REKLAMA

Prezydent Elbląga: PiS wybudował, ale to my, samorządowcy, wymyśliliśmy przekop Mierzei w 1992 roku

Świat się chwieje
Data emisji:
2022-09-18 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
48:04 min.
Udostępnij:

Nie każda inwestycja w infrastrukturę musi się zwrócić – mówi prezydent Elbląga o przekopie Mierzei Wiślanej i przekonuje, że przekop to dobra decyzja i wcale nie inicjatywa Prawa i Sprawiedliwości

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Tomasz Siemoniak z Platformy Obywatelskiej na Twitterze napisał tak, kto obudzi jutro rano prezesa i przekaże mu, że stracone Kielce Nowy Sącz Ostrołęka Siedlce, że Elbląg nie kupił pisowskiej lipy z łopatką, że Sanok nie nabrał się na Super autobusy klęska PiS ten tweet proszę państwa wiceszefa Platformy Obywatelskiej ma już parę lat pochodzi z 2018 roku, kiedy w Elblągu pisowskiego kandydata na prezydenta pokonał nasz dzisiejszy gość prezydent Elbląga Witold Rozwiń » Wróblewski inżynier samorządowiec te kilka lat temu zwyciężył z kandydatem PiS-u miażdżącą przewagą 70% opozycja miała wtedy wielkie święto witam pana serdecznie po raz pierwszy w TOK FM panie prezydencie dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie w Hue Hue przekop Mierzei Wiślanej Hue Hue co odpowiada jak po stronie opozycyjnej własnej stronie słyszy pan taki głos, a wręcz te głosy są i takie są głosy które, które są głosami pozytywnymi daje mi się, że tutaj wiele głosów wynika z braku zainteresowania i dogłębnego Poznania tematu wiele pojęć chociażby patrząc z perspektywy tego tygodnia jest mielonych i to może powodować też, że tak do końca nie wszyscy wiedzą, jakiego tematu dotykają ja może zacznę od tego, że jeśli państwo pozwolicie, że jeśli chodzi o Elbląg i my mu położenie geograficzne to tak jak żyjemy w port w Elblągu po do drugiej wojny światowej posiadał stocznie produkowaną stawki tor wodny głębokości 5 mecz i to jest to co pan na samorządowców wszystkich kadencji interesuje po wojnie spowodowano, że tak naprawdę od widzimy się strony rosyjskiej zależało czy ktoś na Bałtyk przepłynie czy nie przypomnienia po po stronie rosyjskiej ciasto często były także nie było akceptacji, żeby może wręcz utrudnienia, żeby połączenie Elbląga z Bałtykiem było do dnia przerwy tylko rozumiem, że pani prezydent rozwiąże chodzi oto jest cieśnina Piławska, która jest w rękach rosyjskich no i od tego czy oni stan z puszczą czy nie zależy czy możecie sportu w Elblągu wpłynąć na Bałtyk port jest zawsze od przed wojny, a psiego powoduje, że z tego portu będziecie mogli jeszcze możecie po statki z Elbląga będą mogły płynąć prosto w krótszą drogą na Bałtyk bez rosyjskiego widzimy się tak tak trochę też tak nie, ale oka można przyjąć, dlaczego nie, bo te Ano Otóż, dlatego że portu nie było po drugiej wojnie, kiedy nie było możliwości żeglugi to niema portu nie nie ma tak tzw. portu, do którego nie można dopłynąć no i nie można było dopłynąć i port tak naprawdę zmarł śmiercią naturalną, bo nie było o zasadzie do nas przypływały tylko statki jachty, które mogły bywać na zawody do drugiej wojny światowej czarny 5m głębokości była stocznia statki mogły swobodnie wpływać na Bałtyk po drugiej wojny, że weszły te ograniczenia co spowodowało, że tak naprawdę w porcie kilka stracił swoją funkcję w 9 rządzą pierwszym roku po o wyborach samorządowych, a właściwie dziesiątym roku po wyborach samorządowych nowy samorząd, który powstał o podjął decyzję, że robimy jako samorząd wszystko, żeby Elbląg wrócił znowu mama miast morskich ze swobodnym dostępem do morza Bałtyckiego została wtedy w razie komisja morska powstały wtedy różne inicjatywy trzeba było odtworzyć dające portu Morskiego itd. cała ta historia zaczęła zaczynała żyć i dobrze, a przez kolejne lata wszyscy prezydenci radni zabiegali o to, żeby można było mówić o swobodnym dostępie do morza Bałtyckiego, bo to jest słowo klucz dla nas, bo musi być swobodny dostęp, żeby ktokolwiek wszedł zainwestował, bo musi mieć możliwość do wpłynięcia do portu i proszę państwa to jest dla nas bardzo ważne, że my jako samorząd podjęliśmy wiele działa, bo została wybrana trasa on mamy terminal towarowy pięcio hektarowe pro jest mało wykorzystamy ze względu na to, że już kłopot to wpłynięciem cały czas stolik przygotowany terminal pasażerski, którym mogą np. obywać się od wypłynięcia na Bałtyk czynach Hel czy innych miejscowości statkami typu ro-ro, gdzie mogą nawet wjechać samochody tylko cienie chodzi, bo nie ma dostępu dzisiaj ta sytuacja, która jest mianowicie agresji rosyjskiej ma Ukrainę pokazała dobitnie, że po prostu nie ma możliwości wpływania przez cieśniny i to, że wykonany został pierwszy cesarz drzwi śluzy z możliwością wypłynięcia na Bałtyk już przestałem o tym dla nas elblążan, że można będzie dopłynąć dzisiaj zawijają statki o pojemności około 1000 tą, czyli duży może duże i nie dożyli takiej, bo zamysł port czy Elbląga będą mogły zawijać statki nieduże, bo nie jesteśmy Gdańskiem Gdynią szczycimy też nie chodzi o to po często muszę w tej, czego porównywania porównania używać, że transport kołowy to nie opiera się tylko naciera, ale również np. bagażu w kraju i mniejszych pojazdach tak samo morski to duże statki będą przypływać przypływają do do portów Trójmiasta Szczecina ma natomiast małe mogą swobodnie pan patrząc teraz na kanał przez Mierzeję przypływają do Elbląga i tylko dzisiaj mamy pierwsze co drugi etap to jest pogłębienie toru wodnego na żale i trzeci etap dotarcie do Elbląga, jeżeli te 3 etapy do końca, czyli przekop zostanie do końca zrobione i mam nadzieję, że wasz czas do roku nastąpi to jeszcze o tyle polepszy naszą sytuację, że nie tylko te statki o nośności 1100, ale aż 5000 ton będą mogły zawijać do Elbląga Harry jak samorząd podpisaliśmy niedawno umowę sportem Wolin Borg w Danii podobnej wielkości i będzie przepraszam już oni w tej chwili przeładowuje w granicach 89 000 000 ton rocznie, a ja przypomnę, że przy tych parametrach głębokością jeszcze węgiel przypływały dziewięćdziesiątym siódmym roku będzie oczywiście Skalni grodu przeładunek było 640 000 to Elbląg nasz terminal może w Elblągu może przeładowywać do 5 000 000 jest gotowe i dzisiaj statki mogą wpływać co rusz się będzie odbywał natomiast zależy na mieście, żeby pogłębić do 5m tak jak było przed wojną, żeby mogły przypływać statki ogółem o własności około 5000 ton to wtedy znakomicie odblokuje również logistykę dla portu w Gdańsku o te małe stawki i wiemy od zarządu portu w Gdańsku są takim powiedzmy utrudnieniem logistycznym w stosunku do tych stutysięcznej, które też może oczy i własna będzie kończąc panie redaktorze powiem tak jesteśmy bardzo zadowoleni, że otwiera nam się swobodny dostęp do Bałtyku i mieliśmy, ponieważ pierwsze co zostało zakończone, że zakończony zostanie 0203. i będzie się rozwijała możliwość ruchu Morskiego Elbląg panie prezydencie jak pan o tym opowiada to wszystko jest spójne niekontrowersyjne dosyć oczywiste, że to jest szansa dla Elbląga, że to się zepnie itd. skąd w takim razie tam mogę dość przekopu Mierzei Wiślanej to jest najbardziej przemiana pisowska cudzysłowie pisowska teraz nie chcę pana tutaj marzyć, żeby pan krzyczał, że to nie jest pisowska inwestycja mówi jak jest jak jest odbiór takiej ogólnopolskiej, że tak powiem niech Elbląg jak pan pamięta ten ten biało-czerwony słupek, który Kaczyński w 2018 roku tam wykopywał to też słupek jako mem krążył po całej Polsce w Krynicy morskiej nawet w restauracji jest knajpa, w której wisi replika słupka dla żartu z podpisem słupek cudownych mocach dotknięcie słupka gwarantuje w przyszłości kolejne 500 plus widział pan ten żart w restauracji, a istnienie w jak ja panu powiem, bo akurat, ale skąd takie rzeczy biorą dlaczego, dlaczego to się tak podtrzymanie ja ja może powiem tak ja akurat jestem w samorządzie od początku, kiedy tak jak mówiłem po dziewięćdziesiątym drugim roku powstała komisja morska, a ja akurat byłem naczelnikiem wydziału rozwoju gospodarczego obsługiwałem komisji i tak naprawdę to samorządowcy zaczęli drążyć temat, żeby doszło do swobodnego dostępu do Bałtyku z Elbląga z powiedzmy Fromborka to miejska Braniewa i innych zalewowych portów, którzy pana praktycznie samorząd doprowadził do otworzenia granic poprzez wnioskowanie do ministrów wszystkie te formalne rzeczy łącznie 20002006 roku poszedł wniosek z Elbląga o wpisanie tej inwestycji jako kluczową listy indykatywnej do do projektów unijnych i powiem, bo byłem w latach 201014 członkiem zarządu województwa warmińsko-mazurskiego i podpisywana była umowa między ówczesną wiceminister panią Dorotą Pyć marszałkiem proces są i jako członek zarządu województwa warmińsko-mazurskiego umowa tzw. kontrakcie terytorialnym, czyli do zawarcia przez środki unijne i to nie jest także, że tylko to PiS na ten temat dyskutował oczywiście to zostało podpisane miało być realizowane w ramach środków Unii Europejskiej później, kiedy byłem PiS dąży do władzy zrezygnował ze środków unijnych postanowili tak to tak to jest realizować to z ze środków skarbu państwa, czyli naszych tylko krajowych, ale nie jest tak, że inicjatywa i temat ma dzisiaj, a mają prawo mówić, że dla budowali, bo fizycznie w tej kadencji zostaje cel ta inwestycja Infrastrukturalna realizowana i dobrze, bo my czekamy, żeby ona powstała natomiast co panu mówiłem od samego początku samorząd 9 tego drugiego roku w tym spirytus movens inicjatorem robienia wszystkiego, żeby do tego doprowadzić dzisiaj nam brakuje dokończenia torów wodnych i temat będzie zakończone natomiast często niestety politycy w różny sposób tutaj nie może tylko 1 stronie, ale o opozycji o w LM w rządzie i politykach PiS-u każdy jak wiemy i politycznie próbuje na z tego tytułu mieć jakieś dodatkowe korzyści port jest zasadne sam siebie w jaki sposób będzie nakręcą, bo czy chcemy czy nie to węgiel przychodził zrębki głosem mnoży różne rzeszy i nie zawsze musi przepłynąć 100, jakby Gdańska od małych reporterów o takiej możliwości jak my Elbląg czy wozy BOR pytani studiami nawiązaliśmy współpracę załatwiają wiele tego typu rzeczy tak jak Boga grzywka transportowo niekoniecznie wszędzie dzielę no dobrze czy czy pan jako osoba, która miała w poprzednich wyborach nie w tych poparcie Platformy Obywatelskiej też w staje się, że w drugiej turze tych wyborów też w końcu Platforma za pracę chemia dopada panie z PSL-u należ rządzicie, jakby macie koalicję opozycyjną PiS jest w koalicję partii ogólnopolską opozycyjnych blogu PiS jest u was blogów opozycji, a 3 czy pan te no jak jak nakręca się ten ten to cechy oczkowania z przekopu Mierzei czy pan nie próbował tym ogólnopolskim politykom, którzy też chodzili po mediach mówili, że to jest pisowski biały słoń i że to niema sensu 2 000 000 000 itd. czy pan nie mogłem powiedzieć Słuchajcie publicznie się w głowę nie ładuje się to w Elblągu ja będę miał pod górkę to znaczy jak ludzie słyszą, że opowiadacie na ogólnopolskiej w ogólnopolskich mediach takie takie rzeczy to ludzie chcą tego portu jak i próbował pan w ogóle dyskutować o tym jakoś z z politykami opozycji, ale pan myśli moje opozycji wyrazić krajowe nie nie myślą o krajowym żeby, żeby opozycja przestała rysować sza przyrody bliżej im i powiem także jak jak pan popatrzył na nie moją kampanię wyborczą to ja startowałem do rady do na prezydenta z własnego komitetu wyborczego jestem z PSL-u, ale moje no akurat przekonany jest takie, żeby samorządów lokalnych powinny startować ludzie, którzy mają jakiś dorobek ich są póki konkretnie są pokazać co zrobić PSL popierało SLD popierało później Platforma w drugiej turze jasne ja wielu polityków przekonuje i też było spotkanie moje i marszałka Brzezina marszałka Warmii Mazur jest z marszałkiem Strukiem z Platformy, ale nie radzeniem nie mamy takiego przełożenia, bo jeżeli pan porozmawia z marszałkiem województwa warmińsko-mazurskiego oni są całkowicie zatem tematami popierają je i teraz nawet na następną perspektywę 20212027 i mamy dalsze inwestycje portowe, czyli pasz obrotnica i inwestycje infrastrukturalne w rozwoju Elbląga na 200 000 000 zapisane w RPA Warmii Mazur jako kluczowych, a także tutaj polityce opozycji mają różne głosy co mówiłem na początku czasu obawiam się to jest przyczyna, że mylą są małe duże porty, bo to są zupełnie inne rzeczy jak również spojrzenie bez dokładnej wiedzy na sytuację to, że panie prezydencie to jeszcze chwilkę chciałbym, żeby pan nie chciałbym pana trochę w cudzysłowie przeczołgać przez zarzuty, które wypowiadają rozmaici eksperci zbyt domknąć temat, żeby pan się do tego ustosunkował krótko prof. Włodzimierz Rydzkowski z katedry polityki transportowej w Uniwersytecie gdańskim mówi, że przekop Mierzei gospodarczego punktu widzenia nie ma żadnego uzasadnienia cytuję to w tej chwili ciekawostka turystyczna za 2 000 000 000zł taki jest kaprys prezesa mamy taką i mamy Tylka zrealizowany i Rydzykowi ski dalej kontynuuje i mówi dalej tak i tak nie mamy takich statków, które mogłyby tam pływać do 3,51000 ton nośności takie statki są na arenie na morzu północnym tutaj nie ma, czyli skrócie główny zarzut jest taki, że to się totalnie nie spina ekonomicznie, ponieważ nawet statków tej wielkości 3 pół 1000 to właściwie nie ma przewodni ran w tym waszym porcie będą niewielkie itd. to jest nieprawda Ciach nawet niedawno miałem przyjemność mówić już w wirtualnej Polsce był wywiad wypowiadał się kapitan żeglugi, który pływa, a nawet był z nim wjazd z wniosku kapitańskie go statki są po co podpisaliśmy umowę z workiem Borję pan profesor nie ma wiedzy i jest kwestia jakiej, jakim zanurzeniu mogą wpłynąć to jest problemem konferencji 13 czternasty i konferencję na temat przekopu możliwości szans historii wszystkie aspekty naukowe i ją również wypowiadał tę profesor LUKS, który jest ekonomistą i też z jego wypowiedzi wynikało, że pan prof. Wyrzykowski nieprawdę podaje, że coś nie zwróci dnia nie ma takich analiz porodowych ani nie potrafi przedstawić także to są bajki ja powiem tak dobrze druga to nie o to chodzi jej, że każda infrastruktura ma się zwrócić, bo ja panu podam prosty przykład, jeżeli budowana była droga jest 7 Warszawy do Gdańska i odcinek o 4 km od Miłomłyna do Ostródy kosztował 4 000 000 000zł to znaczy, że nie powinniśmy tego budować, bo to są horrendalne pieniądze to jest dąży każda inwestycja jest do tego, żeby się zwracała tak samo jak w Elblągu, jeżeli mam na peryferiach zbudować ulicę do kilku domów, które wybudowały ta ulica się nigdy nie zwróci, bo tak widzieć sens i dlatego wszystkiego natomiast prawda jest taka, że te 2 000 000 000 otwiera na całe Zalesie miał tylko dla Elbląga las dla słuchacza dlatego miejska dla Fromborka dla broni ma plan nowej Pasłęki dla Sztutowa w Krynicy morskiej to są wszystko porty, które treści otwierają następne w naszym porcie jest, że na lekcji firma, która produkcję produkuje turbiny i za pomocą statków może te turbiny wywozić tak jeże to do portu w Gdańsku siódemką nocą RM kolejny przykład, kiedy był budowany basa stadion w Kaliningradzie i cement materiały budowlane to wszystko na budowę wpłynęło drogą przypomnę, że przy tej małej bardzo 1000 tonowej to kilkanaście system cementu chodzi o taką barkę i nie zawala drogi kilkanaście jaj jest także tak także tutaj jest w ogóle dziwi, chociaż jest nam też tak no żartów powiem powiedzenie, że 2 profesorów się nigdy ze sobą nie zgadza zaś 1 jak będzie w jego stronę to drugi długu proszę o rok ma zupełnie inna na ten temat wypowiedzi to tym się nie przejmował natomiast to co jest najbardziej istotę to otwieramy nie tylko dla miasta, ale dla wszystkich gmin basen i turystycznie i i przeładunkowe mu jest możliwość również, iż to jest sprawa byłem bardzo ważna, że mam przykład z Elbląga ma będą mogły być uruchomione linie promowe czynach czy do innych miejscowości do tej pory nie było to co dopiero czas pokaże, jeżeli będzie pogłębiony tor do do 5m co nawet kapitan żeglugi wielkiej, który przede mną się, że posiadał wirtualnej Polsce potwierdził, że aż cała Żegluga, która jest a gdzie wpływa również śródlądową będzie mogła wpływać do Elbląga proszę ten ruch jest od armat różnych konferencji dowiedziałem, że statki są PS tylko kwestia, że musi nie będzie dziś o jakim zanurzeniu od kiedy a to, że już w tej chwili jest kanał, gdzie można przepłynąć swobodnie na Bałtyk to te bardziej w 1000 staną będą przypływać tak jak także dobrze jest od ostatni argument, który też mocno chodził w mediach do portów Kołobrzegu mogą wpływać statki o zanurzeniu 5 pół metra, czyli docelową no troszkę więcej niż to co będzie miejmy nadzieję niedługo w Elblągu po pogłębieniu tego odcinka, a roczne przeładunki to tylko 200 000 ton w Kołobrzegu, czyli w skrócie argument jest taki, że w życiu Warszawy przez Rze, że nigdy w życiu nie osiągnięcie tych kilku milionów ton przeładunków, które zakładacie, bo Kołobrzeg tyle osią jak pan na to odpowiada co w ana, jakiej podstawie ktoś tak to oceniam ja powiem chyba błędnej, bo Elbląg leży akurat przy trasie światem na Warszawę i Trójmiasto przy trasie z 22 ekspresowy na czele grac dzisiaj jest wojna wiemy że, że ta sytuacja nieustanne przecież wiemy, że wojna któregoś dnia się skończy i IT ten kierunek jest teraz, jeżeli wpłynie to wodą potencjał Elbląga i Kołobrzegu jest zupełnie inne mamy duże firmy, które same jakoś siebie generują ruch mówiłem, że na wolności konsumuje się o raporcie, że pan uważa, że ona z tirów koks kopcących TIR-ów przesiądą się na statki lotu ktoś obcą, ale mniej bardziej ekologiczne i ten ruch wodny w ogóle jest wspierany jest orzeczony przez psa fuzję odrzuca nas patrząc na Ukrainę to również jest jest tu, jeżeli chociażby byłem pod handluje soją tak dalej tu to oni się głównie ustawiali na drogę morską miana drogą lądową olejami rzepakiem kosz wszystko jest tylko tylko główny hamulcowy, czego u nas widać na zewnątrz nie bardzo to widzą to było, że nie można przepłynąć Bałtyk, bo to co te firmy mogły na dzisiaj to mogły poruszać się w basenie zalewu Wiślanego, ale to nie potrzeba to, żeby tego typu cięcie to, że panie prezydencie, zamykając temat co za kolejna awantura o to, że rząd chce ukraść blogowi port tak słyszy od polityków opozycji rząd chce ukraść Elbląg owi port o coś kolejne nieporozumienie, bo po, ale już chodzi już chodzi jako prawda objawiona może znów PiS chce wam coś zabrać, więc nie można ukarać bowiem rząd, bo to jest 404ha ziemi i port w Elblągu 1039139ha jest w gminie Elbląg żeńskiej na 400 ścianę i pozostała część węgla są to tort jest oznaczony granicami administracyjnymi tego nie da ukraść w porcie mamy 3 właścicieli w części na części naszej miejskiej 30% własności moja mina 46% to są właściciele prywatni i na te nasze 26% jest skarbu państwa to są właściciele portu tak samo nie można określić bloga, bo to są granice administracyjne tak samo nie można mógł ukraść portu, bo to są granice administracyjne jest mylone zarząd portu sportem to jest podstawowy błąd, bo jeżeli mówią o porcie w Gdańsku jest to wydzielony teren, gdzie ogrodzone ze szlabanem, gdzie zarządza nimi, a chcę tym portem za zarząd portu z powiedzmy z odpowiednimi władzami natomiast ma no proszę powiedzieć, że są jak nie rozumiem, jeżeli ja rozumiem, że to jest metafora oraz port to jest taka zaciąga metafora, o co chodzi tutaj dla Elbląga trochę, bo granica administracyjna określiła ustawa i co miałoby to okres już mylone to jest panie redaktorze, dlaczego coś jest rzeczy są i próbuje to wyjaśnić mylone jest zarządem portu nie rozważa, ale łączy chodzi o to ruch prawa handlowego rycerz nikt nie może ukryć ukraść, bo kodeks spółek handlowych mówi o tym, że można zbyć udziały nie można ich ukraść albo można podwyższyć kapitał także cały czas będzie prawidłowe informacje krążą, a ja rozumiem rozwój, ale przepraszam przerwę bo, bo nasz skład nie wiedzą, o co chodzi rozumiem, że chodzi oto jest 900m do pogłębienia, żeby do Elbląga mogły w wpływać statki o zanurzeniu 5m teraz mogą 2m tylko i rząd mówi okej my wam to pogłębi my 900m to będzie kosztowało tam to damy na to 100 000 000, ale w zamian za to dajcie nam połowę udziałów w zarządzie portu tak dobrze rozumiem po częściowo tak, ale nie do końca było 100 000 000 uczą podwyższy o 100 000 000 chcą podwyższyć kapitał spółki zarząd portu jeszcze raz podkreślam wrześniowego dziś port w Elblągu port, a tak tak zarząd portu rozum rozum zarząd spółki co pani na ten mokra, a co pan w ogóle ten pomysł jak pan patrzy na ten na ten pożera nam, że radzą kasę ze swoją zaproszony z ubiegłym miesiącu na rozmowy i zacznę od tego, bo panie redaktorze drodzy słuchacze do Elbląga można dopłynąć z rzeką szerokości około 50m tor wodny ma szerokość około 20m, czyli może być tylko 1 tor, który będzie prowadził do Boga tzw. tor dostępu i tor dostępowych zgodnie zostało zresztą i wody i grunt skarbu państwa należy pogłębianie utrzymanie do urzędu Morskiego i dyskusja, że w mieście nowe kilometry około 900m pogłębiają jako urząd morski ostatnie 900m do terminala nie ma co zrobić prezydent nie ma żadnej podstawy prawnej, bo to ja cały czas prostuje bardzo mocno, że to należy do urzędu Morskiego i w ogóle nie ma dyskusji do skarbu pan, że prezydent pogłębiał za skarb państwa tak samo jak nie pogłębia toru ani burmistrz stąd miejska, kiedy idzie to przez radnych gminy Wińsko ani wójt gminy Elbląg, które przy, którego tereny, a akurat w 23 przez Elbląg pogłębia urząd morski w 13 miałby teoretycznie prezydent w ogóle jest jakiś dla mnie nielogiczne także to nie ma w ogóle takiej dyskusji z mojej stronę, że cokolwiek możemy zrobić my w tym sensie, że zamiast po pogłębieniu należy do urzędu Morskiego i mam nadzieję do oka, ale rozumiem że, że na spokojnie, żeby już skrócić ten wątek, że na spokojnie tak rząd w tej chwili dyskutuje o tych działach sprawa nie jest przesądzone, ale nie jest także pan reaguje na ten pomysł po prostu złożeniem rzecz, że kradną port, że nigdy w życiu za udział jeszcze raz podkreślam spółce nie można ukraść udział, bo to pan sam blok jeśli chodzi o kodeks spółek handlowych może odpowiedzieć propozycja rządu jest wejściem kapitałowym do spółki zarząd portu zwaną kwotą 100 000 000, żeby wejść w kaplicy do kapitału spółki tak jak w Gdańsku Gdyni Szczecinie mieć kapitał my mieć one dominującą, a być dominującym udziałowcem i szkół, ale jestem co ma rozszerzyć, ale to się, że żadna wiedza, która ostatecznie prawo mieć decyzję o negocjacjach proszę o dziele tak proszę też, gdzie jest ten przełącznik, iż taki tryb GL, że sprawa, która jest to tu do dyskusji tutaj taktu jakieś udziały itd. tu taka techniczna sprawa, w której pan się zna zarząd miasta się z nami rozmawiać, że taka sprawa się robi tak natychmiast ogólnopolską polityczną awanturą z okrzykami, że kraj, że PiS chce ukraść port w Elblągu, gdzie jest i co jest co rozumie, że jeżeli tak można odebrać politykom, bo gdziekolwiek jestem od czternastego byłem na komisji morskiej gospodarki morskiej w sejmie ratą wyjaśniła mi byli przedstawiciele i PSM i Platformy i i PiS-u i my jest zupełnie nie było takiej takiej dyskusji, jeżeli pan do mediów wpuszczane są błędną informację o znacząco jak zawsze uważam, że najlepiej skonfrontować ze źródłem muszę powiedzieć, że ze źródłem rzadko taką formę to informację, iż doszło w świat i istotna planu wydatków jak jakaś rzeźba Kraśnik kortu czy czegokolwiek ma trzeba szybko napisać tweeta to wie pan nie ma czasu, żeby skonfrontować informacja witać lepsze jako pierwszy, żeby się najlepiej usługa to jak wyjaśnia, jeżeli chodzi chciałbym na koniec podkreślić 1 rzecz samorządowców to wszystko zaczęli od dziewięćdziesiątego drugiego roku jesteśmy zadowoleni cieszymy się walczymy o swobodny dostęp później sami poradzimy tor wodny należy do urzędu Morskiego to ich obowiązek utrzymać to dla nas jako zostawią rozwój portu sami się z tym będziemy doskonale radzić, bo mamy dużo chętnych, którzy są zainteresowani warunek musi być swobodny dostęp i to jest jedno jesteśmy przygotowani jest ostatnia prosta ja nawet ostatnio na konferencji mówiłem, że lepszego końca, żeby temat zamknąć i czas pokaże, a myślę, że tutaj to co obserwuję potem duńskim porcie po innych w tej chwili to właśnie 35 to warzywo statki robią błyskawiczną robotę jeśli chodzi o mniejsze przeładunki są bardzo elastyczne i krótkie w realizacji czasu przerzucenia towarów to jest droga na przyszłość i tutaj się cieszymy w następnym roku mam nadzieję, że ten temat zostanie zamknięty, a ja cieszę się, że byłem na początku, kiedy jeszcze nas nazywali marzycielem, że sytemu wymarzyli, żeby coś być dzisiaj z przyjemnością jako prezes stwierdzam, że to już jest fakt natomiast politycy wybrani prezydenci uchwałę próbowali różne zasługi tak dalej sobie przypisywać kraj chce chcę trochę zmienić temat, ale też nie zmienić czy czym przez ostatni tydzień żyła pańska bańka internetowa wszyscy jakoś jesteśmy w bankach tam jesteśmy w mediach społecznościowych i ja wiem czy moja żyła jestem bardzo ciekawe czy pańska była córeczka pan wysłał koledze koleżance Zobacz co o tym sądzisz Zobacz ważne Zobacz niesamowite ostatnie mecze okej tu panu redaktorze pan zaskoczył ostatni tydzień to dwudniowe to dwudniowa konferencja w sprawie przekopu w czwartek wobec w sejmie komisji martwi ich praw i ja powiem szczerze i praca nad budżetem, że tutaj akurat naszą rozmowę, żebym przygotowujemy budżet następny rok bardzo trudne, że najtrudniejsza jest takiego krwawego co jest najbardziej krwawego w tym budżecie najbardziej krwawy jest to, że tracimy dochody sami wiemy, że po polskim ładzie i następnych nie ma rekompensaty utraconego PIT-u dla samorządów już o to wnioskowali jako samorządy, żeby chociażby VAT-u czy innych jakieś rekompensaty były jak działo 3 lat w 7080 000 000 dochodów tylko wyłącznie o napędzie, a wzrost cen nośników energii, które w każdym samorządzie i to już widać wyłączenie światu różnego typu reakcję jeśli chodzi o Elbląg patrzyliśmy w tym roku 13 000 000 za energię elektryczną, a po otwarciu przetargu, który jest w tej chwili ponad biały i mamy zapłacić 88 000 000 rząd Chile 80, że pan za 128854 skoku, gdzie przy inwestycjach tegorocznych Elbląga 62 000 000 w tej chwili powyżej 70 kilku milionów wzrostu na prądzie, jeżeli wytną wszystkie inwestycje to jeszcze nie pokryje do oficera prasowego tak to drożność przywrócić jak jak co wszystkie samorządy bardzo dzielnie radzili zdają stoją, że takim dylemacie jak spiąć budżet, bo najwyższą krajową, którą najniższą krajową, którą podnoszą ceny nośników, ale to nie może tylko po bez prąd, a jeszcze ciepło jeszcze gaz także wszystkie elementy wchodzą do budżetów i nie ma samorząd tutaj takiej, a my jak bez czarodziejskiej różdżki, żeby skoczyć znaleźć pieniądze bo, bo tak to wygląda, a skąd pan weźmie te 9090 000 000 na 80 i musimy wycinać koszty to jest bardzo proste IW żaden samo, ale chodzi, lecz koszty to można godzinę krócej lampy palić, ale nie no chyba nie można w ogóle nie palić w mieście czy pan też przychodzą panu do głowy takie pomysły są pomysłów jest trochę więcej niż tylko lampy, a my akurat jesteśmy, że lampa w dobrej sytuacji po w całym mieście mamy wymieniono lampy LED kilka lat temu żeśmy on mniejszy Ramen najbardziej energooszczędne lampy i to zmniejszenie lamp w naszym przypadku może będzie mniej radykalne, bo aż tyle prądu nie biorą mamy wszystko lodowato, gdzie gdzie, gdzie te cięcia, gdzie w ogóle można ciąć w takiej sytuacji, bo to nie jest tak, że trzeba przecież tam 1 000 000 to rozumiem, że zawsze gdzieś, lecz tylko trzeba przed na rzecz przyjemności, że dbanie no widziałem już tzw. przetrwanie, czyli rezygnacja z rozwoju inwestycji, bo to jest na jej najważniejsza, czyli 62 000 000 będą będą wstrzymane te wszystkie inwestycje czy ja mówię my jeszcze dzisiaj pan pytał końcówka z tą w trakcie, ale to oka rozumie, że wiesz na pewno będą będą ogród cięcia potężna inwestycyjne no będziemy kończyć to inwestycje, które są znaczące, bo to trzeba wykończyć mamy zaciskanie pasa jeśli chodzi o nasze firmy komunalne i różnego rodzaju przedsięwzięcia artystyczne nie będzie sugestia nie będzie, więc my my oświetla ludzi będzie pan musiał zwalniać no to by było mniej bardziej trudne posunięcie one to wszystko jest do analiz jak nie chciał dzisiaj oka odstraszać ruchu oraz jasno jasno to zaraz po jezdni, gdzie mądry opowiadać, bo w audycji tak przebranych zwalniać nie to taka że, że władze, że coraz by racjonalnie bez umowy jest już znali dobro bardzo bardzo słuszną zapyta wielu samorządowców czy to będzie mała gmina czy duże miasto to tam będą różne kwoty, bo my nie w każdym mieście jest komunikacja miejska my w tej chwili wzrost cen prądu powiedzie mocne uderzenie w czasie wojen które, które właśnie macie rada nota, które zużywają prąd elektryczny i w tej chwili to wysoką wysoką, a są niekonkurencyjne w stosunku do autobusu, a powinniśmy puszczone ekologiczną i dobrze, ale to to dzisiaj tak jak może to również pan pytał, bo tu dzisiaj chcą mówię 2 duże tematy to budżet i im w taki sposób i ciężkie, bo ciężki próbowanie zrównoważenie ich nie zatwierdzi budżetu niezrównoważonego to panu powiem w takim razie zrewanżuje się bowiem jako dziennikarz ogólnopolski, który przygotowuje programy również polityczne, o czym Jaś żyje czy nie muszę żyć 2 rzeczy z ostatniego tygodnia, który musiałem którymi musiałem żyć wywiad gen. Pytla dla wyborczej gen. Pytel mówi, że PiS rosyjska agentura premier Morawiecki być może sami z agentem rosyjskim, a druga sprawa komisja Macierewicza TVN wykryło, że Macierewicz fałszował dowodu ukrywał dane z raportów i no i potem był ciąg dalszy Kaczyński wyszedł na mównicy w sejmie nie wiedziałem, że na tej sali jest tylu agentów, a później gen. Dukaczewski w kolejnym wywiadzie powiedział, że Pytel ma rację, że PiS tak rzecz to są rzeczy którymi ja żyłem nie własnego wyboru tylko z tego, że ileś lat temu wybrałem dziennikarstwo i teraz już muszę jak pan ocenia wagę rzeczy którymi żyje krajowa scena polityczna z Pańskiego fotela prezydenta, bo jak bowiem czak ramie to co w tej chwili się dzieje, a te różne afery, iż Słowację no to jest w ogóle szokująca każdy z u polityków, który idzie do polityki i że do parlamentu składa ślubowanie, że w interesie państwa będzie co wszystko realizowane, ale myślę, że to co się dzieje w tej chwili to jest wielka porażka drogę i rzetelności klasy i wszystkiego co trzeba to co powinno obowiązywać, bo jeżeli chociażby to co pan mówił o na komisji czy podkomisji właściwie pana Macieja Dziwisza to co przedstawił TVN to jest nokaut na dla podkomisji jego działań, a każdy, kto powinien odbierać indywidualnie, ale jakoś brakuje mi tej tej dobrej woli, że nadrzędnym interesem jest Polska i tyle Ford co z Pańskiego punktu widzenia jest największym grzechem rządu PiS-u uczył pytanie, bo ja myślę, że prawo to powiedział trochę inaczej ja może w tej chwili jako prezes jak największym dla mnie problemem bolączką jest zabieranie dochodów samorządom nie rekompensowanie, bo ja też nie jestem przeciwnikiem, żeby zmniejszać podatki tylko, jeżeli wracamy do chociażby do programu Polski ład, który został uważał później szybko został wyprowadzony, ale generalnie zabieranie dochodów samorządu chcemy instytucjom które, a chyba najlepiej wykorzystują środki unijne to to jest polityka w tej chwili, że na zniszczenie samorządów zabieranie dochodów podnoszenie kosztów każdy samorządowiec się one wywalił druga rzecz nie podjął także przez 7 w tej chwili 8 lat jeśli chodzi o samorząd, a myśmy zrealizowali inwestycje ponad 740 000 000 i to w większości inwestycji jego z dofinansowaniem ze środków Unii Europejskiej mało tego przez przez te lata zmniejszyły zadłużenie miasta 70 000 000 także duża inwestycja jest chodzenie z długu chciałbym, żeby państwo tak samo było u publiczny rośnie aż komicznie pani co się dzieje, gdzie w tej chwili to również już bardzo ma szansę mu, bo do niedawna mówiliśmy o inflacji, a mówimy już spowolnieniu, a za moment, że miały inflację i będzie gospodarka samo szczytnej danego raz na coś nie będzie spowolnienie, czyli połączenie 22 najgorszych rzeczy także inflacja plus hamowanie co zwykle nie idzie w parze zwykle niska baza to racja słoń ma nie widzę ani polityki Narodowego Banku Polskiego ani polityki rządu, który w tryby temu przeciwdziałał jest też tak będzie, że jeżeli ktoś zacznie walić z pan tak dalej tak jak przy uchodźcach z Ukrainy, że samorządy ludzie zostaną w pierwszy ogień to tak będzie oraz podobnie z problemami zaś także tutaj 1 to trudno znaleźć się ja myślę, że też brak polityki energetycznej co się dzieje w tej chwili, że wybuch cen gazu jest stała cena prądu, że dla mnie 1388 wzrost cen prądu jest konsul z tego się nie da wytłumaczyć po nikt nie jest w stanie wytłumaczyć, że nowe i energetyka oparta o wydobycie węgla brunatnego kamiennego, a nie powinna być regulowana wewnętrznym chociażby przez URE, żeby było wg kosztów wytwarzania co nie mamy wspólnego zgadzam nie mamy wspólnego z Putinem, a ceny tego prądu są niebotyczne, a czy jest taka rzecz, którą PiS bardzo poprawił, za którą pan potrafił PiS tak bez bez żadnych odcieni szarości pochwali ja tutaj mogę to co pan pytał, a dla elblążan sprawa przekopu i kanał żeglugowy ja myślę, że tutaj poprzednicy jeśli chodzi o środki unijne to chcieli to zrobić, bo nawet była panią minister, lecz podpisywana umowa zamiast jeśli chodzi o właśnie kanał żeglugowy to dla nas jest to skok szósta strategicznego rozwoju Elbląga bardzo ważna inwestycja, ale co mówimy o inwestycji która, która jest jest potrzebna wbrew temu co dzieli nawet niektórzy przykro powiedzieć tytułem nauką, ale nie niepokojenie właściwej analizie opowiadała panie prezydencie bardzo dziękuję dzisiaj gość gościem audycji świat się chwilę był prezydent Elbląga Witold Wróblewski inżynier samorządowiec z również polityk PSL, który prezydentem Elbląga został z poparciem PSL SLD i teraz rządzili poparcie również Platformę Elbląg w Elblągu w bardzo panu dziękuję to była audycja man świat się chwieje, które przygotowali Anna Piekutowska i Grzegorz Sroczyński na koniec tylko powiem, że z panem prezydentem Wróblewski rozmawialiśmy w piątek, a słuchacze państwo tej rozmowy w niedziele w piątek, ponieważ w niedziele prezydent Wróblewski będzie po prostu da na otwarciu przekopu bardzo dziękuję pani prezydent również bardzo dziękuję pozdrawiam wszystkich słuchaczy i tak jak mówimy obierz kurs na Elbląg przekop już jest znaczący można szykuję dziękuję bardzo, dziękuję do usłyszenia program Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIAT SIĘ CHWIEJE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA