REKLAMA

Jutronauci: Dlaczego pracownicy korporacji próbują swoich sił w szkołach?

Gościnnie: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2022-09-09 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
21:36 min.
Udostępnij:

121. odcinek podcastu w programie "Jutronauci". Chcesz wziąć sprawy w swoje ręce i zrobić coś sensownego dla społeczeństwa? Narzekasz na monotonną pracę za biurkiem, bezsensowne targety i denerwującego szefa? Możesz popracować w szkole. Umożliwi to działająca od dwóch lat fundacja Teach for Poland, która namawia ludzi z innych zawodów do zostania nauczycielami. Do tej pory wprowadziła do szkół co najmniej 40 osób. To kropla w morzu potrzeb, ale to też sukces. No bo kto chciałby dziś uczyć cudze dzieci za aktualne nauczycielskie pensje? Tymczasem fundacja dostaje ok. 500 zgłoszeń rocznie. Kto się zgłasza? Dlaczego? Kim jest dobry kandydat i co przeżywa, gdy już trafi z zacisznego biura do gwarnej klasy? Vadim Makarenko z firmy Statista pyta o to Katarzynę Nabrdalik, prezeskę fundacji Teach for Poland. Rozwiń »
Więcej tekstów i rozmów o przyszłości znajdziesz w najnowszej edycji programu "Jutronauci": https://wyborcza.pl/jutronauci Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk międzynarodowy inwestor twórca InCredibles programu mentoringowego dla młodych przedsiębiorców to jest ósma 10 podcast gazety wybory jak się namawia ludzi do pracy w szkole, gdzie szukać w dobie coraz większych braków nauczycieli i czy dyrektor marketingu firmy odzieżowej może być dobrym nauczycielem ósma 10 podcast gazety wyborczej w witam państwa w podcaście Jutronauci tu Vadim Makarenko dyrektor badań sektorów cyfrowych Rozwiń » firmy Statista często zapominamy o tym, że rozpoczęcie roku szkolnego oznacza debiut nie tylko dla całego rocznika dzieci, ale również dla jakiej grupy nauczycieli, a ponieważ nauczycieli brakuje nie tylko w Polsce również w innych europejskich krajach rozwijają się całe organizacje pozarządowe, które rekrutują do szkół ludzi również spoza zawodu nauczycielskiego podkreślił trudno dziś rozmawialiśmy kiedyś o tym na kanwie książki brytyjskiej dziennikarki musicalowej, która sama zaczęła pracę w szkole porzuciła karierę w fajnym Times i założyła fundację, która namawia innych do zrobienia tego samego z grubsza, czyli porzucenia kariery zawodowej i przejścia do nauczania, a dziś z Katarzyną Nabrdalik prezeską fundacji Poland będziemy rozmawiali o tym gdzie jak szuka nauczycieli dla polskich szkół dzień dobry dzień dobry dzień dobry dziękuję bardzo, za zaproszenie bardzo miło nam również miłą panią gościć na początek może chciałbym się dowiedzieć, skąd pomysł na prowadzenie takiej fundacji, bo to jest mówiąc tak oględnie dość nietypowa koncepcja pani droga zawodowa w ogóle chyba na to nie wskazuje, bo to taka IT widzę bankowość doradztwo personalne pomysł na to, że chciałbym wpłynąć na polską edukację narodził się już się przy gimnazjum liceum może jakoś tak na na przełomie już wtedy wiedziałam chciałabym coś się z tą polską może nie polską idealnie moją szkołą, w której byłam zrobić, a sprzeciwia się mocno temu jak system funkcjonuje jak traktuje uczniów 2, że tak edukacja szkoła pogłębia wykluczenie społeczne powinna zniwelować, a że edukacja, a to kreatywność uczniów wtedy moją wtedy myślami o sobie jako uczennice zabija z oceny pamiętam taką sytuację, kiedy przygotowywałem się do matury z polskiego i były przykładowe eseje do napisania jazd każdego z nich dostała dwójkę nauczyciel od polskiego powiedział, że pasja, gdy inaczej ocenia to być dostała piątkę szóstkę, ale musisz się wpisać klucz odpowiedzi na maturze nie zdasz, bo piszesz zbyt kreatywnie i to chyba pierwszy moment, który sprawił, że ja po prostu no byłam głęboko tym poruszona, że nie mogę myśleć o swoje możemy kreatywność jest zabijano chciałam coś z tym zrobi się nie widziałem chcą zawsze dużo działałam szkolne samorządy na studia dołączą do organizacji studenckiej, która nazywała się AIESEC i to organizacja, która moje Horyzonty poszerzyła nie tylko geograficzne, ale umysłowe i to organizacja, która pozwoliła poznać tą globalną sieć Fitch, o której częścią Cisco Poland jest byłam w Indiach na konferencji wtedy właśnie pracowałem w bankowości przy okazji poznałam tam prezeskę Litwo India, która miała swojego kina od picia o tym modelu o tym jak funkcjonuje w Indiach, że w takim kontekście Indie jest możliwość pozyskiwania nauczycieli z różnych branż sza o tym modelu 2 lat tylko pracy w szkole i ten jak noc śpij czy bardzo nie poruszył stwierdził, że jak zobaczycie co to jest czworo, więc o nich napisałam chciałam dołączyć dotyczy to pojąć, ale okazało się, że nie ma, więc ktoś musiał otworzyć sprowadzić organizację do Polski ja wtedy począć to jest coś co chce zrobić, a jeszcze chciałem 1 rzecz ustalić, zanim ruszymy dalej czy sama pani również uczy i oczywiście uczy siebie codziennie od 3 miesięcy mając te mam nadzieję, że również moich bliskich współpracowników i dopóki tak sobie myślę, że jak słyszymy słowo uczy to od razu mamy na misji nauczyciela, czyli tego kogoś, kto stoi przed tablicą 2030 lat jest w 1 szkole i nauka nauczanie kojarzy nam się właśnie z tą osobą i dopóki będziemy przypisywać uczenie tylko nauczycielom to nigdy nie uda nam się wyobrazić tej profesji i edukacji na nową każdy z nas uczy codziennie uczy też innych, a nawet w naszym modelu rozwoju edu lider stwarza, bo FIS Poland nie mówimy o rozwoju nauczycieli, ale rozwoju edu liderów jedną z wartości, którą właśnie rozwijamy piętnujemy jest uczenie siebie uczenie innych, więc ja tak uciekł nie mam skończonego wykształcenia pedagogicznego, więc nie jestem nauczycielką z wykształcenia, ale uczcie z siebie uczy innych codziennie mam nadzieję jasne, bo nie ukrywam, że to dokładnie miał na myśli czy pani w szkole, ale już wyjaśniliśmy, że nie to rozpoznajemy tych edu liderach czy nauczycielach, bo teraz tak rozumiem, że edu liderów to państwo macie fundacji, ale do szkół rekrutuje jednakowoż nauczycieli nie to sprostuje my rekrutujemy generalnie jako Fundacja dążymy do tego, żeby wyobrazić sobie edukację zawód nauczyciela od nowa zaprojektować ten zawód odnowa SETI Polan z premedytacją mówimy edu i teraz, kiedy liderka nie o nauczycielach, bo chcemy pokazać, że rolą osoby, która stoi przed klasą 2030 młodych ludzi jest znacznie więcej niż tylko nauczać przekazać pewną treść, ale rozwijać pewne umiejętności kompetencje wartości i dlatego mody leaders wie my wprowadzamy do polskich szkół publicznych osoby, które faktycznie są zatrudnione na karty nauczyciela, więc można o nich mówić nauczyciel tak formalnie oficjalnie, ale dla nas w programie są liderami, czyli właśnie osobami, które spędzają 2 lata w Polskiej szkole publicznej są wciąż osoby uczące danego przedmiotu, ale to jak jego uczą kim są z jakim doświadczeniem i badaniem doświadczeń zawodowych życiowych wchodzą to jest trochę się różni od tego jak taki formalny nauczyciel funkcjonuje w szkole, więc edu liderów wprowadzamy do szkół publicznych okej, czyli chciałam upewnić nie wprowadzać do szkół ludzi, którzy mają wykształcenie pedagogiczne karty nauczyciela tak wprowadzacie ludzi spoza tego systemu nie mamy kilka profili mamy osoby, które są w tym systemy od roku bądź 2 lat, czyli dopiero zaczynają swoją przygodę i my chcemy bowiem, że jednym z powodów, dlaczego nauczyciele odchodzą z zawodu jest to wypalenie zawodowe frustracja, więc my też na początku drogi zawodowej takich młodych nauczycieli wyłapujemy ich i chcemy ich wesprzeć w tym, żeby oni odeszli z tego systemu zbyt szybko znów, więc mamy też takie osoby po pedagogice, ale też takich młodych młode osoby, które dopiero zaczynają, a drugim profilem są osoby bez doświadczenia wykształcenia pedagogicznego osoby, które zmieniają swoją ścieżkę kariery czy Wschodu z biznesu czy sektora publicznego i to właśnie spędzić te 2 lata, ucząc w szkole w no dobrze teraz może takie proste rzeczy takie statystyki ilu nauczycieli udało się nam zrekrutować do tej pory, bo jak długo istnieje Fundacja i ilu nauczycieli udało się pozyskać naszym planem do 2027 roku jest 700 liderów do liderek, którzy łącznie wpłyną na prawie 130 000 dzieci ponad 1 000 000 osób z szerszej społeczności lokalnej, bo warto zaznaczyć, że w trakcie dwuletniego programu i uczenie w szkole nasi ludzie robią projekt społeczny drugim roku, który właśnie wychodzi poza ramy szkół jak jej rodziców i szerszą społeczność lokalną aplikantów do tej pory mieliśmy ponad 500 osób i tak jak wspominam profile aplikantów są różne, ale wybraliśmy z tego około 40 osób, którzy są w programie to w tym roczniku czy w ogóle 2 rocznikach u naszych ograni Unię co do skali oczywiście chcemy, żeby ona była większa jest kilka kwestii po pierwsze to jest zasoby fundacyjne, które sprawią, że mogło być tych osób więcej, a po drugie, też, że właściwy plan profil aplikant ta, bo faktycznie mamy dosyć długi proces rekrutacji on 23 miesiące jest zasnąć Center 2 rozmowy rekrutacyjne i dużo osób prosi nas zgłasza, bo aplikantów mieliśmy 5 stosuje całkiem sporo po prostu wpisują się trafię, którego my szukamy po to jest ciekawe, jaki to jest profil kogo szukacie ktoś zgłasza, jaka jest tutaj różnica jest rozdźwięk pomiędzy tym kogo szukacie tym, kto przychodzi bardzo dużo osób, które zna, zwłaszcza to są no oczywiście kobiety prawie 80% naszych aplikantem to są kobiety z doświadczeniem nauczycielskim są takie osoby 1020, a u lat tacy w szkole, więc no niestety nie jesteśmy programem rozwoju nauczycieli, a więc takim osobom dziękujemy i pokazujemy im inne programy, które mogą na nim dobre, a później mamy osoby, które skończyły bądź wciąż studiują pedagogikę psychologię mamy bardzo dużo osób psychologii i takie sobie też do siebie zapraszamy o psychologów szkolnych, a brakuje też dobrze wszyscy wiemy i później trzecim profilem są osoby spoza systemu, czyli właśnie osoby po kierunkach inżynierskich ścisły i filologia młode osoby no i ostatnią najmniejszą grupą, która dla nas najbardziej atrakcyjna, którą chcemy powiększyć to są osoby, które zmieniają swoją karierę czy chcą spróbować właśnie pracy szkole po pracy w biznesie czy innym w innym sektorze, a te osoby, do których my dochodzimy najbardziej praktycznie czy nasz nasz wysiłek największe właśnie ta grupa trzecia czwarta, czyli osoby studiujące inne kierunki pedagogika bądź osoby tzw. miej nas zamykają cięcia jest w fundacji, więc do nich musimy pukać drzwiami oknami i wszystkim różnymi miejscami, żeby do nich dotrzeć, ale faktycznie w tym roku jest ich więcej niż w zeszłym roku, więc to jest dla nas dobry znak, a proszę powiedzieć ci ludzie, którzy zmieniają karierę, dlaczego oni są dla nas najbardziej wartościową grupą i co to są ludzie tak jak już wspominam na początku my chcemy wyobrazić sobie i zaprojektować ten zawód odnowa i to taki status quo kwestionować np. to, że szkole trzeba pracować 20 lat może można 2 albo 3 i to wystarczy, a duże faktycznie trzeba mieć się i wykształcenie kierunkowe pedagogiczne i dlatego osoby są dla nas najbardziej wartościowe, bo wchodzą jako praktycy do szkół, a ich bardzo brakuje szczególnie teraz, gdy chcemy wprowadzać przedmioty jak zarządzanie biznes trzeba nam praktyków, więc to osoby są dla nas ciekawe po drugie to też są osoby z pewną niezależnością finansową i nie ukrywam, że to jest dosyć istotne wiemy wszyscy jak mają pensję, że w edukacji na razie na ten moment i osoby, które przechodzą z 1 miejsca szczególnie biznesu do szkoły na te 2 lata, bo tak jak podkreślam mnie nie mówimy nie zmuszamy nikogo, żeby był w szkole 20 lat to są 2 lata na początek z tą niezależnością finansową mogą sobie NATO do prawdopodobnie bardziej pozwolić, ale powód pierwszy związany z ich praktyką zawodową i doświadczeniem jest dla nas ważniejsze nie ukrywam, że spodziewałem się dokładnie takich odpowiedzi to znaczy ludzie, którzy mają zabezpieczone finanse prawda, bo pracowali w biznesie, bo zarabiali godziwe pieniądze teraz mogą pozwolić na taki kaprys, żeby 23 lata popracować w szkole na ile w ogóle częsta motywacja motywacją są przeróżne tych osób dużo osób, które właśnie taką niezależnością finansową, które się zgłaszają mają motywację taką swoją, bo mają swoje dzieci i np. nie chcą dzieci puszczać do szkół prywatnych wierzą, że ten system publiczny można jeszcze zmienić i co jakiś sposób na niego wpłynąć i decydują, że bycie w szkole i robienie tego samemu czy samej jest najlepszym do tego miejscem my też rozwijamy sieć naszych absolwentów to jest bardzo, o czym wspomniałam, że po 2 latach naszego programu mamy program akceleracyjny nanosi się do liderów w kilku ścieżkach rozwoju kariery w edukacji i czy sam dla osób, które zgłaszają się 2 te osoby, które zawsze chciał pracować edukacji, ale jakoś mnie wyszło poszły do biznesu teraz chcą wrócić do spółki życiowej misji i wiedzą że, żeby robić edukacji coś np. na poziomie zmiany prawa oświatowego przy samorządów wciąż będzie 2 lata w szkole, żeby zobaczyć jak to jest wobec tego doświadczenia takiego namacalnego uczenia spędzenia czasu z dziećmi i sądzę, że będzie ciężko robić coś winnych miejscach edukacji, więc my taką przestrzenią też jesteśmy i później ten nasz program akceleracyjny nie mamy ścieżkę i instytucji publicznych i prawa oświatowego i osób, które chcą teraz biznes społeczna, więc też im motywację dla nich jest taki rozruch przed tym, żeby później robić coś innego widzę więcej, a czy może pani powiedzieć jakich kandydatach na jakiś takich wyrazistych profilach zawodowych nie byli prezesi byli partnerzy w kancelariach nie wiem byli szefowie marketingu nie mam pojęcia no ludzie, którzy odnieśli sukces w swoich branżach nie wiem w swoich firmach, a teraz nagle uczą w szkole w Polsce jeszcze akurat takich byłych prezesów nie mamy, ale np. innych krajach jest to, a praktyka dosyć częsta i np. Litwa Ameryka jest takim krajem, gdzie prezesi firm partnerskich dziś wołamy ETA decydują się na 2 lata pracy w szkole albo promują możliwość pracy w szkole wśród swoich pracowników i np. mają też taki model, gdzie łączy pracownikiem firmy etat danej firmie z etatem w szkole w trakcie 2 lat program w Polsce to co mogę powiedzieć też ktoś do nas zgłasza takie są osoby z doświadczeniem z takich kierunkach marketingowy jest są osoby, które studiują, a właściwie pracowały jako informatycy i mają powiedzmy czas i chęć zmiany tej edukacji mamy ze strony osób po kierunkach zarządzania kierunkach biznesowych nie ukrywam, że my w Polsce też dopiero 2 lata i widzę teraz czas większe zainteresowanie i 3 naszych partnerów nawet fundacji, żeby może pozwolić swoim pracownikom, żeby dołączyć do nas i pracować jednocześnie w 2 miejscach IT etaty łączyć, bo to jest praktyka w innych krajach stosowane i która całkiem dobrze funkcjonuje rozumie, że może być praktyka taka trzymającą ktoś narzeka na swoją karierę zawodową to o tym gdzie pracuje 2 lata jako nauczyciel widzi, jakie to są realia pracy, bo to ciężka praca już mówiąc o tym, że niekoniecznie godziwie płatna no i potem wraca za swoje biurko w korporacji mówi nie no w sumie narzekałem, ale my się zmieniło tak, ale też wydaje się, że film miejsca i wiele osób szuka misji takiego poczucia, że robi coś więcej to też motywacja osób, które się, zgłaszając w swojej codziennej pracy tego nie czują albo się wypalili i pomimo tego, że praca w szkole jest niesamowicie ciężka w wielu momentach niewdzięczna to jednak to poczucie, że robi się coś dobrego zmienia się życie młodych ludzi czy sami całych społeczności jest czymś co napędza to osoby do aplikowania do pracy w tej szkole co prawda poznacie niejedną taką osobę mój były pracownik poszedł do tamtej swojskiej i został nauczycielem niestety nie pamiętam czy muzyki czy literatury, ale któregoś z tych 2 przedmiotów, bo na etapie, kiedy odchodził jeszcze nie było to do końca jasne i też odchodząc powiedział mi, że on po prostu chce się wypróbować na tym polu, bo to jest wpływ na młode umysły, że to jest misja to jest szanowany zawód no to jest taka przygoda to młody był pracownik będzie rozumiem, że ludzie potrafią myśleć w takich kategoriach potrawy nie jest jeszcze zbyt wiele, ale mam nadzieję, że się będzie powoli zmieniało, tym bardziej że też to co widzimy szczególnie młodych osobach kończących studia różne kierunki jak robiliśmy przed naszą rekrutacją takiej grupy wśród studentów, żeby dowiedzieć się szczególnie szukają swojej pracy kolejna pierwszej i właśnie rzeczą, która ich wstrzymywała przed rozpoczęciem pracy edukacji wbrew pozorom nie było wynagrodzenie wynagrodzenie oczywiście pojawiały często prawie zawsze, ale było taki strach przed tym, że utkną w tej 1 szkole na 20 lat i to będzie tyle, a więc tu jest też dużo pracy do wykonania do zmiany, żeby naprawdę to powiem, które po raz kolejny wyobrazić sobie tę profesję i zaprojektować od nowa, żeby nie kojarzyła się z tym, że stoję przed klasą 20 lat w tej samej sali lekcyjnej i mówię to samo no bo taką narracją wizją przekonamy żadnej młodej osoby do tego, żeby rozpoczęła pracę w edukacji i my staramy się to robić właśnie mówimy to są 2 lata może później nigdy nie będzie więcej pracował w edukacji, a może to przez 2 lata zrozumiesz, że chcesz coś więcej ten program akceleracyjny dacie taki jeszcze pusty do tego, żeby działać w edukacji na różnych płaszczyznach, więc to jest coś co też staramy się zmienić to nie musi być 20 lat szkolę mogą być 2 może PiS tak na koniec chciałam zapytać, jaką rzecz na pewno jesteście w kontakcie z tymi ludźmi, którzy już pracują w szkołach, w których udało się wam pozyskać tam w pierwszym roczniku jak jest ich nastrój, jaki mają odczucia pytam, dlatego że w książce musicalowej pojawi się ten wątek, że niektórzy z nich uznali za koszmarze przechodzą jakąś gehennę, ale tam zakładają w tej książce ilu z nich dotrwa do końca roku szkolnego itd. tak dalej jak to jest w Polsce ci jest szok na początku pierwsze miesiące to jest rok te, że jest ciężko, bo do wiele osób uważa, że nauczyciele to sobie tak pracują 18 godzin i wakacji mają wolne, a potem dochodzi doświadczenie tego co im doświadczają codziennie to jest szok jest sporo osób, które ma moment takiej rezygnacji czy też zadłużą, że faktycznie wtedy jest kwestionowanie za takie pieniądze tyle pracy, ale właśnie przez to, że moment daje ogromne wsparcie tym osobą to jest naprawdę konkretne wsparcie mentorskie autorskie i zasobowe i międzynarodowe, które mamy te osoby faktycznie w tym momencie rezygnacji robią krok do te mówią okej zostaje jest dużo frustracji na biurokrację na to, że zamiast spędzać czas uczniami zupełnie się papiery frustrację na to, że ten system i podstawa programowa są tak bardzo odrealnione, że edukacja powinna wyprzedzać rzeczywistość ona jest w przeszłości daleko daleko jest duża frustracja na brak wpływu także trzeba podążać za takimi wytycznymi i żeli jak ja mam rozwijać kreatywność uczniach i możliwości ręcznego myślenia jak ja też muszę podążać za zaczniesz co jest narzucone, więc to jest duża ogromny szok dużo różnych emocji, ale właśnie dzięki temu wsparciu, które wydajemy te osoby po prostu się nie poddają i przynajmniej 2 lata wytrzymują i daje to taki czas do tego, żeby może wybrać 1 cegiełkę ze wszystkich cegiełek, które chcą zmienić później edukacji to trzymajmy kciuki za tych nauczycieli, którzy porzucili jakieś inne zawody i postanowiliśmy wypróbować na nowym polu życzymy sukcesów państwa moją gościnią była Katarzyna Bryda lik szefowa fundacji Which Poland, a ja nazywam się Vadim Makarenko dziękuję i do usłyszenia gazety wyborczej partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk międzynarodowy inwestor twórca im kredę, bo z programu mentoringowego dla młodych przedsiębiorców Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA