REKLAMA

Wielkie otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej. Jest co świętować?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2022-09-17 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:02 min.
Udostępnij:

-Problem w tym, że inwestycja za 2 miliardy złotych zwróci się za wiele lat - mówił o tym Tadeusz Aziewicz z Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Platforma Obywatelska.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dziś uroczyste otwarcie przekopu Mierzei Wiślanej inwestycji kosztującej 21 000 000 000zł jeszcze nie dokończono w pełni prezydent Andrzej Duda premier Mateusz Morawiecki prezes PiS Jarosław Kaczyński wezmą udział w tej uroczystości otwarcia kanału żeglugowego, a w Elblągu dziś z tej okazji koncert transmitowany przez TVP jest z nami pan poseł Tadeusz Aziewicz z sejmowej komisji gospodarki morskiej żeglugi śródlądowej Platforma Obywatelska, które dzień dobry Rozwiń » witam panią radiosłuchaczy dzisiaj mamy święto dla elblążan, a na pewno dzisiaj Kaczyński łączy z prezydentem Dudą premierem Morawieckim otworzą oczy niedowiarkom soli mogę zacytować Bareja, bo myślę, że żadna będzie miał miejsce wielki polityczny event, a zbudowany za 21 000 000 000 przed pewnie pani czy jest ładnym przekopem także także tak by będzie to duże wydarzenie, ale będzie to święto dla elblążan pan dla elblążan trudno mi w tej chwili przewidzieć, kiedy duża nie będą mieli korzyści z tego przekopu na pewno te 2 000 000 000 zainwestowane inaczej przyniosłyby lepszy efekt, bo to inwestycja nie broni ekonomicznej nawet sąd nie próbuje bronić natomiast wydanie tak dużych pieniędzy w okolicach Elbląga na pewno generują jakieś korzyści dla elblążan na pewno będzie więcej żaglówek na przekopie pewnie tam nawet z okazji tego eventu lekarz gastronomia zarobi, więc tak hotelarze restauratorzy z Elbląga liczą, że to otwarcie nowej drogi spowoduje napływ zagranicznych turystów liczą właśnie na torze Elbląg od żyje, więc może tutaj trzeba upatrywać korzyści związanych z tą inwestycją w pani okład województwo warmińsko-mazurskie województwem, które zasługują na sporcie, gdyby ktoś poważnie pomyślał o przeznaczeniu tych 2 000 000 000zł na taki program rozwoju Elbląga czy całego województwa warmińsko-mazurskiego pewnie efekty ekonomiczne byłyby większe natomiast obrotnego zostało rozlane na identycznych przekop po prostu jest i będzie i na pewno korzyści dla dla mieszkańców z tego wynikające będą, jeżeli więcej żaglówek będzie wpływało po warmińsko-mazurskim notatnik z infrastrukturą też ten zalew obrośnie natomiast na pewno nie będą to efekty adekwatne do wydanych pieniądze to nikt poważny właściwie ich nadzieje budzi no zna pan zna pani pewnie przyrody, choć znają analizę przy nakładach na poziomie 1 000 000zł też miał zwrócić 500 latach mamy 2 000 000 000 Otóż łatwo przemnożyć tak, bo to też tak było, że początkowo te inwestycje wyceniano na 880 000 000zł, po czym kiedy już sprawa została przyklepana to wzrosły koszty do blisko 2 000 000 000 czy nawet ponad, bo przecież inwestycja nie jest dokończona przekop Mierzei Wiślanej inwestycja, która wzmacnia suwerenność Rzeczypospolitej to najważniejsza rola, żebyśmy nie musieli pytać sąsiadów czy możemy wpłynąć to na wody zalewu Wiślanego do portu w blogu tak mówił w zeszłym roku w lipcu prezydent Andrzej Duda może trzeba przyznać rację, tym bardziej że trwa teraz wojna i agresja rosyjska Rosja jest nam krajem wrogi pan proc komisji gospodarki morskiej żeglugi śródlądowej od początku istnienia, a jeżeli chodzi o przekop przez Mierzeję Wiślaną to już słyszałem wiele różnych uzasadnień dla tego przedsięwzięcia zaczynało od tego, że oczywiście ma nastąpić dynamiczny rozwój gospodarczy w okolicach Elbląga nabytą w budowie przemysłu stoczniowego w Elblągu słyszały był taki minister Brzezicki który, który opowiadał takie rzeczy zburzyć sejmowych totemy, zwłaszcza do wszystkich jednoznacznie dotarło sensu ekonomicznego nie ma dotąd pojawiła się narracja dotycząca kwestii militarnych to ma wzmocnić obronność w tych okolicach później wzywali eksperci generałowie, którzy wyśmiali to uzasadnienie bo to by się sprowadzało do komandosów na pontonach to właściwy i poważniejszego się nie może zdarzyć niedawno też eksperci od spraw militarnych wypowiadali się w tych kategoriach, że po przekopie właściwie obrona tego terytorium będzie trudniejsza bardziej kosztowna niż bez, jeżeli chodzi o otwarcie na świat no fajnie jest, jeżeli żaglówki mogą mogą wpływać na zalew bez zgody Rosją tak jak tam jeden z pisowskich dziennikarzy niedawno napisał na Twitterze, że to jest zagranie na nosie kaca bom zagranie nam się co tak, ale są 2 000 000 000zł pieniędzy polskiego podatnika zwraca uwagę, że jednak mamy bardzo wysoką inflację, która wynika nie tylko okoliczności zewnętrznych, ale również potężnego strumienia pieniędzy publicznych, które poszły do gospodarki, generując adekwatnych faktów i za to wszystko my my jakoś tam jednak będziemy płacimy w długim horyzoncie, czyli pan uważa tę całą inwestycję za bezsensowną czy ona nie ma sensu ekonomicznego nie ma sensu militarnego natomiast ma sens polityczny no on ona służyć polityce tak zacząłem od cytatu z Bari jedno może może zbyt brutalnie, ale Jarosław Kaczyński jest jednak politykiem, którego mentalność ukształtowało się w dwudziestym wieku o myśli w kategoriach tego etatyzmu początku dwudziestego wieku czy nawet wprost odwołuje są do doświadczeń biurko i tak dużo efektowna inwestycja ma oczywiście nowi pokazuje siłę władzy, żeby sobie tam Gadaj o różnych biznesplany liczy pieniądze, a ja walczy z imposybilizmem wolno pierwszych 100 powiedziałem, że będzie przekop to jest psiego oczywiście dzieje się też polityka na poziomie lokalnym, bo w danym w Elblągu czy w okolicach obudziła się jakaś nadzieja no jakieś efekty ekonomiczne jest poszczególni politycy często konkurują o to kto kto, kto więcej załatwi przy okazji przekopu w tym z pracowni oraz politycy też, bo platformersi politycy też oczywiście tam mieszkają też żyją jak się wydaje duże publiczne pieniądze to każdy lokalny polityk chciał, żeby jego region wysoka jak najwięcej skorzystał także to doskonale rozumiem natomiast zwraca uwagę na problemy związane sportem w Elblągu, bo to, że się z ten kanał budowany przy okazji przekopu kończy są 900m od portu no to pokazuje, że właściwie chyba nikt projektodawców poważnie myślą o rzeczywistym rozwoju Elbląga i tego portu, a przy okazji pojawiła się, bo mamy konflikt dotyczy dotyczący właśnie tego ostatniego fragmentu kanału który, który jest budowany na zalewie pojawiła się możliwość przyjęcia przez państwo tego sportu na ten ważny ten może wyjaśnimy Panie Pośle, ten konflikt tutaj chodzi o Lesznie to ostatnie metry i rząd mówi, że powinno to być tor wodny do Elbląga powinien zostać doprowadzone kosztem finansowane przez miasta miasto mówi, że nie, tyle że wedle ustawy to urząd morski w Gdyni powinien się tym Zając tutaj mamy pewien impas dlatego pytanie właśnie czy z ostatniej otwarcie tego kanał może jeszcze będzie będą kolejne uroczystości już tor wodny zostanie doprowadzony do Elbląga, a ja myślę, że wiele jest też wydarzy w tych okolicach, bo jest jeszcze 1 wątek, do którego pewnie zaraz przejdziemy koszty związane z utrzymaniem tego przekopu, ale wracając do pani pytania rzeczywiście takie takie napięcie, bo miejsce i pan przewodniczący naszej komisji pan poseł Sawicki z dołu specjalne posiedzenie w ubiegłym tygodniu w sobotę porozmawiać, żeby powołać wszystkie trudne kwestie przyjechał prezydent Elbląga natomiast 2 właściwych ministrów oczywiście pan minister Gróbarczyk pan Krzywicki dobrze pamiętam Gróbarczyk to ministerstwo infrastruktury bez bezpośrednio nadzorca tego tej inwestycji, a pan Lewicki z ramienia ministra aktywów państwowych mieli na komisji porozmawiać jak to naprawdę jest co sądzą Jeża zrobić z tym sportem nie przyszedł 1 drugi na parę godzin później okazało Grabarczyk jest w sejmie, bo uczestniczył głosowane, więc to wszystko jest takie żałosne bardzo bardzo żenujące generalnie jak w pytały formy interpolacji intencję rządu w kontekście portu w Elblągu pytałem czy sądzony za znacjonalizowane ten port minister Gróbarczyk odpowiedział, że absolutnie nie zamierza znacjonalizować natomiast jest przyjąć pakiet kontrolny do dofinansowuje ten tort kwotą 100 000 000zł nowoczesną dzielnicę w no to gra słów no tak taka zabawa profesorka znów wraca duch Barei w tym wszystkim, bo absolutnie nie chce znacjonalizować, ale chce przejąć pewnie chodzi o to, żeby zainstalować tam misiewiczów bo, bo jest okazja tu PiS zawsze chętnie to robi oczywiście pod w Elblągu pomocą masę problemów tam jest Shi jest, jeżeli rzeczywiście to ta końcówka kanału czy toru wodnego zostanie doprowadzona, bo musi zostać doprowadzono inaczej to zupełnie absurdalne było to tam będą potrzebne to sporo inwestycji jest kwestia nabrzeży w porcie jest kwestia zaplecza lądowego tego portu jest to kwestia w ogóle dobrego biznesplanu, bo ten też poważnie z nami rozmowę dlatego portu, bo jednak funkcjonował głównie w kontekście jednak handlu z Rosją na bliskim zapleczu jest Kaliningrad teraz mamy zupełnie inną sytuację geopolityczną, więc przeczuwam, że Strumień pieniędzy związane z przekopem z on jeszcze będzie płynął i to niestety będą duże pieniądze na to ile może kosztować w takim razie w całości ta inwestycja tak, żeby już działało to panienek nie chcę strzelać no na komisji gospodarki morskiej występował ekspert od gospodarki morskiej pan Rafał Zahorski, który mówi, że z 2 000 000 000 dołożyć na dane na zaplecze lądowe portu, ale to Japonii powtarzam jest jednak wychowany w tym duchu, że lubię czytać popiera chciałbym zobaczyć jakieś analizy jakieś biznesplany mam też doświadczenie smutne doświadczenie z pracy komisji gospodarki morskiej jak takie pytania zadaje to nagły stan nazywany niemieckim chętny ktoś Kukiz ze pracuje dla dla dla obcych krajów no no ale takie są dyskusje z pisemną zresztą pewnie pewnie to, więc na pani, bo zabłysną przy okazji Odry pana ministra Witkowskiego, który specjalistą od tego rodzaju dialogu także tak tak tak się dialogi toczą natomiast 2 000 000 000 do mądrzy wydane w innych miejscach one generowały większą wartość dodaną zwraca uwagę na to, że od przez ostatnie 7 lat nie było pieniędzy na budowę drogi czerwonej w Gdyni, które absolutnie kluczowa w kontekście rozwoju portu, który generuje nieporównywalnie większe efekty, ale ja życzę dobrze w Mrągowie warmińsko-mazurskie Emu uważam, że ten region zasługuje na sporcie przy przekop już po prostu jest będzie za parę godzin, tak więc myślę, że warto rozmawiać na nad tym co co dalej z tym przekopem zrobić, żeby zminimalizować koszty, żeby do generować jak najwięcej efektów dodanych, a tutaj wiemy o uchwale zarządu województwa pomorskiego, który leczy odsunięty od dialogu, a zarząd województwa pomorskiego, bo to końca naszego województwa jednak wszystko się dzieje też zainteresowany tym, żeby publiczne pieniądze pracowały, żeby generowały jak najmniej strat tam, gdzie możliwe pozytywne efekty, a coś ma wydać nową tak ten przekop już jest tu możemy płakać nad rozlanym mlekiem do niego nie zasypią będzie to to prawda wiarygodnie wygląda to zapotrzebowanie każdej okej to co może płynąć przez ten przekop i jak te jak port w Elblągu może na tym zyskać jednak to co tam, jakie statki mogą pływać w pani będą płynęły żaglówki jest to to jest chyba jeden z pewnych faktów tego przekopu zwiększy się ruch turystyczny na pewno też będzie zainteresowanie turystów będą produkcje oglądać ten bardzo ładny przekop na pewno ruch na zalewie będzie większy natomiast, jeżeli chodzi o gospodarce wykorzystanie no to rozmawiamy o małych statkach i to rozmawiamy w sytuacji, gdzie dno na zalewie Wiślanym pracuje tam ciągle będzie problem zasypywanie tego kanału pogłębionym itd. to miasto jest już zamówiona podobno towarzyszyć każdemu statkowi no no, więc państwo wyobrazić, bo to też pośle, pewnie na ten polityk dalej o portrecie funkcjonował elbląski na konkurencyjnym rynku, gdzie po prostu wszystkim przez pierwszy każdy będzie chciał dowodzić jak najtaniej, a także trzymam kciuki ona lewicę tutaj sporo zagrożeń pytałem ministra Gróbarczyka ile będzie kosztowało utrzymanie roczne tego tylko kto za to płaczu listem napis odpisał mi odpowiedzi na interpelację to będzie 1,51 000 000zł, a my akurat byłem na spotkaniu z branżą morską w czasie kiedy, kiedy pojawiło się to odpowiedź, więc zapytałbym fachowców śmiech po prostu śmiech na sali został wzbudzony to będą dużo większy płynący z klubu po wyższej, czyli jakie, bo nikt nie wie do końca się z tym dniem będzie działo tam też dużo zależy od wiatrów no mamy doświadczenia z różnych innych inwestycji jedno pracuje także problemy będą natomiast obie te są twarde fakty agencja uważam, że trzeba dalej rozmowę co ma się dziać w tym przed kotem tylko jak chciał rozmowę oderwany od polityki chciałbym widzieć bardzo konkretne analizy konkretne projekty konkretne szacunki kosztów obawiam się, że do wyborów parlamentarnych jest to możliwe, że to będzie taka wielka podmioty na tron to racja Niewiem co Kaczyński powiedział twórczy ale, ale przeczuwam że, żeby miało to niewielki związek z gospodarką, a ja w ogóle pytałem przy okazji tego otwarcie, dlaczego 17 września, bo to jest snów smutna data w naszej historii, kiedy Sowiety nam zbiły nóż plecy co świętować, więc ja sugerowałem ministrowi Grabarczykowi, że może warto zwrócić uwagę na to, że 17 września 90 tego trzeciego roku Lech Wałęsa wyprowadził wojska sowieckie rosyjskie z Polski 100 jest chyba lepsza data w naszej historii na domysłach trans, że zostało zbyte milczeniem to właśnie NovoTek ta inwestycja już istnieje projekt pana słucham to się zastanawiam czy pana opinii warto jeszcze ją rozwijać czy zostawić po prostu czy na pewno nie zasypie przekop będzie i będziemy szukali to co do dnia no bo szesnastka Zachodu, nawet jeżeli ktoś kupił zainwestował no bo to musimy z tym rzeczna jest, więc są w ekonomii takie pojęcia natomiast misja wydaje tak patrząc z boku naprawdę najgłębszą życzliwością to co trzeba chyba maksymalnie wykorzystać turystyczne aspekty związane z tym, że ten przekop istnieje on pewnie pełnione będą chcieli przepływać przez przekop posiadaczy jachtów żaglówek oglądać ten przekop będą powstawały pewnie nowe mariny będzie to prostą jakoś gastronomią na pewno efekty nie będą adekwatne do 2 000 000 000zł wydanych pieniędzy polskiego podatnika, ale trzeba jak szukać, żeby nawet, że trzeba będzie dokładać do utrzymania tego przekopu to Polsce dokładać dziękuję bardzo, poseł Platformy Obywatelskiej Tadeusz Aziewicz sejmowa komisja gospodarki morskiej żeglugi śródlądowej był naszym gościem dziękujemy pani dziękuję pięknie siódma z dobrego dobrego dnia siódmy 57 za chwilę będzie ósma usługę informacja po informacjach po rozmawiamy o tym co się dzieje na froncie ukraińskim Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA