REKLAMA

Kardiologia sportowa. Najważniejsze aspekty medyczne związane z aktywnością fizyczną

Życie w Zdrowiu
Data emisji:
2022-09-18 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:04 min.
Udostępnij:

Prof. Łukasz Małek - kardiolog sportowy, Narodowy Instytut Kardiologii w Warszawie był gościem Przemysława Iwańczyka.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
życie zdrowie niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo to nasz godzinny cykl co niedziela i pierwszym naszym gościem jest dziś prof. Łukasz Małek kardiolog sportowy z Narodowego Instytutu kardiologii w Warszawie dzień dobry panie profesorze dzień dobry dzień dobry państwu gości pan na naszej antenie w nie po raz pierwszy wielokrotnie mieliśmy okazję porozmawiać czy na temat przede wszystkim uprawiania sportu przez ludzi, którzy nie parają Rozwiń » się tym zawodowo dziś pretekstem do naszego spotkania naszej rozmowy jest pańska publikacja kardiologia sportowa dla lekarzy rodzinnych proszę o nim opowiedzieć słów kilka na wstępie naszym słuchaczom tak dziękuję bardzo, no właśnie im wyższa bardzo straciła do księgarń k to jest taka moja autorska pozycja książka adresowana do lekarzy rodzinnych, ale nie tylko poświęcona kardiologii sportowej, czyli nie nadzieję, że ona zupełnie taką niż troszeczkę na polskim rynku przynajmniej z dni dotyczącą właśnie kardiologii sportowej, żeby tak nakreślić sytuację to w Polsce mamy specjalizację kardiologii i medycyny sportowej natomiast nie ma takiej ani po specjalizacji ani odrębnej dziedziny jak kardiologia sportowa tak oficjalnie natomiast rzeczywiście jeśli jakieś problemy sportowców osób aktywnych pojawiają się to by takie, które są poważne grożą jakimiś zdarzeniami to one często dotyczą serca nowie czas są domeną kardiologów, ale z racji odrębności troszeczkę w serca u sportowców lub jakiś czas temu wykształciła się na na świecie taka pod specjalistyczną jak kardiologia sportowa, czyli właśnie kardiolodzy specjalizujący się badaniu ocenie sportowców i tutaj to książka bazuje właśnie na tych doświadczeniach, które już w wielu krajach szczególnie we włoszech Wielkiej Brytanii, gdzie miałem przyjemność możliwość studiować od kilkudziesięciu lat czy są gromadzone i dotyczących kardiologii sportowej na doświadczeniach własnych zajmuje się tym tematem też już kilka ładnych lat, oceniając sportowców zarówno profesjonalnych najwyższym poziomie czasami jak i amatorów i zebrałem te najważniejsze aktualne informacje bardzo też wytycznych pojawiło się w ostatnich latach dotyczących tego zagadnienia ta dziedzina wciąż rozwija i starają się zebrać taki możliwie przystępnym języku właśnie w tej monografii to jest poniekąd to co pana pytam przy okazji naszych spotkań bardzo bardzo często rozumiem, że też te pytania, które napływają od pańskich pacjentów bądź też nie wiem entuzjastów sportu też pan wykorzystywał gdzieś, uznając to za te wiedzę, którą pan przekazuje za towar deficytowy pożądany tak dokładnie starają się, żeby możliwie szeroką mimo takiego nie może być mającego wąsko tytułu, żeby książka adresowana do lekarzy medycyny rodzinnej napisać książkę w ten sposób, żeby nie tylko lekarze rodzinni, ale kardiolodzy lekarzy medycyny sportowej, ale nie tylko lekarze mogli czerpać wiedzę także trenerzy fizjoterapeuci sami sportowcy wreszcie no i innym po prostu osoby nie czytał aktywne amatorsko czy nawet takie, które chcą rozpocząć przygodę bezpieczną z aktywnością fizyczną, bo tam poza przedstawieniem, jakie korzyści daje nam aktywność to co oczywiście, o czym rozbiliśmy okazję rozmawiać miałem się już rozmawiać kilka razy na antenie Radia z panem redaktorem to są też informacje dotyczące tego nie jak my bezpiecznie to aktywność fizyczną uprawiać jak zaczynać od czego jakie badania wykonywać przesiewowe to samo dotyczy tej części dla lekarzy jak motywować są informacje pacjentów do tego, żeby rozpoczęli przygodę z aktywnością fizyczną jak robić skutecznie nie, ograniczając się do takiego prostego stwierdzenia, że warto byłoby troszeczkę stoją kanapy się ruszyć tylko jak wykorzystać nowoczesne narzędzia, które zwiększają szanse, żeby to było skuteczne, więc te wszystkie informacje takie swoje doświadczenia w odpowiedzi napytania też bardzo często pacjentów sportowców tam starałem się zawrzeć panie profesorze proszę dobrze mnie zrozumieć nie chciałby uderzyć w żaden sposób środowisko medyczne nie ma mandatu nie mam powodu natomiast uważam, że to jest wiedza wiedza, którą pan zebrał tam w tamtą ustąpi górę lub w ujętą w publikacji jest bardzo potrzebna także ludziom z Pańskiego środowiska wielokrotnie też, spotykając lekarzy wypytując ich o to, jakie są ich zalecenia dotyczące aktywności fizycznej bardzo często klucz, czyli też nie bardzo znali odpowiedzialni są specjalistami w swoich dziedzinach natomiast no trudno było im taką receptę bądź też odpowiedź na na pytanie co robimy prewencyjnie sportu prawie 1 kwestia druga z kolei kwestia dotyczy tego, że być może myślę definiuje sport, bo dla wielu sport to to takim wyczyn, który jest należne tylko wąskiej grupie, a sport to też kultura fizyczna, czyli to co robimy w ramach aktywności fizycznej by dobrze wpłynąć na własne zdrowie dobre samopoczucie dokładnie tak jest i mieć chodzi o tą pierwszą część to kardiologia też jest nie dziedziną, która jak każda inna dziedzina medycyny, która zawiera szereg po specjalizacji my jako kardiolodzy mamy ogólną wiedzę na temat całości natomiast specjalizujemy się coraz bardziej szczegółowych czasami wąskich gałęzi dachy swoich dziedzin taką gałęzią jest kardiologia sportowa w związku z tym kardiolodzy, którzy nie mają na co dzień do czynienia z osobami aktywnymi czy sportowcami to wiedzę dotyczącą kadr i sportowe, które się coraz więcej mogą mieć dosyć ograniczoną podobnie jak ja mam na placu były panie panie profesorze proszę tego nie traktować jako zarzut to stwierdzi stwierdzenie faktu i fakt, że oddanie hołdu Pańskiej działalności i też to temu, że pan poświęcił swój czas wiedzę, żeby przekazać je zabrać całość tak jest, bo młodzież nas dzięki temu znajdzie swoich odbiorców, bo rzeczywiście jakiś czas temu 1 podejście było takie dosyć konserwatywne, że jeśli coś z sercem było nie tak to zalecało się my pacjentom oszczędzający tryb życia, czyli najlepiej taki właśnie kanapowy i okazuje się, że w wielu przypadkach wcale tak być nie musi to być raczej konserwatywne podejście my polegające na tym, że no troszeczkę czuliśmy się lepiej bezpieczniej w tym sensie, że mieliśmy poczucie jak kardiolodzy, że jeśli powiemy pacjentowi, że on mając jakiś problem sercem po prostu zaniechał aktywności fizycznej będzie bezpieczny tymczasem na całkowite zaprzestanie aktywności fizycznej też wiąże się z wieloma problemami to czym się borykamy bardzo często jeździ się Ross, więc mówić taką pandemią siedzącego trybu życia i konsekwencjami no i udało się na tyle dużo gromadzi danych dotyczących wielu chorób kardiologicznych, które gdzieś pośrodku wuj ją z 1 strony nigdy nie zachodzi konieczność całkowitej rezygnacji sportu, ale z drugiej oczywiście czasami sytuacje dzień można tak zupełnie liberalnie dopuścić pacjentów do aktywności fizycznej, więc udało się wypracować jakieś standardy na przestrzeni lat sposoby oceny, które pozwalają znaleźć taką bezpieczną dawkę poziom intensywności sposób monitorowania, żeby zachować korzyści z aktywności fizycznej, a z drugiej strony, żeby ona nie była niebezpieczna w przypadku jakiejś choroby no i druga część, która jest równie ważne to jest po prostu motywowanie osób, które nie są aktywne nawet zdrowe w rozumieniu kardiologicznymi innym do tego, żeby odpowiednio wcześnie na ziemi przez całe życie to aktywność fizyczną uprawiały, bo z tym też jest olbrzymi problem i to od od małego widać, że coraz więcej osób no nie uprawia żadnego sportu właśnie niekoniecznie musi być wyczynowe uprawianie sportu, czyli taki właśnie sport dżemy trenujemy mamy trenera planujemy karierę startujemy w zawodach chodzi bardziej taką regularną umiarkowaną nawet, ale aktywność mego Lucynie zawsze byliśmy aktywni i tego nasz organizm potrzebuje była coraz częścią zapominamy po prostu jest tam starają się też te informacje jak, dlaczego są potrzebne jak zacząć jak kontynuować to aktywność żeby, żeby się udało na co zwracać uwagę nie zawrzeć z to pozwoli pan, że w drugiej części naszej rozmowy przejdziemy już do szczegółów bo, bo nie chodzi o to, żeby pan referował swoją publikację teraz, ale też, gdybyśmy w poszczególnych aspektach zdradzili przy tej okazji naszym słuchaczom takie recepty na lepsze życie aktywności sportowe, ale i zdrowym sercu to byłbym panu bardzo wdzięczny bardzo chętnie prof. Łukasz Małek kardiolog sportowy z Narodowego Instytutu kardiologii w Warszawie nie naszym gościem proszę byście państwo pozostali z nami skrót informacji jesteśmy za chwilę kłaniamy się państwu ponownie prof. Łukasz Małek jest z nami kardiolog sportowy Narodowy Instytut kardiologii w Warszawie kłaniam się panie profesorze czy wręcz, że państwo kardiologia sportowa dla lekarzy rodzinnych, ale już doszliśmy do wniosku podczas naszej rozmowy w przed informacjami, że równie dobrze można by ten tytuł rozszerzyć dla lekarzy rodzinnych i entuzjastów aktywności fizycznej zgodzi się pan tak wszystkich osób, które są aktywne w jaki sposób, czyli uprawiają czy sport czy czy po prostu sobie od czasu do czasu zafundują jakąś aktywność fizyczną, ale także tych, którzy chcieliby oni za bardzo wiedzą jak, bo nigdy nie byli aktywni i tak jak z wieloma innymi rzeczami w życiu nie wiedzą jak się za to zabrać żeby, żeby się udało dobrze to co to najpierw coś się pewnie przyda inaczej przekona tych, którzy już się przekonali że, że dobrze robią dziś, serwując sobie wysiłek fizyczny jakiś tam formy mówi jakiejś tam zasili o tym mówić będziemy tych nieprzekonanych być może przekona do tego, że warto wstać z kanapy pan przedstawia też zalecenia medyczne, które dotyczą czasu trwania tej aktywności fizycznej podkreśla pan, jaka powinna być ta intensywność, jakie ćwiczenia, jakiego rodzaju tak by one pomagały, a nie, a nie szkodziły przy okazji panie profesorze śledził pan wyczyny Roberta Karasia triathlonista, który porwał się na pokonanie dystansu dziesięciokrotnego Romana mu się nie udało jego koledzy tak i jak się pan do tego odniesie, bo mam wrażenie, że śledzenie takich informacji prowokuje do tego, żeby poczuć się właśnie taki mają Romanem wstać z kanapy dobra to mógł też też mogę też potrafię właśnie to może dobry przykład, którym z nich nie ciesz się, żeby pan podróży warto ne, a my się do niego odnieść bo, bo też tak właśnie przykład ekstremalny bardzo jak śledziłem to w czasie wakacji my duże zamieszanie medialne temu towarzyszyło natomiast trzeba sobie zdawać sprawę to jest czasami my w filmach ekstremalnych są takie podpisy, żeby nie próbować tego na własną rękę to jest ekstremalny wysiłek, który to z punktu widzenia bezpieczeństwa zdrowia organizmu no jak lekarskiego nie tylko nie powinien być promowany Gminny zanadto mówimy o osobach, które trenują od lat, które są jakiś sposób zaadoptowane do takich wyczynów jest bardzo wąska grupa osób stosunkowo młodych bez chorób serca, które wielokrotnie sprawdzały się na krótszych dystansach w różnych środowiskach w różnych warunkach i elitą są w stanie tak jak himalaiści dokonywać ekstremalnych wyczynów natomiast nie oznacza to, że każdy z nas byłby w stanie chociażby cząstkę tego nie bez oczywiście przygotowania, ale nawet będąc przygotowanym wykonać nie byłem tuszował było podobnej formie, więc no tu raczej tonować te czyny te my śmiałe zamiary tych osób chcą iść tą tą drogą do tego trzeba się przygotowywać bardzo żmudnie sukcesywnie to nie jest kwestia tygodni miesięcy tylko lat żeby, żeby wykonywać tego typu bezpiecznie aktywności to powinno być poprzedzone sprawdzeniem czy nasze organizmy są zdrowe no my generalnie dla zdrowia nie potrzeba aż tak dużej intensywności fizycznej i to wielokrotnie przekracza te zalecenia, których pan wspominał, w które no zostały igrzyska zaktualizowane w ostatnich latach one rzeczywiście zalecają więcej aktywności, ale to nie jest żadnym wypadku kilkadziesiąt godzin tygodniowo treningu wystarczy kilka godzin umiarkowanego bądź intensywnego wysiłku tygodniowo, żebyśmy osiągnęli optimum korzyści z aktywności fizycznej dla zdrowia ta kwestia otwarta czy jest jakaś górna granica bezpieczeństwa czy nasze organizmy, jakbyśmy trenowali w ten sposób jak ci zawodnicy startujący wielokrotnych Ironmana to nie zużywają się jednak bardziej czy eksploatują się nie dochodzi tam jak dziś powikłań takich długoterminowych i jest zbyt mała grupa osób, żebyśmy mogli to jest w pełni ocenić także tutaj trzeba mieć na uwadze odrębną kwestią jest startowanie tak jak słyszałem tam po operacji z punktu widzenia medycznego w kilka tygodni po operacji też może to by mimo, że miałam Chara ona charakteru urologiczne kardiologiczne dawna no był jakikolwiek może się spodziewać tam wszystko jest zagojona w związku z tym no nie wiem, jakie były zalecenia lekarskie może to był przypadek już ktoś był zapisany na zawody takiej w związku z tym no by doszło do takiej koincydencji zdarzeń nie chciał rezygnować, ale no oczywiście też nie powinno się tak jak sale wysiłków jakiekolwiek nawet wydobyła go może, chyba że kosmetyczne operacja wykonywać, bo może zniweczyć jej korzyści dali jej efekty no dobrze przekonał do tego drugiego wątku, czyli tego ile kiedy, gdzie już nawet nie mówi kim, bo dłużnik pozostanie indywidualną kwestią w normy tak naprawdę sny w warto zacząć się u aktywność, która będzie sprawiała w jaki sposób przyjemność, więc od tego, żebyśmy wybrali jakąś aktywność, która dla nas będzie mimo optymalna w tym sensie, że będzie mi po pierwsze to one szansę, żebyśmy regularnie uprawiali jeśliby wiele osób przychodzi do mnie mówi, że z aktywnych, bo jest ona tak szybko, ale ile razy w roku raz w roku przez tydzień i od osoby uważają się za osoby aktywne no ciężko nazwać aktywnością raczej przerywnik był bez aktywności, chyba że ktoś rzeczywiście mieszka w górach ten artykuł uprawia co weekend albo jeszcze najlepiej w tygodniu to powinna być taka aktywność, którą rzeczywiście będzie mi szansę uprawiać, czyli Dzieszko my pod ręką będzie mieć albo wcale albo możliwość ćwiczeń to inaczej będzie nam ciężką też w trybie życia jak większość z nas wjedzie, aby to rzeczywiście była regularna tutaj kluczowe słowo jest regularna nie musi być intensywna musi być regularne, czyli kilka razy w tygodniu najlepiej pół godziny godzina aktywności ważne, żeby była leczona ma zwiększyć szanse na powodzenie jakiś naszej aktywności codzienne może być dojazd do pracy powrót to może być ćwiczenia w czasie oczekiwania np. podczas zajęć dzieci czy w innych sytuacjach możemy sobie taką aktywności by zafundować no i właśnie powinniśmy mierzyć się te siły, ale nie siły na zamiary, czyli no nie porywać się od razu na zbyt intensywne treningi, bo jeśli zaczniemy z takiego wysokiego c to może się okazać, że z niechęci my się szybko szczególnie jeśli nasze organizmy nie są do tego zaadoptowane przyzwyczajone narazimy się na kontuzję takie czysto ortopedyczne też ten układ kostno szkieletowy mięśniowe też musi zaadaptować, więc byliśmy małymi krokami budować naszą wydolność większość aktywność fizyczną, a nie wstawać im formie np. zakładu starać się w ciągu tygodnia, więc wystartować w zawodach, przygotowując się tydzień na 50 km nawet cyniczny mówiąc odłóż, więc powinniśmy no tak naprawdę podejść do tego bezpiecznie uzbroić w cierpliwość taki kolejny aspekt, czyli no zrozumieć, że jeśli nigdy nie uprawialiśmy winniśmy długą przerwę aktywności to pierwsze tygodnie nie tylko dni będą dla nas męczące organizm nieprzyzwyczajony do aktywności to będzie to ten Adam skakał bardzo wysoko będziemy się bardziej pocić będziemy zmęczeni bardziej niż np. osoby, które wiemy, że uprawiają ten sport nasi znajomi rodziny od jakiegoś czasu wracają zadowoleni uśmiechnięci, ale po prostu będziemy cierpieć wszyscy pierwsze tygodnie, więc to jest także, zanim organizm nauczy się te same kraje z nauką chodzenia w reakcji na wysiłek fizyczny odpowiedni także reakcji po wysiłku regeneracji to musi chwilę potrwać z czasem zaczął pojawiać się efekty natomiast no to nie jest także tobym będzie kwestia dni także to są to są tego typu były informacje, które wydaje mi się, że Rze, że mogą być cenne willi też, które często dostaję pytania także takie jak wspomagać się, żeby ten cel osiągnąć coraz więcej teraz jest urządzeń, które pozwalają na monitorowanie naszej aktywności są zegarki telefony opaski różnego rodzaju i warto z nich korzystać oczywiście nie, żeby się stresować, że nie osiągamy tego celu, ale sprawdzać obiektywnie jak ta nasza aktywność wygląda, gdy znaczeń sobie samemu cele takie realne, który będzie w stanie zrealizować w formie zwiększenia liczby kroków czy minut aktywności no i jest korzystać w ten sposób tych z tych urządzeń czasami, wspomagając się dodatnimi dodanymi do nich aplikacjami, które często zaopatrzone są także w formie nagród za jakiś nasze osiągnięcia czy pozwalają nam dzielić tymi naszymi osiągnięciami z bliskimi warto wpleść Zając czy rodziny w tym naszą zwiększoną aktywność, bo to po prostu zwiększy szanse na to, że ma być trwała i rzeczywiście osiągniemy sukces panie profesorze jesteś no takim goście szeroki rozdział tak to nazwę w Pańskiej publikacji, który przedstawia to ryzyko związane zbyt ze zbyt intensywnym uprawianiem sportu to oraz 2 też chodzi o to uprawianie sportu przez tych, którzy mają rozpoznane choroby sercowo-naczyniowe tutaj zaczynamy stąpać po bardzo tak niepewnym gruncie prawda lnie nie nie nie kieruje tego pana tylko do tych, którzy przeszli mają kłopoty, a jednak decydują się na aktywność fizyczną no biorąc na siebie pewne ryzyko czy uda się tego jest to ryzyko wyeliminować zupełnie w przypadku tych, którzy cierpią na jakich dolegliwości w domu my ryzyko w czasie aktywności fizycznej zawsze jest jeszcze większy w środku chorób kardiologicznych, bo no serce w czasie aktywności pracuję mocniej musi wejść na wyższe obroty ten jest wyższe wzrasta ciśnienie w związku z tym każda aktywność fizyczna szczególnie intensywna stanowi pewną formę obciążenia dla serca, ale okazuje się, że w wielu chorobach kardiologicznych Marto także działanie terapeutyczne jeśli jest odpowiednio ocenione wcześniej nie o tym pisze w jaki sposób robić, jakimi metodami bezpieczeństwu to taka regularna aktywność jest w stanie leczyć niektóre choroby no wiadomo, że obniża ciśnienie regularna aktywność pomaga w zaburzeniach lipidowych zwiększa nam aktywność układu przywspółczulnego, czyli takiego zwalniającego pracę serca zapobiegającego arytmią różnego rodzaju no i innym poprawiającego też mieliśmy samą kondycję serca już tym okresie poza wysiłkami to jest taki paradoks aktywności fizycznej w czasie samej aktywności im bardziej intensywna tym to ryzyko chwilowo troszeczkę wzrasta to się droższe lepiej, gdy trenowanie to też wzrost chwilowo jest mniejszy, ale na dłuższą metę tym aktywność fizyczna przynosi korzyści, ponieważ i tak przez większą część czasu nie uprawiamy sportu czy jesteśmy aktywni siłą rzeczy niż jesteśmy aktywni to sumarycznie odnosimy korzyści natomiast otrzyma dziś wypośrodkować to intensywność w pełni tego ryzyka nie da się wyeliminować, ale my do zryw będą na korzyści wydaje się, że w wielu przypadkach jesteśmy już teraz na podstawie danych dostępności badań pełnego monitorowania znaleźć taki złoty środek, który będzie dawał korzyści z drugiej strony nie zwiększył tego ryzyka jakoś dramatycznie w przypadku sportowców wyczynowych takich zawodowych, którzy mimo czasami zwiększonego ryzyka i tak co dalej trenować coraz częściej no opieramy się na tzw. wspólnym podejmowaniu decyzji rozumieją autonomię też sportowców i chęć zdobywania medali osiągnięć sportowych normy podchodzącego w ten sposób czy tak naprawdę możemy jako lekarzy zakazać aktywności fizycznej komuś, kto odnosi sukcesy, kto wiąże z tym całe życie, którą zarabia pieniądze utrzymuje rodzinę często w ten sposób tylko dlatego, że to ryzyko jest zwiększone to osoba rozumie ryzyko i mimo to decyduje się na na uprawianie sportu wyczynowe Noto też tą autonomię musimy szanować oczywiście się odpowiednio poinformujemy te osoby to jest takie wspólne podejmowanie decyzji czasami między skażeniem sportowcem jego bliskimi trenerem klubem żeby, żeby znaleźć nową możliwość odpowiednich uprawnień sport co jeszcze na koniec powiedziałby pan albo inaczej Zachem w jaki sposób zachęciłby pan do do lektury swojej publikacji tych, którzy po prostu sport lubią, gdy myślę, że to jest publikacja trudniej trzeba czytać dyski do deski, bo można wybrać sobie by zagadnienie, które nas interesuje po prostu poświęcić mu się jest skatalogowane prawna tak myślę, że każdy będzie w stanie wzbogacić w jaki sposób swoją wiedzę dotyczącą nisko kardiologii sportowej, bo to może tak specjalistycznym śmieć, ale aktywności fizycznej Kam na początku jest taki słowniczek terminów którymi często posługują się nie tylko kardiolodzy, ale i trenerzy osoby trenujące to dotyczące różnego rodzaju progów np. wynikowych zakresów dotyczącego wyznaczania pułapu tlenowego takich takich rzeczy, które często osoby trenujące pytają się chcą sprawdzać, ale też czasami nie do końca rozumieją czym się je miasta jest to wyjaśnione jest też właśnie szereg takich informacji o tych korzyściach z różnych perspektyw w jaki sposób to przedłuża nam życie i to się zmotywować to może tego rozdziału zajrzeć zobaczyć, jaka jest perspektywa rewolucyjna dla naszej aktywności jak na długość życia wpływa aktywność medycznego jakość to to są te pierwsze rozdziały także nie jest to nie są tylko informację w dużej mierze dla lekarzy rzeczywiście tam są takie rozdziały dotyczące metod oceny są przedstawione przypadki kliniczne czy właśnie te zalecenia jak postępować z osobami, które mają choroby sercowo-naczyniowe, ale by, ale to są rozdziały tylko wybrane natomiast znajdują się też informację np. dla osób, które zastanawiają się czy aktywność tronie podejmują jest wciąż bezpieczne czy nie taka ekstremalna la też dyskusja na ten temat, gdzie te granice mogą leżeć znajdą jak obecnie, jakie obecnie stan wiedzy dotyczący tego co już może być ryzykowny a, a co jeszcze nie także zachęcam do lektury prof. Łukasz Małek kardiolog sportowy z Narodowego Instytutu kardiologii Warszawy był naszym gościem dziękuję panu bardzo za rozmowę również dziękuję bardzo, naszych słuchaczy zapraszam teraz na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŻYCIE W ZDROWIU

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA