REKLAMA

Reporterzy true crime vs podcasterzy. Nadużycia i wątki prawne

OFF Czarek
Data emisji:
2022-09-07 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
38:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
NN dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie czasami Szanowni Państwo różne linie, które przebiegają we wszechświecie przecinają się różne wątki i różnych porządkach się ze sobą spotykają to jest bardzo ciekawa rzecz pan ma nazwę Symphony syty to jest taka nazwa rzecz Otóż niedawno Szanowni Państwo czytałem taką pracę, która ukazała się w Information Society praca Julesa golu i kilka, bo nie zatytułowana duch mur Rozwiń » de Les pisze biuro Insights twór antypaństwowe Sycz z, o co chodzi Otóż przy nie wiem czy pamiętają albo znają państwo taką reklamę anty piracką rzekomo chodzi o nielegalne pobieranie treści w stanach była bardzo popularna, choć także dlatego, żeby później wyśmiewane sparaliżowana, ale chyba też w Polsce pojawia się jakieś tam odsłonie to jeszcze w dawnych czasach, kiedy były królowały kasety VCS reklama polegała na tym, że porównywano nie po nielegalne, jeżeli taką zapowiedź pobieranie treści do kradzieży samochodu czy torebki w główny wątek był taki nie ukradli samochodu torebki, a więc, dlaczego czy też kasety VCS wypożyczalni, a więc pobiera, pobierając nielegalnie to tak, jakbyś tak, jakbyś coś ukradł no jak wspomniano wcześniej to reklama została wyśmiana i wielokrotnie była sparaliżowana natomiast oczywiście można zadać pytanie o skuteczność tej reklamy i właśnie wspomniani przeze mnie badacze po przeanalizowaniu wielu danych wątków doszli do wniosku, że jednak im mniejsze mówi i im mniejsze wygłasza ex cathedra pewne treści tym jest szansa żony będą skuteczne natomiast właśnie takie zasypywanie przestrzeni porównywanie do kradzieży kradzieży powiedzmy przedmiotu do pobierania treści w internecie nie działa, a wręcz zachęca osoby do no właśnie takiego działania pojawi się tam też wątek jednego z parków narodowych w stanach Zjednoczonych, w którym zabraniano właśnie kradzieży wynoszenia co okazało się, że w porównaniu ze strefą kontrolną nagle w momencie pojawiania się tego komunikatu wzrosło w wynoszenie specyfiką zwanych przedmiotów czy części tego tego parku także mniej znaczy więcej, jeżeli chodzi o w o takie bardzo ostre kampanie i co z tym co z tą drugą linią, która się zbiegły Otóż niedawno pojawił się w programie Ewy Podolskiej radio radio TOK FM także mogą państwo odnaleźć tę rozmowę w archiwum w gościem Ewy Podolskiej był pan Przemysław Semczuk i Ewa Podolska pan Przemysław Semczuk rozmawiali o sprawie, która rzekomo teraz tak się dowiedziałem, więc z nie wiem czy tak jest, ale tak przeczytałem rozgrzewa do czerwoności internet i też sprawia, że pisarki pisarzy autorki autorzy budzą się w środku nocy przerażeni przerażone chodzi o to, że niektórzy podcast też podcast serki sięgają do tekstów książek twórców twórczyń, którzy jak mówią zadali sobie wiele trudu zainwestowali sporo czasu pracy włożyli sporo pracy to, aby książkę napisać mówi mogę książkę nie tylko legł także przede wszystkim z gatunku 3 kraje tak, czyli ktoś siedział wertował akta potem napisał książkę ta książka jest popularna, a taki blok wierni blok ryzyko podcasty podcast serka jak twierdzą autorzy po prostu bierze sobie i często wręcz posługuje się całymi połaciami tekstu nawet nie, starając się niczego zmodyfikować nowy główny zarzut jest taki my włożyliśmy pracy oni biorą za darmo często bez informowania o źródle mało tego to jest plagiat plagiat to kradzież takie takie wątki takie w myśli pojawiały się m.in. właśnie w rozmowie na redaktor Ewy Podolskiej z panem Przemysławem samoukiem no pan Przemysław Semczuk z pewnością jest świetnym autorem natomiast nie wiem czy jest ekspertem, jeżeli chodzi o prawo autorskie, więc pomyślę sobie, że może lepiej zwrócić się do ekspertki w dziedzinie prawa autorskiego i dowiedzieć, jakie w rzeczywistości dlatego dzisiaj pojawia się w programie Owczarek pani dr Iga Bałos specjalistka w zakresie prawa własności intelektualnej prawa prywatnego Międzynarodowego i postępowania arbitrażowego z krakowskiej Akademii imienia Andrzeja Frycza Modrzewskiego autorka bloga sprawna edukacja PL dzień dobry pani doktor, gdy o no dobrze to połączenie nosi nie udało, ale nie wiem, dlaczego być może internet z, a więc w halo halo pani doktor no dobrze także nie to ten kanał nam się nie udało, więc będziemy próbować innych kanałów, a więc w czasie powrócę do tej mojej do tego małego przed jego wstępu, który przez problemy techniczne stanie się jeszcze bardziej dług także wątki, o których mówiłem polegają na tym, że autorki autorzy spędzają długie godziny przeglądają akta w analizują wyciągają nos wnioski często inne niż np. prokuratorzy potem te swoje wnioski umieszczają na książkę w stylu cyklu 3 krajem, a nawet jeszcze dodają swoje własne, a ktoś po prostu bez wykonania pracy jedzie na popularności jak można powiedzieć potocznie pani doktor czy się słyszymy już tym razem tak to jaki zbieg okoliczności dodatkowy nie wiem co ma oznaczać, że przecież nam połączenie tak kluczowym momencie, a odnosiłam się do tego, że w sumie jakieś pytanie jest tak dużo tych wątków i tak zaczęła od tego jak to jest z czego wynika, że tak dużo się głównie takim zjawisku komend jeśli jako negatywne, czyli zwracanie uwagi na ten zakaz kradzieży co w ogóle nie fortu tym równaniem w przypadku własności intelektualnej proszę zauważyć co to za kradzież magicznych skutku zabieram komuś atak naprawdę tworzy więcej kopii oddziela między osób co nie oznacza, że jest zgodny z prawem, ale kradzieży na nie przypomina w każdym razie zastanawiam się czy to wynika z tego, że się tak dużo o tym mówi, więc ludzie mają intencje do traktowania tego być może jako wyzwanie, bo tak trochę wybrzmiało zresztą nawet dziś przecież może zachęca ich koło, że nie zawsze takie działanie spotyka się z negatywnymi konsekwencjami i to jest taka sytuacja, kiedy ktoś napomina kółko to rosłego albo dziecko, że czegoś nie wolno widzi, że torowi księcia to sobie czemu nie wolno, więc w 1 czy to nie jest jeszcze taki tutaj problem natomiast, odnosząc się bezpośrednio do tej sprawy, która daje spać pisarzom dotyczy nie daje spać się to wiemy, bo będą mieli możliwość wypowiedzenia się w ramach Kongresu książki podczas festiwalu Conrada w Krakowie czy będą grzmieć to skandal okradają nam Alfred dają nas jesteśmy biedni, bo ci okropni podcast też podcast ter ski nie po prostu czerpią pełnymi garściami z naszej pracy natomiast my w ogóle nie czerpiemy pełnymi garściami z pracy prokuratury policji i protokolantów w ogóle nie czerpiemy w ogóle nie inspirujemy w ogóle, gdyby nie doceniamy tej pracy, ale oni z naszej pracy czerpią zacznijmy od tego, żeby przeszkolić autorów, żeby nie mówili o kradzieży, bo widzę, że tutaj kładzie się taki pełen nacisk czy przy wyciąganiu z tego co oni mówią co chcą przekazać, iż jest to problem z punktu widzenia kwalifikacji prawnej, ale tylko wtedy jak się popatrzy na to przez ten przez ten pryzmat jakiegoś jakieś interakcji tego właśnie przecinania się osób tworzących innymi osobami, bo rozumiem, że nawiązuje pan do tego, że człowiek nie rodzi się nigdy jakieś puste, zwłaszcza człowiek tworzący prawdopodobnie skoro jest w stanie coś stworzyć zresztą coś co spotyka się z zaciekawieniem uznaniem wielu osób no to prawdopodobnie miał okazję dużo czytać w życiu oglądać filmów, a już w tym kulminacyjnym momencie, kiedy sam tworzy reportaż właśnie w tym gatunku kraj no to, że sięgał do archiwów i teraz mamy różne sprawy po pierwsze, pani pani doktor to tak to, ponieważ tak długo zadałem, więc z ja ukradłem można być ukradłem państwo nie przyzwyczajona ukradłem pani całą masę minut, więc jeśli nie oddam, więc teraz daną informację pani doktor po informacjach ja już wtedy będę milczą pani dr Iga Bałos Krakowska Akademia imienia Andrzeja Frycza Modrzewskiego jest państwa moim gościem informacje o dziesiątej 20 po informacjach milczenie wówczas efekt no man w pani dr Iga Bałos specjalistka w zakresie prawa własności intelektualnej prawa prywatnego Międzynarodowego postępowania arbitrażowego z krakowskiej Akademii imienia Andrzeja Frycza Modrzewskiego opowiada o wątkach prawnych, które pojawiają się w sporze tak można palić pomiędzy podcast Rami autorkami autorami gatunku 3 Crime także już pani profesor pani doktor w mistrza dusza śpiewa coś no krzyczy chyba tam ręcznie na więzienie już plagiatu teraz coś innego krzyczy niższy niż to co będę starała się przekazać zacznijmy od tego co kto od, czego bierze wrócimy właśnie do tego argumentu, że nie do końca jest to tak jak wynikało z pana wypowiedzi takie wewnętrznie spójne i uczciwe wobec siebie, że przecież autorzy też coś biorą z pracy funkcjonariuszy policjantów sędziów różnica polega na tym co kto od kogo wierzy dlatego, że kiedy autor reportażysta siada do tych akt rzeczywiście zabiera z nich informacje czytanie akt nie jest pasjonującą czynnością, chyba że ktoś ma ku temu specjalne uwarunkowania gdzieś wykształcenie to nie jest powieść to nie jest napisane bardzo często ani ciekawie ani pięknie ani nawet spójnie to są dokumenty niektórych informacja często istotna z punktu widzenia opowiadanej historii jest rozstrzelano pomiędzy różne dokumenty to nie chodzi o to, że ten autor składa do kupy robi kopiuj-wklej tylko opowiada historię uprawia tzw. Storytel link i z mojej pracy ze scenarzystami zresztą takich pasji pasji właśnie związanych z tym jak tworzy się scenariusz jak właśnie ten historie się buduje można przytoczyć wiele przykładów, gdzie mamy informacje takie same tyle tylko, że cały wysiłek twórczy ita finezja intelektualna poszła opowiedzenie historii jak te fakty przedstawić czasami autorom reportażu chodzi też coś innego, czyli wykraczamy poza tym Storytel, który jest szczególnie istotne dla tych podcast ów i nie chodzi o to, że oni robią jakieś studia nad oczywiście uogólnia teraz, bo zapewne są już z aż się może też tacy, którzy zrobią takie porównanie różnych źródeł natomiast bardzo często działa w ten sposób, że ani zapoznają się z książką i odpowiadają w cudzą historię o faktach, które są wszystkim znane natomiast to co przyciąga słuchaczy widzów, bo te podcasty oczywiście są w formie audio natomiast są też zamieszczane na YouTubie stąd wojewodę o odwołanie się do widzów to co wzbudza zainteresowanie to sposób opowiedzenia perspektywa, która postać tutaj narratorem często żywa bądź żywa w zależności od koncepcji autora reportażu i widać, że z tą w komentarzach, dlatego że niektórzy piszą znałam znałem tę historię zresztą trudno tych wielu historii byłoby nie znaczy, bo niektóre były już nawet przedmiotem właśnie scenariusza filmowego czy jakiegoś serialu czy też innych reportaży o komentarz mi znałem tę historię, ale nie od tej strony bardzo ciekawe zestawienie i więc tutaj skupiamy się na tej warstwie Storytel ringu, której ja jestem przekonana, że może być chroniona prawem autorskim, bo o, obserwując to właśnie różne praktyki też branży filmowej wróciłaby do takich korzeni prawa autorskiego co tam chronione nie tylko słowa zmienić słowa nie bardzo prosto natomiast chodzi o ochronę indywidualnego twórczego układu tej historii, czyli takiej wewnętrznej budowy tego co jest opowiadane natomiast to jest 1 odnoga tam rzeczywiście można by się zastanawiać czy chodzi czy nie dochodzi do tego plagiatu nie w zakresie przywłaszczenia informacji, bo te na zasadzie wyłączności chronionymi są, ale na zasadzie przywłaszczenia sposobu nie tego twórczego indywidualnego odpowiedzenia na pewno jak pisze pan zastanowi albo nawet się musi pan zastanawiać, kto pomyślałby pan o filmach, które są niby o tym samym ale 1 jest Super wciągający interesujący druki skopany właśnie, dlatego że ta historia się nie klei, mimo że się pani doktor miałyśmy obiedzie owoc sam wyszły historie on ją kocha, a ona go nie kocha, bo kocha kogo innego, ale tak nie jest aż tak rozda trakcyjne twór weszli sobie przykład taki mamy funkcjonujące 2 filmy stawić się 1 taki, gdzie gra aż kacze to jest początek koniec zalet tego filmu, bo wygląda tam rzeczywiście stać i mamy drugi film Aarona Sorkin na Fassbender i teraz jest różnica taka, że w 12 mamy historię tego samego faceta zresztą zdawał opowiadano przemyślaną w popkulturze w jeszcze jeszcze przed śmiercią Stevea Jobsa, ale tutaj ktoś wysilił inaczej opowiada to samo już historię inaczej kładzie nacisk punkty itd. z nowszych produkcji też zresztą ciekawy, bo tutaj mamy odwrotny proces najpierw od kas niezależnie powstawała książka reportażowe ana końcu powstał dokument jeszcze do tego ropa, czyli produkcja dostępna teraz na na dzisiaj klasa chodzi o historię Elizabeth Holmes Theranos SA i tam też z różnych perspektyw tej historii są opowiadane no, więc to jest 1 wątek ale o czym mówią autorzy bardzo często jest bez znaczenia dla ochrony praw autorskich co nie oznacza, że nie podlega ochronie żadnej tylko, że jak próbuje się uzasadnić, dlaczego przysługuje ochrona prawnoautorska, używając argumentów, które w ogóle za przyznaniem tej ochrony nie przemawiają no to człowiek wystawia się na taki łatwy ostrzał jak się zmierzy z maszyną prawniczą prawnicy po kolei argumenty, ale to nie ma znaczenia jest istotne nie w ogóle tylko z punktu widzenia tego głównego zarzutu, że doszło do plagiatu czy innego naruszenia, czyli nie doszło do plagiatu nie nie mówię, że nie doszło natomiast w momencie, kiedy ktoś podnosi, że wykonał dużą pracę, że bardzo przywiązany do tego, że on odkrył pewne informacje, których być może nie wychwyciły wcześniej organy ścigania mimo, że to wynika z dokumentacji, którą mieli albo w dokumentacji wynikało że trzeba by porozmawiać z kimś z kim nikt nie rozmawiał wcześniej na potrzeby postępowania, bo on te informacje ma to, o czym teraz mówię kompletnie nie ma znaczenia z punktu widzenia prawa autorskiego natomiast może być istotne jest z punktu widzenia ochrony dóbr osobistych, czyli takiej ochrony dla wytworów własności intelektualnej, która nie jest tak samo kształtowana jak praw autorskich nie na zasadzie monopolu lekarzu uznawać prawo do przywiązania do tego efekty działalności Intela z działalności intelektualnej np. informować, kto jest teraz w cudzysłowie autorem, bo tutaj mówimy o prawie autorskim, ale dzięki komu no z pewnymi wytworem intelektualnym mamy kontakt to tak jakby odmówić wynalazcą odkrywcą prawa do tego, żeby dane odkrycie czy wynalazek nazwany ich imieniem nazwiskiem bardziej mówi odkrycia wynalazki notowany inny reżim to tutaj mam na co dzień w łącznych ale dlaczego to robimy w ogóle, że informujemy, kto coś odkrył, mimo że z punktu prawa autorskiego i myślenie się tym przejmować odkrycia nie są chronione prawem autorskim, bo ktoś komunikuje jak jest na świecie, ale jakiegoś powodu i możemy na to popatrzeć tak bardziej z punktu widzenia nawet społecznego i nie budzi zdziwienia, że ten, kto odkrył chce być w tym kojarzony no tu można zrobić paralele do pracy tych autorów z dodatku to co budzi ich sprzeciw i też proszę na to popatrzeć od strony takiej ludzkiej społecznej przepisy jak jest prawnym prawnikiem to się jakieś NATO znajdzie, jeżeli się to dobrze rozumowanie przeprowadzi, bo to, o czym mówiłam wcześniej nieprawidłowe, czyli powoływanie się na dużo pracy wydatki itd. w kontekście prawa autorskiego to nie interesuje prawa autorskiego to interesuje ochrony dóbr osobistych to interesuje taki dział prawa i zwalczanie nieuczciwej konkurencji i ktoś wypuścił na prąd na rynek produkt, a ktoś inny bez ponoszenia kosztów nakładów robi na nim kasę no i teraz pytanie czy społecznie akceptuje robi na tym kraju radnej to jest pani dyrektor tego nie wiemy na tutaj trzeba było wejść poszczególne przypadki konkretnych osób z czego ja z różnych powodów robić nie mogę publicznie natomiast są takie sytuacje jest weryfikowany, gdzie w zasadzie cała działalność podcast tara jest działalnością gospodarczą, gdzie różne jego aktywności się przydarzają dzięki temu, że prezentował te wspaniałe historie tylko nie jego, więc taki bez życia związek z życia wzięte tylko nie zrekonstruowane przez życie bardzo często także co się nadawało do opowiadania, a my i druga sprawa, bo oczywiście to, że ktoś na czym straci to nie jest oczywiście równoznaczne z tym, że ktoś drugi zarabia rozumiem, że to też ta sprawa także autor twierdzi, że ludzie nie kupują jego książek przez to, że słuchają podcastu no takie wykazanie jest bardzo trudne karkołomne, zwłaszcza że ona się o tym Kazik był nie wiem czy pani pamięta taki był projekt, kiedy artysta wokalista Kazik skarżył się na to właśnie wystawa okradane tak ktoś skonstruował taki algorytm, który pobierał jego płytę nielegalnie, po czym natychmiast kasował natomiast wartość tej płyty dopisywał zastanawia się, w którym momencie Kazik zakończy karierę, jaka suma zmusi go do tych straconych po środku zmusi go do zakończenia kariery, ponieważ to było bardzo szybkie to te sumy szły w użyję teraz nowego nowego terminu w miliardy miliardy tak miliardowe już jesteśmy w 2 wątkach z innej audycji, bo najpierw niemalże zażądała, żeby przez całą widzę teraz miliardy idzie, ale to absolutnie nie jest tak jak w stosunku do wiadomego wywiadu wracają jak pani czujna testowałem czujność zawahanie egzamin napięć z proszkiem pani doktor no, więc dobrze zna też, że mogę powiedzieć dobrze to znowu znowu zatrzymamy się, albowiem informację po informacjach wracamy pani dr Iga Bałos opowiada o wątkach prawnych co jest, a co nie jest plagiatem kiedy, gdy ta sama treść albo podobna treść albo pozornie ta sama albo pozornie podobne pojawia się w różnych formach jest przetwarzana na różne sposoby co na to prawo o tym pani dr Iga Bałos z krakowskiej Akademii imienia Andrzeja Frycza Modrzewskiego informacja dziesiąty 40 to to wracamy do kwestii i prawnych prawa autorskie, ale też inne gatunki praw inne w inne wątki w tym sporze pomiędzy autorami gatunku Crime, a podcast tarczami podcast celami, którzy jak ci poprzedni twierdzą korzystają pełnymi garściami, aczkolwiek się niedzielą, czyli innymi słowy nie wkładają pracy, a swoje kołacze w pieką czy też konsumują pani dr Iga Bałos Krakowska Akademia imienia Andrzeja Frycza Modrzewskiego specjalistka w zakresie prawa własności intelektualnej prawa prywatnego Międzynarodowego postępowania arbitrażowego i autorka bloga sprawna edukacja PL wyjaśnia nie da, że się niedzielą jeszcze nie przyznają, że od kogoś z violą weźmy taki przykład w wiadomościach informacjach oddano podstawowe na razie no właśnie od ustalenia dotyczące tragedii nie wiem czy zbrodni na razie tragedii, która się wydarzyła w związku z ze śmiercią miesięcznej dziewczynki no i teraz jakoś tam garstka informacji mamy czy to wystarczy na podcast no jakiś bardzo krótki nieopłacalny co się potem będzie z tą sprawą działo trafia trafi do sądu, jakie będą przekaz medialny Świt teraz tak dziennikarzy reporter autor reportażysta on postanawia, że opowie, o czym historię podatek garstka informacji, ale np. będzie to historia o zaniedbywane cały czas w sferze życia psychicznego kobiet o porodzie i wówczas on opowie włączona to co uważa za istotne w tej historii, a może to będzie kwestia jakiejś choroby psychicznej nowego schorzenia albo nie nowego, a może będzie to odpowiedzialne z perspektywy sąsiadów czy obserwacji to, że ja biorę informacji 1 źródła nie przekłada się jeszcze stanę na formę nasz sposób jak to będzie opowiedziana w takich sytuacjach, kiedy przywłaszcza właśnie tę historię ten indywidualny sposób wyrażenia to jest to co przyciąga tych słuchaczy podcastu nie kilka danych, zwłaszcza że one już wcześniej oni widzieli, ale to jak też zapowiedziany jakiś stopniowanie napięcia, kiedy co pojawia się na pierwszym planie co jest jadę bardzo często ci reporterzy współpracują z profili Rami ustalają rys psychicznie tej osoby to jest takie ciekawe w tym kraju, że to siedziało za ścianą to nie jest wymysł i otrzyma w napięciu, więc prawa autorskie jak najbardziej może tu mieć do czynienia i czy może to być narzędziem efektywnym, dlaczego podkanclerzy w takim razie to cały czas robią, mimo że autorzy co jakiś czas dają do zrozumienia, że no niby nie mogą zgodnie z przepisami prawa, dlatego że w niektórych sprawach problemem właśnie jest niecałe przejęcie historii, ale właśnie niektórych ustaleń poza tym osoby korzystające z obsługi prawnej sądu w Polsce są też przyzwyczajone do tego, że jeżeli naruszenie nie jest takie proste 11, czyli odczytanie tekstu słowo słowo tylko jest wkrada się jakaś finezja pt. zmianach finezja oczywiście z dużym tutaj taką ironią i wręcz sarkazmem jeże zmiana jakiegoś szyk zdania czy bliskoznaczne słowo narzędzie zbrodni nocą zakładają, że tu nie ma sensu, że to będzie drogie długo będzie trwało natomiast dnia upatruje jakąś nadzieję w tym, że od no tam 2 lata z kawałkiem mamy wyspecjalizowane sądy do spraw własności intelektualnej, które jednak będą miały ochotę trochę bardziej pogrzebać tym co tak naprawdę jest chroniony prawem autorskim jak pójdziemy do tej sfery, która z kolei prawno autorską ochroną no tutaj nie może się żaden sposób cieszyć, czyli kwestia tych dóbr osobistych związanych z przywiązaniem właśnie do tego, że ktoś wykona określoną pracę wytworzył dany wytwór intelektualny, więc ma prawo być to ma prawo być zakomunikowane publicznie czyje to jest ana sam koniec mamy jeszcze właśnie te roszczenia nad którymi w zależności od tego, jaką mamy strukturę podmiotową, bo to jest też istotne czy czy czy taka czy ten autor prowadzi działalność gospodarczą czy nie chodzi autora reportażu np. określone roszczenia ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji dotyczą tylko relacji przedsiębiorca do przedsiębiorcy np. o tym też trzeba wiedzieć, bo ktoś się wystrzeli żali uczciwa konkretne napraw powie hola hola, ale nie ma tu w ogóle tego spełnionego wymogów UE podmiotowego, bo dzisiaj produktem dosyć łatwo nazywały wszystko zostało wytworzone i w jaki sposób jest projekt pokazywane publicznie natomiast tutaj ma to ścisłe znaczenie przy dlatego wróciła do tego naszego początku, że czerpanie z cudzej twórczości branie może mieć różne takie płaszczyzny i różne, że tak powiem różną w, a różny stopień penetracji w głąb tego dobra intelektualnego, po czym innym jest wzięcie same informacje czym innym jest myślenie opracowanie formy jak to w ciekawy sposób mówiąc brzydko sprzedać zakomunikować, a czym innym właśnie zdjęcie tylko tego co jest w źródle, czyli problemem tutaj jest zarówno brak odniesienia, skąd się to bierze w ogóle brak przyznania, że tak naprawdę nie są moje wysiłki intelektualne, ale nie ujawnia, których znacie się zachwyca w niektórych pod kasta tak jak zresztą przyznał pan Przemysław sam czuję w rozmowie z redaktor Ewą podolską ne autorka bodaj wymieniła jako jedno ze źródeł no właśnie jego książkę czy książki czas on ba domagałby się raczej, żeby to było tak jak w przepisach do pracy naukowej czy i pewnie numer strony dokładny cytat dalej tak dalej, ale znowu zostawia się czy w tej kulturze remiksu przetwarzania rzeczy i improwizacji to da się tak taką aptekę, skąd dokładnością nowo za wracać do początku naszej dyskusji to mamy coś co się wydarzyło, czyli życie czy można powiedzieć pan Bóg napisał scenariusz, a nie wiem czy tak można powiedzieć, że działali do jej by i tutaj, gdyby podpierał się autorytetem kościoła katolickiego w Polsce, więc pan Bóg napisał scenariusz teraz ten scenariusz w pewnym sensie w jaki sposób został zapisany przez osoby, które brały udział w procesie karnym teraz, czyli już mam jak gdyby pierwszego scenarzysty pierwszego poręczyciela pana Boga mamy ludzi, którzy to przed tworzyli kreatywnie zapisali potem mamy kolejny kolejną osobę, która jest przed przypomnę tworem także pana Boga, czyli autora, który siedzi teraz w archiwach i to co w tak i pisze książkę teraz mamy kolejny twór też pana Boga, który tę książkę czyta i wykorzystuje fragmenty np. w podcaście no i teraz, a może to diabeł może to żal niech pani zdaniem Bóg Szatan też działa tak, zwłaszcza przewozu rzeczy chyba każe robić no i teraz pani sama widzi że, gdyby ten pierwotny autor w ogóle nie wynagradzany w tym procesie, ale od tego no te mało tego przecież często też nie mieliśmy tę stronę to, że państwa w tym pierwszym autorem jest Angoli co ja jak ja jak co ja mogę jak od naleśników marne numer nie jest to niech pan mógł się zgłosi po te roszczenia to rozmarza się zgłosi wracają wracając do naszej dyskusji to właśnie próbuje przekonać, że to co biorą ci autorzy reportaży to oni biorą już nawet nie mięso oni biorą szczątki, z których robią historię, bo ten scenariusz jak Anton nazwał to odtworzenie przebiegu to bardzo często są suche informacje, które nie są w ogóle atrakcyjne to znaczy trzeba dopiero ująć w jakimś kontekście rzeczą często w dodatku bywają niespójne, bo oczywiście reportażyście piszą każdej historii tylko takiej, w której co się z nim do końca wyjaśnione może właśnie inaczej trzeba opowiedzieć niż wynika z tego scenariusza, czyli potraktować go jakoś nie taki pierwowzór negatywny pracując jeszcze do tych oznaczeń cytatu w Polsce w ustawie o prawie autorskim nie do końca jest tak powiedziane jak cytaty należy robić my wzrastały w określonej kulturze, która np. od najmłodszych lat uczy, że uczyć się można tylko tekst już co przekłada się na to, że jak się tworzy jakiś tam referat opowiadanie no to człowiek od małego uczony, że noc cytuje jakąś książkę dlatego jesteśmy przyzwyczajeni jak cytować książki u nas tego uczyć, a jak już np. trzeba by zacytować film albo fragment np. podcastu albo naszej rozmowy albo jako ilustracje Johna GU, lecz tak można, a potem jak ustali tak określonym celu można to jak to oznaczyć i prawa autorskie mówi ary ważnych rzeczy jak chodzi o przetaczanie cudzej twórczości abstrahując od tego, że musi być to uzasadnione celem to ten sposób oznaczenia, a wiemy tyle, że ma uwzględnić autora źródło ma to być w ramach takich racjonalnych istniejących możliwości czyli, jeżeli nastręczało to nieproporcjonalnej trudności czasowej finansowej to, jeżeli mamy oczywiście jakieś uzasadnienie na to pewnych okolicznościach mogę pominąć, ale prawa autorskie mówi też to, że wszelkie formy dozwolonego użytku cytat jest jedną z nich nie mogą godzić słuszne interesy twórcy i nie mogą eksploatować twórcy to znaczy mogą w pewnym zakresie dozwolonych przez ustawę korzystać z utworu, ale np. to się podaje jako taki taki sposób interpretacji ustawy, mimo że literalnie to z niej nie wynika, bo nie wszystko literalnie wynika z przepisów, że miedzy innymi cytat nie powinien być taki wtedy przestaje być zgodnym z prawem cytatem, jeżeli powoduje, że inni w ogóle nie mają już potrzeby zapoznawania się z oryginałem tu nie chodzi mi potrzebę jakąś tam motywacji wewnętrznej tylko, że już wszystko zostało złożone no i teraz, jeżeli mam taką sytuację, że ten podcast robi sobie bierze sobie za Kor czy reportaż i podąża tym sposobem zaczyna od tego, że idzie za ofiarę do pokoju, dlaczego nie zaczyna np. od rozprawy sądowej czy od tego co jest co jest w aktach nowy rząd nie wie co jest faktach, bo ich nie czytał, a po drugie nie to ktoś przetworzy już weźmy idźmy za tą bohaterką wejdziemy do domu ona miała powieszone płaszcz po prawej Atu jeszcze zostało otworzone okno, ponieważ wietrzy szła po spalonej jajecznicy na śniadaniu Jaś czy to jest istotne z punktu widzenia odkodowania zbrodni czy to było w aktach być może było być może licencja polityka nie wiadomo, ale to tworzy tę indywidualną i twórczą treść teraz, kiedy to bardzo często też łatwo zobaczyć z czego to ktoś czerpał, że nie jest powszechnie dostępnych źródeł co bywa takim tłumaczeniem chociażby, dlatego że można tam takie zabiegi anonimizacji inne są przejmowane, mimo że autor podcastu tego nie wie no ale co z tego wszystkiego wynika czego by tak jak widzę w dyskusji publicznej, czyli autorzy po pierwsze, tego, żeby nie opowiadać historii nawet jeśli jest ona oparta na faktach, żeby opowiadać swoją historię, a jeżeli korzysta się tak ekstensywnie tak mocno część książki to, żeby to było na takich samych zasadach, jeżeli ktoś chciałby zrobić opracowanie książki do podcastu czy do scenariusza to wtedy idzie się do tego, kto ma prawa do tej książki się dyskutuje na jakich to będzie robione w warunkach tak sobie to autorzy wyobrażają teraz tę kwestia finansowa to jest bardzo trudne, bo proszę zauważyć, że sen często nie zawsze, ale często odbiorcami podcastów są inne osoby niż te, które czytają książki trzeba zrobić jakiś jeszcze profil, jakiego rodzaju są media czy to się tak przykłada ja wiem tyle, że jeżeli już bym posłuchała podcaście o historii, gdzie cały rynek cały czas polega na tym, że ja się dowiaduje jak było świat nie miała potrzeby czytania tego w formie reportażu i inaczej mam jak oglądam film oparty na książce wręcz mnie to fascynuje, bo jestem ciekawa jak reżyseria scenarzysta opowiedzą tę historię właśnie radzą i teraz pytanie zna, jeżeli pani nie ma, a ktoś inny ma to teraz czy głos powinien być tym decydującym w decydującym powinien być tej osoby, która stworzyła tę historię, która jest wykorzystywana bez zgody bo owszem, faktu reportażysta no właśnie teraz pytanie czy czy nie tworzy bardzo często do nich dociera no, więc to naprawdę nie jest także chodzi o zawłaszczenie sobie tego, że ktoś miał dostęp do informacji ktoś inny przejął tak jak się robi np. studiując w jak wiemy historia prawa francuskiego ja nie dotrę to wyraz trochę drogi albo niemożliwe ja tylko biorę co głośnym wyroku, a cała reszta buja tutaj ten problem jest szerszy i też jako osoba, która tworzy różne rzeczy kwalifikowane jako dobra intelektualne jak czuje ja nie wiem czy to jest kwestia tego pytanie no właśnie co to jest to tego czy co łączy go na kongresie będzie ten Kongres, który pani wspomniała autorów z autorem będzie wypełniony tym materiałem mam wrażenie każdy twórca musi mieć ego, jeżeli chce cokolwiek komunikować innym, bo właśnie od skupieniu też na sobie na swoich potrzebach zainteresowaniach bierze się to, że mamy się czy dzielnicy świat dziękuję pani doktor za dzisiejsze spotkanie pani dr Garbary Serb specjalistka w zakresie prawa własności intelektualnej prawa prywatnego Międzynarodowego postępowania arbitrażowego z krakowskiej Akademii imienia Andrzeja Frycza Modrzewskiego autorka bloga sprawna edukacja PL wyjaśniała zawiłości m.in. prawa własności intelektualnej prawa autorskiego informację o godzinie jedenastej po informacjach Szanowni Państwo to właśnie w stylu 3 Crime, ale bez Crime no trochę może będzie kraj wielka zagadka, która zostanie po latach po latach wreszcie na antenie Radia TOK FM rozwiązana na pewno zapewniał, że nie spodziewali się państwo takiego obrotu rzeczy to wszystko po informacjach o godzinie jedenastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA