że ludzie nie używają tego słowa i wydaje się, że i, toteż nasza motywacja żeby, żeby napisać na system książkę, że naprawdę Warta próbować rozmawiać o tym Warta warto zdawać sprawę z pewnych procesów, które współkształtują na naszą tożsamość nasze myślenie, a tych kwestiach i i no ja chciałbym być tutaj optymistką, ale ta sytuacja właśnie na na granicy powoduje że, że tego optymizmu mi jednak brakuje rzecz, że no to jest no bardzo uderzające przerażająco smutne, że w ten sposób jako państwo traktujemy traktujemy ludzi którzy, którzy tu uciekają po prostu przed tragicznym położeniu, w którym w, którym się znaleźli to mówiła prof. Agnieszka Kościańska z Instytutu etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego no i współautorka książki, o której dzisiaj rozmawiałyśmy razem z Michałem Patrykiem odejść rzecz o polskim rasizmie bardzo panie dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, my słyszymy się po skrócie informacji postaramy się odpowiedzieć na pytanie, kto zastąpi Borisa Johnsona Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - ANNA PIEKUTOWSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA