REKLAMA

Prof. Paulina Pustułka: Trwanie w nieszczęśliwym małżeństwie jest gorsze niż rozwód

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2022-09-24 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co pewno wielu państwa zwróciło uwagę na minimalistyczne billboardy fundacji górnicy nasze dzieci edukacja zdrowie wiara na tych minimalistycznych billboardach czytamy państwo pozwolą przytoczę w całości badania wykonane parę lat temu w USA pokazują, że 50% małżeństw cywilnych kończy się rozwodem 33% małżeństw sakramentalnych rozpada się w przypadku małżonków, którzy chodzą razem regularnie do kościoła to już tylko 2% spośród małżeństw kościelnych, które Rozwiń » chodzą do kościoła i razem się modlą rozwodzi się tylko jedno na 1000 koniec cytatu te billboardy postawiła właśnie wspomniana Fundacja kornik co, za którą stoi firma Eko-Okna oraz właściciel pan Mateusz Kłosek to sama Fundacja, która przygotowała plakaty z pytaniem, gdzie są te dzieci i set w tym, że te cytowane badania wykonane parę lat temu w USA są niemierzalne co wielu z nas pomyślała co sprawdził Paweł Borys efekt News PL dzwoniłem do nich wiele razy do tejże fundacji serek sekretarka mówiła, że tymi billboardami zajmuje się prezes tylko on wie, skąd wziął te dane tak mówił Paweł symbol wyborczej co te historie te plakaty zainspirowała nas do rozmowy o rozwodach małżeństwach współczesnym modelu rodziny jest z nami teraz pani prof. Paulina Pustułka socjolożka z uniwersytetu SWPS dzień dobry pani profesor dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu czynnik religijny może przyczyniać się do trwania małżeństwa ja też oczywiście zapoznałam zapoznałem się z informacjami dotyczącymi produkującymi na tym billboardzie no i absolutnie potwierdzam to, że te badania nie są miarodajne to znaczy one są były wykonywane na małych próbach często nie przekaz nie przekazywały rzetelnie tego czynnika religijnego natomiast my w Polsce mamy szczególną sytuację tak to znaczy jest dość duże sprzątanie takie biograficzne rodzinne właśnie Religi z małżeństwami i tutaj myślę, że odpowiedź brzmiałaby, że to zależy tak to znaczy nie mamy dokładnych danych na ten temat, ale małżeństwo wyznaniowe małżeństwo wyznaniowe nierówne tak i to dlaczego ludzie młodzi że, zawierając ślub konkordatowy niekoniecznie jest bezpośrednią refleksją tego czy oni rzeczywiście są religijni, więc tutaj należałoby szukać tych no do dużych różnic i takiego dużego chaosu generalnie w tym na ile religia może w małżeństwie nam pomagać najlepszy kazać, czyli tym plakat tom minimalistycznym powtórzy się nie należy ufać tym danym absolutnie nie należy w danym ufać to znaczy po pierwsze, ja w ogóle jestem dość dużą przeciwniczką takiego takiego nie kontekstów Jania dane to znaczy mówimy tutaj danych amerykańskich część z nich rzeczywiście to co nie są dane najgorsze, bo one są zbiory Easter Sunday to jest dobry ośrodek badawczy, ale wiele z nich tak jak pani redaktor wspomniała niemożna tych danych w ogóle znaleźć albo wręcz są krytykowane w literaturze naukowej jako dane anegdotyczne tak dane zupełnie niemający pokrycia w rzeczywistości i najważniejszy chyba jest jednak to, że nocą nie są dane odnoszące się to Polski te, które jest jednak zupełnie inny kontekst związany właśnie z tą religijnością i z zachowaniami małżeńskim z formacją relacji romantycznych związków intymnych rośnie liczba rozwodów w Polsce czy akurat ostatnio dość mocno stabilizowała to jest trochę o tym jak w ogóle ta dynamika demograficzna przebiega tak to znaczy na tych billboardach mówi się od 50% może Stanach to jest absolutnie nieprawda ten współczynnik rozwodów w stanach już od dość dawna jest na poziomie około 40% tam się utrzymuje w Polsce ten współczynnik rozwodów jest jeszcze dużo dużo niższe też znacząco niższy nasza niż w miastach i w ogóle to jest trochę także w ogóle zawiera, że mniej małże zawieramy tak, jeżeli rzadziej chodzimy związki może łódzkie i więcej osób pozostaje singlami noce tych rozwodów plagi raczej nie ma co spodziewać w ogóle plaga to też chyba złe zupełnie określenie na coś takiego jak rozwód no właśnie w oczy rozwód jest społecznie zły wg mnie rozwód nie jest społecznie zły natomiast jest to oczywiście teza dyskusyjna tak to znaczy z 1 strony mamy dość dużo mi taki bagaż badanie przeprowadzanych przez kolejne dekady, które pokazują nam rzeczywiście różne negatywne skutki powiedzielibyśmy tego rozwodu tak mamy trochę badań psychologicznych pedagogicznych o tym, że dzieci rozwiedzionych rodzin radziły sobie radzą sobie gorzej mamy trochę badań takich ciekawych ekonomicznych, które też mówią, że po rozwodzie małżonkowie no wzrasta jak poziom ryzyka ekonomicznego gospodarstw domowych małżonków, czyli tych skutków negatywnych cech jest, ale też nie nie nie można do końca powiedzieć, jaki jest taki ostateczny skutek, bo jeżeli para rozwodzi to nasze rozwodzi nie możemy już sprawdzić co by się stało, kto ponosi nie rozwiodła prawda i czy przypadkiem te skutki nie rozwiedzeni się nie byłyby jeszcze gorsze niż skutki rozwodu i w takim społecznym sensie to my widzimy bardzo dużą przemianę takiego w ogóle myślenia o naszym indywidualnym szczęściu o tym co powie co może w ogóle być dobrą stresowi przyczyną rozwodu w związku z tym tych czy negatywne skutki w badaniach jakościowych bardzo często są obalalne tak badacze mówią, że jeżeli spełnione są takie warunki jak dobry system wsparcia dobre relacje między byłymi małżonkami oraz małżonka rodzicami dziećmi danego związku no to może się okazać właściwie rozwód nie ma absolutnie żadnych negatywnych konsekwencji tak do osób z rodziny, w której ten rozpad związku następuje w ogóle są mierzalne takie rzeczy jak szczęśliwość udanego małżeństwa czy chociażby to, że rodzice się nie kłócą przy swoich dzieci chcą dla dzieci jest sytuacją zwykle bardzo trudno, bo rozwód jest czymś łatwym do zmierzenia jest nie mamy statystyka jak tutaj wejść głębiej w relacje rodzinne rzeczywiście dotyka pani bardzo ważnej kwestii jest znów taki bardzo ciekawy artykuł, który mówi, którego tytuł w ogóle jest dość takiej przewrotnej, bo mówi pan o tym dlaczego jesteśmy w Arnhem byli w Lahti tak, czyli przywraca tą, że teraz już nie dopuszczać do śmierci będziemy zawsze szczęśliwi tak na takie właśnie mówienie o tym, że małżeństwo bardzo często właśnie powoduje duży spadek satysfakcji ze związku IT to jakość związku intymnego związku małżeńskiego bardzo mocno wpływa na nasze ogólne szczęście osobiste na nasze takie poczucie sprawstwa nasze poczucie spełnienia w życiu i rzeczywiście jest także ten wpływ nieszczęśliwego małżeństwa jest tak duży, że zaburza nasze ścieżki w różnych innych obszarach tak wpływa negatywnie na naszą pracę na nasze relacje z innymi tak dalej w związku z tym raczej dziś postuluje się, że trwanie w nieszczęśliwym małżeństwie jest bardzo często gorsze niż ten ten właśnie rozwód, którego tak się wszyscy obawiamy czy, które niepotrzebnie demonizuje ma, a czy rozwodnicy potem ponownie wstępują związki małżeństwie czy już trochę mają dość to jest bardzo ciekawe rzeczywiście mamy to tendencja do zawierania ponownych małżeństw rośnie tak czy tak tych dzisiaj w społeczeństwie mamy więcej osób, które mają za sobą jedno 23 małżeństwa to wiąże się oczywiście z tym, że może straż szybko się rozpadają też ma takie powiedzmy związki z demografią także żyjemy dłużej i mamy takie stereotypowe myślenie, że teraz weźmiemy ślub, a potem to może, które zawarte jest w miarę wcześnie w życiu okazuje się nieszczęśliwe, więc je rozwiązujemy szukamy lepszego partnera partnerki, ale też ciekawe jest to czy no właśnie dzieci do rodzin rozwiedzionych mają jakieś właśnie inny stosunek do to może rozwodów tutaj rzeczywiście statystyki pokazują nam, że jest ten wpływ także właśnie następuje taka większa rezerwa wobec formalizacji związku, ale jak tak jak mówię raczej właśnie w tym kolejnym pokoleniu tak, czyli dzieci rozwiedzionych rodziców są mniej entuzjastyczny wobec zawierania małżeństwa, a osoby rozwiedzione raczej przynajmniej w kontekście polskim, ale też w innych kontekstach szukają kolejnych partnerów partnerek i małżeństwa chętnie zawierają, ale jeśli do morza razem nie wychodzi jakiś takie zanurzenie w tej katolickim sposobie myślenia, ale skoro małżeństwo nie jest na stałe do końca życia to po co kolejne małżeństwa nie można po prostu być sobie w związku nieformalnym, ale to pełno wartościowym czy może małżeństwa będą odchodziły gdzieś tam jako instytucja to jest pytanie, jakie przywileje mają małżeństwo tak dopóki małżeństwo jako instytucja jest uprzywilejowane przez przez prawo przez państwo przez system instytucjonalny system zabezpieczeń społecznych to do dopóty może to będą trwać tak, bo bardzo często może są po prostu się opłacają czy to ze względów podatkowych czy właśnie z jakiegoś z jakich przez kredytobiorcę tych itd. itd. na plus oczywiście dochodzi taka jednak społeczna powiedzielibyśmy presja, która na pewno znów mniejsza jest w miastach mniejszej klasie średniej, a wyższa w mniejszych miejscowościach, kiedy no właśnie to wraca znów jak trochę jak bumerang ta to taka nie sławna fraza o mieszkaniu na kocią łapę, która nam się kojarzy z czymś negatywnym i mimo tego my możemy widzieć takie jednostki, że no po co nam marzy poco nam też jest nam dobrze tak jak jesteśmy właściwie łatwiej jest też zarządzać właśnie tym związkiem jego zasobami no to ten społeczny taki przekaz o tym, że małżeństwo i rzekomo jest czymś lepszym prawda niż życie w związku nieformalnym kocha i to owa nie no wychodzi z nas tak wychodzi na takich zachowaniach, gdzie decydujemy się na ponowne małżeństwo, nawet jeżeli właśnie ten związek, który mamy nieformalny jest bardzo bardzo udany i właściwie to małżeństwo tak mówiąc wprost nie jest nam do końca niczego potrzebna, ale właśnie czuć siłę tej instytucji chociażby wśród osób ze społeczności LGBT, które jak najbardziej słusznie żądają równości w mojej opinii żądają równości małżeńskiej, żeby właśnie móc takie związki małżeńskie chodzi, więc mamy taką paradoksalną sytuację, że 1 grupa społeczna może właśnie się zachowywać jak chce dość swobodnie w kwestii małżeństwa druga jest od tego odcięta, ale właśnie w tej potrzebie, żeby była równość mam wrażenie, że widać jednak siła tej instytucji oczywiście, że tak też widać dysku z równością w bardzo ważna jest to, żeby go było widać, bo to jest trochę także osoby hetero normatywne mają ten wybór prawda można zdecydować czy chce w ten związek weźcie się nie chce się tylko habilitował się chce być właśnie w związku nieformalnym, ale można też w razie potrzeby właściwe miejsce zawrzeć związek małżeński tu chodzi właśnie o to pewną wolność małżeńską, które w tej chwili jest nierówna prawda ona jest przysługuje osobom hetero, które mogą takie decyzje podejmować zgodnie ze swoją wolą, a nie mamy zagwarantowanej dla osób ze społeczności nieheteronormatywnej ja uważam jest absolutnie no i nie powinno mieć miejsca w 2001. wieku wnieśli państwu polskiemu zależy na tym, żeby było więcej małżeństw to może po prostu warto dopuścić większą część społeczeństwa do tego, żeby mogły takie małżeństwa zawierać bardzo dziękuję pani prof. Paulina Pustułka socjolożka z uniwersytetu SWPS socjolożka rodziny była z nami dziękuję bardzo, dziękuję do usłyszenia do widzenia słyszenia ósma 36 skrót informacji, a potem będzie z nami pan prof. Roman Kuźniar porozmawiamy o pseudo referendach, które się odbywają na terenach okupowanych przez Rosję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA