REKLAMA

Wielka Loża... Gdańska. O tożsamości, różnorodności i historii miasta

OFF Czarek
Data emisji:
2022-09-15 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
57:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj czwartek, więc wielka loża wielka loża Gdańska, albowiem Gdańsk jest w Gdańsku trwa festiwal filmowy w Gdyni, ale to przecież rzut beretem i może skruszy mówię rozmawiam o festiwalu filmowym albo wypowiadać na temat festiwalu filmowego to kolejne 2 filmy chciałbym zasugerować tym razem pozytywne emocje towarzyszyły mi pierwszy to jest film zatytułowany apokalipsa w reżyserii Rozwiń » Xawerego Żuławskiego bardzo interesujący pomysł bardzo interesujący nieoczywisty chyba dla Xawerego Żuławskiego, ale w ogóle dla kina polskiego gatunek, czyli inwazja zombie no oczywiście moja pierwsza myśl przed czasem była jej to nie może z tego nic wyjść dobrego tymczasem świetna zabawa bardzo podobnie może więcej będą, bo tutaj jest wiele, gdyby punktów, które zbyt dużo ujawniają także apokalipsa zdecydowanie 2 kciuki w górę i podobnie film strzępy w reżyserii pani Beaty Dzianowicz wątek ojca czy członka rodziny, u którego pojawiają się pierwsze symptomy Alzheimera to wątek, który w kinie został niedawno przepracowany film Father ojciec świetną rolą Anthony Hopkins i filmie strzępy pierwsze moje wrażenia były takie, że chacie mamy polską wersję tego filmu, więc troszeczkę się na jeździłem, ale bardzo szybko reżyserka i oczywiście cały zespół sprawił, że o filmie ojciec zapomniałem i dałem się ponieść zabrać tam bardzo pełną emocji podróż świetna świetne zdjęcia pana Piotra Pawlus SA bardzo interesujące kreacje aktorskie także strzępy i apokalipsa, jeżeli pojawią się na ekranach, bo może już się pojawiły to to mogę państwu polecić sens to dobrze Gdańsk, a więc goście gdańscy pan dr hab. Jacek Friedrich historyk sztuki dyrektor muzeum Narodowego w Gdańsku, ale też Instytut historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego dzień dobry witam Katarzynę do zdarzenia i biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie dzień dobry dzień dobry witam państwa i będą na festiwalu w Gdyni tutaj w Gdańsku, spędzając czas niejako w wszystkich tych trójmiejskich elementach myślałem sobie zastanawiałem się nad tożsamością trój miejską czy Gdańską, bo czas kiedyś wybiegamy czy też wracamy do przyszłości mówimy o Gdańsku o gdańszczanach to są zupełnie inni gdańszczanie niż ci których, z którymi mamy do czynienia, bo jako tata ciągłość ciągłość przerwała druga wojna światowa gracz został zniszczony potem było budowane na teraz decyzję o tym, że odbudowujemy, ale także decyzja o tym jak odbudowujemy to była decyzja, która w sensie mówiła chcielibyśmy uzyskać taką identyfikację czy taką tożsamość dlatego wybieramy architektonicznie czy też decydujemy się na wybór odbudowy tego tego nie w kontekście właśnie budowania osiągnięcia pewnego też celu o budowę nowego człowieka no teraz pojawią się nowi ludzie jest nowy Gdańsk jesteśmy kilkadziesiąt lat po wojnie zmienia się też TPM krajobraz religijny i dlatego myślę tutaj przemyślenia słowa księdza biskupa będą interesujące także czy jest coś takiego w ogóle tożsamość Gdańska, jeżeli tak to jaka ona jest ona jest inna na poziomie Polski czy czy są jakieś szczególne wartości czy tu taka ogólna ogólny punkt wyjścia może od księdza biskupa społecznej bardziej może dodam, że jak podał pan proboszcz parafii w Sopocie to formalnie nasza parafia nazywa się Gdańsk Gdynia Sopot, a podkreśla właśnie obejmujemy Trójmiasto i jesteśmy spadkobiercami tych gdańskich tradycji jest alternatywna nazwa w dokumentach parafia w Gdańsku z siedzibą w Sopocie także to jest dokładnie tak na Ustronie w dokumentach, ponieważ najwięcej naszych parafian mieszka właśnie w Gdańsku no i tutaj są korzenie ewangelicy mu na Pomorzu gdańskim pierwsze wystąpienia w latach dwudziestych szesnastego wieku później czas, gdy ewangelicy zoom w różnych formach tak naprawdę do czterdziestego piątego roku był wyznaniem większości gdańszczan i dlatego dzisiaj mamy tylko kościół w Sopocie tylko ten został w naszych rękach mamy w Hawanie, ale czujemy się częścią całości kosz Trójmiasto test jak mówimy o tożsamości tutaj ludzi mieszkających wydaje się, że to określenie trójmiejską ości nie tylko Gdańsk kości Emma bardzo istotną rolę jest taki żart, że mieszkam w Gdyni pracuje w Gdańsku bawi się w Sopocie to jest taki tutaj pewien schemat myślowy i które obszary tego miasta służą takiej nie innej identyfikacji oczywiście Gdańsk jest największym miastem tym miastem, które przemożny sposób buduje ten tożsamość i przez kilkaset lat oczywiście to Gdańsk był jedynym miastem dopiero później powstał gdzieś tam Sopot jako właśnie taka odskocznia dla gdańszczan mogli się bawić albo spędzić w dobrym powietrzu swój czas i dopiero później powstała Gdynia wiadomo w jakim kontekście się nie od razu Kraków zbudowano Gdynię tak tak w bardzo szybko i do dzisiaj tutaj tym miejscem, które określa pewną tożsamość pewne kierunki jest Gdańsk i to, o czym pan redaktor wspomniał o budowaniu gdańskiej tożsamości po drugiej wojnie światowej to był w dużej mierze projekt bardzo polityczny bardzo głęboko osadzony w tamtych realiach pod hasłem Gdańsk miasto odnowa ja potem termin jeszcze przed wielu wielu lat spierają się ze świętej pamięci Pawłem Adamowiczem prezydentem Gdańska, przekonując go, że nie ma czegoś takiego do końca jak budowanie od nowa, ponieważ Gdynia, bo budowana od zera, ale Gdańsk nie do końca zniszczony tylko tylko centrum było, ale są całe obszary Gdańska, które pozostały i część tych gdańszczan pozostała po drugiej wojny światowej, którzy żyli przed drugą wojną światową i stworzono pewien zupełnie inne niż przed wojną byt, ale tonie także nie było kontynuacji proszę zobaczyć, że Politechnika Gdańska była bezpośrednim spadkobiercą i bardzo wyraźnie podkreśla Technische Hochschule, które było w Gdańsku tak samo wiele instytucji jak Akademia medyczna weszło bezpośrednio w struktury, które istniały przed wojną, które chciały podczas wojny i na to, że na poziomie struktur, ale też wyzwaniem było to, że wcześniej to było niemieckie lata chodzi żacy buta, który teraz chcemy się rosłego za eksport dlatego główne miasto Stare Miasto budowano wg pewnej koncepcji, że nie odbudujemy tego co było w dziewiętnastym wieku wybudowany tylko pewną taką wizję jak chcielibyśmy, żeby Gdańsk dawny wygląd, a tutaj pan profesor powie oczywiście to o wiele szerzej ja takim okiem bardziej filozoficznym z perspektywy historii idei budowania pewnego wyobrażenia o tym, jaki Gdańsk był gdzieś tam w okresie powiedzmy to baroku tak ujmując okresie, gdy rzeczywiście ta społeczność ewangelicka jak rodziny u Hagen Fahrenheit ów czy Heweliusz chów były nie tylko aktywne na polu gospodarczym politycznym, ale również religijnym i ten element został Gdańska wyparty ma całkowicie, gdy nam zabrano wszystkie właśnie one bliskie gdańskie kościoły i to okazywało też politycznie, że chce władza komunistyczna chce zerwać z tą tradycją i razem z kościołem katolickim to powiedzieć budowała tę nową tożsamość Mono etnicznego państwa i to jest to co próbowano budować w całej Polsce po drugiej wojny światowej, spychając mniejszości, redukując je mniejszość żydowską ukraińską białoruską również niemiecką tutaj na tych terenach, ale także mniejszości religijne, które przed wojną istniały i nie do końca się identyfikowały z taką czy inną tożsamością narodową tak jak wiele angielskich parafii na terenie Polski przedwojenny miała z tych Polski charakter Gdańsk wolny mieście Gdańsku było inaczej większość zdecydowana była mieszkańców posiadając tożsamość przynależność do kultury niemieckiej, ale Gdańsk też miastem zapowiedź otwartym, dopóki nie nastąpił ten straszny rzut dwudziestego wieku, jakim był ruch narodowo socjalistyczne powrócimy do naszej rozmowy o tożsamości dzisiaj tożsamości Gdańska jako punkt wyjścia powrócimy po informacjach pan biskup pan biskup pism profesor rwać licencji i fal prof. Jacek Friedrich to goście dzisiejszej wielkiej loży informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy wówczas jak i wielka loża Gdańska może trójmiejska należałoby powiedzieć pan prof. Jacek Frydrych i biskup prof. Marcin Hinc i głosy naszych słuchaczy od razu pan Sławek pisze, że w kontrze do księdza biskupa nie ma czegoś tak jak Gdańsk ość trójmiejską ość 3 miast graniczących ze sobą mieszkańcy miast Trójmiasta zawsze podkreślają swoją odrębność mieszkańcy Gdańska nie powie, że jest mieszkańcem Trójmiasta ze względu na przywiązanie lokalne w kontrze do Gdyni analogicznie gdynianin w końcu do Gdańska nie powierzy mieszkańcem Trójmiasta, jeżeli coś jest mieszkańcem Trójmiasta to zapewne tego małego małe Trójmiasto kaszubskie Rumia Reda Wejherowo to jest głos pana Sławka jeszcze pani Maria mówi, że tożsamość Gdańska jest to dla niej trudny wątek jej mama przyjechała jako mała dziewczynka w 1500 czterdziestym piątym roku i mówi że, czyli właściwie na samym początku, że nie czuła się tu nigdy u siebie, a nasza słuchaczka pani Maria nie znosi spacerów po Śródmieściu, bo wszędzie czuje ducha krzywdy albo wygnanych mieszkańców niemieckich albo innych smutnych akcentów z historii Gdańska także także takie takie głosy naszych stać się teza skoro mówimy od smutnych quady prof. Jacek Olbrycht, a skoro tych smutnych akcentu tutaj w wobec ostatniego głosu wypada zacząć to oczywiście wygnanie Niemców z Gdańska i konsekwencja też tego jako, jaką była dość radykalna zmiana etniczna i koncesyjna też oczu to blisko przez los mówił no ona oczywiście nie na początku marca czterdziestego piątego roku tylko w latach trzydziestych rozdaj to jest coś uczucia jednak pamiętać, że wymóg smutno, że już tego słowa używać toreb tragicznych okrutnych elementach dziejów naszego miasta to no to oczywiście, że lata trzydziestce pogromy Żydów zburzenie synagogi wypędzanie jak użyć wolnym jeszcze mieli takie czy lepiej niż dziś na terenie rzeszy właśnie przez wolne miasto był jednak tak trochę odrębnym dziwnym nie do końca niemieckim twory prawda zresztą pod egidą ligi narodów to Żydzi mieli największe szanse na jakość tom, a to za dużo powiedzieć cywilizowaną ale, ale ale, ale przecież w miarę bezpieczną ewakuację z tego z czego miasto coraz bardziej zmilitaryzowane go narodowi socjaliści oczywiście też nie wie lepiej traktowali Polaków w latach trzydziestych, a potem już od 1września 300 dziewiątego roku czy za to regularna rzeź poddano już to, że już 2września dzień po wybuchu wojny już uruchomiono obóz Stutthof, który najpierw był właśnie dla Polaków oprócz wolnego miasta tych, którzy tam działali tutaj tak dalej o tym czy pamiętasz to to nie wzięło się znikąd jakoś rusztów oczywiście za wsią zawsze myśli jak piękny byłby, gdy jest by nie został zburzony 3005. roku był wspaniałym zabytkowym miastom w pełnym oryginalnych wnętrz, ale zależy jak najdalej wyrażają je do wtedy wtedy wtedy prawdopodobnie gdyby nie było wojny to byśmy w tych cudze dziecko nie spotykali, bo pewnie pewnie Gdańsk nie zostałby polskim prawda na to, że to, że Polska przejęła Gdańsk 0605. roku był wynikiem wojny która, która tuż po przeora stosów straszliwy zupełnie więc, więc coś mówi to niemożna jednak w procesach historycznych tylko pojedynczych punktów wskazywać osoby na zawsze pewne ciągi myślę, że to zresztą jakimś sensie też tłumaczy to, o czym tutaj ksiądz biskup mówił to, że rzeczywiście te kościoły luterańskie przede wszystkim mniejszym stopniu prawda Kaliński był jednak nie zostają w Gdańsku wszystko luterański to, że one były bowiem zabierane luteranów też pusto oni wyjeżdżali program to też byłoby naturalne procesy, pomijając już na, podając czas na rację oczywiście nie jasne ja rozumiem rozumiem, że z perspektywy kościoła kościoła Anglika zwyżkę wygody znaczące perspektywy perspektywy pewnych ruchów społecznych, które odbywały pewnych ruchów no już na potężną skalę wcześniej nie wywołanych, żeby niezamierzonych przez Polaków Polacy sami byli tutaj ofiarami niż szóstych ruchów moja rodzina też przed wojną ze strony ojca mieszkała we Lwowie prawda no i PSL był to co w największym skrócie mówiąc trudno też też nie jest także, że sami podjęli taką decyzję przeniosła ze Lwowa do Gdańska mamy przeżyte skrótem wyjaśnia cały problem, który już teraz w końcu roku mierzyliśmy, ponieważ na skutek tych ustaleń wielkich mocarstw jednak postanowiono wysiedli ze wschodniej Europy Niemców w zasadzie w całości przez co pozostało wiemy też dobro prawda w Gdańsku pozostali gdańszczanie ach, przez przechodzili bardzo też zresztą brutalny i często niesprawiedliwy czas pełen krzywd proces tej tezy tej weryfikacji prawda czy mogą zostać czy nie przynależą do polskości czy nie przynależą czasami to być rodzinne powiązania ktoś w 1 rodzinie można w na tożsamość polską żoną niemiecką to przecież zdarza tak samo na Śląsku czy w innych takich granicznych w miejscach to uczucie tragiczne okrutne straszliwy wydarzenia, ale jak mówiono w będące konsekwencją wcześniejszych decyzji wcześniejszych działań w próbce nie tylko państwa niemieckiego w dużej mierze Schuberta narodu niemieckiego, więc ja się to chciałbym też natomiast natomiast jeżeli, jeżeli mówimy właśnie o miejską co się działo się tutaj do tajnej kolejny głos pani Maria, która 6 wpis wspomniała o tym nie zgadza się z głosem słuchacza dotyczącym, że nie ma czegoś takiego jak trójmiejską ość pani Maria mieszka w Gdańsku pracuje w Sopocie ojciec urodził się w Gdyni ona uważa, że myślę sobie właśnie mieszkańcy trój miej w Trójmieście Anką jest fakt, że mieszka kontroli miasta animozji Lechia Arka już niema kiedyś było teraz już niema, więc właściwie, dlaczego nie największy nie ma służy mówiąc system myślę, że to aż tak mocno zajada, że chodzi o piłkę nożną oczywiście, ale nie bywa dla meczach więc, ale myślę, że w innych ligach grają, więc to jest coś z tego wykazu wygrały, kiedy był okazją do bezpośrednich starć, gdybym tak w, zwracając tytuł Miss kości w szyję coś takiego nie nie widzę soczyście bardzo indywidualne są wiele osób, które w Gdyni Gdańsku, który ma bardzo silną tożsamość taką pojedynczą nagrania ni zowąd pewnie kara może sam dzielnicowy oczywiście, że tak, ale ale, ale ta nie może Gdynia Gdańsk dosyć chwile czasami nasze objawy naprawdę dość tak jest jaskrawy sposób na oczy są też osoby do ruchu, bo sam przy bym zaliczył które, które gdzieś tą granicy nie są tak wyraźnie wytyczono też to jest słuchaczka pisałem coś podpowiedzieć podobnie jak w większość życia mieszkałem takiego kiedyś kształtowała moja osoba tam kilka kilkanaście mieszkań w Gdańsk, ale też lata życia spędziła w Sopocie tam byłem chrzczony w Sopocie chodziłem do liceum robił maturę popycha nas do Krakowa wróciłem do Gdańska pracowałem w Gdańsku to dziś pracuje w Gdańsku badawczą naukowo zajmuje się Gdańskiem, a ponad 20 lat mieszka w Gdyni Gdynia też trochę się badawczo zajmowałem dyrektorów, gdy jest dyrektorem w Gdańsku muzeum Sopot jest drogi mojemu sercu jako takie miejsce na tych najważniejszych jakiś momentów w życiu, bo jak się ma kilkanaście jest licealistą prawda to zaproszę no to Sopot tak ślub w Sopocie Doda to to są takie rzeczy, które powodują że, że nie ją by uzyskać może ważne one dopiero papieros nie jest w ogóle nie palę więc, więc jest liderem takiego jeszcze od pierwszych działań w z pierwszych działań chyba nie wpadnie w Sopocie chyba gdzieś na Kaszubach natomiast dodatkowe kryteria powinien chyba była tak tak jest to bardzo jej, ale też daleka przez tak jak prezydent Clinton grzechy młodości, że natomiast tak dobrze żaden sopocianki poznaliśmy się ulice by zużyć te emocje są polskie są bardzo bardzo bardzo silne i rzeź, więc kwestia mam takie poczucie, że rzeczywiście, jeżeli mówimy o emocjach to dość wszyscy moi bliscy też mojej żony żona cmentarzach polskich zakładam, że też pewnie złoży swoje cielesne tutaj szczątki w Sopocie to jest jakaś rzecz, która wiąże człowieka z miejsc taka perspektywa, że gdzieś tam się pół żartem pół serio wiele to pokazuje to są rzeczy się z złożony skomplikowany, że się tam wracać znaleziono rzeczy wręcz za przeniosła się tak tej wyjechały z Sopotu tak oddały swoje życie się na razie zostały wezwane by powiedział ksiądz biskup da to na pomoc Polski, a jednak tak tak miał powrócić do soboty, chociaż to też to też jest skomplikowany już wykracza zdecydowanie poza tożsamość Gdańską gdyńską z polską trójmiejską w ogóle kwestia tożsamości na nas na wszystkich istot ludzkich to jest to jest kwestia tego, dlaczego właściwie tęsknimy ciężko coś o tym moim silnym związku emocjonalnym Sopotem to znaczy takie są, pod którego już chyba nie ma wyboru nowych stacji Sopot właśnie tam z czasów, kiedy miałem 1719 lat, a te są dzisiejsze czasami tam przychodzę przyjeżdża krzyczy tak obco zabrać zranionym Monciakiem ten fakt, że taki jest takie są pod zupełnie inny prawda zupełnie inny, więc więc, więc to co to też trudne chyba do dookreślenia natomiast jak ktoś 1 rzecz powiedzieć wyraźnie określa dla państwa zachodnie dodała żołnierz, ale od tego zaczniemy Azorro rozmawiamy właśnie o powrocie i tożsamości i Gdańsk kości to dzisiaj tak zupełnie przypadkowo składa Kolonia Gdańsk aleja Grunwaldzka 51 spotkanie z Mikołajem Trzaską o o książce Wrzeszcz autobiografię Mikołaja trzaski, ale tak też rozumie właśnie od rozstaniu o właśnie stawaniu się o budowaniu swej tożsamości muzycznej nie tylko także Mikołaj Trzaska spotkania o godzinie osiemnastej dzisiaj w kolonii Gdańsk tak pomyślał, że wrzucę to informacje o dziesiąte 40 biskup prof. Marcin Hinc pan prof. Jacek Friedrich się wielka loża Gdańska wcale jak pan prof. Jacek Fydrych i biskup prof. Marcin Hinc, czyli wielka loża pandemiczna Gdańska Gdańsk pandemiczna trójmiejską Ińska, który miejska k Risk w i przerwa w pewien wątek, ale jeszcze, zanim może do tego wątku to też czeka pierwszy papieros księdza biskupa koledzy zmusimy zapalenia w ósmej klasie i tak to nie smakowało do dzisiaj jest, ale w Gdańsku nie ja wychowywałem się w Warszawie także to było w Warszawie Wilanowie także pierwsze monity no tego doświadczenia nie mam za sobą pierwsze nie jest obcy drobne to jest bowiem to jakiś pierwszy substancji wektor jego wzrok leci nie wiem nie, a nie nic żadnych jak przygotowanie kosz róż co ciekawe nie jesteśmy innego pokolenia wyda u nas czuć się pary choroba szczytem ekscentryczności i prawda bankrutów oprócz oczywiście problemu, jakby kompotu jednak dodał to jest to zależy jak było specyficzne inne środowiska konie już walczył też nie było granic im żadnego buta brak nic takiego czy klej używany do klejenia i kilka do tego bez wątpienia agresywnie nie wierzyła, że i tak w specyficznej trafić te nadal się w przerwach panu prof. Lechowi, bo jeszcze ten wątek w przyjmujemy wynagrodzenie chyba w drodze do odbudowy taktach, bo ksiądz biskup mówił o odbudowie tak są takie właśnie społeczne czy filozoficzne bardzo jest to rzeczywiście w pełni zgadzam to był nazwiskach projekt wojewoda czy pewne przedsięwzięcie, które niewątpliwie miało na celu polonizację Gdańska nie ulega żadnej wątpliwości prawda i i to nawet co może się wydawać paradoksalne i uczą uczą się tutaj mówił że, że przejmie któregoś momentu to właściwe by kościół katolicki też zresztą uczestniczył w państwo przekazywało Kościołowi katolickiemu te świątynie to też było motywowane duży mówi to Polak Radosław komuniści Choszcz no cóż wydaje się, że sprzeczność, ale w tych pierwszych latach, zanim potężna ślubu Stalińska stalinowska została przekręcona w starciu oficjele po w procesjach Bożego ciała na początku prawda występowali komunistycznej i toteż ból myślę właśnie taką polonizację inną akcją da natomiast dla kultury sztuki uczucie najciekawsze jest to, że ten wymiar polonizacji ujawnią się w samej formy architektoniczne problem czy wyborze form to już słusznie mówił że, że odbudowano Gdańsk z wylotem 161718 wieczny barokowy renesansowy, a więc czasów przynależność do Królestwa koszt jego prawda do Korony natomiast jego kres dziewiętnastowiecznego absolutnie programowo nie odbudowywano co więcej nawet te budynki, które przetrwały często burzono, zostawiając właściwie tylko te w takim dobrym stanie technicznym byłoby marnotrawstwem burzyć tworzyć skoro skoro został czy jakieś budynki urzędów dużo się w Gdańsku zostało, ale tuż tuż po dziś 1 rzecz że te jak książkę napisałem odbudowy Gdańsk Wrzeszcz długo moglibyśmy mówić ale, ale ale, ale struktura ciężka i od razu odsyłam państwa do archiwum audycji tam znajdą państwo rozmowę z pana prof. Friedricha właśnie na temat odbudowy Gdańska i książkę też polecam bez fascynująca, a między nimi bawić się państwo, że był bardzo blisko, żeby tutaj stał też pałac kultury jak tak to prawda natomiast natomiast od co skoro archiwum można sobie mogę bardzo krótko powiedzieć, ale się też w tym kontekście naszych tożsamości bardzo ciekawe, bo pokazuje jak te kwestie są niejednoznaczne, że to krzyżuje to nie także 01 czarny biały, bo z naszej perspektywy to, że nasz kot w ogóle nie odbudowano tych trunków na historycznych niemieckich dziewiętnastowiecznych na barokowych renesansowych, zwłaszcza było dużo w Gdańsku neogotyckich to wynikało nie tylko niechęć do tego co posadzki krzyżacki niemieckie oczywiście kiedyś tak to w przestrzeni publicznej w ówczesnej prasie te argumenty bardzo często się pojawiają taki konserwator zabytków w Olsztynie chciał Lewski, który zresztą tak artykuł od Prusa cienie architektury ziem odzyskanych prawda natomiast ciekawe jest to, że z drugiej strony architektura tego czasu, która się, który mu 19 wieczne czy z początku dwudziestego roku oraz w ogóle nie płacenie ona jedno kodeksu relację w ogóle prostu to nie był ten moment, kiedy nauczyliśmy się dostrzegać tę wartość sprzedaży są takie w te różne paskudne przez przeładowane budynki, które wszyscy chętni by z miast swoich usunęli i są bardzo ciekawe relacje niemieckie zachodnioniemieckie jak już tuszkę to od dziś zaczyna przeznaczają Niemcy z Zachodu przyjeżdżać do Polski pisze reportaże piszą im wciąż Gdańską taki kłopot z Solidarności Polacy na tle wzburzonych nasz niemiecki Gdańsk tak odbudowują, że tak na oczy chcą pożyczyć niby takie polskie, ale tu się powtarza w kilku na takich relacjach tak i tak taka myśl, ale przynajmniej oczyścili gdańscy ohydnych w gigantycznych przeskalowane budynków Chełmiński prawda to jest ciekawe, bo pokaże to niekoniecznie motywacja, bo tylko narodowa, że to też taka motywacja estetyczna płeć to się nie podobał, ale też może chodziło bardzo szczegółowe rzeczy natomiast pokazuje to, że czasami rzeczywistość jak się tak głębiej to przeniknie to ona to ona jest bardziej złożona, a ten z faktem jest co takie ciekawe już nawet przykłady konkretne polonizacji, że tutaj staramy się odbudować to, żeby to, bo takie bardziej Polski prawda najwspanialszym przykładem, iż te są Arkady na końcu długiego Targu jak państwo już od złotej bramy ulicą długą minął tam Neptuna i będą szli w kierunku Motławy bramy zielony na samym końcu właśnie bezpośrednio przed bramą zieloną są takie 2 narożne kamienice po obu stron długiego Targu, które są, w których zastosowano podcienia dziejowe takie Arka nowe elementy, które w ogóle eksperci, którzy nie występowały już na pytania w tym miejscu prawda i które są właśnie takim sygnałem, że to jest takie spuszczone do Rzymu Arkady Kraków Sukiennice Kazimierz Dolny zza mórz prawda, więc więc, więc przed przez takie kroki pod próbowano nadać miastu trochę nową tożsamość jak już równo tożsamości prawda nową tożsamość czyszczącą te wszystkie, które jednoznacznie kończy kojarzył się właśnie niemieckość to na pewno to jest myślę o tym, że jeżeli chodzi też o budowanie tożsamości, a szczególnie w dzisiejszych czasach to jest taka próba zmierzenia się z przeszłością nie wiem temat w pojawiających się jako jako temat oczywiście wyborczy pewnie to to jest to są te są odzyskanie reparacje wojenne tak i to dziedzictwo także do przestrzeni kultury to też jest pewnego rodzaju beczka prochu, bo z 1 strony Polacy chcą odzyskać całą masę rzeczy czy od Niemiec czy od Szwecji czy od Rosji no ale w naszych zbiorach też są dzieła obiekty, które pewnie przynależą zupełnie, gdzie indziej teraz jak to w ogóle wszystko sensownie wymyślić opracować co za co na jakiej zasadzie, jaka jest cenzura czy wiemy, jakie są cezury, bo one obowiązują, ale to niekoniecznie jest coś co pewnie będzie z nami na zawsze jest nim nowy nowe sposoby myślenia, żeby jednak sięgać głębiej wcześniej o może wam się takiego przykładu, który mówi jak można daleko sięgać w tych rewindykacji ach to czasu, gdy już za uniwersytetem warszawskim wydziałem filozofii w latach dziewięćdziesiątych kościół katolicki wystąpił o zwrot tego budynku, który stał zabrane Kościołowi katolickiemu o powstaniu styczniowym czy test rok 1800 sześćdziesiąty czwarty, więc tak głęboko niektórzy chcą sięgać do reparacji to możemy się do potopu szwedzkiego możemy sięgać jeszcze głębiej i gdzie są granice tego myślenia, że akceptujemy stan, który jest Akcept akcja notowaliśmy granice z 1 strony na Wschodzie z drugiej strony na Zachodzie budowaliśmy od 1970 roku cały proces pojednania pojednania przede wszystkim z polskiej perspektywy z Niemcami później pojednania z Ukrainą i teraz wrzuca się w polskie społeczeństwo taką myśl, że to było wszystko tak naprawdę budowane na złych podstawach na złych fundamentach teraz powinniśmy wracać do tych Rambo tak naprawdę to jest odgrzewanie tych rano tutaj mówiliśmy o osobie, która idąc Gdańskiem czuje jeszcze ten zapach bólu temu ogromną straszną przeszłość, a nie próbuje dzisiaj budować nowych relacji w Europie to jest dla mnie bez wątpienia proces antyeuropejski przeciwko tej tożsamości, która dla mnie ma też duże znaczenie, gdy mówimy o naszym europejskim domu szczególnie w kontekście tego co się dzisiaj dzieje go politycznie to jesteśmy częścią Europy częścią na tu daje tylko mnie, ale wielu osobom jakieś poczucie bezpieczeństwa, że jesteśmy sami, że także tutaj tak blisko, bo jesteśmy bardzo blisko jednak o obwodu kaliningradzkiego czujemy się że, jakby coś stało to nie jesteśmy osamotnieni w naszych działaniach i nasza pomoc dla Ukrainy oraz nieprawdopodobne naprawdę na skalę europejską nie ma takiego nie było w rachunku Unii Europejskiej takiego aktu ogromnej pomocy, jaką my jako społeczeństwo daliśmy naszym sąsiadom to też burzy to, bo to rozpocznie się najpierw reparacje z Niemcami potem będziemy się, ale my monografia racji nie będzie to wiadomo tak, bo to nie jest tak, że ktoś reparacje płaci, dlatego że ktoś go prosi państwa niektóre osiedla reparacje one poczuje, dlatego że nie miał innego wyjścia z wyników albo przedłuża się przed uzgodnił powojennych znaczy to przecież zabrzmiały zatem już na gardle, czyli przegraną wojnę coś takiego tak, ale jeżeli zależy, żeby przez takie bardzo ogólnego już wtedy bazą PESEL i wchodząc do kwestii, które może są bardziej szczegółowy troszkę dotyczą rewindykacji dzieł sztuki racjonalne sur sztuki rolnika jest szczególnie ważnym elementem tego całego całego kolega sąd ostatecznie 1 dziedzictwa kulturowego dziedzictwa otwiera jeszcze w kolejce kościół katolicki w Polsce leki wydamy dajcie nam nasz obraz a, ale może to my mówimy, że przez 4 lat był w kościele był ewangelicki o jak w drugiej kolejce grają w ewangelickiej rodziny potem drugi władze drugi jeszcze ręce jeszcze Florencja oczywiście dla Florencji został namalowany Badi wsi zalana pod Florencją Leszno Legnica uratowała teraz natomiast natomiast mówiąc serio oczyszczono Spały przykład sądu ostatecznego trochę takim redukcja ad absurdum całego problemu natomiast, jeżeli mówimy o o otruciu realnie toczy to tutaj pan powiedział przez panie redaktorze, że ci płacą reparacji albo ci oddają dzieła sztuki, którzy są zmuszeni tak to wygląda i morzem niezależnie od tego takiego prawnego aspektu, który zresztą będzie rozstrzygany tak czy inaczej nie rozstrzygamy już któż nie jest niepewne że, który był, które mogą cokolwiek sensownego powiedzieć jak poprawnie wygląda natomiast proszę spojrzeć jak to wygląda w tej chwili na Zachodzie nad sporą skalę zaczynają się do windykacji i one są często zakończone powodzeniem np. rzeźby brązowe z Beninu prawda albo coraz silniej podnoszone przez Grecję kwestia Moore marmurów Elgina wywiezionych uratowanych de facto, bo pewnie już istniały, gdyby zdobycz muzeum przywieziono, ale ale, dlaczego zmuszeniu, bo poza tymi aspektami prawnymi czy takim ściśle politycznym jest też coś takiego zmieniające się tożsamość społeczeństw zachodnich i to poczucie poczucie pewnej krzywdy kolonializmu w zysku np. właśnie czarnych Afrykanów prawda stąd przewożenie dłuższych niezliczonych artefaktów sztuki czy coś więcej sztuki od lat dla Afrykańczyków wiele tych obiektów, które w tej chwili dzisiaj w gablotach są w muzeach całego świata Zachodniego to było przedmioty kultu prawda, ale wyrywanie serca dosłownie to zaś tożsamości tak daje więc, więc niezależnie od prawnych kwestii jeżeli, jeżeli będzie np. w Niemczech za 20 lat takie pokolenie wyrośnie ono stwierdzić, że to, że Niemcy się nie rozliczyli z polską taki czy inny sposób nie należyty oni sami będą zmuszać być może też pewna hipoteza prawda z tak niezależnie od kwestii prawnych być może będzie inaczej natomiast są takie procesy społeczne, które chciał brać pod uwagę one często toczą się niezależnie nawet czasownik w kontrze do prawnych uwarunkowań prawda możemy to nasze rozmowy po informacjach informacje o godzinie 11 już kilka minut wielka loża trójmiejska pan prof. Jacek Frydrych biskup prof. Marcin Hinc wielka loża trójmiejska dzisiaj biskup prof. Maciej chińscy prof. Jacek Friedrich przed informacjami czy może w czasie informacji rozmawialiśmy o sagach islandzkich, a w, a czy pan profesor śledzi islandzki seriale nie serwery islandzkich nie trochę kino islandzkie rzeczywiście, ale tak wytłumaczył, że słuchaczom do ZUS w oczyszczeniu z wyższych leczyli zagra już gruszki z pietruszki mówiliśmy jeszcze jakiś fascynacjach młodości oczywiście sagi Star islandzkie to była jedna z nich tak tak został w tym temacie pojawi się hala rozwoju też o comebacku w Kanadzie, którą pan redaktor z kolei jest związany jest dużo ciekawych wątków, które państwo niestety stracili albo stety historycy Nat, ale ad dzisiaj oficjalnie uznajemy od tożsamości też reparacjach wojennych, bo to jest jakaś część właśnie tego myślenia kto, gdzie ma prawo być, a jeżeli nie jest to, jakiego powodu czy z tego powodu należy mu się nie należą się dziś o odszkodowanie przyznam, że też wczoraj rozmawiam z kimś na temat książki, która okaże się bardzo ważna w kontekście Śląskiej tożsamości, ale w ogóle szerzej to tożsamości książkę Kajś i też myślą właśnie w kontekście tej trój miejską ości czy Gdańsk kości czy oddział razem osobno oczywiście jest o Kaszubach nie rozmawialiśmy, że prawda też jest bardzo ważny element już Gorzelika książkę tak rozróżnienie wydarzenie gorzej inną lepiej, jakie typy, jeżeli tak napisał, że ktoś także kontrast ostatnio książkę właśnie od tożsamości odwrotnie każda Zbigniewa Rokity Kajś opowieść o różnym rozkładu psią u nas mamy twórczość Pawła chylę, który opowiada o tych wątkach kaszubskich gdańskich przyszłości wydaje się też taka naj piękniej opisana rzeczywistość przedwojennego Gdańska kilka dni temu Paweł chleb, choć sześćdziesiąte piąte urodziny to jest taki nasz można powiedzieć właśnie Gdański pisarz, który próbuje tej tożsamości chylę czoła muszą w tej chwili czołowy przed Pawłem być, który opowiada o tym co Przeminęło i ścieraniu się trudnych wątków, bo ten wątek kaszubski jednak tutaj był bardzo obecny jednak ludność Kaszubska przybywała do Gdańska okresie i międzywojennym wcześniej też budują tożsamość, która była wielokulturowa to się wydawało pięknym elementem, który Miejsko, dlaczego wielokulturowość nie nie wydaje się nam wartościowa, bo myślę, że bardzo wartość, ale radni nie pytam panów, bo podejrzewam, że panowie się zgadza orzekł, że w wolności jest wartość, ale politycznie jak patrzę na różnego rodzaju nurty polityczne to raczej zachęca się do do takiego opowiedzenia 1 ze stron bez względu na to, że mówimy o jakiś kwestiach Niewiem moralności i etniczność ci ale, ale też poglądów politycznych także albo my albo albo oni my mamy lepszy plan nie ma nie może być także się w tym zgadzamy musisz się opowiedzieć drogi wyborco po naszej stronie i nie może być także dopuszczamy inne poglądy polityczne ekonomiczne religijne chętnie włączą, bo boją się, że to jest oczywiście też HaH temat na pewnie inne długi spotkań rafę ale, ale lepszy to jest taki jest jedynie jedno jeden z tych zatrutych owoców nowoczesności, że świat przed nowoczesną było wiele zresztą co nam się wydaje by poczuć gdzieś tam dekretuje wielokulturowość różnorodność źródeł, ale wszyscy po różnych stronach tych światopoglądowych czy kulturowych sporów właśnie wszyscy mają z tym gigantyczny problem właściwie myślę, że współczesny świat dąży do takiej polaryzacji setki bardzo wykluczających tożsamość jak wszyscy tylko może być tym jak wyznaje taką prawdę tutaj wszystkie inne prawdy stają się swoim twoim wrogiem myślę, że świat wbrew naszym wyobrażeniom ten przed nowoczesny był jakiś sposób rowy bardziej wielokulturowy bardziej naturalny sposób takie czytam recenzję książki naukowej, że autor opisywał los rodziny, która żyła w dziś 1617 wieku w Europie wprowadził takie rozległe interesy jak w tamtych czasach zdarzało zupełnie ponad granicami, bo właśnie o to też granicę paszport w związku z tą nowoczesne wynalazki woda takie tak jest co już raz zresztą właśnie też tożsamościach bardzo silnych zamykają i to rodzina składa się z dziesiątków ludzi prowadzących do interesów całej Europie i tak już nie pamięta też nie chce znieść nie chcę myśleć, ale ten autor przejrzał korespondencję tą rodziną prowadzi w 8 językach 7 językach różnych rada to po to, pokazuje, że ta wielokulturowość pod ziemią tak definiujemy kiedyś była w oczy były bardzo naturalne trasy już takim trzeba budować pielęgnować natomiast z Koroną w sumie od początku rozmawiał tożsamości Gdańska to myślę, że to pojęcie wielokulturowości Gdańska jest też bardzo silnie obecne w naszych debatach o tożsamości ostatniego ćwierćwiecza ostatni już nawet ponad 30 lat w Gdańsku, ale to jest też debata trochę kwalifikowane jak ty myślę, że Żyd najlepiej przywołać z Petera Olivera lewa kapitalnego siódmego niemieckiego chciał się już polsko niemieckiego Peter jest tak związany z naszym środowiskiem wiele lat spędził w Polsce też rodzinie związana z polską, że rzeczywiście one tak bardzo czekają przykładem historyka który, który myśli o historii z perspektywy nie taki jednostronny właśnie nacjonalizmu 1 drugiego polskiego czy niemieckiego to uczucie gdzieś gdzieś z takiej o wiele ciekawszy szerszej perspektywy Peter swoje publikacje wielokrotnie zwracał uwagę na to, że wielokulturowość, zwłaszcza pewnym mitem w odniesieniu do Gdańska Gdyni właściwie nigdy nie był wielokulturowy Gdańsk, a to znaczy dominowały bezmyślną w Gdańsku w ostatnich kilku stuleci od szesnastego wieku, że takie w kulturowe to było to było miasto niemieckojęzyczny protestanckie prawda i był jakiś tam mniejszość żyły, ale trudno mówić o wielokulturowości to prawda domieszka nie była taka wielokulturowość Lwów Lwów to bowiem wielokulturowe miasto prawda rzeczywiście ten jednak próby zawsze o to bardzo silny dominującą większość i w momencie, kiedy 3005. roku już mówiliśmy to się radykalnie zmieniło w czasie konferencyjnym w czasie etnicznym, toteż mimo wyroku, który dostał się z protestanckiego niemieckiego stał się Polski katolicki prawda i Peter jest rekrutujących się aktorzy prowokacyjne są też tak naprawdę kulturowy może przez kilka miesięcy czterdziestego piątego roku jeszcze było bardzo dużo Niemców już zaczął być bardzo dużo Polaków środowisku taka trochę prowokacja intelektualna, ale pokazująca, że ten problem wielokulturowości jest trochę mitem mitem, który rozumie Smith, który po osiemdziesiątym dziewiątym roku miał nam w Gdańsku budować takie wyobrażenie właśnie post nacjonalistyczna próba takie, że chodzi o jakąś nową fazę historii i Gdańsk jest dla nas takim egzemplarz takim cudownym przykładem świata innego niż ten świat nowoczesnych konfliktów narodowych etnicznych kulturowych religijnych tak itd. jakaś taka utopijna wizja świata w tym właśnie wszyscy się zresztą obok siebie znajdowali w pokoju zrozumieniu we współpracy to też nie jest do końca sprawdzono w środowisku doskonale pamięta spory luteranów kalwini stały prawda Zygmunta trzeciego gdzie, gdzie jedni bracia protestanci denuncjowali drugi braci procesami z protestantów Arce Kaczyńskiemu królowi polskiemu budowy czemu, żeby po prostu swoich interesów, gdyż tam coś z tą to są takie rzeczy które, które prostu pokazują, że historie zawsze o wiele bardziej złożona i my sobie ją próbują modelować wróci czy nie o to, żeby zrozumieć tylko po to, żeby w stworzyć taki po prostu dla nas będzie dziś użyteczny w tym być może nie ma nawet nic złego prawda dobrze, żebyśmy tego świadoma, że świadomy gdzieś tam lepiej sobie z tej gliny historii jako taką wizję, którą ma być dla nas pouczająca ma być dla nas przydatna nawet tym się godzę się jako historyk zawsze lubił, żebyśmy wiedzieli jednak, że to to jest pewna kreacja naszych czasów bardzo się na to, że mówimy jak mówił pan powiedział ksiądz biskup wiedział o o tym od tych wizji literackiej Pawła Huellego ja jako konieczny chciałbym odnieść do drugiej słynnej książki czy do drugiego słynnego gdańskiego dostał rolę robota zauważa sztywna Fina uciąć, dlatego że mówiła o tym momencie tego przejścia niemieckiego protestanckiego Gdańska w tym Gdańsk Polski katolicki jest ten moment dramatycznego tego cięcia 400 piątym roku to ja w lód już naukowo listę zajmowałem badałem źródła czytałem prasę lokalną itd. i próbowałem znaleźć jakieś takie różne pamiętniki, chociaż to ten wątek w tamtych czasach wcale nie był tak bardzo podejmowany trud wstydliwe rzeczy właśnie nie znalazłem nigdzie w źródłach historycznych zapisu tak sugestywnego i tak chyba prawdziwego jak właśnie słynny pójście Hannę mam Stefana Chwina stwierdził ktoś rozwala Wenda i ten rozwój fascynujący, bo to jest pokazane ciuszków cywilów w historycznych źródłach coś takiego nie może znaleźć, bo tak zewnętrzne tak ludzkie głębokości źródła tego nie wytwarzają prawda te, którym my jako jako badacze historycy zresztą poznajemy to jest wizja zetknięcia się polskiego przybysza ze światem niemieckiej kultury materialnej opuszczony przez niemieckich wygnańców tak to nazwijmy wstrząsający polecam wszystkim państwu, że nie ma czasu całość przy najmie rozwojowe w wrócimy do naszej rozmowy po informacjach pan prof. Jacek Friedrich biskup prof. Marcin nic w Trade tak wielka loża trójmiejska to prof. Jacek Friedrich blisko prof. Marcin Hinc tożsamość reparacje, ale też no właśnie sztuka jako element budujący tożsamość, czyli literatura w przypadku literatura, ale też architektura tak wyposażenie wnętrz kościelnych może chciał się 2 teraz takiego przykładu ostatnie historii Gdańska współpracy między kościół rzymskokatolicki w Gdańsku, a kością w bliskim w Berlinie i przekazanie Prandelli do kościoła Mariackiego w Gdańsku projekt ołtarza owej to nie było oparte na właśnie na kwestiach prawnych na rewindykację, ale na rozmowie ludzi którzy próbowali spojrzeć na wspólną historię i odpowiedzieć na pytanie czy rzeczywiście ten ołtarz powinien być dalej jednym z niemieckich berliński dokładnie wnioski berlińskich kościołów i 3 jednak powinien znaleźć się w Gdańsku i dobra Wola, bo to trzeba skoncentrować osiąga wagę ludzkiego w Brnie Brandenburgii zaangażowanie biskupa drugiego poprzedniego już emerytowanego biskupa i kontynuacja tego przez jego następcy biskupa szczebla na doprowadziła do tego rzeczywiście ta prawda wróciła w to historyczne miejsce też przykład właśnie, że można próbować ponad politykami i dogadać się po ludzku i zobaczyć, że rzeczywiście w kim się świadomość tego, że coś stracił, a w można, a z drugiej strony zbudować świadomość oczywiście, że to zostało zagrabione warto zwrócić to taki przykład budowania pojednania zupełnie wbrew temu co robią politycy, żeby antagonizować, żeby pokazywać nam właśnie ten i bilarda świat o tym pan redaktor tak mówił też proszę łatwo się wtedy rządzić, lecz czy w przestrzeni religijnej to nie jest podobnie jest podobnie właśnie część różnicę dlatego chciałem na koniec po moim ostatnim sezonie też 1 wielkim wyznaniem wszyscy chciałem być takim doświadczeniu, czyli tłumaczeniu ogólnoświatowe rady kościołów to jest ruch, który ma korzenie przedwojenne czterdziestym ósmy roku pierwsze walne zgromadzenie w Amsterdamie i dzisiaj oczywiście łączy on sześcian z całego świata z kościołów jak to się w oficjalnych dokumentach podaje protestanckich anglikańskich prawosławnych orientalnych tego stanu w wyjątkowych największa organizacja zrzeszająca właśnie ludzi, którzy chcą dążyć do jedności kościoła, której członkiem jest kościół rzymskokatolicki także taka dobrze, ale np. kościoły ewangelickie połączą się z innymi, a czy będziecie tym kościołem czy gdzie nie, bo my tutaj inaczej mamy innego założyciela my to mała, ale mamy tego samego jest za Chrystusa, który jest Jezus Chrystus nie był trzeszczenie mniej, ale był tym, który chował swoich uczniów i oni założyli kościół także jednak nie tylko oni NATO grona postawy w tym założyciela kościoła kościół stał założony w księdze zesłania ducha Świętego w świątkach, ale odwołujemy się do tego naszego wspólnego pana mówił, że pan kościoła Jezus Chrystus i czy, a jeżeli jednak, że był 1 większy kościół jest właśnie w świecie wielokulturowości wielu ordynacji czy potrzebne jedność organizacyjna jedność duchowa to jest pytanie, które w w tym projekcie nowoczesnym w tym wartę wraca wolności oznaczał jednak negatywne konsekwencje tragiczne w trakcie nowoczesnym tak, ale myślę życie po nowoczesnym czy po nowoczesnym świecie rzeczywiście, gdy ta tożsamość jej, nawiązując do chociażby Zygmunta Baumana do pojęcia tych Liquid, a Identity płynnej tożsamości czy jestem potrzebna organizacyjna jedno 1 instytucja kościelna czy nie dla nas ważniejsze to, że potrafimy się wspólnie modlić w różnych kryta normalny za brak organizacji albo zamarzną, kiedy są oszczędność jest chyba niewyobrażalne dla współczesnego świata co NATO na brak organ wreszcie dali przykład to niewyobrażalne dziś może ponownie po nowoczesnym świecie, ale ponownie, że możemy sobie dawać ładny przykłady porozumień tak dalej, ale wszyscy wiemy, że tak naprawdę też podzieleni na wszelkich młodzież jesteśmy na wszystkich możliwości nagłośnienie właśnie spotykamy się na wspólnej modlitwie czy jak hasło świat rady kościołów w pielgrzymowaniu na rzecz sprawiedliwości pokoju podejmujemy wspólne inicjatywy ekologiczne i i dopiero niedawno to też mówię w imieniu księdza biskupa dopuściliśmy uznaliśmy, że kobiety są równe nam mężczyznom wprowadziliśmy w naszej Polsce można dalej, gdzie na bal w innych krajach dwudziestym pierwszy wieku niewyobrażalne no bo to jest proces synodalny trzeba przekonać nadał ów, że kobiety są ludźmi nie są ludźmi są panie redaktorze, że ten tradycję kościelną otacza tak powiedzieć, która nie dopuszcza ordynacji kobiet można przezwyciężyć i dzisiaj jesteśmy z tego dumni, że ja chciałabym zawsze dumny z tego, że koczowania w Skardu w planie trochę obciach, że tak późno, a obszar był no wy też było ciasno, ale cieszmy się z tego co mamy i tego, że właśnie takie zgromadzenia to Karlsruher pokazuje, że 8 z całego świata dzielą się swymi doświadczeniami i będą bardzo różnych tradycji Borka duchowość przejścia z Pacyfiku jest znacznie inna od naszej europejskiej, że rozmawiamy modlimy się jesteśmy wspólnie na nabożeństwie i jesteśmy w stanie realizować wspólnie ważny projekt tych ponad instytucje te właśnie świat po nowoczesnej, który pokazuje, że w pewnych obszarach ta instytucjonalna jedność nie jest najważniejsza ważność jedność duchowa wszak to mówi hasło w skal strome ekumenizm serc to, że szkolenie jest ważna to może zlikwidować mówi oszczędnością ekologia i w to jest chyba w dla RAŚ myślały, że mówiąc serio wiem pan redaktor dziś wiemy, że wiele pocieszać zawsze tutaj ja i aparat paradoks wszystko Szwed natomiast natomiast nie dość, że to mówimy o 2 rzeczach dla mnie stały w tej rozmowie ważny pierwsza rzecz to jest to, że z 1 strony hołubi różnorodność to wielokulturowość targi różności rozmaitość da i a wobec, kiedy te właśnie mowa o tym, że chrześcijanie też tę różnorodność wielorako prezentują to nagrywanie to dokuczyć jeszcze mniej, bo te miały się, że nabyte jedność duchowa, który dyskutuje mówi rzeczywiście wyda ważniejsze niż to organizacyjna i na pewno drzemie wojen religijnych brzemieniem straszliwym także także na naszym europejskim kontynencie przestrogą dla każdego chrześcijanina każde w ogóle bieżącego, a także innych innych religii natomiast tym też też coś co w rodzaju wojny religijne czy mamy dzisiaj no ale ale, ale to jest przestroga dla wszystkich i ta jedność duchowa na pewno już bardzo ważny już takie wysokie tutaj to wchodzimy natomiast jeśli mówimy o organizacji to w to nie oszukujmy się świat nowoczesny świat niesamowicie zbiurokratyzowane dotąd nie ma takiej możliwości, żeby nagle nagle kościoły wyskoczyły z pewnej logiki która, która sprawia, że wszystko ulega niewiarygodnym razem przesadny potężny biurokratyzacji oczywiście można być tak realistyczne jak kościoły dadzą przykład pytanie czy przetrwają prawda czy człowiek nowoczesny w ogóle w stanie funkcjonować poza myśl biuro oraz świetne do świata pytanie, bo to jest pytanie o to co jest wartością oni, że wartością jest to co dzieje się, gdyby w wewnątrz człowieka albo pomiędzy ludźmi czy wartością jest dożywotnia, a pensja i wikt opierunek koszt człowiek jest człowiek nie jest z powiek życia lub udział również czarno-biały obraz przełożyć się ze schyłku życia luterańskie tak chwaleni, ale myślę, że to znowu znowu w morze konserwatysta staram się patrzeć na człowieka na jego dzieje innego natury w sposób realistyczny myślę że, że realizm realistyczne podejście do człowieka pozwala uniknąć takich skrajności, że w pewnej równowadze co znaczy zdrowym rozeznaniu rzeczywistości jest sedno naszej egzystencji, a oczywiście są takie fascynujące postaci, w którym które, które też o w Święty Franciszek to lecą czy któryś rzuca wszystko, który który, który zresztą jest jest takim wzorem jakieś szaleństwo Bożego powiedzmy tak natomiast natomiast zalanie organizacja też Ross lata, ale o to chodzi na trudne, bo trudno wyobrazić by wszyscy ludzie na świecie byli świętymi Franciszka czy wyprodukujemy my podziwiamy takich ludzi, dlatego że są tak wyjątkowi, a człowiek jednak system istotą taką też konformistyczne i oczywiście pewien ideał jest ważny natomiast ideału w człowiek wierzącym wie, że ideału na tej ziemi się nie osiągnie to jest istota problemu prawda jest to częsta rozbieżność branże, jeżeli ta tak, abyśmy niektórych biskupów nie wiemy jak zagrożenie ja myślałam, że żadne nie panie redaktorze wiemy co pycha pycha jest straszliwym, żeby uparta jesteś grzechem natomiast, że mówimy serio to myślę, że wszelkie dążenia nawet bardzo serio teraz już po, że wszelkie takie dążenia do stworzenia idealnego świata tu na tej ziemi zawsze kończyły krwawą łaźnią, że nie zdarza mocno daje to jest to i tak to jest coś co pewnie, ale uzupełniono w TOZ w jechaliśmy daleko od Darwina przyznawane Jezusa skierowane do poszczególnych osób co im zapewniał bezpieczeństwo poczucie bezpieczeństwa poczucie dowartościowania oraz wzór serdeczne, ale pamiętajmy też, ale pamiętajmy też w pełnej uczciwości, że to miała być lokalna organizacja to nigdy nie było przewidziane jako międzynarodowa organizacja to taka takiej wiedzy nie posiada pan posiadać wdową pomysł na tylko ona jest uniwersalnie, lecz wasze biuro może rozwiązać Pawła nie, ponieważ kolejno rozwinie Wiera ja nie wywoływały obawy, gdyby zmieni tak, ale rację miały leży erozja jest Osadnik dalsze czasowe wspieranie rozwoju Jezusa podkreślano pełne lokalność teksty, których Jezus przekracza jednak judaizm spotkania strofy inicjatorką jest spotkanie Samarytanka Samarytan nam do wartość sama jak Ameryka nie zawarła z Amerykanką sanować dla środowiska w Martinie spotkań spotkań, bo sama także spotkanie innej osoby nie oznacza, że organizacja, która buduje lokalnie jest przeznaczony dla wszystkich nie ma zatem jest jest to przesłanie, że jak przekracza na granicę udaje mu zdecydowanie to nie jest tylko ponad Paweł irytacja nad zmianą Alicja tez do znalezione interpretacji dobry ja się wtedy ideologiczny spór nie włączą mamy 2 specjalistów także w tych dobrze kończymy albo wrześniu formacji niestety jakoś bez, bo tak ten nieszczęsny sąd ostatecznymi fascynuje ostały się jakoś w ślizgu aż do muzeum Narodowego w najbliższym czasie, jeżeli pan załatwione dobrze to proszę nasłuchiwać Szanowni Państwo biskup prof. Maciej Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca szczecińskiej Akademii Teologicznej w Warszawie pan prof. Jacek Friedrich historyk sztuki dyrektor muzeum Narodowego w Gdańsku też Instytut historii sztuki Uniwersytetu gdańskiego dziękuje informację dziękuję bardzo, o godzinie 1140 dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA