REKLAMA

Dlaczego od lat wraca problem kolejek i napięć na granicy polsko - ukraińskiej?

Światopodgląd
Data emisji:
2022-09-09 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
apka świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz premier Mateusz Morawieckim dziękuje za gotowość do sprzedaży energii z chmielnickiej elektrowni jądrowej do Polski dziękuję w Kijowie, bo premier jest właśnie w Kijowie spotkał się z prezydentem Ukrainy i to jest kwestia właśnie dostaw do Polski sprzedaży do Polski energii elektrycznej z elektrowni Chmielnicki to jest jeden z tematów miał też tak zapowiadał premier Morawiecki tematem być czy miała być sytuacja na granicy na Rozwiń » przejściu polsko ukraińskim, gdzie w tym tygodniu odbywały się protesty, dlatego że denerwują się kierowcy, gdyż mają tam miejsce bardzo długie kolejki i właśnie o sytuacji na przejściu graj przejście granicznych na granicy polsko ukraińskiej od lat trudnej sytuacji z wielu powodów będziemy teraz rozmawiać z dr Martą Jaroszewicz Chin dobre czy dobry dr Marta Jaroszewicz jest związana z ośrodkiem badań nad migracjami nad na Uniwersytecie warszawskim jest też członkiem zarządu stowarzyszenia swemu Global i przez wiele lat prowadziła badania właśnie dotyczące tej granicy naszej polsko ukraińskiej no i chciałam zacząć właśnie od tego wątku kolejek od strony ukraińskiej do polskiej, na które skarżą się czy już nawet protestują właśnie kierowcy domagają się tak czytam przestrzegania przez Ukrainę porozumienia z polską przepuszczania pustych ciężarówek wjeżdżających do naszego kraju krótko mogła pani podsumować to co najważniejsze, żebyśmy rozumieli z tego co się tam, gdzie i ogólnie też myślę zmierzyć z pytaniem, dlaczego to jest cały czas taki kłopot ta przepustowość na granicy też pewnie zaraz o tym porozmawiamy wydział jakość czynie oraz relacji czy sposób odnoszenia się strażników do ludzi to może dziękuję bardzo, zapytania jeśli pani pozwoli zaczną od takiego bardziej Operacyjnego opowiedzenia co teraz dzieje później przejdziemy na poziom strategiczny, dlaczego tak jest rzeczywiście ta granica od 4 lat kuleje i nie jesteśmy w stanie tego naprawić takie, jakie są szanse na poprawę sytuacji TASS ten obecny kryzys wygląda na to, że został zażegnany właśnie podczas znaczy też dużo szczegółów jeszcze nie mam to też tylko raz jakieś krótkie wzmianki prasowe co dokładnie premier Morawiecki załatwił w Kijowie bo o co chodzi chodzi o to tak w skrócie, bo też kilka nakładających się na siebie problemów chodzi o to, że w czerwcu tak w czerwcu albo PIT słusznie wręcz, że w czerwcu zostało zawarte ze względu na wojnę na tragiczną sytuację Ukrainy także gospodarczą jak brak połączeń lotniczych zawarte porozumienie między Unią europejską, a Ukrainą o zniesieniu konieczności wymogu posiadania zezwoleń dla przewoźników ukraiński wcześniej pewnie może państwo pamiętacie co roku mniej więcej wybuchały spory, ponieważ wcześniej te kwestie regulowało takie rozumienie polsko-ukraińskie tak ilu tych przewoźników ukraińskich może wjechać do Polski dla spory wybuchały także, dlatego że rzeczywiście prawdą jest, że polscy przewoźnicy są z rozwiązań o wiele większą liczbą różnych unijnych przepisów takich kart pracy faktów mobilności czegoś tam jeszcze co siłą rzeczy nie mogą konkurować z ukraińskimi przewoźnika w sensie czas np. kosztów tak dlatego polscy przewoźnicy zasadniczą byli przeciwni, ale tutaj Polskę niewiele może zrobić, bo to jest porozumienie unijną ukraińskie tak Polska też, jakby wsparła UE wsparła jak Unię europejską tych decyzji właśnie w tej nadzwyczajnej sytuacji czy też zjednoczyli czyli jakby cały czas mamy konflikt między tymi polskimi i ukraińskimi kierowcami, a i to się przekłada i to się przykłada teraz na początku może nie było dużo konfliktu życie po wojnie co ze strony polskiej jeździły jeździli tylko wolną wolę wolontariusze tak ze strony ukraińskiej jakich nie do najbardziej bardziej potrzebny na towary tak natomiast teraz ma rzeczywiście jak wiemy duża część przy produkcji rolnej zaczęła także być przesłane przez stronę granicy głównie pewnie przez przewoźników ukraińskich z kolei polscy przewoźnicy 8 i ten zwrot do tych pustych krzesełek to skomplikowane natomiast polscy przewoźnicy mają ten minus, że nie są w stanie nie mają tak załatwione, jakby tych przewozów, że wiozą na Ukrainę np. nie wiem czy towary potrzebne później niczego niczego na czym te tych ukraińskiego, jakby tego tych towarów rolnych oni nie wiozą np. tak i wracają Puszcza, ale tu chodzi tu też tych wolontariuszy chodzi też całą tak to pomoc tak, która jest do Polski no i podobno, ale to znowu teraz to już jak to wygląda, dlaczego tak jest to jest, ponieważ to jest tak wygląda sytuacja tu emocje są bardzo bardzo duże to trudno jest powiedzieć, dlaczego właśnie Ukraina, chociaż obiecała nie przypuszczała tych pustych ciężarówek specjalnym pasem z drugiej strony Ukraińcy skarżą się, że trudno powiedzieć, kto jest winny tak by każdy, jakby skarży się na drugiego inne trudno jest tutaj zdecydować, kto naprawdę jest winny to strona ukraińska dał się skarży, że Polska strona nie nie nie nie wysyła na czynienie obstawia przejścia granicznego i mamy już tylko celnika czy w takim stopniu, który obsługiwał tak handel ten tymi towarami rolnymi, ale przede wszystkim chodzi o służby fitosanitarne wcześniej produkcja rolna pewnie nie jechała ciężarówkami i to nie było rozbudowanym do takim kierunkiem tak teraz podobno rzeczywiście te ciężarówki stoją, bo bardzo słabo o bonie otrzymują zgody to sanitarnych dyrektor mniej więcej zgodne z różnych stron liczy to jest właśnie kwestia tych bez kół woli czy jakaś tak jak mam tam zagmatwana strukturalnie, że na rozmawiających granice od lat za różne są powody naszych rozmów, ale ostatecznie jest cały czas problem to znaczy myślę, że dopóki rzeczywiście Ukraina nie wejdzie do Unii Europejskiej no to konkurencja między tymi przewoźnikami będzie tak być może Polska musi dopłacać czy być może jeśli Ukraińcy przewoźnicy będą konkurować będą mieli wjazd wolny to Polska musi pomyśleć o jakich rozwiązaniach, które stanowiły, że ten nasz transport między pamiętajmy też trudna sytuacja, bo brexicie tak wielu wielu przewoźników musiał stamtąd wyjechać tak Polski, a transport to był bardzo ważny bardzo ważna i dobrze rozwijającą się też Ewelinę bardzo ważna z punktu widzenia zatrudnienia może to znaczenia po prostu też infrastruktury udział więcej z tych przejść więcej pracowniach no, a to drugi, ale czy, jakby tak czy ta konkurencja te emocje zostaną, dlatego że rzeczywiście nie ma pracy nie ma miejsca dla tylu przewoźników pewnie taki pewnie nie ma tylu towarów dla tylu przewoźników, a szczególnie biorąc pod uwagę, że Ukraina złej sytuacji gospodarczej to jest jedna z niewielu gałęzi, która przynosi dochód, tak więc siłą rzeczy to jest jedno druga rzecz, że służby pracują wolno będą to też wiemy tak służby pracują wolno, jakby z dotychczas służba też i teraz tak nie wiemy w jakim momencie, ale pamiętamy też doskonale, że był zawsze problem właśnie jest kraj administracją skarbową czy tzw. celnikami w tym sensie, że oni bardzo często pracownicy domagali się by w strajku włoskim, jakby tak nie wiem w tym momencie czy są czy nie, ale domagali się wyższych podwyżek i to długo byli strajku byli w jakimś tam jak w sporze zbiorowym tak, że z kraju administracja czy oni są prace nad niebem ze swoimi przełożonymi jeśli chodzi o te służby fitosanitarne co słyszałam, że to oczywiście nikt nie pomyślał nie ma tych ludzi po to, pewnie muszą być weterynarze no nigdy, jakby nie byliśmy przystosowani nie było potrzebne tak jeśli chodzi o stronę ukraińską to wchodzie kraju dotychczas chodził kwestia korupcji tak kwestia zmian ciągłych właśnie w służbie celnej z kolei tak w służbie celnej także, jakbyś tam rzeczywiście co pół roku zmienia się nie wiem przez służby celnej w, a już na pewno się służby celnej tele obwodu lwowskiego to utrudniały budowania stałych relacji no i obydwie strony też oskarżają się jak takie celowe spowalnianie np. no właśnie jakiś tam nie wiem danej kolejki w danym dniu, ale oni, jakby mimo naszych badaniach właśnie, które robiłam w 2019 roku to było duże badania na 100 wywiadach na 100 wywiadach właśnie zindywidualizowanych z ekspertami to cały czas o tym mówiono właśnie, że jestem, że jak kierowcy skarżą jest tak niby problem czy podczas 1 zmiany szybciej podczas drugiej szybciej ale kto za to odpowiada i dlatego tak jest nie byłem w stanie ustalić, a moim zdaniem tak wracając zatem poziom generalnym to jest kwestia właśnie tego, że jest zbyt dużo służb na tych po obydwu stronach, a te służby nie są w stanie też między sobą zarówno na poziomie krajowym, a już nie mówiąc o poziomie międzynarodowym tak nie są w stanie skoordynować swojej pracy co prawda jest taki specjalne porozumienie między polską Ukrainą o tym rozporządzeniu na granicy przepraszam Lilia niepokoju oraz skomplikowana, ale pokazuje, że właśnie są problemy strukturalne jest nie tylko symboliczne i no właśnie jak trudno się z nimi zmierzyć będzie wg tej rozmowy pewnie wracać bardzo dziękuję, bo bardzo są bardzo dziękuję za zlote wyjaśnia dr Marta Jaroszewicz ośrodka badań nad migracjami na Uniwersytecie warszawskim państwa gościem informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA