jest z nami Piotr Guszkowski z gazety wyborczej dzień dobry dzień wyższość witam i spróbujemy podsumować czterdziesty siódmy festiwal polskich filmów fabularnych w Gdyni, który właśnie się zakończył przypomnę, że złote Lwy otrzymała Agnieszka Smoczyńska Konopka za same Twins no właśnie pomówmy najpierw o werdykcie żyli możemy dodać, że dostała złote Lwy Agnieszka Smoczyńska Konopka, ale również producentki Klaudia Śmieja Rostworowski Rostworowski Ewa
Rozwiń »
Puszczyńska, bo często o tym zapominamy, że główne nagrody na festiwalu to są zarówno nagrodę dla reżyserów reżyserek ja nigdy nie zapominam jako producent Eska w Czechach nowi, ale myślę, że warto przypomnieć bo, bo to jest dość istotna sprawa zresztą podobnie jest przecież na Oscara za te główne laurem najlepszy film w ogóle odbierają producenci a, ale to tak na marginesie na sam początek co do co do samego werdyktu wieś przeżył kilka filmów, o których przed festiwalem i w trakcie festiwalu mówiło się że, że mają tzw. szansę oczywiście wszystko zależy od żyli i tego nigdy nie wiadomo użyli składało trochę figla myślę faworyta nowo ale bo to jest jedna z chadecji, gdzie tacy naprawdę poważni faworyci właśnie zostali w werdykcie pominę ten pamięci mam na myśli nam przede wszystkim polskiego kandydata do Oscara, czyli film Jerzego z każdym Skolimowskiego IEO, ale nie tylko, bo także lepiej Sol debiut Damiana kocura był niezwykle chwalony i uważany za czarnego konia tego festiwalu rozum 2 filmy te, które wymieniły rzeczywiście były filmami, które określa mówiło też myślę, że ta droga festiwalowa, która za nimi to znaczy takim kocura trafia do Gdyni właściwie z Wenecji gdzie, gdzie konkursie sekcji konkursowej Horyzonty zdobył zdobył działa na grody-li i i to jakoś dodało myślę skrzydeł, więc było zresztą widać po ekipie jak jak poruszała się w Gdyni jak na spotkaniach było widać tę energię jakąś taką wiarę więc, więc nagrody dużo dają na Skolimowski jest twórcą, którego przedstawiać chyba nie trzeba, który najpierw zdobył nagrodę Cannes w maju przed chwilą właściwie jego wybrane tak jak wspomniałeś się kandydatem do Oscara i są na pewno zaskoczenia to znaczy to są firmy, które zostały zupełnie przeżyli pominięte nie dostały nagrody w żadnej żadnej kategorii konkursowej to znaczy nie tylko tych głównych, czyli złote srebrne Lwy nagroda za reżyserię scenariusz, ale z, jakbym niezauważone zupełnie przez żyli, a może zauważone, ale ale, ale jurorzy docenili inne firmy myślę, że szczególnie w przypadku Damiana kocura, którego film lepiej sól jest takim wyjątkowym projektem, bo to jest rzecz zrobiona z natury ściekami braćmi którzy, że gra brat, którzy grają główne role Tymoteusz Jacek bies są jednak są, a po są pianiści muzycy, którzy z aktorstwem nie mają nic wspólnego i prawdziwi bohaterowie włożenie gdzieś te prawdziwe plenery małomiasteczkowych polskie historie trochę nawiązująca do do do wydarzeń które, które miały miejsce do tragicznej historii przemocy i związanej z ska z z kebabem i relacjami pomiędzy polską o młodzieżą, a 2 łbami, że ten poprowadzą, więc czuła się, że ten film jest czymś innym jakimś takim powiewem świeżości doceniliśmy go dziennikarze, ale nasza nagroda przyznawana jest dzień wcześniej nie jest zaliczona do nagród regulaminowych i myślę, że to był dziś taki największy największe zaskoczenie jednak dlatego dlatego dużo komentarzy po festiwalu po werdykcie, że to jest spora nie jedli dość punkt, że możemy chciałem zapytać Piotra, bo na pewno wy krytycy rozmawiać o tym duża co oznacza goście taki werdykt drzwi gdyńskiego festiwalu co to oznacza, że to jest sygnał w stronę pewnej krytyki środowiska światowego to znaczy są jakieś filmy dostrzegane na najważniejszych festiwalach europejskich światowych my mamy w tej sprawie zupełnie inne zdanie znaczy jak ta broń Boże nie chcę powiedzieć nic złego o filmie Silent Twins, który uwielbiam i na jej bardzo cenię kino Agnieszki Smoczyńskiej na, ale myślę o tych propozycjach odrzuconych przez żyli w Gdyni jak właśnie we krytycy to czytać znaczy my po prostu wiemy lepiej można tak to odczytywać a, ale można też odczytywać to myślę, że to są 2 różne przypadki jeśli chodzi o Skolimowskiego to możemy też odczytywać taki takim kluczył, że on sobie ten film tak sobie poradzi ma nagrodę skanu jest polskim kandydatem do Oscara to jest taki stempel też promocyjne później Fin niedługo niedługo wejdzie do Chin, więc nie zginie radnym taką interpretację mógłbym też oczywiście oczywiście mamy, bo mnie siedzimy w głowach jurorów, więc myślę że, że to może być jeden z kierunków, ale właśnie przy przypadku chleba soli nie wiem jak dane te zupełnie zaskakująca rzecz znaczy ja szczerze powiedziawszy nie dałby temu filmowi głównych laurów jeśli jeśli miałbym być żyli, ale jestem zaskoczony, że Rze, że to za debiut albo taka nagroda jak złoty pazur za jakąś odwagę w poszukiwaniu formy nawet tutaj nie zdecydowano się tego filmu nagrodzić, bo to jest jednak film debiutanta, który na początku drogi, które w, który przed chwilą rzeczywiście został zauważony w Wenecji to jest dziwny wykręcenia tego nie potrafię zrozumieć nie unijni nie chcę zakładać, że to, że jurorzy mieli jakąś taką intencję, żeby powiedzieć pokazać, a my zrobimy inaczej i gdzieś nam nie, bo to jest Polski festiwal, więc pójdziemy swoją drogą pani z rzeczy co może jestem naiwna, ale był w nie chciałbym tak sądzić żeby, żeby tak taką decyzję podjęli, szczególnie że wiem, który wygrał i chyba to taki klub, bo jak pani spojrzy na film, który wygrał jak spojrzy na film nagrodzone za reżyserię, czyli film może ostatni patrol gdzieś są takie firmy, które są są w pewnym sensie triumfem wyobraźni jakiejś takiej ciekawej artystycznej drogi film Smoczyńskiej zabiera nas do wewnętrznego świata bliźniacze które, które przestały w pewnym momencie porozumiewać się z otoczeniem porozumiewał się wyłącznie ze sobą i Smoczyńska robi naprawdę świetną robotę żeby, żeby ten wewnętrzny ich świat budować na ekranie z kolei Jacek Łabuda w Orle Nowak Jacek Bławut to jest bardzo ciekawy przykład niezwykłej drogi artystycznej mało jednak dokumentalista, który mierzy się z historią drugą wojenną jestem drogą wojenną, ale pewne podchodzi do niej zupełnie takiej strony co chcesz, żebyśmy na to nie wpadli to znaczy długo, jakby odwołuje się trochę do tych takich idei okrętu ruch i kapitana, czyli załogi, którzy są jakoś ze sobą połączeni tworzą wspólny organizm niewłaściwie ten ORP Orzeł nie była buta jest jednym z bohaterów jest żywym jest żywym organizmem, więc kiedy oni próbują przepłynąć gdzieś nie wpłynąć na minę albo uciekają chowają się wszyscy przed jednostkami niemieckimi to właściwie czujemy, że nie wiem jakby, jakby ten ożył użył zresztą na tym polega praca całej ekipy po dźwiękowców Jolanty Dylewskiej operatorki tego filmu, a żeby, żeby stworzyć takie wrażenie że, że własnym życiem, że ta maszyna tak może na pokładzie mamy po prostu plejadę polskich aktorów, bo o Tomasza Ziętka Tomasz Schuchardt da Adama Woronowicza i mógłbym tak pewnie wymieniać wymieniać dalej to oni są, jakby tylko trybikami elementami w tym organizmie jedno zapis ten jest ciekawa ciekawa wizja właśnie tak dziś wydaje się, że tutaj gdzieś, że może to jest ten pomysł, żeby w tym roku, żeby właśnie pójść za takim jakimś artystycznym podejściem innym trochę spojrzeniem na to wszystko Jacek Bławut oczywiście Nestorem w Polskiej kinematografii podobnie zresztą jak reżyser nagrodzonego także filmów Filip, czyli Michał Kwieciński Michał Kwieciński zarówno fantastyczna reżyser, ale też producent jeden z ważniejszych naszych kolegów co jest dla mnie osobiście niezwykle ważne także nagrodzony na festiwalu w Gdyni powiedzmy jeszcze 2 słowa o filmie Kwiecińskiego to jest film na podstawie Tyrmanda, jakby ze złym się nie daje od wielu lat tam są różne Osiek serwerze łaski próbował zrobić to film zablokowany zresztą przez te przez wiele lat nad nim pracował właściwie już miał scenariusz miał pieniądze chyba przyznane na ten film o każdym razie złego nie ma jest w chwili wątki autobiograficzne również tutaj ten film jak Lubie, a ze względu na bohatera to znaczy to jest wreszcie łączą oczywiście bohater ten mandat wzięte, ale w kinie wreszcie jakiś taki inny bohater dni dający im szansę na inną perspektywę zupełnie opowiadania o wojnie wieś pod jej latach ostatnich tych takich szkolnych martyrologicznych czytanek mamy wreszcie kogoś innego znaczy mamy młodego polskiego Żyda, które pracuje jako kelner w hotelu we Frankfurcie w trakcie drugiej wojny światowej i w ogóle on nie nie ma poczucia takiego jakiegoś bohaterstwa nie zamierza, a nie zamierza ginąć za sprawę szarpie wyczerpuje z tego życia dla siebie ile może bawić się, jakby korzysta z tego, że Niemców nie ma, a kobiety kobiety zostały są samotne ani zwaśnione tych relacji, więc właściwie uwodzi 1 po drugiej to jest taka jego trochę prywatna jak też zemsta jego prywatna wojna to znaczy w ten sposób te zakazane wówczas relację uznawane za za jakiś, gdyż naruszenie oraz bony były zakazane podobnie cudzoziemcy je nie mogli intymnych relacji z Niemcami w trakcie wojny nawiązywać trzeciej rzeszy i tutaj jest jednocześnie w nim grać Eryk kulm bardzo ciekawy młody aktor i właściwie cały film to jest on Camera, zanim on w na oczach z 1 strony ogień jakiś taki żal ich ogromną chęć do życia, ale jeśli jeśli jeśli dłużej to czy popatrzymy to z kolei kryje się w nich też jakaś ogromna pustka poczucie winy, z którą z, którym się wzmaga i ten ciekawy bohater robi robi ten film i toteż myślenie zasługa 33 postaci z 1 strony Tyrmanda który, które jego bohatera napisał oczywiście o, inspirując się mocno własnymi doświadczeniami z drugiej strony zasługa Eryka Kulma, czyli twórcy tej roli Michała Kwiecińskiego reżysera, które w, który zdecydował się czuję zatem bohaterem i to się, choć w bardzo dziękuję za to podsumowanie Piotr Guszkowski GazetyWyborczej był gościem państwa moim bardzo dziękuje i wszystko co przygotowaliśmy dla państwa z Tomaszem kopką program realizował Szymon waluta za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich program połączenia, na które zapraszam w imieniu Jakuba Janiszewskiego Mikołaj Lizut na usłyszeniu
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE
-
15:02 W studio: Michał Broniatowski
-
-
13:01 W studio: dr hab. Paweł Kowal
-
15:37 W studio: Marcin Krzyżanowski
-
14:08 W studio: Anna Maria Dyner
REKLAMA
POPULARNE
-
22.02.2017 12:00 A teraz na poważnie25:59 W studio: Borys Budka , Marek Ruciński
-
25.01.2018 12:00 A teraz na poważnie27:49 W studio: prof. Przemysław Waingertner
-
-
-
16.04.2018 12:00 A teraz na poważnie25:16 W studio: prof. Radosław Markowski
-
22.01.2018 12:00 A teraz na poważnie26:03 W studio: prof. Rafał Pankowski
-
29.01.2018 12:00 A teraz na poważnie29:00 W studio: Dominik Szczepański , Marek Cichy
-
-
21.09.2022 12:40 A teraz na poważnie13:48 W studio: Jacek Żakowski
-
11.09.2017 12:00 A teraz na poważnie24:40 W studio: Adam Michnik
-
18.10.2021 12:40 A teraz na poważnie12:39 W studio: Piotr Najsztub
-
26.01.2018 12:00 A teraz na poważnie24:49 W studio: Leszek Jażdżewski
-
15.04.2020 12:00 A teraz na poważnie26:23 W studio: Monika Sznajderman
-
30.12.2021 12:00 A teraz na poważnie25:12 W studio: Mirosław Pęczak
-
14.12.2020 12:00 A teraz na poważnie06:07 W studio: Krystyna Janda
-
19.01.2017 12:00 A teraz na poważnie24:42 W studio: Jan Englert
-
28.04.2020 12:00 A teraz na poważnie26:51 W studio: prof. Marcin Król
-
-
20.04.2022 12:40 A teraz na poważnie12:47 W studio: Kamil Przełęcki
-
17.11.2020 12:00 A teraz na poważnie24:16 W studio: Anna Pamuła
-
-
-
30.09.2022 12:40 A teraz na poważnie14:36 W studio: Masza Makarowa
-
20.08.2021 12:00 A teraz na poważnie25:49 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
10.06.2020 12:00 A teraz na poważnie22:37 W studio: Piotr Pytlakowski , Rafał Jankowski
-
22.04.2020 12:00 A teraz na poważnie25:32 W studio: Włodzimierz Cimoszewicz
-
19.11.2020 12:00 A teraz na poważnie10:12 W studio: dr Piotr Kładoczny
-
16.09.2022 12:40 A teraz na poważnie12:55 W studio: płk Grzegorz .Małecki
-
26.06.2020 12:00 A teraz na poważnie24:15 W studio: Jerzy Baczyński
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL