REKLAMA

'Konsumpcja, konstrukcja i melancholia''. Wystawa Marioli Przyjemskiej

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-09-19 11:40
Audycja:
Czas trwania:
15:11 min.
Udostępnij:

Rozmówczynią Marty Perchuć-Burzyńska była Mariola Przyjemska – malarka, autorka fotografii i obiektów.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska warszawskiej Zachęcie do zobaczenia wystawa Mariola Przyjemski konsumpcja konstrukcja melancholia pierwsza przekrojowa prezentacja twórczości Marioli Przyjemski jej zaplanowana jeszcze przez poprzednią dyrektorkę zachęty Hannę Wróblewską dzisiaj gościnią kultury osobistej jest Mariola Przyjemski we własnej osobie artystka zajmująca się od kilku dekad malarstwem fotografią witam serdecznie dzień dobry państwu witam Rozwiń » wszystkich szczególnie w taki niezbyt przyjemny dzielni, gdzie indziej są opady już zaczyna nam przypominać smutne jesienne dni i dobre jeszcze podobno ma się pogoda trochę poprawić w połowie tygodnia w połowie tygodnia na oby, bo to już tak się jakoś zrobiło niezbyt wysoką, a jeszcze korki na miejscu nie wiadomo dlaczego aż tak dzieli od takiej rodzinie, że ledwo dotarłam do studia, ale bardzo się cieszę, że jest pani z nami przejdźmy do wystawy jedna z kuratorek Ewa Majewska o mówi o swoistym pani renesansie można by powiedzieć wielkie odrodzenie powrót właśnie jeśli tak to chyba zasadne jest pytanie, skąd pani wraca w no ja się znikąd nie wracają, bo zawsze tutaj byłem zawsze tworzyłam zawsze uczestniczyłem w wernisażach, ale po prostu były takie czasy w Polsce, że była dominacja sztuki krytycznej i wtedy wykluczano właściwie wszystkich artystów którzy, którzy nie nie byli odpowiedzialni odpowiednio odpowiednie ustawienie przez odpowiednie osoby i trzeba było wielkiej wytrwałości żeby, żeby wytrzymać to wszystko i zaprezentować sztukę w Zachęcie w no tak, ale tak mało kobiet tak zatytułowane aneks do pani dyplomu w warszawskiej ASP dyplomu obronionego w roku osiemdziesiątym ósmym zastanawiam się właśnie w tym wykluczeniem kobiet w sztuce z tą świadomością była pani w tamtym czasie osamotniona czy jednak to była świadomość ogólna kobiet artystki wiedział, że coś jest nie tak no wydaje się, że 11 była świadomość taka taka ogólna, ale niestety z tym wszystkim się nie dało nic robić, ponieważ do dominują prof. Akademii oni jakoś dziwny sposób promują mężczyzn no i taka sytuacja, że to jest taki trochę krąg zamknięty kobiety wiedzą że, że taka sytuacja, ale nic nie możemy zrobić musimy po prostu być to przerażająca, ale musi być silniejszy mocniejszy od mężczyzn, żeby w tym świecie sztuki w ogóle zaistnieć cięcia w pani siły nie brakowało w no nikt nie brakowało, ale brakowało już były także okres czasu naprawdę wielkiego załamania jakiegoś w ogóle, ale nigdy, ale nigdy nie podawałam tworzyłam dalej i widziałem, że to co robię to jest dobra poza tym to jest mój zawód, który kocham kocham sztukę będzie to robił do końca życia pomimo wielu trudności braku pieniędzy właśnie zaniechania i różnych takich słów rzeczy roku nie oglądając wystawę w Zachęcie myślę przede wszystkim o tym co Ewa Majewska jedna z kuratorek wystawy napisała w książce pani, która ukazała się pt. Mariola Przyłębska spacerowicz czka agent pikowane Warszawy polecam państwu tę pozycję wydaną przez Le Monde dyplomaty ich tam pada takie zdanie, kiedy rozmawiam z Marią Przyjemski o ich sztuce one zawsze podkreśla, że najważniejsza jest dla nich wolność tak jeśli chodzi o polityczne wybory, jakie aktywność artystyczną sztuka musi być autonomiczna artystka musi być niezależna za taką postawę, jaką się cenę płaci no to życie okrutną, że dopiero w wieku 60 lat można się jakoś przebić oczywiście są artyści, którzy samowolnie, ale w Polskiej sztuce nieustająco trwają jakieś dyskursu, a to neokolonializm, a to coś no to wszystko jest jak istotne natomiast czasem jest tak, że artyści wpadają właśnie nurt dyskursów trwają jakoś 2 lata nad napomina nas już jakich pozycjach, a potem znikają potem ich nie ma, bo tracą właśnie swoją autonomię, bo dali namówić namówić na na na dyskurs artysty absolutnie musi być wolny nie może nie musi widzieć problemy polityczne problemy problemy świata, ale to nie jest to nie jest powiedziane, że on musi w tym dyskursu wszystkim ulegać tak jak mówi artyści SA, a potem znikają to co pani sądzi o sztuce krytycznej w takim razie no była taka sztuka krytyczna była po była sporą do paru dobrych artystów dużo dobrych prac powstało, ale to jest pewnego rodzaju zakłamanie sztuki, ponieważ sztuka jest miała ma większe obszary to nie jest tylko 55 wybitnych artystów tylko u nas są co najmniej takich działających to jest takich takich twórczych artystów około 2 tysięcy to co się stało z tym w 19555 artystami to ich nie ma też są tylko niepewni finansowo ani to nie byli gór no właśnie nie będzie finansowania, bo oni podchodziło to naszej polityce sztuki żeby, żeby ktokolwiek inny oprócz tego co oni narzucają było ta wystawa w Zachęcie zbudowana jest wokół 3 pojęć konstrukcję konsumpcja i melancholia czy to jest także właśnie te pojęcia w jaki sposób porządkują pani sztukę pani jej postrzegania no jest pewne uporządkowanie na pewno można tutaj część konsumpcyjną lub, na które się właśnie składają metki alkohole kosmetyki czy mamy coś tutaj naprawdę bliskiego konsumpcyjnego konstrukcją to się zajmowałam właściwie zawsze, bo zawsze mnie interesowały budowa zawsze mnie interesowała architektura Amarant formę to chyba jakimś takim stanem który, który przenika i obrazy i obrazy z ornamentami i obrazy i jeszcze przed medykami i czy obrazy np. greckiej, gdzie piękno, gdzie piękno nas przenika, ale jest coś pięknem takiego, ponieważ jak rok mieszkałem w Grecji jest coś dziwnego piękna, że to piękno już osiąga taką skalę, że w pewnym momencie trwa już zapada jakiś rodzaj melancholii w mam takie poczucie, że melancholia rzeczywiście nad wszystkim tym co możemy zobaczyć zachęci się unosi, ale rozmawiamy o konsumpcji, bo pani jako jedna z pierwszych mi się wydaje spojrzała na konsumpcję jako na coś co powinno zostać przeanalizowane poprzez obraz poprzez fotografie, kiedy zaczęła pani zbierać metki ubrań i nocki Brandta zaczął na początku chyba 1992 zbierać, ale zawsze miałam miałam oko na metr muszę powiedzieć ponieważ, ponieważ czas właśnie takiego niedosytu niedosytu barw niedosytu właśnie towarów zachodnich w powodował również to, że były metki podrabiane Rze, że były Rze, że liczyła się właśnie bardziej metka niższy niż całość, ale też jest ważne, że ja właśnie żyłam w tym okresie i ten transformacji w Polsce gdzie, gdzie towary zaczęły się pojawiać to piękno było uwodząc, gdzie ludzie no absolutnie byli uwiedzeni zresztą sam dzisiaj, a ja powiem czasem jestem uważana, zwłaszcza przez kosmetyki, które nagle okazuje się za niezwykle np. szminka jest polityczna, że np. w czasach nazizmu w czasach nazizmu ma to Hitler proponował taki styl życia dla kobiet naturalny bez makijażu nienawidził tego na co Amerykanie w tamtych czasach wprost przeciwnie, że sprzeciwem do nazizmu była czerwona szminka w jeszcze za chwilę w kosmetyku wróci, ale jeszcze chciałem zostać przy metkach, bo na wystawie robiące ogromne wrażenie wielkoformatowe kolorowe fotografie metek, szczególnie że za niektórymi z nich kryje się coś więcej niż w nawiązaniu do kwestii określania ludzi poprzez marną tak zaczął znajdować tych małych obrazkach których, który dotyka właśnie ciała ludzkiego to jest cały była 30 proces, zanim doszłam, że w ogóle lekarza zaczęłam malować najpierw malować, a potem weszli także ze, że czują się z szacują różne nieprawdopodobne przekazu, że wystarczy czasem malutka malutka interwencja jak np. znać front FIS, gdzie jest chemiczne czyszczenia ja zmieniłam na etniczne czyszczenie i gdzie ten front, jakby taki jest zatrzymany czy doszukiwanie się np. w wersach metek obrazów abstrakcyjnych, które czasem nawiązują artystów jak np. Gerhard do Gerharda Richtera kosmetyki to kolejny wielki temat na wystawy jedna z pierwszych prac również dotyczących tego właśnie tematu, czyli więcej pieniążków więcej szminek czy wzroku 90 tego siódmego kosmetyki pistolet ukrzyżowanie ze szminek czy rynkowe odchodami wyrazem, czego było przede wszystkim Jagusia przybliża jednak chyba to było razem jednak fascynacji ten zwrot tymi niezwykłymi przedmiotami, jakim są kosmetyki szczególnie to właśnie dotyczy kobiet nawet uważam że, że kobiety służby swoją twórczość często właśnie przejawiają w makijażu i tam wtedy się właśnie po pojawia malarstwo i potem już tak właśnie zdarzenia architektoniczne one, jakie dają po prostu jeszcze inny wymiar właśnie kosmetykom no właśnie kosmetyki tutaj możemy przejść do Marioli Przyjemski artystki warszawskiej mam na myśli te fotografie drogich kosmetyków perfum szminek na tle wznoszących się w Warszawie kolejnych drapaczy chmur to zdjęcia możemy zobaczyć na wystawie w Warszawie jak bardzo w ogóle ważnym dla pani tworzywem jest c i czego metaforą są tak przypuszczam te zdjęcia również warszawskie obrazem jakże to jest trochę zachwyt tak znowu jakiś taki zachwyt, ale też innych krytyczne ja mieszkam w samym centrum Warszawy na rondzie ONZ i koła nie powstają nieustająco nowe wieżowce teraz powstała właśnie Skysawa i ma nim wieżowce mają nieprawdopodobną siłę siłę w sobie i moc czasami wieczorem, że prawda przychodzi i liczną światła to praw człowieka orzeka, że jednak tutaj, jeżeli ich pały, że siła, że możemy, że możemy tworzyć, że jednak coś jest, ale oczywiście mamy krytyczne spojrzenie na na okrutny kapitalizm chociażby teraz właśnie ten wieżowiec, który jest budowany koło mnie i na mojej w wysokości są wentylatory akta wentylatory włączają zaczyna się sytuacja bardzo zostawać poważna, bo to są przekroczone decybele i także tutaj mami mam krytyczne spojrzenie, ale też nie mogę nie docenić pracę robotników pracy praca architektów pracy tak wokół wieżowca, które jest zimno to jest niezwykła inwestycja to są rzeczy, które powstają w Warszawie na naszych na naszych oczach ja staram się też złapać taką ulotność właśnie ulotność tej tej budowy, że są chwile które, które mijają, że przyjeżdżają robotnicy przyjeżdża zbrojenie zbrojeń rozbrojenia spuszczane przez dziwili się twarzami nieprawdopodobne obrazy rosła, a nawet estetyczne obrazy, ale taki jest taki jest, a potem ten wieżowiec stoi i koniec NATO to znaczy i koniec no koniec tych przemian koniec tak powiem planu filmowego przed moim mocnym, bo to jest nieprawdopodobne zaś fascynację np. prace związane z metrem z metrem warszawskim no to już była tak bardzo związane związana, że ja rano wstawałam ja widziałam jak maszyna przyjeżdżający robotnicy przejdą, ponieważ właśnie fotografowałem to często spotykałam na ulicy, ale oni nie rozpoznawali natomiast już po mężach rozpoznawała był 1 fajny, bo to była taka trochę Shankar międzynarodowa dowodowa tam byli właśnie Rumunii i Turcy na to tak po prostu 1 był także tak robotnik jakiś taki przejęty swoją pracą, że kiedyś o godzinie drugiej w nocy przybyć zaczął coś tam kopać maszynowo robić bo, bo musiał robić, bo to ciągnęło, bo to spałem, bo to siła uważam, że jeżeli chodzi o metro to tu jest bardziej taka pozytywna sytuacja prawda to służy ludziom i publiczną inną nie poprze jeśli tylko po prostu społeczeństwu polskiemu, a a, a już, jeżeli chodzi o to wieżowca to jest troszeczkę inaczej, bo tutaj są rynki też zachodnie w 6 ma jeszcze do kolejnej sali tak wirtualnie, ale państwo oczywiście zachęcam, żeby zrobić osobiście w sali obok warszawskich obrazów Victoria Secret fotografie, które zrobiła pani w kościołach i muzeum Narodowym w Warszawie no zrobiło na mnie niezwykłe wrażenie to są zdjęcia przedstawiają fragmenty rzeźb obrazów, które w, jaki sposób mówią nam dziś o kulcie ciała na mówią nam kulcie ciała przede wszystkim takie zbliżenie wcielenie się Boga w człowieka, więc jeżeli chodzi o ciało to nie najgorzej jak ciało Jezusowe interesowało i tu jest mi jak kosztowny to bliski chcę w na koniec alkohole, a nota ta akurat w towarzyszy nam od dawna, bo to, owszem, warszawska itd. alkohole zawsze są, ale znowu tutaj można napoić jak rzecznik pary niezwykle pociągający etykietki na alkoholach jak to uwodzi jak ja właśnie w tej wystawie to bardzo istotną rzeczą jest rzeczą jest pokazane uwodzenie uwodzenie kapitalizmu, że nie wiadomo właściwie, w którym miejscu to kończy czy krytyczne zaczyna zsuwać to jest pozytywne uwodzenie kapitalizmu proszę państwa na wystawie Mariola Przyjemski konsumpcja konstrukcja melancholia w warszawskiej Zachęcie Mariola Przyłębska była gościem kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję państwu bardzo zapraszam serdecznie na wystawę do zachęty, która będzie trwała do 8stycznia tak Tomaszowi obce dziękuję za pomoc w przygotowaniu programu Szymonowi walucie za realizację teraz informacje, a po nich Mikołaj Lizut, a teraz poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA