REKLAMA

Od jutra w Polsce będzie więcej chodników? Wchodzą zmiany w prawie drogowym, które wprowadzą spore zamieszanie

TOK360
Data emisji:
2022-09-20 19:10
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360, a gościem TOK 360 jest Krzysztof Woźniak radio TOK FM skołowani oczywiście co sobotę o godzinie piętnastej dobry wieczór jeśli Krzysztof razem z nami w studiu to znaczy, że będziemy rozmawiać o ruchu drogowym bezpieczeństwie ruchu drogowego tym podobne bladym strachu, który padł na kierowców chyba głównie w ostatnich tygodniach, bo podobno od jutra tak czytamy nie będzie można parkować na chodnikach prawda to bzdura wg ministerstwa infrastruktury, czyli autora tych Rozwiń » wszystkich zmian bzdura to tak skoro zapytałem będzie można parkować na chodnikach raczej na drogach dla pieszych, ponieważ wszystkie dotychczasowe chodniki i tu znów zdaniem ministerstwa infrastruktury z automatu od jutra staną się drogami dla pieszych chodniki będą tylko częścią drogi dla pieszych i tutaj dotykamy trochę źródła problemu, bo problem wziął się ze zmian definicji dobrze to rozumiem tak dokładnie tak te zmiany były tak naprawdę procedowane i tworzonej od jakiegoś czasu są związane z nowymi przepisami techniczno-budowlanymi i trzeba było zmienić też definicje w ustawie prawo ruchu drogowym, czyli w tym akcie takim nadrzędnym opisującym jak na drogach powinniśmy się zachowywać oczywiście wszystko teoretycznie, żeby było bezpieczniej więc, żeby ujednolicić nazewnictwo różnego rodzaju infrastruktury drogowej to trzeba było przeprowadzić pewne zmiany też w definicjach w taki inny sposób ministerstwo infrastruktury to zrobiło, że są pewne rodzaju kontrowersje interpretacyjne tych przepisów oczywiście to nie jest pierwsza, kiedy takie kontrowersje interpretacyjne są w ogóle, jeżeli chodzi o przepisy, ale mam wrażenie, że jest do tego podstawa tym razem to spora to, jaką interpretację będzie kierował policjant czy strażnik miejski, bo myślę, że z punktu widzenia kogoś, kto zastanawia się czy od jutra zaparkować na chodniku czy też nie może być całkiem istotne rzeczy ja myślę, że chyba powinniśmy się kierować zdaniem autorów tych zmian, bo oni wiedzą, a przynajmniej powinni wiedzieć najlepiej skoro ministerstwo infrastruktury, które podkreślam przygotowało zmianę prowadziło cały proces legislacyjny sem w sejmie było odpowiedzialne za to, więc twierdzić, że ma będzie można parkować na tych samych zasadach jak do tej pory, więc nic się nie zmienia teoretycznie w tym zakresie, a to jak do tego będą podchodzić poszczególni poszczególne służby czy straż miejska czy policja to dobrze by było też ich pytać pewnie na początku trochę po swojemu tak powiem zależność rak w zależności od od funkcjonariusza ale dobrze by było, gdyby taki mam nadzieję coś takiego się dzieje pomiędzy resortami, że jednak jakieś ogólniki jakiś Manu, ale jakiś wytyczne jak stosować nowe przepisy są przesyłane w końcu mamy taki im takie ciało, które ma sklejać ze sobą różne resorty, żeby poprawiać bezpieczeństwo na drodze niewątpliwie kwestie związane z parkowaniem są kwestiami bezpieczeństwa na drodze jest krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego, której członkami są przedstawiciele ministerstwa infrastruktury Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i administracji Ministerstwa Zdrowia, więc oni mam nadzieję się pomiędzy sobą jakoś komunikują w tym zakresie czy to jest także ktoś coś przegapił i wszyscy przegapiliśmy sensie dziennikarza i osoby, które zajmują się ruchem drogowym wszyscy trochę przegapiliśmy tak z tego powodu, że czy to też jest moja trochę teoria ministerstwo infrastruktury w pewien sposób ukryło te zmiany chciało znowelizować przy okazji zmian winnej ustawie na temat dofinansowania dróg samorządowych to taki program, na którym jest określona pula pieniędzy przeznaczona i i rząd z ze środków centralnych takiego budżetu docelowego płaci pieniądze samorządom za za bym powiedział modernizację dróg samorządowych tam trzeba spełnić pewne warunki jedną z jednym z nich jest bezpieczeństwo drogowe w ramach nowelizacji, którą nazwał nowelizację ustawy o dofinansowaniu dróg samorządowych znowelizował inne ustawy m.in. właśnie pro te kwestie związane z z budową dróg no i prawem ruchu drogowym i trochę o wszystkim co przegapiliśmy, a nawet trochę, bo również posłowie, którzy brali udział w procedowaniu tych zmian w sejmie czy czy senatorowie w Senacie również o tym nie mówili nie pojawiało się to nigdzie nie pojawiało się w mediach zbyt często i czy też w ogóle się nie pojawiał, więc tak przegapiliśmy tą dość dużą zmianę chodniki to jedno, ale tych definicji zmienia się więcej skrzyżowań tak mało tego pojawiają się zupełnie nowe nowo zdefiniowane przestrzenie na drodze skrzyżowania zostaną zmienione, ale pojawi się coś takiego jak przejście sugerowane dla pieszych do tej pory nie było nic takiego, a to jest całkowita nowość to ja się przekładano moją praktyczną wiedzę i moją potrzeby znajomości otoczenia jako użytkownika drogi mają czarno miał to pana ładnie będzie to miejsce do przekraczania jezdni bądź drogi dla rowerów, które będzie odpowiednio dopasowane techno technicznie, czyli będzie na pewno obniżony chodnik będzie taka informacja często jest używana dla osób niedowidzących, żeby wiedział, że podchodzą do kraju do krawędzi chodnika będzie musiała być zapewniona odpowiedzi na widoczność takiego miejsca, ale to już wynika z przepisów tych techniczno budowlanych jednak definicja sama też jest w tym akcie nadrzędnym opisujący nasze zachowania, czyli prawie ruchu drogowym i co ważne na takim przejściu sugerowanym pieszy nie będzie mieć pierwszeństwo przed nadjeżdżającym pojazdem to co jest niczym czy na drodze dla rowerów będą myślę wykorzystywane głównie w na drogach, gdzie jest prędkość do 30km/h ruch pieszych samochodów czy też w ogóle pojazdów nie jest zbyt duży lampka alarmowa mi się zapala, skąd ten pierwszy ma wiedzieć, że będzie przechodzić przez jezdnię nie po przejściu dla pieszych, a do tej pory można przechodzić będzie rozwiązany na ulicę nie ta infrastruktura będzie zbudowana w ten sposób, że to będzie tak ma być tak ma być to wynika już nie z przepisów prawa ruchu drogowym, ale właśnie z tych przepisów budowlanych tutaj też się z porozumienia, jeżeli chodzi w ogóle miejsca przekraczania np. nie będzie można wyznaczać przejść dla pieszych na jezdniach o więcej niż 1 pasie ruchu dla każdego kierunku bez sygnalizacji świetlnej znikają równie taki to to jest bardzo ważne na to akurat wiele osób zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego od lat wskazywały, że takie przejście nie powinny istnieć bez sygnalizacji świetlnej tylko uwaga to wszystko jest tym dla nowego rodzaju infrastruktury dla nowych przejść te, które są do tej pory no to tylko Grove w gestii organizatora ruchu lub zarządcy ruchu leży, żeby jednak tam pojawiały się sygnalizatory świetlne albo takie przejścia były usuwane, ale to już jest inna kwestia, bo też przepisy jasno mówią, w jakich miejscach w ogóle powinno się wyznaczać przejścia dla pieszych co z tą definicją skrzyżowania na koniec skrzyżowanie też się zmienia do tej pory skrzyżowanie to była część drogi, która posiada jezdnie ich połączenie lub rozwidlenia łączenie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia połączenia lub rozwidlenia określone określenie to nie dotyczy przecięcia połączenia lub rozwidlenia drogi twarzy wszystko już znają to jest to po staremu to było bardzo dużo, a teraz będzie to skrzyżowanie będzie część drogi będąca połączeniem dróg albo jezdni, czyli czy droga nie będzie musiała posiadać jezdni, czyli tej części przeznaczonej do ruchu pojazdów właściwie każda droga publiczna, która będzie w jaki sposób łączyć się z inną drogą publiczną będzie skrzyżowaniem ścieżka rowerowa drogi dla rowerów, jeżeli będą tak przecinać się łączyć się jedna z2 będą skrzyżowaniami w tym w tej definicji moim zdaniem tak, a czy droga dla rowerów i droga dla samochodów zawiera nie pracuje się fachową definicją, która ma jezdnie moim zdaniem wypełnia znamiona tej definicji, więc tam, gdzie są przejazdy dla rowerzystów, które są połączeniem drogi dla rowerów z jednej z2 strony tego miejsca i i jest połączenie drogą, która posiada jezdnia, czyli inną drogą publiczną jak to się na życie przykłada na życie się przekłada w ten sposób, że są przepisy, które określają jak kierujący pojazdami, a kierującym pojazdem jest również rowerzysta mają zachowywać się przed skrzyżowaniami dojeżdżając do skrzyżowań jak należy parkować w takich miejscach, więc no się przekłada trochę, bo możliwe, że tych skrzyżowań od jutra naszej przestrzeni będzie więcej i rowerzysta powinien się inaczej na tym skrzyżowaniu bardzo dobre w razie bardzo dobre pytanie chciałem zadać przy okazji dzisiejszego mikrofonu, bo szczerze mówiąc mam nadzieję, że się spotkamy będziemy rozmawiać o tym co w mikrofonie po dwudziestej próbowaliśmy od ponad tygodnia zaprosić przedstawiciela ministerstwa infrastruktury i również z państwem ze słuchaczami poza dawać pytania autorom tych zmian w bardzo dobre pytanie czy rowerzysta od jutra będzie musiał inaczej się zachowywać przed dojazdem do do do takiego miejsca moim zdaniem nie i może to niech będzie optymistyczna puenta naszej rozmowy o tym co mikrofon nie już niedługo na antenie TOK FM wcześniej o wynikach spisu powszechnego Krzysztof Woźniak bardzo dziękuję za wiązanie oczywiście tak w sobotę Pieta 1 podpowiedź, jeżeli nie wiemy dokładnie jak jechać jedźmy ostrożnie patrzymy upewniamy się Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA