REKLAMA

Musical „Matylda”. Prosto z West Endu i Broadwayu na scenę Syreny

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-09-05 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska warszawski teatr Syrena rozpoczyna sezon premierą musicalu Matylda w reżyserii Jacka Mikołajczyka wielkiej musicalowy przebój Sandu i rodzaju adaptacja słynnej powieści Roalda dalej o tym samym tytule zostanie przeniesiony na stołeczną scenę już za kilka dni premiera 1011. września jest to koprodukcja teatru kameralnego w Bydgoszczy i teatru Syrena w Warszawie Jacek Mikołajczyk zastępca dyrektorki do spraw artystycznych rany Rozwiń » reżyser tłumaczy jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry długo już trwa pana przyjaźnie z Matyldą i czy było ciężko sprowadzić ją w końcu nad Wisłę najpierw nad Brdę moja przyszła bardzo długo by widział przedstawienia tuż po premierze to było już blisko 10 lat temu robić zobaczę to przedstawienie w Londynie i absolutnie nie zachwyciło to jest w Londynie jest to teraz taka trochę atrakcja turystyczna jak całe 3 czy pan czy pałac Buckingham mną Matylda jest nieodłącznym elementem wycieczki do Londynu trzeba po prostu muzyka zobaczyć jest zresztą bardzo bardzo angielski wtedy współdziała we mnie totalny wspaniały wielki zachwyt widowisko, w którym są perfekcyjne tańczące śpiewające dzieci i przede wszystkim, w których którego bohaterką jest dzielna i mądra bardzo mądra odważna dziewczynka, która walczy cały świat otoczone głupimi dorosłymi, którym nie nie boi się im przeciwstawić i jeśli chodzi o nasz punkt widzenia widzów kształtowanej przez autora z dala autora powieści, na podstawie której Matylda powstała później przez twórców między firmami China oni popierają to, żeby Matylda mogła być czasami niegrzeczna w także tytuł piosenki głównej piosenki Matyldy niegrzeczna, ale jest jeszcze 1 hit klasyk klasyków, czyli Revol King ciężar rewolucja dzieci tak bardzo zależało, żeby przetłumaczyć się to właściwie dosłownie ten refren rewolucja dzieci to finał naszego naszego spektaklu dwuminutowy zaledwie utwór, w którym zawsze wydaje się, że mury teatru żoną w myśl sobie, że dzisiaj w Polsce na stanęły za maty do też śpiewającą piosenkę tabuny dzieci, ale nie tylko dzieci rodziców nauczycieli także prawda, którzy są na skraju wybuchu w tej chwili protestu okazuje się, że nie traci Matylda na aktualności mimo, że ma już ponad 30 lat Matylda jest jest musicalem o szkole by szkole, która w Madrycie zarysowana jako częściowo właściwie czy w głównej mierze powiedzmy jako miejsce, które tłamsi dzieci, które żąda tylko dyscypliny żąda schematycznego schematycznego myślenia czemu ma też da się przeciwstawia i to ona staje się promotorką buntu buntu dzieci Matylda, która odstaje trochę od grupy, która jest mądrzejsza niż inni bez przejścia, która jest małą Agnieszką ale, którą szkoła próbuje tłumaczyć w ramy takiej źle pojętej normalności przede wszystkim przede wszystkim na czele tej szkoły stoi dyrektorka Agata łomot pamiętamy tłumaczyliśmy FM naszej naszej maty gdzie, która z, która walczy wyłącznie dyscyplinę i której metody pedagogiczne sprowadzają się do tresury w czasie lekcji wuefu, które są zainscenizowane zresztą bardzo bardzo groźnie na szczęście Matylda spotyka również Miss Ghany pana Miodek jak u nas wytłumaczyliśmy, która staje po stronie Matyldy jest taką prawdziwą nauczycielką, która stawia przede wszystkim na pierwszy miejscu dobro dzieci która, kiedy odkrywa odkrywa jak z jak genialną dziewczynką wspaniałą dziewczynką ma do czynienia przypomina sobie po co jest nauczycielką w rodziców Matylda też nie ma fajnych nie ma fajnych rodzice to państwo Górnikowi pani kornik i my uwielbia wyłącznie z dbać o swój wygląd oraz oraz lekcje lekcje tańca, które stawia sens życia pan kornik jest oszustem dilerem samochodów, które przy kupuje stare gruchoty przerabia tylko tak trochę, żeby sprzedać się drogą i uważa, że krętactwo i oszustwo to jest metoda na życie tak należy wychowywać się wychowywać dzieci również tutaj trafia Kosa na kamień, ponieważ Matylda nie ma zamiaru tego tak zostawić i buntuje się nie tylko przeciw zaś przeciwko szkole, ale również przeciwko głupim rodzicom Daniel Wyszogrodzki w swojej książce, ale musicale Matyldzie pisał tak to tylko z pozoru musical familijny w pewnym sensie to muzyka nie dla dorosłych i Danielowi wyszehradzkie odwiedź i ja lubię to porównywać do filmów Tima Bartona to jest mniej więcej ta estetyka one bardzo często zewnętrzni wyglądają jak filmy dla dzieci natomiast MRR są też tak rozgrywany troszeczkę w takiej konwencji natomiast kiedy nad tym zastanowimy to okazuje się, że przekaz jest zdecydowanie szerszy no i filmy Tima Bartona mają chyba więcej fanów wśród dorosłych niż dzieci i podobnie SC z Matyldą dużo dzieciaków na scenie dzieci uwielbiają grać w tym spektaklu tematyka dotyczy dzieci natomiast i przekaz i pewna mądrość która, która wynika z tego musicalu zdecydowanie jest adresowana do rodziców nie tylko no właśnie dzieci Matyldzie jak wyglądały castingi do spektaklu łatwo było znaleźć Matyldy nie tak nie było proste Matylda musi być aktorka grająca Mathilde musi być wielką osobowością musi być indywidualnością musi mieć w sobie pewnego rodzaju właśnie mądrość inteligencję NATO musi oficjalnie nie ma dziewczynki prawa świetnie śpiewać tańczyć musi to wszystko chce wciela się siedmio ośmioletnie dziewczynki jest naprawdę naprawdę bardzo trudne baliśmy się tego trochę ryzykowaliśmy, bo zdobyć prawa autor prawa do wystawiania Matyldy nie było łatwo, a oczy się nie wiedzieliśmy przed casting ami czy uda nam się takie Matyldy wspaniałe znaleźć, więc ryzyko było spore natomiast jest przed premierą warszawską z zaciekami jeszcze kilka dni natomiast co ja widzę na próbach to wice 3 wspaniałe charyzmatyczne niezwykle mądre pracowite dziewczynki, które trzymają na swoich barkach cały spektakl no dodam jeszcze, że jesteśmy już po premierze w Bydgoszczy, gdzie w teatrze kameralnym 16marca odbyła się premiera naszej wspólnej wspólnej produkcji tam były również 3 Matyldy 1 Łucja Nowakowska jest gra i kraj w spektaklu bydgoskim spektaklu warszawskim i tam Matyldy sobie nawet nasz i Matylda by dał radę, a nawet więcej były wspaniałe cudowne rzeczy dźwigały spektakl co jest istotne ciekawe właściwie to jest to, że nasze Matyldy są trochę młodsze niż na US będzie na Broadwayu tam przepisy wymagają, żeby były to dziewczynki troszkę starsze, więc najczęściej Matyldy grają tam 11 dwunastolatki u nas takich przepisów nie ma nie ma takich przepisów z mogą młodsze dzieci występować na scenie są inne przepisy utrudniają nam pracę, ale np. dotyczące wysokości, na które mogą pracować dzieci i jeśli chodzi o dr dorosłych aktorów to możemy zrobić badania wysokościowe wtedy umożliwia to aktorom pracę na jakich wysokościach dzieci nie mogą od pewnej wysokości w ogóle wysłana występować na scenie no to jest protest to jest trudne natomiast nasze Matyldy są młodsze mają po idzie 92 z nich mają ich 89 lat i kilka jest troszkę starsza ma 12 lat natomiast jest to jest coś niesamowitego, że w przy tak młodych aktorkach udaje nam się wydobyć z nich tak wspaniałą osobowość praca z dziećmi przekonywanie do swojej reżyserskiej wizji sprawianie też by ciągle skupiały uwagę jak to się robi Niewiem aha właściwie złotych ja przez ostatnie 10 miesięcy 8 spędziłem na próbach Matyldy w obu miastach Warszawie i Bydgoszczy i po prostu już zakochałem się dziecięcych aktorach aktorka aktorach jest wspaniała praca nie ma na to moim zdaniem jakiś recepty jest coś, czego się przez cały czas uczy przez, czego się wszyscy wszyscy uczymy je niesamowite ogromne zaufanie którymi obdarzają nas dzieci nie trzeba zdobywać sobie autorytetu na dzień dobry ma ogromny autorytet, którego potem po prostu nie można nie można stracić oczywiście stać go można bardzo nie bardzo łatwo trzeba być konsekwentnym trzeba też traktować dzieci poważnie nie możemy do nich podchodzić jak do nieprofesjonalistów to są to są dzieci teatralne, które występują na scenie niektóre mają spore spore doświadczenie trzeba przebyć przygotowanym na to, że padną najdziwniejsze pytania, ale pytanie bardzo konkretne, które często nam pozwalają pozwalają nam uzmysłowić sobie jak pewne rzeczy dotyczące naszej pracy w teatrze, który dał nam się nam się oczywiste dzieci, ale najprostsze pytania ana najprostsze pytanie jest bardzo trudno powiedzieć mnie zaciekawiło, jakie pytania np. dotyczy to dotyczy to znaczenia pewnych słów prawda które, które mogą się nam wydawać wydawać oczywiste dotyczy to ustawienia scenicznego po co jest jakaś scena prawda to jest także mamy libretto mamy tekst sztuki mamy piosenki no to słuszna w teatrze bierzemy się do roboty i biegam jestem pewna ciemna, a dla po to jest piosenka co w tej piosence Robbie, dlaczego tutaj, dlaczego twej wchodzę z, dlaczego ta postać postępuje tak ani inaczej to są proste pytania, na które które w w teatrze powinniśmy sobie na nią odpowiadać, bo to bardzo nam zawsze ułatwia pracę, ale czasami o tym zapominamy tak się zastanawiałam o tym jak największym ryzyku wystawienia takiego języka w Polskim warszawskim teatrze i często panu towarzyszyły takie myśli że, że wielu marzeniem musicalowych np. przy tej produkcji konkretnej musi pan rezygnować, bo Syrena to jest Syrena teatr kameralny w Bydgoszczy to teatr kameralny w Bydgoszczy i nie mają takich na mimo wszystko warunków takich przestrzeni też jak starczy prądu jej wiadomo, że teatrze Syrena nigdy nie jest to nie wystawimy upiera w Operze ani Sajgon nie wystawimy Nędzników to są ryzyka, które inscenizacji nie zdecydowanie wykraczają poza ramy naszej naszej sceny natomiast też jest tak, że już, że nauczyliśmy się też pewnego pewnej odwagi, kiedy wystawia się pierwszym języka, ale patrz strona 5 amerykański angielski języka czarownicę strój też trochę wszyscy łapali się na głowę jak to jest możliwe, żeby tak dużą realizację zmieścić na naszej scenie udało się i w sposób opinii wśród opinii dominowało raczej taka, że to jest oczywiście da się zmieścić niemal nie ma większego większego problemu nie ma jakiegoś wrażenia strasznie ciasnoty rodzina Addamsów jest spektaklem, który musi powstać na nas scenie teatru zamek rodziny Addamsów, w którym nagrodą też ogromny ogromny rozmach nam udało się osiągnąć na naszej scenie i to zresztą dodam, że dzięki temu musicalowi rodzinie Addamsów dostać prawa Matyldy bo, bo zobaczył go zobaczył go szef agencji MTI na Europę zobaczył, że tak duże ryzyko dla naszej scenie świetnie sobie radzi nie ma wrażenia nie ma wrażenia jakiejś skromnej ubogiej szkolnej inscenizacji powiedziano dobrze jak widzę, że chodzi nam się w dacie dajecie radę w ogóle jest to świetne przedstawienie nocą na tyle oczywiście też jesteście w stanie zrealizować w wiem, że mają państwo nadzieję, że Matylda będzie takim okrętem flagowym przez kolejne sezony w nowym Jorku spektakl zagrano ponad 1500× i słucham pana podcastu o Matyldzie państwo bardzo polecam, gdzie usłyszałem, że dla Amerykanów spektakl był za trudne na czym trudność polegała to jest nieco mroczny spektakl momentami ty to jest spektakl, który nie jest im nie jest czystą rozrywką to nie jest takim nie oczywiste obserwować się walkę dzieciaków o wolność walkę dzieci o wolność do do myślenia też tam estetyka taka jak, o którym mówiłem jest związana trochę, którą można skojarzyć się z tymi filmami Tima Bartona pod wrócę wrócę do tego to nie jest takie oczywiste na scenie z Matyldą jeśli chodzi o taniec i wykonawstwa to była oczywiście nam na podboju perfekcja natomiast ten bardzo dziwny trochę groteskowy humor zawarty w tym przedstawieniu świetnie trafia w estetykę angielską myślę, że my również to uwielbiamy w Polsce bardzo lubimy tego rodzaju tego rodzaju teatralne czy czy kulturowe czy filmowe za zabawy szeroką poprzez amerykańską trudno do tego przekonać się w 1555 spektakli jest w Sadyba spektakl widz języka Matylda w teatrze Syrena w Warszawie w reżyserii Jacka Mikołajczyka pokazy przedpremierowe proszę państwa 0809. września premiera 1011. a potem we wrześniu jeszcze kilkanaście razy spektakl będzie grany proszę sprawdzić datę zobaczymy Matyldę także w grudniu i w styczniu w bardzo dziękuję Jacek Mikołajczyk opętany w na tyle duchowym błędem był gościem kultury osobistej dziękuję bardzo, dziękuję Tomaszowi kopca za pomocą przygotowaniu programu i Szymonowi walucie za realizację Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA