REKLAMA

"Dziwny koniec XX wieku" Andrzeja Fidyka

OFF Czarek
Data emisji:
2022-09-16 11:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
21:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
studio gość pan prof. Andrzej Fidyk jeden z najwybitniejszych autorów filmów dokumentalnych wiele osób twierdzi, że najwybitniejszy laureat kilkudziesięciu polskich międzynarodowych festiwali filmowych witam pana dzień nowy witam pana dzień dobry państwu, ale powiem Szanowni Państwo, że nie film jest głównym powodem naszego spotkania, chociaż też pośrednio, bo w dłoniach trzymam przepięknie wydany album ze zdjęciami zatytułowany dziwny koniec dwudziestego wieku autorem Rozwiń » jest pan prof. Andrzej Fidyk, a ten album ukazał się nakładem wydawnictwa słowo obraz terytoria i filmy związane pośrednio, bo pan w czasie, kiedy ten dwudziesty wiek kończył to jeździ po świecie realizował swoje filmy te filmy możemy podziwiać, ale przy okazji pstrykał pan foteliki no tak to by gdy ten album powstał w zasadzie na zasadzie przypadku jak bardzo wiele sytuacji zawodowych w moim życiu, bo ja za wszędzie, gdzie jeździłem gdzieś tam do różnych krajów na koniec na końcu świata to miałem dobry sprzęt fotograficzny, żeby robić, jakby oto, że będę dla promocji filmu do do pracy czy do plakatów itd. i pewnie, że 2 lata temu mniej więcej zajrzałem tam do moich są radni się okazało, że tam leży kilka tysięcy bardzo ciekawe więź i ich żyłem to jest coś takiego dość unikatowego, żeby też tylu miejsc jest ciekawe zdjęcia, które o tyle są ciekawe czy od przeciętnej grze, że one były robione w trakcie profesjonalnej realizacji filmów dokumentalnych, czyli ja miałem z moim aparatem fotograficznym dostęp do wielu sytuacji nieosiągalnych dla turystów, którzy gdzieś tam bywają wtedy powstał powstał pomysł, żeby to wydać postaci albo mu kilka tysięcy fotografii wszystkie pan przejrzał ile to czas, ale jest to 10 dziennie jak pan miał nie to nie to nie było tak, ale to było to ogromna robota po prostu, bo część miałem odbitki cel by prawie wszystkie miały zachowane na negatywach w związku, ale odbitek niektórych nie ma, więc tak pod świat patrzył w ten w ten negatyw już słowem dobrze zrozumieć co tam, bo to małe chatki także to była ogromna robota wstrzymane, ale to była frajda i jaki klucz, bo kilka tysięcy fotografii trzeba wybrać kilkadziesiąt czy to jest 150 fotografii w tym albumie na klucz był taki, jaki mija 5 filmów do tak po pierwsze, konie do dwudziestego wieku i toby dziwny koniec dwudziestego wieku, bo każdy film o tym dziwnym opowiadał i chciałem, żeby te fotografie były adekwatne do tego, o czym były firmy same w sobie, żeby też mogły tworzyć pewną historię nawet abstrahując od filmu i a klub był ten 1 jest, żeby dać satysfakcję widzowi w tym przypadku czytelnikowi to jest coś mi przyświecał, kiedy tylko dostałem od Opatrzności szansę robienia filmów, które potem miliony ludzi oglądały taki zwykły przeciętny obywateli i czy sobie ogromny on taką pokorę i szacunek dla widza dla czytelnika tutaj po prostu też chciałem dać siebie wszystko, żeby to było jak najciekawsze, żeby się fajnie oglądało, żeby się czytało, że tam jest sporo, jakby dowcipów w tych cytatach z filmów itd. albo gorzkiego dowcipu także jakoś tak układałem to tę książkę mniej więcej tak jak układa mojej firmy, a czy przy okazji wybierania zdjęć przeniósł się pan w czasie, bo myślę sobie, że naj takim dziwniejsze uczuciem jest to duży, kiedy to się wszystko działo to pewnie nikt z nas nie przypuszczał co będzie za 51020 lat i tras patrząc wstecz te fotografie 3 jeśli ktoś kto by się spodziewał niech pan takiego wrażenia no tak nie, bo to były lata dziewięćdziesiąte, czyli okres, jakby euforii w Polsce nowy czysty czy cieszyliśmy, że mamy coś, o czym nie śmieliśmy marzyć, że to jest nagle demokracja w, że Polska stała się członkiem NATO też one dużą czy kiepsko byłoby z nami teraz gdyby, gdybyśmy nie byli na to i wejdzie natomiast tego co się wydarzy w Polsce i ktoś będzie działo teraz to nikt chyba nie przewidziano, ale mam nadzieję, że tak długo już nie pod w te zacytuję jeszcze w 1924 roku publikowane są przykazania płciowe profesora za kina, które na dziesięciolecia stały się normą obowiązującą ZSRR wybór partnera seksualnego powinien odbywać zgodnie z klasowymi celami rewolucyjnego proletariatu pociąg płciowy do przedstawiciela wrogiej klasy jest takim samym zboczeńcem jak pociąg płciowy człowieka do krokodyla czy orangutana klasa zgodnie z celami rewolucji ma prawo ingerować w życie płciowe swoich członków życie płciowe jest nieodłącznym składnikiem bojowego arsenału proletariatu dodał to był to był cytat jeden z cytatów z mojego filmu rosyjskich chrypki są kim był o eksplozji seksu post radzieckiej Rosji, czyli w momencie jak skończył się komunizm upadł związek radziecki-li ludzie stracili wiarę w oko to tak jak było nas ktoś powiedział, że nie ma pana Boga nagle, bo komunizm był dla nich wszystkich wszystkim i wtedy raz pojawiło się mnóstwo nowych zjawisk po pierwsze ludzie wrócili do cerkwi do kościoła, bo one cerkwie były wcześniej puste pojawią się już o czarownika wróżek wróżbitów Łukasz Mirowski 1 w Polsce się pojawił, ale ich było tam mnóstwo takich no i wróciła wszystko co było przez dziesięciolecia zakazane widzę cenzura absolutnie nie dopuszczała, żeby cokolwiek pokazywano mówiono o seksie erotyce itd. i to eksplodowało po prostu ja wtedy tym bom ja usłyszałem ciekawostkę wręcz tele ekspresie w dziewięćdziesiątym drugim chyba roku, że w Moskwie postarzała dla striptiz, ale realną szkołę szybkich i od razu się otworzyła taka klapka mózgu że, że to jest fantastyczny punkt wyjścia do zrobienia w sumie politycznego filmu o stosunku władzy radzieckiej do seksu do erotyki ja, a ponieważ tytuł od razu mi się jawił jako, że to powinny być tytuł rosyjskiej striptiz ja nigdy w lidze nie oszukuje w związku z tym te tych nagi chciał tam było rzeczywiście sporo w tym filmie, ale też taki striptiz systemu komunizmu tego świata za żelazną kurtyną genialny tekst napisała Manuela Gretkowska, bo możemy o tym wspomnieć, że pięcioro wybitnych autorów został zaproszony, żeby napisali tak swoje własne eseje związane z tymi 5 filmami wokół, których były te moje zdjęcia fotograficzne tak m.in. Manuela Gretkowska Katarzyna Grochola Krzysztof Zanussi wyk Łukasz Maciejewski Michał ogórek tak i to też są bardzo interesujące spojrzenia w pana twórczość, ale też zostali, tym bardziej że myśmy zaproponowali absolutnie wolną rękę obejrzeli filmy mogli napisać co chcą po prostu bez ingerencji naszej obecnej ceny od tych co był pan zadowolony ze wszystkich tekstów trochę kręci pan nosem o Jezu, spodziewała się, czego innego należy dobra pal licho daczy 1 tej stronie, który po prostu skręcił w ogóle winną stronę on, że nie miał sensu przy tej narracji, jaka jest w albumie to zrezygnowaliśmy z owymi, że poprosiliśmy kogoś innego, żeby napisał bo, ale to nie będą tanie opowiadał, kto to opisała NIK i czym to było po prostu nie nie wie jedynie to był nie ten temat, którym ktoś napisał dobrze ja w takim razie teraz skręca w kierunku informacji Radia TOK FM, a po informacjach powrócimy pan prof. Andrzej Fidyk między nimi członek europejskiej Akademii filmowej jeden z najwybitniejszych autorów filmów dokumentalnych z państwa moim gościem rozmawiamy o albumie fotograficznym zatytułowanym dziwny koniec dwudziestego wieku ze zdjęciami, które w czasie kręcenia filmów na pan Andrzej Fidyk robił wywoływał on leżał leżały po latach mówi Kuć trzeba czy przyjrzeć sprawie informacje o 1120 po informacjach wracamy w Owczarach jak pan prof. Andrzej Fidyk jeden z najwybitniejszych twórców filmów dokumentalnych szkoła filmowa imienia Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach członek europejskiej Akademii filmowej opowiada o swoim najnowszym albumie fotograficznym zatytułowanym dziwny koniec dwudziestego wieku, czyli zdjęcia, które powstawały przy kręceniu filmów dokumentalnych pana Andrzeja Fidyka zalegały w szufladach czy szufladzie, bo musiał być wielka jeśli 1 i ostatnio pan profesor przejrzał wybrał i nakładem wydawnictwa słowo obraz terytoria mamy 150 zdjęć z 5 filmów sama pisze sobie, że sama materia filmu dokumentalnego czy też takiego zapisu też zdjęciowego jest trudna, bo wiele osób myśli o filmie dokumentalnym jako pewnym zapisze prawdę, że oto reżyser uchwycił coś co jest prawdziwe co jest obiektywne kiedyś rozmawia z Fryderykiem my Money, który mówi, że to nigdy nie sobie wtedy też zawsze subiektywne wybór miejsca wybór czasu mało tego to co zdecydujemy się wyciąć to co został ze czujemy się zostawić to jest wszystko pewna subiektywna ingerencja została jak pan patrzy NATO takie wchodzenie w świat i próba pozostania niewidocznym próba jakiegoś takiego nie dotykania tego świata to ważne odpowiadała mana, bo to jest też specyficzne w ogóle gość, bo ono robił filmy, które trwały 6 godzin coś takiego, więc to w ogóle kompletnie nie moja bajka natomiast wracając do Meritum to to w tym dokumentalnej jej każdy film nie może być obiektywnym będzie obiektywne to będzie jakaś informacja czy publicystyka lekarz też ona już nie jest niby obiektywna NATO natomiast musi być subiektywna wypowiedź reżysera, który widzi po swojemu tę rzeczywistość i znajdujesz metody środki artystyczne, żeby przyswoi swoją wizję tego co widzi, że je przekazać widzowi wtedy możemy o tym mówić, że to jest film rozumiany jako jako coś twórczego po prostu nie jakaś Björna relacja także tor zresztą sąd to reżyserzy, którzy mają, jakby swój charakter pisma, że patrząc na część firm nie wiedząc, kto zrobił po paru minutach można przeczytać wiedzieć spod ręki do wyż, bo jest ten sam sposób myślenia czy filmowania czy poczucie humoru brak poczucia humoru toż tam także o, ale to musi być subiektywne to by inaczej nie ma mowy rzecz o tym użyty dla mych mielibyśmy do czynienia z czymś związanym ze sztuką jest czy twórczością, ale film dokumentalny m.in. to jest także ten w sensie objaśnianie świata teraz w jaki sposób robić to tak, żeby nie wypowiadać się ex cathedra o świecie, do którego przecież chodzi tylko na chwilę szczególnie ten pana świat to jest ten świat, który daleko od nas to jest ten świat, który do, którego nie mieliśmy dostępu pan przed każdym filmem przygotowuje się, ale jednak w pewnym sensie pokazuje pan coś w pasie dzieli, pokazując objaśniając, ale jednocześnie nie, narzucając Lacie moja metoda jest bardzo konkretna, bo rzeczywiście to się samo zaczęło działacza, a pod, a potem sobie uświadomiłem, że w zasadzie w każdym z moich filmów to działa, że ja chcę pokazać świat oczami ludzi stamtąd nie oczami mojego przybysza z Polski Europy coś takiego i to się, ale to się dać samo kreować, jakby trochę poza moją świadomością pierwsza była defilada, gdzie kryzys, kiedy zrobiła film jest identycznie jak firma czy północnokoreański koreańskie robią swoje filmy propagandowe, czyli już, jakby przejąłem, iż sposób myślenia wiedząc, że Doda odwrotny efekt na gdzieś na świecie potem za każdym razem też choćby te wielkie tanie ci którzy, które robiłem w Azji to też to są niestworzone rzeczy, które opowiadają bohaterowie tego filmu uzupełnienie niezwykłej i ale to jest ich myślenie to nie jest mój komentarz żyje Real mnie to śmieszy czy coś bez komentarza to wszystko już po prostu nagranej i też pewne zacytowane tutaj książkę także moja metoda jest taka, że pokazywać świat oczami bohaterów, którzy występują w moim filmie ani daniem moimi, jakby niewiele kulturowego Kolonia listy Europy coś takiego absolutnie jak pan czuje takie przeniesienie się z no film jeden z jedną z określeń w języku angielskim na NN na film to jest mówi PiS co jest skrótem od mówi Kik część, czyli zdjęcia obrazy, które się ruszają mają tak czy pan w tej książce w tym albumie trochę przeszedł od zdjęć, które ruszają do zdjęć, które się nie ruszają, które są nieruchome no tak, ale tutaj do tego czym innym jest zdjęcie fotograf to jest na folii trochę no tak ale bo często samo jedno zdjęcie może mieć w sobie dużą podjąć dużo historii bądź, że w zależności od kontekstu widz może sobie ułożyć to historia nie widząc, że w dużego ruszającego się natomiast to przykład, który panu się, że tam mówi pan wiele szkół to jest to jest to ja na pierwszych zajęciach pierwszego roku ze studentami właśnie to mówię bardzo często się zdarzy zda zdarza jak chcecie robić film dokumentalny, że jest bohater macie kamerę macie ładną pogodę na ograniczenie dzieje po prostu, a prawda brak akcji di no właśnie wtedy rolą, że ze wzoru i filmu dokumentalnego jest dać jakiś impuls, żeby coś działo, bo to czemu się ruszać przed kamerą uczyli musisz, bo bez tego nie ma kina dlatego są pewne tematy, na które bardzo trudno jest zrobić film dokumentalny np. sam się przymierzałem kiedyś do zrobienia serii w była grupa chętnych do występowania luźnych ludźmi, choć chorymi na schizofrenię, bo to byłoby bardzo ciekawe tylko sobie całą świadomie w pewnym momencie, że tam nikt nie ma czego pokazać, bo wszystko co jest najciekawsze dzieje się w głowach tych ludzi kamera tego nie widzi podczas i w jaki sposób idea, która fruwa gdzieś na zewnątrz pana pobliżu staje się filmem no po prostu musi być punkt zaczepienia jakiż to były w moim przypadku i rady tak rozmawiał zawsze ze studentami, że jeżeli jest to w danej sferze aktor to zwróciło ich uwagę jakiegokolwiek powodu to znaczy, że to już jest potencjalnie jakiś punkt wyjścia, że można zacząć myśleć o tym jako przyszłej firmie natomiast jeśli tak niczego takiego nie ma to tonie, bo to znaczy, że to jest to musi być coś takie ekstraordynaryjne, żeby był powód, żeby się tym zainteresować w wrzuca na chwileczkę do do tego pomysłu dotyczącego osób na cierpiących na ulicach w refrenie i teraz niedawno był taki film set to akurat dół, a Chaim niedawno był Fin de Sade ojciec Anthony Hopkins i też na festiwalu w Gdyni pojawił się strzępy na tutaj de Sade można powiedzieć w tej przestrzeni dla filmu fabularnego trochę ta idea została wcielona w życie czyli gdyby oglądamy świat oczami człowieka, który cierpi na CMR, a w przypadku filmu dokumentalnego i schizofrenii to by było trudne niemożliwe trudniejsza czy trudne byłoby, bo to po prostu no bo jak się ci ludzie opowiadali absolutnie fascynujące rzeczy to bardzo ciekawe jeszcze nowe mieli nagrane Mila na słuchawkach słuchać, jakie głosy oni słyszą one w układzie i stały się nie daje rzeźbą, bo bierze tak jak my teraz rozmawiamy i 8 zmagań nagle słyszy głosu u siebie w mózgu słuchaj twojej lodówce wszystko śmierdzi i gminy też myśleć już różnie można wytrzymać, bo to jest smród jest taki duży i to i to mogą opowiedzieć o tym ale, ale za jak tego kamerą dotknąć po prostu na filmie fabularnym być może być może łatwiej natomiast filmów DVD nie widziałem natomiast bardzo się polowa firm Beaty Dzianowicz strzępy i tutaj kłania, jakby ogromna rola dokumentacji, żeby jak najwięcej wiedzieć po prostu zdaniem się zacznie myśleć o połączeniu z filmu, bo Beata miała tam Tusk ktoś czy wie otoczenia po prostu chorował na Alzheimera ona mogła obserwować od początku kwesta wszystkie stadia tej choroby od jak zaczynają pierwsze takie dziwne znaki da aż do śmierci włącznie czy miała zrobioną siłą rzeczy z powodu osobistych ogromną dokumentację po prostu, że wszystko wiedziała to mogłoby się, w którym momencie wydarzyć wtedy jest łatwo pracować nad scenariuszem fabularnym potem w bardzo panu dziękuję za wizytę dziwny koniec dwudziestego wieku, czyli zdjęcia z szuflady pana prof. Andrzeja Fidyka zdjęcia, które powstawały przy realizacji pana filmów dokumentalnych album wydany przez wydawnictwo słowo obraz terytoria zachwycające bardzo bardzo panu dziękuję bardzo, serdecznie dziękuję zaproszenie pan prof. Andrzej Fidyk jeden z najwybitniejszych autorów filmów dokumentalnych laureat kilkudziesięciu polskich międzynarodowych festiwali filmowych szkoła filmowa imienia Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach członek europejskiej Akademii filmowej był gościem dzisiejszej audycji dziękuję dziękuję bar informację już za kilka minut po godzinie 1140 po informacjach zaprasza na program kultura osobista dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta, a o godzinie dwudziestej drugiej program Inter luda, na które już teraz państwa serdecznie zaprasza Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA