REKLAMA

"Nostalgia za światem arystokratycznym" - prof. Leder o nas i brytyjskiej królowej

Światopodgląd
Data emisji:
2022-09-13 16:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tak świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz 3 łączymy się teraz szefem światopoglądzie z prof. Andrzejem Lederem dzień dobry panie profesorze dzień dobry bardzo dziękuję za przyjęcie zaproszenia, bo w z 1 strony wydaje się niezwykle, o czym będziemy rozmawiać intrygujące z drugiej to też okazja oczywiście czegoś o sobie dowiedzieć coś zrozumieć, bo prof. Andrzej Leder jest oczywiście oprócz tego, że filozofa kultury jest psychoterapeutą związanym z Instytutem filozofii Rozwiń » socjologii polskiej Akademii nauki może w kontekście naszej rozmowy z książek, które napisał przypomnę przez nią rewolucja ćwiczenia z logiki historycznej nie wiem może to ślepa na strzał nietrafiony, że akurat tę książkę przypominam no bo zastanawiamy z czego wynika to jak pieczołowicie tutaj w Polsce śledzimy żałobę i przygotowania do pogrzebu całe pożegnanie królowej Elżbiety drugiej rozumiem, że Wielkiej Brytanii to ma charakter czy taki wspólnotowy nie wiem czy Konstytucyjny bardziej czy charakter cepeliny, ale tutaj nie tylko, że tak bardzo dokładnie pieczołowicie to śledzimy to oczywiście też wielu ludzi ma związane z tym całkiem silne emocje jestem przykro no i rozwiąże, że to jest królowa, która przez 7 dekad była i że ważnego wciąż wpływowego kraju, ale nie wiem jakoś wydaje się, że proporcjach tego zaangażowania zainteresowania jest dużo większa, więc czy też wydaje się panu to nadzwyczajne jak i śledzimy i jak komisja z tego wynika czy to po prostu cele Mroza to moja taka teoria robocza rozumiem, że pani strzał w kierunku przeszklonej rewolucji trochę taki charakter, że przypomina taką tezę, że w Polsce jedyne Imaginarium, które mamy to jest taki ma gimnazjum poza ziemiańskim albo post szlachecki, że właściwie mieszczaństwo ani żadna inna czasem społeczne nie wytworzyła swojego własnego Imaginarium w Polsce i oczywiście nasze przekształciło jest dzisiaj dużo bardziej inteligenckie niż po prostu szlacheckie ziemiańskie, ale nadal ten rdzeń ten korzeń w jaki sposób określa bardzo wiele spraw w związku z tym istnieje taka nostalgia ja bym powiedział za tym światem arystokratycznym śmieszne takie mamy się pojawiły na Facebooku, w którym przypomina się oczywiście z ironią, ale jednak taj przypomnienie przypadkowe, że mianowicie jakieś 20 pokoleń wstecz dynastia, a Hanowerem chińska miała środków Jagiellońskiej ich i wydaje się że, że pewnie coś w tym jest to znaczy, że w Polsce, a nostalgia takiej wzniosłości lepszą gości, która reprezentuje ta cała bajka czy Baasch zglobalizowanym na okrutnej Śnieżce, jakby nazwą albo może bardziej śpiącej królewnie, jakby nas wodą całą historię dworu angielskiego to tor jest związana właśnie taką tęsknotą do tego 1 mocnego Imaginarium 1 mocnego świata wyobraźni, który w Polsce no istnieje w każdym razie istniał sposób bardzo taki przekonujących no bo mamy oczywiście, bo sam, bo oczywiście są też tacy, którzy mają w sobie silną anty emocje to znaczy Antify udaną należałoby powiedzieć, bo to są co jest to dziedzictwo, ale ich słychać z mało spóźnień sporo ludzi obojętnych na zainteresowanych proporcjonalnie na coś może się zmienić co będzie imperium zobaczymy no ale wydaje się, że bardzo dużo ma sentyment, więc jeżeli, a myślę, że może być jakieś inne źródło tak jak ja stawiam, że studio ROCKSTAR umarła on celebrytka w takim sensie nic absolutnie krowy obraz tylko naszego odbioru po prostu w tym telewizorze była jakoś z nią żyliśmy naj mamy do niej taką relację mamy zmian relacjach z celebrytami mamy ja wrócę do tego z określenia zglobalizowanej bajka żyjącej w królewnie, dlatego że wydaje się że, że to jednak jest trochę coś więcej niż realna to jest call gwiazd rocka albo piłkarze tego typu postaci to znaczy osie odwołuje do takiego świata wyobraźni po pierwszym, który jednak wszyscy prawie w naszej sferze kulturowej noszą w sobie to znaczy tej z klasycznej bajki, w której jest król Urawa Królewna książęta i te wszystkie takie tara Herrmann ja i i który uruchamia bardzo silne emocje, dlaczego te u emocje uruchamia jest jeszcze inna sprawa natomiast tam Paśnik się niesłychanie szeroko rozprzestrzeniła i przecież to nie dotyczy tylko Polski i ten ten taki przeżywanie nastawiać nie tylko samej Wielkiej Brytanii to dotyczy bardzo wielu krajów świata społeczeństw i wiąże się właśnie na pierwsze w tym że, że to jest królowa angielska, czyli królowa, która reprezentuje nadal pamięć co najmniej po imperium, ale też polityczną funkcji imperium znaczy jest ta cała grupa krajów, dla których nabyła ryczy na angielska dynastia reprezentuje głowy państwa i która jest igły te grupa krajów wiele społeczeństwie głęboko są tradycją brytyjską związana chociażby darze w bardzo wielu krajach, w których najmniejszym samym stopniu sądy nie są niezależne nadal naszą takie angielskie togi tam warunki ci sędziowie i w tym sensie wydaje się że, że tutaj jest jak jakiś taki i bardzo silne emocjonalne obsadzenie czegoś co po prostu ze względu na swoją historyczną funkcję jest bardzo ważnym wkładem nadawcę, dlatego że zupełnie takiej roli nie odbywa to jest ruch endeckie albo świecki na hiszpańskim, tym bardziej że ich i jeśli już Hiszpan, ale też mieli imperium wiele krajów jakoś związać, ale pan król toczyła się już naprawdę skompromitował tak i jej, ale też nigdy nie odgrywał takiej roli myślę nas znowu kruszwickiej jeździ na rowerze też z trudem, ale nie mogła być dynastia Saudów albo na CES aż japońskie, a nie to królowa brytyjska co najmniej w świecie globalnej północy dawniej zwanej Zachodem pełni taką funkcję no oczywiście drugą druga, a drugim powodem tej tej takiej potęgi globalnej jest hegemonia świata wąsatego jest druga druga przyczyna tego świata anglosaski jest jednak w tym momencie i to kulturalny najpotężniejszy on narzuca swoja swoje baśnie bym tak określił całej reszcie świata w każdym razie naszej części świata taka jest taki element jak pan niedogodności, które osoby bardziej bym widział światopoglądzie konserwatywnym podnoszą, że to jest po prostu dowód na to, że potrzebujemy pewnych stałych i to stałą była królowa nie tylko, dlatego że przez 7 dekad była z nami już jako królowa, ale również po prostu monarchia jako coś stałego niezmiennego i że to pokazuje tego bardzo potrzebujemy czy wydają się, że tutaj rozumowanie zostało niesłychanie skrócone jak powiedział, że oczywiście w ogóle jest także ludzie potrzebują różnych stałych, ale absolutnie nie muszą być to monarchie natomiast jest coś takiego tutaj wrócę do tego bardzo silnego emocjonalnego obsadzenia całej i całej tej historii baśni która, a roztacza sobą Dwór angielski, że dzieciństwo prawie każdego z nas to są waśnie teraz na europejskie baśnie, w których jak wiadomo król, czyli taki tato królowa, czyli taka mama Królewna czy dziewczynka książeczki chłopie no itd. itd. rodzeństwo jakiś kuzyni wszystko to wszystko ma taką strukturą feudalną taka powiedzmy rodzina i i ten i ta kara basza ani jak to zresztą pokazał Bruno Bethel Time tradycyjna europejska przetwarza różne emocjonalne problemy więzi i relacje, które w takim w takim w takiej grupie ludzi w takiej rodzinie tradycyjnej się zdarzają właśnie takie obrazy opowieści pokazuje jak można rozwiązywać i to powoduje, że właściwie każdy z nas ma tak trochę nostalgiczny stosunek do ten tej baśni o, a o królu królowej itd. tak dawno nie podnieść rękę namiotową Disneya oglądał w i meczy i mi widzisz ja mogę powiedzieć, że dzieci dużym stał tak budują sobie wybrał przede wszystkim za pomocą istnieją ski udziela śni tych wszystkich baśnie kiedyś się czy dało, ale wyciąganie z tego tego konserwatywnego wniosku, że tak powinno być ukształtowane społeczeństwo wydaje się trochę właśnie takim skróceniem perspektywy wiadomo to jest rzecz, o której się często mówi, że w gruncie rzeczy demokratyczne społeczeństwa nawet w czasach antycznych czasach grecki powstało w opozycji do takiego planowego rodzinnego układu i że równość między ludźmi jest taką takim momentem, kiedy przychodzi dorosłość społeczna, że równość między ludźmi jest, czyli to co jest bazą demokracji równość praw oczywiście o tym mówimy o jest czymś co zaprzecza takim tradycyjnym dziecięcym relacja, w którym ktoś jest wyżej jak ta, czyli ten ci rodzice, a ktoś jest niżej, czyli te dzieci itd. itd. i że w tym sensie dojrzewanie do równościowej demokratycznych stosunków to jest też dojrzewanie do pewnego rodzaju dorosłości i oczywiście znowu można powiedzieć we wszystkich społeczeństwach jest bardzo wielu różnych przyczyn od czasu do czasu zdarzają się proces regresu to znaczy tego, że społeczeństwo nie wytrzymują tej równości wszystkich komplikacji, które z tym są związane i prawną się schować taki właśnie układ, gdzie ktoś z wyżej jak to się niżej ten ktoś wyżej decyduje, iż mają Święty spokój, ale to jest ja w każdym razie oceniam, że taki model społeczeństwa to jest ma model już regresu w gruncie rzeczy od tego co ach się udało w tej dorosłości osiągnąć, czyli pewna co najmniej równość praw tak bardzo panie profesorze dziękuję za Arce ciekawą analizę i rozmowa prof. Andrzej Leder psychoterapeuta filozof kultury związane z Instytutem filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk też autor wcześniej one kultowej przeszklonej rewolucji był państwa gościem ostatnim w dzisiejszym światopoglądzie, które przygotował Michał Tomasik realizował Adam Szurek informacja o nich jeszcze więcej sportu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA