REKLAMA

Rowerem po Warszawie. Jedziemy przez "teleport" Puławska

Gościnnie: Warszawa nadaje
Data emisji:
2022-09-09 05:30
Czas trwania:
48:28 min.
Udostępnij:

Tym razem zapraszamy na rowery. Jedziemy przez tzw. teleport przy Puławskiej, czyli wyrwę w ścieżce rowerowej na ponad dwa kilometry. Zgodnie z obecnymi regulacjami ruchu rowerzyści powinni poruszać się tam środkowym pasem. Ale wielu tego nie robi, bo boi się poruszać wśród samochodów. Nasza ekipa jedzie zgodnie z przepisami, a Wojtek Karpieszuk przejazd relacjonuje. Rozwiń »
O koniecznych rozwiązaniach dla cyklistów na Puławskiej opowiada radna Melania Łuczak. A Jarek Osowski pyta dyrektora ZDM i pełnomocnika rowerowego ratusza Łukasza Puchalskiego o "teleporty" i inwestycje rowerowe. Szef drogowców zapowiada, co będzie otwarte wkrótce, a z czym poczekamy.
Na zakończenie Daria Dziewięcka psychoterapeutka, dziennikarka i znakomita rowerzystka, opowiada, jak jeździ pod miastem, a jak w mieście. I gdzie bardziej lubi i dlaczego.
Zapraszamy do słuchania. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Warszawa nadaje dobry nazywam się Wojciech Tymowski jak zwykle zapraszam na kolejny podcast Warszawa nadaje przygotowywane przez dziennikarzy gazety stołecznej serwisu Warszawa wyborcza tym razem to zaproszenie na przejażdżkę rowerową oczywiście w Warszawie jechałem z Kabat aż do ulicy dolnej cały czas ścieżką rowerową potem wygoda kończy opowiada przewodnik naszej przejażdżki Wojtek Karpieszuk od ulicy dolnej do placu Unii wzdłuż Puławskiej ciągnie się bowiem ponad Rozwiń » kilometrowa wyrwa ścieżki rowerowej nie ma innego bezpiecznego miejsca dla cyklistów zresztą też nie to 1 tzw. teleport jak mówią w Warszawie rowerzyści, bo najprościej było przez tę wyrwę się teleportować tylko, że na razie nie mamy takich możliwości nasza trzyosobowa ekipa jedzie, więc zgodnie z zasadami obecnej organizacji ruchu środkowym pasem ulicy Puławskiej po drodze widać, że mówiąc delikatnie nie wszyscy się na to decydują po prostu ludzie boją się włączać tak intensywny samochodowych, a co na to Łukasz Puchalski dyrektor zarządu dróg miejskich pełnomocnik rowerowy ratusza Jarek Osowski rozmawia z nim teleport ta, ale o inwestycjach rowerowych w Warszawie, a szef drogowców zapowiada, czego się spodziewać co będzie otwarte wkrótce, a czym jeszcze poczeka na zakończenie Daria dziewiątka psychoterapeutka dziennikarka trenerka Jowisz i znakomita rowerzystka, dla której 100 kilometrowe trasy wokół Warszawy to zwykłe rowerowe wypady opowiada jak jeździ pod miastem jak w mieście i dlaczego bardziej lubi jeździć no ale to już ona sama wytłumaczy gdzie, dlaczego zapraszam teraz wskakujemy na rower Wojciech Tymowski z ulicy stolicy dzień dobry z tej strony mikrofonu Wojciech Karpieszuk z gazety stołecznej nagrywamy podcast Warszawa nadaje pytam naszego spaceru dosyć nietypowego, bo rowerowego likwidujemy te raporty zachwalał w połowie sierpnia na konferencji prasowej szef zarządu dróg miejskich jednocześnie rowerowy pełnomocnik ratusza Łukasz Puchalski jednak na przygotowanej przez drogowców liście tele portów nie ma miejsca, z którego dziś wyruszamy na rowerowy spacer jesteśmy przy Puławskiej na górnym Mokotowie na wysokości dolnej przyjechałem tu Skaba bardzo wygodną drogą rowerową wzdłuż Puławskiej, ale wygoda w tym miejscu się kończy tu ścieżka urywa i zaczyna się wyrwa ironicznie nazywana przez rowerzystów właśnie tyle portem, która ciągnie się do placu Unii lubelskiej tak, chcąc kontynuować jazdę rowerem zgodnie z przepisami powinniśmy wjechać na Puławską sporo rowerzystów wybiera jednak jazdę wąskim chodnikiem w niektórych miejscach ma jedynie 120cm szerokości, a w dodatku często gęsto chodnik zastawiony samochodami, więc trudno szczerze ja nie dziwię się innym rowerzystą Puławska jest bardzo ruchliwą ulicą jazda rowerem tutaj, odkąd pamiętam to było wyzwanie, a teraz naprawdę wymaga dużej odwagi w ostatni weekend sierpnia drogowcy wprowadzili na płaskiej spore zmiany w związku z budową tramwaju do Wilanowa ulica prowadzą autobusowe objazdy na prawym pasie wyznaczono buspas od willowej ruch odbywa się tylko 1 jezdni przed naszym spacery upewniłem się u Mikołaja Picassa rzecznika drogowców jak powinienem jechać zgodnie z przepisami nie mogę poruszać buspasem tak jak na moście Poniatowskiego powinniśmy jechać środkowym pasem, a rzecznik pień Kos szczerze odradzał sugerował jazdę Kazimierzowskiego albo Wołoską my jednak spróbujemy w końcu to newralgiczne miejsce wzdłuż ważnej ulicy trudno wymagać od rowerzystów, żeby jeździli okrężną drogą jest poniedziałek tuż po ósmej kończą się wakacje w stronę centrum jest coraz większy ruch są ze mną nasza wydawczyni Julia dźwiękowiec Marcin trójka jesteśmy na rowerach za chwilę próbujemy przedostać się w kierunku centrum, ale najpierw poprosimy o opinię innych rowerzystów, których spotkamy czy dobre nagrywały podcast ścieżce rowerowej tutaj w zasadzie braku brakuje pani jako rowerzysta tutaj ścieżki, więc strzeżenia tak krótki kawałek, a także nie przeszkadza tak daleko jak oni jedzie tutaj placu Unii, ale tak tak, ale że pani Maria z nią czy jezdnią, więc to nie jest ryzykownie prawdę powiedziawszy to godziny, które jest, że to jest prawie zawsze ten czas wolnych okej, więc kierowcy omijają ucho a gdyby była ścieżka do głosu par do wy córka będę mogła do szkoły jeździć wypadnie dzisiaj jest zmiana ruchu tutaj jest buspas, więc teoretycznie powinna pani jechać środkowym pasem, a nie wiedziałam o tej zmianie pojedzie pani środkowym pasem my jak muszę to posiadanie cechy rozwiązania dzięki czy dobre brakuje panu tutaj ścieżki oczywiście, że brakuje jak pan jedzie chodnikiem czy na ulicach przepisowo przepisowo, aby pan, że dzisiaj będzie musiał pojechać środkowym pasem w USA objazdy stworzono wóz pas, więc teoretycznie rowerzyści powinni jeździć buspasem mogą tylko na tej rowerzyści mogą nie gonił bardzo bezpiecznie będzie, ale co zrobić ryzyko ryzyko, a więc ich do pracy prawda, gdyby była ścieżka rowerowa była fajnie czy bazy dla samochodów za dużo za dużo dałoby się tutaj gospodarować Jawę zarabia prezydent określił tym więcej we własne spróbujemy namówić pana prezydenta chciał skierować ową niewieście da zrobię to brakuje brakuje brakuje ja z wcześniej takich czasów badaczy pasów brakuje panu ścieżki rowerowej pamiętam tego odcinka dalszego kierunku centrum jak zjeść tutaj o uważną uliczkami uliczkami raczej nie płaską nie za dużo ruch miałem kiedyś kolizji samochodem teraz sobie z mniejszymi uliczkami oka jak kierowcy traktują tutaj rowerzystów i generalnie to też nie zauważyłem złych traktować uważam, że się dobrze odnajduje, ale preferuje ten mniejszy ruch pana zdaniem jest miejsce tutaj na wydzielenie ścieżki rowerowej miasta mówi nam bardzo jest to trudne logistycznie sprawa zgadzam się z miastem, że jest trudna logistycznie to co też widzę, że nie ma tutaj miejsca nasuwać, jeżeli wykona płaskiej być może Enia NATO może jest może ten trzeci hałas jest możliwe na tę ścieżkę rowerową naprawa szerokie drogi dziękuję dzięki gęsiego nie to wjeżdżamy miałam teraz dolną i rzeczywiście jest tutaj buspas zjeżdżamy na środkowy pas, więc idziemy zgodnie z przepisami mamy szczęście, bo ten ruch nie jest jeszcze tak duże przed nami rowerzysta pędzi w skrajnym prawym pasem jedzie na buspasie też mijaliśmy rowerzystów jadących chodnikiem no naprawdę nie dziwie EVO jak duszona na ramieniu w zasadzie jesteśmy jedynymi rowerzystami, którzy jadą zgodnie z przepisami w tym setka wypasem mijamy też rowerzysta, który jedzie bus pasem no i jestem ciekaw jak będą reagowały służby straż miejska policja czy będą przymykać oko na rowerzystów jadących buspasem po okresie mandaty, a tu się zaczyna Sajgon, bo płaska jest zwężona do 1 pasa też chyba koniec buspasa nie był pan prowadzi dalej wydaje mi się, że też jedziemy buspasem odbiliśmy Spławski jej jesteśmy przy skrzyżowaniu Goworka tu jezdnia w kierunku centrum jest zagrodzona, więc rzeczywiście został 1 pas jest w kierunku do centrum w kierunku czy brakuje panie rowerzysty ścieżki rowerowej bardzo brakuje, bo widzę, że jechał chodnikiem tak tak dla to jest też nie brakuje tutaj brakuje, bo przy przecinaniu ulica, bo pani życiu nic w tym jest zbyt ruchliwa jest mała trochę tak w kurortach organizm wzrokiem rodzi bardzo Rosa teraz rozmawiamy z rowerzystami na skrzyżowaniu Puławskiej Goworka większość w zasadzie wszyscy jadą chodnikiem dzień dobry przecież odgrywamy podcast o braku ścieżki rowerowe w tym miejscu brakuje wam też ścieżki jak dwóję jadę ulicą, jakby otwartą, aby nie boi panie, choć płaską to co nie jak nowy świat, bo wygodniej na to, a pana zdaniem jest miejsce na ścieżkę wzdłuż wzdłuż płaskiej np. kosztem 1 pasa jezdni może koszt 1 pasa jezdni zarejestrować się również samochodami za kierowcę w stanie rozwiązać kryzys na razie cechy zjawia rozmawia chętnie widział się takie detale port 2 dwukilometrowy oddolnej doprowadzali lubelskiej byłaby świetna rada, a tak właśnie tam właśnie kończy na dodaj dalej tutaj brakuje ścieżki kawały słono się bardzo jest jak najbardziej za z ideą wystarcza przez radę dziękuję na wysokości Rakowieckiej dołączyła do nas miejska radna Melania Łuczak ze stowarzyszenia miasto jest nasze w sprawie tele portu przy Puławskiej radni pisali interpelacje odbywały się protesty w tym 3 masy krytycznej rowerowej pierwsze, dlaczego tego raportu nie udało się zlikwidować no to zagadnienie ja, śledząc sytuację już od sum konsultacji społecznych dotyczących zielonych Puławskiej 2018 roku wtedy mieszkańcy z ogromnym odzewem brali udział w konsultacjach proponowali swoje rozwiązania były bardzo otwarte na zmianę taką zieloną ulice i na które miały się znaleźć również ścieżka rowerowa i ten projekt został za 215 000 opracowanego wniosek o mojej żony tak ta działa konsultacji znajdą się zaangażowali rozważa, tak więc ten projekt był gotowy i są plamy można im się przyjrzeć dokładnie idealnie rozwiązują po prostu tutaj kwestię właśnie tego tyle portu, bo plan zmiany płaskie na zielone płaskie miała sięgnąć aż do Ursynowa jeszcze łącznie z Ursynowem zdobył dalej coś z tym stało to jest dosyć ciekawe, dlatego że na początku swojej kadencji najpierw zabrałem się za to, żeby się dowiedzieć jak wygląda sytuacja z realizacją tego okazało się, że na tę część od Mokotowskiej, bo wymagana zmiana geometrii ulice w odpowiedzi było, że ZMID nie przygotował po prostu wniosku, żeby te zostały uchwalone wieloletniej prognozy finansowej 20202028 roku, aby przecież 2 lata na to czas, żeby przygotować właśnie środki lata teraz natomiast w czasie pandemii też mały włos od mieszkańców różnych, a obecnie od stowarzyszeń rowerowych, żeby zamienić 1 pas dla rowerów korzystają z tego, że ruch samochodowy jest ona całości oczywiście tak postępowano w innych miastach nie tylko Europie, ale również w stanach Zjednoczonych tak się przyjęło bardzo dobrze mieszkańcy ochoczo korzystali z tych możliwości, ponieważ został otwarty nawet główną ulicę dla pieszych i dla rowerów to zostało rozwinięte to bardzo pozytywnie przełożyło na użytkowanie rowerów w mieście bardzo się polepszyła infrastruktura powietrze zrobiło się też ciszej wnieść ten natomiast w Warszawie o dziwo w ogóle nie podejmowano żadnych takich krotnie wasze nie wiadomo dlaczego dlatego, że jeżeli spojrzymy tak codziennie na ulice to widzimy bardzo dużo rowerzystów, którzy jeżdżą tą jezdnią, ale też drogami rowerowymi, tworząc nawet korki można powiedzieć, jeżeli ktoś np. jeździ sobie wzdłuż Wołoskiej to widzę, że na tym drodze rowerowej jest po prostu masa rowerzystów aż po słowa jezdnia jest prawie pusta, ale samo tutaj Halszka przy puławskim dosyć wygodna ścieżka od Piaseczna do dolnej ona jest oblegana teza popularna droga tak tak bardzo trzeba też pamiętać o tym, że takie arteria tutaj mamy nie sprzyjają lokalny przedsiębiorca tutaj mamy akurat płaska jest takim można powiedzieć miejscem, które mogło wysokim i danym centrum niczym Śląska następnie w Berlinie, która zupełnie spełnia takie warunki też jest wąska natomiast mieści się na niej chodnik szeroki pas dla rowerów pas dla samochodów, których też autobusy jeżdżą pod spodem mieli ubaw co można porównać tutaj do tramwaju, a jednocześnie zupełnie wszystkie lokale są po prostu wynajmowane życie się to czy ludzie korzystają ochoczo z tego miejsca jest nawet 3× w tygodniu targowisko będzie po prostu, przechadzając się nie stało oczywiście miejsce na parkowanie jest tam czy wezwanie jest np. pod wiaduktem parking płatny tak samo później stały naziemny właśnie parking wielopiętrowe ułamany korzystają mieszkańcy z tego natomiast wszyscy korzystają z roweru autobusu Zuba z SB panu i pieszo pamiętam, kiedy w 2020 roku pisałem jeden z pierwszych tekstów o tym tele sport czy od tego czasu kilka popełniłem pytałem szefa drogowców Łukasza Puchalskiego takie zostanie zlikwidowany on powiedział, że może nie jest to wok na Księżyc, ale bardzo trudne kosztowne, jakie propozycje podały od społeczników co tu można poprawić waszym zdaniem jako mieszkańcy również ze stowarzyszeniami tutaj lokalnymi władze stosowana petycja, która miała zmienić 1 pas po parkujące samochody to znaczy, że ze 3 pasów były 2 pasy dla samochodów 1 pas do parkowania rozszerzyłby się chodzi na chodniku zdaniem można by było miejsce w drogę rowerową ścieżkę rowerową nie byłoby z tym problemu natomiast radni z mównicy oko to ita Platformy jak i spraw i sprawiedliwości oprotestowali to zarząd dzielnicy również sprzeciwy nie wiadomo dlaczego bo w innych częściach Mokotowa czy ta jest konstruktor ska czytam wszystkie Idzikowskiego sędzia powstają drogi rowerowe łączą po prostu tutaj na tym odcinku, który jest tak nostalgiczne generalnie połączy Mokotów ze Śródmieściem nie wiadomo dlaczego np. na placu 3 krzyży tuż po ogłoszeniu projektu zmiany placu i robienia ścieżek rowerowych po kilku tygodniach czy po miesiącu została zupełnie już projekt wdrożone natomiast tutaj 2018 roku nic się nie wydarzyło nawet nie podejmowano próby podczas wakacji, kiedy najmniejszy ruch, żeby 1 pas rzeczywiście przeznaczyć na rowery, a może tutaj potrzebne są 3 pasy ruchu po inaczej będą wielkie korki korki to przede wszystkim, tworząc kierowcy czy więcej kierowców ten więcej skarg natomiast tutaj mamy ten alternator, żeby się przemieścić i mieszkańcy tutaj, które mieszkają tuż przy Puławskiej, którzy obserwują na co dzień ruch samochodowy mówią, ale tam set rekord, gdzie są parki z racji takie, że oczywiście z rana są i wieczorem, ale ile w godzina 2 teraz jechaliśmy bez tragedii spodziewam się, że będzie dużo gorzej, zwłaszcza że dziś jestem pierwszy dzień ze zmianami musimy też pamiętać o tym, że takie 3 pasmowe ulice skłaniają kierowców do tego, żeby przekroczyć znacząco prędkość obserwujemy to chociażby także dużo mieszkańców na ogłasza, że tutaj są wyścigi robiono to, że są 3 pasy nakłaniają kierowców, żeby szybciej, ponieważ oni nie czułem tej prędkości ulica szeroka była węższa, bo nie da się tam było widać to np. naszej tegorocznej pieszej rowerowej masie krytycznej, gdzie 1 pas został po prostu zamknięte tylko dla rowerów nagle Ross samochody na tych 2 pasach urwanie taką prędkością przepisową mogli przejechać nie było żadnych korków oczywiście obecność policji też na pewno w tym miała duży udział natomiast sam fakt, że to było możliwe bez żadnych korków, bo inżynierowie ruchu mówią często, że generalnie korki tworzą tylko przez skrzyżowania to znaczy, że tutaj, jakby trzeba po prostu usprawnić testem skrzyżowania na co jest niebo wszyscy jadą w sensie jest normalnym tempem to niema korków natomiast to co się dzieje tutaj chodników to jest bardzo uciążliwe piesi muszą się przeciskać między samochodami rowerzyści się boją jechać jezdnią przepisowo tutaj bardzo ważny jedzie chodnikiem tak na walkę siano oczywiście generuje problemy między pieszymi rowerzystami, dlatego że tutaj dochodzi do kolizji denerwują się, a jezdnia przy pasować praktycznie usta jak pani jest właśnie jaja tutaj jest nią w dużo na ramieniu, ale po prostu jestem uparta i generalnie zachowuje się tak jakbym była kierowcą, bo nie ukrywam, że jako rowerzysta trzeba się dostosować jest zobligowany do przepisowego kodeksu drogowego to znaczy ja jadę rowerem tak samo powinien zachować kierowca i przepisowo jechać wg tego ten nie ma problemu no zwraca uwagę na znaki na pierwszeństwo na czerwone światło i wtedy jak sobie spokojnie, ale oczywiście denerwuje się tak tak oczywiście, że jak jakiś samochód szybciej koło mnie mijały mnie przy przestrzegano to po prostu oczywiście, że się denerwuje, ale uważam też, że jeżeli nie wskaże też ja mam prawo użytkowania tego zwłaszcza, że to jest przepisie notował prostu korzystam z tego, a teraz po wprowadzeniu tych zmian zastanawiała się pani nad tym jak ten jeździć przepisowo teoretycznie nie teoretycznie powinna pani jechać środkowym pasem no chyba na to się nie odważy szczerze mówiąc, ale to różne ma powody to jest tak, że czasami jak na przykładzie dzisiaj jest nią pojawia się ścieżka rowerowa pozwiedzać na tę ścieżkę rowerową płac jest z tego krajowego pasa zjechać na ścieżkę rowerową tak np. projekcję Zielonej płaskiej, którą sobie właśnie jest przytoczyła mam częściowo po prostu ścieżka jest na chodniku później zjeżdżać na jezdnie i później znowu wraca na chodnik tak to znaczy, że w ten sposób meandruje trochę także częściowo jest na jezdni, więc tutaj na środkowym pasie na doniesienia udało dziękuję za rozmowę naszym gościem była Melania Łuczak dzielnicowa radna Mokotowa ze stowarzyszenia miasto jest nasze dziękuję bardzo, a teraz przenosimy się do studia na Czerską tam mój redakcyjny kolega Jarek Osowski porozmawia z szefem drogowców Łukasza dzień dobry ze studia przetarg mówi Jarosław Osowski naszym gościem jest pan Łukasz Puchalski dyrektor zarządu dróg miejskich pełnomocnik rowerowy ratusza dzień dobre dzień dobry państwu wracamy z ulicy Puławskiej, gdzie rowerzyści ciągle nie mają dla siebie miejsca przynajmniej od ulicy dolnej w kierunku Śródmieścia to dlaczego tak jest, że ciasno pierwszym kierowcy mają 3 pasy, a rowerzyści albo muszą po jezdni między szybkimi samochodami albo po chodniku dobrze pan redaktor dookreślić, że chodzi o ten konkretny odcinek, bo w ostatnich latach blisko 16 km infrastruktury rowerowej wzdłuż samej ulicy Puławskiej wybudowaliśmy praktycznie od granicy miasta dzisiaj można przejechać ścieżkami rowerowymi bardzo często po obu stronach tej ulicy takich chcielibyśmy by był standard w wzdłuż całej ulicy płaskiej, ale na to potrzeba trochę czasu projektów i pieniędzy dzisiaj z tym ostatnim jest ruch, dlaczego właśnie urywa się ten szlak na dolnej i ten mokotowski odcinek trzeba dziś mijać krążyć podobnie jest na równoległej alei niepodległości taras wydaje się dobra okazja, bo zaczyna się budowa linii tramwajowej do Wilanowa wszystko będzie rozkopane może wykorzystać ten moment, żeby trochę na Puławskiej zmienić kilka rzeczy tutaj zasługuje na uwagę gdzieś projekt trzeba zacząć dziś projekt trzeba było skończyć pamiętam artykuł w Gazecie, która rozpisywała się o tym, że chcę też 50 000 000 na przebudowę ulicy płaski, dostosowując ją tylko wyłącznie do ruchu rowerowego, bo parę lat temu kwota wydawała się faktycznie horrendalna przypominam, że tamtą pracę podzieliśmy na 4 różne etapy projektowaliśmy we własnym zakresie udało się zbić cenę, ale też prawie 6 000 000zł wtedy wydaliśmy na dostosowanie ulicy płaskiej nie jest to koniec absolutnie tak wiedziałem standardem wzdłuż ulicy płaskie powinny być drogi rowerowe po obu stronach tej ulicy natomiast to są konkretne pieniądze widziałem happeningi widziałem różnego rodzaju komunikację na Twitterze Facebooku wszyscy uważają, że to jest takie prostej oczywiste nie jest takie proste oczywiste już tylko wspomnę, że ci, którzy oczekują zmian rysują tą ścieżkę rowerową po latarniach po ściekach po krawężnikach dałem się, żebyśmy faktycznie mieli zrobić tak nisko nakładowi taki sposób to bylibyśmy przedmiotem drwin nie tylko na poziomie kraju, ale pewnie zyskalibyśmy tym projektem rozgłos ogólnoeuropejski ta, kiedy tam będzie wygodnie na rowerze absolutnie absolutnie kompleksowa przebudowa tam 3 pasy ruchu, w których ja zgadzam, że można przyjąć parkowanie na jezdnie natomiast ci, którzy jednocześnie dopominają się infrastruktury rowerowej i przede wszystkim poprawy warunków pieszych chcą zastąpić samochody rowerami tak ja pytam w jaki sposób ma poprawić warunki pieszy żaden poza tym te samochody zaparkowane pomiędzy latarniami pomiędzy infrastrukturą teletechniczną NATO jest infrastruktura rowerowa w taki sposób się nie da zrobić trzeba przesunąć całą infrastrukturę towarzyszącą 3 latarnie czy skrzynki energetyczne, czyli odwodnienie ulicy przesunąć krawężnik zabrać część tej przestrzeni z jezdni tak by faktycznie była to zmiana, na której skorzystają wszyscy do tego potrzebujemy projektu wielobranżowego potrzebujemy środków, które tak do rozprawienia się tych środków nie posiadamy oczywiście można dyskutować czy nie zamknąć zadania pt. przebudowa infrastruktury rowerowej na ulicy Kruczej w zamian za to budować płaska myśmy określili te priorytety, które chcemy zrealizować w najbliższych latach cały czas liczymy na to, że odkręcony zostanie Kurek w końcu ze środkami unijnymi, bo pozostałe części ulicy Puławskiej przypomnę zrealizowaliśmy w ramach zintegrowanych inwestycji terytorialnych przy gigantycznym wsparciu środków unijnych pozostała część ulicy Puławskiej kwalifikuje się jak najbardziej do kolejnych projektów unijnych z tym, że tych pieniędzy dzisiaj nie ma nie ma naborów w tych postępowaniach to samo dotyczy nie tylko Cypr łaski, ale ulice chociażby Pułkowej mamy jeszcze kilka projektów, których nie udało nam się zrealizować, na które m.in. mamy dokumentację tak jest chociażby z ulicą patriotów tak jest chociażby z ulicą lucerny ulicą Niemcewicza ostatnio pracowaliśmy chociażby ulica Czecha czy mieszkańców dopytywało się ścieżkę rowerową jest też piękny projekt kwalifikujący się realizacji w ramach środków unijnych przypomnę tam dodatkowe punkty uzyskiwała infrastruktura, która łączyła całą aglomerację to są projekty, które idealnie wpisują zeszłego naboru udało nam się zbudować kilkadziesiąt kilometrów trasy, ale teraz pan będzie do z założonymi rękami mówił, że nie ma pieniędzy, że nie ma naboru na projekty unijne jak nie nie czekamy z założonymi rękoma koncentrujemy się na tych projektach, na które i tak nie uzyskalibyśmy dofinansowania unijnego, które absolutnie są priorytetowe dziś chociażby rozpoczęliśmy budowę ścieżki rowerowej wzdłuż Starzyńskiego łączącą ronda żaba z ulica Namysłowska wiem, że średnie to pocieszenie dla ludzi, którzy jeździli po ulicy płaskie, ale tam ten odcinek jest jeszcze gorszy, bo tam w ogóle nie legalnie jechać się rowerem i był zalegania ten tak dokładnie za chwilę wprowadzamy wykonawcę, który przebuduje plac 3 krzyży rondzie Dmowskiego mówiliśmy kończymy odbierać dokumentację jeszcze w tym roku chcemy rozpocząć budowę drogi rowerowej wzdłuż Marszałkowskiej do placu bankowego co wszystko projekty, na które nie mamy szans na uzyskanie dofinansowania unijnego trzeba wyłożyć swoje pieniądze i my to robi panie dyrektorze ile jest rowerzystów w Warszawie, jaki procent ruchu stanowią to jest dobre pytanie oczywiście jak można dyskutować, bo te parametry są zmienne niestety, jakby to co dotyczy wszystkich chyba polskich miast to jest odpływ korzystających z rowerów późną jesienią zimą te spadki mamy na pewno dużo większe niż w Europie zachodniej nie tylko mowa w Danii czy Holandia też chociażby sąsiadujący z nami miasta Berlin Hamburg czy można się tam spadki są naprawdę kilkunastoprocentowe w zależności od pory roku u nas zdecydowana większość rowerzystów mówi u nas jako w całym kraju jednak rezygnuje z roweru jesienią i zimą natomiast w okresie letnim to jest natężenie na poziomie pewnie całego miasta ponad 7 już procent mamy takie miejsca jak np. most Świętokrzyski, gdzie co czwarty pojazd przejeżdżający przez ten most Tower, czyli ruch rośnie pan też przyjechał do naszej redakcji na rowerze ja widziałem dzisiaj w godzinach szczytu porannych całe kawalkada rowerzystów na Jana Pawła przy polu Mokotowskim to jest naprawdę coraz bardziej widoczna mam wrażenie, że zarząd dróg miejskich ma nie nadąża za tym zjawiskiem zatem przesiadanie się coraz bardziej masowym na rowery i ta inwestycja ta usta usprawnienie przyhamował w liczbach bezwzględnych na pewno, bo ewidentnie widać brak środków unijnych natomiast ja przypomnę, że w momencie, w którym budowaliśmy po 70 km infrastruktury rowerowej rocznie to wszyscy się zachwycali tym, że nie wiem Moskwa Mediolan pokazują prezentacje, w których przez następne 5 lat budują 150 km były zachwyty myśmy budowali po 6060 km rok do roku, ale za realny raz krytykowali mówili nie, ale tuje czy gdzieś tam jakiś lodówkach z miasta mówimy tak, bo tam giną ludzie tam jest naprawdę niebezpiecznie nie, ale nie ma sensu budujcie w centrum nic się na ilość i czy na jakość budujcie w centrum jak teraz budujemy centrum, gdzie naprawdę od samorządu Dmowskiego 12 000 000zł oczywiście beneficjentem nie są tylko wyłącznie rowerzyści, ale tak się staramy realizować nasze projekty tych beneficjentów było więcej na jak budujemy ścieżki rowerowe standardem jest remontujemy chodnik standardem, że wprowadzamy zieleń z automatu musimy przebudować sygnalizację świetlną tam, gdzie się da doświetlone przejścia dla pieszych wyświetlamy ścieżki, więc te projekty też finansowo puchną w tej chwili oczywiście przy 70 km rekordowych dzisiaj 3030 parę kilometrów każdy powie, że tak było w zeszłym roku prawda jest mało Navi 3 km najmniej od lat ten rok należy się zarządowi rada, jakby podobną ilością natomiast trzeba mieć świadomość, w którym momencie trzeba było wziąć za centrum miasta, gdzie wydajemy po kilkanaście milionów na pół kilometra infrastruktury rowerowej tak będzie chociażby na placu 3 krzyży, ale tam jest infrastruktura towarzysząca kilkukrotnie droższa od samej infrastruktury rowerowej ponad 15 000 000zł ten wysiłek trzeba było podjąć też najlepszy moment biorąc pod uwagę przez ich dopływach środków unijnych koncentrować się na centrum, gdzie trzeba wydać więcej pieniędzy, ale tego efektu kilometrowego nie będziemy mieli aż tak rozrośnięta zmiany w centrum wokół ronda przy Rotundzie są rzeczywiście imponująca tam tłumy pieszych ruszyły po nowych przejściach i są przejazdy rowerowe co prawda 34, ale ja też mógłbym teraz podać całą lista ulic, których rozmawiamy od lat i nadal tam nie ma żadnych udogodnień na Grochowska, ale Waszyngton nie chciałbym chargé rada Asia Ali mąż dyskusji, jakby odbywała się w taki sposób, żeby pan redaktor mówi tam, gdzie nie ma ja będę mówił tam, gdzie jest, bo też pracuje z zespołem ludzi bardzo ambitnych i myślę, że jakby wszystko co udało się do tej pory zrobić to jeszcze tylko tak na swoją obronę jak proszę pokazać drugie polskie miasto, które jak w podobnym tempie zmieniała infrastruktury po panu szczerze nawet na poziomie Europy Środkowo-Wschodniej nie znajdzie pan takiego miasta, ale zgadzam się z panem, że jeszcze tej pracy jest więcej do wykonania zostało wykonane tak natomiast do tego potrzeba przede wszystkim potencjału w pieniądzu tak dziś jest pieniędzy jest trudno następne lata nie wyglądają dobrze jeśli będzie dopływu środków unijnych no to czeka nas spowolnienie nie tylko rozwój infrastruktury rowerowej myślę, że czeka nas spowolnienie jak w każdym sektorze w każdym elemencie życia również w rozwoju infrastruktury transportowej infrastruktury drogowej i tylko wymienia ulice, które zarząd dróg miejskich planował poprzedni tak samo na moście Poniatowskiego miało być rowerzystą wygodnie pan mówił, że zimą będzie przygotowany projekt przeniesienia z pasa, żeby rowerzyści mogli przy krawężniku legalnie jechać coś się z tym stało to jest najwygodniejsze połączenie prezent skazali brzegu, ale rezydent Trzaskowski zadeklarował i to uczyniliśmy montaż początkowo rynkowego pomiaru prędkości skończyło się na fotoradarach z względów jak niezależnych od miasta to uspokojenie prędkości tam faktycznie ma miejsce przygotowaliśmy projekt na przeniesienie ruchu autobusów na pasy wewnętrzne po to, by zewnętrznej barów uważa, że są negatywne opinie za temu ZM się na takie rozwiązanie nie zgadza rozmawiamy o pieniądzach jak pan odpowiada na zarzuty, które też pojawiają się wśród warszawiaków, że zadałem zaczął budowę nowego mostu pieszo-rowerowego za 120 000 000zł podczas gdy tę sumę można by wykorzystać na wiele wiele projektów, o których mówimy o pytanie czy i most pieszo-rowerowy jest faktycznie projektem stricte rowerowym ja od początku mam dużą wątpliwość co do tego tak to prawda akurat tak się składa, że pełni funkcję pełnomocnika jednocześnie dyrektora zarządu dróg miejskich zarząd dróg miejskich realizuje masy inwestycji za chwilę będziemy realizować też inwestycje, które znajdują się w pasie drogowym tak na marginesie natomiast założenie dla tej budowie zupełnie inne to jest używanie centrum miasta to jest włączenie terenów praskich zadziwia mnie dyskusja, dlaczego nie realizujecie naprawdę, dlaczego realizujecie na pracy jak robimy mocna Pragę nie szkoda 120 baniek na Pragę, gdzie musimy jednak szukać jakiegoś wspólnego mianownika też projektu ja naprawdę postrzegam bardzo bardzo pozytywnie nie dlatego tylko, że go realizujemy natomiast wydaje się, że ten projekt jednak dużo dużo ważniejszy niż tylko wyłącznie tworzenie infrastruktury rowerowej ona na pewno tam bardzo pomoże dzisiaj już jesteśmy po otwarciu ofert chociażby na projektowanie ulica Okrzei wiemy, że za chwilę przystąpimy do projektowania ulicy Okrzei róg ulica Okrzei ja krótkiego łazienka, ale i odcinka, który będzie koszt prawie 18 000 000zł to też trzeba jasno powiedzieć ja uwielbiam też dyskusję twitterowy, w których się opowiada o tym, że przy projektuje się ulice na rzecz osiągnięcia tyle płacić tak przykład ulicy Górczewskiej i Kondratowicza pokazuje, jakie są proporcje tak wymiana asfaltu nawet na prze skalowania ulice jest średnio dziesięciokrotnie tańsze niż przebudowa ulicy w całości, bo przebudowa tej ulicy w całości oznacza przebudowę wszystkich branż budowę i praktycznie od początku natomiast wyremontowanie jest tylko i wyłącznie wymiana nawierzchni stąd te różnice w kosztach ulica Okrzei ma być wizytówką Pragi do tego będziemy dążyć to jest już, chociaż pokazanie, jaki potencjał ma ten most pieszo rowerowy wiem, jakie są założenia miasta i jakie mamy ambicje plany proszę mi wierzyć, żeby ta inwestycja naprawdę będzie promieniować po 12 stronie Wisły, bo chcemy by Praga była pełnowartościową częścią ścisłego centrum miasta panie dyrektorze jestem użytkownikiem roweru Veturilo ona już są w Warszawie od 10 lat, ale tak sobie myślę czy dobrze jest wydawać kolejne 100 000 000zł na rower publiczny miejski skoro są takie też problemy z rozbudową infrastruktury rowerowej może te pieniądze należało przeznaczyć na nowe odcinki jak jak pan uzasadni dalsze my się ważne byśmy skasowali rower Veturilo potem przełożyć środki na realizację zadań inwestycji jest spotkaliśmy się w tym studiu nie będę nic to krytykowany oczami świadomy, że Veturilo jest 32 000 000 przejazdów od początku jego funkcjonowania takty 1,51 000 000 aktywnych użytkowników Marka sama sobie rozpoznawalna w Europie rozpoznawalna w całym kraju jeśli mnie pan osobiście pyta ja od razu panu odpowiem rower publiczny nie ma już takiego potencjału jak miał 2012 roku, bo o tym, że jesteśmy dzisiaj z infrastrukturą rowerową rozbudowano akurat tak się składa, że od roweru publicznego też pełni funkcję pełnomocnika rowerowego myśmy te 318km infrastruktury rowerowej dzisiaj mamy 715 w kawałkach w kawałkach kilkunastu tak wtedy to było ponad 100 kilkadziesiąt kawałków nie budujemy dziś odcinku znikąd donikąd łączymy te kawałki w coraz dłuższe ciągi komunikacyjne dzisiaj z Rembertowa na Bemowo dojedzie pan rowerem po infrastrukturze rowerowej po drodze nie trafi pana kostkę, z której ścieżki rowerowe były budowane oprócz tego, że budujemy nowe sukcesywnie wymieniamy i remontujemy odcinki, które są najstarsze chociaż, ale jest, chociaż pod skarpą ścieżka rowerowa, których Szycha dzisiaj do pana naprawdę mocno zniechęca do jazda na rowerze nie zachęca proceduje nad wiz jechał jezdnią natomiast większość infrastruktury jest asfalt i są całe ciągi komunikacyjne z Konstancina wyjedzie pan nadwiślańskich szlakiem rowerowym plus wzdłuż wiertniczej Przyczółkowej powsińskiej kilkadziesiąt kilometrów na Bielany takich korytarzy dzisiaj jest co najmniej kilka jak nie kilkanaście ja sam z pracy do domu mam 13 km tak jak zaczynałem pracę nie miałem żadnego ciągu komunikacyjnego, którym mógłbym dojechać rowerem nie wjeżdżając na jezdnię nie, jeżdżąc po chodniku, a dzisiaj mam 3 ciągi komunikacyjne do wyboru, więc jak widać to zmianę perspektywy 10 lat, ale tak jak pan działem jestem w zespole ludzi bardzo ambitnych i raczej jak widzimy te niedoskonałości te ciągi, których trzeba to infrastruktura budować chociażby przywołane ulica Waszyngtona czy Grochowskiej są ulice w kranie nie atrakcyjne z punktu widzenia rowerowego jest co prawda ciąg na ulicy Szaserów, ale nie możemy też przejść na kolejny poziom jeśli chodzi o rozwój infrastruktury rowerowej o wzrost udziału ruchu rowerowego w ogóle przejazdów jeśli takie ulice nie będą miały infrastruktury rowerowej to jest absolutnie przed nami też cały czas mega ważny priorytet pytanie jak zrezygnować z Veturilo na ja jeszcze się na to nie zdecydował ostatnio robiliśmy pomiary i udziale ruchu rowerowego uwzględnialiśmy też hulajnogi hulajnóg, których jest kilka razy więcej niż roweru publicznego odpowiadają za 7% ruchu będzie jednośladów tak Veturilo odpowiada za 4% jak widać, że warszawiacy cały czas chcą jeździć wychodzimy z tego dołka pandemicznego na pewno to nie jest jeszcze ten moment, który mieliśmy rezygnować z roweru, publikując naszą rozmowę proszę o podanie, jakie nowości w infrastrukturze będą na koniec obecnego sezonu na koniec 2022 roku z tym pan się już trasy pan pani, że może się pochwalić mam nie lubię się chwali Maciek musiał się chwalić to znaczenia żadnych osiągnięć jak ta infrastruktura faktycznie wymaga jakiegoś nadmiernego Pijarów sama o sobie nie świadczy na teraz mogę powiedzieć o tych realizacjach, które są w trakcie jak przebudowuje ulica Kondratowicza, gdzie 2 ścieżki rowerowe po obu stronach ulicy będą wcześniej była jedna z kostki tam była bardziej potrzebne od strony zabudowy w ogóle nie było infrastruktury o ulicy Starzyńskiego połączenia randa leżała z ulica Namysłowska to już mówiłem ulicy Płaskowickiej, które też zbudowaliśmy już infrastrukturę rowerową został jeszcze 1 odcinek cały ciąg z już chociażby pekińskiego Rudnickiego na Bielanach tutaj też rozpoczynamy w tym roku remont jednej z najbardziej eksploatowanych infrastruktur rowerowych też bardzo dobrym ruchem ze strony prezydent Gronkiewicz Waltz, bo wprowadzenie standardów kilka naście lat temu ludzie w zasadzie każda nowa tworzona infrastruktura transportowa musiała być z uwzględnieniem potrzeb rowerzystów m.in. Gagarina czy Kasprzaka budowa linii tramwajowych tutaj też rowerzyści bardzo zyskają w tych miejscach się dzieje naprawdę dużo się dzieje warszawiacy też sami dokładają swoją cegiełkę, zgłaszając projekt budżetu partycypacyjnego, które realizujemy to wszystko z powrotem przyniesie kilkadziesiąt kilometrów infrastruktury budżet obywatelski to jest osobny temat to projekt rowerowe, które coraz trudniej złożyć ci coraz trudniej są akceptowane przez urzędników musimy już kończyć naszą rozmowę Warszawa się bardzo skręciła na rowach i rowerzystów jest coraz więcej będziemy coraz bardziej cisnęli, żeby znikały Laporte Warszawie, żeby można było wygodnie jeździć przez wszystkie skrzyżowania i przez jak największą liczba uli też panie redaktorze mamy świadomość, że tele portu nie znikną z dnia na dzień, ale chociażby budowa po sąsiedzku wiaduktów na Agrykoli i będzie już infrastrukturą rowerową powstaje możliwość tworzenia się jak ciąża trasę Łazienkowską dokładamy Makowski, która odbywała po pożarze odkładam na wielki sukcesji chcielibyśmy takich przełomów rowerowych jak najwięcej dziękuję za rozmowę naszym gościem był Łukasz Puchalski dyrektor zarządu dróg miejskich i pełnomocnik prezydenta miasta do spraw rowerowych dziękuję państwu mówił Jarosław Osowski zapraszam teraz na felieton Warszawa ma głos dzień dobry państwo dziś opowiem o 1 ze swoich pasji rowerze i jestem warszawianką jestem rowerzystką czy te 2 tożsamości łatwo jest połączyć 2 części po Warszawie w tym felietonie postaram się odpowiedzieć na te pytania Warszawy lubię za to, że ścieżek rowerowych faktycznie ma coraz więcej i za to, że są one coraz dłuższe np. za taką trasę od mostu Grota-Roweckiego do Północnego po prawej stronie Wisły, choć jeszcze bardziej lubię trasy po okolicach Warszawy i to oni najczęściej jeszcze dla tylko zacznę właśnie od zachwytu nad nimi pierwsza z tych tras zaczyna się na Młocinach i biegnie przez Łomianki do Kazunia tę trasę mam właściwie parę wersji, które zależą od tego jaki rower wybiorę np. nagradza lubię pojechać szutrową ścieżką wzdłuż Wisły nie pojadą tędy na szosie wtedy wybiera krótszą wersję przez buraków lubię tę trasę za to, że jest urozmaicone, że od razu znajduje się jeziorka Dziekanowskiego, w którym można się potyczek na wakacyjnym wyjeździe za długi segmenty po asfalcie i za mały ruch samochodowy to jedna z tras Kampinoskiej Puszczę Kampinoską jest częstym celem tak moim jak wielu warszawskich rowerzystów swoich upodobaniach generalnie jestem oryginalna lubię zrobić pętlę wokół Puszczy przez kosmos Leoncin trochę Żelazową wolę czy też wybrać się do Czerwińska nad Wisłą kolejna trasa, którą często wybiera to do Nieporętu wtedy 7 zagrałem, bo i część jak po szutrowych ścieżkach do celu jedzie się przyjemnie, zwłaszcza od, kiedy na ostatnim wałku wzdłuż kanału Żerańskiego pięknie sportowa porządna ścieżka rowerowa to jedna z moich ulubionych tras na wycieczkę z podobnego powodu co ta, która wiedzie nad jeziorko Czerniakowskie bardzo lubię wodę bardzo sobie przez chwilę poczuć się jak na urlopie nawet gdy go nie mam miłośnicy wodną leśnych tras, a także single traków na pewno też znają okolice Otwocka nad rzeką Świder Wilde i generalnie Mazowiecki park Krajobrazowy jeśli go nie znają to powinni poznać jak najszybciej na koniec jeśli chodzi o trasy zostawiam creme de la creme kolarstwa, czyli kasy górę Kalwarię, tudzież góry kawiarnie to miejsce ulubiony przez kolarzy szosowych ze względu na długie asfaltowe trasy możliwość rozwinięcia prędkości i ze względu na stosunkowo niewielki ruch samochodowy ktokolwiek był na kasach weekend ten wie, jakie peleton liczące po kilkanaście osób można tam zobaczyć, jakie tłumy kolarzy pokonują trasę czy uzupełniają napoje w sklepie chcę ci siebie Pogórze Kalwarii znajduje się zaś jedno z najbardziej tzw. gorące miejsce na Mazowszu czy Góra kawiarnia wcześniej duża kawiarnia założona specjalnie dla kolarzy na ich ulubionej trasie z zeszłym roku przeszła przemianę stała się całkiem sporym miejscem zryw można nie tylko napić kawy zjeść, ale też zrobić zakupy, bo wraz ze zwiększeniem przestrzeni pojawił się sklep można też obejrzeć rowery zaparkowane przed kawiarnią i podejrzeć na czym się obecnie mieści w weekendy trzeba też przygotować się na długą kolejkę do złożenia zamówienia lubi tam przyjeżdżać zmęczone po jeszcze w to miejsce przygotowane z sercem dla ludzi, których łączy wspólna pasja, więc ma niepowtarzalną atmosferę we wszystkich miejscach, które wymieniłem jest ciekawie nie tylko rowerową, ale jesteś po prostu fajnie można cieszyć się przyrodą, a sport obcowanie z przyrodą to jedna z moich ulubionych form relaksować się zresztą jak twierdzą różni eksperci to formy skuteczną tyle może jeżdżenia pod Warszawą przejdę do jeżdżenia po samym mieście robi to głównie sportowo wtedy, gdy nie mam czasu na dłuższe trasy i wybieram takie krótsze i rzadko rower jest dla mnie środkiem transportu niestety Warszawy bowiem brakuje mi przede wszystkim 1 rzeczy, bo nawet nie przeszkadza mi tłok na ścieżkach rowerowe rewia mody czy kolosalne prędkości, jakie niektórzy osiągają na wspólnych drogach zniosą nawet jakoś hulajnogi i drogi rowerowe zrobiony z kostki Bauma, choć sprawca obydwu rzeczy chyba bardzo lubi kolarstwa brakuje mi bezpiecznych miejsc, w których mogłabym rower zostawić rysy się język, żeby nie powiedzieć czegoś nie kulturalnego, gdy słyszy to przypina sobie pani to warto Płotka równie dobrze bowiem można sobie portfel z kartami kredytowymi przy 5 Polska dlatego właśnie rzadko wybieram rower jako środek komunikacji, owszem, robię tak, ale tylko wtedy, kiedy mogę zostawić na zamykanym parkingu przeznaczonym dla rowerów tak niektóre firmy posiadają coś takiego lub na zamykanym podwórku czy też wprowadzić go po prostu gdzieś do środka i mieć na oku zdaje sobie sprawę, że to może oburzać trudno tak oczywiście można mieć jakiś słaby rower na miasto na okoliczność komunikacji, tyle że ile tych rowerów ma mieć i dlaczego ma mieścić na niewygodnym wg mnie zupełnie nie tędy droga jeśli chcemy, żeby rower był poważną alternatywą dla innych środków transportu to traktujmy go jego użytkowników poważnie i organizujemy dla nich bezpieczne parkingi myślę, że ten postulat nie jest przesadą skoro w niektórych firmach było to możliwe za treścią też oglądając filmik, który niedawno w mediach społecznościowych udostępniła moja koleżanka z Amsterdamu, na którym pokazywała parking dla roweru wielkości takiej, jaką kojarzymy raczej z tymi dla samochodów, a każdy rower na niej można było bezpiecznie zamknąć kradzieże rowerów w Warszawie zdarzają się naprawdę często nie przesadzam jednoślady najczęściej znikają właśnie z tych miejsc, w których zostały przypięty kocham rower jak dla mnie to po prostu za duże ryzyko, więc środków na rowerze jeżdżę do pracy czy załatwić coś na mieście dziękuję bardzo, za dołączenie do naszej rowerowej wyprawą przypominam, że kolejne odcinki podcastu Warszawa nadaje emitujemy co drugi piątek najbliższy odcinek 23września do usłyszenia Wojciech Tymowski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WARSZAWA NADAJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA