REKLAMA

Poetycki piątek: haiku

OFF Czarek
Data emisji:
2022-09-16 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejszy program piątek, a więc szczypta poezji którą, której dzisiaj będzie więcej opowiadał i mam nadzieję też czytała recytowała pani prof. Beata Śniecikowska z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk dzień dobry pani profesor dzień dobry panu dzień dobry państwu w będzie szczypta, a nawet sporo szczyt to jest dobre słowo na Orlenie tego, o czym będziemy mówić co będę czytała w Rozwiń » kalendarzu jeszcze dodam jeszcze w takim duchu festiwalowym, bo w Gdyni trwa festiwal polskich filmów fabularnych, czyli rzesza udam się do szczebel kilka filmów i zobaczyłem film, którym od tygodnia chyba zachwycają się wszyscy w Polsce przynajmniej na takim poziomie deklaratywnym mówiąc o wielkim sukcesie Polski chodzi o film chleb sól w reżyserii Damiana kocura, który w na festiwalu Wenecji powrócił z nagrodą specjalną jury sekcji Horyzonty także myślę, że ten zachwyt jest w pełni zasłużony nie będą palą więcej, bo z pewnością, gdyby nie da się uciec od recenzji opowieść o tym filmie także znajdą państwo całą masę informacji w przestrzeni informacyjnej natomiast to naprawdę i zasłużona nagroda i zachwyty zasłużonej naprawdę wspaniałe kreacje aktorskie humor, ale też jednocześnie sporo tak takiej takiego takie próby uchwycenia emocji świetna robota reżyserska także 2 i punkt szuka już mam budowę 2 niezbędne, aby wracamy do szczyt szczyt różnorakich, czyli poezji w takiej formie bardzo minimalistycznej najbardziej minimalistyczne można by rzec cha i tutaj dochodzimy właściwie do pewnego stereotypu, ale da nam się zaczęło będziemy mówić o haiku, a zatem rzeczywiście takiej poezji, którą tak się widzi prawda, że już mniej nie można albo no chyba nie można 575 lat w tym układzie no jakoś zapożyczonym z Japonii natomiast to jest rzeczywiście najbardziej minimalistyczna poezja to jest istotnie poezja najprostsza no to można się zastanowić, ponieważ te wspomnienia od tego chciałem zacząć, ale początek właściwie jest dobre Tutak jeśli te stare od końca pierwsza rzecz bardzo proszę to jest pierwszy, że to jest wszystko takie najprostsze najbardziej minimalistyczne tymczasem jak sobie na potrzeby naszego spotkania z Wylatowa łam tani prąd tani dr Agnieszka Żuławska media, której będę, do której przekładów i której rozpoznania będę pewnie jeszcze trochę dzisiaj mówiła pisze tak jak niska znakomita tłumaczka haiku ja nie jestem japońską, więc będę chciał bardziej skupić na tym co w Polskiej poezji, ale jednak musimy od tych japońskich kontekstów zacząć i pisze tak je łaska media i wyrafinowanie i kunszt tej poezji poezji japońskiej, ale także haiku polegał m.in. na pewnych trudno uchwytnych przenośnia ach, nad tradycją ustalonych epitetami ach, oraz na kojarzeniu dalekich nawet pojęć przez używanie w tekście odpowiednich wideo g słowa mogły być zapisane znakami podobnym dźwięku, lecz innym znaczeniu nie jak nie mamy do tego dostęp dalej do wartości estetycznych traktowane w szkole Basia nauczyli tego ojca założyciela klasycznych haiku i traktowanych jako tradycyjne można zaliczyć figury stylistyczne np. tato, czyli porównania lub aluzję oraz podobne do nich Contador sztuka cytowania polega ona w oczy na zręcznym wykorzystaniu węzłem własnym utworze frazy pochodzących z klasycznej poezji co świadczyło o znajomości i pozwalało przywołać temat obrazu czy nastroju zawarte w całym utworze, skąd cytat pochodził dalej mogą przemilczeć nie sens przemilczenia w ujęciu Norwida bardzo odpowiada estetyce ciszy, w której konkretyzuje się japońska strofa haiku lub białej przestrzeni na rysunku tuszem Kakę gotowa a gdzie słowo staje się osią, wokół której używają 2 konteksty znaczeniowe np. słowo marcu odczytać można jako sosna najczęściej samotna lub jako czasownik oczekiwać najczęściej osoby ukochanej, a więc jest to słowo spinająca swym brzmieniem 2 odległe znaczenia dalej en go, czyli różnorodne słowa lub morsem my kojarzące się ze sobą podobną treścią głębszych warstwach znaczeniowych wreszcie akurat to oba słowa atrybuty nadające następującym po wyrażeniu szczególną wartość antyczna dorzućmy do tego literackie są nas ono ma to ferie znaczenia radną Homo ochronie no metafory KE bazującą właśnie na odniesienia kulturowych do tradycyjnych tekstów wizualnych i słownych japońskich zaiste, lichy mamy do tego dostęp w przekładach przykładach, które przecież również właściwości języka japońskiego języka, który w no np. nie rozróżnia liczby pojedynczej mnogiej, w którym nie występuje kategoria przypadkach tak rozumiana jak u nas odpowiedniki powiedzmy odpowiedniki przypadków tworzy się przy użyciu artykuł, gdzie pomija się bardzo często podmiot, gdzie wreszcie formę czasownika bywają bardzo złożone informują o powiązaniach pomiędzy osobami stopniu szacunku, że pamięć pomiędzy nimi, gdzie orzeczenie to pojawia się na końcu zdania, gdzie jeszcze haiku mamy ziemniaki radzi, czyli tak jak sylaby ucinając, która często rozdziela słowa i pozwala czy wymusza wręcz wieloznaczność wieloznaczne wymusza wieloznaczne odczytanie treści zaiste, z tym niespecjalnie możemy sobie poradzić, ale świadomość tego, że ta najprostsza poezja tak naprawdę jest bardzo głęboko zrośnięta z kulturą Japonii także Inter tekstu realnie jest nią zrośnięta myślę, że trochę pokory lekturą owej nam może przydać to z 1 strony, a z drugiej strony no pozwoli popatrzeć na te haiku czy teksty takich wcielone haiku nie da zielone High odpryski od dźwięki czy wreszcie na teksty, które jakoś się tą poezją inspirują, ale przecież wyrastają są tego świadomy wyrastając podglebie ja europejskiego polskiego po amerykańskiego można by tutaj oczywiście mnożyć epitety pozwala nam spojrzeć trochę inaczej, jeżeli pan pozwoli, bo mamy czy ty chcesz, żebyśmy cytowali taka jest też poetyckiego piątku idea zaczęła znowu od żuławskich media od jej przekładu tekstu Basia, a właściwie 2 przykładów, które łaską MEN podaje jako równoważne posłuchajcie państwo jak bardzo się od siebie różnią jesienny zmierz na suchej gałęzi drzewa posępny usiadł Kruk pretekst jesienne Zmierzch skrótami obsada suche gałęzie drzew dużo bardziej metaforyczny prawda do tego, że łaska do kraju działa bez bardziej charakter został lekarza bici zapadać Kaczą nie w pięknie to panu idzie gości mogło MON rewiry inne rewiry kierować np. Darek Brzóska w Ruszkiewicz jego państwo do hali towarzyski między innym tak jest, do których m.in. Staszek stolika zrobił muzykę można sobie spokojnie poszukać Walendziaka marzył jednak zaraz dworze nie można tak i James Bond James Bond tak bardzo doskonale zna doskonale pamiętam tę płytę nota jest w kraju zdali Charków Charków stają się dzisiaj tam jeszcze wielu innych twórców związanych m.in. z trójmiejską sceną Real tak nowy Adamowicz dokładam no teraz nie przez te przychodzą szybko i patrzy na półki gdzieś ta płyta w porę montowni bałaganie znaleźć nie mogę zad jeśli pan pozwoli na chwilę zostawi Charków lista jeszcze zrobić data mechanicznego swoista zmierzchu nadal zamierzają możliwe informacje mówimy pani Kasia już bieżącą informację zmalała, ale tak, że zaś wraca po informacji jak dzisiaj haiku Szanowni Państwo pani prof. Beata Śniecikowska Instytut badań literackich Polskiej Akademii Nauk Piotr poetycki piątek poetycki piątek dzisiaj haiku pani prof. Beata Śniecikowska z Instytutu badań literackich opowiada recytuje czyta przed informacjami wspomina pani Haykush Brzyski tak też taki projekt muzyczny Charków lista, jeżeli darzy pan jestem, że dobrze pamiętam też w ogóle przezabawna historia związana z tym, kiedy ta płyta ukazała się Darek Brzóska szóstym w ciągu Darek Brzóska ani nie wcześniej chyba w szóstym ja mam na płycie, którą w tzw. międzyczasie odnalazłam stoi w 2006, a przygotowywana w latach 20002005, ale tak przerwałam panu nie ma takiej bardzo duże kończy, jeżeli dobrze pamiętam, jeżeli dobrze pamiętam to kiedy ta płyta ukazała Darek Brzóska był niezadowolony z jakości druku okładki i podawał po prostu kolory poziom 2 nie tak miało być ich pierwszym tematem było tak nie 300 egzemplarzy w no one tam trafił do sprzedaży, ale już domagał się żeby jak by jeszcze raz drukować okładkę też jakiś czas sprawdzał sprzedaż wciąż się do sprzeda się zatrzymała Jan zaniepokojony wykusz o tyle przy przecież poszło pary w promocji w ogóle taki projekt nikt nie kupuje tej płyty to niemożliwe no i osoby, które padały dystrybucję go uspokajał winien jeszcze się zdarza może to weekend może to może coś nie wiadomo też, jakie są, ale każdy, że Darek Brzóska doczekały doczekały doczekały doczekały doczekały do cieku, że kiedy wydrukowano już nową okładkę to etap przesyłka z tymi składkami i nowymi płytami ugrzęzła w magazynie nigdy nie trafił do destrukcji to jest nie mogła być sprzedawana kupowano siłę rażenia była sprzedawana na radnych klubu mam taka anegdota związana anegdota panel w tą wyrazimy dla pana panie redaktorze też, dlatego że Emin dochodzimy do kolejnej sprawy, która nam się paradoksalnie jakoś połączyć z tym co chciałam powiedzieć on przykładzie 2 przykładach High właśnie od dokonanych przez Żuławską mianowicie taką, że haku jest bardzo silnie uwikłana w relacje z logo wizualne do nas do naszej poprzedniej rozmowy jako związane, czyli rak relacje z obrazem da i dość paradoksalne jest to, że nawet przeszczepione kompletnie inne wydawać by się mogło grunt i to przeszczepione w sposób bardzo swojscy jak robi to Darek Brzóska Brzuszkiewicz tak sarenka na mrozie nie może czeka nas ciepły oddech, lecz leśniczy ją gładzi poście udzie głaszcze po udzie niech się na je do syta z głowy ja zawsze przekręca zupełnie inne jest niż to co robił się np. ale tutaj jak widać to dążenie do tego, żeby oprawa graficzna była bardzo mi adekwatna taka, którą co autor wymyślił szalenie istotne rzeczywiście to jak graficznie poprawia się haku i teksty haiku inspirowane jest szalenie ważne no taki kanoniczne przykłady to jest np. Andrzej Dudziński i tomik Miłosza przykładów haiku Miłosza, jakkolwiek na okładce widnieje Czesław Miłosz haiku, więc no wielu uważa, że to jest czołowych rodzin polskim o tym też długo by mówić na pewno czy chociażby Janukiewicz, który moim zdaniem znakomicie łączący inspiracje malarstwem tusz owym w sumie i no powiedzmy ekspresjonizm jak najbardziej zachodnim stworzył ilustracje do haiku i mecz z grochu jak, których mam nadzieję, że dzisiaj powiedzieć, ale ten pędzący czas może mnie zatrzymać czy wspomniana przeze mnie poprzez w tej logo wizualnej odsłonie sprzed 2 tygodni naszego spotkania Lidia rozmów, która tworzy znakomite szumie i np. książki do pisania również bardzo silnie inspirowany haiku i logo wizualną sztuką japońską także to jest ważne jak to się wiąże z tymi 2 przykładami Żuławski Meli Ano tak jeśli mogę, że łaska pisze tak Basia samba show zostawił 2 ilustrację tego Hulk czy Wacha Iga pierwsza przedstawia samotnego Kruka na suchej gałęzi droga stado kruków przygotowujących się do snu o Zachodzie słońca, czyli na suchej gałęzi drzewa posępne usiadł krok AMBA jesienny Zmierzch z krokami obszary suche gałęzie drzew w sam się o ten ambiwalencji dwuznaczność graficznie także poruszył tak utrwali, bo wiecznie pani profesor zdarza się pani chorować w podróży zdarzyło się pani była pani podróże pani za słabo albo zachorowała zdarzyło mi się zdarzyło zdarzyło się zdarzyło ostatnio w samym Paryżu strasznie zdarzyło chorować my, ale jako jako żywo z pustymi wrzosowiska mianie polami nie miało to raczej nic wspólnego tak to przechodzimy chyba do kolejnej sprawy związane z przykładem mianowicie takiej się czasami ja poświęciłam sporo czasu wiele lat tak naprawdę na studiowanie tych problemów ktoś państwu bardzo szkicował nie mówię, ale czasami zdarza się także od optuje różnymi przykładami i w którym momencie człowiek zaczyna zastanawiać, aby na pewno są to przykłady tego samego tekst w UE także czytelnik, który jakoś sobie haiku lubił takich Czytelników jest sporo i przywiązuje się do przykładów niebywale przywiązuje się do przykładów w przypadku tej poezji tak wieloznacznej poezji, chociaż na innym krańcu np. poezji również bardzo skrajnej skrajnie awangardowe jak letników ja osobiście mam swoje ulubione przykłady choćby nie wiem jak świetne były przekłady inne późniejsze wcześniejsze, zanim nie dam sobie przetłumaczyć, że może tamten jest bliższy lepszy wartościach i tak np. jest ostatnim, a Kuba się w Szlemie uważanym za ostatnie tzw. haiku śmierci waszą, który w przekładzie wspominanej już kilkakrotnie Agnieszki Żuławskiej Maddie brzmi tak chory podróży śnie, że polem ze zmarłym biegam bez końca nie, że polem wymarłym biegam bez końca no to jest taki dla mnie dreszcz radny obraz UE cóż z tego, że czytałam naprawdę setki innych przykładów polskich angielskich jeszcze inną językowych tego samego haiku i on, ale z bieganiem bez końca wymarłym polem niewiele mają wspólnego brzmiał np. tak tutaj Wiesław Kotański także znakomity Japonii ta zasłabła w drodze marzenia moje błądzą gdzieś po pustkowiach i inne świetne japońska Japonii Mikołaj Melanowicz chorały w drodze, lecz moje sny podjętych łąkach czują Leszek Engelking w podróży niemoc, lecz sny moje wędrują po pustych polach to można by mnożyć zwykle są to sny albo marzenia, chociaż wy tam znaleźć jedynie nogi ma morza Ryszard Krynicki bardzo, proszę bardzo, proszę chory w podróży bez celu błąka się sen po pustych polach i nic na to nie zrobi dla mnie bieganie po pustym polu bez końca no gdzie zostało mniej pewnie zostanie na zawsze pokazuje jednakowoż jak bardzo trudno prawda powiedzieć sobie akt, który to właściwie wierszy, które to jest jak ten wiersz powinien brzmieć no chyba nie ma takiej odpowiedzi w przekładach haiku można by jeszcze odwołać ma pan, że chcę zapytać tanie co zapewnia jak zapewnia zapytać tych chce zaprosić panią zaprosić tak nasze słuchaczki naszych słuchaczy na taką ilustrację tego, o czym rozmawialiśmy i wprowadzić nas do trzeciej części rozmowy także też odwołać się do romantycznej tradycji polskiej Polaków także proszę posłuchać o wcale tak, aby dzisiaj haiku freestyle prezentuje pani prof. Beata Śniecikowska Instytut badań literackich Polskiej Akademii Nauk są w takim szerszym oczywiście znaczeniu haiku freestyle, ale też się przed informacjami słuchaliśmy utworu Adam Mickiewicz właśnie wykonaniu bardzo mało proszę Darka Charków staje nudne tak Stanisław Soyka Marcela Adamowicz tak jeszcze Stanisław Soyka i Wojciech choszczeński jeśli tak tak to znaczy jak będzie także to co ja tutaj do państwa mówi to może jest freestyle natomiast jak dotąd ja mówiłem zasadniczo High klasycznym, a to co robi Darek Brzóska High klasycznym ma nie za dużo wspólnego warto powiedzieć sobie od razu, jakkolwiek i Brzózki zdarzają się tekst bardzo bliskie haiku klasycznym właśnie, kiedy pisze Brzózka np. śpiewa Sojka zapach burzy niebo się kołysze wstawię pełne kwiatów lipy to jest bardzo bliskie temu co robi wasz obóz i SA in w cały tłum innych dziedzin ów natomiast tutaj prawda od Dziadów wezwali Adam Mickiewicz nie ruszył ziemia słońce to jest takie no powiedziałbym, że takie ekstremum haiku nazwane haiku, ale z tą tradycją umiarkowanie związane, żeby powiedzieć związany przez zaprzeczenie no jest to, że poważne tak tak jesteście pani profesor haiku polityczną okolicznościowe no jest tylko żona za wiele strajku nie ma wspólnego nie jest już uczciwie bez klasycznych, bo widzi pani jest taka powiedziałbym, których panną, a już pani mówię już jutro 17 września oficjalne otwarcie przekopu kanału kanału przekopu przez Mierzeję i 5 będą politycy z pewnością będzie tam koncert teraz proszę posłuchać haiku na tę okoliczność napisanego, ale dawno dawno temu uwaga zmiesza się może tylko głos kaczki bieleją niewyraźnie i pięknie pan przeczytał haiku Wasia w tłumaczeniu łaskiej komendzie wielokrotnie już wspominamy jakoś tak robi ten zgiełk na ten zgiełk, który nas czeka bardzo wydział kojąco działająca też myślę, że mogę w ten sposób dojść do kolejnej sprawy kolejne cały czas pod samym początku sprawy, które chciałam dziś powiedzieć o tym się to jest to jest symptomatyczne trochę tak jak np. twórczością Chmielewskiej, której mówiłam, a niedawno, że te Kruczek formy są tak bardzo uwikłany w przeróżne kulturowe kwestie, że krótko o nich mówić niepodobna, jeżeli chce, chociaż jako tako wyczerpująco, bo bardzo ważną sprawą Haykush klasycznych była seksualność były takie proste układy figury na tle, jakby chcieli kognitywistyki dla Marka i trajektoria tak, czyli tego jakiegoś głównego elementu, który pojawia się na często pustym tle bardzo często były to różna zmysłowe elementy tak jak tutaj mamy Zmierzch Asi może, czyli mamy tą płaszczyznę morza zmierzchu jakiś taki właśnie coś co odbieramy przede wszystkim wzrokowe i dalej tylko głos kaczki słuchowo, ale on bieleją niewyraźnie zwróćcie państwo uwagę tak polisę sorry czynność taka bardzo typowa dla haiku tutaj się przejawia się głos bieleją je da czy inne przykłady to akurat przykład w przekładzie Miłosza i jajku i chce, kiedy mamy ten trajektorii i land art czy też tą figurę na tle kole idzie Wrona, jakby Horała albo Basia przekładzie Miłosza wypełza spod szopy głos ropuchy wypełza spod kosza i np. jeszcze tutaj psy bardzo niedawno wzeszłym roku wydanego tomu przekładów haiku w tłumaczeniu Beaty Szymańskiej Anny Kuchty Busan stara świątynia gliniane naczynia kosz rzuca one wśród pietruszki i oczywiście to co jest bliskie tradycyjnej estetyce japońskiej, czyli wyczulenie na to co samotne co porzucono też zwyczajne co takie zupełnie codzienne nieprzypadkowo to właśnie szeroko rozumiany modernizm zainteresował się Hajto czy wręcz pani rosło haiku ma profesor to co nas zawsze nas Polaków zawsze interesuje to czy wśród ofiar nie było Polaków, a byli byli to znaczy by byli Polacy, jakkolwiek nie były wcale tak z 1 strony nie były wcale tak dużą bo gdy pomyślimy o tym, że już u początków wieku dwudziestego naprawdę znakomite bardzo interesujące Charków powstawały w języku francuskim angielskim, a u nas o tym jeszcze bardzo niewiele wiedziano albo pisano niebywale by odpowiedzieć na dzisiaj byśmy powiedzieli humorystycznie co to co np. Nowaczyński pisał chyba OMP, ale też można szukać nie haiku np. w twórczości łaski co mówi teraz niech łaski Pawlikowskiej Jasnorzewskiej te 2 nazwiska nie tutaj zmyliło Pawlikowskiej Jasnorzewskiej, która przypuszczalnie specjalnie się w jajku nie zaczytywał być może znała jakieś francuskie przekłada, bo jak francuskie francusko francuskie haiku czy np. tak może jeszcze bardziej Iwaszkiewicza, ale można poprzez Charków właściwie sobie oglądać do przystanku różne oscylatory wokół haiku można oglądać właściwie całą panoramę dwudziestego wieku poezji XX-wiecznej zaraz do Pawlikowskiego chciała wrócić mam nadzieję, że nam znów informację nie przerwą, ale tej Panoramie mówiąc wymienię kilka nazwisk może nawet kilkanaście miłość Urszula Kozioł Krynicki miło Benka Tuszyńska Białoszewski Harasymowicz staw Pawlikowska właśnie Iwaszkiewicz Grochowiak Anatol Stern, który stoczy się nie w kolejności chronologicznej wymienia ani w ogóle nie żadnej to zupełnie przypadkowej Leszek Engelking Krzysztof Lisowski Stanisław Cichowicz też gdzieś po obrzeżach wspominani błąkają się Leśmian przy 8 można by naprawdę jeszcze mnożyć nazwiska i poprzez rozmaite łączniki, ale też oddalenia od tej poetyki oglądać panoramy dwudziesto i dwudziestą pierwszą jak się okazuje wiecznej polskiej literatury, ale teraz jeśli pozwoli pan to Pawlikowska, bo jeśli tych Polaków szukam szukaj tak, iż taki wiersz Pawlikowska talerz z Kopenhagi wiesz, który właściwie można by chyba powiedzieć tak frazą, czyli opisem artefakt opisem dzieła sztuki tutaj konkretnego malowanego talerza to jest to pocałunki 2006. rok z okrągłego Siwek morza wychodzi chłopiec nagi i podaje w złoto nagość jak na talerzu z Kopenhagi nagi chłopiec wychodzący z morza siwego no bardzo bliskie temu w tej figurze Nakle temu jakże także bliskiego bliskiemu percepcyjnych schematom naszym ukaże się też zbadać co czyni ten wiersz haiku coś no właśnie ta seksualność czyni wiersz haiku, jakkolwiek to, że to nie do końca jednak jest taki obraz bezinteresowne, gdyby było inaczej obrazy bajkowe te polisy historyczne obrazy są najczęściej właśnie dla samego obrazu one nie są to żeby, jakkolwiek mogą być uwikłane kulturowo i nie są po to, żeby np. nie wiem snuć jakieś 8 krotnie w Wilnie aluzję czy o to, żeby zmierzać do jakieś błędy te czy po to, żeby stworzyć jakieś właśnie obrazowy Concept one są po prostu prezentację prezentacją świata jego jakości i powiedzmy natomiast tutaj w dużej mierze idzie ten kontekst erotyczny tak podaje swą złotą nagość jak na talerzu z Kopenhagi uwikłany frazę logiczne i podać coś jak na talerzu, niemniej jest to jeden z moim zdaniem ciekawszych piękniejszych pierwszy pocałunków, które da się powiązać haiku, jakkolwiek to myślę to lepiej pokaże i bliskości odległość haiku wierszy Pawlikowskiej taki wiersz napisała Pawlikowska o tytule kurze łapki i już kurze łapki na skroni, a czas jak znacząca kura zabłoconych pazurach przebiegu po płatkach kwitły jabłonie no właśnie ta, gdy ucząca kura, która biegnie po białych płatkach jabłoni to jest taki obraz, który naprawdę świetnie się wpolityce High wmieście natomiast to przecież w tym wierszu wcale nie żadną kurę jej tak kość jej świat idzie tylko o to, żeby stworzyć obraz, który będzie też grał właśnie tym ten czas z tą znaczącą kurą krotną, który swoje kurze łapki odciska na pięknej skroni tak pięknej kobiecej stronie oto idzie, a nie o to, żeby jakąś kurę obejrzeć na jakiś kwitły płatkach w ogóle kura jest tutaj środkiem do celu ani celem właśnie obraz i środkiem do celu nie celem, jakkolwiek zdarza się również Pawlikowskiej, że im np. Miłosza i wielu innych, że obraz ten obraz, który niczego więcej poza sobą specjalnie nie chce, który jest kluczowy dla całego tekstu, że ten obraz rozrasta się do ogromnych rozmiarów, tyle że zupełnie inaczej niż w tej oszczędnej mimo wszystko w Charkowie poetyce i taki mój ulubiony tekst ten Pawlikowski tak Pawlikowski, który można sobie zostawić z różnymi obrazami żab no żaba to jest jeden z motywów bardzo typowych dla poezji japońskiej o tym można by długo i trakt znamy ten skok żaby Basia, ale nie nie to zacytuję zacytuję taki wiersz ICO z przykładzie łaski znowu liście podbiału przysiadła na nich podatkiem krzykliwa rzeźba no nie skorzysta pisze tak ropucha ropucha zeszła strawy i siadła nasi przeciągną wszy się z trudem przez zaschnięte Patyk, a ta 3 tras przed siebie ślepia ami złotymi, gdyż szansa bryła ciała wiatrowi batik musztardowy w kwadraty ciemniejsze i bledszy z ryzykiem martwego złota na każdym kwadracie siedzi śni nagle skacze wysoko w powietrze jak wiedźma rozpłaszczone na na swoje łopaty piękne, ale przegadany przekładany, ale jak po powiedziałem tak po naszemu przegadany ciągnie lepszy gorszy od hasła ani lepsza ani gorszy co zupełnie inne prawna to też 1 ze stereotypu, że High ku to jest zatory to jest ze, gdy tymczasem norma nawet wielcy, choć nowi ma się SA Citi inne muszą oni przy należeli do różnych powiedzmy to systemów religijnych filozoficznych, a PiS to nie jest tak, że każde klasyczne haiku to przecież jest zapis głębokiego i nominacyjnego przeżycie po prostu jest inna poetyka mnie najbardziej się podobają, że najbardziej mnie poruszają te Polski zachodniej wierszy, które łączą właśnie poetykę and zwięzłości obrazowo ości skupienia na świecie rzeczywistym często świecie przyrody w tej jego raz jeszcze powiem tak, zanim w styczniu ta kości, ale też politykę Zachodu nie udają, że są czymś innym robi to moim zdaniem świetnie Grochowiak w swoim tomie wydanym już pośmiertnie w ogóle pełne paradoksów człowiek umiera w wieku lat 42 jego ostatni tom haiku my z 50 jako opisuje jako przykład tej późnej poezji pełne szaleństwo prawda o haiku przypuszczalnie nie wiedział za wiele wiedział tyle co przeczytał po przede wszystkim poezji siedemdziesiątego pierwszy piątego roku i tonie co marzyć, który też poetyką haiku nie zawsze był tak bardzo za pan brat natomiast pisze Grochowiak np. tak to jest jeden z moich ulubionych wierszy bliskich rozmaitymi pańskim kategorią, a nic w tym niewesołe mu abi Issa itd. ale oddajmy głos Grochów jakość i tekst nosi tytuł umarli umarli mają wysokie czoła i spokój wiedzy potem dzieje się coś okropnego, ale osy uwiły sobie gniazda chciała moich dziadków, a dla tych co znają politykę Grochowiaka ten tekst może być ogromnym zaskoczeniem jak zobaczy się go napisanym 3 długich marszach nagle okazuje się, że Grochowiak jest poetą tak tutaj kierowcy można wypowiedzieć pięknych zdań już nie tej podczas Kane i turystycznej składni turystycznej semantyki kojarzymy Kardasz Grochowiaka przede wszystkim właśnie tu PiS w tym epatowanie rozkładem brzydota, a czymś skandalicznie, a witalne, a będziesz mieć swoją rolę w mieście kryzy tak jak ja po troskę pani profesor niestety muszę już zakończyć, albowiem informacje czają się jak ropucha pod liściem akacji od miału akacji tam pani profesor bardzo dziękuję pani prof. Beata Śniecikowska z Instytutu badań literackich Polskiej Akademii Nauk opowiadała dzisiaj cytowała recytowała wyjaśniała bardzo dziękuję informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy i będą książki będą zdjęcia będą opowieści będą firmy będzie siedział Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA