REKLAMA

Ambicja, pieniądze, prawo. O dobrych i złych praktykach w branży filmowej

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-09-10 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat jest wciąż magazyn filmowy do zobaczenia już w poniedziałek rozpoczyna się kolejna edycja festiwalu filmowego w Gdyni jak państwo pewnie dobrze wiecie, bo wspominam o tym już wspominam o tym również na początku audycji tydzień temu na najważniejsze z tych najnowszych zdaniem oczywiście komisji selekcyjnej filmów znalazły się w konkursie głównym będą walczyć o złote Lwy nie obyło się jednak oczywiście nie obędzie się bez wielu kontrowersji kilka ważnych Rozwiń » tytułów do konkursu się nie dostała za to po ogłoszeniu listy filmów konkursowych po tygodniu dołączono do niej w jakimś dość niejasnym trybie 4 kolejne tytuły tydzień temu państwu wspominałam, że jednak, że obok tych pokazów filmów konkursowych i innych pokazów filmów w Gdyni toczą się również bardzo ważne debaty dyskusje rozmawia się o sprawach ważnych mam wrażenie nie tylko dla środowiska filmowego, ale również dla wszystkich miłośników kina, bo to przecież od kondycji środowiska filmowego zależy jakość filmów, które później do kin trafiają, które możemy oglądać tydzień temu rozmawialiśmy o tzw. Zielonej produkcji, czyli o ekologicznym podejściu do produkcji filmowej, a dzisiaj proszę państwa będziemy rozmawiać o scenariuszach ze mną studio jest myślę, że dobrze państwu znana pisarka scenarzystka Ilona Łepkowska dzień dobry dzień dobry oraz scenarzystka Marta Matuszek dzień dobry dzień dobry co w tym momencie waszym zdaniem jest takim najgorętszym tematem jeśli chodzi o scenarzystów tą największą bolączką, o czym w Gdyni będzie się mówić teraz przez ten tydzień Ilona Łepkowska tych tematów jest naprawdę sporo ja akurat mam mam zaszczyt przyjemność być przewodniczącą zarządu Gildii scenarzystów polskich i wspólnie z z dyrekcją festiwalu organizujemy panel dotyczący przede wszystkim drogi do debiutów, bo to się wydaje nam bardzo ważną rzeczą jeśli chodzi o debiuty reżyserskie to pewne ścieżki pewne ułatwienia wsparcie jest od pewnego czasu obecna hossa choćby w postaci studia Munka systemu tych krótkich filmów tak dalej o tyle by po wypadku biuro scenariuszowych takiego wsparcia właśnie żadnego nie ma chcemy porozmawiać o tym szerzej, zaczynając od systemu szkolnictwa w tej dziedzinie wał to nie tylko szkoła filmowa, gdy w Łodzi, ale też rozliczne kursy studia scenariuszowy, w których też szkolą się przyszli scenarzyści co oni mają za wsparcie za pomoc jeśli chcą zacząć swoją karierę zawodową jak należy zrobić jak można te rzeczy, które w tej chwili funkcjonują wzmocnić albo zmienić albo powołać nowe następna rzecz którą, która jest w zasięgu naszego zainteresowania jako Wilgi to są szeroko pojęte dobre praktyki w takim trójkącie producent reżyser scenarzysta scenarzysta i niestety wydaje nam się być niesprawiedliwie najsłabszą częścią tego trójkąta nie stoją, zanim prawnicy wielkie pieniądze, ale siedzieć w domu pisze wymyśla pisze ma pomysł ma talent ma jakieś rzemiosło i i w gruncie rzeczy bardzo łatwo jest go oszukać odsunąć od produkcji pozbawić jego prerogatyw które, które wynikają z charakteru jego zawodu utrudnić kontakt z reżyserem z generalnie rzecz biorąc to jest taka nasza anegdota że, że zjawi się scenarzysta na planie od niego nie zna oczywiście nadają jej stan sadzę te w jak zarząd dziewczyna zawsze mówię to zawsze mówię swoje swoje swoją anegdotę prawdziwą jak, kiedy zjawiłem się na samym początku pracy przy serialu Klan zjawiłam się na planie, żeby zobaczyć po prostu lokacje i była akurat moją córką, która robiła fotosy była, więc bliżej tak powiem akcji w przedmiocie podeszła do mnie po prostu dławią się ze śmiechu mówi wiesz podsłuchał rozmowę 2 elektryków 1 pytał drugiego, kto to jest z krótkimi włosami tam stoi z tych niż wasz Szekspir przyjechał, więc to jest, więc co Szekspir nie jest mile widziany na planie, więc to też jest to, że generalnie Szekspir przestaje być potrzebny w momencie, kiedy np. film już jest skierowany do produkcji został budżet, a przecież budżet czy dotacje z gromadzi się na podstawie scenariusza jeszcze nie dzieła reżyserskiego dopiero może być najwyżej kasie aplikacja jakaś koncepcja podstawą do gromadzenia budżetu film jest scenariusz no, a ten scenarzysta często zostaje bardzo łatwo wyzuty ze swoich praw i potem nagle okazuje, że ktoś ten scenariusz tego nie wiem zmienia poprawia nie pytać jego zdanie, mimo że jest gotów do pracy to im wprowadza tutaj Martę Marta jest studio właśnie, żeby powiedzieć o swoich dobrych złych praktykach niestety przy przy produkcji filmu jak temat jako młoda scenarzystka nowe na co natknęła się w w swojej pracy no właśnie takie, jakie masz doświadczenia tutaj na tym polu no moja droga była o tyle ułatwiona, że ja z zarządu branży jako laureatka nagrody Script pro i bardzo szybko też dotarłam do do pana Leszka moc AK właściciela firmy Aurum film producent takich filmów jak Boże ciało, żeby nie było śladów ostatniej rodziny i zaczęliśmy współpracę wtedy była pracownikiem po prostu firmy, ale też panujący pan pan Leszek Bodzak zaproponował mi napisanie scenariusza i od razu powiedzieć, że tą współpracę wspominam bardzo dobrze czułam się niezwykle bezpieczni jako pracownik firmy Aurum i jakość, czyli można tak również zdarza oczywiście oczywiście tutaj wiem, że współpraca z tą firmą zabiega wielu scenarzystów wielu marzy no zdarzają się sytuacje trudne konfliktowe spotykamy się także w sądach ja akurat jest w takiej sytuacji, że jestem stroną pokrzywdzoną w procesie karnym oraz powódką w sprawie cywilnej w sprawy, która toczy się przeciwko twórcom tutaj sytuacja, która jutro niezwykła, że twórcy tego filmu w tym roku będą prezentować swój film w konkursie głównym w Gdyni, ale właśnie na to może spójrzmy na to trochę z jakiegoś dystansu zastanów myślę jak te dobre praktyki można wypracowywać w zasadzie czytuje to są kwestie mentalności czy są kwestie prawne czy są kwestie finansowe, gdzie tu jest sedno tego problemu tej złej współpracy jeśli do takiej dochodzi były tak przyzwoitości w w kontaktach zawodowych nauczycie nie można i nie ma tego szkół ani kursów dlatego potrzebne są dobre umowy przede wszystkim to jest potrzeb oraz prawa zresztą mówi się, że umowa właśnie nie jest potrzebna na dobre czasy, bo wtedy wszystko płynie świetnie wszyscy się dogadują nie ma żadnych sporów nie ma żadnych konfliktów nie ma żadnych punktów zapalnych umowa zaczyna być wyciągana wtedy, kiedy czasy robią się trochę gorsze, kiedy pojawiają się jakieś wątpliwości jakieś rozbieżności w podejściu do scenariusza, który powstaje czy do ocenienia współautorstwa czy do konieczności robienia zmian, których ktoś nie ma ja powiem szczerze patrzę na to trochę już w tej chwili z góry z dystansu po pierwsze z powodu wieloletniego doświadczenia po drugie z tego powodu, że ja sama zawsze bardzo pilnowałam coś dobrego podpisywania umów nie miałam jakiś problemów sama z tym poważnych natomiast no spotykam się z tym jako producent np. kreatywny i spotykam się zarówno z dobrym podejściem współautorów np. do siebie jak ze złym podejściem to znaczy z jakimiś sporami, które można by rozwiązać naprawdę polubownie dla dobra projektu, a zaczynają się jakiś spory, które niczemu nie służą nie popychają sprawy naprzód, ale to zawsze wtedy, kiedy nie ma umowy, która to precyzuje i my bili scenarzystów bardzo zwracam uwagę na to, żeby scenarzyści szczególnie ci początkujący, bo to oni popełniają najwięcej błędów, dlaczego wiadomo, że każdemu początkującemu twórcy piekielnie zależy na tym, żeby zadebiutować, żeby zacząć, żeby wreszcie się jak opowiedzieć historię, którą głosi także wały gwiazdor prawda w związku z tym często jest troszeczkę pozbawiony instynktu samozachowawczego i ostrożności w tym często trop współpraca z przyszłym reżyserem reżyserką ze współscenarzystą producentem przebiega na początku fantastycznej atmosferze wydaje się, że ziemi 1 drogą, że patrzymy w tym samym kierunku i podobnie widzimy ten przyszły film, na którym pracujemy w pewnym momencie mogą się pojawić problemy i to jest naturalne, ponieważ nagle, kiedy ta wizja zaczyna się coraz bardziej precyzować mogą się pojawić różnice w podejściu prawda i wtedy musi być określone w jaki sposób można się rozstać np. co przysługuje wtedy poszczególnym osobom, jaka część autorstwa tego dzieła, jakie możliwości zmiany dokonać może dokonać ten, kto zostaje przy tym projekcie, kto powinien być już arbitrem w tej sprawie to są rzeczy, które powinny być rozstrzygnięte w umowie tu zacytuję ojciec Allana Starskiego przedwojenny autor scenariuszy i ludzi Starski i tekstów piosenek na pytanie pewnego młodego autora mistrzu czy najpierw powinien być tekst najpierw powinna być melodia jeśli chodzi o piosenkę poziom najpierw powinna być umowa i ja mówię wszystkim swoim współpracownikom młodym jak zaczyna z nimi pracować ja może Doda otrzymała niestety zdarza się także, że nawet, jeżeli jest umowa to czasem jest ona pomijana w umowie można wiele rzeczy ustalić można być podpisywana z różnych powodów np. w związku z tym, że projekt trafia do producenta, który decyduje się wnioskować o dofinansowanie dla projektu trzeba podpisać, ale bez doświadczenia wiem, że nie zawsze z tą umową twórcy czy producenckiego ze środy czy leżeć w procesie nie liczą z tą umową, nawet jeżeli są w niej określone zapisy o współautorstwie o udziałach ja o tym powiem tylko, tyle że w sądach walczy w imieniu wszystkich scenarzystów i paradoksalnie także w imieniu tych osób, które w, z którymi walczy teraz w sądzie tak to jest moja sytuacja taka dość dość za coś skarb jako filia dowiedzieliśmy się tej sytuacji mogę powiedzieć tylko tyle, bo jesteśmy zobowiązani tymi wszystkimi sprawami prawnymi właśnie, że Gildia zwróciliśmy się z listem do do dyrektora Lenkiewicza do dyrektora Śmigulskiego i do dyrektora Leszka Kopcia, że wobec pewnych kontrowersji prawnych, które istnieją wokół jednego z filmów, które jest zakwalifikowany do konkursu wobec tego, że istnieje już wyrok karny I instancji, który coś jednak mer ostrzega nie jest to oczywiście ostateczne rozstrzygnięcie, ale jednak jest to jakiś krok który, który coś mówi o tej całej sytuacji, że może właściwym było wycofanie tego filmu skok kursu uważaliśmy, że po prostu w ramach właśnie obrony tych dobrych praktyk, które walczymy i które staramy się wspierać zwróciliśmy się z taką prośbę o rozważenie tego czy nie byłoby to właściwe wobec tej kontrowersji niestety wiemy, że zwołany specjalnie w tym celu komitet organizacyjny festiwalu podjął decyzję Zień film nie zostanie wycofany oparto się na oświadczeniu, że wszystko jest w porządku cóż myślę, że jeśli jest taka sytuacja to dla czystości dla czystości lepiej byłoby tego tego filmu nie pokazywać konkursie takie jest nasze zdanie drugie powoli kończyć Marta ostatnie samo siebie, że rzeczywiście tutaj padło hasło by wyrok niższej instancji był to precyzuje wyrok nakazowy, od którego twórcy oskarżeń twórcy mogli mogli się odwołać do tego proces wciąż się toczy takie przypadki uczą nas tego, żeby właśnie opracować być może jakiś kodeks dobrych praktyk też, żeby uczyć właśnie młodych scenarzystów, że często jak pracujemy nad jakimś projektem jesteśmy największymi przyjaciółmi na tej ziemi, ale w momencie, kiedy pojawia się szansa dla jednej z tych osób np. to potrafi zrzucić z sali, że tak powiem na pożarcie wilkom swojego przyjaciela pędzić dalej, bo widzi perspektywy realizacji filmu to jest bardzo ludzki, ale bardzo brzydkie bardzo ludzkie bardzo brzydkie historia stara jak świat niestety nie tylko w świecie filmu, ale wszędzie, gdzie takie takie takie możliwości się pojawiają proszę państwa do tematu będziemy pewnie jeszcze wracać bardzo jestem ciekawa jak właśnie jak te dyskusje na festiwalu rozpoczynającym się w poniedziałek w Gdyni będą się toczyć jak jak będą się toczyć między scenarzystami producentami reżyserami i wszystkimi stronami zainteresowanymi nie tylko Dewey w sprawie tego konkretnego filmu, ale właśnie tak jak Ilona Łepkowska powiedziała też wypracowania, bo uczmy się na błędach i odrobiną realizmu mechanizmów, które będą chronić, które będą chronić przede wszystkim właśnie scenarzystów, zwłaszcza młodych scenarzystów, którzy tak jak powiedziałam na początku tego lobby prawnicze finansowego za sobą jednak jednak nie mają bardzo dziękuję za za wizytę w studiu Ilona Łepkowska Marta Matuszek były ze mną dziękuję bardzo, dziękuję bardzo dziękuję bardzo, również państwo bardzo dziękuję za całą godzinę spędzoną z magazynem filmowym do zobaczenia za tydzień słyszymy się właśnie prosto z Gdyni zapraszam każdą sobotę o godzinie dziesiątej Patrycja Wanat usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA