REKLAMA

Jak dbać o swą cyfrową tożsamość?

Człowiek 2.0
Data emisji:
2022-09-17 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:55 min.
Udostępnij:

Jeszcze nie tak dawno cyfrowa tożsamość wiązała się z odpowiedzią na pytanie, czy daną osobę można wygooglować. Dziś najczęściej z tym, czy ktoś jest na Instagramie lub TikToku. Jednak nowe technologie pozwalają nam nie tylko kształtować swój wizerunek publiczny. Jak wpływają na nasze postrzeganie własnej osoby? Czym płacimy za budowanie swej cyfrowej tożsamości? O tym opowie dr Ania Kalinowska-Balcerzak.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Jan Stradowski przy mikrofonie witam państwa człowiek 2 lata zajmuje się dzisiaj cyfrową tożsamością jak my widzimy siebie sieci jak sieć nas widzi jak elektronika i nowoczesne technologie pomagają nam w kształtowaniu własnej osobowości własnego ciała własnego ja o tym opowie dzisiaj dr Ania Kolanowska Balcerzak badaczka kultury cyfrowej organizacji bitew chwil tam dzień dobry dzień dobry bardzo ceni dobry państwu tak, kiedy zaczął stawiać nad sobą tożsamością to Rozwiń » pomyślałem, że to się sporo zmieniło, bo jeszcze powiedzmy 2015 lat temu to podstawowe pytanie brzmiało czy reguluje czy jak pisał swoje imię nazwisko do hali coś się pojawi i to skłoniło mnie m.in. do tego, żeby założyć jakąś taką własną prywatną stronę internetową jak szliśmy zostanę domową już dzisiaj to pytanie brzmi raczej czy jesteś na Instagramie, jakie tam swoje zdjęcia widać spod chyba zmieniło, jeżeli chodzi właśnie takie wyrażanie siebie w internecie pewnie dzisiaj już nawet bardziej czy też na TikToku czy czy istnieje no bo te formę czy można czy puzzle wykup lat czy żyjesz i czy jesteś na Facebooku np. czyjaś one ewoluowały to znaczy, że jest to znaczy, że jest też one ewoluowały też zgodnie z tym rytmem jak media się, aby rozwijały jak pojawiały nowe kanały społecznościowe to obecności, których mogliśmy ma tworzyć siebie ja tak naprawdę mówię, że wytwarzać, ponieważ i wyprodukować, ponieważ to też nie jest taka jakaś nasza genetyczna właściwość do końca tylko ta właściwość oscyluje wokół tego co ma widzimy jak chcemy być widziani jak chcemy być odbierani przez innych i wokół tego jak sobie przysposobił my poprzez własne praktyki właśnie w tym narzędzia dające nam dostęp do coraz to nowych kanałów społecznościowych tak naprawdę kanałów obecności i egzystencji co nam pokazały ostatnie 2 lata i izolacja covidowa czy czas pandemii, kiedy to rzeczy się totalnie ustaliło w niektórych zawodach w niektórych dziedzinach i w niektórych okresach czasu traktowana była otwarta to coś im bardziej w czasie pamiętam moje studenckie czasy, kiedy jeszcze do tak bardzo się nie stało mówi o tym, jaką tożsamość sobie wykłady, ale pewne rzeczy wtedy były w modzie czy też były dobrze widziane ja w pewnym momencie zrobiłem sobie wizytówki, na których miałem numer swojego telefonu już wtedy nie komórkowego to numer powiedział np. co pokazywało owe mamy różne technologie w zanadrzu potem na tej wizytówce pojawił się nowy numer telefonu komórkowego pojawił się adres mailowy to rozumiem, że taka wczesna forma kreacji cyfrowej czy też takiej tożsamości technologicznej to były właśnie takie wizytówki ja spotykam często z takimi pytaniami co co ja rozumiem i co jest rozumiana w moich badaniach poprzez cyfrową tożsamość, bo oczywiście z 1 strony to mogą być te dane i w dużym stopniu to są właśnie połacie możemy powiedzieć, że w cudzysłowie danych, które o sobie produkujemy, które osobie udostępniamy w sposób świadomy czy nie świadomy, bo wiadomo, że poprzez ten nasz ślad cyfrowe dajemy o sobie dużo więcej niż tak naprawdę chcielibyśmy dawać producentom i właścicielom tych technologii natomiast drugą stronę tym czy miał się zajmował w kontekście tych cyfrowych tożsamości to jest właśnie pewne te część tam uświadomione podejście do siebie i AM kierowanie sobą swoim wizerunkiem swoimi reprezentacjami jakiś konkretny pokładane sposób natomiast, jeżeli chodzi o wizytówki to faktycznie w momencie, kiedy też te narzędzia postępowało 1 po drugim i ewoluowała to można powiedzieć, że na tej wizytówce dawaliśmy takie pierwsze właśnie ślady naszej obecności cyfrowej no bo też my wam mam takie wrażenie, że my trochę poprzez sieć zostaliśmy gdzieś za czarowanie i nasza koncentracja uwagi pojmowania tego treść prawe zaczyna się dopiero w momencie, kiedy internet się upowszechnił natomiast no nikt nie nie oszukujmy się nie negujemy tego, że właśnie czy telefony komórkowe czy pager, które w Polsce było mniej popularne niż na Zachodzie czy Stanach to był już te pierwsze po gdzieś tam nasze nasze połączenia i takie kajdanki Miśkowiec prawa, które kto, w które się uzbrojeni ma gotowe kajdanki ustawa z mycia prawdę mówiąc już dawno nie miałem okazję by komuś wręczyć budżetówka oświata gdzieś tam coś przestało niemodne czy też nie mało użyteczne po prostu teraz łatwiej jest wymienić kontaktami w sposób cyfrowy no ale też wracając jeszcze osoba nic sobie tożsamości napisała pani książka cyfrowa tożsamość jak rozgryźć technologie, które na co dzień praktykuje na sobie to jest dosyć szerokie pojęcie, bo w tym momencie mówimy technologie, które praktykujemy sobie nie tylko musimy mieć o tym jak nas widzą nas postrzegają inni także możemy mówić o tym jak my sami za pomocą technologii próbujemy zmienić siebie czy sam, choć postrzeganie własnej osoby tak dokładnie ta książka też pokłosie mojej pracy doktorskiej, którą obroniłam w maju 2020 roku, ponieważ miałam się bronić stacjonarnie w marcu i dokładnie tydzień przed moją obroną wszedł lockdown ona została odroczona do nie wiadomo, kiedy i obroniłam się stanie 28maja i też tą tę przygodę opisałam w swojej książce już w w posłowiu tak ta książka właśnie jest pokłosiem tej pracy doktorskiej ja zajmowałam aktualizacją konceptu Szala w oko o, a w ogóle technikach produkcji technika i technikach wytwarzania on też ukonstytuował się jedną z tych technik wytwarzania takich produkcji jest technika siebie, czyli wszelkie działania wobec siebie wobec ciała duszy, które mają tak w skrócie na celu udoskonalanie się dążenie do nieśmiertelności na ich oko za postulował też koncept Ewę w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku, gdzie nie było jeszcze powszechnego dostępu do internatu, a Digital 2 SS to było obrad pieśń przyszłości natomiast akurat w momencie, kiedy wykrystalizował moje zainteresowania naukowe to one zaczyna być obecnej przestrzeni właśnie społecznościowe chodziło tak naprawdę w place rozkwitu i 11 można było powiedzieć, że aplikacja mobilna i urządzenia parametry, czując c na samych no to jest taka ewolucja myśli w oko i sądzę, że byłby bardzo zadowolony z tego jak to postąpiło jak się z 1 strony chce prezesował aż strony jakiś sposób człowiek od dawna trzeba kontrole nowo kwotę urząd mówił o zniewoleniu poprzez władzę i o kontroli nad jednostką takie technologie siebie poprzez internetowe w tym ujęciu przynajmniej te wydają się to dosyć takie dosyć dobrze znane bardzo klasyczna odpowiedział dajmy na to pisanie pamiętnika prawda w formie papierowej to już jakaś technologia siebie jako formatów niż wypełnienia swoich przemyśleń swoich dziejów prowadzenie kalendarza czy terminarza w formie papierowej wpisywało się spotkania czy terminy kolokwiów czy cokolwiek innego co było ważne w danym momencie dla takiej osoby to też była technologia wyprzedzająca internet dzisiaj oczywiście mamy nadal, ale dało tylko już nowe, ale wydaje się, że to była taka forma organizacji czasu ustawiania sobie życia w sposób no za technologiczny tylko nieco wprawy i tutaj w tym momencie bardzo Lubie skłania się trochę Kurto hodowli i słowa technologia nowa technologia Fułka pisał o technikach siebie natomiast jest troszeczkę trudne w momencie, kiedy mamy przykład anglojęzyczna te jednak za zazwyczaj standardowo jest określana jako te oczy natomiast cofając się tak naprawdę do tego te greckiego rodowodu technologii to jest techno i Logos, czyli pewnego oś pewnego rodzaju rzemiosło i umiejętność dialogu nie znaczy tylko słowo znaczy też pewien porządek struktura czy elita technologia to jest tak naprawdę umiejętność zarządzania i porządkowania sobą w przypadku technologii i siebie i tutaj właśnie to rozgraniczenie pomiędzy tym co uważamy za prowadź co my uważamy za analogowy w momencie, kiedy mówimy technologia no to my myślimy właśnie już o smartfonach komputerach o tych wyżej wyspecjalizowanych w technologiach, a tak naprawdę, aby zrozumieć właśnie to znaczenie technologii siebie warto właśnie się troszeczkę dokopać do tylko rodowodu, a do tych do tych początków jak porządkowania i tak jak pan tutaj wspomniał za te analogowe technologie siebie możemy uznawać właśnie kalendarze pamiętniki i w oko w swoim w swoim traktacie dotyczącym technologii sobie i technik siebie mówił o o tym, że jedną z takich form technik siebie jest np. odpowiedź no bo tym, o co chodzi też kluczowe w technice w technikach siebie jest pewne podejście właśnie do siebie swoich działań zreflektuje innością, czyli na chwilę zatrzymanie się pomyślnie o tym co chcemy zrobić coś już zrobiło w jakim kontekście to na stawie w jakim kontekście czujemy, że powiedzmy się rozbije tama w perspektywie tak wciąż było, a tego co chcemy robić w tym momencie taką techniką technologią siebie może być np. też dieta czy uprawianie sportu, bo to jest też praca nad sobą praca nad pewnym rozwoju przyrostem, ale obserwowanie również tego co takiego punktu np. zaczynało albo w jakim punkcie miało się pomiar, w którym momencie jest teraz, ale też do czegoś dąży natomiast np. kalendarz to jest takie ostrość siebie powiedzmy w czasie typu co mieliśmy zaplanowane co z tego się udało czy nie wyszło i do którego do to, dokąd nas doprowadziła albo przekona to skłania, że teraźniejszości, bo najbliższe albo w dalszej przyszłości myślę, że tak bardzo duża zmiana, która zaszła, jeżeli chodzi o technologie dotyczy sfery litość odbywał prowadzenie pamiętnika kiedyś była w zasadzie prywatna spowiedź to wg bardzo prywatna obecnie, kiedy mamy do czynienia z takimi i oczekiwali sami mogą tych tych praktyk co mamy wpisy w mediach społecznościowych, które są często większym mniejszym stopniu jednak publiczne, więc PiS nie tylko dla siebie nie tylko dla siebie relacjonujemy jakość parametry czujemy to stają się wydarzyło, ale też dzieli się tym ze świata i to czasami bardzo szerokim prawdę i jeżeli przejdziemy teraz to o taką sedna, czyli do protokołu szef tego co ja też starałam się wyodrębnić w ramach pracy w ogóle nad nad lecznic ją to zaktualizowano też te leczniczą technologii i siebie technologii ser, czyli też wniosków i pewnych Insights, które wynikały z moich badań jakościowych i ilościowych rozpatrzone to rozprawy doktorskiej i do pracy doktorskiej no to widzimy, że w pewnym momencie, jeżeli chcemy posługiwać się jeszcze byli sami w ogóle istnieć powiedzmy w sieci poszukiwać się tym naszym atrybutem, które jest to co profesorów no to, aby ono istniało o nim ono musi być odbierane i ono musi być kształtowane też poprzez innych poprzez pewną publiczność, bo to cyfrowe sal to jest tak jak 15 Orange mówi w pewien sposób takie puste prawo puste naczynia które, budując profile w różnych mediach różnych kanałach społecznościowych my na pełną treścią i z drugiej strony mam takie wrażenie że, gdyby ta zmiana nie nastąpiła, czyli natomiast to co jest publiczne to co jest prywatne czy też jest pewna kwestia, którą po rusza już Senat chyba okolicach 20102012 roku, czyli ile musimy od czego my musimy zrezygnować tak naprawdę, chcąc być obecnymi sieci czy to publiczne prywatne i to i tak korelacja tego, jakie mamy możliwości, korzystając wtedy w tej stylizacji i z tego połączenia, że możliwością operowania na skalę globalną wymaga od nas też porzucenia i zrezygnowania z pewnej sfery prywatnej i kompromisu równe efekty, które z tego wynikają to temat niewątpliwie ciekawe wracamy do niego za moment w drugiej części audycji ponownie przy mikrofonie Jan Stradowski ze mną studio wciąż dr Ania Kolanowska Balcerzak badaczka kultury cyfrowej organizacji bite think-tank witam ponownie dzień dobry witam ponownie jak rozmawiamy o czasowej tożsamości rozmawiamy o tym jak nasze kształtowała z czego w ogóle wyrosła taka tożsamość cyfrowa to technologiczna mam wrażenie, że musimy dotknąć tematu, który nazywa się Quant Szwajcarów, ponieważ ten temat szóstej edycji pojawiał i to dosyć wcześnie zresztą dziesięcioletniej historii była taka takie przekonanie było 109 lat temu za technologię właśnie pozwalają nam dobrze siebie samego poznać kwestował pomożemy się pomalować kiedyś można było wejść na dietę i ważyć się na uwadze, iż tamte postępy dzieci zapisywać dzisiaj możemy monitorować bardzo różne parametry swojego ciała możemy się dzięki temu założeniu z tymi udoskonalać ten trend faktycznie tak wypalił się wydawało jeszcze 10 lat temu mam wrażenie, że wielu osób przygotowało jednak tymi wszystkimi zegarkami, które mierzono tętno całą resztą i to się wycofało z tego takiego cyfrowego nadzoru nad sobą, ale może ktoś jest element tej cyfrowej tożsamości tej pani pani pisze okresie mówimy z tego co zauważyłam też poprzez analizę i przez wątki teoretyczne nad którymi pracowała w ramach i książki i rozprawę, ale też takiego takiej obserwacji analizy w praktyce, czyli życia codziennego rozmawiania z moimi gospodarkami, ale też to przez ostatnie lata z innymi ludźmi znajomymi to jest chyba też kwestia takiego przesytu w ten, że kiedy my zaczynamy używać tych narzędzi kwalifikacji w sposób rozważny, czyli też, zachowując zasadę że, aby przestrzegać tej zasady nie łamać, że co za dużo to niezdrowo no to działa można się wtedy parametr rysować czy to właśnie coraz zdrowotne czy to w celach konkretnie motywacyjnych założenia sobie jakichś rezultatów natomiast w momencie, kiedy my się kwantyfikatorem np. swoimi bandami w paskami cyfrowymi jesteśmy podłączeni do kilku aplikacji, które mają nam np. mówić czy regularnie się nawadnia mamy czy pracujemy efektywnie, jakie techniki relaksacji powinniśmy wprowadzać stosować tak itd. i to wszystko mamy rozdzielone na różne urządzenia różne narzędzia aplikacja no to następuje tak naprawdę te ten efekt were Looking Good, czyli tego totalnego przepalenia z 1 strony tym ile my musimy siebie dawać tej technologii, a z drugiej strony jak jesteśmy atakowani tymi tymi danymi to też wcześniej się działo w momencie, kiedy w momencie te, kiedy był taki wielki bój w ramach zwrotu cyfrowa, kiedy te fotografia wszystkich realizowała i każdej strony atakowały nas coraz bardziej krzyczące i nawarstwiają się obrazy chcieliśmy mieć też można to w ostatnich latach zauważyć w ogóle Fed za mniej w obrocie w trendach takiego minimalizm może, że jako tego przyjazd trawienia tego Visual było tak bardzo duża, że znowu staramy się, gdyż odnaleźć i obudować na nowo, a w minimalizm i bardziej ascetycznej formie natomiast, jeżeli chodzi o te narzędzia umożliwiające Quant KC edycje i prowadzące do patyka cel w to takie dosyć duże rozczarowanie wynikało co myślę, że w ostatnich 2 latach bardzo dobrze mogliśmy obserwować i też poczuć jestem fizycznie psychicznie i poprzez to taką presja ciągłej obecności presje udostępniania tych danych sprostowania tych danych, bo też ta skala niedogodności psychologicznych i to co się stało poprzez też czas pandemii to w jaki sposób a, marząc o tym ustaleniu i wirtualnie i chowaniu swojego życia w momencie, kiedy się z nim w nim znaleźliśmy musieliśmy po kilku miesiącach zmierzyć z symptomami tej tylko ustalenia uczyć robienia usieciowienia naszej rzeczywistości no to też podatek od tego płacimy, a do tej pory też bym się zajmowaliśmy w zaszłym roku razem z z organizer mają organizacją Witek think tank, kiedy robiliśmy badania na temat dobrostanu i zdrowia psychicznego młodych naukowców w Polsce to okazywało się, że jedną z głównych bolączek abstrahując od wymiarów systemu akademickiego itd. jest poczucie ogromnego wypalenia i ogromnej samotności, czyli mimo tego co było wcześniej wykazywane w badaniach etnograficznych, że ta kwalifikacja siebie udostępnianie danych o sobie budowanie społeczności w różnych aplikacjach i poprzez i możliwość porównywania się z innymi daje jakieś poczucie wspólnoty to jednak w momencie, kiedy możemy łączyć ten świat analogowy czy prawem w momencie, kiedy zostajemy zamknięci czy chce sprawę to mam wrażenie, że da te dane coraz bardziej nas zjadają IT technologia coraz partię jej to my służymy ani ona nam może być, tym bardziej że niektóre narzędzia stały się ustawień niezbędne do połowy funkcjonować w tym nowym mam nadzieję, że post pandemicznym świecie, ale jeżeli, nawet jeżeli weźmie pod uwagę samą pandemię to się bowiem na tym, że kiedyś miałem 1 kalendarz free w tym 1 kole rozumiałem zapisana, za które były ważne dla mnie miała jakieś tam przypomnienia obecnie po okresie pandemii mam się kalendarzowa mam całą masę równych właśnie powiadomieni zadań itd. którymi się gdzieś tam łączą ze sobą i mam wrażenie, że bez tego chyba nie było mówi już nie dałoby się funkcjonować po prostu, bo nie powołałbym się w obowiązkach domowych i zawodowe, które coraz częściej przeplatają dokładniej coraz częściej też po sobie też rozmawiające swoimi znajomymi odczuwam też takiej właśnie Connect Berna czyli, czyli w pewnym momencie pracując też zdalnie intensywnie wiadomo, że tych spotkań online jest bardzo dużo też Turza Turza większa musi być ta intensywność nie wiem mailowo Ania czy opisywania w ogóle też czystości za pośredniczenie jej cyfrowo, a jednak niekiedy te kontakty tacy Jona Arne międzyludzkie takich powiedzmy pierdół bardzo małostkowe, które w sposób stale trzeba opowiedzieć określić tak dalej po prostu oszczędzało to ja też wielu moich znajomych ma coś takiego, że po prostu przychodzi piątek wieczór albo przychodzi sobota i wrzucamy w ogóle telefon nie różni ruszamy go przez te kilka godzin czy nawet przez 2 dni kiedyś ten weekend to pół momentem powstawania na Instagramie wymyślania fajnych Stores w ogóle takiego też wytwarzania siebie w sieci natomiast teraz coraz częściej to jest taki moment, kiedy po prostu ma się dosyć i chce się odpocząć też mam wrażenie, że organizm taki bardzo Psycho klimatycznego sposób potrzebuje regeneracji od tego ciągłego o usieciowienie i przywiązania mówi się tym częściej w tej audycji o tym mówiliśmy, że technologie mają potencjał uzależniający to całkiem spory są tak projektowano już jak najczęściej spędzali czas w cyfrowym świecie sądzi pani, że uda nam się odnaleźć taką zdrową równowagę bowiem strony wiemy, że ten świat technologiczny jest nam już w wielu miejscach niezbędne nie widujemy się z niego tak łatwo z drugiej strony takie właśnie od 2 jak odstawienie telefonowi o tym pani mówi dają nadzieję gdzieś tam ceny ten balans będziemy mogli złapać ja jestem też trochę przeciwna takim pod pedagog pedagog opisującym toną, które w ogóle technologii serwisach społecznościowych i tym zdalne w funkcjonowaniu tak naprawdę w tym dyskursie edukacyjno akademickim są obecne od myślę, że 1,5 dekady o zawsze jest takie starcie no okej, a jeżeli dzieci będą pracowały np. poprzez laptop to wcześniej uzależni czy nie będą grały w krwawe gry itd. itd. itd. natomiast pocieszające jest to, że też trochę ta cyfryzacja też tak fanty aplikacja przyczyniła się do do taco w jaki sposób np. promowane styl życia i w jaki sposób też trochę z zaczęła być promowana ta świadomość i ruchu i np. te tych takich spraw detoks SUV, gdzie w ogóle temat tęczowe higiena i naprawę detoksu też dosyć potężnym tematem od, a powiedzmy tegoż obserwuję od ostatnich 34 lat często bardzo ważna przy tym ile ile w ogóle jako społeczeństwo spędzam spędzamy czasu czy przy psie przy matryca ach, przy ekranach czy w ten sposób właśnie siedząca w myśl chyba jednym z ostatnich trendów są te regulowane biurka, gdzie też można sobie na tyle podwyższyć blat, żeby np. kole i spotkania ogranicza prowadzić w pozycji stojącej jednak trochę odciążać te Plaza natomiast ja np. mam także mam opaskę cyfrową i liczy sobie kroki jest też związane z tym, że staram się rzecz powiedzmy w, a zdrowy sposób staram się jednak aby zachowywać jakąś, a określoną dozę tej aktywności fizycznej natomiast np. na twoim, a na przykładzie jak nigdy sobie tej w tej opaski wprowadzenie skali problemu ze smartfonem czystą taką aplikacją, która jest pikowana i oprogramowaniem, które jest dedykowana tej opasce, bo wystarczy, że ja wiem, że te 1012 czy czasami 20 000 kroków zrobię 1 dnia sobie pamiętam np. w perspektywie tygodnia zrobiłam albo miałam nie wiem 12 dni, kiedy zrobiła mniej oczywiście mogłabym sobie wyciągnąć statystyki, żeby to wszystko podłączyć co patrzeć jak działa na przestrzeni miesiąca roku, ale chyba przynajmniej ja uważam to za takie dosyć zdrowe podejście, że aż tak bardzo nie muszę się kontrolować i nie chcę tego robić po nie chce też być takim zakładnikiem tego, że lubię być zakładnikiem tego, że okej trzymam 7000 kroków, więc może się jeszcze przejść trochę do tych 10 000, a nie chcę być zakładnikiem tego, żeby wyrobić normy np. tygodniowa miesięczna roczna, bo też pewnie pewien taki kaganiec, który sami sobie zakładane i dodatkowa presja poza tym wszystkim co tacy surowość i ta to za pośredniczenie i to te dbałości tak naprawdę odcyfrować tożsamości nam robią już odgórnie właśnie ja moją opaskę odłożyłem w momencie chcemy się przekonałem w czasie lockdownu, kiedy nie można było bardzo wychodzić z wydaniem tej normy trzeba ustalana stwierdziłem, że nie będą się miasto władzę przejmował po prostu korzystał z każdej okazji do do ruchu i nie będą musiały potem patrzeć na wykresy tabelki, żeby się uczyć w przekonaniu Uwe to jest okej może to też jest zdrowe podejście moja dzisiejsza rozmówczyń była do badania Kalinowska Balcerzak dodatkach konstytucji stałej organizacji IT chińska dziękuję bardzo, dziękuję bardzo zapraszam jak zwykle w sobotę o 1420 mówił Jan Stradowski do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA