REKLAMA

Konfliktowy nie znaczy zły. Jak budować swoją asertywność w miejscu pracy

Dobra praca
Data emisji:
2022-09-09 16:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
19:59 min.
Udostępnij:

Jak sprawdzić, czy jestem osobą asertywną? Czy asertywność jest nam dana, czy trzeba ją wyćwiczyć? Jaki jest związek między byciem asertywnym, a konfliktowym i dlaczego bycie osobą konfliktową wcale nie musi być czymś złym.? W najnowszym odcinku podcastu "Dobra praca" Zuzanna Piechowicz rozmawia z Przemysławem Dziewitkiem - trenerem, edukatorem, facylitatorem z Pracowni Praktyki Autentyczności Rozwiń »
Ekspert zdradza, jakie techniki pomagają ćwiczyć asertywność i dlaczego warto trenować tę cechę, by mieć bardziej wartościowe relacje w miejscu pracy. Zapraszamy do słuchania.

Partnerem podcastu jest olx, serwis z ogłoszeniami. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest OLX serwis z ogłoszeniami o pracę dzień dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz to jest podcast dobra praca podcast o tym jak budować satysfakcjonujące życie zawodowe jak dobrze czuć się w miejscu pracy i o tym jak tę pracę zmienić jeśli w danym miejscu nie jest to możliwe w tym odcinku podcastu moim gościem jest Przemek Witek trener Edukator faceta tor z pracowni praktyki autentyczności porozmawiamy o tym jak budować swoją asertywność i dlaczego ona Rozwiń » jest ważna miejsc pracy jak sprawdzić czy jestem osobą asertywną czy nie myślę, że to jest chyba nad na początek test na poziomie emocji tego w jaki sposób się czuje w relacjach w jaki sposób czuje się też w kontekście współpracy odbierania odbierania zadań na od mojego od mojego szefa dla mnie też jest szczególna nas przejaw asertywności, kiedy jestem np. w stanie powiedzieć, że to zadanie nie do końca leży albo nie potrafię się z nim zmierzyć albo jeszcze lepiej lepiej zrobiłbym coś coś innego tam są moje mocne strony tam chciałbym się wykazać tamto nie rozwija to szczególnie to jest jakaś jakaś taka odpowiedź, ale myślę że, zanim ona wybrzmi, zanim będzie przygotowana to musi gdzieś spotkać wewnątrz na poziomie emocji wartości samoakceptacji na jakieś takie też spójności wewnętrznej miast takie angielskie słowo, którego nie wiem do końca przetłumaczyć Integrity takiej uczciwości stosunku do siebie do siebie samego dla mnie to są wszystko rzeczy, które składają na nas serdeczność można je można je rozwijać przyglądać się takim kontekście trenowania kreatywności, bo ona nie jest nam ona nie jest nam dana od od początku życia raczej jest to umiejętność którą, którą nabywamy czyli, jeżeli to jest objętość olej nabywany czy możemy się jej nauczyć i zapytam o to jak się uczyć trenować tą swoją asertywność, ale na jeszcze chciałam się cofnąć i zapytać czy ty widzisz związek między byciem osobą asertywną osobą konfliktową to jest jakiś sposób dla siebie połączone, bo spotykał się czasem z tym, że to słowo asertywny jest, że ktoś jest asertywny to jest taki eufemizm, dlatego że jest właśnie konfliktowy i nie jest uznawane pytanie czy to za złe, że ktoś sobie z osobą konfliktową dla mnie osoba osoba konfliktowa to jest taka, która nie boi się konfliktu wie, że konflikt może wprowadzić jakąś zmianę może wprowadzić innowacje może być źródłem tego, żeby rozmawiać o nowych pomysłach myślę, że o tym jak ty powiedziałaś to można myśleć o takim konflikcie, w którym nie ma kto się z osobą osobą złośliwą i szuka za każdym razem z wady albo jest np. osobom z osobą agresywną ja asertywności czasem lubię powiedzieć tak, żeby ją odróżniać to sobie powiedzieć, że ona ma troje rodzeństwa dwoje dwoje z nich to bliźnięta i tam jest właśnie agresja i uległość mówią o nich to są, że to są bliźnięta, bo uległość to jest nic innego jak i jak agresja skierowana skierowana do siebie, a z kolei agresja jest podszyta zazwyczaj jakimś jakimś lękiem być może nawet nawet uległością, więc asertywność na pewno nie będzie nie będzie agresywnym zachowaniem, w którym nie widzimy potrzeb drugiej osoby nie szanujemy prostu nie obchodzimy, czego potrzebujesz domagam się domagał się swojego to wtedy może prowadzić właśnie do takiego po takiego rozumienia konfliktu, który być może być może myślała uległość z kolei będzie taką jak już powiedziałem agresją skierowaną skierowaną na siebie, w której naprawdę moje potrzeby są nieistotne będę się zgadzał na wszystko co co proponujesz mi dajesz do do zrobienia ma jest jeszcze trzecie z tej Stec z tej trójki z tej trójki rodzeństwa na pierwszy taka bierność obojętność, której i moje potrzeby twoje potrzeby zamiast nieistotne wszystko jest bez sensu się, że to jest taki stan wycofania stan mocno moc mocno mocno depresyjne, ale o tym mówię to myślę, że tutaj wybrzmiewa z tego to jest bardzo istotne dla aktywności, że mówimy o nich w kontekście potrzeb najpierw to jest taki moment, w którym potrzebujemy wiedzieć, czego potrzebujemy potrzebujemy wiedzieć co co chcemy, ale też potrzebujemy wiedzieć jakich wartościach to się to się opiera wtedy jakoś pewnością siebie nie boimy się powiedzieć tego, że na razie tego potrzebujemy albo, że to bardzo mocno wierzymy, że jesteśmy do tego ne do tego przekonani na i wtedy jest mnóstwo miejsca na taką empatię zrozumienie drugiej drugiej osoby szanowanie potrzeb i wtedy, odpowiadając na twoje pytanie o kłótliwości myślę, że nawet, jeżeli jest to Niezgoda postawienie na swoim to będzie to na tyle autentyczne na tyle empatyczny, że druga strona nie odbierze jako kłótliwość tylko taką tak jak powiedziałem śpią pewność siebie i wyrażenie tego co potrzebuje co bierze jak opowiadają się tym rodzeństwie to pomyślałam, że część tego rodzeństwa to są takie cechy takie umiejętności takie postawy, które są lepiej widziane mniej dojrzałych miejsca pracy, czyli jak mamy kogoś to jest uległy weźmie na swój kark na swojej pracy wszystkie te zadania, których nie chcą wziąć inni i przez to jakoś popycha organizację do przodu to jest często w organizacjach lepiej widziane niż to faktu jest asertywna, która zna swoje mocne strony swoje potrzeby oraz uwaga swoje możliwości możliwości czasowe też tego ile godzin ma doba ile można efektywnie pracować, jakie mamy możliwości tak jesteśmy rodziną jest mile widziana na dodatek jest to chyba z zupełnie zrozumiałe w kontekście dla wielu dla wielu szefów i tu się odwołam do badań, które przeprowadził kiedyś Marcus Buckingham Marcus Buckingham to jest tak naprawdę chwat twórca takiego ruchu mocnych mocnych stron konsultant, który pracował wiele badacz, który pracował wiele lat w Instytucie Instytut Gallupa i odwołują się do tych jego dotyczącego badań kiedyś sprawdził, że 91% respondentów bada bada respondentów wybieranych spośród spośród firm, z którymi Instytut pracował miało w bardzo mocno zakodowany taki mit, że dobry członek zespołu robi wszystko, czego od niego oczekuję, żeby pomóc temu zespołowi act, czyli że, jeżeli jestem w zespole też mit, który też wywodzimy nie wiem ze szkoły z dzieciństwa z drużyny, które być może kiedyś kiedyś graliśmy tak robimy wszystko dla dla zespołu poddajemy się temu tej Naczelnej wartości, jaką jako, jaką jest zespół Kinga moc o obala ten mit mówiący o tym, że dobry członek zespołu świadomie daje mu temu zespołowi z siebie to co w nim najlepsze co w nim tym człowieku jest najlepsza, więc ma świadomość swojego potencjału swoich swoich mocnych stron może w pewnym sensie powiedzieć to się nie przyda, jeżeli będę robił to się nie przyda ostatecznie naszemu zespołowi, a ja mogę robić inne rzeczy w tym samym czasie, które lepiej wpłynął na nasz na nasz zespołowy zespołowi to bardzo to jest bardzo trudne i oczywiście te badania wskazują na to, że szefowie powielają powielają ten nic, a wiemy też z innych badań projektów, które były przeprowadzane w wielkich wielu wielkich firmach, że najlepsze zespoły to są te, w których ludzie siebie realizują, w których wykonują zadania, które rzeczywiście rozwijają cieszą za mocnymi stronami idą jeszcze pozytywne emocje Mark Buckingham bardzo wyraźnie o tym o tym cisza, jeżeli coś robisz robisz to dobrze to jeszcze aż do tego florą to jeszcze ma do tego radość zrobienia tego czuję, że to się, że to się rozwija i wtedy myślę, że to jest też bardzo dobry powód do asertywności, bo dla mnie asertywność jest też mówieniem tak jak wcześniej to powiedziałem nie tylko co do to tego co do czego jestem przekonany, ale również czegoś co mocno głęboko wierzę mam to spójne spójne spójne ze sobą ani razu jeszcze nie powiedziałem o tym, że asertywność też sztuka mówienia nie jak to niektóre poradniki są zatytułowane były straszne spłacanie tego asertywności na pewno prawdę chodzi o zupełnie inna inne rzeczy to wtedy czasem być może trzeba będzie powiedzieć powiedzieć, ale chyba myślę, że częściej mówi się tak myślę, że chodzi o odpowiedni moment na mówienie tak lub nie w różnych sytuacjach i że to jest ważne, że to, że to nie jest takie magiczne wbrew pozorom, a chodzi o to, żeby wiedzieć też czemu chce się powiedzieć tak, a nie samo takie to postawę bycia na nie, bo to też właśnie sprawia, że ta asertywność ma taki kiepski wizerunek i u łączy się z innymi zachowaniami, które często wydają nam się być nieprzyjemna, ale dobrze już tak zarysowały się czym jest asertywność jak się ją określa, ale teraz jak ćwiczyć jak zdobyć tę umiejętność co robić, żeby właśnie ten mniejsi asertywności był rozgrzany musiała utrudnić jednak tą to zadanie no bo z 1 strony można zastosować mnóstwo różnych technik asertywności tak do tej pory uczona asertywność od strony technik naucz się nie wiem zdarte płyty naucz się powtarzać w kółko tak swoją swoją swoją swoją swoją odpowiedź na tych na tych technikach myślę, że asertywność bardzo wiele straciła też co przecież mówiłaś asertywność ma też sporo wiele złej sławy i to jest chyba wynik tego jak została technicznie do tej pory potraw potrenować, jeżeli ktoś potrzebuje tych technik odsyła można sobie w ogóle jest jest mnóstwo porad nie mniej więcej tych samych w internecie dotyczących tego jak trenować proponuje przyjrzeć się asertywności troszeczkę troszeczkę głębiej np. opracować własną samoakceptacji, czyli poczucie własnej wartości, jeżeli ja siebie akceptuję, jeżeli ja wiem, że jestem wystarczający no to wtedy będę wiedział, że to co ja robię nie zawsze musi być wystarczające może być do poprawy tak to się samoocena, a czynił samoakceptacja wysoka samoocena adekwatną się, że te pierwsze wyjście do asertywności, że jeżeli w siebie wierzę to też będę wierzył w to to co powiem to będzie mocne i będzie to będzie pewne drogą taką rzeczą, do której do, której zachęcam jest przyglądanie się własnym wartościom jak wiele osób wykonuje taką taką pracę, w której mają przygotowane na swoje dziś naczelny jakiś najważniejsze najważniejsze wartości polecam np. sięgnąć, jeżeli ktoś potrzebuje podpowiedzi do książek brana Brauna, a przykład mówi o tym, że wystarczą nam 2 kluczowe jakaś druga 2 wartości takie, które przewodzą w naszym życiu takie, które pozwalają za każdym razem dokonać dokonać na podstawie ich wywody wyboru takiego zrobiłem takie ćwiczenia w moim przypadku to jest rzecz jasna autentyczność druga chęć niesienia niesienia pomocy wg nich myślę, że mogę zawsze ne dostosować resztę moich moich działań podpowiem jeszcze 1 rzecz, która moim zdaniem jest jest ważna to jest praca praca z potrzebami też przyglądanie się temu, czego ja potrzebuję ale, żeby tę pracę wykonywać nie ma innej tak naprawdę drogi jak praca z własnymi emocjami, więc jakaś taka Stopklatka zatrzymywania się sprawdzanie co teraz czuje co powoduje, o czym ta emocja mi mówi traktujmy emocje jako jako informację o, jeżeli czujemy się, z czym sile, jeżeli czujemy lęk być może wstyd jakąś jakąś niewygodę w działaniu, które do zostało nam przekazane do skorzystają z tej emocji to nie jest czas na z zaciskaniem zębów to nie jest czas na to, żeby właśnie podporządkować się dobro firmy dobro zespołu ale, żeby przyjrzeć się temu, o czym mnie ta emocja informuje czy to jest naprawdę zgodne ze mną czy chce to robić na jej to jest jakiś taki poziom wewnętrzny poziom pracy pracy z asertywnością taką pewnością i spójnością siebie kiedy by potem przyjdzie czas na zastosowanie techniki może ten pierwszy raz odważa się powiedzieć nie albo tak chciałbym to zrobić co widzę na naszym blogu czy jakimś innym pisze w spisie zadań chciałbym się za to za to zabrać to co robię teraz nie do końca odpowiada to nie jest to co mnie nie cieszy, ale myślę, że to jest takie mocne tak i też stanowcze nie to jeszcze do tego dorzuciła zauważanie tego, kiedy nam się udaje tę asertywność praktykować, czyli zauważanie tych momentów, w których właśnie zachowaliśmy się tak jak chcieliśmy asertywnie powiedzieć o swoich potrzebach to, o czym ty mówiłeś, bo mam takie poczucie, że często skupiamy się na tych momentach, kiedy nie zachowaliśmy się wystarczająco asertywni, gdzie powinniśmy powiedzieć to inaczej nie zgodzić się, a jakoś te momenty, w których właśnie robimy tak jak chcemy mieć na bardzo ułatwi wymagają zauważenia, ale docenienie też tego można wtedy na chwileczkę usiąść rozłożyć sobie fotel w pracy pogłaskać po brzuchu i powiedzieć tak to jest ten moment ocenia siebie zatem za ten mały krok ku asertywności i to jest taka praktyka, która może pomóc zobaczyć co pomogło tak się zachować w tym momencie może byłam przygotowana do tej rozmowy może się spodziewałam może tego dnia była wyspana są różne aspekty naszego funkcjonowania też funkcjonowania w pracy, które nam pomagają, bo przeszkadzają tak ładować baterie nie tylko asertywności, ale w ogóle powiedziałbym też rezydencji odporności psychicznej różnych takich aspektów, które dbają o nasz dobrostan i właśnie nasze granice w miejscu pracy to też jest ważna informacja o sprawdzać tak zresztą służy asertywność tak sobie myślę, żeby np. powiedzieć w swoim zespole był swojego szefa wydaje mi się, że to jak zasuwamy statkami to powoduje, że nie mamy chwili na to, żeby usiąść zastanowić się zrobić zatrzymać się zwolnić trochę przyjrzeć się temu co się u nas dzieje co się dzieje pomiędzy nami albo co się dzieje u mnie umie samego potrzebujemy właśnie takiej uważności na siebie i chwili na na refleksję to jest coś co coraz częściej jest za zaniedbywane, a w zespołach w pracy, a bez tej bez refleksji, które i tak teraz pięknie powiedziałaś nie jesteśmy w stanie właśnie pomyśleć o asertywności to nie jest przypadek, że właśnie z tą chciał porozumieć asertywności, bo jako właściciel pracowni praktyki autentyczności z tą krytyczną się to tutaj też mówiłeś to jest powiązane jak myślałam o asertywności myślałam nie tylko swoje asertywności, ale też asertywności osób, które są wokół mnie osób którymi pracuje stron jestem, w jakich relacji to pomyślałam, że asertywność tych osób wokół mnie daje takie poczucie, że mam do nich bliższy dostęp, że jestem z nimi w lepszej relacji, bo oni czują się czują, że mogą być autentyczni ze swoimi potrzebami właśnie w kontakcie ze mną czy ty widzisz też taką zależność to jest coś coś na sobie pracę rodzinę właśnie jest właśnie ta zależność, bo jak ja jestem jestem asertywny to mam duży szacunek dla swoich potrzeb dzieci widzę jak widać zauważam to nie może to nie musi być zawsze zbieżne z moimi potrzebami, ale wtedy korzystam ze swojej właśnie empatii autentyczności mogę powiedzieć z wózka nie możemy tego teraz zrobić coś co potrzebujesz to zadanie wymaga takich takich zadań, ale czuję, że w przyszłym w przyszłym projekcie świetnie się sprawdzi to co to co potrafić, więc mogę powiedzieć takie nie i tak ciebie zauważyć tak docenić też to co wnosi do tego do tego zespołu, że chętnie dalej będziemy współpracować nasza relacja będzie dalej autentyczna wartościowa no i opierająca się właśnie na poszanowaniu na posiedzeniu na poszanowaniu potrzeb asertywność jeszcze raz podkreślę jest i nie istnieje bez bez potrzeby asertywności twoje potrzeby są ważne i moje są ważne na asertywność doprowadzi do dialogu do układania się do konstruowania naszej naszej współpracy do rozmawiania o tym co nam co nam pomaga co nam co nam przeszkadza jak możemy wspólnie to wspólnie zrobić buduje się wtedy moim zdaniem bardzo głęboka na znowu powtórzę autentyczna relacja co jest co jest bardzo bardzo istotne, a takie osoby, których te, o których mówiła myślę, że to są też osoby które, które w siebie wierzą i wiedzą, że to jest to jest dla nich po prostu istotne, żeby na trzymać się na chociażby w tych swoich wartości, które już wspominałem bardzo dziękuję za rozmowę Przemek Witek trener Edukator faceta tor z pracowni praktyki autentyczności państwa bardzo serdecznie zapraszam na stronę prawdę PL właśnie pracowni praktyki autentyczności tam jest wiele tekstów i innych materiałów, z których mogą państwo korzystać bardzo interesujących tak samo prowadzisz profil na Instagramie pracownia praktyki autentyczności tam też można wiele treści znaleźć no to nie jest nasza pierwsza rozmowa tu w dobrej pracy rozmawialiśmy o Kowel 7 nawykach skutecznego działania rozmawialiśmy też o autentyczności parę innych naszych rozmów też do odnalezienia na stronie tokfm PL i aplikacji mobilnej TOK FM jeszcze raz bardzo dziękuję za rozmowę bardzo dziękuję zawsze chętnie wracam rozmawiam z tobą też bardzo inspiruje dzięki dziękuję bardzo, je nazywam się Zuzanna Piechowicz, a to była audycja dobra praca do usłyszenia dobra praca podcast o pracownikach i dla pracowni Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRA PRACA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA