REKLAMA

Dieta a jakość życia

Niedzielny obiad
Data emisji:
2022-09-18 12:20
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
niedzielny obiad w niedzielnym magazynie Radia TOK FM kłaniam się państwo ponownie z nami jest dziś Ula Somow dietetyczka dzień dobry lub kłaniam się dzień dobry witam wszystkich dawno słyszeliśmy się na naszej antenie odbywała się niegdyś często właściwie powodów do naszego spotkania do naszej rozmowy jest naprawdę wiele zajmuje się sportowcami, którzy muszą zwracać uwagę na to jak się odżywiają, ale też tymi, którzy tej aktywności mają swoim życiu niezbyt Rozwiń » wiele, ale dziś poświęcimy kilka minut tym, którzy rzeczywiście za sport wzięli i mimo że są amatorami nie żyją z tego nie jest dla nich wyczyn to jednak traktują bardzo poważnie jak istotna jest nie ich życiu dieta, czyli to co mają na talerzu twoim zdaniem być algorytmem określiła nie wiem 1020% sukcesu to odpowiednie odżywianie się jak wolą unikać algorytmów, ponieważ z 1 strony na badania naukowe są bliskie mojemu sercu więc, więc wolałabym zawsze rzucających 5% miejsc kopercie, że tak powiat w literaturze naukowej, a z drugiej strony no liczę bardzo szybko często się mylę i matematyki, wykonując średnio natomiast mogę to opisać bardziej obrazowo i powiedzieć, że tak naprawdę żywienie jest ważne w życiu każdego z nas, bo już pomijając, że wpływa na nasze samopoczucie i NATO nawet, jaki mamy humor to bardzo często mówi się o tym, że w ogóle żywienie wpływa na jakość życia i przede wszystkim o tym chciałbym państwu przypomnieć, że to jak państwo wiecie dzień do dnia, czyli nas na co dzień to właśnie to będzie determinowało również to jak długo państwo będziecie żyli, ale przede wszystkim ile lat szczęście zdrowie państwo przeżyjecie to jest chyba najważniejsze są to zabrzmi jak zachęta, żeby wreszcie wziąć za swoją dietę widzisz już tutaj odchodzimy od głównego tematu naszej rozmowy, bo zachęciła mnie byśmy naszym słuchaczom powiedzieli teraz jak przedłużyć sobie życie jak uczynić bardziej komfortowym właśnie myślę, że bardzo często niestety nie ten dotyczy nie tylko żywienia, ale idziemy na skróty jest coś takiego jak natychmiastowa gratyfikacja jest coś takiego po co nasz organizm sięga bardzo chętnie w obecnych czasach jest to dosyć ułatwione już tłumaczę, o co chodzi jesteśmy w sklepie jesteśmy lekko głodni dostajemy batonika, czyli strzał energetyczny z Super smaczne Super słodkie i to jest dosłownie 30 sekund, bo jesteśmy przy kasie od około wiemy jest dodatkowo dosyć tanie, więc właśnie takich dróg wolimy unikać tego, bo te natychmiastową gratyfikację wiąże się z przyjemnością hiper Super bardzo smaczną, ale jednocześnie bardzo krótką i które niemalże tak powiem osobą żadnej takiej kontynuacji zdrowotnej też pozytywnym rozumieniu i dlaczego o tym mówię, ponieważ to natychmiastowa gratyfikacja też nie prowadzi nas do takiej głębokiej satysfakcji, które tak naprawdę jest naszym życiu ważne to można no wielu polach tak jak powiedziałam o, że tak bowiem rozpatrywać tak to ich pracę, czyli jak chcemy bardzo szybko mieć sukces, a nie dochodzi do czegoś, że tak powiem małymi krokami codziennie dopiero jakiś taki taka suma ich pycha tych małych sukcesów codziennych dana jakoś tak naprawdę taką dogłębną satysfakcję i tak samo jest to suma tych małych posiłków, które może czasem będą trochę mniej smaczne może czasem trzeba nad nimi trochę poświęcić czasu, ale dopiero jak spojrzymy np. w skali 6 miesięcy czy 12 miesięcy czy faktycznie przełożyliśmy się do tej diety dopiero poczujemy się naprawdę dumni szczęśliwi i zdrowi przede wszystkim, więc naprawdę zachęcam do odsuwania tej natychmiastowej gratyfikacji pt. fast foody słodycze i wszystkie mniej zdrowe produkty, ale bardzo szybko łatwo dostępny na część właśnie tego co do takiej codziennej pracy codziennego dbania o siebie wiem, że jesteś zwolenniczką wsłuchiwania się siebie jeśli mogę tak to nazwać tylko nie każdy ma taką umiejętność też wiedzieć, czego potrzebuje najbardziej bez wypisanej punkt po punkcie godzina po godzinie diety, bo ona kojarzy się raczej z wyrzeczeniami prawda to no to jest duży problem również podczas pracy z pacjentami, ponieważ no i uczelnie nie nikogo zdziwieniem, że większość pacjenta, który przechodzi do gabinetu dietetyka liczy na to, że dostanie gotową receptę na coś najlepiej, gdy była w ogóle suplementacja, czyli po prostu biorę pigułka jest jest szczupła jest piękna piękne głosy jestem zadowolona nie mam zdjęć problemom astrologicznych oczywiście to pigułka ma załatwić wszystko, jeżeli nie pigułka to przynajmniej na kartce rozpisany prosty do zrobienia i czarno-biały schemat jedzenia, czyli to tak to nie tego tyle tego tyle po prostu życie taki nie jest nie da się tak naprawdę jest patrząc na kartkę przeżyć tak całego życia, a przynajmniej byłoby bardzo smutne i faktycznie wtedy kobieta mogłaby nam się kojarzyć z wyrzeczeniami Street jest też dosyć ciekawy temat, ponieważ właśnie w chwili obecnej też są w trakcie pisania artykułu o regulację apetytu u dzieci, bo wyszliśmy z takiego tematu czy da się przejeść niemowlę i to jest bardzo ciekawy temat, ponieważ już tak naprawdę rząd się jeszcze przejeść w sensie prze przeżyli tak tak przez instytucje czy niemożna można być w może być przejedzone, czyli takiego, jeżeli my udostępnimy mu bardzo dużo jedzenia to on jest w stanie się po prostu tym zadłużona jest tak no i byłyby, jakby do, czego zmierzam, że my tak naprawdę rodzimy się z naturalnym mechanizmem samoregulacji apetytu i niemowlę np. będący karmione naturalnie pierwszą na żądanie jest w stanie samodzielnie wydzielić sobie tyle jedzenia ile potrzebuje tak i później niestety w toku naszego życia gdzieś bardzo często odłączamy się od tego no dawniej były takie metody żeby, żeby dzieci w ogóle na godziny były karmione, czyli to już od dziecka tak naprawdę zaczęto psuć ten naturalny mechanizm ich wpajać nam, że my o o tej godzinie ty musisz być głodne albo głodna no ale to jest też bardzo wiele innych typu jeszcze łyżeczkę spychanie na siłę tak dziecko już Niechcę jej samej karmimy dalej, czyli mówimy to jest najważniejsze, żeby zjadł do końca poza tym nie chcemy marnować tekst poza tym włączamy telewizor i różne inne zagłusza także to dziecko jest sumienie świadomie i później powielamy w wieku w wieku dorosłym poprosił by przypomnieć jak często sami robimy takie rzeczy pt. siadamy jesteśmy zmęczeni siadamy po pracy z jedzeniem z jakością talerzem czy nisko przed telewizorem i tak w sumie nawet do końca nie wiemy czy zjedliśmy my pokryliśmy po prostu lepiej myślę w tym telewizor, więc to jest właśnie to, że trochę zaburzone sobie swoje własne systemy samoregulacji i nie potrafimy słuchać sami siebie dobrze przejdźmy teraz do tych wyczynowców jak uzupełniać deficyty podczas długotrwałego wysiłku no właśnie, bo to można też tak Kretek trochę do tego nawiązać z kolei dziś ci zawodowi sportowcy mają taki problem, że oni z kolei nie do końca mogą tylko słuchać sami siebie, ponieważ no i zawodowym sporcie niestety wiemy, że to nie jest sport uprawiany tylko dla zdrowia są bardzo duże obciążenia i przeciążenia wiążą się z tym niestety głód nie nadąża za potrzebami, czyli tutaj właśnie ten system samoregulacji niestety nie nie zdałby, gdy po prostu się nie przyjął bardzo często z takiej sytuacji jesteśmy po treningu czy po meczu, zwłaszcza jego duże emocje często to jest wieczór, a było głośno było dużo światła tak jak go czy to na hali czy czy gdzieś się na stadionie to wszystko wiąże się jeszcze dodatkowymi właśnie takimi dyrektorami no niestety ten apetyt na nie odpowiada właściwie bardzo często nawet jest trochę zmniejszone no i drugą stronę bardzo często sobie nagle przypomnijmy, że jesteśmy głodni to nakłada na wyciągu to na pewno ludzie wychodzą znaczka z basenu są w stanie tego doświadczyć tak, czyli wychodzimy zdążymy odpocząć, bo musimy się wytrzeć umyć wysuszyć włosy i wtedy właśnie dopada nas głód bardzo często mówi o powodach wyciąga tak to trzeba stąd też wszystkie te stoiska z hot dogami ze słodyczami na basenach tak na pływalnię to jest w ogóle jakaś katastrofa, że my dalej nie potrafimy zapewnić w ogóle w w takich sytuacjach sportowych typu boiska typu hale sportowe stadiony również narodowe przy, że najczęściej niestety przekąski do 100 nie są dobre dla dla zawodników, że zwłaszcza, żeby ani uzupełnić, żeby się zregenerować się ani też kibiców, którzy mają raczej jeszcze mniejszy wydatek kaloryczny, a dziś tam niestety dotykają tymi hot dogami i innymi takimi przekąskami natomiast, jeżeli chodzi o regenerację myślę, że nie tylko zawodowi sportowcy, ale również ci amatorzy bardzo często zdarza się, że po prostu gramy na turniejową i tutaj często też dzieciaki tak, bo wiemy, że dzieciaki z najpopularniejszym w Polsce w Polskim sporcie piłce nożnej no to co weekend jest jest turniej i faktycznie tak to się odbywa, że pomiędzy tymi meczami trzeba uzupełnić trzeba uzupełnić paliwo tak powiem najprościej i tym paliwem jest tzw. nikogo mieszkał właśnie węglowodany i pomiędzy meczami faktycznie możemy sięgnąć po produkty, których zwykle dietetycy odradzają, czyli np. białe pieczywo po biały ryż szkoła biały makaron czy, żeby tego błonnika nie było tak dużo to po prostu unikamy produktów pełnoziarnistych unikamy surowych warzyw, zwłaszcza duże ilości np. surówek czy trochę odwrócenie tych tych takich zdrowych zaleceń żywieniowych, które trzeba przy, których trzeba przestrzegać w ciągu dnia również to jest trochę także z 1 strony uprawiam ten sport i ją wręcz nakazuje zadbać o to co mamy na talerze, ale z drugiej strony staje się łatwym usprawiedliwieniem do dlatego by sięgnąć po rzeczy naprawdę niezdrowe ktoś przebiegnie Niewiem 2km uzna to dzisiaj wykonałem taką robotę, że mogę sobie pozwolić na napisy ten bilans zawsze wyjdzie na duży plus no tak niestety wysiłek tlenowy, czyli takiego się wspomniałeś takie popularne np. teraz biegi uliczne czy ktoś sobie biegać nawet przebiegnie piątkę znam trochę szybszym tempie to niestety ten wysiłek cenowe taki wytrzymałościowe bardzo często niestety znowu oszukuje nasze systemy samo regulujące i daje nam znać, że jesteśmy bardzo dużym bardzo dużo takie nie pomoc takim deficycie kalorycznym i najczęściej wiąże się właśnie z tym, że jesteśmy bardzo zmęczeni i tak percepcja tego tego wysiłku jest znacząca i zjadamy nawet więcej niż rzecz tak naprawdę spalili podczas samej aktywności, więc koniec co powiedziałeś niestety tutaj możemy się trochę dać nabrać i trochę sobie pofolgować, zwłaszcza jeżeli właśnie z 1 strony biegamy, żeby redukować tkankę tłuszczową bowiem, że dużo ludzi po prostu biega po to, żeby schudnąć mówiąc tak prosto i kolokwialnie, a z drugiej strony nagradza się później jedzeniem za przedmioty trening co trochę przeczy sam o sobie, bo jeżeli chcemy biegać, żeby wytworzyć deficyt to możemy się później nagradzać jeszcze z górką tymi kaloriami takt to dobrze, kto tak naprawdę podlega tym regułom, gdzie zaczyna się sport taki już więcej niż aktywność fizyczna to właśnie to jest dalej spór tak naprawdę nie ma takiego punktu odcięcia, bo powiem szczerze mojej praktyce spotkałem się z wieloma zawodnikami profesjonalnymi czy oznacza to, że po prostu oni żyją ze sportu dostają za sport pieniądze i tak dostają wypłatę za to co co robią, którzy np. w okresach lekkiego treningu wcale tego tego wysiłku nie mają wcale tak dużo to jesteście część powiedzmy amatorów, którzy tak jak powiedziałam nie dostają pieniędzy za treningi za za swoje starty nie tutaj np. takim sportem bardzo często jest triathlon, który tak jak wiemy jak ostatnio słyszał takie śmieszne takie śmieszne zdanie, że powstała nowa populacja społeczna to jest milej my i najdroższy to właśnie dziś panowie, którzy gdzieś koło czterdziestego pięćdziesiątego sześćdziesiątego roku życia postanawiają np. zostać triatlonistą znajdą oni jak pracują normalnie, czyli oprócz swojego etatu dodatkowo wykonuje treningi bardzo często to jest duża objętość treningu bardzo często są one powyżej nawet 2 jednostek treningowych w ciągu dnia no tutaj faktycznie ciężko wypowiedzieć na okres ten pan jest amatorem tak na Pomorze jedzie na igrzyska olimpijskie zdobywa medali, ale z drugiej strony faktycznie jako obciążenie treningowe jest duże dlatego chciałbym raczej odejść od tego dzielenia sobie tych zawodników na tych pro i na tych na tych powiedzmy amatorów, bo można się naprawdę w ocenie powiedzieć dziękuję bardzo, za rozmowę sam o sobie etyczka była naszym gościem poświęca się właściwie całemu całej rzeszy Polaków, którzy chcą zdrowo komfortowo i długo żyć tak mówi, bo tak zaczęliśmy naszą rozmowę dziękuję bardzo, mam nadzieję, że będzie gościł na naszej antenie częściej również dziękuję i na zdrowie i informacji Radia TOK FM teraz przed państwem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY OBIAD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA