REKLAMA

"Węgla nie ma". Początek sezonu artystycznego w Teatrze Śląskim

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-09-15 11:40
Audycja:
Czas trwania:
14:09 min.
Udostępnij:

Robert Talarczyk - dyrektor Teatru Śląskiego w Katowicach oraz Jacek Jabrzyk - reżyser teatralny byli gośćmi Marty Perchuć-Burzyńskiej w Kulturze Osobistej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska już jutro w teatrze śląskim w Katowicach prapremiera tragifarsa Przemysława Pilarskiego pt. węgla nie ma w reżyserii Jacka ja Brzyka wicedyrektor teatru Zagłębia w Sosnowcu Jacek Jabrzyk dyrektor teatru Śląskiego w Katowicach Robert Talarczyk są dzisiaj gośćmi kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry dzień no i węgla nie ma właśnie wszyscy węgla szukają, a podobno wiecie, gdzie węgiel jest pewien zastanie teatru Rozwiń » Śląskiego nie i tutaj gramy spektakl, który ma prowokujący tytuł jak zawsze jesteśmy krok do przodu w teatrze śląskim, ale poważnie mówiąc cieszę się bardzo się na tę cieszy się bardzo na tę współpracę, ponieważ współpraca, którą kontynuujemy nie wymyślił Jacek i niemiecku i razem wymyśliliśmy, kto pierwszy rzucił hasło to już jest odległa przeszłość pierwszy rzucił Węgier rasach, a teraz kontynuujemy współpracę i premiera tego spektaklu, który właśnie mówimy, czyli węgla nie ma to jest kolejna premiera tym razem w teatrze śląskim w ubiegłym roku w ubiegłym sezonie na scenie teatru Zagłębia Robert Talarczyk wyreżyserował tekst Zbyszka Rokity czynnika, który dzisiaj oczywiście gramy cieszy się dużym powodzeniem bardzo serdecznie do surowca na ten spektakl państwa zapraszam, a my jesteśmy przed premierą nie jest spektaklem prowokacyjnym tytule venga nie ma na prowokacja wydarzyła się dość przypadkowo tytuł powstał chyba za 3 lata temu jak zaczęliśmy rozmowy na ten temat na początku zastanawialiśmy się czy to jest dobry tytuł tak jak mówiłem, że nie jest dobry tytuł może powiedzieć głośno nie tylko nas na wszelkie pirackie tytuły znakomity no i namówili mnie, żeby ten tytuł zostawić, a potem, kiedy się okazało, że naprawdę węgla nie ma nie wyszło na to, że po prostu w teatrze śląskim jesteśmy prawnukami tak naprawdę jest usługa jest dzisiaj Szekspirowskiego dobrze zawarta Talarczyk, który nas do tego projektu zaprosiły, które nas tutaj gości ja za chwilę pytam panów bardziej szczegółowo spektakl, ale chciałbym jeszcze wrócić do tego projektu Zagłębie Śląsk, którym trochę panowie już powiedzieli co jest celem tego projektu być może nie wszyscy w całej Polsce wiedzą myślę, że celem jest przede wszystkim zakopywanie pewnych różnic animozji które, którzy na Śląsku Zagłębiu mówi, że po prostu myślą ZAiKS i Zagłębiacy mają do siebie jakież on się mówi kolokwialnie natomiast to jest oczywiście pokazujemy, że to jest nieprawda, że nam bliżej często do Zagłębia, które jest nie wiem 10km od Katowic niż do Zabrza czy Gliwic, które są 3040 km ani leżą na Górnym Śląsku myślę, że dyskusja problem mentalności energii i takiej ludzkiej przyjaźni pomiędzy nami musi go prostytutką mówią lubimy to jest myślę, że istotą tego wszystkiego, a te zakopywane różnic jest drugorzędna, ale też pokazywać, że jest nam tak naprawdę do siebie dużo bliżej niż mogłoby się komuś wydawać i historyczne animozje, jeżeli nawet istnieją domy pokazujemy, że ono można je lekki żartobliwy sposób ukazywać na scenie i otworzyć tego jak działa bowiem istnieć w dobrze, czyli nie tylko dodam, że w Polsce Anno Domini 2022 jest to sprawa dość niezwykła, bo w Polsce podziałów, które są, które się pogłębiają taki projekt, który ma na celu właśnie pokazanie, że sąsiedzi mogą się robić mogą siano mogła się szanować mogą ze sobą fajnie żyć tworzyć fajne relacje jest naprawdę chyba takim spektaklem takim pomysłem takim projektem na ten czas na dobrze teraz więcej o spektaklu główny bohater Zagłębia, czyli Edward jest prywatnym detektywem, który tak sobie wyobraziłam niczym Dante w Boskiej komedii przemierza poprzemysłowe świat świat naznaczony również post transformacyjnej traumą co wynika z monologu otwierającego spektakl, czego szuka, jakie pytania sobie stawia, przemierzając ten apokaliptyczny krajobraz no właśnie jasne przedstawienie nazywam autor Przemek Pilarski powiedział, że jest to tragifarsa ma rację, bo rzeczywiście staramy się o rzeczach poważnych mówić z dystansem śmiesznie o rzeczach śmiesznych dodawać im szczyptę powagi natomiast ja sobie nazwałem ten tekst taką fantazję detektywistyczną fantazję, dlatego że z 1 strony oczywiście to wszystko jest zakorzenione w rzeczywistości tam się pojawiają Echa wydarzeń tutaj na Śląsku Zagłębiu, ale też w Polsce, ale też poza polską jest dużo ludzi do tego co się dzieje w ogóle na świecie, ale te wszystkie fakty są przetłuszczone przez wyobraźnię przez fantazję Przemka Pilarskiego, czyli autora, który tworzy teksty takie mozaiki popkulturowe sięga do różnych tekstów kultury do popkultury i to wszystko miksuje, tworząc jakieś się niezwykłe rytmicznie zjawiska tekstowe tak to nazwał mnie, więc to fantazja natomiast detektywistyczna tak jak pani powiedziała głównym bohaterem jest detektyw, który jest zatrudniony przez Zagłębiaków w związku ze zniknięciem Ślązaków ma za zadanie odnaleźć w i przymierza rzeczywiście Śląsk w poszukiwaniu Ślązaków, ale ta podróż nie jest tylko pod podróżą fizyczną podróż geograficzną jest także podróżą mentalną jest podróżą wgłąb bohatera on tak naprawdę zwykły jak to w dobrych powieściach firmach detektywistycznych bywa tak naprawdę główną zagadką jest on sam jego problemy nie arze pochodzi stąd to te problemy oczywiście przykładają się także także na ten region w związku z tym na taką podróż z głównym bohaterem i na jego spotkania dość niezwykłe spotkanie z różnymi ludźmi bardzo państwa zapraszane w nie będziemy polować czy też będziemy z dużą dobrze myślę, że podróż warto wynika, że nie będziemy polować, więc ja już wiem, gdzie tych, gdzie Ślązacy się znaleźli w waszym spektaklu, ale rzeczywiście zostawmy tutaj do odkrycia ten fakt naszym słuchaczom, czyli mam nadzieję również publiczności teatru Śląskiego w Katowicach ja jednak do tego wątku jeszcze stosunków Górnego Śląska Zagłębia chciałabym wrócić no bo wokół tego jednak ten spektakl się gdzieś tam kręci padają takie słowa ZUS detektywa Edwarda w pewnym momencie bez węgla nie ma Ślązaków, aby Ślązaków Zagłębiaków nie ma, czyli no takie podsumowanie tego, że te różnice są konieczne, żebyśmy w ogóle byli współ żyli tak, ale chciałem wiedzieć, że ten węgiel jest z pewnym terminem my mitologiczny odrobinę, bo oczywiście Zagłębie również żyło na węglu nie wiem za ogólny zapis jest Zagłębie miedziane, które żyło też, że w sensie na węglu brunatnym, ale też, więc jest pewna metafora tego czy, z czym się kojarzy Śląsk nowa kłaść się z węglem na ulice by było, gdyby tego węgla, czyli na zachód czy, ale przede wszystkim pewnej mentalności pewnego sposobu patrzenia na świat pewnej historii, które dużo bardziej skomplikowana niż w innych miejscach w Polsce zabrakło i co byśmy my zrobili z tym nie, z czym się Śląsk kojarzy, więc bardziej o to idzie rzeczy bo, gdybyśmy np. tego Śląska nie mieli, który przypominam jest zaledwie w granicach Polski od 100 lat, a 6 latka nie było, więc to jest taka opowieść o pewnej inności o tym jak warto z inności ami rozmawia Nowak warto siebie upiększać o to, że ktoś jest inny, bo my jesteśmy tak na takim etapie w Polsce dzisiaj wszystko równo mamy do pewnego poziomu prawda, a Śląski z innej to jest ogromna wartość zawsze o tym będę mówił na koniec dyrektor Radia jako Ślązak, że można być Ślązakiem rzecz w tym kraju mówi o sobie, że jest się mniej lub bardziej inny to moim zdaniem Jacka, który siedzi koło mienie i Ślązakiem ubogaca i że to jest fajne ani nie fajne, więc po prostu pielęgnujmy fakt, że ten węgiel czy jakaś metafora chińska jest, że tak jak tu, parafrazując pewne powiedzenie jest plusem dodatnim w ujemne tego całego przedsięwzięcia, którym jest m.in. właśnie to przedstawienie w dobrze najważniejsze jest co, że plan jest taki, żeby zwyciężyła miłość, czyli najbardziej odnawialne źródła energii to już chyba hasło, którym reklamuje się ten spektakl w całej Polsce w no tak brzmi ono dość banalnie ale jakby się tak naprawdę nad tym zastanowić to do tego się właśnie dojdzie do takiej kwintesencji, a właściwie takim mottem tego spektaklu mogłoby być to zdanie, które pani zacytowała to znaczy właśnie, że jedno bez drugich może nie to, żeby nie istnieli, ale na pewno byliby długości są częścią jakiegoś takiego nie tylko zewnętrznego, ale też wewnętrznego pejzażu i jak tak ten spektakl jest takim trochę to co by było, gdyby myśmy sobie tak zaczęli gdybać i wyszło nam, że ta strata wcale nikomu do niczego się nie przysłużyła wręcz przeciwnie to jest chyba taka kwintesencja, która wzbogaci, o której warto pamiętać, że im bardziej jesteśmy skomplikowanie bardzo jesteśmy różni tym fajniej dla nas wszystkich nie rozpływają się w tej równości i tam tylko pielęgnujemy swoją indywidualność duch chodzi o Ślązaków, ale też różne mniejszości o inne patrzenie na świat wtedy im bardziej jesteśmy skonfliktowani nasza społeczność ciekawsze kolorowe bardziej interesująca atrakcyjna dla innych, ale przez to wszystko właśnie jeszcze ten spektakl nabiera charakteru uniwersalne tak to łączy je tutaj mówimy w wymiarze lokalnym śląsko zagłębiowskiej tak naprawdę gdziekolwiek nie odwrócimy głowę już, którą już którąkolwiek stronę w Polsce nie spojrzymy to myślę, że ten temat jest także aktualny nie tylko w Polsce tak nam jeszcze raz na świecie w premiera węgla nie ma w najbliższy piątek, czyli już jutro kolejne spektakle w kolejnych dniach, a jeszcze warto też moim zdaniem zaznaczyć, że główną rolę Zagłębiaka Edwarda HH zagra pochodzące ze Śląska aktor starego teatru w Krakowie, proszę bardzo, Michał ma nic na to jak Michał Malisz bardzo się do wzrostu Jackowi jednak złą powie więcej pracy z Michałem pewnie domyśla się jako dyrektor Duszyńskiego zrazić się, że kolejnego Ślązaka przytulamy do siebie w sensie metaforycznym sprawdziłem, że na naszej scenie pojawi się kolejna osoba, która nie dość, że go do Osiński to jeszcze treściami się z z tym regionem czuje się Ślązakiem mam nadzieję że, żeby ich auto potwierdzi, że opóźnieniem Grażyny drugi oprócz szyby Marcina g, a Darka Chojnackiego, którzy przecież mniejsze Agnieszki ryzyko, którzy są Ślązakami robią ogólnopolską karierę to teraz również na scenie teatru Śląskiego po raz pierwszy pojawił się Michał Majdić głównej roli no i mam nadzieję, że będziemy dalej współpracować, bo to jest również dla mnie ważne, żeby zapraszać osoby, które są ze Śląskiem związane i utożsamiałem się z tym PiS jedną z ról także zagra i toteż podkreślmy ukraińska aktorka, która od niedawna pracuje w teatrze śląskim tak kałasznikowa to jest aktorka, która w wyniku wiadomych zawirowań znalazła się w Polsce najpierw w Zagłębiu jest rezydentką teatru Zagłębia od niedawna jest etatową aktorką teatru Śląskiego w Katowicach za co ukłon w stronę Roberta od osób gest tak dużo zaprosiła do współpracy miano oraz, że była projektem, że tak robią robią są łamane dieta aktorki i rzeczywiście robią projekt, ale obie są też tutaj na etacie wiadomo, że ta jest sprawą taką niezwykle wielu powodów istotną dlatego wielkie dzięki i szacun za ten gest dziewczyny są naprawdę Super akacjowa Bukowa trafiła do tego spektaklu właściwie w momencie, kiedy Robert zdecydował się przyjąć na etat i rady przyszedł do głowy nam realizatorom pomysł, żeby ją właśnie tą to jej obca to mniej ukraińską wykorzystać w spektaklu gra postać, która w pewnym momencie mówi mówi bardzo ważnych dla tego spektaklu monolog, który ten monolog powoduje, że nagle cała fantazja całe wariactwo staje się rzeczywistością to bardzo brutalną rzeczywistością ten monolog w ustach pięknej drobnej filigranowej dziewczyny jest naprawdę przejmujące przeżycie państwo będziecie mieli okazję sami to zobaczyć ocenić bardzo wam dziękuję jutro w teatrze śląskim proszę państwa w Katowicach prapremiera tragifarsa Przemysława Pilarskiego węgla nie ma w reżyserii Jacka ja Brzyka, który był dzisiaj gościem kultury osobistej wicedyrektor teatru Zagłębia w Sosnowcu bardzo dziękuję dziękuję i był z nami również dyrektor teatru Śląskiego Robert Talarczyk bardzo szybko nam zostało dosłownie kilka sekund 17września, czyli w sobotę najbliższą dzień po premierze czeka nas wyjątkowa noc, czyli dwunasta noc teatrów metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej i główne obchody będą miały miejsce w Sosnowcu, ale również w Katowicach w innych miastach będą się działy różne rzeczy także zachęcam państwa serdecznie, żeby zapoznać się z tym programem Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacje to w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA