REKLAMA

Malarze nie chcieli uznać fotografów, teraz graficy chcą walczyć z AI

Połączenie
Data emisji:
2022-09-14 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:28 min.
Udostępnij:

Podczas Colorado State Fair’s fine art competition, Jason Allen zgłosił pracę, którą stworzył za pomocą AI Midjourney i wygrał. Wywołało to ogromną dyskusję wśród grafików. O szczegółach opowiada dr Artur Modliński, kierownik Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją i Cyberkomunikacją przy Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
czternasta 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest dr Artur Modliński kierownik centrum badań nad sztuczną inteligencją wicemer komunikacją przy wydziale zarządzania Uniwersytetu łódzkiego dzień dobrem dzień dobry będziemy rozmawiali o przypadku dość interesującym, ale też zaskakującym na swój sposób mianowicie pod koniec sierpnia tego roku na po konkursie, który zorganizowany w Kolorado konkursy nazwa Colorado z tej sfery Find art Competition wziął udział Rozwiń » artysta, który się nazywać, że jest on, ale i przedłożył on pracę zresztą kategorii fotografia cyfrowa sztuka cyfrowa przedłożyłem pracę pięknym tytule teatr dobra partia tak francuska chodziło o czasie tłumaczy kosmiczna Opera można sobie ten ten obrazek obejrzeć w internecie to nie jest żadna sztuka i zaznaczył bardzo wyraźnie, że ten obrazek powstał przy udziale czy za sprawą za pomocą sztucznej inteligencji systemu sztucznej inteligencji, które nazywamy dzielni dostęp do tego systemu jest szeroki w zasadzie powszechne w tej chwili na klub z takiego narzędzia, które umożliwia, jakby korzystanie z dzielni, czyli na tzw. disco, gdzie jest 250 000 osób online w tym momencie mniej więcej tak w ogóle zarejestrowanych jest około 3 000 000, czyli w zasadzie zadziałał tak jak wielu twórców cyfrowych do tej pory, używając rozmaitych narzędzi czy to Photoshopa czy pro można tutaj długo wymieniać pewnie i czy co można zastosować zrobiło się z tego dzika awantura, choć naprawdę nie jest jakiś konkurs z artystycznych, które miałby gigantyczną renomę zebrał się z tego afera o to czy w ogóle można tak robić, dlatego że faktycznie wyprodukowanie obrazka na mit dzielni zajmuje nam dosłownie 3 minuty to zależy co piszemy w określony okienko, jakie komendy, jakie skojarzenia jak ta sztuczna inteligencja ma zadziałać, żeby obrazek wypluć teraz ja mam do pana takie pytanie czy to jest taki moment, w którym my po prostu musimy się nauczyć myśleć o sztucznej inteligencji jako kolejnym narzędziu twórca jednak zawsze pozostaje na tym ludzkim elementem, czyli po prostu ten ten akurat facet ten dzień są, ale nie nadużył wcale reguł tego konkursu nie szukał innych artystów tylko po prostu zastosował nową technologię czy też jest także jednak się nie da do tych kryteriów stosować właśnie takich rozwiązań jak sztuczna inteligencja, a nie musimy przyzwyczajać się do tych nowości, które nowe technologie ze sobą my tak naprawdę niosą, a my, obserwując z moim współautorem różnych badań Pawłem fortuną zaobserwowaliśmy, że generalnie, jeżeli to się stworzone ze sztuczną inteligencję jest to obraz szczególnie tutaj w naszym obszarze ludzie wyceniają go jako mniej warte aniżeli ten, który został stworzony przez człowieka natomiast tak naprawdę w naszej historii bardzo często różne podmioty wykluczyliśmy z tych, a z grona twórców tak powiedział no bo przecież jak co z fotografią na czele dziewiętnastym wieku prawda tak nie zgadza się natomiast o tym problemie którym pan mówi pan, jakby pan mówi jako redaktora lekarz, który naznacza autor to kwestia wysiłku no bo pokazuje się we wszystkich badaniach, że wysiłek włożony w stworzenie dzieła obrazu na wpływ na ocenę i na jego wycenę również tutaj chyba problemem jest faktycznie kwestia tego wysiłku włożonego stworzenie tego dzieła zarzut, jakoby no właśnie ten obrazek był mniej wart włożono w niego mniejszy jeśli lekarze, ale właśnie to jest, a ja wejdę w skład protest, bo ja nie mogę wytrzymać mianowicie, jeżeli hossa opatrzyły nam, żeby taki obrazek czarny Kwadrat na białym tle Majakowskiego to jest jeden z najważniejszych obrazów abstrakcja mistycznych świata to wysiłek w namalowaniu czegoś takiego jest żaden wysiłek jest konceptu walne, więc można powiedzieć tak samo facet musiał pomyśleć co ma dokładnie to dzielni zrobić, więc trafianie 2 my upraw upraszczamy sobie pewnego rodzaju myślenie to też różnica po leży w tym czy mówimy o konsumentach jako laika czy też np. on konesera sztuki natomiast pojawiam się jeszcze inny problem mianowicie, a artyści, którzy są cyborgami, a np. nie Harrison, który ma szczepiony swój umysł np. 1 jedno z wielu dlatego np. Aalborg, który pozwala przetwarzać fale elektromagnetyczne na no obrazy także kwestia jak postrzegamy także takich twórców, którzy mają mają szczepy, które stają się coraz bardziej powszechne no przypuszczalnie byśmy się zastanowili to takie przesuwanie granicy fizyczności czy posługiwanie się rozmaitymi narzędziami czy w ogóle eksperymentowanie z ciałem też nie jest niczym nowym w sztuce to nie jest tak znowu nowa nowa technologia, ale sam gest myślę, że co najmniej ze 100 lat już sobie liczy to prawda dlatego z Pawłem fortuną po stworzyliśmy takie generalne prawo przy ocenie bardziej wycenie OC wycenie obrazu, czyli kwestia im więcej odbiorcy zobaczą w dziele człowieka tym wyżej oceniają też kwestia w jaki sposób teraz pokażemy to dzieło pokażemy ten wysiłek twórczy, o którym nie pan panie redaktorze mówił w, czyli kwestia właśnie co zrobił człowieka to zrobiła maszyn jak przedstawimy jak zaprezentujemy tego rodzaju tego rodzaju opis, ale teraz tak czy ciekawi mnie jak pan sądzi znaczy jak to się będzie dalej rozwijało czy to jest taki fenomen na teraz, że jest opór przeciwko takim dziełom tworzonym z użyciem sztucznej inteligencji się tak jako oszustwo czy też nowa no nie wiem jak Antolović czy dotyczy to jest po prostu taka taki czas taka choroba do przechorowania i to przejrzeli też jakoś ułoży w miarę tak jak wielu ludzi będzie używało też inteligencji nagle zaczniemy widzieć różnicę między tymi, którzy faktycznie umieją się dobrze nią posłużyć tymi, którzy po prostu tak kombinują jak każdy z nas potrafi myślę, że jesteśmy w okresie przejściowym zupełnie nieprzyzwyczajeni do 5 nowych technologii często nie rozumiemy w jaki sposób technologie działają przyzwyczailiśmy się przecież, że twórcy mogą korzystać z różnych narzędzi niekonwencjonalnych mogą mieć różny kolor skóry mogą mieć różną płeć mogą pochodzić z różnych kraju także te w euro styki, które jeszcze parędziesiąt lat temu były ludzkich głowach NATO zaczęły być niwelowane na aż będę śmiał pani śmie powiedzieć że, że zniknęły myślę, że podobnie będzie z różnymi technologiami typu sztuczna inteligencja wykorzystanie ich właśnie w takim procesie twórczym nie tylko w obrazach, ale przecież także w muzyce czy innych efektach wizualnych no właśnie możemy zadać takie pytanie czy to jest zagrożenie dla artystów czy to jest jednak nadzieję dla nich gruncie rzeczy, jakie osiągają nowy horyzont tak jak na takie właśnie przetworzona cyfrowo fotografia prawda, która też budziła gigantyczne opory czy to jest sztuka czy to wypada przecież fotografia nie na tym polega przecież nie należy podrasować zdjęcia ono ma tutaj wielkie słowa padały oddawać majestat w chwili, jakie zaszły zmiany to trudna to znaczy, że jakby trzeba rzemiosłem popracować bardziej na różne rzeczy słyszał o wiedziałby, że jest to nowe narzędzie, do którego musimy się przyzwyczaić myślę, że zbiegiem czasu w ogóle przestaniemy nie zwracać uwagę tak bardzo szczegółowo na ten temat gdy, więc sądzę, że to jest kwestia przyzwyczajenia natomiast przyszłość w dal to przede wszystkim nowe narzędzia sztuczna inteligencja będzie tylko 1 właśnie z kilku kolejnych na przestrzeni lat będą się rozwijać co się jeszcze może rozwinąć takich nowych narzędziach, których pan mówi, a przede wszystkim nowe światy doświadczenia w nowych światach wirtualnych światach doświadczenia, które są związane z wirtualną rozszerzoną rzeczywistością przecież zaczynamy żyć teraz bardziej wielo wielu światowych także tutaj to faktycznie faktycznie może mieć miejsce, ale też kwestia samego miasta jego podmiotowa Ania upodmiotowienia czy mogę przetwarzania różnego rodzaju właśnie tak jak z tymi organami bodźców dla nas zupełnie nieoczywiste, a do tego, żeby tworzyć sztukę także karty myślę, że na przestrzeni kolejnych lat mogą powstać narzędzia, które na tę chwilę jeszcze jeszcze nawet nie sądzimy, że ja, że mogą się pojawiać dziękuję bardzo, dr Artur Modliński kierownik centrum badań nad sztuczną inteligencją sobie z komunikacją przy wydziale zarządzania Uniwersytetu łódzkiego państwa moim gościem czternasta 33 za chwilę informacje program przygotowała Martyna Osiecka realizował Szymon waluta po informacjach raport gospodarczy Wojciech Kowalski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA