REKLAMA

Jak uwolnić się od zaklęć, które rzucono na nas w dzieciństwie?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2022-09-18 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
minęła godzina czternasta rozpoczynamy kolejną godzinę naszego niedzielnego magazynu jest niezwykle miło przywitać naszych gości dr Agnieszka Kozak psycholożka psychoterapeutka jest z nami dzień dobry pani doktor dzień dobre jest z nami również prof. Jacek Wasilewski prowadzący w radiu TOK FM program językowy reprezentujący także uniwersytety warszawski panie profesorze kłaniam się pan również dzień dobry mówimy nie teraz nie pierwszy raz myślę, że też nie ostatni na Rozwiń » naszej antenie książce uwięzieni w słowach rodziców jak uwolnić od zaklęć, które rzucono nas w dzieciństwie przyjmijmy założenie, że nasi słuchacze, którzy są dziś z nami nie słuchali wcześniejszej rozmowy spróbujmy opowiedzieć im wpierw, o czym jest ta książka do kogo jest skierowana od czego ma nas uwolnić idący w ślad za tytułem pani doktor bardzo proszę zaczniemy od pań ten ta książka jest o tym, że wielu z nas wypowiada słowa, których uwagi sobie nie zdaje sprawę i istnieją takie zdanie, które nas programują potem na całe życie my piszemy zdaniach typu dziewczynki się nie złoszczą chłopaki nie płaczą nie rób kłopotu, ale też takich typu musi być szczelny postaraj się bardziej, które powodują, że mamy pewnego rodzaju program na całe życie, czyli nie żyjemy wg tego co chcielibyśmy tylko żyjemy wg tego, czego oczekują od nas najbliżsi, czego oczekuje od nas społeczeństwo panie panie profesorze życzyli nie chodzi tylko wyłącznie o złe rozumienie znaczenia danego słowa tylko dziś w zepchnięcie młodego człowieka w tym karty, która funkcjonuje społecznie przez lata KGB powiedział jeszcze więcej my używamy słów jako narzędzie do kształtowania jak i można powiedzieć kupujemy go tym czym mamy, więc jeżeli rodzice dają nam pewien zasób re to tego, żeby działać w świecie słowami no to nie to my musimy sobie z tym jakoś radzić, jeżeli częścią tego zasobu jest np. jedno taki zakład którego, które opisujemy nasze poparcie zabierze no zobaczmy, jaką otworzy sytuacji po pierwsze, mówiono o pewnej bezradności rodzica, który nie jest w stanie przekonać dziecka do tego, żeby zrobiło to co rodzic zakłada, więc rodzic w tej bezradności odwołuje się do jakichś zewnętrznych zagrożeń straszy dziecko, mówiąc że przyjdzie ktoś, kto jak to dziecko weźmie, więc ono powinno natychmiast zacząć słuchać rodziców i ma to 2 kwestie raczej rodzi to 2 kwestie pierwsza kwestia podkopuje to zaufanie do rodzica, że rodzic zostanie to dziecko obronił w sytuacji zagrożenia, a po drugie, tworzy sytuację zagrożenia, że ten świat zewnętrzny jest pełen różnych panów albo innych opcji policjantów tak to są różne zobowiązania oraz, że wejdę panu słowo, bo taką traumą teraz wraca do mnie straszenie karetką pogotowia, a później brał to przez lata niestety gdzieś odbijało się na mnie ilekroć słyszałem sygnał karetki pogotowia bądź też innego pojazdu uprzywilejowanego chciałem zakopać się podziemie Nowak po różnicy straszą dentystą np. nie będzie muzeum to pójdziesz do dentysty, a potem jest historia, ale trzeba, ale pani tutaj akurat ten ciąg ma jakiś sens tak, bo to jest przestroga, że lepiej umyć prewencyjnie niższy niż później leczyć tak, ale dentysta wtedy za co bardzo traumatyczny, a nawet do tego, że pomaga tak zwykle dentysta pomaga może to być się i ten to chodzenie do dentysty na profilaktyczne wygląda zupełnie inaczej niż wtedy, kiedy w ostateczności trzeba do tego to straszne postaci się udać z tras, jeżeli wzięlibyśmy wrócili do to właśnie tego zewnętrznego niebezpieczeństwa, że będzie to karetka policjanci obcy pan to wytwarza się przed taki takie wrażenie czy wyobrażenie tego świata zewnętrznego jako mama nie zasługującego na zaufaniu więc, więc mamy lęk przed tym zewnętrzna jednocześnie mamy nadszarpniętą relację rodzicom, że on będzie umiał bronić jesteśmy w pewnym rozkroku i to powoduje, że jeżeli przez wiele lat słyszymy tego typu komunikat to dotacja kropla drąży skałę to można powiedzieć, że to takie narzędzie kształtujące świat dziecka relacji między rodzicami dziecka i 5 podała przykład pacjentki, którą mamy aktualnie, która właśnie słyszało to zaklęcie i ona w dorosłym życiu ma ogromny lęk przed tym, że zrobi lub powie coś złego w otoczeniu równej wśród najbliższych przyjaciół i potem zaczyna robić z gminy czy na pewno wszystko dobrze powiedziałam czy ci znajomi będą zadowoleni, bo jak nie będą zadowoleni to grozi jej odrzucenie grozi jakoś bardzo straszna kara, która jest zapisana w systemie nerwowym, choć realnie nie ma do tego żadnych podstaw, ale ona ma lęki napięcia jeśli ktoś nie odpisuje przez 1 inne SMS-em oraz ZUS, którzy tak, jeżeli byśmy sobie powiedzieli, że żyć istnieje pewien zbiór takich zaklęć my staramy się w tej książce pokazać zaklęcia wybrany, ale taki najczęstsze jedne są zaklęciami właśnie nakazu co mamy radę krótko bądź grzeczny tak albo bądź dzielny i zaklęciami zakazu, czyli nieludzko pokażmy to my to opisujemy co się wydarza z nami, kiedy słyszymy zaklęcia w jaki sposób one działają jako narzędzie słowne tworzące nam my i społeczne światy moim później staramy się wyjaśnić, dlaczego ci rodzice robili, ponieważ to nie jest także my oskarżamy rodziców żadni prawnicy złej wierze często jest także po prostu niemało danego wyposażania, żeby robić inaczej nie wiedzą, że można robić inaczej i o i sami byli tak ukształtowani sami byli dosyć bezradni uświadomienie sobie tych rzeczy, że to zdanie na swój sposób działały również tego, że z ci rodzice nie mieli innych możliwości bony i to oni nauczył powoduje, że możemy na bardziej na spokojnie zabrać się do po pierwsze, zauważenie u nas tego problemu po trzecie tego czy drugi do zatamowania tego w w naszym własnym działaniu, żeby nie przenosić się nie przenosić się tych też szkodliwych z szkodliwych form dalej także do tego żeby, żeby przestać notka winni rodzice, jeżeli już, jeżeli różnimy, bo to wcale nie pomaga taka taki obwinianie poradzić sobie z tym problemu, bo te pozwolą państwo teraz założy togę adwokata rodziców urodzonych 1 tak późnych latach czterdziestych pięćdziesiątych może mniejszym stopniu sześćdziesiątych oni naprawdę nie mieli narzędzi właściwie gdzieś pobieraliśmy tę kalkę oni powielali w sposobów w jaki byli wychowywani poza tym mam też wrażenie i to też nie posłuży za usprawiedliwienie, że problemy tamtych czasów były nieco inne niż to czy mówimy dziecku nie płac spółek nie to zabierze pan albo czarna wołga prawda też też funkcjonowała przez w z takim życiu codziennym panie redaktorze to ja podpowiem nie musi pan wchodzi w rolę adwokata, bo my sami jednocześnie jesteśmy adwokatami w tej książce właśnie dokładnie o tym piszemy że rodzice często byli bezradni, ale proszę zauważyć, że w dobie wspaniałych czasopism typu zwierciadło sens wysokie obcasy, gdzie nasza świadomość, że znacznie rośnie i Jacek niedawno 7 szpitalu słyszał, kiedy mama mówiła do dziecka, bo pan zabierze natomiast najczęstszym zaklęciem powtarzanym znaczy to co jest takie taka Triada zaklęć musi być grzeczny dziewczynki nie płaczą chłopaki się złoszczą my kobiety zaklęcie powtarza, więc usprawiedliwi ma rodziców z lat czterdziestych pięćdziesiątych, ale trudno nam już usprawiedliwiać ma dorosłe, którzy mamy dostęp do tego oczywiście tym usprawiedliwieniem jest to co powiedział wcześniej także my nie mamy świadomości co to robi wiele kobiet, z którymi pracuję to są kobiety, które są bardzo strasznie dzielne, ponieważ one od swoich matek, które miały różnego rodzaju trudności wychowywania dziecka w łączeniu budżetu od pierwszego do pierwszego mówiły do swojej córki musi być dzielna musisz być moją ostoją jesteś moją najlepszą przyjaciółką potem te kobiety w dorosłym życiu sądzie, ale mówiąc o swoje dzieci tak cały tak cały problem jeszcze tutaj plan polega na tym, że naszą intencją jest po pierwsze, żeby pogodzić z tym że, że rodzice byli wychowywani w warunkach, które były trochę trudniejszy trochę trochę mniejszą świadomością tego co się działo akurat przy wypowiadaniu różnych słów, ale też ta książka służy tym ludziom, którzy mają ponad 4050 ponad 30 parę po to, żeby, żeby zrozumieli co się z nimi wydarzyło tak, ponieważ my wiemy, że istnieją większe problemu które, które rozwiązują marsz ciągnie, ale w tym momencie, w którym jesteśmy dobrze byłoby też byśmy osiągali swój własny potencjał, a więc, jeżeli jest tak, że przez to, że ten świat jest tak wyżłobione tymi formułami, że nie potrafimy przeskoczyć pewnych kwestii jak poproszenie o pomoc albo albo zwykłe na robienie trochę kłopotu tym, że mamy jakieś potrzeby czegoś pragniemy też tego nie będziemy potrafili przeskoczyć to nie osiągniemy własnego potencjału i ten młody, który widzimy na ulicach czy windach jadących w górach wysokich wieżowców korporacyjnych to ten to Motor będzie dominował za kilka wrócimy do naszej rozmowy dr Agnieszka Kozak prof. Jacek Wasilewski są naszymi gośćmi teraz skrót informacji Radia TOK FM jesteśmy państwem ponownie kłaniam się państwo już po informacjach Radia TOK FM, które wspólnie wysłuchaliśmy mówi wspólnie są wciąż z nami dr Agnieszka Kozak psycholożka psychoterapeutka oraz prof. Jacek Wasilewski prowadzący w radiu TOK FM program językowy Uniwersytet warszawski także ponownie dzień dobry państwu dzień do UE mówimy o sile słowa, a to za sprawą książki uwięzieni na słowach rodziców jak uwolnić od zaklęć, które rzucono nas w dzieciństwie, ale tak kultura może inaczej ten stereotyp przekazał przekazywana jest też w kulturze i proszę mnie dobrze zrozumieć i proszę wybaczyć, że znowu odwołuje się do swojego przykładu nie chciałbym być posądzony także o to, że jestem wpływowy proszę mnie też poprawić wpływowy ten, który ulega wpływom panie ten, który narzuca wpływ innym prawda panie profesorze no ja bym raczej powiedzą że, jakoby pan wpływowy dobry pan narzuca taktach, a odwrotnie bowiem, że test jest dylemat jak to słowo rozumie dobrze zostawmy chodzi o to, że w kulturze masowej też powielano te kalki ja odwołam do tak przyszło mi teraz do głowy do kilku piosenek nie wiem, bo męska rzecz być daleko kobiecie wiernie czekać Alicja Majewska śpiewała prawda albo było być kobietą być kobietą oszukiwać dręczyć zdradzać, czyli już mamy obraz kobiety wykreowanej w głowie małoletniego się układa, bo teraz układało teraz pewnie nikt takich piosenek uchwalą niewielu gang Marcela śpiewa prawdziwy mężczyzna nigdy nie płacze prawdziwy mężczyzna nie wiedzą z prawdziwym mężczyznę nie zna rozpaczy to hańba to wstyd coś takiego walk było wyśpiewał pan profesor doskonale zna słowa proszę, ale znam te piosenki, bo na końcu tej piosenki zwrotka które, które nie są wyśpiewane jest depresja albo samobójstwo albo po prostu pewien rodzaj wypalenia, gdzie właściwie ludzie nie wiedzą jak sobie radzić z emocjami to są to są właśnie te kwestie którymi zajmuje się Agnieszkę by tak pani doktor to jest problem z dobrym takim człowiek ja, słuchając lata radę, bo innych rozgłośni nie było Radia TOK FM jeszcze też nie jak słyszę, że rolą kobiety oszukiwać dręczyć zdradzać patrzy na wszystkie kobiety myślę myślę tak samo mówi o tym co było przed 30 laty tak ma rację, że ten en te przekazy one tworzą z 1 strony wyobrażenie, ale z drugiej strony potem są dla nas projekcjami, bo jeżeli się na słucham o tym co te kobiety robią albo co mężczyźni robią to faktycznie jest także my potem patrzymy przez pryzmat tego wizerunku nie widzimy człowieka zakładamy te historie, które nam złożona i to jest to co obserwuję, prowadząc szkolenia w biznesie, że my mamy tak strasznie dużo kalek nakładanych co nam wolno, czego nam nie wolno cenę wypalana, a co nam nie wypada zawsze mówię, że wypada nam dysk po czterdziestce, ale to nie trafia to jest także ja mam na sali szkoleniowej dorosłych ludzi, którzy pytają czy mogą być toalety, bo jesteśmy nauczeni, że my mamy być posłuszni, że mamy ulegać właśnie autorytetowi władzy i że pewne osoby w pewnych rolach mają przywileje, a inne ich nie mają właśnie wszystko to co my tworzymy za pomocą języka za pomocą tego co mówimy jak mówimy, a potem wg tego żyjemy to jest to co nam na czym nam ogromnie zależy i zależało, pisząc książkę, żebyśmy przestali być aktorami w życiu, żebyśmy zaczęli być reżyserami i tworzy istny świat za pomocą nowych to, o czym mówiła Agnieszka jest jeszcze o tyle ważne, że w momencie, kiedy mężczyźni np. nie są nauczeni tego, jakie emocje odczuwane są na uczelni, czyli w tym, żeby tłumić i nie rozważyć w środku co właściwie czuję w tym w tym wszystkim to to później na smutek mogą reagować gniewem, czyli ca mocy, która jest dozwolona no to jest właśnie nie, który za, który idzie jakiś przemocowe działań w związku z tym ani nie potrafią przeżyć własnego smutku, ale nie potrafią towarzyszyć smutku innych dni na tym tle no po dochodzi do ich wielkiej nieudolności czynienie umiejętności ponieważ, ponieważ brak umiejętności radzenia sobie z tymi z tym całym wachlarzem emocji nie tylko 101, czyli z gniewem, który wymaga, jakiego wyładowania no i w ten sposób upośledza te pańskie życie w relacji i czego jeszcze wielu bardzo proszę pani doktor chciałbym do odwołać do 1 sprawy, która być może mniejszy związek z treścią państwa książki natomiast jest odzwierciedleniem tych różnic kulturowych proszę zwrócić uwagę w tym w tej narracji geopolitycznej wokół wojny Ukrainie i jakże inne są słowa i przywiązanie do tych słów wypowiadane nie wiem przez prezydenta Joe Bidena np. a jakże inaczej interpretowane są odbierane są słowa Władimira Putina, który wystrzeliwuje wręcz w nomen omen potok takiej takich luźnych myśli szybkością karabinu maszynowego i właściwie nie powstrzymuje się przed tym, żeby używać nie wiem zwrotów, które w dyplomacji do po prostu nie uchodzą, więc jest też czynnik kulturowy mam wrażenie proszę nie poprawi jeśli się mylę to może ja tutaj krótko pory to jest problem Putina jest trochę podobny jak problem jak problem polityków amerykańskich w latach 807 podczas wojny Wietnam, gdzie trzeba było być męskim i nie rezygnować się nie wycofywać, w którym tak chodzi tylko słowa oto co co płynie were werbalnie, ale parkan czy to co płynie normalnie z usług Fina to dalsza jazda na 2 prawda więc, więc ta można powiedzieć to co dzisiaj na Zachodzie nazywane pewną toksyczną męskością k i takim taką takim przemocowych budowaniem autorytetu, który i tym większy bardziej uda się innym zniszczyć no to jest też coś co co musi doprowadzić pewne czy do autodestrukcji, bo wtedy jedyną jedynym sposobem na to, żeby budować swój autorytet jest niszczenie in pani doktor ja bym oddała do tego wcześniej Jacek powiedział mianowicie proszę zobaczyć, kiedy my nie mamy przyzwolenia na pewne rzeczy, bo jesteśmy wyklęci, czyli nakazach to potem mamy bardzo trudno w relacjach, bo jeżeli mamy związek, w którym kobieta musi być dzielna, a mężczyzna nie płacze to my przestajemy w ogóle ze sobą rozmawiać o tym co jest ważne, bo to ważne mogłoby nas dotykać, bo ona mogłoby coś między nami zrobić w związku z tym my będąc wyklęci w tych metę zawsze nazywamy spętani pewnego rodzaju sznurkami powinności my nie mamy ruchu nie mamy ruchu do życia nie mamy ruchu bliskości nie mamy ruchu relacji co Jacek powiedział jest tym co mnie bardzo dotyka jako psychologa psychoterapeuty, żeby po prostu jesteśmy smutni, bo mimo tego, że otoczeni ogromną ilością ludzi jesteśmy samotnym pani doktor to jeszcze 1 sprawa mam wrażenie, że pokolenie moje czterdziesto pięćdziesięciolatków jest blisko jest doskonałym materiałem na pracowników wielkich korporacji, bo będąc z zakrytymi w takich słowach karkach tak nie upomnimy się o swoje wiele, że jeśli ktoś inaczej nie napracuje się ktoś to nie jest bowiem kolokwialnie robione poparcie i po budżecie nie po po skroniach itd. nie powie że, że coś musi nie podoba, bo przecież nie wypada mówić przełożonemu, bo to oznacza rychły zgubę myślę, że jesteśmy pokoleniem pod tym względem stracony właśnie przez te słowa, które wypowiadane nami w szkole w domu redaktorzy to jest absolutnie cudowne cudowne podsumowanie ja ten czas mówi, że jesteśmy świetnym jeden z żołnierzami korporacji, bo tam jest doskonale łatwo zarządzać właśnie, bo jesteśmy dzielni, bo się na robimy, bo chcemy zasłużyć na uznanie tak co więcej jeszcze powiedzmy sobie w jaki sposób działa szkoła go szkoła również działa w ten sposób dzień dziecko słyszy, że ma być grzeczny i ma słuchać ma robić to tak nauczyciel zaplanował, czyli 1 droga dojścia do rozwiązania matematycznego czy czy odpowiedni wynik testu i to sprawia, że trudno być społeczeństwem innowacyjnym jeżeli, jeżeli mamy być przede wszystkim społeczeństwem rzecznym i no to wszystkie ruchy, które się pojawiają te protesty ona ona są wtedy, kiedy już rzeczywiście Polacy są tak do 10 inaczej nie mogą natomiast my nie budujemy tych tych wszystkich sposobów wyjścia sytuacji zawczasu albo wtedy, kiedy my moglibyśmy zabezpieczyć przed tym, żeby nie wytrzymywać tych sytuacji, więc co się przekłada również na życie społeczne to jest też no jest to temat niektórych uwag w tym w naszej książce, że to nie jest tylko także, że te zaklęcia działają w re w naszym życiu prywatnym, ale one działają w ogóle nas tak czy działania relacje, które tworzymy przekładają się na życie rodzinne na życie pracowniczy czy na życie czy nasz społeczny dobrze to w takim razie jeszcze powiedzmy o tym jak i zamykały nas te zaklęcia na na szkołę swoją drogą nie chciałbym spalić nie mam daru opowiadania dowcipów, ale to nie jest dowcip tylko znaleziona na Twitterze notatka Librusa, czyli takiego Dziennika elektronicznego, gdzie nauczyciel ustawił cenę jeden z zachowania i tam pisał swoją uwagę, że uczeń nie chciał przepuścić nauczyciela w drzwiach tłumacząc, że to konsekwencja równouprawnienia, kiedy zapytałam go nazwisko powiedział, że RODO w, toteż nie możemy słabszych przez przeklinać to tu w drugą stronę bo, bo za chwilkę poza pozbędziemy się tych norm, które w, których dzieci cywilizuje nasze świadczy to właśnie relacje uczeń nauczyciel bądź też przełożony pracy pracodawca pracownik pracodawca tak mówi szalenie ważnej rzeczy, ponieważ nauczyciele też zaklęci zaklinają my wszyscy dorośli i to co ja obserwuję pracując z nauczycielami to także oni mają naprawdę użyje kolokwializm, ale mają jazdę na punkcie posłuszeństwo autorytetu, czyli że rodzicowi należy być posłusznym w związku z tym każdemu dorosłemu należy być posłusznym i tutaj wchodzą zaklęcia, których nie piszemy, ale zaklęcia typu co wolno wojewodzie to nie tobie smrodzie nie zapewni realne każdy z nas słyszał na finansach słyszało, a ojciec wie lepiej tak w związku z tym znowu nam się ustawia ten, kto kwestia autorytetu władzy i wielu nauczycieli, kiedy pytam, dlaczego to denerwuje, że ten dzieciak się tak zachowuje, dlaczego nie może wstać wyjść po prostu w trakcie lekcji do toalety to oni mówią, bo on mnie nie szanuje nam się bardzo mocno w Polsce posłuszeństwo połączyło z szacunkiem i kiedy ktoś jest posłuszny to znaczy, że nie okazuje szacunku to co czas zrobić no to trzeba go no w jaki sposób docisnąć w związku z tym nauczyciele poniżają ze spędzają dzieci dostosują po prostu kolejną historię przemocy słownej, ale proszę zwrócić uwagę Niemcy to nieświadomie tłumaczenie też angielskiego SPECT u nas mam dość przeciwną przeciw przedziwną formę nie wiem czy państwo na to zwrócili uwagę to jest taki nawet tym nie szacunek respekt był u nas te 2 słowa funkcja respekt oznacza obawę przed tym, kto jest naszym Niewiem zwierzchnikiem ktoś nad nami to rozważać te się pan tak tak czuć respekt oznacza jest jest połączone ze strachem, ale też zauważmy, bo to co powiedziała Agnieszka jest kluczowe dla takiego środowiska czy społeczeństwa stanowego, czyli my urodzeni jesteśmy w pewien sposób i należy nam się szacunek, dlatego że jesteśmy starsi albo, dlatego że jesteśmy księciem albo panem ktoś z chłopem itd. i ten ten ten sposób funkcjonowania sprawia że, że właściwie nie musimy się ten szacunek starać albo nie musimy tego autorytetu mieć jako coś osobistego tylko ma być przynależne z z powodu stanowisk cały problem jest taki że, że to co jest zły, bo powinno być przypisane do stanowiska nie składa się młodym osobom z tym co obserwuję, więc jeżeli jest tak, że ktoś nie był powinien zasługiwać na szacunek, a jednocześnie jest cyniczny albo albo poniża albo robi uwagi które, które sprawiają, że wiedzą nie chcę się chodzić do szkoły no to to tym ten paradoksalny przekaz który, który otrzymują dzieci powoduje, że tego szacunku nie ma i bardzo wiele takich przy przy przykładów, gdzie zrzuca się pewno wina własnej nieumiejętności zapanowania relacji z uczniami na dzieci mówiąc to jest klasa bardzo niegrzeczna nagle przychodzi inny nauczyciel ja miałem takie doświadczenia przychodzi inny nauczyciel nagle was jest grzeczna nadal nie ma żadnego problemu żeby, żeby dzieci chciały odpowiadać, żeby się odpowiednio ustawiały żeby, że były miłym dziećmi po prostu, więc pamiętaj o tym, że to konstelacja samych dzieci, które są grzeczne bądź bądź grzeczny 1 nauczycielka nie potrafiła sobie poradzić z klasą która, która pewnie sposób odbijała emocję przyszła pani, która była mistrzem karate, która była nauczycielką wuefu i która po prostu nie miała żadnych problemów, żeby zapanować nad dziećmi bez podnoszenia głosu nadal szuka założy klasy Super grzeczne Jona i trud nie musiała wzywać rodziców albo rodzic robić jakieś takie rzeczy, więc my często mówimy o innych kwestii, która dotyczy naszej relacji z nimi naszego oddziaływania na pani doktor bardzo proszę musimy kończyć powoli takie bym powiedziała na koniec, że słowo moc stwarzania i to co do innych mówimy powoduje, że oni takimi zaczynają się stawać, ponieważ etykiety oceny są tym co powodują potem naszą samoocenę, więc patrzymy na to co mówimy do siebie innych i jaki świat w związku z tym kreujemy zdaje sobie sprawę, że państwa towarzyscy powinien uważać na słowa natomiast Prostoz mostu pozostawiają państwo w poczuciu wielkiego niedosytu nie jest pretensja tylko zaproszenie do tego byśmy na antenie Radia TOK FM spotkali się po raz kolejny kontynuowali, bo moglibyśmy tak naprawdę długo dr Agnieszka Kozak bardzo panie dziękuję dziękuję oraz prof. Jacek Wasilewski dziękuję panu również dziękuję bardzo, no właśnie to już obiecaliśmy sobie kolejną rozmowę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA