REKLAMA

Lekcje religii, postawa matki, język Kościoła - nieoczywiste przyczyny dla których Polska staje się coraz bardziej laicka

A teraz na poważnie
Data emisji:
2022-09-08 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kolejnym gościem programy z dr Marta Kołodziejska z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego DELab UW dzień dobry dzień dobry państwu to, że kościół w Polsce traci swe zaufanie halo halo mam nadzieję, że wciąż słyszymy coś chyba się stało z naszym połączeniem jeśli tak jest to zaraz ponownie połączymy się z dr Martą Kołodziejską oczywiście słyszymy tak tak teraz już chyba wszystko wróciło tam wszystko stworzą nawet truizmem jest to, że kościół w Polsce Rozwiń » traci społeczeństwo się sekularyzacja polaryzuje to wiemy wszyscy pokazują badania pokazuje to także w co ciekawe sam kościół w swoich raportach np. w tym opisanym przez politykę raporcie ostanie kościoła sporządzonym na podstawie opinii 100 000 wiernych uczestniczących w synodzie, ale chciałbym się zastanowić nad przyczyną tych rzeczy, bo z kolei w w innych badaniach czytam, że oczywiście skandale pedofilskie pazerność księży hipokryzja kleru mieszanie się do polityki irytuje Polaków na i rzeczywiście to są jakieś powody, ale chyba nie jedynej główne skandale pedofilskie np. miały wpływ na polu nie w związku z kościołem tylko dla 5% badanych nieco mniej dla 4% no z skłoniły ich do poluzowania tych relacji nadużycia finansowe czy hipokryzja księży z ja sądzę jednak, że tutaj jest coś bardzo ciekawego, ponieważ aż 17% przede wszystkim młodych ludzi odchodzi z kościoła kciuk po prostu nie ma dla nich żadnej oferty nie obchodzi ich kosić nie mają potrzeby religijnej miejsce to jest niezrozumiałe nudne i niespecjalnie dobrze kojarzy co ciekawe prawda znowu mamy chyba problemy z połączeniem wracamy do naszej rozmowy już chwilę, a teraz na poważnie do kraju to organ dzisiejsze czasy odgrywa ogromną rolę w nie mówię, że jest przyjemnie także ciężarna sobie wprowadzić w Polsce euro strony Polska wprowadzi do strefy euro w dziękuję Polska uczestniczyła w budowie zwanego państwa europejskie jednocześnie wiadomo, bo wielokrotnie uroczyście mówiłem prawdę powtórzy dziś repo jestem prezesem Narodowego Banku Polskiego w Polskę do strefy euro nie robić nie wręcz wracamy do naszej rozmowy przepraszam za problemy techniczne dr Marta Marta Kołodziejska z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego tak przepraszam incydent tematy trudne, więc technologia też nie ułatwia dyskusji oczywiście z sekularyzacją nie tylko w Polsce, ale wszędzie jest tego jest taki problem, że może tak nazwać to jest tak naprawdę splot bardzo wielu różnych procesów, które mają miejsce na bardzo różnych poziomach od globalnego czy to co się dzieje między wektor na arenie międzynarodowej jakieś takie procesy, które mają miejsce w ogóle w świecie zachodnim, że jestem na poziom powiedzmy kraju w relacji instytucji kościoła to co się dzieje w samych instytucjach religijnych tak jak wewnętrzne jakieś problemy uwarunkowania to co się dzieje na poziomie indywidualnym ten poziom mają też takiego bezpośredniego przełożenia na siebie wzajemne natomiast, że chodzi o o młodzież, o czym o, której pan tutaj wspomniał to rzeczywiście to jest jedno z takich bardzo ciekawych zjawisk dotyczącej socjalizacji religijnej, bo w Polsce jest też podejrzewam, że nie tylko nie tylko u nas przyjęło się, że praktykowanie religii przez matkę bardzo dużym stopniu warunkuje czy pozwala przewidzieć to czy dzieci również będą praktykował religii czy będą również bieżące, a więc, jeżeli te kobiety też czy matki przestają praktykować regularnie co, zwłaszcza dużych miastach przynosi to też taki efekt, że ich dzieci również coraz rzadziej praktykują również coraz rzadziej deklarują religijności w ogóle zainteresowani religią, a więc też na pewno jeden z takich czynników wraz z nią ze zmianą pokoleniową, jeżeli ta więź z kościołem słabnie, zwłaszcza matki co też kolejne pokolenia będą, zwłaszcza te z dużych miast powyżej 5000 mieszkańców raczej mi mniej chętnie uczestniczyły w takich zbiorowych czy instytucjonalnych zmianach religijności drugą rzeczą, której też pan redaktor wspomniał jest są lekcje religii wg badań CBOS-u mniej więcej 6070% uczniów z deklaruje, że lekcje są albo nudne właśnie tak jak każde inne ciężko wyobrazić, że jak się idzie na lekcje tak Religi, które tak jak każda inna to wzbudzi takie uczucia religijne raczej można przyjąć, że na tych lekcjach zostają albo osoby, które same są bieżące co praktykują niezależnie od od tej edukacji albo takie, które po prostu przez rodzinę są nakładane do tego, żeby na lekcje religii chodzi prawda cała reszta, jeżeli ma taką możliwość to z nich rezygnuje już z różnych powodów, ale chociażby właśnie jakoś tych lekcji tutaj myślę ma znaczenia, więc jest, że taka kolejna kwestia na trzecie, które też pan redaktor wspomniał i trudno powiedzieć, która z nich jest najważniejsza myślę, że wszystkie razem są bardzo istotna to jest właśnie ten język kościoła narracja też często taka bardzo wykluczająca tak dziś piętnuje określone grupy czy zbiorowości, a wydaje się, że młodzież nie do końca jest przekonywano wszy akurat taką ma rację czy nie trudno jest też złe nie należy do nas tak dalej w czasie nauki społecznej moralnej to w ogóle jest chyba już kompletny rozjazd co znaczy to co właściwie dla kościoła w Polsce szczególnie w jakimś nieprawdopodobnym dogmatem wręcz sprawą najistotniejszą, czyli zakaz aborcji, bo właściwie w przestrzeni publicznej do tego przez z sprowadzał się główne przesłanie kościoła katolickiego gotowej w ogóle w społeczeństwie polskim jak szczególnie wśród ludzi młodych no to właśnie konsens że, że aborcja jest wyborem kobiety i to pokazują badania wymuszanie tego przez nosił na prawie państwowym jest także był postrzegany jako jako jakiś rodzaj w ogóle przekroczenia w tak tutaj też oczywiście też trzeba dodać 1 bardzo ważną rzecz mianowicie, że np. w czarnych protestach brali przecież udział wyłącznie wyborcy lewicy, że datą tam na tych wszystkich marszach w różnych miastach też często małych gminach prawda we były osoby, które np. były zwolennikami są zwolennikami kompromisu aborcyjnego tzw. i po prostu nie podobało im się w tej ograniczanie tego tych 3 możliwości zabierania takiego jeszcze 1 i osoby niekoniecznie prawda identyfikują się np. z lewicowymi poglądami mogą być osobami wierzącymi mogą chodzić do kościoła, a jednocześnie możemy się nie podawać to właśnie, że przyjęta hierarchia kościoła katolickiego oczywiście to proszę musimy o tym pamiętać również ten głos wobec mainstreamowych kościoła, a to nie jest reprezentatywny dla wszystkich księży wszystkich biskupów tak tak no ale tak, ale robi pewne wrażenie i mam myślę że, że to trochę działa w ten sposób, że no przesłanie kościoła jest po prostu niezrozumiałe jest anachroniczne postawy mocno tak wątpliwe moralnie no bo gołym okiem widać ich hipokryzję teatralność, jakby funkcjonariusze kościoła sami to nie wierzyli głoszą, więc tak się zastanawiam, bo może może z tego zjawiska właśnie sekularyzacji czy odchodzenia Polaków od kościoła katolickiego wynika coś więcej to znaczy może jakoś w sensie społecznym słabnie egzystencjalny lęk, który po prostu zawsze jakoś zwraca ludzi w stronę religii w stronę jakiś rozwiązań nadprzyrodzonych może po prostu tego lęku egzystencjalnego jest nas coraz mniej, a jeśli się rodzi jeśli rodzą się właśnie jakieś takie potrzeby związane z życiem duchowym czy z życiem religijnym NATO z używamy takich jak dziś już za co ów typu wróżka psychoanaliza itd. w z 1 strony tak, ale z drugiej strony mamy przecież pandemia prawda, która czym nie wiadomo czy się skończyła też nie skończyła natomiast zdecydowanie był to taki moment, kiedy temat śmierci cierpienia jednak wrócił daje nawet takie mi się wydaje w takiej powiedzmy zbiorowym wyobrażeniu czy nawet w takich relacjach medialnych tematy, które zazwyczaj pojawiają się raczej przy okazji nie wiem wszystkich świętych, którą po teraz wróciły, więc tak jak ja bym oceniała to niekoniecznie ten lęk egzystencjalny został odsunięty prawda czy zostaje zracjonalizowany od razu oczywiście być może jest także te odpowiedzi, które przynajmniej np. kościół rzymskokatolicki proponują też pieniędzy to jest kasta klin taka moja tutaj próba odpowiedzenia na to pytanie koniecznie mi chyba jeszcze zbadana, że być może właśnie ten odpowiedź, kto jest proponowana nie jest satysfakcjonująca właśnie być może jakieś takie odwołania np. bardziej do nauki czy bardziej do psychoterapii, o których pan powiedział sprawdzają się lepiej np. takie też nie wiem na ile w ogóle z w kościele rzymskokatolickim też duszpasterze byli przygotowani na taką okoliczność ta śmierć cierpienie były ja myślę, że Ewa uważa, że wszystkim pan tutaj trochę inny faktor to znaczy no ludzie się zobaczyli, że bez kościoła można rzecz to znaczy chciałby zamknięte, a w każdym razie uczestnictwo w w mszach było bardzo ograniczone, gdzie też bali się po prostu chodzić do kościoła okazało się, że noże można nic się nie stało w po prostu ach, jakoś został przewód przełamany pewien nawyk społeczne przynajmniej w jakim światło tam stopniu i nie wiem oczywiście, jaka jest korelacja pomiędzy pandemią, a społecznymi lękami egzystencjalnymi być może pandemia nasila być może nie w każdym razie no chyba, sadząc po danych socjologicznych kościół nam tych lęków już nie Koj tutaj to zdecydowanie prawda, że jeżeli chodzi o to co pandemia zrobiła czy może, jakie co wywołała, jakie tendencje wzmocniła, że tak to tak to powiedzmy to tak jak ja bym to oceniałem oczywiście wśród osób, które już wcześniej prawdę miał jakieś wątpliwości czy np. niebyły jakoś bardzo zaangażowane w wiarę czy praktykowania no to rzeczywiście ona umożliwiła tym osobom jeszcze większy czy odejście po prostu od pewnych praktyk nową takie dane CBOS-u z maja tego roku o tym, że osób w ogóle niepraktykujących teraz mamy około 15%, ale dodatkowo jeszcze 15% kolejne to są osoby, które uczestniczą rzadziej niż 2× w roku, czyli prawdopodobnie takie osoby, które przychodzą, bo np. jest przez w rodzinie albo pogrzeb prawda no, więc mamy łącznie 30% Polaków, którzy praktycznie rok ich zaangażowanie religijne jest nikłe lub w ogóle nie ma i rzeczywiście pandemia na pewno ta ułatwiła, bo z 1 strony były przecież próby np. przenoszenia nabożeństw mszy do internetu transmisję tak dalej tak dalej, ale tak jak będziemy pewnie większości tych miejsc, gdzie były transmisje w czasie pandemii jak tylko już można było z tej możliwości zrezygnować parafie po prostu zakończyły transmisja i nigdzie też niechętnie mam wrażenie w Polsce tak jak sugerują badania do tych form online jednak się tym formą najścia skłaniają co może wynikać z różnych rzeczy chociażby z tego, że np. młodzież najbardziej zaangażowane w życie cyfrowe jest też najrzadziej obecna w ogóle w kościele i najrzadziej praktykująca w 500 bardzo dziękuję za ten rozmowa z dr Marta Kołodziejska z wydziału socjologii Uniwersytetu Warszawskiego DELab UW była gościem państwa i moim to wszystko co przygotowaliśmy dla państwa z Anną Piekutowska program realizował Szymon waluta teraz informacje Radia TOK FM po nich program połączenia, na które zapraszam w imieniu Jakuba Janiszewskiego tylko rzut do służenia, a teraz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA