REKLAMA

Szkoła w Warszawie, która realizuje po ukraińsku dla ukraińskich uczniów ukraiński program

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2022-09-04 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:12 min.
Udostępnij:

Rozmówczynią Przemysława Iwańczyka była Antonina Michałowska - wicedyrektorka SzkoUA, warszawskiej szkoły ukraińskiej - prowadzonej przez Ukraiński Dom w Warszawie i Klub Inteligencji Katolickiej w Warszawie

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jak z dzieckiem niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwu ponownie z nami jest pani Antonina Michałowska wicedyrektorka szkoły, a więc warszawskiej szkoły ukraińskiej prowadzonej przez ukraiński dom w Warszawie klub inteligencji katolickiej w Warszawie także dzień dobry kłaniam się pani dzień dobry to jest placówka, którą pani to jest jedyną w Polsce, która realizuje program nauczania w pełni po ukraińsku, a nie na szczęście nie jest Rozwiń » jeszcze kilka takich placówek wiem od 2 Warszawa i wiem, że otwiera stworzyły chyba we Wrocławiu w Krakowie w wierze jest duża potrzeba ich zdaniem do nas ludzie pytają jak to zrobić z coś wiem, że zamiast się szykują także będzie nas więcej w czwartek dzieciaki młodzież obchodziły rozpoczęcie kolejnego roku szkolnego 20222023 jak rozpoczęcie przebiegało państwa szkole mamy do czynienia niesamowite powiem szczerze, bo nam też doświadczenie z własnymi dziećmi była na na rozpoczęcie około 2 moich synów i w porównaniu z tym co się dzieje polskiej szkoły, gdy pan sala gimnastyczna rzeczy to tutaj było bardzo bardzo kolorowo wesoło myśli rozpoczęcie roku w stylu Harrego Pottera to nam wściekli się po prostu niesamowicie postarały przybiera zły zrobiły nastrój ściany były pajęczyna trzeba przejść przez pojęcie, żeby w ogóle dostać do szkoły generalnie bardzo kreatywnie niesamowite są kobiety to była inwencja właśnie grona pedagogicznego czy jednak samych dzieciaków ciśnienia tętniczego szkolenie było latem ta samo grono pedagogiczne dokładnie Lena mnie, która jest wicedyrektorką quada na ten pomysł potem wszyscy nauczyciele tydzień przed początkiem roku zaczęli przygotowywać, a i tak razem wspólnie, ale tylko grono pedagogiczne pozycjach dobrze teraz muszę myślę, że nasi słuchacze też są ciekawi, jakie były nastroje wśród ukraińskich dzieci generalnie jak zmieniają się one pod wpływem tego co dzieje się w ich ojczyźnie tak czy mają się uczyć od początku były trudne szkoły, ale szkoła zaczęła już w kwietniu także zaraz potem jak jego część tej granicy przyjeżdża jest nam wtedy była rzeczywiście bardzo bardzo trudne tak jak patrzy na te dzieciaki dzisiaj przyszły pierwszy dzień do szkoły te to widzę dużą zmianę, bo jeszcze w tym świetnie to było także pierwsze 2 tygodnie myśmy mieli właśnie straszną ci się na przerwach na lekcjach też, ale na przerwach co gorsza i to tylko te nie były optymistyczne na szczęście mamy tutaj pierwszy psycholożki bardzo bardzo fajne także pracujące z tymi dzieciakami i na całe grono pedagogiczne też temu nad tym pochyliła i po potem pół tygodnia w trzecim tygodniu usłyszeliśmy śmiech na naszych łamach i to but ma cudowne zmiana teraz w tym roku po przerwie wakacyjnej trudno jeszcze powiedzieć natomiast to co widziałam wczoraj to było dużo bardzo było są tu 6 wieku w związku z tym, że tak nauczyciele podeszli do tego początku roku, więc mam wrażenie, że to też pomogło dzieciakom tak się otworzyć na dobry początek, bo rzeczywiście mamy sporo nowych dzieci to jest także te dzieci może 20% z tych dzieci, które już do nas chodziły przed poprzednim roku szkolnym pakt na rzecz 3 miesiące również, a teraz sporo nowych także tak na jeszcze nie do końca wiem, jakie są nastroje, ale wyglądało to dobrze wczoraj, czyli rozumiem, że skala wyzwań dotyczy nie tylko warstwy edukacyjnej ale, ale przede wszystkim psychologicznej też momentami nawet wyciąganiem dzieci z traum wojennych rodzinnych o zdecydowanie nasze tory tak jak mówię od początku, że podstawowym celem tej szkoły przynajmniej na razie była mnie edukacja do końca właśnie stworzenie bezpiecznego miejsca miejsca, w którym dzieci będą mogły otworzyć w Poznaniu z tak z jakimiś dzieciakami w swoim wieku zawiązać nowe przyjaźnie środowisku właśnie Ukraina jest zręcznym jednak co daje też takie poczucie bezpieczeństwa dodatkowe aż i tak to jest 0101. cel dopiero potem jest edukacja, która i tak całkiem fajnie myślę, że chodzi w tym roku już mają 10 miesięcy planujemy szkoły, więc będziemy też też do tego duży nacisk przykładem, ale rzeczy pierwsza sprawa to jest to, żeby dzieciaki po prostu coś się otworzyły zobaczyły, że mogą iść do przodu, żeby nie stały w miejscu nie spoglądają w przyszłość tylko rozumiały proszę powiedzieć czy jeszcze przejdziemy być może od razu zahacza oto pani jakieś historie, które nas zgłębił pani właśnie przez te ostatnie miesiące, w których warto opowiedzieć konkretne przykłady dzieciaków które, które przyjechały zaskoczyły panią czymś niesamowitym tak jest to jest taki 1 przykład nie będę mówić zmienia, ale jest takie chłopiec, który się skończył właściwie naszą szkołę w poprzednim semestrze, bo to była ostatnia ostatnia klasa aż i on czyhał sam z bratem także też niesamowite brak pełnoletni, ale mimo wszystko w i tacy byli tutaj bardzo dzielnie sobie sami dawali radę i przy tym właśnie tak pozytywne stosunek do szkoły do tego do naszych inicjatyw szkolny był bardzo aktywne i zapytamy o to co chce robić wiedział, czego chcemy po prostu niesamowity przykład nie może tak trudnej sytuacji rodzice zostali noszące w krainie tutaj po prostu potrafił się odnaleźć i właśnie prawdopodobnie będzie kontynuował na jakiś fajnych studiach nauka myślał o informatyce, więc mam nadzieję, że mu się udało z tak natomiast to jest taki pozytywny przykład były też takie dzieciaki, które poniesiono mamy tutaj warunki, jakie mamy też szkoła wyższa ekologii zarządzania, więc również przystosowana do małych dzieciach mamy takie od od 6 do 17, więc różnie bywa z tym przystosowaniem sal lekcyjne i właśnie te mniejsze dzieci miały na początku, a więc oczekuję, że mamy 3 poziomy w tej szkole tutaj na pierwszy naczyń 2 pierwszy pierwszym drugi był pierwszy są klasy natomiast świetlica jadalnia są takim takiej piwnicy tam jest światło dzienne, ale jednak jest to 3 wejście do poziomu poniżej zera aż i niektóre dzieci były takie przypadki potrzebni właśnie naszym dodają, że miały opory nawet 1 Kukiz po prostu nie chciał wstąpić do piwnicy nawet, że tam była zalana świetlica jest naprawdę kolorowe miła ten po prostu miał opór i nie dało rady nie dał rady po jakimś czasie dopiero właśnie współpracę z psychologami celu i to już normalnie funkcjonował, ale ten pociąg i trudny także, jaka jest historia, zanim nie pamiętam, czego doświadczył natomiast musiała to być długie trudne doświadczenie i schronów takich piwnic to zapytam panią jeszcze 1 rzecz właściwie powinniśmy poszukiwać tego co łączy nie tylko jeśli chodzi o proces edukacyjny, ale także relacje międzyludzkie, ale ja zapytam o to co różni polskie dzieci od ukraińskich w aspekcie nie wiem takiej kreacji otwartości i jak udaje się te różnice zacierać państwo, czyli grą pedagogiczne mu i nie musi niczego, zacierając ich w 1 po pierwsze, dlatego, że szkoła jest ukraińska nie mamy tutaj wnioski i dzieci nie mówi, że nie mamy kontaktu z polskimi dziećmi, ale samej szkole właśnie zmiany dobre jest to, że te dzieciaki nie muszą doświadczać tych różnic kulturowych nie muszą się z tym walczyć się czegoś uczyć jak już tak mają dużo bagażu ze sobą Utah już na tym etapie to jest to jest fajne, że mogą na razie w tym środowisku bezpiecznym rozbije ale, ale oczywiście planujemy planujemy współpracę z miejskimi szkołami w tym roku intensywnie te doświadczenia będą takie międzykulturowe zdobywały natomiast w tym momencie ja nie ja widzę ani takiej potrzeby ani też mamy też tak naprawdę wielkich różnic nalicza nam wiadomo jest język jest kwestia nie wiem innych przyzwyczajeń nie inaczej właśnie wygląda początek krachu inaczej obchodzić święta ale, ale dzieci na te młodszy szczególnie to w ogóle nie mają problemu z tym, żeby jakoś się aklimatyzować w, więc oczywiście zależność stanu psychicznego, ale jak już pomijam, a starszy mam wrażenie, że jakoś się tylko zamawiających to też zacznę je rozumieć tak świat także o otaczający ścian i ich w sumie też mniejszych większych problemów z tego co wiem, ale zna już mówimy jesteśmy troszeczkę troszeczkę nie mamy tego nie mamy tego przedsięwzięcia tutaj, z którego kulturowego dobra proszę powiedzieć jeśli chodzi o ukraińskie dzieci one są z 1 miasta z 1 obwodu bo kiedy na początku tworzy liście państwo też szkołę to co informacja była taka, że to jest właściwie taka eksternistycznie na forma nauki dla dla 1 ze szkół które, które są w Ukrainie ciśnienie to spełnienia chodziło się pan zrozumiał to proszę wyjaśnić w takim razie zna eksternistyczny na formę nauki, owszem, ale nie dla dzieci 1 szkoły tylko nasze dzieci tutaj mieszkający w Warszawie, które do nas zgłosiły i znowu trio rytem przyjęcia było to, że nie miały szkoły na miejscu poznać albo była zrujnowana fizycznie albo nie miał możliwości nauki online też el te dzieciaki miały pierwszeństwo, które były z tych terenów okupowanych po prostu Utah niestety dzieci to trafia do nas z całej Ukrainy w po prostu bardzo bardzo te, które trafiły do Warszawy mieszkają Niewiem w okolicy szkoły się do nas zgłosiły to były przyjmowane, więc jeśli popatrzeć na mapę Ukrainy i pozostawić kropek tak tak żeśmy zrobili, które mamy na końcu roku są nasze dzieci to też siatka równo rozłożona po całej Ukrainie, a kwestia ta formalna, czyli umiejscowienia naszych dzieci w jednej z podrobów z Lwowskich Szuber gminie Zawidów to była także było 10 szkół, do których te dzieci nasze były przypisane formalnie, żeby mogły dostać swoje dyplomy swoje świadectwa ukończenia roku krótko mówiąc, kiedy kończy się wojna dzieciaki wrócą to wówczas placówka, której pani wspomniała będzie ich formalnie przynależną tak tak to należy zrozumieć, ale nie tak było tylko na tym na koniec tego roku natomiast w tym roku bardzo liczymy na to staramy się tej jesteśmy mam już o mały włos od do tego, żeby przejść do czegoś nazwa szkoły oraz międzynarodowa szkoła ukraińska normalne szkło ukraińska to jest taki taka praca w placówkach pod ministerstwem edukacji, która właśnie odpowiada za naukę dzieci ukraińskich za granicą do tej pory w na zajmował się głównie dzieci dyplomatów w tym momencie się bardzo rozrasta bardzo nam zależało, żeby właśnie z nimi praca będzie mniej biurokracji będzie łatwiej po prostu dzieciom też będzie lepiej i liczymy na to, że też udarem w tym roku trochę zmieniamy nadal będzie nauka turystyczna tylko trochę innym podmiotem będziemy współpracować państwo da nic będą przypisane do tej szkoły do tej szkoły dostaną te zostaną świadectwa aż co będzie dalej prawdopodobnie skończy wojna wrócą do swoich szkół tutaj nie będzie problemu, ponieważ to też forma mają placówkę ukraińską po prostu zapiszą się z powrotem do swojej szkoły tak nie będzie konieczności notyfikowania świadectwo rozumiem i tak nie będą ukraińskiej świadectwach dobrze w tym ja rozumiem, że państwa placówka biorąc pod uwagę skalę tych migracji powodowanych wojną, ale nie tylko nie będzie miała charakteru interwencyjnego tylko ona już pozostanie na stałe biorąc pod uwagę ilu z ukraińskich gości rodzin, które tutaj przybyły zechce zostać na stałe w ich trudne pytanie na razie jest to pierwszy jest kwestia finansowania po drugie jednak my patrzymy na siebie jednak nie myślimy o sobie taki w takim duchu, że to jest 1 szkoła na czas wojny jak się wojna skończy to my się zmieniamy tak przynajmniej na taką nadzieję natomiast na razie mamy finansowanie do naszej mamy nie mamy jeszcze też opisaniu mamy mamy, ale w każdym razie liczymy na finansowanie do końca roku szkolnego tego bieżącego, czyli do czerwca i być może jeszcze na wakacje, czyli będziemy też nie organizować obozy wyjazdy itd. czy mam na masową do sierpnia co dalej nie wiem trudno powiedzieć po pierwsze, właśnie finansowanie, a drugie no to jest też tak dobre pytanie ile będzie jeszcze potrzebni bo, bo osoby, które tak sobie wyobrażam, że osoby, które chcą zostać tutaj na dłużej to dla nich jak większy sens większy sens ma jednak zapisanie się do szkół polskich uczenie się o systemie polskiej kontynuowano walki jak w tym systemie niż nasza placówka ma sens dla tych co chcą wracać do krainy, tak więc w noc przed możemy państwu teraz życzyć tylko wszystkiego dobrego na na nowy rok szkolny tak w podsumowaniu naszej naszej rozmowy ja bardzo dziękuję przyda się silnik przed to my też dziękujemy obiecujemy, że połączymy się pewnie jeszcze w trakcie roku szkolnego oraz 2 by zobaczyć usłyszeć przede wszystkim jak przebiega ta nauka w państwa szkole była z nami pani Antonina Michałowska wicedyrektorka szkoły, a od skrótu 2 liter oznaczających Ukrainy warszawskiej szkoły ukraińskiej prowadzonej przez ukraiński dom Warszawy także klub inteligencji katolickiej w Warszawie kłaniam się państwa panią również zapraszam teraz na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA