dobry wieczór codzienny magazyn motoryzacyjny środa, a w środę zawsze staramy się spojrzeć w przyszłość motoryzacji zastanowić jak będzie za lat kilka albo za kilka miesięcy albo za naście lat i nigdy nie było równie trudne jak OFE jak teraz Sławek Paruszewski Jacek Balkan dobry wieczór dobry wieczór a czego zaczniemy rysuje, abym złożył już jako tego volkswagena, którym też wspominać przez w poniedziałek w paliwach syntetycznych już nieraz wspominaliśmy tych
Rozwiń »
paliwach syntetycznych nowy prezes volkswagena też mówiliśmy, że się zmienił Krzyszto prezes też Porsche Oliver Blume ją bardzo z paliwa syntetyczne hali i zapowiada, że będziemy będzie będą się koncentrować volkswagenie na rozwoju silników na paliwa syntetyczne, bo uważa, że 2300 piąty rok ten dom możliwości i możliwość sprzedawania wtedy nowych tylko samochodów elektrycznych to jednak tak to nie będzie wyglądać liczy chyba też na to, że paliwa syntetyczne dostaną jakąś ja będzie jakaś furtka dla tych paliw syntetycznych paliwa syntetyczne to przecież też jest rzecz nie taka, którą wymyślił dopiero Niemcy nad tym pracują to po prostu paliwo otrzymywane w drodze procesów chemicznych i głównie z tego co do tej pory było to nie z biomasy, która może była najbardziej ekologicznego gazu ziemnego węgla natomiast co mówi ten prezes to też jest nowa technologia, na której on, w której on jakieś nadzieje pokłada, bo chodzi o paliwa syntetyczne, które pochodziły z dwutlenku węgla uzyskiwanego to by było coś naprawdę fajnego, bo nie da, żebyśmy pobierali ten dwutlenek węgla przy też są takie technologie wychwytujące dwutlenek węgla atmosfery i tutaj rzeczywiście potem go jakiś sposób dzięki pewnemu katalizator owi przerabiali na tlenek węgla i potem otrzymywali paliwo syntetyczne wiem, że to jest dzisiaj pieśń przyszłości, ale o tym już mówi od paru miesięcy może od paru lat natomiast kiedy to będzie i rzeczywiście czy volkswagenach od 2035 roku będzie można stosować takie paliwo to Niewiem natomiast no co mówi prezes np. co mówi tak przez formuła 1 już za 4 lata będzie jeździć tylko na paliwach syntetycznych natomiast, jaki jest problem problem jest taki, że to jest na razie bardzo drogie paliwo na razie wytworzenie litr takiego paliwa z dwutlenku węgla przechwyconego z powietrza to jest kilkadziesiąt złotych aha to to raczej chyba nie stać tego przeciętnego człowieka, a nawet firmy, żeby płacić teraz za litr, bo to są jakieś ogromne koszty natomiast to paliwo będzie stopniowo też dodawane przecież do paliwa takiego zwykłego paliw kopalnych, jeżeli będzie go kilka procent to koszt paliwa takiego całościowy będzie tam 8zł powiedzmy w przeliczeniu 2EUR natomiast, jeżeli będzie coraz więcej coraz więcej i ta technologia będzie udoskonalana to prezes liczy na to, że w roku 2050 jeśli będzie w ogóle można takie samochody sprzedawać koszt takiego paliwa syntetycznego wytwarzanego dwutlenku węgla będzie między 0713EUR za lat 28 po drodze to paliwo będzie większych w coraz większych proporcjach dodawane do zwykłego paliwa i będzie w związku z tym też w związku z rozwojem technologii coraz tańszy no powiem ciekawy człowiek dość tak, zwłaszcza przewidywanie ceny w w roku 21000 rząd to choroba to mówiąc ten prezes volkswagena jest nie odda jest od niedawna natomiast się właśnie zaczęła zastanawiać jak długo będzie tak, jeżeli takie rzeczy zaczyna opowiadać o rzeź, bo to jest takie trochę, a ma no może się to fajnie czyta, ale chyba to jest określony czas na to, że te też uważam, że to jest niepoważne nawet zapowiadanie czegoś takiego to niema żadnych podstaw nie wiemy ile coś będzie kosztować za pół roku, ale obrona coś powiedział my przekazujemy ma dobra jesteśmy w Europie ile my mamy kryzysów energetyczne klimatyczne wojna pandemia imigracyjny tak pandemii już chyba nie, chociaż nie wiadomo jeszcze też imigracja pandemia sporo tak tak raz w sieci elektryczne nie są gotowe na atak samochodów elektrycznych zaczyna ilość tych samochodów elektrycznych która, która się pojawia, toteż nie jest jakaś taka prawda objawiona, bo to, jakby o tym, że sieć energetyczną np. w Polsce mamy w niekoniecznie najlepszym stania na to mówi się już Odra lat kilkunastu niepojęte, żeby mówiła żona została jakiś znaczący sposób zmodernizowana, żeby się jakaś elektrownia atomowa np. pojawiła natomiast przybywa samochodów elektrycznych całej Europy w niektórych krajach naprawdę pojawia się bardzo bardzo dużo i eksperci w wyrażają obawę tak samo zresztą jak Niemcy z kraju będzie miał wystarczającej mocy do ładowania samochodów elektrycznych i że sieć, która nie jest zbudowana dla takiego obciążenia dla milionów samochodów elektrycznych może po prostu nie poradzić także może w się wyłączyć i są Niemcy przygotowują ustawę o wygładzanie szczytów, a i oznacza to, że będzie możliwa drastyczna regulacja zużycia energii elektrycznej w okresie największego zapotrzebowania z oczywistych powodów Niemcy przygotowują przygotowują się na ciężką zima, a i ta regulacja zużycia energii elektrycznej ma polegać m.in. na tym, że będą wyłączane ładowarki samochodów elektrycznych ma operatorzy sieci tych ładowarek przygotowują sygnalizację raczej prawdopodobnie polegającą na jakim oprogramowaniu smartfon nowym za pomocą tych aplikacji będzie można się zorientować, kiedy najlepiej ładować pojazd, żeby nie było ryzyka awarii sieci, a i to się, bo naprawdę to robi wszystko bardzo fajne bardzo wesoła z tymi samochodami elektrycznymi, które musimy kupować w roku 2035 generalnie w BIP być może już w przyszłym roku za bardzo będzie je jako ładowacz albo będziemy np. sobie nastawiać Budzik na drugą w nocy, bo wtedy będziemy mieli kilka wyładowania między drugą czwartą budzimy się drugiej, a druga 10 Ząbki umyte kawa wypita druga 20 jesteśmy przewody warte podłączamy samochód no tak do czwartej sobie to jakaś kilka przecież komu to szkodzi można spać w samochodzie można nie ma żadnego problemu, a tu jeszcze kilka takich przykładów Tesla i Ninio poinformowały o tym, że muszą wyłączyć kilka stacji wymiany akumulatorów i w oparciu o 0 Tesli w Chinach i to wynika z tego, że jest też potężne kryzysy energetyczne spowodowane np. brak brakiem wody, która w Chinach często jest produkowana w elektrowniach wodnych oprócz tego jest lato, więc klimatyzatory cały czas chodzono okazuje się, że brakuje w sieci prądu na ładowarki o mocy przekraczającej 200kW, a więc Tesla wyłączyła tymczasowo ponad 10 stacji ładowania tylko 2 zostały sprawna no to to taka to taka pieśń przyszłości coś się właśnie jak tu wierzyć szybki rozwój elektrycznej motoryzacji i już w tej chwili właśnie widzę to tak różowo nie będzie no dobrze, ale Toyota Toyota tak średnio wierzę w przyszłości elektrycznej motoryzacji, bo tam chyba raczej na razie myślę o udoskonaleniu hybryd i napędów wodorowych raczej myślę, że taka dalszą przyszłością napędy wodorowe na razie hybrydy, ale nie mogą tak po prostu zostać blokach startowych elektrykami 11 już zaprezentowali to jest BZ 4 x to jest są trojaczki przez subaru holter ratusz mieliśmy okazję nim jeździć i jeszcze Lexus, który mnie nie mieliśmy okazję jeździć natomiast jest kolejny model ten kolejny model to zaskoczenie po pierwsze, będzie miał premierę w listopadzie, ale to może nie zaskoczenie ale gdzie w Chinach, a po drugie, że to będzie Saddam to będzie sezon, dlaczego sedan on będzie nazywał BZ 3 czyli, bijąc 03, dlatego że tak świetnie sprzedaje się Tesla 3 są też konkubent wuj 4 mamy przecież mamy mamy sedany jakiś tam audi e-tron np. samochód tak jak patrzy to takie są na razie chyba jest zdjęcia nowe są not, łącząc śliczny to może nie jest przód jest ładny z boku ładne te misie średnio podoba, ale co jeśli chodzi o technikę, którą tam zastosowano zastosowano tam taką technikę, że na razie jest napęd tylko na 1 oś tylny napęd akumulatory uwaga uwaga odbiła Idi, który mówił w poniedziałek, czyli odbiła i bierze też te akumulatory Nikołow forowi też i Toyota będzie brała Tesla bierze sam mówiła Lisa wkłada swoich samochodów prędkość maksymalna 160 km na godzinę warianty mocy 183244 konia rozmiary samochodu spory 470 długości metr 80 szerokości niecały metr 50 wysokości przypomnę, że to jest listopad i Chiny elektryczna Toyota sedan no dobrze to ją teraz ciekawostka, a w sumie z kolei, ale trochę ze Szwajcarii, dlatego że w Szwajcarii jest już prawie 50 ciężarówek wodorowych wyprodukowanych właśnie przez hyundaia one nazywają się ex ante i Flota zostanie rozszerzona na Niemcy tutaj taka ciekawostka jest myślę, że dość istotna zachęta już od dość dawna z tych elektrycznych pojazdów wodorowych korzysta właśnie z ciężarówek od 2020 roku, a one jeżdżą po Szwajcarii przejechały ponad 4 000 000 km to są 4 000 000km bez emisji spalin teraz takie ciężarówki będą również jeździły po Niemczech też sobie tak to będzie 2727, a samochodów 7 niemieckich firm, które zajmują się logistykę, jakby postanowiło postanowiło zakupić ciekawa jestem czy, a to może jeszcze tak 2 zestawy ogniw paliwowych łączna moc 180kW silnik elektryczny moc 350kW zestaw akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 72 DD 2 kilowatogodzinę 31 kg sprężonego wodoru w 7 zbiornikach pozwala na zasięg 400 km na 1 ładowaniu tankowaniu tankowania wodoru zajmuje od 8 do 20 minut w zależności od temperatury otoczenia do roku 2030 piąte chce rocznie sprzedawać na całym świecie 670 000 samochodów elektrycznych w tym 110 000 samochodów z ogniwami paliwowymi i 2025 chyba to jest plan siła sal wierzę w 2030, a Ukrainą, bo tak też czytam tutaj te informacje właśnie oglądam bądź żarówkę tak widzę, że to nie, dlaczego jest może ktoś pomylił, ale faktycznie ten plan, który był opracowany w grudniu 2018 roku siły są w rząd 2030, ale wiesz co, ale sprawa tak trzeba będzie chyba troszeczkę odświeżyć ten pop zdaniem pani siada do roku 2025 miał być ileś tam set stacji ładowania wodoru w ogóle zwrot w roku 2020 drugi miał ruszyć musimy sobie odświeżyć tę informację na przyszły tydzień może nam się uda co wiesz, bo tak czyta mama może tak, ale jak czytam ze strony hyundaia oficjalnej, więc faktycznie może coś nowego od tej pory pojawiła no i tak się zastanowią, bo będę wkrótce mówił, kto tą rywalizacją jeśli chodzi o ciężarówki wygra, bo będę miał dużo informacji na temat nowej Tesli Semi, którą Apropos twoich informacji o ładowarkach, która będzie nie kilowatów tych ładowarki będą liczone tylko w mega watah ładowarki mają się mieć 1MW albo 1,5MW, żeby ładować ciężarówki Tesla sami no to jest dopiero problem będzie jak dostarczyć tyle energii co z tego, że tą ciężarówkę szybko ładuje jak może czasowo nie być prądów tych ładowarek w no one na tego Robak tego nie przewiduje już nie jesteśmy w stanie żaden sposób przewidzieć bardzo chcemy państwu dziękujemy to był codzienny magazyn motoryzacyjny zapraszamy już jutro Sławek Paruszewski Jacek Balkan do usłyszenia
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY
-
-
13:16
-
-
-
12:52
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
07:20 Poranek Radia TOK FM11:06 W studio: Katarzyna Kotula
-
-
-
07:21 TYLKO W INTERNECIE
-
06:39 Półka z książkami
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
11:59 Świat wyborów
-
-
-
-
-
-
06:34 Audioprezentacja
-
14:20 Połączenie08:49 W studio: dr Małgorzata Lorencka
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL