REKLAMA

Nagrodzeni i pominięci. Diana Dąbrowska podsumowuje Festiwal Polskich Filmów Fabularnych Gdynia 2022

OFF Czarek
Data emisji:
2022-09-21 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
38:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie kilka dni temu zakończył się festiwal polskich filmów fabularnych w Gdyni to było czterdziesta siódma edycja na festiwale co roku zostały przyznane różne nagrody dla twórców filmowych, ale Szanowni Państwo te wszystkie nagrody bledną przy najważniejszym wyróżnieniu niektóre zostały wręczone na festiwalu, czyli nagroda w kategorii nagroda PISF w kategorii krytyk filmowy, które Rozwiń » odebrała pani Diana Dąbrowska film znawczyni dzień dobry dzień dobry Ależ mocny początek bardzo dziękuję powiem więcej to była nagroda nie tylko dla pani Diany dąbrowskiej, ale także dla Kędzior KO tak też czuje, że już trzeba im nie można sobie przypisywać wszystkiego oczywiście Kędziorek był na gali też wóz był dla czy jest wszystkiego częścią oczywiście ze mną też dzisiaj mieć wspiera jak zawsze, ale muszę się, że panu redaktorowi powiedzieć, że mam takie poczucie, że jeśliby wierzyć jeszcze jestem na polu, więc bierze takich rzeczy, że no nie wiem takie dobre ustawienie tak powiem relacji może uspokajać przynosić szczęście mam wrażenie, że kiedy ciężarki przejawił to dużo dobrych rzeczy się dzieje tak określa to cudownie bardzo życie także gratuluje raz jeszcze tej nagrody przypominam nagroda PISF w kategorii krytyka filmowa trafia do pani Diany dąbrowskiej, która na festiwalu była z 5 orkiestr i filmy oglądała filmy analizowała i jak rozumiem pani przemyślenia wnioski uwagi komentarze dotyczące tegorocznego festiwalu i tegorocznych laureatów i laureatek tak jest tak tak takie przemyślenia mam takie uwagi mam myślę, że ten werdykt i w ogóle tak tak Gdynia była bardzo interesująca werdykt chwilami bardzo intrygujący, że tak delikatnej ujmę, ale może tak sobie pozwoliłam powiedzieć o Kędzior ku i wykorzystując też fakt, że pana czołówka jest zawsze taka psia i pamiętam ekipę badacz fajne wrażenie też nie jak jak pierwszy raz panem byłam w audycji to Kędziory, kto jest piesek i jeżeli państwo zastanawiacie się macie możliwości to adoptuj mej dajmy im domki to tylko było takie na marginesie, a co do werdyktu to muszę powiedzieć, że te 3 lata ostatnio w Gdyni obfitowały w bardzo ciekawe złote Lwy i wydaje się, że począwszy od zabity widz tego miasta poprzez wszystkie nasze Strachy cieszę się, że złote Lwy trafiły do Agnieszki Smoczyńskiej gdzieś się tak naprawdę, nagradzając ją zatem firmy też pokazując, jaką solidną i bardzo no 3 szalenie utalentowaną artystką jest także w kontekście złotych Lwów obiekcji nie mam może by mogła mieć co do dalszych nagród jakieś takie znaki zapytania, ale pragnę podkreślić już na na starcie też myślę, że ma pan podobne poczucie, że tak naprawdę to co jest wybierane przez gremium jurorskie jest zawsze pewnym kompromisem bardzo często sami jurorzy nie są jednogłośni w swoich decyzjach jeśli ktoś z państwa nawet na jakim takim mniejszym szczeblu niż festiwal w Gdyni brał udział w jakiś takich obradach trzeba było coś wybrać to bardzo często no jak kojarzymy z rejsu głosuje się nawet lat metodą głosowania na takiej zasadzie, że jest to trudne jest to jak to podzielić kogo nagrodzić bardzo często do tego dochodzą takie kwestie, że szczególnie takiej branży branża filmowa to znasz te osoby jak z tego wybrnąć mam takie wrażenie i im można podkreślić, że tak naprawdę mogą być inne inny skład z innym np. przewodniczącym lub przewodniczącą jury i proszę mi wierzyć, że ten sam festiwal nie musiałby wygrać ten sam film także tak naprawdę odnosimy się niżeli będziemy mówić tylko werdykcie do tego co zostało uznane przez pewne gremium wrażliwość i GUS itd. tak dalej, ale cały festiwal oceniam jako bardzo interesujące no już mam te znaki zapytania to cały festiwal co robi Tomasz Kolankiewicz oceniam naprawdę bardzo pozytywnie przez te ostatnie 3 lata to może rozpoczniemy od największego znaku zapytania wydaje się przyjęli i nie obecności wśród laureatów polskiego kandydata do Oscara filmu w reżyserii Jerzego Skolimowskiego Skolimowskiego no i są głosy są podzielone jedni mówią to skandal, że ten film nie został zauważony żadnej kategorii inni mówią no Jerzy Skolimowski twórca takiego formatu, że właściwie nie powinien w ogóle startować na ten festiwal, bo jest już dużo dużo wyżej, ale jeszcze inni mówią w odpowiedzi na to, że no dobrze, ale Jerzy Skolimowski to jedno, a drugie to jest zespół który, czyli twórcy współtwórcy tego filmu no oczywiście Jerzy Skolimowski filmowcem być może innego formatu ale, ale mamy też przecież całą masę ludzi, którzy przy filmie pracowali także czy to sądzi pani największy znak zapytacie ja tylko dodałabym, że tutaj akurat Jerzy Skolimowski jego przygoda z Gdynią wydaje się, że dla twórcy, który jest ambitny twórcy twórczyni osoby tworzącej tutaj dla uproszczenia czasami będą stosować tylko to jedno formułę to pragnę podkreślić to zawsze nobilitacja pracy akurat gdy nie była tak szczęśliwa przyznam szczerze nawet powiem szczerze te światowe festiwale też fakty jednak bycia za granicą przez tyle czasu swojej kariery, że tak naprawdę to nagroda w Gdyni, a to nie byłaby akurat przypadku Skolimowskiego taka nagroda po raz kolejny rozumie pan Michał czasami także znowu on tak czy znowu ona tak jak się żartuje, że Meryl Streep znowu na Oscarach także to takiego uwaga co do tego formatu światowego mam poczucie, że jednak ci najwięksi twórcy są bardzo często niestety skromniej, ale też tak jak być z nimi to jest taka duża nobilitacja, więc mam wrażenie, że nawet odkrywają pewne talenty jak w przypadku obsady aktorskiej tam taki włoski aktor, który mam wrażenie, że wypłynie bardzo mocna i toteż jakby Skolimowski Emu nie można odmówić ma nosa też po prostu do tak jak dobierać sobie współpracowników i wierzę, że samo bycie z nim to jest ten format ja mam wrażenie, że film rzeczywiście podzielił osoby, które oczywiście gdzieś w pamięci albo szczerze mają persona albo po prostu stąd tak mówić, że znają persona i zaczynają po prostu taką narrację, że tak, ale był Baltazar był ten film wcześniej i że to jest jakaś taka wariacja tak jakby w sieci kina nie było wielokrotnie takiego schematu, w którym bohater będzie zwierzęcy czy ludzki czy może być nawet Toy Story także może być też bohater przedmiotowy przyszły różne mamy rzeczy w historii kina popada w taką narrację, w której jest uwięziony potem się uwalnia potem znów uwięzione uwalnia także mam takie wrażenie, że porównywanie tych filmów nie krzywdzący dla ich, o które tak naprawdę, jeżeli ktoś na ten film Bessona, ale to jest więcej jednak uwagi poświęconej tym bohaterom ludzkich tam szczególnie taka Marii taka dziewczynka która, która ma z nim zżyli z tym Baltazar filmowym z tym osób czy też osiołkiem, bo uważam, że wszyscy mówimy tak jakby bo są tak piękne zwierzęta też tak jakby się zmieni identyfikujemy, że mówimy też osiołek i to jest jedno, a tutaj jednak w jej była taka próba oddania tak naprawdę tego my patrzymy w oczy tego osiołka tego tytułowego ją, ale patrzymy jego oczami i tutaj dźwięk zdjęcia montaż była taka zupełnie wydają się osobna przygoda i ten schemat tak naprawdę ja powiem tym wszystkim, którzy tak uważają, że Skolimowski Besson no to chcecie państwo powiedzieć, że Wajda zrobił lotną, a potem Spielberg lata później zrobił czas wojny, w którym koń przechodzi z rąk do rąk poznajemy bohaterów inspirował się Wajdą być może, ale jakoś nikt na to zwraca uwagę przy Andrzej Wajda to jest wielki twórca także ja przyznam szczerze mówi to nawet takim trochę zirytowani, że nie umniejszają czasami tymi porównaniami 1 do drugiego filmu Miś ją bardzo podobało uważam, że nawet widział go przed Gdynią na pokazach konfrontacji filmowych i moment, w którym szczepiły się świat było ciemno w kinie napisy końcowe one też na na fali tej pięknej muzyki Mykietyna taki prostu jesteśmy w tych emocjach ja słyszę po prostu tak jak osoby w kinie zaczynają rozmawiać mówią już i już nie będę jadł mięsa już Niechcę ten to no to stałem jak jakiś tam sukces ta tak, ale wydaje się, że wszelkie filmy, które próbują no tak naprawdę dziś popracować nad naszym wskaźniki empatii wobec zwierząt, a naprawdę to jest ten paradoks, że można oglądać Bambi wzrusza się nad jego losem, a salami wieczorem, że to jest praca nieustająca i dziś wydaje się, że ten film pracuje na emocjach wizualnie jako pewne doświadczenie inwestycyjne filmowe jestem absolutnie genialny, a potem jeszcze ma tak naprawdę ogromny taki potencjał takiego kina interwencji rzeczowych naprawdę takie kurcze tak jakby mi się wydaje, że wspieram, ale może tak naprawdę, gdybym zaczął w tej swojej skali domostwa tak jakby tego jak żyje może dokonywać innych zakupów może patrzeć, bo tutaj ten osiołek jest tylko pewnym symbolem to może, gdybym zaczął od siebie tutaj świat naprawdę, gdyby każdy pomyślał stałby się lepszy i uważam, że nagroda za reżyserię np. byłaby jak najbardziej trafiona dla Jerzego Skolimowskiego albo, które z tych wyróżnień tzw. specjalnych to wydaje się, że nie byłaby to Ujma, jakkolwiek na tym werdykcie i że nie powinien tam być dobrze wspomniała pani nagrodę za reżyserię, ponieważ zbliżają się informacje to ja zapraszam panią nasze słuchaczki słuchaczy innymi słowy mówiąc osoby słuchające zapraszam na informacje Radia TOK FM, a po informacjach powrócimy do tych znaków zapytania i może właśnie do nagrody za reżyserię państwa i moim gościem jest pani Diana Dąbrowska już teraz dyplomowana nagradzane należy pan sobie dworuje nie to jest podziw Szanowna pani czysty podziw najczystszy w krytyczka filmowy krytyczka filmowa film znawczyni i opiekunkę dziurka w informację już za 3 minuty dziesiątej 20 po informacjach wracamy prawda wówczas jak i aż pociły mi rozbolała głowa pani Diana Dąbrowska film znawczyni krytyczka filmowa już pieczątka oficjalną rozmawiamy o festiwalu polskich filmów fabularnych tegorocznej edycji Top 407 edycja nagroda za reżyserię znowu wydaje się, że po stronie znaków zapytania kurczę to hit z, żeby tutaj też stycznie przesadzać, bo Jacek Bławut też oczywiście swoją karierę swoje umiejętności, ale nie ukrywam, że w przypadku akurat tej nagrody i w ogóle filmu Orzeł ostatni patrol wydaje mi się tak naprawdę szczerze, że zabrakło nagrody za zdjęcia dla Jolanty Dylewskiej, która zrobiła no coś niesamowitego posadziła całość tych wydarzeń przede wszystkim no Orła jakimś takim poczuciu, że jesteśmy w jednej z 1 strony w zdjęciach z lat dwudziestych i czujemy się jak pociąg kinie, a z drugiej strony te ujęcia miały taki czar jak z filmów Ridleya Scotta czy Cronenberga, gdzie rzeczywiście czyje czujemy duchota jesteśmy po prostu z tymi bohaterami tak jakby bardzo blisko i dźwięk właśnie zdjęcia ja bym poszła bardziej w tym kierunku i wydaje się, że w kontekście reżyserii tutaj moje typy były jednak zupełnie inne gdybyśmy, jaka jest raczej omawiali tak tak ja mogę powiedzieć, gdyby Agnieszka Smoczyńska nie dostała nagrody głównej no to myślę, że tutaj byłaby absolutnie kandydatką moją tak, gdyby miała typować tak samo Anna jadowska i właśnie tą trzecią osobą Jerzy Skolimowski myślę, że jednak zbudowanie tego świata to jest też ileś wątków, która tam jest ilość przestrzeni nie ma takie poczucie że to by była taka bardzo dobra nagroda dla Joanny to była nagroda za reżyserię albo za zdjęcia oczywiście też by mogły być, ale zdjęcia, gdybym mogła wybierać to to za Orzeł ostatni Patro za zdjęcia ze dźwięk też chyba to jest Stein robienie tutaj ogromnie jest oczywiście, że taki i Radosław Ochnio to muszę panu powiedzieć miałam kilka spotkań takich z ekipami ja akurat, jeżeli chodzi o dźwięk to taką osobą, która stale powracała i tak dziś reprezentowała firmę czy to było właśnie wesele czy Orzeł ostatni patrol czy przecież i też no to naprawdę jest to tak zasłużona nagroda i tutaj rzeczywiście, jakby ta praca jeśli chodzi o tego Orła, żeby przyglądać tym wydarzeniom niemalże z perspektywy tego trendu tak jak on chciał tych bohaterów chronić albo to wydaje się, że jest ogromna praca po stronie pana Ochnio no właśnie z niego ekipy całego pionu, bo tutaj słusznie pan wcześniej zauważył, że mówimy tak, że nazwiska nazwiska to są całe piony twórcze, które tworzą film także on i jego załoga może tak no Orzeł właściwie karną sporo nagród rozumiem, że dni, jeżeli chodzi o niektóre z nich to zgadza się pani np. wspomniany już dźwięk być może montaż w nie nie wiem czy właśnie reżyseria jest tutaj dobrym dobrym tropem, ale tutaj jesteśmy na polu znów w takich no co dotknęło gdzieś tam naszą w nich gust wrażliwości w tej kategorii można było trochę wymieniać niestety mam takie obawy, że to od razu odbierane jako wyraz sympatii antypatii ją akurat powiedzieć i ze względu też na bliskość mam stąd już to nie jest moja pierwsza edycja państwa bardzo dziękuję za każde zaproszenie i nawet jak dostawałam nagrody dziękowała każdemu, kto dał mi szansę, żeby się wypowiedzieć i na pewno to co się dzieje tutaj zawsze omawiana na łączach pana w ogóle sztukę chcem, ale mam takie poczucie np. jeżeli chodzi o Jacka Bławuta, że Stwórca przede wszystkim kina dokumentalnego i zachodzi właśnie taki proces, jeżeli chodzi o ten film też spoglądanie na bohaterów dokumentowania tej tragedii dokumentowania tych Stanów i np. nie ukrywam, że wydaje się że, gdyby tam po bardziej taka nuta reżyserii, ale wspomniany wcześniej Spielberg mi było np. jako osobie oglądającej łatwiej się odnieść do tego świata i do tych jednak postaci tutaj to dokumentowanie ostatecznie nie wiem czy się sprawdziło, jakby w oddawaniu tak naprawdę przyjęcia tych tych postaci, ale no też nie mogę, jakby ująć, że czy dzień przepraszam, że jedno pan Jacek Bławut to jest też człowiek legenda, jeżeli chodzi o polskiej floty musimy sobie zdać 1 ważną sprawę to chcę dokończyć my dajemy nagrody za kształt za całokształt i za to, że właśnie Jacek Bławut jest wielkim reżyserem czy dajemy za konkretnych firm i tutaj mam wrażenie, że czasami nie mówi od Gdyni tylko w ogóle proszę zobaczyć na nagrody Cannes Berlinale czasami ma się takie poczucie no tak rząd zasłużył tylko właśnie czy jesteśmy w stanie odkleić czy to chodzi o to, że to ogólnie przestały swoje filmowe życie to jest moment, żeby udać czy to było obiektywnie zatem film dobrze kolejny znak zapytania to ten film na wesele to ja zdania, że nas jeszcze do Gdyni rywalce za dzielę się z panią państwa na tych znakach zapytania, jeżeli chodzi o decyzję żyli i na tak nasłuchiwał MII wydaje się, że rzecz, że trafnie odgadł je pani znaki zapytania nie wiem kolejny kolejny znak zapytania to jest film wesele, który został właśnie czy zauważony czy niezauważone głosy, które się pojawiają to są takie, że no właściwie ten film powinien bardziej zaistnieć, jeżeli chodzi o listę nagród, a nagroda za kostiumy została odebrana przez niektórych środowisku jako takie no dobrze kurczenie to trochę boimy się zupełnie pominąć, żeby nie być oskarżonymi o tutaj też tak powiem można wpisać co tam każdy sądzi no, więc rzućmy za kostiumy no to jest niestety taki mechanizm bardzo krzywdzący czasami, że takie no to właśnie, żeby cokolwiek dać potem te nagrody tak strasznie dzieli, a udaje się dużo takich nagród exe quo akurat w tym roku żyli tak tym tropem poszło co dla jednych np. osłabia te nagrody, jeżeli chodzi o kostiumy weselu no to tutaj sza oba dla kostium grafiki, ale muszę przyznać, że byłoby jeszcze kilka filmów, gdzie też mogłabym się zastanowić przy czym znów wydaje się, że kiedyś przynajmniej tu żyli w Gdyni było bardzo mocno zakrojone rzeczywiście starano się, żeby ktoś zajmujący się kostiumami był ktoś zajmujący montażem był i że to było takie nawet pamiętam, że osoby, które się tym bezpośrednio zajmowały potem wręczały nagrody i jakoś w tym roku w ogóle mają takie wrażenie, że jeżeli było takie bardziej reżyserskie producenckie dodam że, że największe wyzwanie takim podejściem jest polega na tym, że dobry kostium grzewczy kostiumograf koszty grafika jest właściwie cały czas zajęta tak się robi co najmniej 1, jeżeli nie więcej firm w roku co oznacza, że nie może być żyj, ale przeżył to no to rzecz, żeby ludzie mieli pracę, ale to akurat jak spojrzy na to ostatnie lata wydaje się, że zdarzyło się też także, że osoby były, ale nawet w zeszłym roku takie poczucie, ale nie chcę wnikać bowiem osoby nim przecież, że rozumie, ale nie miały jednak starsze tak no to, ale to samo moglibyśmy chyba powiedzieć scenografii, która w tym roku też po prostu stała naprawdę bardzo dobrze i tam np. bardzo dużo nagrodzono scenografia, ale tutaj do wesela trzeba przyznać, że to tworzenie tych 2 planów czasowych np. nie ukrywam, że ja bym dała za kostiumy zastanowiłabym się czy nie dać za montaż znów za zdjęcia to by było też wydaje się bardzo trafna nawet jakby sam pomysł scenariuszowy by były pola, żeby tutaj nagrodzić czy taką nagrodą tam np. srebrne Lwy chociażby tak tylko po co po zeszłorocznym jednak takim wydaje się, że z weselem w ogóle były także ten film się w zeszłym roku, a z powodu jakiś taki środowiskowo czy też jakiś filmowy, bo różne są głosy czy kim był na pewno skończone na czas przychodziły jakieś takie no, toteż nie dostał się do konkursu, a w tym roku w tej konfiguracji by nie załapał się na to, żeby zaistnieć jakoś bardziej, ale normą wydaje się szczerze, że Wojtek Smarzowski akurat czy na pewno by się ucieszył jakiś nagrody, ale to nie dworca, który dla nich jakby pracuje tylko myślę, że sensu już w swojej głowie na kolejny film no oczywiście to zżera swych po stronie po stronie znaków zapytania pojawiających się w rozmowach kuluarowych to jest to czy ta odezwa polityczna laureatki kostiumograf i pani Magdaleny Rutkiewicz Luterek, którą wygłosiła czy właśnie to miejsce ten czas jest dobrym miejscem czasem na wygłaszanie tego typu, a w deklaracji czy pan ja oglądam to w takim szalonym pokoju krytyków tak określiliśmy było nas w małym pokoju bardzo dużo oglądaliśmy to wszystko z laptopa i przyznam szczerze, że to co najbardziej mnie drażniło to był taki pan jakimś takim trójkątem czy innym muzycznym przyrządem, który ewidentnie, kiedy pani mówiła mówi od siebie mówiła ze swadą ja bym nikogo jakoś nie nie wiem nie zatrzymywała w tym, ale on strasznie tak jak nagminnie próbował ją uciszyć właśnie tym tym wdziękiem czy dać do zrozumienia, że w czasie Wypowiedz się, że czas tak tak tak także czas, ale to już chyba 3× ten czas się wedle tej optyki skończyła pani była w tym nieprzejednana i jakoś tak mi się to przeżyło, że to jako namówiła pokonywała ten dźwięk bardzo dobrze grało z tym sądy mogą tego co chcę powiedzieć odebrałam bardzo dobrze i tutaj akurat, a nie nie mam niech rząd jakoś tak nie nie zapamiętam tego czegoś co nie powinno było się na tej gali wydarzyć szczerze mówiąc, ale też nie oglądam tego bezpośrednio tam no na żywo tylko jak myśli większość z nas, jeżeli w ogóle śledzili nagroda nie tylko przeczytali wyniki to po prostu sieci nadal rzeczy, czyli wesele zgadza się pani, że jakby zasłużyło na więcej w tej w tej stawce 20 filmów, które były niektóre były już dodajmy, że stawce po w tym roku powiększonej o 7 września było bez kontrowersji, że myślę, że to jest też pokłosie jednak pandemicznych doświadczeń dystrybucji produkcji filmu, że zebrało się w tym momencie, jakby sporo twórców twórczyń, które chciały jednak w tym roku jak wejść tymi projektami przy np. cicha ziemia debiut Agi Łuszczyński jej to jest film, który tak naprawdę już w zeszłym roku był m.in. w Toronto na festiwalu i jakoś tak przeczekał ten swój czas polskiej dystrybucji otwierał nowe Horyzonty no i potem początkowo np. nie znalazł się w ogóle w tej pierwszej szesnastce i to chyba jeden z tych filmów, które najmocniej jakoś tak zdenerwował osoby komentujące, że właśnie czemu niema Cichej ziemi czemu niema Cichej ziemi, a dobrze, że cicha ziemia się znalazła ja chciałabym upatrywać w Gdyni takiego festiwalu, którym dobrze w ogóle jest być, a i tak jak to jest reguły z Wenecją kant czy Berlinale czy Toronto, że Super, że jesteśmy na tym festiwalu mamy szansę być zauważeni jesteśmy widzami jesteśmy dziennikarzami jesteśmy bliżsi np. dystrybucji prasy naturalne, ale pamiętam, gdy nie przed 12 lat, gdzie filmy, które tam zbliżam to było takie Ree dyskusyjnych klubów filmowych ich potem nigdy więcej nie zobaczyłam nie było pewne czy filmy, które są w konkursie potem będą miały dystrybucję kinową, więc jakiś taki przeskok, że to jest mało tego, że pewne czy sami dystrybutorzy tak wierzą w te projekty, że dochodzi do takiego czytania scenariusza np. angażowania się w dystrybucji na podstawie scenariusza, że te mechanizmy też, jakby przeszły do nas powrócimy do naszej rozmowy po informacjach pani Diana Dąbrowska podsumowuje festiwal filmów fabularnych tegoroczny informację o dziesiątej 40 wracamy po informacjach Cezary łasiczka rozmawiamy o festiwalu czterdziesty siódmy festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni pani Diana Dąbrowska film znawczyni podsumowuje komentuje rozmawia się tych różnych znakach zapytania ich kolejny, który być może się pojawił to jest film apokalipsa w reżyserii Xawerego Żuławskiego znowu wiele głosów słyszałem, że zbyt mało doceniony, bo jest to film tak odlotowy tak jest jakimś powiewem świeżego powietrza, że zasługiwał na więcej to ja mam wrażenie, że w sumie cały czas panda kuje emocje, bo chyba największy znak zapytania z kim lepiej soli zastanawiam się temu powiemy, a za każdy CAL większe to jasne jest nagroda złoty pazur, która zostaje ustanowiona za poprzedniego dyrektora artystycznego tu płacą sekcja inne spojrzenie sekcja została zniwelowana czasem, a w tym momencie przejściowym, kiedy też nie było dyrektora artystycznego potem w takiej mierze nie powrócił, ale została nagroda nie jasne znów może być ona traktowana jako nagroda pocieszenia wydaje się, że akurat Xawery Żuławski z takim twórcom, które jeśli zostaje nagrody np. młodego żyli tak jak to było w przypadku mowy ptaków kilka lat temu to jakoś tak nawet bardziej cieszy mam wrażenie z tych nagród właśnie nie wiem klubów dyskusyjnych młodych, że jakoś tak ma na te nagrody nie chcę brzydko powiedzieć, ale my tak, że Super jeśli są, ale to nie jest jak jakiś taki wyznacznik myślę że, gdyby apokalipsę została złote Lwy to tam ekipa po prostu się śmiała cieszyła się oczywiście ale, że to nie jest klub robienia filmów i chyba też wydaje się, że to jest u niego gdzieś tam szczere środki zrobił ten film chaos to ten chaos rozumiany właśnie jako takie szaleństwo formalne na widzenia po prostu też różnych konwencji narracyjnych, że to znalazł spełnienie po prostu w tym projekcie i marzyłam ostatnio taka sekcja mam nadzieję, że uda mi się jakimś przeglądzie kogoś namówić, żeby zastanowić nad taką ramą jak byli przez lata w Polskim kinie przedstawiani uczniowie od dreszczy Marczewskiego poprzez wielką majówkę z Zamachowskim i tak przez lata 60 lata siedemdziesiąte i zrobić lata dwudzieste 2001. wieku i skończyć na pokaz wić się totalnie mi się to marzy i mam nadzieję, że ten film przede wszystkim zostanie doceniony boksu Fisza i da po prostu taki, a taką siłę, żeby inwestować w taki projekt myślę, że takich twórców myślę, że z pewnością do zostaje doceniony, ale jeśli jeśli możemy dodać po raz pierwszy na festiwalu przyznana nagroda bardzo zasłużenie zaś w ogóle grupy zawodowej ta się pojawiają budżety nowych klubach z umów mówi wieża za za zakaz think i to właśnie był casting jak pani to apokalipsy dokładnie tak i danego czy nie epoka nie apokalipsa do mnie nie zaprosi wydaje się, że to była pani Kownacka i tak tylko raz zaciekawić się tak dla Kulpa no dobrze lepiej sól, bo o, żebyś nie przedłużać z obu firm przed festiwalem w Gdyni nagrodzony w Wenecji także te informacje dotarły i wzbudziły zainteresowanie tym filmem zawód mam wrażenie, że film, który trochę podzielił środowisko jedni uważają genialny wspaniały no reżyser znakomity udało się zapanować nad tym takim żywiołem nieprofesjonalnych bardzo specyficznych nieprofesjonalnych aktorów, łącząc różne środowiska, czyli takie środowisko rozumiana jakość środowisko zawodowej muzyki klasycznej tak tam 2 braci pianistów w występuje, a i też środowisko no właśnie takich przedstawicieli i żadnych blokad tzw. blokersów takie inni mówią no bardzo przepraszam tak jest filmowanie w jakiś połączonych NATO Szczukowski scenek bez historii pozostawienie bez zakończenia i właściwie jakiś takiej formie przedziwnej no czy to naprawdę jest kino czy to jest to z jakich rozmów też z ekipą usłyszałem, że właśnie ta ta fabuła nie jest formatem który, który zainteresuje, że w momencie, kiedy zaczynało przypominać jakąś zresztą raczej fabułę tak ucieka od tego i trochę w no nie wiem co stają się co pani na ten temat sądzi kurczy, a nie poznam tych osób, które dziś miały jakieś takie nader krytyczne oczywiście pewne znaki zapytania pojawiały się w kontekście takiej wizji jednak człowieka, który jest blisko kulturę blisko czy wykształcenia i który poddaje się tak bardzo grupie boss nie zdradzając państwo zadłuża tylko wprowadzają kontekst chleba soli Damiana kocura rzeczywiście w tym takim świecie różnych bohaterów jest bohater grupowe, ale najbardziej odznaczają się właśnie ci 2 bracia szczególnie 1 Tymek starszy brat, który wspaniale gra jest trochę się kojarzy nawet takim filmem Whiplash Damiena Chazelle ma po prostu jak gra po prostu od każdego chce wyciągnąć takimi metodami bardzo wszystkimi po prostu jakąś taką perfekcję sami tak naprawdę nie mamy pewności na ile też zdolne i taka sugestia że, że jest zdolny, ale tak nie do końca ciąg umie wykorzystać jej z tego świata i muszę panu powiedzieć, że ja tylko takiej płaszczyźnie scenariusz wrócę rzuca od razu tylko, że jeżeli ktoś chce się przekonać na ile zdolny to np. 30października w nos prze Tymoteusz bies zagra wariacje Goldbergowskie Bacha także będzie można to postać sięga pan połączył, ale tak, jakby ze świata filmowego, dlaczego mówię o tym takim poczuciu, bo jednak nie jest tylko filmy w warsztacie pienista tylko jednak jego emocjonalności i mam takie poczucie, że ten film ciekawy temat czuje taką kwestię, która tak blisko kultury polskiej w ogóle takiego połączenia różnych kultur, że no chyba ma wszystkie narzędzia, żeby tak naprawdę nie zachowywać jak grupa, do których przynależeć i jest taki wątek, który przychodzi świat światem, że masz wszystkie narzędzia, żeby spróbować właśnie jakoś tak tego usunąć albo dokonać jakichś zmian jak często mówią nawet takim poczuciu elit jako nie mają się zbliżać do tej tzw. tutaj upraszczam klas niższych, że ma wszystkie narzędzia, żeby być empatyczny, a po tym, jak przychodzi co do czego to zamyka się trochę z tym, o czym będzie trochę jak widzimy też tym filmie nie zdradzając jak różnie to może się po prostu obrócić przeciwko tobie itd. itd. i wydaje się że, gdy tematy z uwagą takich wątków ultra narodowych taki sposób tak odświeżający myślę, że są sceny w tym filmie, który każdy z nas był w autobusie, którym np. kogoś wyzywano i nie wiedzieliśmy czy w ogóle można się odezwać czy powinniśmy się odezwać chcemy się odezwać boimy się, że dostaniemy zęby za przeproszeniem i są takie przedłużone dokumentalne ujęcia, które człowieka czuję niekomfortowo, a potrafi to takie lubię w kinie, że te konwencje takie komediowe są łamane tymi tragicznymi potem na odwrót, że cały czas jesteśmy takim Bala się między po prostu śmiechem płaczem takim po prostu zakrzywienia New, które trochę definiuje nas dzisiaj jako ludzi, ale też jako Polaków i Polki wydaje się, że to jest wybitny debiut uważam, że to skandal, że nie znalazł jakiegoś odzwierciedlenia tych nagrodach i było mi po prostu na koniec dnia bardzo przykro i mam nadzieję, że tak naprawdę da to do myślenia o różnym osobom, które dziś tam wybierają firmy dokonują selekcji, że tak naprawdę nie można po prostu przypuszcza takie perełki, bo myślę, że dla dla twórcy tutaj to przed chwilą był bardzo wysoko w sekcji, widząc na światowych festiwalach oprócz festiwalu w głównych mamy kilka sekcji, które są tak samo ważne i naprawdę to jest duży Boże ciało było w sekcji dziur na tych dla autora potem był nominowany do Oscara takiego no trzeba przyznać, że to jest ważne, żeby spojrzeć, że tak naprawdę droga tego filmu otwiera myślę, że będzie miał lepszą prasę i taką drogę zagranicą, ale uważam, że to absolutny blamażu ten film nie dostał no niczego i nawet, żeby po prostu docenić odwagę tracę i to co po prostu zrobić jest to film wybitny, którego pewne sceny zostaną na stałe w historii polskiego kina chłopakowi życie to co najlepsze, a powiem chłopakowi w sensie zamiana na odwrocie rok i Tymoteusza i jego zdolnemu brat też także cały 2 także tak takty Tymoteusz właśnie, że mówimy o kreacjach aktorskich to uważam że, gdy kreacja Tymoteusza w Biesach była też znakomitej przy czym on, gdyby bardzo oszczędny, jeżeli chodzi o wypowiedzi, a dużo bardziej elokwentny, jeżeli chodzi o grę twarzą taki i naprawdę te jego miny spojrzenia zawieszenia to takie bardzo aktywne uczestniczenie i ta trochę no właśnie takie takie miotanie się z doskonale uważam zostało przez niego oddane w tym filmie nie wiem czy będzie kontynuował czy reżyserem czy jaka jest jego ścieżka, ale cieszę się, że takie projekty powstają nie pamiętam jak ktoś napisał w recenzji jeszcze przed obejrzeniem filmu mówiono tak nie było innego porównania, że tak jak bracia Garden, tyle że młodsi weszli do świata polskiego kina i coś tam coś tam kurczy jest coś narzeczy trzeba przyznać, że tak kiedyś taki film rozeta w latach dziewięćdziesiątych też tak jakby wiele takich filmów lekarzy przede wszystkim francuskich, które potrafiły tak ten kostium, posługując się tak szyć na tych nad ścieków i dać im oddech po prostu dać tę prawdę przez ścisłe złodziej rowerów też gra tradycja realistyczna, a tutaj w tym przepisu mamy świetne przetworzenie, że ten chłopak myśli formą chłopak, czyli reżyser przepraszam za uproszczenia i też jest po prostu świetnie opowiedziany też film to tak środek przekracza już, odpadając pani pytanie czy Mateusz bies wspominał, że oczyści koncentruje się na przy przede wszystkim na swojej karierze pianisty muzyka, ale no, jeżeli pojawią się jakieś interesujące projekty filmowe to dostęp z pewnością z radością z chęcią rozważy przyjrzy się to różne są takie bezpieczne odpowiedzi, które już, w które właśnie można zawsze stworzyciela ciekawe bardzo bardzo sympatyczny miły człowiek Bruno w odpowiedzi wiele ciekawych rozmów przyznam się nie tylko na temat tego filmu także na temat muzyki także jest pobieranie oraz na koncercie czy będę na tym koncercie nie wie muszę zobaczyć w ogóle bilety są, ale powinna dostać teraz względu na te wszystkie rozmowy z Gdyni, ale myślę, że krajowe firmy Jarzyna czeka jeszcze Niechcę, żeby tak to działało jak film z udziałem Hani no myślę, że jest film, na którym jeśli ktoś nie był na festiwalu go nie widział to chętnie by wieszał psy to jest 1 film, na który właśnie nie chcę wieszać Orlen działa jeszcze no niekoniecznie z kim chwili, a trafili dzisiaj spędź tak, a który dostał bardzo wysoką nagrodę desek jeśli patrzymy na taką kolejność pierwsze drugie trzecie miejsc, jeżeli w ogóle można przełożyć na strukturę festiwalu to była najbliższa takiego pojęciu drugiego miejsca, bo trzeba przyznać nawet taki gradacja te nagrody coraz bardziej pędzą w stronę tego złotego złotych Lwów to właśnie są srebrne i muszę przyznać, że nie wiem, gdybym sama była jurorką dymi udane przyznać nagrodę czy bym dała akurat srebrne Lwy temu filmowi myślę, że może nawet tutaj zapisu lub nie był się wpisały bardziej tak jakby dziś tobym upatrywała, ale na pewno bym ten film jakiś tam kwestii nagrodziła niekoniecznie może ze zdjęcia, ale przede wszystkim za świetną rolę męską Eryka Kulma juniora, który nie w tym filmie absolutnie powalił magiczna rola i też przygotowanie językowe też rozmawiają z panem Erykiem po projekcji dużo rozmawiał w w Gdyni no rozumiem też zadanie krytyków filmowych ale kiedy ci się zajmują zwierzętami swoimi nie krytycy muszą się w ale nie ma trzeba też mieście oglądać i Super, że panu znaleźć czas na życie towarzyskie w Gdyni jak umiałam dać rozwiązywały całe zawodowe to rozwiązanie dobrze dobrze w ich apetyt na to może być wdrożenie językowe filmu tak, bo francuski bardzo bardzo dobrze opanowany i niemiecki także w Super trzeba, że po powiedziałem ja mam takie takie poczucie, że to było to było ogromne wyzwanie, żeby to było wiarygodne, bo też Tyrmanda mamy takie chowanie się tożsamości w różnych językach jest taka taka zabawa w chowanego lubię tak określać trzeba przyznać, że jeśli to by zaczęło kuleć, jeżeli tam nie było tej ogromnej inwestycji naprawdę ciekawą obsadę międzynarodową, że ma się takie poczucie, że to zostało tutaj też kontekście castingu tak reżyserek i reżyserów castingu świetnie tam to na splecione właśnie ten ten niemiecki jak ten język bazowe ktoś ucieka czy francuski Polski tam krzyż ma mniej Włochów willi Węgrów oczywiście i jest sytuacja taka, w której też ten bohater musi co jest rzeczą wydaje się znów, którą kojarzymy z własnego życia, że jesteśmy w danym języku nie swoim własnym czy też był uczymy się któregoś, jakby zmieniamy mówiąc tych danych językach i miał poczucie, że rzeczywiście po prostu w każdym z tych języków Filip nasze, że tak powiem chwili trochę Tyrmand, bo no nie sposób, jakby tutaj jest trochę powieść autobiograficzna i też bardzo ciekawa, że nie tylko, że warto Tyrmanda odkrywać i mam nadzieję, że się przełoży na niektóre po prostu Filipa bardziej to był po prostu doskonały i też, jakby to co robi ze swoim ciałem w ogóle ten wątek cielesności w tym filmie wydaje mi się z całym szacunkiem, bo akurat ta nagroda aktorska bardzo dużo było silnych kandydatów ale gdyby ona powędrowała ostatecznie do Eryka Kulma to nie byłoby to żadne Manify skandalem czy wydać jasne było takie fajne zaskoczenie rośnie przyspiesza, albowiem czas ucieka kłamie dla mnie bardzo bardzo pani dziękuję w imieniu dziękuję akcji pozdrawiamy dziurka pani Diana Dąbrowska film znawczyni krytyczka filmowa, bo państwa moim gościem podsumowanie tegorocznego festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA