REKLAMA

Strefa Czystego Transportu ma objąć cały Kraków. Co zawiera projekt, który może wejść w życie za 4 lata?

TOK360
Data emisji:
2022-09-21 18:50
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
07:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK 360 władze Krakowa doszło do porozumienia z mieszkańcami w sprawie wprowadzenia strefy czystego transportu sprawa ma objąć całe miasto, ale zasady wobec pierwotnych założeń zostały złagodzone, bo początkowo eksperci ocenili te założenia w ten sposób, że byłyby zbyt dokuczliwe dla dla mieszkańców ostateczny kształt uchwały, która ma zostać wprowadzona w życie jest, więc inne, a o tych założeniach będę rozmawiał teraz z Bartoszem Piłatem ekspertem polskiego Rozwiń » alarmu smogowego do spraw polityk transportowych dobry wieczór w tym czy no i Kraków jest tutaj takim miastem prekursorem zasad, które pewnie będą czekały prędzej czy później w ogóle nasze miasta tak byśmy oddychali coraz lepszym powietrzem coraz bardziej czystym zasady, które będą z każdym rokiem nabierały mocy, że tak to nazwę, ponieważ uchwała zakłada właśnie takie stopniowe wprowadzenie restrykcji, jakiego rodzaju kogo one dotkną, jakie zasady będą obowiązywać z to tu oczywiście występuje jako przedstawiciel autorów tak uchwały, ale od razu powiem, że te zasady, które zaproponowała nie w tym momencie czy wczoraj jednostka miasta zajmujące się tematem to są zasady, które naprawdę dają szansę na zmianę jakości powietrza w Krakowie, jeżeli chodzi zanieczyszczenia transportowe i na akceptację społeczeństwa co tam zaproponowano od razu zaproponowano tak jak pan wspomniał bardzo duży obszar UE większy właściwie większego się nie da zrobić to jest całe miasto mogę domyślać, że to ze względów takich funkcjonalnych i ze względu na pewną prostotę systemu granica miasta będzie jednocześnie granicą strefy bardzo dobrze im większa strefa tym większy wpływ na jakość powietrza małe rzeczy po prostu nie przekładają się na jakość powietrza to są raczej takie gadżety, które promują np. zeroemisyjne elektryczne samochody, ale nie coś co nie pozwala naprawić jakość powietrza natomiast jestem drugi element, do którego ja np. jeszcze będę chciał dyskutować przekonywać w tym przypadku radnych miasta, czyli kwestia tego, jakie wymagania, kiedy one się pojawią w raku zaproponował, że od 1lipca 2006. roku nie będzie chciał wpuszczać do siebie samochodów, które nie będą spełniały wymagań normy euro 5 w przypadku samochodów z silnikami diesla czy samochodów wyprodukowanych przed 2010 rokiem oraz samochodów wyprodukowanych przed 2001 rokiem, jeżeli mówimy o autach benzyną i UE czy walka z benzynowym będziemy, więc mieli auta dwudziestopięcioletni w przypadku samochodów z silnikami diesla samochody nawet siedemnastoletnia to jest trochę za późno taki wymóg przyniesie efekt to będzie 35%owy spadek emisji tlenków azotu i 80%owy spadek pyłów pochodzących z rur wydechowych, ale trochę to jest za późno taką zmianę wypadałoby wprowadzić przynajmniej 2005. roku 3 lata zakładam są wystarczającym okresem, żeby ci, którzy mają takie auta nie pasujące do tych wymagań zdążyli się dostosować wbrew pozorom z tych aut nie jest dużo UE to jest maksymalnie 17% samochodów, które jeżdżą po Krakowie z właścicieli tych aut, gdyby 3 lata oraz właśnie jak duża jest skala w ogóle tych pojazdów właścicieli pojazdów tym samym dotkniętych takim potencjalnie problemem, że któregoś dnia po prostu nie będą mogli wjeżdżać do miasta to nie do centrum tylko tak pan powiedział w obszarze całego miasta to działań czy są jakieś wyjątki na ile te założenia dotyczą niewielkiej grupy, która jak będzie w stanie z biegiem lat i wprowadzenia tych kolejnych etapów do tego dostosować się, więc tak po pierwsze, tak jak wspomniałem wcześniej 17% samochodów, które zostały zbadane na ulicach Krakowa w grudniu 2021 roku na próbie 100 000 aut to badania powiedzmy dość dokładne 17% samochodów nie spełnia wymogu, który władze Krakowa chcą postawić 1lipca 2026 roku 4 lata te 17% samochodów ma na to, aby mówiąc ogólnie zostać sprzedanymi tak zakładam, że właściciele tych samochodów będą dokładnie to chcieli zrobić ci ludzie wtedy mają czas na kupienie aut zastępczych w nie muszą to być auto drogie mogą to być tanie auto benzynowe, bo one mogą być dużo starszy to, dlatego że emitują po prostu znacząco mniej niż myślę teraz jest 1 element, który jest bardzo ważny z punktu widzenia jakości tej strefy tego rozwiązania auta, które zarejestrowane będą do końca tego roku ten wymóg, o których mówimy, czyli normę euro 5 dla diesla będą musiały spełnić czyn druku dwudziestym szósty natomiast auta, które będą zarejestrowane od 2003. roku ten wymóg będą musiały spełnić dużo wcześniej, bo w lipcu 2024 roku to jest jasny sygnał władz Krakowa, że są współpracować z ludźmi mówią im Słuchajcie takich wymagań będziemy oczekiwali ja kupuję samochód kupcie taki, który wymagania spełni tak jak wspomniałem wcześniej to nie są szalenie surowe wymagania, ale to są wymagania, które przyniosą efekt będzie tam to są jak zawsze pewne wyjątki będzie tam pewna grupa out, która ze strefy ma być wyjęta jest kwestia bezdyskusyjna, czyli specjalistyczne maszyny pojazdy, których nie da się zastąpić z dnia na dzień pojazdami zerem nie miała, które wykonują np. pracę na rzecz miasta często tak nie różnego rodzaju śmieciarki maszyny do wiercenia budowlane itd. ale jest druga grupa to największą będą pojazdy należące do osób, które widzi, iż mają 70 lat wymóg, który został prowadzone ze względów społecznych wymóg o tym względem zrozumiały, ale wymóg, który będzie niedopuszczalny, jeżeli władze Krakowa nie wykażą, że będzie to wyjątek szczelny czy mi, że nie będziemy mieli do czynienia z wnuczkami, którzy nie uczy się współwłaścicielami swoich samochodów dziadków tylko wyłącznie o to, żeby móc bez przeszkód jeździć do strefy czystego transportu tak, więc jeżeli władze Krakowa pokażą, że są w stanie zbudować ten katalog wyłączeń szczelnie no to oczywiście to ma sens, jeżeli nie takich wyłączeń po prostu nie powinno być to co grozi najwyżej jeszcze lawiną aut, która wedle zasad strefy w Krakowie stale się nie powinna tak tym wszystkim jeszcze będą zajmować się radni, bo wypracowanie tego projektu także duży postęp pomiędzy stroną społeczną polskim alarmem smogowym władzami Krakowa, ale jeszcze będą decydować radni w tej sprawie bardzo dziękuję Bartosz Piłat ekspert polskiego alarmu smogowego do spraw polityk transportowych był razem z nami, a już za chwilę informacje o dziewiętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA