dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie studia pan prof. Jacek Hołówka filozof etyk były wykładowca wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry panie profesorze dzień dobry panu dzień dobry państwo ma pan panie profesorze wielu przyjaciół przyjaciele nie znaczy coraz mniej wstyd powiedzieć duże żyje na razie w tej grupie, w której byłem ja się utrzyma jeszcze kilka osób, ale można powiedzieć z mojego
Rozwiń »
rocznika coraz częściej wypadają, ale więcej niż 1 przyjaciela czy dobrze tak dobrze to proszę sobie wyobrazić panie profesorze, że teraz pan nie wiem najlepszemu ze swoich przyjaciół mówi tak drogi kolego albo druga koleżanka drogi przyjacielu drogę przyjaciółką możemy się kolegować przyjaźnić, ale pod warunkiem, że nie będzie miała żadnych przyjaciół innych oprócz mnie po pierwsze, pytanie, bo jest takie czy kusi taka propozycja oczywiście, że kusi mnie taka propozycja znaczy i gdybym naprawdę miał kogo kogoś takiego na kim mi bardzo zależy to by mi m.in. zależało na tym, żeby ta osoba by uchwała traktowałam jako wiarygodną postać uznanie za człowieka kompetentnego i mają do wyboru propozycji od kogoś albo ode mnie, żeby coś razem zrobić wybrałabym mnie niż to ja drugą osobę także tendencja do tego, żeby być zaborczym przykro przyznać publiczny, ale mam tu umieją sobie nie pozwalam sobie NATO, ale taką tendencję mem, ale wydaje się ten pomysł może niektóre z naszych słuchaczek słuchaczy wydawać trochę no właśnie zbyt zaborczy co to znaczy, że mamy przyjaciela przyjaciółkę musimy się tylko ze mną kolegować albo tylko ja z tobą już żadnych innych mają rację, że tak nie wolno nie wolno, ale poważnym, ale jeżeli chodzi o relacje to już nie mamy takich hamulców inspiracją nasze dzisiejsze rozmowy był artykuł, który pojawił się w New Schumann jest zatytułowane jest Mono g moreli rąk, czyli czy monogamia jest etycznie zła tak i przy okazji w tym artykule pojawia się kilka interesujących odnośników do interesujących tekstów interesujących autorów, którzy o monogamii o zazdrości o partnerstwie, ale też o w przeciwieństwie zazdrości pisali i pomyślał panie profesorze, że pan do tego do tego w sensie do rozmowy na ten temat doskonale nadaje dziękuję sens za komplement tu wpół zasuszonych Fund zaś rząd no zasłużone w tym sensie, że ja sam się przyznałem, że mam tendencję do pewnego rodzaju zazdrości do pewnego rodzaju zawartości i to jest bardzo zróżnicowane, bo tutaj bardzo ostrożnie, dlatego że ta granica wygląda inaczej w stosunku do wielu rozmaitych osób nie ma co mówić mamy tylko 1 typ relacji międzyludzkich to znaczy np. najbardziej przyznam się panu państwu, bo jak rozmawiamy szczerze to szczerze był najbardziej byłem zazdrosny dzieci jak dzieci były małe to znaczy bardzo bardzo się bałem tego, że moje dzieci zostaną jakoś poddane indoktrynacji, że ktoś nabył w głowie, że ktoś przeciągnie na rozmaite głupoty, które miały się nie był w stanie pogodzić to znaczy w szczególności to była szkoła średnia oczywiście bałem się, że tam będą w grę wchodzi ewentualnie narkotyki jakieś dziwaczne ideologiczne pomysły, jakie może nacisk religijny jakieś głupie teorie na temat tego po co człowiek żyje jak powinien sobie życie ułożyć i ja chyba to nie mamy dzieci, żeby to zatwierdzić potwierdził albo nie byłem ojcem zaborczym siebie głupia, acz natomiast bardzo miały bardzo dużo swobody i miały bardzo duże możliwości decydowania o sobie natomiast na 1 rzecz bardzo silny kładłem nacisk, żeby nigdy nie kłamały miały zawsze prawo powiedzieć nie powiem, czyli koniec, a i także i to było bez zbędnej to się udało doskonale natomiast druga sprawa, że były ze mną szczery z tym Szcze szczerością się nie udało, ale potem zmądrzałem już przestałem nalegać, bo jest taki dziwny moment w życiu młodego człowieka sześcioro się bardzo szkodzi wtedy chce zacząć zacząć budować swoją podmiotowość 4 szczerość generalnie szkodzi no nie jak to jest moja prywatna sprawa koniec to znaczy i toteż było wcześnie wcześnie wy i nosa do mojej korespondencji nie wolno Janoscha do waszej korespondencji nawet my jak był 15 lat czy szkoły, tak więc to ja myślę, że też bardzo potrzebne i dlatego nie ma tak wielkiego zła i tragedii zazdrości jak się czasem mówi, ale pan pokazuje pani my za stara wszerz no ale pan panie profesorze pokazuje, że można mieć w ramach relacji monogamicznych małżeńskich różne relacje relacja złożona relacja matka dzieci matka dziecko re i relacja przyjacielska tak i tak i nie nie zabraniamy sobie innych relacji niż te, które mamy jednak monogamia to jest takim narzędziem, który mówi z jakiegoś powodu właśnie pytanie, jakiego powodu wymaga od siebie, aby wyrzekł albo wyrzekła się pewnych rzeczy to już panu odpowiadam tory od szerszego zamroziło son Uniwersytetu Waszyngtona w celu jej w profesor filozofii uważa, że czy profesorka filozofii uważa, że monogamia jest takim narzędziem, którym mężczyźni z niewoli kobiet dlaczego, bo chcą zaś mieć pewność, że to dziecko jest ich więcej 100 narzędzie opresji tak to to jest temat, który się pojawia od filozofii starożytnej i uda widać firma jest silnie podkreślana to to jest po części problem filozoficzny to jest to realny problem to znaczy prawdopodobnie tak czy nie zgodzilibyśmy się również część ciężko pracować na cudze dzieci jak pracujemy na nasze dzieci ogólna jest taka zasada, kto się z tym zgodzić, że ma większe zobowiązania wobec własnych dzieci niż cudzych NATO chce wiedzieć, którego są własne, które nie są, ale godzimy się pracować na tych, którzy nami rządzą bardziej niż na samych, a może zobaczyć to prawie pan rację ale, ale ja ciągle staram się pracować więcej niż na inny nie w tej chwili jestem na emeryturze także tego nie mogę powiedzieć jak w tej chwili korzysta uczciwą mam mam emeryturę to znaczy niezbyt wysoką, ale przynajmniej wróćmy do tego jak tak jak to jest z tym, czego możemy się spodziewać oczekiwać od innych na pewno powinniśmy na to patrzeć w taki sposób czy mamy prawa zabraniać komuś 5 za zgodą tej osoby to jest to mamy prawo zabrania za zgodą tej osoby i teraz, bo pan pyta o sens mowę monogamii jak bardzo silnie monogamia wiąże, a ja myślę, że podstawy są następujące albo ktoś wiąże monogamiczne, bo tak chce albo, dlatego że rodzina zmusiła albo, dlatego że religia przekonała albo jeszcze np. nie wiem dla jakoś jakiś powodów biograficznych czy innej bardziej interesujące rozwiązanie z punktu widzenia wolności byłoby to, że ktoś stosuje czy pozostaje w relacji monogamicznych, bo tak chce tak i tak to znaczy druga strona też tak chce to znaczy i w momencie, w którym ludzie pobierają nie doszło w dniu ślubu, ale wcześniej miejmy nadzieję, bo wówczas osobą ustalić jest bardzo wiele rzeczy, które powinno się ustalić, że niczego wyjdzie za mąż albo się ożeni m.in. coś takiego jak monogamia no dobrze ile rzeczy, które człowiek ustala w dniu ślubu albo tydzień po ślubie pozostaje stałe przez Niewiem 5070 trojga pytanie nie jest tak jak pana mina sugeruje to czy to wcale nie ze strony tych osób naiwna cyniczne proszę zwrócić uwagę, że niezwykle nam zależy na tym, żeby mieć w swoim otoczeniu otoczeniu ludzi, do których mamy bezwzględne zaufanie to nie musi być mąż żona to mogą być dzieci, ale też nie muszą dzieci to mogą być rodzice jeśli jesteśmy młode nie każdy ma kogoś sobie najbliższego nie w sensie erotycznym i wsie się zabawy, ale w sensie pełnego zaufania no jest jednak taka tradycyjna niemiecka zasada, że prawdziwy przyjaciel to jest taki, który puka do twojego domu mówi, że za mną policja przechowa mnie i teraz ten, kto dyskutuje o ten zachowuje się człowiek kochający prawa ten natomiast, który mówi dobrze wie, że ci bądź też moim przyjacielem jeśli zrobisz coś strasznego mam do siebie zaufanie i na razie się na to wszystko na co ty jesteś narażony to jest przekręcenie stanowiska Kanta, bo kadrowicze podobne kant mówi trzeba wpuścić policję, bo tamten być może uciekł z piwnicy oknem rzeczywiście sprytne powiedział to wejdzie do mojego domu przed jak nie przejmuj, bo mój dom wybiegnie go ogrodem tak mówi kat w jak dobiega policja to NATO mówi ten człowiek tak wbiegł do mojego domu i teraz dokładnie nie wiem, gdzie jest i trzeba mówić głośno twierdzi kant i wtedy ten człowiek słyszy otworzy furtkę przez ogród ucieknę jak będzie łamało mówi kant to wtedy on będzie miał fałszywe złudzenie, że chroniliśmy go, bo składaliśmy, ale policja nie uwierzy on nie będzie uciekał policja lub bandyci, bo nie wiadomo, kto goń wpadnie i tego schowanego złapie, ale wrócimy do tej mówimy tutaj nogami, czyli monogamia to jest coś takiego, że mówimy drugiej osobie chcemy tworzyć to jakoś relacje jakąś formę relacji tak samo jak jest przyjacielem przyjaciółką kolegą znajomym z kim się z kim rozmawiamy o znaczkach, które kolekcjonuje my albo rozmawiamy o filmach albo wspólnie gotujemy albo oglądamy na rowerze znajdziemy aż do teatru i to tak żadnej z tych osób nie zabraniamy, aby robiła to co robi z nami innymi osobami, czyli ktoś nie mieliśmy rowerze może zawiesić chce tak, ale tej 1 osobie mówimy generalnie możesz mieć inne relacje pod warunkiem, że nie będą zawierały 2 rzeczy seksu i erotycznej miłości czy pierwszy to odróżnia trochę erotycznej miłości trzeba każdemu zostawić siana czy pan, że było mu w ramach dobrze również dowód pan dodał w tym tekście nie jestem pewien się uczelnie SA jest tak nota dobrze to, ale co teoretyczną w tym natomiast do seksu znów to wszystko zależy coś sobie obiecali wstępnie wstępnie możemy sobie obiecać coś takiego problem polega na tym się tego nie do góry wyliczyć, ale dlatego jest potrzebna silna więź dlatego potrzebne inne zrozumienie to znaczy ja ja nie da się czegoś panie profesorze proszę księdza może już księdzem nie pan, gdyby pan już decydował na to, żeby jakiś kot pani powiedzieć i zostanę sobą aż do śmierci to trzeba sobie patrzeć w oczy patrzeć komuś oczy biegają czy Niewiedział nowe prawo od prawie do celu i zostają rzeczy niedopowiedziane nikomu nie przysięga my, że będę stuprocentowo zawsze wierny, bo to jest przesadna nie wiadomo czy będzie wystarczy pójść na Wagnera prawda w ostatnią część tetralogii Wagnera został oszołomiony lekarstw nie nakaz ziołami przez czarownice i pomóc pomyliła mu się jego ukochane swą żywą inną kobietą to jest jego wina ciekawe ile razy mężczyźni używali i wyraz w tej wymówki pani profesor za każdym razem jak ta Opera jest odgrywana ta jest powtórzona w 100 000 raz się postaw wrócimy panie profesorze domu nogami w sensie przyp cały czas jest też wziętym cały czas tkwimy nie mogę skończyć chcemy skończyć za chwilę pan prof. Jacek Hołówka filozof etyk były wykładowca wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem czy monogamia jest moralnie naganna o tym rozmawiał w państwa moim gościem jest pan prof. Jacek Hołówka filozof etyk były wykładowca wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego czy monogamia jest moralnie zła moralnie naganna panie profesorze przy okazji pojawiło się w tych tekstach, które czytaliśmy, które odnajdą państwo także w linki do tych tekstów w opisie dzisiejszej audycji pojawiło się słowa angielskie komputerze on, który nie znalazł dobrego tłumaczenia na Polski, którzy proponują konwersji, ale nie wiem czy to jest dobre słowo to jest przeciwieństwo zazdrości, czyli to jest uczucie radości odczuwane wiedząc, że ktoś kochany przez nas koga kocha kogoś innego panie profesorze towar do czytaj wspomniał o takim słowem po pierwsze nie jesteśmy nieznane słowo po drugie, nieznana jest takie uczucia właśnie, więc to chyba mało, kto się na to złapać natomiast ja panie profesorze ludzie na całym świecie co w ratach mówi, że tak robią ale gdy tyle rozmaite autoreklamy to jest jeden z tych przypadków autoreklamy, że bardziej jesteś szczęśliwy miastem bardziej szczęśliwe, bo jeszcze jak czuje się częścią twojego szczęścia w takie tego typu w wydarzenia, które nie są potwierdzone faktami nie wiesz i w ogóle sama ogólna teza, że monogamia może być moralnie zła jest wyzywająca i to jest walenie cepem to znaczy to jest argument, który polega na tym, że ma tylko ludzi szokować nikt nie uważa, że monogamia jest zła można powiedzieć, że monogamia jest pewnego bardzo odważna teza panie profesorze nikt nie uważa, że monogamia zła to czy nikt nie ja nie mówię, że nie uważa nie może uważać nie może uważać, że umorzenia uważa pani prezes nie, bo to uważanie też tylko deklaracja to co pan widzi natomiast, jeżeli deklaracje błąd logiczny to ten człowiek nie wierzy w to co twierdzi, bo wierzy tylko błąd, a nie treść tego co mówi albo film autor herbaciany z moją tak witam mówi tak monogamia polega na tym, że zabraniamy drugiej osobie czy tworzymy relacje pod warunkiem, że zabraniamy drugiej osobie innych reakcji, które zawierają seks albo miłość erotyczną no i teraz pytanie brzmi czy mamy moralne prawo do czego się pytania moralne prawo rodzinne potem natomiast ostra teza, która mówi, że monogamia jest moralnie zła czy, czyli każdy, kto dobrowolnie bierze na siebie monogamię także popełnia błąd moralny to jest nieuzasadnione, a ubranie jest uzasadnione, bo to jest coś takiego, że mówimy, że ta coś co nazwał monogamię wiążę się z opresją drugiej osoby wymaganiem od niej pewnych rzeczy jeśli jednak teraz to niemało Press, ale no nie chwileczkę bądź my tutaj odnaleźli się godzinę tak samo jak pracownicy w pracę godzą się na to, że dostaną podwyżki, bo nie mają innego wyjścia DC nie to jest szantażowanie norma bardzo, ale ranga nie jest szantażem pola z pola widzenia nie, bo istnieją przypadki dobrowolnej nogami jak to jak mamy 2 osoby, które pobierają i sobie zapewne zapewnia sobie wyłączność seksualną wzajemnie robią to bez przymusu robią to z radością to może pan powiedział to osoba co pan chce, że są, że są przestraszone, że są nie do rozwinięte seksualnie, że mają i w wytartych zniszczony, że są zastraszone przez religie są zastraszone przez psychiatrów wszystko jedno, ale nie można powiedzieć coś moralnie złe moralnie złe to znaczy i istnieją silne argumenty za bezwzględnym potępieniem nie ma silnych argumentów za bezwzględne potępienie monogamii można powiedzieć, że monogamia wywołuje kłopoty wywołuje konflikty w zmusza do wyrzeczenia w pani profesorze są silne, bo jeden z tekstów, które panu profesorowi przesłałem dotyczący właśnie monogamii mówi o tym, że jeżeli uznajemy, że miłość erotyczna seks są czymś pozytywnym tak tak te to teraz zabranianie drugiej osobie korzystania z czegoś co jest fantastyczne i pozytywne nie jest silnym argumentem za tym, że monogamia jest moralnie za przykład każdy zna większość z nas Lubina napić trochę alkoholu jak pan ja też nie ja przed dnia też, więc i teraz tek i absolutnie czymś absurdalnym jest twierdzenie, że jesteśmy wszyscy zobowiązani do pełnej abstynencji, ale równie czymś absurdalnym powiedzenie każdy ma prawo tylko pić, kiedy CET tyle ile chce wobec tego powiedzenie w sposób nie panie profesorze pan zmieni, bo traci pierwsze chwile zostaną ale, gdybyśmy porównali toby powiedzieli tak panie profesorze moglibyśmy konsumować napoje wyskokowe, ale tylko, kiedy jesteśmy razem pani nigdy nikim pod żadnym pozorem nie może konsumować wiąże 2 problemy 1, a ja porównuję 2 problemy to w jaki sposób Mano monogamia jest podobna do zakazu korzystania z alkoholu Otóż istnieje bezwzględny zakaz korzystania z alkoholu, który przyjmujemy sam fakt, że jest zakaz bezwzględny wdanych okolicznościach np. jeśli za chwilę muszę przez godzinę, choć samochodem nie wolno być przy profesorze, ale wydaje się, że ta to porównanie nietrafione, dlatego że pewnie można spędzić życie nie piją alkoholu alkohol niektórzy ważna jest szkodliwy inni, że małych ilościach nie, ale życie bez seksu panie profesorze w każdy każdy seksu panu powiela doskonale wie są tacy, którzy tak mają tak taka już myślimy o tym jakie ma wpływ na zdrowie człowieka, ale nie wystraszy, lecz z człowieka to ma inne znaczenie, choć inna sprawa jeszcze raz ktoś mówi, ale czy nie czasem ktoś mówi, że monogamia jest bezwzględnie zła, ponieważ jest Ford formą zaborczą ości i zazdrości tak na to trzeba odpowiedzieć nie jest bezwzględnie osła, dlatego że może obowiązywać bez zaborcy gości i bez zazdrości może być dobrowolnym zrzeczeniem dobrowolnym postanowieniem ja bym powiedział, że przysięga na stuprocentową monogamia jest niemądra i trudna do utrzymania albo utrzymania tak wysokim kosztem, że to jest dla wszystkich niedobre i ulubiony przykład z Wagnera scena tak przeproszę, gdy uczciwy człowiek prawdziwie zakochany został podtruty jakimiś ziołami i pomylił dostał halucynacji pomylił 2 kobiety dopuścił się czy złamania swojej własnej przysięgi Otóż wszyscy rozumiemy przede wszystkim Wagner, ale widzowie słuchacze też rozumiem, że został wprowadzony w błąd błąd tożsamości obiektu seksualnego i teraz złamał przysięgę, którą złożył im nie można powiedzieć, że przysięga była zła, dlatego że była absolutna jak chciał składać absolutną przysięgę też w porządku nie wolno nikomu to proszę zwrócić uwagę, że te czy także niektóre banki tworzyły przyjrzymy się z podstawy należy mi się argumentom, które pojawiają się kontrargumenty do monogamii i jakie są kontrole np. że monogamia jest dobra pozytywna z powodu nie rozprzestrzeniania chorób ktoś marne handlarzy mówili lata, kiedy jesteśmy w związku monogamicznym, że doskonale wie, że najlepszy najlepsze stanowisko można ośmieszyć by imię argumentami to wiele ludzi podaje zły argumenty za obraz za obroną monogamii jak się przedstawi 10złych argumentów za obroną to wygląda na to, że to stanowisko do utrzymania no właśnie cel mer tak mówi, że tylko w małżeństwie monogamicznym dzieci wychowują się dobrze też nieprawda, bo nie tylko, że tylko o w małżeństwie monogamicznym wystarczy ludziom do środków, żeby praktycznie wychować dzieci na dobrych obywateli no wreszcie, że monogamia rozszerza zazdrość po pierwsze nie zawsze rozciera rozszerzył zaś po drugie, te uboczne czynniki mogą interweniować mogą przeszkadzać i mogą sprawić pewne wersje monologami są odpychające jak z tym zgadzam to jest prawda natomiast nie można powiedzieć tego co chcę powiedzieć czas bardzo, że zasady każda wersja noga każda wersja monogamii łączona z nakazem bezwzględnie zalecanym i egzekwowanym wbrew woli osoby zainteresowane jest niedopuszczalna jest bezwzględnie mgła tak, ale tylko właśnie wtedy, kiedy jest wymuszane natomiast już jest dobrze przyjęta dobrowolnie przyjęta nie ma powodu na to się ratować to zresztą przesłane trochę go dobrze, bo to jest bardzo cenna uwaga panie profesorze, bo ci z państwa, którzy by na razie suszu słyszą tak mówią tak, jeżeli ktoś argumentuje przeciwko monogamii to z pewnością jest zwolennikiem i innych form Paul Morris tak dalej ciast wspomniany przez nas Harry działalność mówi niekoniecznie można, więc zwolennikiem niema nogami, a jednocześnie pozostawać w relacjach monogamicznych monogamia może być wyborem, ale stoi na stanowisku, że nie powinna być obowiązkiem znaczy, że tak to on mówi tak, jeżeli ktoś decyduje się pozostać w relacji monogamiczne nie należy pan pan świadomie nieświadomie robi ze mnie człowieka, który podważa stanowisko liberalne, czego ja nie lubię nie mam nastawienie liberalne chciałbym uzyskać pana uznanie pana sympatia i rozwoju i uznanie upadł już pan ma, więc na to, więc zostajemy niech pan posłucha loggia jeśli chodzi o domagamy, jeżeli ktoś mówi mamy 2 osoby, których obie mówią ja jestem monogamiczny Tety nie jest też ja ten wciąż tak to jest wszystko jednak płeć, choć będziemy razem żyli dobrze mogę powiedzieć bierzemy ślub pobieramy się ja nie będę monogamiczne nie będzie już bogami czyny menu chemiczna i będziemy szczęśliwie się zgadzam tak musi być, dlaczego nie nie ma bezwzględnego nakazu istnieje nakaz prawny nie można w wielu krajach przyjął mieli zawrzeć małżeństwa jeśli się nie jest kobietą mężczyzną i jeżeli się nie wypowie odpowiednich form, które gwarantują chęć zapewnienia szczęścia i bezpieczeństwa drugie są to teraz wypowiadam taką formułę informacji już za kilka minut państwa moim gościem jest pan prof. Jacek Hołówka po informacjach wrócimy do naszej rozmowy wówczas efekt no man państwa moim gościem jest pan prof. Jacek Hołówka filozof etyk były wykładowca wydziału filozofii Uniwersytetu Warszawskiego rozmawiamy o tekście artykule interesującym wniósł w siłę jest artykuł ukazał się 4lipca tego roku czy monogamia jest moralnie zła jest monogamia moreli rąk pyta autor, powołując się w tekście także na kilka wypowiedzi innych m.in. emerytalne z czy monogamia jest dopuszczalne moralnie pyta jednym z tekstów, których słuchaliśmy, które czytaliśmy przed dzisiejszym programem, a drugi tekst to jest Weaver i u UE władza do lat małżeństwo normy nogami i to są tekst, który dzisiaj rozmawiamy i chyba główna teza jest taka czy oczekiwanie pewnych rzeczy, a priori jest moralne właściwe, ale oczekiwanie pewnych rzeczy to znaczy to znaczy zabrania niepewnych rzeczy, a dokładnie zabranianie seksu z innymi partnerami partnerkami i miłości erotycznej z partnerkami partnerami, czyli innymi słowy właściwie możesz mieć znajomych przyjaciół, ale nie może z nimi uprawiać seksu ani w wydawać się miłość erotyczną te 2 rzeczy są rozdzielone panie profesorze to trochę tak jak byśmy powiedzieli możesz być moim przyjacielem, ale tylko o moim albo możesz rozmawiać ze mną znaczka, ale zniknie, więc znaczkach nie będzie znać może dochodzić do kina, ale z nikim więcej do kina, choć nie będzie sił, ale są inne przypadki, bo ja oczywiście jestem zwolennikiem monologami pan nie wie pan cytuje tych aut ja jestem rolnikiem mogę pani profesorem NATO jesteśmy oba, choć tego musimy tylko obronić się przeciwko temu co mówicie MR no niekiedy to jest tak pewnym osobom dajemy zupełnie wyjątkowe przywileje i czas mer tam w 1 miejscu wspomina o tym tylko próbuje to ośmieszyć mówi, że to jest kwestia ekskluzywnego traktowania, że może mieć wyjątkowe uprawnienie do wejścia na jakieś przyjęcie inni ludzie nie dostają tego no tak właśnie jest do będziemy mówili, że za każdym razem, kiedy ogranicza się liczbę zaproszonych gości albo się wszystkie mówi jeśli będzie zaproszony do 3 otrzyma zaproszenie na piśmie przynieś do góry nie wiadomo, kto będzie wpuszczony tylko ci, którzy będą mieli zaproszeń na nie można powiedzieć to niedemokratyczne albo nie nieliberalnej albo, że to nie jest niema tutaj równouprawnienia mamy prawo w i ograniczyć liczbę bliski nam osób pewnych sytuacjach tak jak to uznamy za stosowne mamy prawo, ale to nie tego dotyczy klubu myślę, że mamy prawo zawarcia zabrania sznur ludzi w absolutnie moralnych ja mam nowe prawo teraz już nie mogę prawda no nowego wesela nie będę miała małżeństwa, ale mam poza pracą wiara, ale na pewno będzie pogrzeb mam prawo z góry powiedzieć nie życzę sobie tej tej osoby na pogrzebie mogę nawet oni wysłać taki czy ta osoba będzie dyskryminowana mnie w życiu spotkał taki afront jeśli tak można powiedzieć, że pewna przy od pani proza wrażenie, odkąd skończył, bo to zawał otrzyma wiadomość, że pewien profesor przed śmiercią mówił, że nie życzy sobie mojej obecności na jego pogrzebie to dyskretnie dano do zrozumienia nie poszedłem tam już pan poszedł nie porządzą pan zrobił inaczej poszło oczywiście byłaby gafa, ale no nie wtedy ta osoba wiedziała, że zostaw, bo to jest osoba profesorze nie to, ale mam wrażenie, że pan narodowe gang ma też trochę wypacza to, o czym mówią autorzy dróg, bo znowu, trzymając się tego Kluza widzi jej tego, o czym pan mówi to polegałoby to na tym, że może możesz iść na mój pogrzeb pod warunkiem, że nigdy nie pójdziesz na pogrzeb nikogo innego not po pierwsze nie jest wykluczone, że ktoś mógłby mieć takie życzenie jamie niewykluczone, że nawet w niektórych przypadkach jest moralnie w porządku to jest moralnie absolutnie w porządku, dlatego że taka osoba tylko dokonuje uzurpacji ani nikomu nie nie czyni krzywdy daje mi prawo złamania tego rodzaju reguły mogą odmówić mogę, choć tak, ale się zgadzam tak samo jest monogamia jesteśmy 1 myśli pan ja i tysiące słuchaczy wymuszona MEN monogamia jest niedopuszczalne, a czy ona nie jest wymuszona przez te czynniki, które pan na początku, czyli na religię nie, a znaczeń i nie jest wymuszone tylko silnie zalecane, kto nie chce nie bierze ślubu religijnego bierze ślub cywilny się potem żył jak chce nadal może być monogamii 100 jakieś przekazy odgórne typu największą miłością rodzina może ona pewne naciski o charakterze czysto prawnym i tego dokładnie nie wiem czy gdyby para młoda, która do urzędu stanu cywilnego zgłasza mówi proszę do normalnej Formuły, która mówi o tym, że obywatele tego kraju jestem dobrym obywatelem tego kraju i ten nie pamiętam tej formy, że Polska wspiera małżeństwo itd. że chcemy być dobrymi małżonkami proszę niech pan pani dodatkowo da nie wyda nie wymagamy od siebie nawzajem nogami czy urzędnik stanu cywilnego zgodziłby się, ale te 2 rzeczy nie może być sprzeczne, bo przecież można, że udział dający się rodził inne jest problem to znaczy, jeżeli się zgodzi to niema presji, jeżeli się nie zgodzi to jest jakaś presja to wtedy musimy zapytać, jaka to jest proste czy osoba powie, bo to jest urzędowo nieprzewidziane czy też rządową niedopuszczalne to jest niekonstytucyjne, dlaczego pan nie chce tego dodać, o czym my prosimy o WIA na takich, że w warunkach nie mogę dać wam ślubu to wtedy jest presja ale jakby było nie wiem Probierzem nie może decydować o treści, bo on dostaje z góry wasza profesorze, ale przed informacjami mówi pan, że pan się częściowo zgadza ja się częściowo Gacka nie bardzo wszystkim, więc chcą, o czym pan, jeżeli chodzi o nogami a gdy konieczność co pan opowiadają się zasadniczo zgadzam Mono ma w monogamii czy zgadza się pan argumentami przeciwko nogami, że jest, że nie słyszałem dobrego argumentu oprócz Goło słownego po połamania, że to jest moralnie niedopuszczalne to jest wyssane z palca też tak jakby ktoś powiedział moralnie niedopuszczalne dawanie jałmużny moralnie niedopuszczalne dopomóc komuś przejść, kto jest niewidomy argumenty są takie, że jest to narzędzie opresji tak zresztą Zavecka 1 ilością, ale jeszcze raz wraca wracamy jest to presja, jeżeli ludzie się dobrowolnie nie zgodzili, jeżeli dobrowolnie zgodzili to niema presji co, więc ja bym bardzo zaleca, żeby ci, którzy się dobrowolnie godzą rozumieli, że tego się nie da gwarantować w procesie mogą zmienić zdanie żali się nie zmieni zdanie przypadek Wagnera niech pan lekceważy Wagnera to była wielka postać Rangera w życiu mieli nazywać profesorze jest przekonane kogo można na wiele, że dokonuje cudzołóstwa, dokonując cudzołóstwa czy można zmienić zdanie w taki trzeba to znak zadeklarować tak czy niemożna powiedzieć nie można powiedzieć czegoś takiego jak po cichu zmieniłem zdanie 20 lat temu w tym była wierna ja tobie nie ja po cichu zmieniłem zdanie to jest oszustwo natomiast wszystko między ludźmi, którzy są w związku tak bliskim jak związek małżeński wydaje się, że właśnie wierna jeszcze raz nowość otyłość wierna zmienię zdanie, a prawidłowa odpowiedź brzmiałaby wydaje mi się, że 8 wierna tak ma pan może usłyszeć słowa te się dojść latem zmieni zdanie, ale przecież 5, ale Lech jak pan rozumie ten nawet nie ma jak pokłócić, bo jeżeli punkt człowiek mężczyzna pyta niestety nie byłem wierny wydaje mi się, że nie była wierna to albo się oboje z tego śmieją albo powiedzą no popatrz, jaki jednak mamy bliski związek emocjonalny ja jesteśmy podobni tylko ja jestem dyskretna nic nie mówiłam, a ty się teraz próbujesz przede mną był gest panie profesorze w tych głosach czy uczelnię SA mówi Weaver pojawiają się argumenty takie, że oczywiście miłość erotyczna jest czymś co jest piękne wspaniałe ważne dla człowieka podobnie jak seks sfera seksu myślę, że każdy seksuolog czy praktyk medycyny powiezie człowiek pozbawiony seksu jest no znamy już kierunki na teraz tak oczywiście, że teoretycznie wyobrażamy sobie małżeństwo jako pewien Constans wspaniałego seksu i miłości erotycznej, ale w praktyce to tak wygląda prawda teraz znowu zostawia się nad moralnymi aspektami zabranianie komuś czyli, jeżeli w relacji, w której teraz jesteśmy jedną ze stron nie dostaje wystarczająco 1 albo drugiego elementu i poszukuje go gdzieś indziej no to czy właściwie czyni coś złego i czy druga strona ma prawo pozbawić ją tego tak to ciekawe pytanie bardzo takie wnikliwej i cienki tutaj problem się stawia jeśli chodzi o seks to mniej więcej wiadomo dzisiaj seks zaczyna, gdzie się kończy, choć na grę grało się np. tak panie profesorze właśnie sexy tak obszerny, że my nie leży mówiąc seks myśli penetracji, a to przecież wcale na planie wiem dokładnie tak samo myśleli pat natomiast dużo bardziej z tym liberalne jeśli chodzi o relacje erotyczne niż czysto seksualne, bo seksualne mimo wszystko, chociaż są nieco mgliste i granice nie są tak większość ludzi dochodzi do porozumienia, kiedy doszło do zdrady, kiedy nie natomiast życie erotyczne jest czymś zupełnie innym i tutaj chcę powołać się na dobrych sławnych filozofów tych, którzy już nie żyją niekoniecznie tych, którzy teraz dużo publikują i takim świetnym filozofem, który pisze ZNP edu, że Polsce Artur, czyli egzystencja lista i prof. Thomas Nagel, który się da i Tomasz, iż nadal żyjący, ale już od dłuższego czasu nie nieczynny aktywne zawodowo i oni popisali tym samym zjawisko, które nazwał ucieleśnieniem SARP nazwa ucieleśnienie erotyzm nie polega na tym, że się dąży przede wszystkim do silnego z wyraźnego o były oszałamiającego związku seksualnego tylko akceptuje się wszystkie aspekty drugiej osoby i takie jej istnienie cielesne to znaczy zalety wyglądu sposobu bycia gestów my to dorabianie teorii panie profesorze to nie to jest dobry czy monogamia wg pana jest czymś co jest naturalną żartuje z wartą jest żadna tory też bar monogamia jest czymś co naturalne wszystkie naturalne wszystko oczywiście jest naturalne nieprzerwane tego no nie wytwarza rozróżnia rozróżniamy pomiędzy wytworami kultury natury Artur noga jest utworami, które nie natury ma mandat monogamia jest człon 1 drugiego w naturze niech pan się zastanowić no bardzo wiele zwierząt wiąże się z pary i natychmiast zabijają to pod tym względem zwierzęta się czy omawiania polegająca na 19 niech postoi tu następuje efekt samobójstwo no jakże za gry więzienie za gardło, jakiego powodu to co ten okres Rui te też mylenia rozmaite straszne zwierzęta, lecz my też napadają na siebie to czystej zazdrości także to monogamia jest bardzo bardzo zwierzęce natomiast nie znaczy, że jest zła niech pan mienie przepycha za daleko natomiast ograniczającym jest naturalne naturalne jak najbardziej jednak drugie naturalne tam są one są są gatunki, w których monogamii obowiązuje bezwzględnie karze się wyłamuje będzie zabity np. no też Jelenia już mówiłem na coś powie, że jednak, że samiec Jelenia otrzymuje 1 samicę Jelenia relacje do końca życia do naczyń stara się co rusz, ale dokładnie to samo zagryzają się z tego powodu natomiast jest także nasi nie wrócimy do relacji raty w relacje erotyczne są potrzebne w związkach między ludźmi pół obcymi sobie to znaczy łagodność serdeczność miły uśmiech i wspieranie lekki dotyk w, czyli pełną nogami, czyli pan zamierza Logan Logan stateczności pracowniach, lecz jeśli państwo się pod uwagę tak w paru osobom w przeszłości zadawałem pytań czy jest dopuszczalne suk te, jeżeli jakaś osoba mi się podoba jest mało znana, żeby delikatne grzbietem dłoni to nie to jest tabu tego nie wolno tak, ale grzbietem dłoni pogłaskał po policzku sobie zgodą czy bez ważnej najpierw bez pytania o to nie o to to pan jest bardziej rygorystycznie niż ja udaję pan, że jest odwrotne, a ja uważam, że to jest dopuszczalne tak samo można coś takiego zrobić, a pod rośnie tym dzieckiem i to nie jest żadna pedofilia od jakiegoś czasu mamy histeryczny sposób reagowania na publiczną serdeczność i miło i delikatną i nie zobowiązań co niezobowiązująco chęć do dotykania, która nie jest złym dotykiem tylko czymś dyskretny tak jak podawania rąk to jest wszystko objęte rutyną jak wzięte w rutynę to wydaje się dobrze, a jak wzięte bez rutyny źle z tym się nie zgadzam pan prof. Jacek Hołówka filozof etyk były wykładowca wydziału filozofii Uniwersytet, ale rok trochę tam mam jeszcze wykładów proszę nie być całkiem były no dobrze w sprawie były prawie były informacje Szanowni Państwo godzinie jedenastej po informacjach miłość będzie jeszcze więcej miłości, ale już panu profesorem
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
24:10 W studio: dr Jan Wasiewicz
-
37:12 W studio: Gabriela Jeleńska
-
-
38:05 W studio: prof. Artur Nowak-Far
-
24:54 W studio: Wojtek Olszak
REKLAMA
POPULARNE
-
29.01.2018 11:00 OFF Czarek42:10 W studio: prof. Piotr Dyczek
-
-
-
30.01.2018 11:00 OFF Czarek42:01 W studio: prof. Magdalena Kamińska
-
12.10.2018 10:00 OFF Czarek38:27 W studio: prof. Paweł Strzelecki (matematyk)
-
-
02.02.2015 10:00 OFF Czarek42:33 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
22.02.2018 10:00 OFF Czarek35:23 W studio: prof. Ewa Kuryłowicz
-
22.01.2018 11:00 OFF Czarek40:09 W studio: dr hab. Stanisław Iwaniszewski
-
17.07.2017 11:00 OFF Czarek38:09 W studio: dr hab. Jan Rybicki
-
27.11.2020 10:00 OFF Czarek37:43 W studio: Diana Dąbrowska
-
19.01.2018 10:00 OFF Czarek35:08 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
20.02.2018 10:00 OFF Czarek35:45 W studio: prof. Stanisław Gawroński
-
26.01.2018 11:00 OFF Czarek43:00 W studio: Justyna Bajer
-
05.12.2017 11:00 OFF Czarek38:38 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
29.01.2018 10:00 OFF Czarek38:23 W studio: dr hab. Konrad Osajda
-
01.02.2018 11:00 OFF Czarek38:56 W studio: dr Piotr Podemski
-
-
31.05.2021 10:00 OFF Czarek39:19 W studio: Adam Twardoch , Mateusz Machalski
-
-
-
03.12.2020 11:00 OFF Czarek37:41 W studio: o. dr Paweł Krupa
-
-
25.06.2020 10:00 OFF Czarek37:10 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
28.06.2021 10:00 OFF Czarek35:36 W studio: dr hab. Grzegorz Pac
-
04.09.2017 10:00 OFF Czarek39:12 W studio: Kamila Łyczek
-
28.02.2018 10:00 OFF Czarek27:15 W studio: prof. Łukasz Niesiołowski-Spano
-
07.02.2022 10:00 OFF Czarek35:22 W studio: dr Łukasz Garbal
-
02.03.2018 11:00 OFF Czarek39:51 W studio: dr Tomasz Piekot
-
14.10.2020 11:00 OFF Czarek40:28 W studio: dr Jarosław Łachnik
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL