REKLAMA

"Co z majtek wyjmuję, to w »Panią« pakuję". O książce "Manekin w peniuarze. Moda w II RP"

OFF Czarek
Data emisji:
2022-09-20 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:16 min.
Udostępnij:

POLECAMY KSIĄŻKI

Manekin w peniuarze. Moda w II RP
Magdalena Idem

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie zastanowi się czy spotkali się państwo o takim powiedzeniem, że Polska ma chleb i sól ma na w tej cukier ma żelazo i węgiel, lecz nie ma własnego odzienia, jeżeli państwo nie spotkali to wyjaśni państwu, o co chodzi pani Magdalena IDM reporterka doktorantka w Instytucie dziennikarstwa mediów komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry dzień dobry, a wszystko to Rozwiń » Szanowni Państwo jeszcze więcej znalazło się w bardzo bardzo jest czasem bardzo interesującej książce pani Magdaleny idem zatytułowanej manekin w pełni oazie moda z drugiej RP ta książka ukazała się nakładem wydawnictwa czarne także do tego własnego cienia może za chwileczkę, ale ciekawe jest też ten manekin w pełni łazik, który jak rozumiem pojawiał się w oknach wystawowych dlatego, żeby nikt nie podpaść, żeby konkurencja nie podpatrzyła wzoru kroju koloru czegoś jeszcze tak na ustawianie manekinów wspaniała może od razu wyjaśnijmy, że pani Marto taki szlafrok, w którym chodzono po domowa często bardzo zdobne, więc z no to też nie był taki element, którego nie można było skopiować one też potrafią być bardzo bardzo popularne, ale na pewno tańsze niż suknia i stawianie tych manekinów stanie Marach Ben witrynach sklepów z modą witrynach międzywojennych podsuną, bo bardzo częstą praktyką kupców, którzy właśnie obawiali się dosyć rozwiniętego wówczas szpiegostwa takiego modowego jego nieco nazywali krawcowych plaga torebek, które pod oknami wystawowymi potrafiły paczka sporządzać jakieś notatki potem kopiować kopiować modele sukien na rzecz kupcy, którzy właśnie te panie Murray w witrynach ustawiali sami sprowadzali właściwie kopiowane suknie z Paryża czy Londynu i płacili za niemałe pieniądze no to owych opisy obawiali, ponieważ już zainwestowali co nie chcieli rzecz jasna stracić moda w drugiej RP może też pewnie powiedzieć trochę rodząca się moda albo specyficzną rolą moda jest taką modą wielo warstwową i pani się tym różnym warstwom przygląda i opisuje w swojej książce dzisiaj mamy singielki, a w drugiej RP mieliśmy Singer ski, które w, których nazwa potoczna popularna nazwa pochodzi od maszyny do szycia tak singielki to były nie tylko kobiety, które szyły na maszynach Singera, ale mam wrażenie, że ta konkretna nazwa odwoływała się głównie do tych krawcowych, które szyły nam mali walizką w maszynach Singera, który właśnie pojawiło się w okresie między między wojennym były takimi powiedzmy mobilnymi krawcowe mi tak chyba okresie można zdefiniować odwiedzały swoje klientki w domach albo zajmował się czemu bogatszych rodzin były takimi krawcami na wyłączność rodzinę i czasami też wspomagały inne krawcowe w salonach mód no to nazwa pochodzi też ja z działań nazwę wprost do książki z i też tytuł pierwszego rozdziału książki brygada z liderek zaczerpnąłem ją z takiego dość popularnego pisma między wojennego, który nazywał się wiadomości kobiece i znajdowała się taka stała rubryka, w której właśnie dla uczono o i większą wolność szacunek dla zawodów kobiecych m.in. właśnie dla krawcowych dla Moniki Krystek fryzjerek dzielnicę i właśnie tam pojawiła się nazwa Singer oczywiście odnosiły się do okresowych, które związane to było z ze wzrostem popularności marki Singer w Polsce, która właśnie mam różnie takim takim szczytem popularności cieszyła się dwudziestolecie międzywojenne bycie singielką było sprawą ryzykowną, jeżeli ktoś pracował przy rodzinie toczy się, jeżeli ta rodzina była na tyle duża, żeby zapewnić pracę na no na cały czas to było dobrze, ale często obszycie rodziny czy przez fas szanowany rodziny w inny zajmował tylko część czasu i niektóre rodziny zgadzały się na to, aby singielka mogła też mieć klientów zewnętrznych no i teraz takich klientów zewnętrznych trzeba, bo dziś przyjmować, ale któż by pomyślał, żeby samotna kobieta przyjmowała w jakiś wpływ po tajemniczych podejrzanych okolicznościach z no właśnie klientów automatycznie pojawiały się oskarżenia jak rozumiem złe prowadzenie się w stan, więc trzeba było być bardzo ostrożnym z no tak właściwie to krawiectwo takie wpół profesjonalizm zwane krawiectwo domowe testy wydaje się ważny temat właśnie ze względu na to szybko towarzyszyła mu taka masa ograniczeń w UE przede wszystkim też to, o czym pan wspomniał, że mogę, że krawcowe singielki mogły przyjmować w domu państwa tak nazwijmy to no to ten to jeszcze pół wiedzy, ale jeśli już wynajmowały jakoś przesłonić udało im się w ogóle uzyskać jakąś taką zgodę albo wynająć lokal od stycznia było takie oczywiste niechętnie wynajmowano kobietą dlatego krawcowe, dlatego że w ogóle krawiectwo uznawane było za zawód typowo męski dlatego też jest dosyć ważne bardzo cię my nasze prasy międzywojennej nie spotkamy tak popularne i popularny nie jest to nic znaczka ogłoszenia i zakładów krawieckich, które prowadzą kobiety zazwyczaj znajdujemy ogłoszenia usługi mieli zmianę dlatego, że to Krawiec tak silnie przylgnęło jako rzemiosło jako coś takiego trasa wysublimowana do domy do mężczyzn natomiast rośnie nawet same kobiety po prostu obawy, że klub, bojąc się po prostu że, że mogą ich mogą spotkać tego jak jakieś nieprzyjemności same nazywały swoje swoje zakłady usługami usługami, kiedy wnioski dodatkowo też okresowe zarabiały o wiele mniej niż męskich miejsc mniej męscy odpowiednicy dlatego właśnie dorabiał na wszelkie możliwe sposoby, które chcą mówimy, o które ja też przy książce sprzedawane przez Journal wykreuje znaczy pośredniczą w tych transakcjach także towarzyszyły rozmaite przeciw przeciwności losu, ale też dodajmy, że budżet trawie damski było tematem silnie upolityczniona, zwłaszcza w latach trzydziestych, kiedy już jest czas rozwiniętego antysemityzmu no i września Jański pończochy chrześcijańskiej komplety czym tak tak tak zgadza się no właśnie na to 30 to już jest, zwłaszcza jest, zwłaszcza wprowadzono strefę nas cham sferę handlową to już takie ma typowe funkcjonowanie podhasłem swój do swego po swoje tak czy nie promujemy modę krajową polską od Polaków dla Polaków, a do tego jeszcze wszystko tego wszystkiego trzeba dołożyć wcześniejszą propagandę jako krawcowa niemoralnie prowadziły co pozwalało sugerować, że jest krawcowe nie zaznaczą wyraźnie z, iż nie są wyznania mojżeszowego to po prostu są prostytutkami to właśnie się, żeby ogłoszenia tabliczki, o których pan mówił, że szczecińskie pończochy, jeżeli chrześcijańskie suknie popołudniowe chrześcijańska repasażu ja właśnie tego dzisiaj przyznaje pani brakuje im liczą na to, że może nie minister Czarnek albo inni ministrowie to bardziej skończy się wezmą za te sklepy, które nie sprzedają chrześcijańskich służą VAR-u w pończochach i innych rzeczy, ale taka już nam na marginesie moja obawa czy też może życzenia pobożne mamy moment moda moda dzisiaj wydaje nam się czymś naturalnym mały jakiś identyfikujemy miasta, które są ośrodkami inspiracji no ale ale właściwie mamy projektantki projektantów polskich mamy Polski świat mody rozumiany jako Niewiem modelki i czasopisma dziennikarki i dziennikarzy influencerów tak dalej tak dalej to wszystko dopiero rodzi się w dwudziestoleciu między wojennym często te domy mody jak, jakbyśmy nazwali dzisiaj, czyli np. sklep Hessego świnie były domami mody tylko były tak kim przedsięwzięciem czysto handlowym, gdzie właściciel jeździł do Paryża podpatrywał trochę jak te jak te pełni wiary na manekinach rozrysował rozcina rozsiewał przywoził trochę pod zmieniał i pod kolorowy wał przykleja swoją metkę i Tada i oto moda gotowa ale, ponieważ zbliżają się informacje może do tego wątku tych takich głównych rozgrywających w świecie mody zarówno tych, których można było kupić ostatni krzyk tzw. albo tych, którzy organizowali modne i niemodne bale, a tych rekina rekin nica porozmawiamy po informacjach Radia TOK FM też Szanowni Państwo już za kilka minut o godzinie 1020 dzisiaj o modzie w drugiej RP opowiada pani Magdalena idem reporterka doktorantka w Instytucie dziennikarstwa mediów komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego i autorka książki manekin pełniła, że moda w drugiej RP książka ukazała się nakładem wydawnictwa czarne, a my wracamy po informacjach Radia TOK FM pani Magdalena IDM reporterka doktorantka w Instytucie dziennikarstwa mediów komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego opowiada o modzie w drugiej Rzeczpospolitej wszystko znajdą państwo albo jeszcze więcej znajdą państwo książce zatytułowanej manekin w pełni łazi moda z drugiej RP ta książka ukazała się nakładem wydawnictwa czarne wracajmy, więc do rozmowy i Poznajmy rekiny i leki nic c tego świata, czyli i ustawa z gry der Madame Anna GT czy też Arpada Chowańczaka nie mówiąc już o magazynie mód wszelakich, czyli sklepie Hessego przy Marszałkowskiej 150 także różne historie różne strategie od kogo zaczynamy żyć może podzielone sobie te nazwiska znane na taką strefę handlową czyni ludzi, którzy zajmowali się kupiectwem mody sprzedawali model tym, którzy zajmowali się projektowaniem, bo to są trochę zorganizujemy obrażenia, więc no na pewno cała strefa Kuśnierz ska, czyli tam Arpada Chowańczaka czy Maksymian absorbowany to oni byli nastawieni na takie na sprzedaż na sprzedaż futer galanterii noweli, ale nieznani w Polsce nasze i na świecie natomiast ten to są takie i biznesy to są biznesy takie bardziej powiedziałabym rzemieślnicze to nie do końca jest ta działalność nie jest tak do końca mecenas projektowaniem mody, ponieważ oni zresztą troszkę tak jak miało to miejsce w e-sklepie Hessego funkcjonować na zasadzie wyjazdów to tzw. młode do Paryża czy do Londynu jeśli chodzi o modę męską czasami do Wiednia sprowadzali stamtąd wzory i otrzymali na podstawie tych wzorów albo już gotowych ubranie modele w Polsce no i tak funkcjonował po prostu biznes no w ich zakładach pracowały tzw. ustały zespół krawcowych i tzw pierwsza, która wydawała decydowała o tym w finalnym efekcie poseł Mont modelu, który powstawał no natomiast z tego co ja wiem co w tych zakładach nie funkcjonował taki zarzut jak projektant to znaczy emitent nie było w celu proces powstawania danego modelu czy ubrania nie nie przebiega bez od początku do końca w tym salonie znaczy wzór bezpośrednią inspirację czerpano czerpana z czerpanego z tych podróży zagranicznych natomiast te nazwiska aktor i Indiami czy zajmował się projektowaniem rzeczy nam pani Irena Krzywicka Zofia Raczyńska Arciszewska to są takie osoby, które usiłowały stworzyć właśnie ten systemowy model projekt rozpoczynający się tutaj w kraju już od projektowania, ale z rozmaitych powodów się nie udawało większy z tych modeli strony produkowały to co było właściwie taki użytek okoliczności towarzyskich albo dla rządu polityków czy dla UE no właśnie na jakieś bale, o których też i w wspomnień wspominałam wcześniej no to rzeczywiście ta moda, którą one produkowały, które one myślały nie do końca chodziła do sklepów to znaczy to była taka moda propozycji tak jak mówię skupiona wokół takich raczej towarzyskich okoliczności nie wchodziła do szerszego obiegu natomiast one odgrywały taką rolę influencerek międzywojennych były na pewno takimi gwiazdami ulice w tym znaczeniu, że ludzie naśladowali tego się ubierają Zofia Raczyńska Arciszewska i ich po Irena Krzywicka do nas np. natomiast wiadomo jedno to ona Minari test, gdy coś jeszcze inna historia, dlatego że ona zajmowała się sprzedażą kapeluszy, a ma kapelusz to było coś co każda kobieta właśnie mieszkająca w mieście i 100 zmierzyć z wyższych sfer musiała nosić między wolnością to biznes był ewidentnie intratnych ALU to jest poważna rzecz połowa chyba zwierzątek ówczesnego w czasu kończyła na tych kapeluszach no tak, dlatego że w Polsce nie obowiązywały zasady, że tak, które już miały, która już do sprowadzane z zakazu zabijania zwierząt kapelusze, które już wspomniałem, która jest swego prowadzone z Francji czy Stanach natomiast u nas wciąż robiono też dzięki temu waha dostaniemy staliśmy się potęgą katalogową, ponieważ wielu ludzi za granicą z nich chciał wciąż nosić te ptactwo na głowie, tak więc z no, więc też stąd wzięła popularność Madame moje, które właściwie poza tym, że sprzedawała kapelusze własnego ogromnie zamiany to prowadziła taki właśnie pierwszy warszawski koncept Store, dlatego że sprzedawanie tylko swoje wyroby, ale też w ramach swoich przyjaciółek otwierała na Boże Narodzenie jakiś sklep, który można było kupować rozmaite prezenty sama zresztą atakowała i miała taki kącik do pakowania prezentów, które zresztą zamienia się taką trochę takim trochę scenkę teatralną to bardzo bardzo szeroko komentowane w prasie popularyzacja mody to także czasopisma jednym z takich bardzo wykwintnych kredyt czasopism było czasopismo pani, które jak rozumiem sponsorował też jeden z przedsiębiorców pan Gucio, czyli Gustaw tak mi gry der 1 tak w jednej z szopek warszawskich opisanej przez Jerzego Zarębę jego kukiełkę śpiewała co majtek wyjmuje tą panią pakuje rozstrój może to zanim zostaniemy pozwani i tu rano pan życia był przede wszystkim poza tym, że wydawał to dosyć mocno prze inwestowane pismo, jakim była pani no to był spadkobierca jednego z większych takich składów mieli znanych w Warszawie wówczas otrzyma ten sklep po ojcu na jej ni właściwy kontynuował kontynuował sławę tego celu można powiedzieć to spuścizna po co należy jeszcze poza tym sprzedawał bieliznę również zajmował się dystrybucją z krajów i również sprzedawał suknia sprowadzane z Paryża tak rzeczywiście on sam żartował z tego, że z tego, że wszystkie zyski, które przynoszę ten salon młodej dializy nocą ładował ten magazyn tani czy co wiozą co na majtkach zarobił to pakował magazyn pani tak to należy rozumieć tak bardzo dokładnie było to jedno z najbardziej luksusowych PiS międzywojnia na pewno się okazywało właściwie niezbyt długo po kilka lat w latach dwudziestych no jej nawet dzisiejszej perspektywy można powiedzieć, że taka, że to jest po prostu piękna ona jest pięknie łap pięknie wydawana przede wszystkim dyrektor artystyczny tego pisma, czyli Tadeusz Gronowski on nie krył się nawet w tym, że on chciał zaprojektować pismo jako takiego polskiego Boga i inspirował się też gazet rybą tą francuską i tylko jest to sposób w jaki pan Gucio i też dyrektor artystyczny, czyli Gronowski wymarzyli sobie do pisma były wydawane no on się nie mógł tak chronią się opłacać, bo każda reklama tam była projektowana osobno redakcyjnie tak by pasowała do całego layout pisma okładki projektowali rozchwytywani wtedy plakacisty malarze z 2 okładki nieraz były obrazy np. Stryjeńskiej albo Borowskiego czy Skoczylasa tekst ilustrowały to najważniejsi artyści pisali zresztą tak znani literaci nią także jest proszę dołożyć do tego własne korespondencji z Paryża Londynu opłacanie tylko respondentek tam imprezy filmowe organizowane w wielkim rozmachem podróży zagranicznej redakcji no także zresztą nam na łamach pani odbył się jeden z pierwszych konkursów dni pierwszy chyba konkurs Miss Polski, który zresztą też był taką można powiedzieć o rękę o rozwój tego podejścia do pieniędzy, dlatego że ten, że zorganizowano konkurs taki sposób, że z całej Polski ściągano zdjęcia Polek, które ocenia miało dosyć dobrze opłacane żyli na końcu okazało się, że wybrany poprzez jakąś przypadkową przypadkową dziewczynę praca tego, że właśnie posiana poszła na marne także nie wydaje się możliwe, żeby 1 salon mody mógł otrzymać takie przedsięwzięcie no natomiast noc dzisiaj pięty pismo przetrwało szły, a jako obiekt archiwalny jest rzeczywiście przeglądanie jest ogromną przyjemnością zaprojektowana niesamowicie także tych, a przy okazji te chyba też warto wspomnieć, że sklepy salony no one nie tylko stają się miejscem, które można nabyć najnowsze artykuły, ale też miejscem czy miejscami, w których można podpatrywać albo dowiedzieć się zasięgnąć języka co co będzie się nosiło w najbliższym sezonie co co nowe nowe trendy nowe nowe nurty nowe kolory także dziennikarki dziennikarze, którzy o modzie pisali coraz więcej pisali mogli przygotować się do sezonu, wpadając do niektórych z tych sklepów łamane przez salonów mody tak tak w latach trzydziestych albo już pod koniec lat dwudziestych i pamiętam dokładnie swoją czytelnię czasopism z pobliżu przymierzalni otworzył Bogusław serce czy nad morze Adam Pers tylko, że firma nazywała się było tego pierwszego założyciel radny Bogusław serca natomiast rzeczywiście tak było, że salonu mody zależało na tym, żeby o nim pisano otwierali tak jakby okres Saloniki w swoich w swoich sklepach, które oczywiście można było usiąść napić wody, jakie są herbaty poczytać Journal, a przy okazji zobaczyć, kto i co kto co przy mierzonej co jest dosyć ciekawe, że właściciele sami zapraszali dziennikarki w tym momencie, kiedy akurat jakiś kościół na walce zmierzała znana aktorska, więc oczywiście to też się te sklepy okazywały się miejscami takiego miejsca, które warto było bywać z jako osoba zainteresowana modą wówczas powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM i poznamy, jeżeli jeszcze państwo nie znają paniczna Iwo profesora rewii nowa moda modą, ale trzeba tę modę jakoś popularyzować chyba nikt nie czynił więcej dla popularyzacji jak właśnie pani Iwo nie wiem czystą z tym twierdzeniem zgodzić się pani Magdalena Biden, ale wkrótce dowiemy po informacjach informacja, że proces cudownie informację o dziesiątej 40 po informacjach wracamy pani Magdalena idem reporterka doktorantka w Instytucie dziennikarstwa mediów i komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego opowiada o modzie w drugiej RP dzisiaj w programie Owczarek, ale także w swojej książce manekin w pełni oazie pani Iwo prof. Levi, który porzucił 1 fascynującą karierę dla innej fascynującej kariery tak można by chyba powiedzieć tak tak tak, zanim rozpoczął karierę jako impresario był poetą dziennikarzem, bo też sekretarzem związku artystów scen polskich potem został też równolegle impresariatu Filharmonii warszawskiej teatrze polskim no tak, że tak mógł być dziennikarzem pisarzem postanowił organizować imprezę to mi oczy nie posiadał czeski tak jak Ivanovski tak ja zdecydowałam się przybliżyć bardziej jego jego poznać, ponieważ tak jak wspomnieliśmy wcześniej ekspozycja projektantów była między oni stosunkowo niewielka grożenia starają się wskazać na osoby, które taki proces konstruowania trendów w ogóle wywoływały i zajmować zajmowali się właśnie organizatorzy imprezy inżynier właśnie taką osobą, która nazwała nie ma ten najbardziej wpływała na to co było komentowane w trasie, jakie ubranie uznawał za adekwatne do odpowiedniej okazji właśnie Branislav Ivanović i ich, o który organizował znakomitą większość pokazów mody takich większych imprez towarzyskich w międzywojniu zresztą on działał też bardzo aktywnie po wojnie, bo pierwszy pokaz mody na gruzach Warszawy to jest właśnie przez niego zorganizowanych pokazu chodziło modelki ubrana w garnitury zrobione z mundurów wojskowych zresztą tam też wtedy przeszedł ten słynny płaszcz palto koca wg projektu Jadwigi górskiej, która wygrała konkurs młodzieży praktycznym no może przyznać, że jego biografia Czeszka miłe było skleić, dlatego że niewiele zachował się archiwaliów na szczęście wspominał o nim bardzo aktorek, dlatego że posada impresaria związała się też być pewnym jest agentem gwiazd i zaczął organizować imprezy na dźwięk wielką skalę w hotelu europejskim a kiedy pojawiła się Adriano także tam coraz bardziej komercjalizować swoje działania przez to też komercjalizować sposób funkcjonowania przestrzeni publicznej celebrytów zawierał kontrakty reklamowe późnych latach trzydziestych tych kontraktów reklamowych było aż tak aż tak dużo, że te pokazy, którą organizował przechadzały się wręcz takie to nas, więc targi Marek takim niekoniecznie niego niekoniecznie potem związanych z modą, ponieważ sprzedawano tam głównie kosmetyki, dlatego że w latach trzydziestych kosmetyka już wchodziła na 1 000 000 wysoki poziom przemysł kosmetyczny w Polsce się także także Panić i wolą jego praca polega przede wszystkim na tym, żeby czuwać na tym rocznie to dziś także nadane im mądrego sensie z rewolucją nie został czy też stworzy taki sposób prezentowania czy też budowania dramaturgii wydarzeń tak, ale też jego i jego udziały ogromny też w popularyzacji takiego takich wydarzeniach pokazy łączone podczas, których prezentowały się kilka Marek pokazu form tempo te pokazy miały formy takiego występu rewiowego albo indywidualny inny i indywidualnego również przygotowane po prostu w salonach od właścicieli chce tym zajmował natomiast no niebagatelne jest, że pokazy, które on organizował odbywały się nam były domeną teatrów, nawet jeżeli odbywały się w hotelu europejskim czy w Adrii miały taki bardzo często przyjmowały formę występu teatralnego towarzyszyła temu muzyka format po pokazał też ciekawe, ponieważ modelki najczęściej wychodziły nawet pojedynczej każda stylizacja była omawiana przez konferansjera co zazwyczaj była jakaś bardzo znana osoba szalenie Iva no ale wraca dziś chyba mniej znali na materiałach, z których było to zrobione co zdaje się kobiety chętnie narzekały na to tak tak tak zgadza się tylko, że to też musimy rozgraniczyć mówimy o pokazy właśnie takim balu, kiedy rzeczywiście ten pożądane było to, żeby konferansjerem, bo np. jakiś znany aktor przeważnie terroryście nasze jeże Jarosy natomiast czymś innym był właśnie takie mniejsze pokazy, gdzie rzeczywiście projekt odgrywały tą kluczową rolę w liście skupiano się na modzie, a nie na samym tym wielkim wydarzeniu i wtedy najpopularniejszym taką konferansjerką, która też w pewnym sensie wypłynęła dzięki dzięki tańcowi i była jak i jakie kiełbaska no także na pewno też rewolucyjne było to, że te kontrakty reklamowe, o których wspomniałem wcześniej, że bardzo ogromna komercjalizacja tych pokazów przerwy na przekąski między poszczególnymi etapami okazy pokazywania projektu, ale też więzienie celebrytów aktorów aktorek z markami czy też produktami tak zgadza się na końcu rynku to jesteś dosyć, że ważne są te paczki propagandowe, które też i woda dosyć mocno wykorzystywał, czyli takie paczki, które rozdawano gościom pokazu, których różne marki, do których różne marki składały różne swoje flagowe produkty no to były głównie pończochy, ale też kosmetyki UE no z tym, że jeśli chodzi o pani Iwono to nie właściwie nie było takiej marki, które on nie był w stanie zareklamować w tych paczkach znajdowały się też często wędliny także i on potrafił zaskakiwać to na pewno bardzo popularne jest to co on wprowadził, czyli uczenie widowni piosenki albo refrenu piosenki, która postarzała się podczas pokazu, który ten refren powtarza się podczas pokazu mi to też w pewnym sensie taka trochę teatralizacji pokazowi wyjmowanie, jakby formatu teatralnego z wrzucanie go do jakiegoś takiego jak bardzo komercyjnego schematu także to też to też były ciekawe, ale wydaje się, że wynikało też z tego rząd po prostu bardzo dużo czasu spędza z aktorami różnego rodzaju teatr dobrze moda czy też propagację propagowanie mody to także czasopisma czasopisma i Rozmierzy by na czasopisma po mysł były różne były takie, które kopiował zły wzorce zagraniczne, tłumacząc tylko tekst jej ewentualnie, wrzucając pomiędzy jakieś lokalne reklamy, ale były też takie pomysły, żeby tworzyć od podstaw rodzimy czasopisma z poradami z listami od Czytelniczek no w końcu też takie, o których mówiliśmy takie podziały polskie wersje czasopism z najwyższej półki z zagranicznych czasopism najwyższej półki jak wspomniana pani tak w ogóle mam wrażenie, że rozwój tej prasy modowej kobiecej też w dwudziestoleciu międzywojennym był związany przede wszystkim z oddziaływaniem czasopisma czasopism ministra Zachodniego nawet jeśli powstawały, jaka jest jakieś rodziny rodzimy pismami to ich twórcy nie kryli też inspiracji zachodnich nawet właśnie w tym modelu takim bardziej poradnikowy PiS, którym na ewidentnym była np. moja przyjaciółka tak to właściwe twórcy nie kryli tego, że oni ten po części inspirują się tym w jaki sposób trasę dla gospodyń domowych co pisze pisze formułowana jest taki sposób prezes sformułowane np. w stanach Zjednoczonych oczywiście mają przeciąga też oskarżano o wpływy niemieckie no co wydaje się nieuprawnione, ale dziś jeśli chodzi o wizualną to trochę przypominały przypominała Gazeta jak kark pism karty niemieckich no i największe triumfy zaczął też pamiętajmy, że największe triumfy zaczął też międzywojnie święcić magazyn ilustrowany Life na świecie on wywarł ogromny wpływ na to jak projektowane były czasopisma UE w Polsce coraz większa też świadomość takich magazynowi Harper bazar czy woli i oczekiwania Czytelników tych bardziej elitarnych były coraz coraz wyższe dlatego też tym pismom dosyć może być ciężko było się utrzymać np. takie auta te były takie pismo do zdarzało się w książce tak życie wytworne, do którego w pewnym momencie przez właściwe wszyscy dziennikarze twórcy wcześniej związani z magazynem pani na to pismo było bardzo ambitnie nastawione co znaczy to takie są części społeczno-kulturalne trochę modowe znów fantastycznie zaprojektowane przez przez Gronowskiego znów przypominające taki trochę Polski odpowiednik Polski odpowiednik Boga natomiast noc musimy pamiętać, że ta praca rozwijała się w międzywojniu tak 2 torami czy opłata za bardzo elitarnej droga no i to prasa Press w i bardziej demokratyzacją ca rozwijające się najczęściej modelu operatorskim tak jak właśnie ten słynny dwutygodnik ze Żnina, czyli moja przyjaciółka i na ten tytuł wprawdzie nie był Journal, ale nie bardzo rozbudowany dział mody, do którego pisał korespondencje terenowe z całej Polski no reprezentował interesy nowoczesnych kobiet z prowizji po prostu redakcja uznała, że postępował bohaterki nie muszą legitymować wyłącznie litery stycznym status sami to był klucz do sukcesu jak się okazuje również drukowanie powieści w odcinkach romansów i budowanie znacznej części pisma w oparciu o listy do redakcji co rzeczywiście wiąże się wszystko ze wzrost z większą akcję zwalczania analfabetyzmu w Polsce to praca kobiet tego okresu okresu jest niesamowicie ciekawa jak też tym zajmuje trochę badawczo na uczelni głównie, dlatego że zajmowanie się tą trasą z prasą kobiecą pozwala nam zaangażować tak naprawdę różne obszary badawcze z nowym słów proszę proszę ja jestem w ogóle zamienia się cały uszy w pani Ela no tak dla to co szczególnie ciekawiło tej trasy między ważna jest współczesny kontekst kontekst tej prasy, która się wówczas ukazywała, która w znacznej sporej części wciąż posługuje się formatami naraz innymi wtedy jakiś sposób umocowane formalnie, a w, których mamy kilka powtarzających się takich motywów na szkodę walcząca bohaterka romanse i mody przyjaźni kobiecy budowanie kultury konsumpcyjnej w tych pismach zresztą moda nie jest tematem, ale bohaterką tam może nie przyszła moda tego pisze pani młoda to są wszystko i dla mnie jako badacz bardzo ciekawe ciekawe wątki pojawia się wówczas wątek celebracji codzienności, która staje się pretekstem do konsumowania zaczyna się też zaczarowani świata przebieranie tej codzienności co zesłał oczywiście przebieranie w różne kostiumy dzięki temu wszystkie codzienne jak racjonalnie wykonywane czynności z powodu potrzeb ludzkich po prostu, zaczynając zaczyna być atrakcyjne warte pochwalenia się i także no bardzo dużą mechanizmów, które współcześnie również posiłki posługuje się prasa kobieca wtedy zaczyna się wtedy zaczyna się w ogóle by sankcjonować powtarzalność niektórych rubryk i schematów formatów np. taki format jak zaglądanie do mieszkań celebrytów zaglądanie do tego całkowita ma w torebce w pewnym sensie wciąż kontynuujemy jakąś, a co kobietami to te z międzywojnia oprócz jakieś Visa za zmienną parę rękawiczek z, ale tych tak jak w zakresie benzynę polowało nie tych nieco to były skórzane rękawiczki służba w latach trzydziestych był taki znak przeszłości, ale rzeczywiście skórzane lekarz potrafił zabić także jeśli sobie zbyt mocno wyklarował benzyną przed przed imprezą co jest zresztą 1 ze śpiewaczek operowych scen tragiczny sposób zmarła no coś na starówce myślę, że jakąś zmyślnie zaprojektowano jeśli chodzi o opakowanie ślinka perfumy wachlarze, a nasz powiedział zmyślny projekt szminki on czymś różnił od tego dzisiejszego mnie myśl tego, że czy też ulicy chodzi o opakowanie, które przybierało różnego rodzaju formy to znaczy technika oczywiście była taka wysuwana jak jak współcześnie, ale no nie wiem np. miała formę pistoletu tak albo o z nóg w zależności od tego co akurat powiedz, jaki motyw był na czasie bardzo dużo było takich szminek, które przypominały jak zmienia tu obrazów historycznych z no zresztą kolekcjonerzy tych opakowań do dzisiaj są bardzo aktywni, dlatego że na terenie wydaje się, że te opakowania międzywojennych kosmetyków co taki dostać mocny temat współcześnie one są wszyscy piękne, a pani i na temat kolekcjonerstwa po prostu, bo zresztą w Krakowie Warszawie była taka fabryka, która zajmowała się wyłącznie produkowaniem opakowanie kosmetyku bardzo archiwalnych, które zachowały się, które pokazują katalogi tych firm i na sądzenie ZUK projekty to wszystko jest niezwykle ciekawy już nie jest starczy czasu, aby porozmawiać np. też z różnych wpływie polityki gospodarki takie Państwowej nam na modę, bo ne, ponieważ Polska jako państwo tak czy też Polska jako polscy producenci mieli interes w tym, aby były pewne materiały się lepiej sprzedawały, bo były produkowane na miejscu więc, gdyby były różnego rodzaju bale promujące ubrania z różnych materiałów nie wiem bal jedwabiu czy tam bale Wilno czy czego bal ortalionu umorzenia Wersalu RK RK Legal lokalu to ulubione bal także on już państwo przeczytają w książce manekin spełniła, że moda w drugiej RP, która ukazała się nakładem wydawnictwa czarne, a autorką jest pani Magdalena idem reporterka doktorantka w Instytucie dziennikarstwa mediów i komunikacji społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego bardzo pani dziękuję za dzisiejszą rozmowę bardzo dziękuję bardzo, było miło dziękuję mnie także informację o godzinie jedenastej po informacjach Szanowni Państwo wyprawiamy się w daleką podróż do Japonii no tylko typowym Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA