REKLAMA

Matka zwierząt z Białowieży. O filmie "Simona" z jego reżyserką, scenarzystką i producentką

OFF Czarek
Data emisji:
2022-09-23 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:44 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w Trade jak państwa moim gościem jest pani Natalia Małgorzata Korycka gruz dzień dobry dzień dobry reżyserka scenarzystka wielu wspaniałych produkcji filmowych, a najnowsza, która będzie tzw. szerokiej dystrybucji na rok najnowsza produkcja nosi tytuł Simona i ten film w kinach będzie dostępne 30września, chociaż już dziś można oglądać go nie wnosi dzisiaj chyba w Warszawie biura rano i tak film wczoraj oficjalną premierę i pani Natalia Małgorzata Korycka gruz jest Rozwiń » scenarzystką reżyserką jeszcze producentką tego filmu film jest filmem dokumentalnym o Simonie Kossak je tutaj by posłużę się, bo zawsze mam problem, jeżeli chodzi o jakieś krótkie zawarcie, więc tak i jego Matysek cioteczna wnuczka Simony Kossak, kiedy do Puszczy Białowieskiej jest spadkobierczynią testamentu Lecha Wilczka partnera Simony Kossak w czasie tej wędrówki w przeszłość odkrywa tajemnice rodzinne, których nie była świadoma wraz z nią poznaje świat magicznej pradawnej, ale także tej współczesnej Puszczy powiadano niezwykłym życiu Simony Kossak córki wnuczki prawnuczki słynnego roku rodu Kossaków, która porzuciła Kraków odnalazła dom w Puszczy Białowieskiej psycholog badacz dzikich zwierząt to jest fragment opisu filmu z ze strony Chin Polski PL wziął oczywiście zaś zawsze jakaś taka formuła, która nas zaciekawia albo albo nie zaciekawia, ale nie, ale wyzwaniem zawsze tych krótkich form i formuł streszczenie stworzone no nie oddają tego co się dzieje, kiedy jednak zagłębiamy się firm, a Simona Kossak z pewnością była postacią wielowymiarową wielowątkową i taką pewnie, na podstawie której życiorys można zrobić całą masę filmów dokumentalnych fabularnych chyba powstaje też fabularny to zdaje się tak, ale z naszą całą pewnością tak ona była szczególną bohaterką jest taki bohaterek w ogóle jest takich osób liczba niewiele i oczy się o każdym bohaterze można zrobić wiele filmów to jest troszeczkę tak jak nie wiem no z ewangeliami prawda, że był Jezus, a potem każdy Apostoł pisze swoją Ewangelię tak dalej natomiast no akurat przypadku Simony też szczególnie trudne, bo życiu Simony była rzeczywiście bardzo dużo różnych wątków bardzo dużo różnych takich odniesień warstw i bardzo trudno jest wszystko ująć w 1 filmie szczególnie biograficznym dokumentalnym no bo chciałby się fabularną nie wiadomo czy wybiera po prostu jakiś wątek rozpisuje się to to jest prostsze to jest w pewnym sensie taka większa no wolność, a tutaj jednak no mnie zależało na tym, że tak po pierwsze, żeby to głos Simony, żeby mona tak bardzo jak to możliwe mówi swoim głosem osobie w związku z tym po prostu znalazłam ile mogła audycji z jej wtedy, kiedy ona po swoim życiorysie to chciałam, żeby ona była narratorką oczywiście jak się robi takich firm to no, toteż otwierają się jakieś takie nowe tematy i takim tematem, który otworzył to była historia rodzinna i ponieważ właściwie chciałam początkowo chciał ten film zrobić Simonie zwierzętach jako taki model konstrukcyjny rzeczywiście, że ida przyjeżdża zbiera fotografie, które już od dodajmy, że Simona Kossak, która prowadziła mieszkała pracowała podział pracę naukową, bo po prostu tam opiekował się zwierzętami takimi zwierzętami, które na początku ktoś tam jedno podrzucił potem kolejne mieszkańcy mówiono dobrze to tu jest miejsce, gdzie można podrzucać różne dziwne zwierzęta dzikie dzikie i ona na głosy otoczone przez kruki sarny łosie jenoty mieszkała z rosiczki mieszkała z nimi może w 1 domu w leśniczówce trzeba dodać, że tam nie było prądu wody, więc to też było dosyć trudne, żeby to wszystko jakoś zorganizować miał być to film na początku o Simonie i tych dzikich zwierzętach, które z nią da, gdy zaczął początku taki pomysł rzeczowości i data miedzi odnajduje te, ponieważ jeszcze muszę dodać, że im ona jak przyjechał jako bardzo młoda dziewczyna z Krakowa z krakowskiej słynnej rodziny Kossaków jak przyjechała do Białowieży 1 walizeczką no to zaczęła pracę właśnie w Instytucie badania ssaków jako naukowiec, ale zam. w środku lasu w leśniczówce właśnie bez prądu bez wody okazało się, że w tej leśniczówce też mieszka czy też wynajął połowę leśniczówki słynny fotografik Lech Wilczek i na początku jakoś nie bardzo mogli dogadać no ale potem się dogadali, bo kochali zwierzęta oboje zostali partnerami na całe życie i dzięki temu mamy ogromną ilość wspaniałych zdjęć Simone z tymi dzikimi zwierzętami, z którymi mieszkali boje je sobie różne myśli zapisałem po wczorajszy projekcji tego filmu i w taki pierwsza myśl fanom do głowy to jest różnica pomiędzy kulturą naturą, czyli z 1 strony Simona mówi o tym, że właściwie myśmy my jako ludzie jako gatunek ludzki jesteśmy też częścią tej natury, ale jednocześnie to co nas wyróżnia to już taka moja obserwacja to jest to drzemie i dziedzictwa, bo te wszystkie zwierzęta, które tam się pojawiają tak to się pojawiają w filmie, ale też przecież doskonale sobie zdajemy sprawę widzą pokolenia po pokoleniu zwierząt, które się pojawiają znikają nie noszą na plecach tego ciężaru dziedzictwa, że nie wiem mój ojciec był znanym dzikiem mój dziadek to był w ogóle sal największa moja babcia największą niewiadomą mniejszą samos w lesie noszą my tutaj mamy monitor prawa drzewa nadgryzione przez mojego dziadka tylko tak, a jednocześnie właśnie mona no można by dzisiaj jakiś mimo nie, ale mimo Simony Kossak Zofia Kossak-Szczucka w jury już Wojciech Jerzy Gąska myślę, ale ja może sięgać prawda Samozwaniec no i teraz nie da się, gdyby opowiedzieć nie da się rozumie też życie jakoś bez bez tego ciężaru dziedzictwa na plecach no z dziś coś się potężne i też właśnie jak to z dziedzictwem z tym dobrym bagażem Izby bagażem, bo dobry bagaż co talenty, bo rzeczywiście nie wszyscy byli bardzo utalentowani i prawie wszyscy jeśli ona też no, a złe dziedzictwo to różnego rodzaju właśnie traumy czytamy dramaty rodzinne strony życia uporać jest ona gdzieś tam odcięła w jakim momencie rzeczywiście opuściła Kraków, a pani musiała się uporać z nadmiarem materiału też uciąć rozumie, że taki film w tej wersji przedostatniej miał 3 godziny i trzeba było właściwie odciąć 2 godziny co jak rozumiem dla twórcy jest jakimś niewyobrażalnym bólem traumą to jest bolesne, ale z drugiej strony też no no przecież mam szacunek dla widza wiem, że on nie wytrzyma i tak ten film jest długi, więc nie wytrzyma więcej i no to są takie decyzje trzeba po prostu wybierać w tym zawodzie nie ma rady i staram się po prostu sygnalizować jakieś wątki, jeżeli ktoś ma ochotę rozwijać są książki są są różne materiały można można się dalej zgłębiać wydaje się, że takie największy niedosyt i to też na podstawie pytań, które pojawiały wczoraj na na spotkaniu po projekcji to była chęć dowiedzenia się więcej na temat właśnie tej relacji, które pani wspomniała Simony Kossak Lecha Wilczka w rozważa się jako relacja powiedzmy współlokatorów tak przetrwały też, bo to jest przepiękna historia miłosna bardzo trudna na bardzo trudna, bo ta ich relacja była niełatwa oboje byli indywidualistami tam było wiele różnych mam żonę takich zwrotów akcji, ale ja świadomie dosyć nie nie rozwinęła tego wątku, bo musiałabym zrobić osobny film drugi druga część i być może taki film powinien powstać, ale dokumentalny myślę, że i ja tutaj znaczy jeszcze, że mówiąc to myślę, że taki tak że, że nie ma tutaj jakiejś się konkurencji dlatego, że to jest na tyle interesująca historia każdy ją trochę inaczej i też myślę, że mogą różne filmy powstawać animowany też pomyśleć też by oglądać film o jednak pewnej ucieczce ceniony Anda ucieczce no właśnie od od rodu nazwiska od miasta Krakowa i trochę od cywilizacji tak tak tak ona ona, ale on zawsze wiąże pani, że ona chce wyjechać z miasta i uczuć pod stopami ziemię nie bruk, więc nowością od młodości w ówczesnej, ale to była taka ucieczka ku czemu to niebyła ucieczka od, chociaż też na pewno ale, ale to była ucieczka kół realizacji tego co chciał robić, czyli ona chciała zawsze zajmować się no właśnie tym zasypywanie przepaści między człowiekiem przyrodą ona chciała zawsze działać edukacyjnie i pokazywać, że jesteśmy, że jesteśmy częścią tego świata częścią przyrody, że 5 szanować istoty, które tam są obok nas i co to była taka emisja, więc czym w no właśnie oczywiście spieramy się o to co co to znaczy szanować co znaczy żyć obok czy co to znaczy żyć razem nawet w tym filmie świetnie pani zaakcentował, że czasami osoby czy interesariusze, którzy znajdują się po tej samej stronie wydawałoby się mogą mieć bardzo odległe od siebie punktu widzenia na to co znaczy co znaczy badać przyrodę co znaczy chronić przyrodę co znaczy właśnie żyć w symbiozie, ale z racji tego, że informacje zbliżają się nieuchronnie zapraszam panią naszej słuchaczki słuchaczy osoby słuchające na informacje Radia TOK FM po informacjach powrócimy do naszej rozmowy pani Natalii korynckiej gruz scenarzystka reżyserka filmu i zarzuca producentka tak, czyli i wielka trójca filmu Simona w jest państwa moim gościem i Fin od 30października września to jest września w Krośnie wcześniej październik mamy właśnie dobrze od 30września, czyli ilości za tydzień i parę dni w kinach wszelakich, ale jest już też dziś pokazy i wczoraj przedwczoraj w ostatnich dniach pokazy w całym kraju w Polsce informacje o jedenastej 20 po informacjach wracamy do Owczarek jak pani Natalii korynckiej gruz opowiada o filmie Simona, którego jest scenarzystką reżyserką producentką firm od 30września w kinach w szerzej więcej dłużej, ale już dziś w niektórych kinach proszę szukać sprawdzać m.in. w Warszawie Kimura fale 30września tych miejsc, gdzie można zobaczyć film Simona o Simonie Kossak będzie więcej bardzo interesujący wątek, który trochę się pojawił, ale znowu pewnie z racji tego, że tych materii było za dużo wywoła taką taki niedosyt i pragnienie, czyli wątek macierzy macierzyństwa także i Simona jako matka, którą nie została, ale została matką zwierząt różnych tak bym została matką wielu zwierząt można powiedzieć i to jest no właśnie i to ona na tych fotografiach, które zrobił Lech Wilczek, których jest bardzo dużo są przepiękne widzimy taką czułość miłość Mony do tych zwierząt widzimy też zmierzą dojdzie to jest niesamowite i to są dzikie zwierzęta dla to nie jest tak dyskotek domowy, którego przytulamy i czy piesek itd. tylko to są dzikie zwierzęta są duże łosie to jest dziś dziczy Salaha to to są ryż ryż Kruk to są zwierzęta, które no generalnie nie wchodzą relacje z człowiekiem, a tu widzimy, że one są jej dziećmi, że one po prostu traktują jak matkę i to jest rzeczywiście dowód na to jak wielką empatię musiała ona okres kością zwierzętom, bo przecież zwierzęcia się nie oszuka nowa jest wątek małego Rysia akt, który w tym mamy się zakochała, z którym się nieustająco bawi się Małysz ma ostre Ząbki, gdzie i pazurki oraz mona się cała pod pana pocięta, ale to wcale nie zmniejsza entuzjazmu do zabaw w tym się naprawdę te zdjęcia i też fragmenty Fil filmowy taki dzięki zwierzęta za nią uważanych za matką no to nie jest coś co da się już zresztą naprawdę widać taką czułość miłość pojawi się też wątek stada młodych saren, które szczekaniem takim Sarni ostrzegają Simone, żeby nie zapuszczała się w las, bo tam grasuje drapieżnik tak, narażając siebie, bo po prostu jako odzywają się to znaczy, że pokazują, gdzie są temu Rysiowi, który tam, gdzie się panoszy no, więc po prostu, toteż pokazującym, że on się zachowują altruistyczne jak matki no wszystkie niezwykłe myślę, że myślę, że właściwa na całym swoim życiem pokazuje to jak będzie, więc przyrodę traktować nie tylko mówi o tym nic mówi o powinniśmy szanować tam istoty różne którymi żyjemy prawda nie są tylko słowa ona po prostu całym swoim życiem pokazuje nam jak to działa no tak przy czym to jej życie jest jednocześnie takim życiem, które pewnie należy bardziej filozoficznie traktować, bo też, gdyby swoje za Gawęda odradza takie zaprzyjaźnia się z dziką zwierzyną jak ona, bo nie wiem wielki dzik w domu jest trudne w opiece poza tym większość tych zwierząt może być po prostu niebezpieczne jest niebezpieczne no to co to co jest pozytywną to jest też kosz, jakbym pytanie czy w ogóle dzikie zwierzęta należy oswajać prawda no wiadomo, że one wtedy sobie gorzej radzą w tym środowisku, więc to tam jest dużo tematów różnego typu nasze wątku, który to jest ciekawe w tej mierze w to jest taki i czekoladowy przekładaniec dzieci w warstwie ca może czasem z elementami też goryczy ta czekolada tak właśnie z w to życie w naturze czy zna z naturą razem jest ciekawym pomysłem dla mieszczucha, który sobie wyobrazić to jest takie piękne romantyczne trochę jak ten Lech Wilczek chce uciec wielkiego miasta w ten świat, ale przecież są ludzie, którzy z naturą żyją na co dzień mieszkańcy wsi to właśnie mieszkańcy tego regionu, w którym mieszkała Simona przez wiele lat, gdy życie w naturze z naturą jest życiem na co dzień i być może ono wtedy wygląda mniej romantycznie szczególnie, kiedy nie wiem spadnie śnieg, kiedy nie ma prądu, kiedy nie ma dostępu do wody, kiedy trzeba się w jakimś momencie zagrożenia życia wezwać pomoc albo przedostać gdzieś to natura już mniej romantyczne niż się wydaje mieszczuch owi, który sobie czyta nie wiem nasz oddział grafik i właśnie ciekawa jest ta relacja pomiędzy Simoną, a lokal sami czy mieszkańcami tej okolicy, bo krojone była postacią trudną no moja kochana dokumentację to słyszałem takie słowo klucz Simona była kontrowersyjna nowy kontrowersyjna cokolwiek to znaczy no ja rozumiem, że to chyba nie jest komplement, ale ale, ale potem się okazało, że bardzo wielu ludzi i Białowieży w okolicy bardzo różnych, bo nasz mechanik samochodowy czy pani, której lub lepiła pierogi jakieś panie na Targu ze sklepu to ludzie, którzy naprawdę kochali, lecz tak taką sercem czuli, że mają do czynienia z osobą prawdziwą pozbawioną maski i była taka grupa ludzi szczególnie po Gawęda, które Simona miała radio Białystok codziennie takich 3 minutowych to ona miała grupę fanów ona tam była taką ikoną, a grupa ludzi, którzy zaczynają o nim mówić właśnie wyciągają jakiś to już była kontrowersyjna była trudna, że była despotyczną, że no tak bezkompromisowa, że nie pozwalała właśnie mieć innego poglądu no, więc do wyboru co kto lubi seks rozumiem o seksie, proszę bardzo, losem zwierząt, bo strasznie dużo myślę w tych filmach utrwalonych przez Simone przemieni strasznie dużo w tym materiale, który znalazł się w pani filmie no to jest są zdjęcia kupujących owadów zwierząt tak no to jest częścią życia ona po prostu Simona opisywała życie w różnych aspektach prawda no to jest ważna część życia i też myślę, że ona zresztą sama mówi, że przez to, że pokazuje w jaki sposób zwierzęta uprawiają seks w jaki sposób one są ze sobą to jest też sposób na to, żeby pokazać, że są nam bliskie, że po prostu, że one tak jak my mamy już sama, chociaż dużo dłużej niż my dużo dłużej owady, ale tak, ale ono wie, że gdyby, gdyby dowiedział, że kogoś te obrazy jakoś podnieść siły NATO była zadowolona byłaby szczęśliwa, bo noweli chodziło też właśnie pokazać, że nie ma tej przepaści niemalże, że my przyroda to jest jakby to samo trochę, że żyjemy jesteśmy częścią tego systemu, żeby widzieć że, że o te zwierzęta czy owady czy w ogóle istoty funkcjonują podobnie częścią tego filmu jest tak bardzo trudna skomplikowana historia rodzinna to myślę każdy z nas w jaki sposób potrafi się odnieść do do różnych traumatycznych toksycznych wydarzeń w naszych rodzinach, które często są przemilczane gdzieś tam ukrytej czasami wychodzą albo nie wychodzą nie znam kuchni w filmu dokumentalnego, ale wydaje mi się, że jeżeli uda się w czasie pracy nad filmem ci właśnie dotrzeć do jakiegoś wnętrza uda się dotrzeć uda się stworzyć moment, w którym bohaterka bohater otwieraj coś co wychodzi co właściwie bardzo długo było skrywane to jest też jakiś sukces twórczyni w tym przypadku pani od pani też się udało tak doprowadziłem do zera to jest właśnie Madej sukces Jagny kasa, która rzeczywiście zdecydowała się opowiedzieć historię, ponieważ ja w żaden sposób jej do tego nie starają się nakłonić ja po prostu tylko byliśmy mniej wdową stworzyłem taką sytuację, w której usiadła idą przy stole, ale to była decyzja ja no i którą bardzo szanuje, bo myślę, że była łatwa, ponieważ ona właściwie no nie opowiada tego rodzinie wcześniej tej całej historii zdecydował się do opowiedzieć zrobiła to jednorazowo to się to stresujące, bo myślę sobie że, że ten film powstawał 3 lata tak to nie powstało dużo zdjęć, które potem, które czekają najlepszy moment albo na inny moment tak no i zastanawiałem się, bo tutaj trochę zdradzamy też nie zdradzając, że jest taka rozmowa pani Joanny Kosek doszły córką, gdzie ona opowiada o tej trudnej historii swojej, ale też o relacjach pomiędzy nią, a Simoną Kossak to jest część szerszej opowieści i zastanawiają się jak jak to powstało tak to znaczy ile ile było dubli trafili raz jeszcze tego haraczu przekazuje, że to była 1 rzecz, ale po prostu się wydarzyło trochę nieoczekiwanie tak to znaczy zupełnie nieoczekiwanie mowy przy kiszeniu ogórka tak tak tak nakazuje jeździ się po prostu przyjechały ogórki, które Jana robi zawsze na zimę dla syna i ja tylko miałam taki pomysł, żeby usiadły ze sobą i działały taki w ogóle nie nie chciała mi w jaki sposób ja nie stosowanych metod takich, że teraz tutaj nakłoni do powiedzenia czegoś nie to była jej decyzja, którą podjął świadomie i myślę, że to była decyzja odważna, bo naprawdę mówi rzeczy intymne, ale tutaj w pełnym szacunkiem do jej integralności, ale mówi też, gdyby nie jest zainteresowana tym co się potem w tym stanie jak rozumiem pani przesłała tak paniom pewnie większej liczbie osób, ale im taki zmontowany już VIN i pani Anna nie chciał oglądać normalny powiedziała, że nie chce oglądać, bo tam jest mama, bo rzeczywiście archiwalne materiały są też z udziałem jej mamy no i chciał oglądać, więc widocznie miała taką miał podjąć decyzję dopowie jakoś to terapeutycznie się z tym upora, ale ustalenie i zaufanie też zmian stosunków no widocznie tak widocznie widocznie miał zaufanie, że nie nie na duży i otwartość w dobrze w jaki sposób jak no bo teraz mamy, gdyby kolejny rozdział w życiu wżyciu ów Simony czy też istnieniu Simon tak to życie wśród lokalnej społeczności już się zakończyło no i teraz ma ona żyje poprzez audycje, które wciąż przecież pojawiają się poprzez książki zarówno biografie jak i książki, którą napisała też przez pani film tak tak, gdy ja w ogóle znaczy uważam, że i Simona to co pisała co mówi jest teraz wciąż bardzo dla nas ważne aktualne i ja się wyjmuje tak jak właśnie filmie są cytaty z sagi Puszczy Białowieskiej Johna pisze o tym, że Puszcza Białowieska umiera tam tutaj jakieś dyskusje pieniądze pieniądze pieniądze puszczą IRA żydowska teksty, które ona tt niej bardzo prosto sformułowane czasami myśli właściwie teraz są bardzo aktualnej ona mówi do nas z równą siłą jak kiedyś tak to to było naprawdę takie punkty to mówienie o tym, że wspieramy się zastanawiamy nad strategiami wycinamy sadzimy gadamy i tutaj powiedziałbym równo dokładała wszystkim stronom także mówiąc gadamy gadamy bez sensu, a Puszcza ginie Puszcza umiera my się zastanawiamy protestujemy gadamy spotykamy się, a Puszcza umiera wycinamy kasa kasa kasa Puszcza umiera no właśnie coś nie odnosi teraz w ogóle od całej naszej sytuacji na nasz akwen planecie to też można powiedzieć, że my gadamy spotykamy się nad aleją no dobrze to już nie dawajmy w takim razie proszę informatycy zbliżają bardzo panie dziękuję dziękuję bardzo, groźnie zapraszam do kina pani Natalii korynckiej gruz producentka scenarzystka reżyserka filmu Simona o Simonie Kossak była państwa moim gościem od 30września film w kinach różnorakich, ale już dziś pokazy można odnaleźć dziękuję serdecznie dziękuję bardzo, jeszcze zapraszam do dnia informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie 1140 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA