REKLAMA

„Poczuj się lepiej”. Która dieta jest najlepsza?

Niedzielny obiad
Data emisji:
2022-09-11 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1222 na zegarach to jest nasz cykl niedzielny obiad dr Wanda Warta jest z nami dzień tyczka kliniczna warszawski Uniwersytet medyczny autor książki poczuł się lepiej dzień dobry kłaniam się pani pani doktor dzień dobry panie redaktorze tak od razu powiem, że pełną premedytacją dziś także w czasie naszej godziny życie w zdrowiu także będziemy rozmawiać o tym jakie diety stosować w czasie redukcji masy ciała osób z nadwagą przy czym chodzi tutaj głównie stany chorobowe Rozwiń » prof. Ewa Stachowska będzie o tym mówić, ale teraz po porozmawiamy o tym jak wybierać mają 1 ci, którzy być może takich problemów zdrowotnych chorobowych nie mają co się po prostu poczuć lepiej idący w ślad za tytułem pani książki to bardzo trudne znaleźć Niewiem sposób odżywiania się optymalny dla siebie może nie tyle trudne co nie do końca zgodna z tym, w jakich przekonają się wychowujemy co zazwyczaj słyszymy od różnych ekspertów czy po prostu swoich przyjaciół, bo proszę zobaczyć, że jeżeli chcemy coś mi w swoim życiu to zamiast pytać o to lekarza dietetyka zazwyczaj szukamy dobrej rady wśród naszych najbliższych albo w internecie co się zdarza najczęściej, a jako, że faktycznie ten szum można to jest dezinformacja jest bardzo duży no to łatwo jest wszystkim pogubić, bo proszę zobaczyć, że w zasadzie nie ma tygodnia, żeby nie okazało, że jest jakaś Super dieta, która okazuje, która obiecuje nam fantastyczne efekty natomiast tutaj myślę, że akurat panią doktor profesor przepraszam Rostkowska będzie zgodna, bo urzędował jako specjalistka, że przede wszystkim trzeba zacząć od tego, żeby poznać swoje ciało i też o tym tak naprawdę mu jeszcze mają ciosy, które miały taką pierwszą pomoc dietetyczną, że nr 1 to jest sprawdzenie stanu swego zdrowia wykonanie wszystkich niezbędnych badań zaobserwowanie nauczanie się trochę co jest naszym problemem dopiero potem włączenie jak najlepszych nawyków żywieniowych często uciekamy od słowa dieta, a szukamy faktycznie tak jak on powiedział sposobu żywienia będę pani wiercił dziurę w brzuchu, bo czy one eksperci eksperci mówią o tym, że trzeba wykonać niezbędne badania to nie wiem co się kryje za tym pojęciem proszę pani nam teraz wyjaśniły oczywiście ja jestem okropnym dietetyki jak się czasem śmieję, dlatego że zawsze zachęcam pacjentów do tego, żeby zrobili sobie trochę szersze badania niszczy komórki Legia, a więc najlepiej bo, gdybyśmy zaczęli od morfologii krwi rosną na sam, żebyśmy sprawdzili stan naszej wątroby, czyli jak zamek wątrobowe tzw. alat aspat koniecznie lipidogram, bo to jest jednak faktycznie dosyć duży problem w naszym kraju, czyli cholesterol całkowity ldl HD HDR oraz Triglicerydy fajnie było, gdybyśmy też oznaczyli sobie stężenie kwasu moczowego żelaza i sferyczna dobrze by było, żebyśmy sprawdzili stężenie glukozy Nacho oraz insuliny znaczą, dlatego że bardzo też jest ważne jak właśnie działa ten hormon odpowiedzialny za regulowanie stężenia glukozy we krwi czy insulina koniecznie warto również, zwłaszcza jeżeli mamy obciążenie w rodzinie sprawić sobie tarczycę najlepiej to było, gdybyśmy nie tylko wykonywali hormony TSH, ale również FT 3 FT 4 oraz przeciwciała czy owe, czyli anty-tpo anty Legia i dodatkowo fajnie byłoby też oznaczyć stężenie witaminy idea, ale tego taki miły uśmiech losu, żebyśmy wiedzieli ile pierwsze suplementu, a więc to jest taki absolutna podstawa, żebyśmy byli w stanie w ogóle zobaczyć co się dzieje czy coś jest takie zaburzenie możemy, bo liczne w naszym organizmie to są najważniejsze wskaźniki, które pozwolą nam dobrać to prostu lepszy zalecenia, a pani doktor to absolutnie nie zarzut pani adresem, ale wypisałem sobie wszystkie wskazania na precyzyjne badania to i tak na okres około 500zł, kiedy sami idziemy idziemy do laboratorium usiłujemy wykonać te badania na własną rękę nowoczesną publiczną służbę zdrowia w tej kwestii raczej trudno w nadal bardzo ciężko nawet bardzo ciężko też ma też nie ukrywam, że to jest problematyczne natomiast 1 pocieszająca rzecz to jest akurat taki zestaw badań, które robimy rzeczy raz kilka lat dlatego, że jeżeli coś wydarzy naszą tarczycą to potem już nie musimy jak zawsze robić aż tak szerokich badań, chyba że lekarz endokrynolog będzie miał wybitne wskazania natomiast to jest taki punkt wyjścia, żeby faktycznie żyło nam się lepiej czasu się zdarza, że lekarze pierwszego kontaktu wypisał skierowanie tylko załóż ma na właśnie lipidogram oczywiście morfologię na glukozę i jeszcze kilka parametrów, więc musimy tylko dopłacić za pozostałe są wtedy robi się bardziej ekonomiczną wersji pani doktor jeszcze 1 rzecz, jaką z premedytacją dotykam problemu ekonomii w sposobie odżywiania się no bo dieta kojarzy nam się albo właśnie z dietą podatkową, która kosztuje miliony złotych albo kojarzy nam się to z produktami tzw. zdrową żywnością, która też przewyższa kwoty, jakie wydajemy, zaopatrując się w sposób normalny cokolwiek to cokolwiek to znaczy generalnie trudno nam zmieni zmienić nawyki bowiem jak bardzo jest kosztowne pani widzi taką przeszkodę też w próbie albo nie dokonywaniu tej próby zmiany w Polaków na pewno natomiast tutaj też myślę, że warto jest trochę obalić ten mit, że zdrowa dieta musi być dietą bardzo kosztowną ze względu na to, że tak naprawdę najzdrowsze jedzenie to jest jedzenie najprostsze, które też wykorzystuje dostępna i lokalnie, ale również sezonowych produktach bardzo zachęcam moich pacjentów do tego, żeby trochę wrócili do pisma takiego jedzenia pradawnego można powiedzieć, że maksymalnie uprości linii oto chodzi, żebyśmy nominowali, żebyśmy szukali jakiś suka żywności zagranicznej, dlatego że zamiast jeść trzeba jeszcze jak długo itd. wystarczy, że sięgniemy po swojej pożyczki, które jeszcze są i możemy je sobie zamknąć zapas sterować czy nawet sam rodzić gdzieś tam dodawać prawda później do śniadania chodzi o to, żeby mieli prościej, bo równie dobrym owocem jak Mago SA przykład szybko, więc po prostu jest prościej zamiast już sięgać po orzechy np. pekan skorzystajmy z rodzimych np. orzechów włoskich więcej te właśnie prostota wyborów i też takie myślenie można wejść do przodu będzie dużo lepsze po prostu, jeżeli mamy dostęp do tajnej bazie spróbujmy sobie wyobrazić, żebyśmy mieli do nich dostęp również na jesień np. zimą nie o to chodzi, żebyśmy codziennie jedli kilka różnych rodzajów warzyw warto też gotować można pojęć z wyprzedzeniem, jeżeli uczeń sobie Gar leczy, bo mamy teraz cukinie i mamy pomidory to możemy spokojnie iść tą przez kilka dni jak możemy sobie pozamykać w słoikach również wykorzystać w sezonach nie takim jest mniej obfitującą w warzywa, więc chodzi o dużo prostsze rozwiązania, żeby mniejsze zaś po produkty wysoko przetworzone, a trochę właśnie zacząć jeszcze prościej pani doktor ja bym będę nakłaniał specjalistów, którzy występują na naszej antenie do pewnego modelu zachowań niewymuszony dobry, ale z panią prof. Stachowska też zamierzam się poruszyć tę kwestię pani apeluje o to byśmy poprzez odżywianie się dobranie właściwej diety po prostu dobrze się poczuli poczuł się lepiej jeszcze raz przytoczę tytuł pani książki czy nie powinniśmy przede wszystkim wsłuchiwać się głos naszego organizmu nie z Opera w internecie, że trzeba śniadanie zjeść w ósmej później 3,5 godziny z zegarkiem w ręku czekać następnego posiłku tylko chcecie jeszcze to zjedz nie pod wpływem emocji tylko kiedy rząd daje znać o sobie dobrze czuje się po jajkach to jest jajka źle się czujesz po pieczywie to nie jest pieczywa itd. to jest fantastyczny pomysł natomiast jest 1 ważna kwestia, jeżeli chodzi o jedzenie intuicyjne to, o czym pan Witek właśnie intuicyjna, żebyśmy mogli faktycznie słuchać naszego organizmu, żeby ono dobrze odpowiadał to musi mieć w miarę ustabilizowane nasz organizm, bo jeżeli mamy organizmu zaburzone, czyli na szkolne programy chociażby z gospodarką węglową dano mam problem złą drogą on problem z jej Tammy to nasz organizm nie będzie w sposób prawidłowy informował nas o tym kiedy np. jesteśmy głodni, kiedy jesteśmy syci, jeżeli np. całe życie funkcjonujemy także jemy śniadania do jamy kawa, a kolejny posiłek jemy dopiero wieczorami to ciągle nadrabiają cały dzień to też przyzwyczajamy nasz mózg do tego, żeby on nam dawał sygnały, że jest głodne dopiero kiedy poczujemy, że chodzi na 105 schodzi na stres całego dnia jesteśmy w dom natomiast kiedy sobie wypracujemy zadbamy o stan naszego zdrowia to nasza ujemna 5 będzie już tak zabezpieczone przez pierwsze interwencje to wtedy faktycznie jesteśmy w stanie można wejść wyzerować ustawienia fabryczne naszego organizmu i doprowadzi do sytuacji, kiedy on prawidłowo będzie nas informował o tym, czego potrzebuje i wtedy jak najbardziej powinniśmy tylko łącznie słuchacze tego naszego organizmu ale, żeby osiągnąć czasami lepiej jest zacząć od tych prostych kroków i oczywiście to o co chodzi, żeby każdy z nas jada śniadania o godzinie ósmej albo, żeby w ogóle każdy z nas otrzymania chodzi o to, żeby zadbać przede wszystkim regulowanie właśnie tych często zaburzonych po prostu różnych może być układów naszego organizmu stąd też tak ważne jest takie sprawdzenie stanu zdrowia szuka organizmu no tak, ale pani apeluje o równowagę podczas gdy nasze życie raczej nie daje nam ku temu okazji nie wiem regularny sen to, że jesteśmy permanentnie zestresowani to wszystko przeszkadza w regulacji własnego organizmu, o czym pani przed chwilą powiedziała takiego terminu ani źle jasne, że tak, ale proszę pamiętać rzecz my nie zmienimy nagle wszyscy swojego postępowania to nie jest także tego stresu w życiu codziennym menu coraz mniej i w zasadzie też myślę, że takim narzędziem, którego nam brakuje robiliśmy być uczeni to jest umiejętność bycia gotowym na astra, dlatego że teraz też jest można powiedzieć jak nieodłączny w życiu człowieka i to od początku funkcjonowania naszego gatunku, więc musimy też stres też uruchamia nasze hormony w ogóle pozwala nam przeżyć tak jest czymś co nas można jeść ratuje tylko chodzi o to w jaki sposób jak stół czasem sobie radzimy czy on jakby właśnie wpływa na to, że mamy zaburzone w ogóle rytmy dobowe mam ogramy zjedzeniem, że gdzieś to chorujemy czy uczymy się w jaki sposób po prostu go pozbywać u niektórych sprawdza się właśnie regularność jedzenia, bo to daje poczucie dodatkowego komfortu jednak w momencie, kiedy organizm nie jest takie przedłożone też troszeczkę inaczej będzie reagował na sytuacje stresowe nie będzie także ten głód będzie dodatkowym bodźcem podkręcając ten poziom stresu może się okazać, że nawet krótki spacer czy idei kas na aktywność fizyczna doszło 1015 minutowe też zupełnie inaczej wpłynie na to jak będziemy ten czas przeżywać, więc naprawdę czasami jest lepiej zacząć od bardzo małych kroków np. włączyć wydatkową przekąska w środku dnia innym jako garścią orzechów dosłownie i albo właśnie przejście na spacer po pracę, żeby już pobudzi nasz organizm do tego, żeby trochę lepiej sobie z tym stresem radził, więc pamiętajmy też, że jeżeli w ogóle chcemy zadbać o nasze zdrowie to nie powinniśmy wszystkiego robić na hurra i zmieniasz każdego posiłku każdego dania i w ogóle zmieniać swego życia tylko zaczynajmy od małych kroków, które nie będą dla nas traumatycznym przeżyciem i pomogą faktycznie troszeczkę uspokoi ten nasz organizm u różnicuje pani z pewnością tak jak to zrobić też perspektywy nie wiem rodzica członka rodziny to jaka dieta jest właściwe dla osób dorosłych jak dla dzieci, które stanowimy większości nie wiemy jakąś wspólnotę, która osiada razem do posiłków, ale każdemu co innego potrzeba możemy tak do tego podejrzaną proszę zobaczyć, że najzdrowsza dieta, w której wygrywa nadal wszystkie rankingi to jest dieta Daszczyk modyfikacja diety śródziemnomorskiej, żeby było łatwiej to co jest naszym słuchaczom, że to jest taka kuchnia włoska tak, żeby było miło przyjemnie dobrze się kończyło tak naprawdę to są zalecenia dietetyczne, które będą odpowiadały zarówno dzieciom jak dorosła, jeżeli chodzi o dzieci to koszty mamy większy problem z tym, że często nasze dzieci nie chcą jeść tak urozmaicony sposób jak powinny przykład dorośli natomiast tutaj możemy mieć rozwiązania zamiast np. przygotować makaron ganku lepiej jest oddzielnie np. nałożyć SOS oddzielnie podać jakieś warzywa i oddzielnie makaron i w momencie, kiedy siadamy do stołu no to jakby dać możliwość to dzieciom czy pozostałym członkom rodzina, żeby sami sobie nakładali wybiera jury była też ta opcja jak różnicowania jakich porcji potrzebujemy, kiedy jesteśmy nasyceni i troszeczkę ponieść tego wszystkiego prościej oczywiście również znam osoby, które gotują po 4 obiady i dla męża inna dla dzieci na dla siebie i starsze dziecko inaczej młodszy inaczej natomiast, jakby wspomnienie tego też jest bardzo ważne dlatego pamiętajmy, że najpierw trzeba poznać swoje nawyki żywieniowe i zastanowić się lubimy wino jeść ziemniaki w niedzielę nie ma problemu, żebyśmy jedli jak w niedzielę chcemy zjeść kawałek mięsa okej tylko problem np. zamiast schabowego zjeść pieczony schab i starajmy się robić małe zmiany, czyli zamiast mięsa smażonego, który jest ciężki obciąża organizmu wybierz mięso pieczone warto zjeść malowano zadbajmy o to żeby, chociaż 2 kolory ale, żeby były 2 kolory to może być pomidory na świat ogórek kiszony, więc jak starajmy się bardzo prosty sposób precz jego obsługa wprowadzać zmiany tak, żeby każdy z nas po prostu coś dla siebie, żeby nie było aż tak trudna to nie musi być każdy nas, że chcemy poczuć lepiej to, że 1 osoba się kompletnie zmienić nawyki, a reszta ma jeszcze tego chrupiącego schabowego śmiać się w twarz, więc trochę prościej trochę lepiej i myśmy o tym, żeby zadbać o kwestię tak właśnie zdrowotną to bezpieczeństwo całej naszej rodziny właśnie już od najmłodszych lat, żeby dzieci też wyrabiać lepsze nawyki żywieniowe pani książce można znaleźć też nota kontrolę rozprawia się z największymi mitami, które dotyczą właściwego odżywiania się jak najmniej na inność częściej jest kolportowany, który najbardziej pokutuje na naszym zdrowym podejściu do tej sprawy myślę, że jest kilka takich natomiast nadal bardzo często wygrywa podejście, że jeżeli chcemy schudnąć to myśmy kompletnie zrezygnować z węglowodanów i to jak chciałbym też przestrzec, że jest bardzo niebezpieczna, dlatego że może oczywiście próbować zredukować ilość, bo dużo jemy faktycznie węglowodanów jako Polacy natomiast to nie jest tak, że tylko i wyłącznie chleb jest przyczyną tego, że mamy punkt na brzuchu, więc musimy trochę mądrzej do tego wszystkiego podejść też pamiętać, że jeżeli rezygnujemy z jakiegoś produktu możemy doprowadzić np. do niedoborów żywieniowych, więc pamiętajmy, że to wszystko musi być też w granicach rozsądku też często mówimy o tym, że powinno się jeść ostatni posiłek przed godziną 18 i oczywiście ostatni posiłek powinien być lżejszy niż pozostałe w ciągu dnia warto jest zadbać o to, żeby jeść powiedzmy na 23 godziny przed pójściem spać, ale też ważne jest to, żeby dopasować to do naszego funkcjonowania, więc jeżeli ktoś ma tak akurat praca zmianowa duża będzie chodził spać dużo później, że nie powinien się zbyt długo głodzić pamiętajmy, żeby tutaj indywidualizacja podejścia jest zawsze bardzo ważna dziękuję panie bardzo za rozmowę, ale im się rozstaniemy chciałbym też naszym słuchaczom przekazać, że mamy dla państwa książki naszego dzisiejszego gościa poczuł się lepiej, które można zdobyć, pisząc do nas na adres dla was małpa TOK kropkę FM dla was małpa TOK kropkę FM, a pani bardzo dziękuję za rozmowę dr Wanda Baltazar dietetyczka kliniczna warszawski Uniwersytet medyczny była z nami do niedzieli pani życie bardzo dziękuję smacznego obiadu państwa zapraszamy też informacje o nich nasz stały cykl kolejny nasz stały cykl jak z dzieckiem prof. Justyna Żukowska będzie z nami Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA