REKLAMA

O dojrzewaniu nastolatków i mądrym mówieniu o ich intymności rozmawiamy z Izabelą Jąderek, psycholożką, psychoterapeutką i seksuolożką kliniczną, autorką książki “Zmieniam się”.

Homo Science
Data emisji:
2022-09-24 13:40
Audycja:
Czas trwania:
25:45 min.
Udostępnij:

"Faktycznie jesteśmy świadkami nowej rewolucji seksualnej, która zachodzi w pokoleniu dzisiejszych nastolatków i młodych dorosłych. Coraz więcej z nich nie chce się już identyfikować z "normami", które funkcjonowały przez stulecia, a które wykluczają i stygmatyzują każdą inność, każde odstępstwo" - mówi nasza rozmówczyni Izabela Jąderek, psycholożka, psychoterapeutka i seksuolożka kliniczna, autorka książki o dojrzewaniu nastolatków “Zmieniam się”.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu witam w audycji Homo science przy mikrofonie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL jest z nami goście Izabela jąderek psycholożka psychoterapeutka seksuolożka kliniczna autorka książki zmienia się w wydanej przez wydawnictwo słowne dzień dobry dzień dobry państwu, a książka mówi o dojrzewaniu o procesie dojrzewania nastolatków i dzisiaj właśnie porozmawiamy o wyzwaniach związanych z tym procesem procesem dojrzewania zarówno od Rozwiń » strony tych młodych ludzi jak ich opiekunów, czyli tak naprawdę od strony nas, którzy mają dzieci, którzy chyba jednak w większości z tymi dziećmi nie do końca potrafią na te tematy rozmawiać ja zacznę od zachwytów nad książką szczerych i nie sponsorowanych, ponieważ to tych książek o dojrzewaniu trochę jest na rynku z różnych momentów naszej historii tych współczesnych też trochę jest, ale ja do wielu z nich mam no rozmaite zastrzeżenia nie jest ich odbiorcą, ale tak tak śledząc, jaką działają natomiast do tej nie mam jak na razie żadnych i co, więc jestem zachwycony tym po pierwsze, jak pani swobodnie neutralnie i normalnie o tym pisze po drugie jak tak jak ta książka robią ogólne wrażenie na ma też, o czym też warto powiedzieć znakomite ilustracje, które są zrobione taki bardzo znowu normalny sposób ani bez dziwaczne cienia ani nie są śmieszne ani nie są i nie wiem nadmiernie przepraszam artystyczne w takim złym tego słowa za czym są takie, jakie być powinni są również infantylne co jest niezwykle istotne w przypadku książek dla dzieci przepraszamy tak panią zagadujemy, ale zaraz nielegalne książek dla dzieci, które są skierowane do starszych dzieci ba ilustracje takie, że noszą kwalifikował kwalifikują je do łatwej grupy wiekowej, a za wszystko idealnie teraz pytanie jak zrobiła pani tę książkę to znaczy chodzi głównie o to jak pani by zdążyć zdołała tam zmieścić tyle rzeczy także nie jest strasznie gruba jednocześnie tak normalnie mówią czy książka była testowana na dzieciach jak to się robi w ogóle to jest bardzo trudne pytania na nadzień dobry przychodzi mi takim taki żarcik, który mamy wydawnictwem, które poprosiło mnie o przygotowanie tej książki kilka lat temu, zanim ja tę książkę przygotowała naprawdę miło bardzo dużo czasu i pomimo różnych zachęt i prób takiego motywowania mnie no pisałam długo jeśli chodzi o taką warstwę merytoryczną to ja w zasadzie nie miała wątpliwości co w tej książce chce zawrzeć i znam z racji tego czym się zajmuje, jakie są wytyczne światowej organizacji zdrowia dotyczące edukacji seksualnej dzieci w poszczególnych latach w związku z tym tematykę po prostu przygotowała kilkanaście minut, gdyż wiedziałam rozwiązali chciałem się tam powinno znaleźć i zależało jako, że to są dzieci dojrzewającym wchodzące w okres dojrzewania, żeby to była wiedza przekazana w pigułce czyli, żeby znalazły się tam podstawowe główne informacje na temat tego czym jest związane dojrzewanie, żeby też przygotować dzieci na kolejne etapy związane ze zmianami chciała czy zatem kolejny etap rozwojowy, jaki ma mniej więcej miejscu w wieku 1415 lat ale, żeby też nie infantylizm chować tego co się z nim dzieje tutaj w moim przekonaniu pojawią się pojawił się nie wiem czy problemy leki takie wezwanie dotyczące tego, o czym w zasadzie już tutaj państwo powiedzieliście, czyli że on często rodzice nie mówi nie rozmawiają z dziećmi tematy związane z fałszowaniem w związku z tym ja potrzebowałam zawrzeć podstawowe informacje również, czyli np. dotyczące anatomii fizjologii i podstawowe nazwy emocji taki sposób, który jednocześnie był we krótki konkretne i nie sprawiał wrażenia że, że dziecko może nie wprawia w zakłopotanie dziecka i rodzica, ale też wprowadzał taki płynny sposób określony w określony temat i ja w momencie, w którym przygotowałam poszczególne rozdziały to faktycznie było także książka była jak w tej pan zażartował testowana na dzieciach mienia napisałam do różnych swoich bliższych dalszych znajomych pytaniem czy zechcieliby mi wypożyczyć swoje dzieci, które mogłyby te rozdziały przeczytać widać mi zwrotki i to co zwróciło moją uwagę szczególnie to nie tylko dzieci, ale też ich opiekunowie okazali mi bardzo dużo zaufania zgadzając się w zasadzie bez problemu, żeby dziecko czytało różne treści i też swobodnie nie, kontrolując umożliwiali rozmowę z dzieckiem ja tutaj faktycznie dostawałam informację na temat tego, że mogłabym coś dodać jakieś ciekawostki albo coś wyjaśnić, bo czegoś brakuje w słowniku moje ulubione pytanie do każdego dziecka było takie czy ta książka nie te drożeją nie jest nudne czyli, żeby dziecko było zainteresowanie zainteresowanie i zaciekawione tą treścią, żeby miały taką chęć gotowość do tego, żeby czytać dalej także taki był taki był protest no oczywiście powiedzieliście współpraca z ilustratorką, która równo jest nieodłączną rzekłem częścią tej tej pracy, a czy to nie jest także w Polsce w ogóle język Polski ma trudności w nazywaniu intymnych części ciała intymnych sytuacji czy tutaj napotkała pani opór materii opór opór językowy przyznam szczerze, że nie ja w ogóle te moje osobiste zdania ja bardzo lubię takiego przekonania, że nasz język Polski jest trudne i bardzo lubię takiego o takiego wzmacniania naszych rozmowach, że rozmawiać o anatomii o dojrzewaniu czy seksualności jest trudno my możemy stworzyć swój język swój kod w jaki sposób mówimy o tym co się z nami dzieje taki sposób, żeby on odpowiadał zarówno dzieciom w różnym wieku jak i oczywiście dorosłem i to się naprawdę zrobić i nikt nie nikt nie każe nam mówić do dzieci albo do siebie nawzajem umyć swoje froncie ta, bo faktycznie rozumiem, że to jest słowo, które jest używane w książkach medycznych, ale pani nic nie jest żadnym określeniem, które byłoby i nadmiernie medyczne czy poważne co jakiś infantylizm Wiącek czy wulgarne to jest po prostu naturalne słowo na określenie tej części ciała tak samo jak noga i to, że nam kojarzy się to z elementami dotyczącymi aktywności seksualnej to jest już zupełnie inna kwestia ja myślę, że to czy my mamy problem tak robi taką generalicji, która rozumiem, że może być w niektórych momentach nieuprawniona ale, ale jednak, ale jednak pozwolę sobie NATO to, że my dlatego mamy problem z mówieniem o tym, ponieważ nam edukację Psycho seksualne czy w ogóle seksualność kojarzy się przede wszystkim aktywnością seksualną i jeśli używamy słowa na określenie narządów płciowych to nie kojarzy nam się tą częścią anatomiczną popraw jako taką tylko od razu widzimy widzimy tutaj seks i myślę, że to jest, że to jest szkodliwe i po prostu nie wspierające dla dla nikogo dla dorosłych również czerwoni my się wpadamy w zakłopotanie dalej właśnie dorośli teraz jak w ogóle prowadzić w Polsce dusza nie mówię edukacji seksualnej tak, ale w ogóle rozmawiać jak przemawiać do tych młodych ludzi, którzy jeszcze nie mają często tego problemu, którzy mają, które mają nie młodzi, a ci nie młodzi mają bardzo duży problem w ogóle z myśleniem mówieniem o tej sferze myśl tego boimy kombinujemy już nie mówię o klasycznych historyjka tam opowiadaniu w spółkach powody są również misję ich, ale no cokolwiek się pojawia w sferze publicznej to wszyscy albo płoną ulubieńcami albo unikają, a w ogóle tak naprawdę ta narracja, którą często słyszymy jest narracją sprzed nie wiem mam wrażenie 40 albo 50 lat to da się młodych uczyć, pomijając ten problem z dorosłymi moim zdaniem zdecydowanie tak ja ja wychodzę założenia zresztą tego też oni to przyświeca nie tylko przez zajęcia edukacji seksualnej, ale w ogóle niezależnie od tego do kogoś wracam żeby, żeby mówić językiem, który jest naturalny, żeby mówić w sposób pozbawiony wyniosłości, żeby mówić w taki sposób, jakbym prowadziła wykład i takiego poziomu i jakiegoś nie wiadomo, jakiego specjalisty, który komuś próbuje objaśnić świat i moim zdaniem jeśli sprawdzi, a do dzieci, tym bardziej że nie sprawdzi biorąc pod uwagę jak bardzo dzieci są czujne i zresztą moim moim zdaniem jednak wygrywa w rozmowie to, że do kogoś możemy powiedzieć spontanicznie swobodnie nie, robiąc tej tego dystansu to jest skoczność, że tak powiem pomiędzy osobą mówiącą tą osobą dopiero, do której się zwracamy i i młody człowiek potrzebuje kogoś, kto chce mu zadać jakieś pytania kim będzie mógł pewne rzeczy jakoś umówić, kto nie będzie to nie będzie ich strofował upominał, ale jednocześnie też nie będzie nie wiadomo jak bardzo dzielił się swoim doświadczeniem, które będzie projektową na dzieci tylko będzie przekazywał rzetelną wiedzę, ale też taki sposób możliwie najbardziej szeroki tak, czyli opowie o 1 perspektywie od drugiej perspektywie dziecko do wybuchu z mało tego też to co się sprawdza to to, żeby dzieci zachęcać do różnych form warsztatowych do ćwiczeń do do odpowiedzi na jakieś pytania ja zresztą mam takie doświadczenie, które uwielbiam, że ja się bardzo dużo dzieci uczy i to niezależnie od tego co mam dziesięciolatków przedstawił czy mam przed sobą piętnastolatków i jeśli my jako dorośli sobie na to pozwolimy el myślę, że taka relacja może być naprawdę bardzo szczególna możemy otworzyć na zupełnie inny sposób kontaktu z tymi młodymi osobami jak mówić w takim układzie do młodych osób wsi w kraju, który jest niezwykle głęboko przedzielony światopoglądowo, bo w ogóle nawet spojrzenie na to, o czym mówić i które tematy są akceptowalnej no nie ma absolutnie zgodności i w Polsce między ludźmi i nawet jeżeli spróbujemy się odwołać do nauki takiej, że tak powiem obiektywnej to tu będziemy mieli spór o to co jest np. normą co normą nie jest jak w ogóle do tego podchodzić w tych naszych warunkach to jest myślę temat naprawdę bardzo bardzo szeroki i jeśli ja miałabym się przyznam szczerze zastanawiać co mogę powiedzieć i czy przypadkiem nie będzie za dużo albo za mało każdy swoje słowo dzielić przez 3 to pewnie nigdy niczego bym nie powiedziała jeśli mam powiedzieć, o czym co jest normą niezależnie od tego o jakim obszarze ja mówię to zawsze zaczynam od tego, że normy jest bardzo trudno określić, ponieważ są normy środowiskowe są normy kulturowe mogą być normy statystyczny mogą być normy indywidualne mogą być normy partnerskie i oczywiście to nie teraz mówię to niekoniecznie w takiej formie takim językiem mówi dziesięciolatków tylko wtedy starsze dzieci, ale również ten temat ten temat normy młodszym dzieciom młodszym dzieciom przedstawia tylko oczywiście w języku do nich do niej dostosowanym i pokazanie dzieciom, że świat nie jest czarno-biały, że jest różnorodny, że jest kolorowy, że wszystko się w tym świecie może znaleźć jeśli tylko my się na otworzymy, ale też budowanie dzieciach i akceptacji życzliwości zaciekawienia sobą i innymi osobami światem zewnętrznym jest w stanie sprawić, że plan ich pojemnik na różne elementy po prostu się będzie poszerzał i oni będą mieli taką zgodę, ale też zaciekawieni na różne warianty ludzi niezależnie od tego jak oni mają zainteresowania potrzeby pragnienia zawody tusz nie mówię tylko elementach związanych z seksualnością, bo to jest jakaś część to w drugiej części audycji tu pada słowo będziemy właśnie jeszcze trochę ten temat tej normy i też zmian w tych normach drążyli naszym gościem jest dzisiaj Izabela jąderek psycholożka psychoterapeutka seksuolożka kliniczna autorka książki zmienia się książki na temat dojrzewania nastolatków rąk książkę totalnie polecamy na część drugą rozmowę zapraszamy państwa po informacjach Radia TOK FM witamy państwa ponownie druga część audycji Homo science i ponownie Aleksandra Stanisławska Piotr Stanisławski Crazy nauka PL jest wciąż z nami Izabela jąderek psycholożka psychoterapeutka seksuolożka kliniczna autorka książki o dojrzewaniu nastolatków książki pt. zmieniam się dzień, aby ponownie dzień dobry, a w pierwszej części rozmawialiśmy o tym w ogóle jak się taką książkę tworzy książka jeszcze raz powiem jest absolutnie znakomita polecam państwu również tym osobom, które dzieci nie mają nie miały po prostu polecam do poczytania, bo to jest książka, która nam pokoleniu powiedzmy np. czterdziestolatków się niezmiernie przyda i bardzo dużo średniej możemy dowiedzieć rozmawialiśmy o tym czym jest norma i właśnie chciałbym, żebyśmy od tego miejsca zaczęli tak właściwie to nam się wydaje, że to co się w tej chwili dzieje to co obserwujemy wśród naszych nastolatków i nastolatków zaprzyjaźnionych rodzin to jest jakaś druga rewolucja seksualna po tej z lat sześćdziesiątych, która zachodzi na naszych oczach i teraz to są takie nasze obserwacje czy pani również widzi to i czy to również znajduje odzwierciedlenie w tej książce w ogóle słowników i czy są tylko wielkomiejskie zdarzenia to jest jakieś szersze wysoki to bardzo prywatny wstęp poszerzanie jest no dużo można by mówić, ale najkrócej rzecz ujmując tak ja mam wrażenie, że my jesteśmy w jakimś kawałku faktycznie rewolucji seksualnej, którą tworzą w tym momencie młode osoby i nastolatki młodzi dorośli swoją otwartością taką determinacją i w tym, że wprost mówią o różnych swoich potrzebach pragnieniach tożsamościach, a swoją ekspresją i też oni robią coś takiego że, że mogą zachęcić dorosłych do takiego spojrzenia na siebie i i takie funk i dotychczasowe funkcjonowanie, które jednak nim potrafi być no archaiczne to bardzo złe słowo też nie chcę nie chcę nikogo urazić, ale to jest takie funkcjonowanie, które do, którego my jesteśmy przyzwyczajeni, którym wyrośliśmy, że wszystko musi być jakoś uporządkowane i mało jest miejsce na różnorodność, a obecne młode osoby one mówią sprawdzam i potrafią, a ta różnorodność zupełnie inny sposób manifestować i przeżywać pokazywać ten swój świat osobom dorosłym no właśnie to w takim razie bardzo ważne pytanie, bo jedną z rzeczy, która i jest największym wstrząsem dla osób już nie wcześniej nie młodych dorosłych tylko trochę mniej młodych dorosłych jest kwestia postrzegania płci orientacji seksualnej w mniejszym stopniu, ale bardziej i określenia swojego o swojej pozycji w tym co się zaczęło nazywać spektrum płci, bo to jest temat, który jest niesamowicie wrażliwy, a w dodatku podsycany bardzo przez obecną władzę z VAT-em osoby trans osoby niebinarne stają się celem bardzo słaby ataków i jednocześnie temu towarzyszy temu bardzo duże w ogóle niezrozumienie mówię w naszym pokoleniu, a jednocześnie wśród młodych ludzi nie mówię, że wszystkich, ale naprawdę dużej części to jest rzecz krajem kompletnie nie sprawia problemu teraz pytanie właściwie co tu się dzieje teraz, bo wielu chociażby seksuologów takiego starszego pokolenia mówi o modzie tym, że młodzi ludzie np. identyfikując jako osoby niebinarne to jest taka moda jak nie wiem kiedyś byli bankowcy albo coś takiego jest pytanie jak sobie radzić mają ci, którzy wiedzą urodzili się lat temu 4050 dzięki, bo to jednocześnie proszę zasad zahacza o ten wątek, który o, którym mówiliśmy w tym poprzednim pytaniu mianowicie, że my jednak osoby osoby dorosłe 4050 latkowie byli jesteśmy przy nim z nami na takie tematy nie rozmawiał my po prostu byliśmy przekonani jest kobieta mężczyzna nie zastanawialiśmy się nad tym co tak naprawdę znaczy być dziewczyną być kobietą być takim być mężczyzną po to, są tematy, których nie poddawaliśmy refleksji i zresztą myślę sobie, że do dzisiaj bardzo wiele osób się jakoś nad tym nie zastanawia, że tożsamość możemy przeżywać możemy sobie zbadać, o co tak naprawdę chodzi z tą moją kobiecością męskością wyjaśnia zgadzam na utożsamianie jej określonymi stereotypowym cechami, które możemy przywołać wyłącznie np. do kobiet albo do mężczyzny bardzo wiele młodych osób, ale też oczywiście do dorosłych osób właśnie mówi to, że nie możemy utożsamiać ani określonych cech charakteru osoby czy osobowości do kobiet czy do mężczyzn tylko, że różne cechy są są ludzkie, że to, że ubieramy się w określony sposób albo malujemy się określały sposób nosimy włosy określonej długości też nie musi przynależeć do płci prawda tylko po prostu szerzej do tego w jaki sposób w jaki sposób siebie przeżywamy w moim przekonaniu to, że otwieramy się na świat mamy dostęp do różnych kultur różnych społeczności pozwala tym, że młodym osobom powiedzieć, że oni nie chcą być szufladkowania oni nie chcą być etykietowanie do tych stereotypowych ról i społecznych, ale też płciowych nie chcą takiego bardzo pina innego podejścia do płci w moim przekonaniu to jest fantastyczne i właśnie tworzy rewolucję seksualną, ale tak jak powiedzieliście i ja tutaj absolutnie się z tym zgadzam, a wielu dorosłych nie umie się w tym odnaleźć nauczyciele zwracają się do mnie pytaniami co my mamy robić jeśli dziecko mówi nagle zaczyna mówić winnych zaimka czy mówi w tych zamkach takim on tak było zrobiło albo nagle ubiera się taki sposób, który właśnie nie jest od powodzi dziecięcy czy chłopięce jak adresować w szkole i nawet jeśli określony nauczyciel nie ma z tym jakiegoś takiego wewnętrznego kłopotu to pojawia się taka trudność w jaki sposób radzić sobie z tym szkole jak tutaj zorganizować warunki, żeby móc wesprzeć i co jest też ciekawe ta otwartość i tak bezkompromisowość młodych osób przejawia się badania są badania chociażby robione w stanach Zjednoczonych, gdzie już ponad 20% młodych osób mówi tak ja jestem ze społeczności LGBT to nie jest już mamy na 56% już tam górką jeśli pójdziemy statystyki do 10 tylko tych osób jest zdecydowanie to zdecydowanie więcej także to jest to jest niezwykła, a w Polsce jaka jest sytuacja czy w Polsce już rzeczywiście też widać te wyraźnie te trendy tak jak w stanach Zjednoczonych czy jest więcej osób właśnie jak pani napisała w książce wychodzących z szafy Taku ujawniających swoje orientacje seksualne swoje być może niebinarne cechy, a czy nie spotykają się z większym ostracyzmem niż np. na Zachodzie zdecydowanie tych osób jest więcej ja od razu też powiedzieć, że nie ma w tej chwili takich badań czy i czy możliwości dokładnego sprawdzenia jak powiem ile osób procentowo jest niewinna czy transpłciowych w określonych placówkach czy klasach natomiast jeśli mogę się przyjrzeć swoim doświadczeniu prowadzą szkolenia, ale też moich koleżanek kolegów, kiedy zwracają się do mnie szkoły nagle okazuje się, że w każdej klasie potrafi być kilka osób, które identyfikuje się jako o jako niebinarna i ten i tak kwestia jest coraz powszechniejsza zdarza się też, że ja słyszę nagle okazuje się, że tych osób, które nie chcą stereotypowo przynależy do określonej płci w niektórych liczyliśmy, że jest ich więcej aniżeli tych, które tak wprost mówią tak ja stereotypowo myślą osobie tej, że jestem dziewczynką czy chłopców jest zmiana jest bardzo bardzo wyraźna myślę że, że to się też odzwierciedlić w badaniach jeśli jeśli ktoś takowe będzie chciał zrobić w takim razie ja chciałem 1 rzecz powiedzieć te osoby z naszych wśród naszych słuchaczy, które czują się, jakkolwiek niepewnie w tej kwestii albo, które nie bardzo wiedzą, o co chodzi o zupełnie normalną rzeczą po prostu nie sięgnął po pani książkę wie to zupełnie serio poważnie, dlatego że tam te kwestie są wyjaśnione w sposób chyba najbardziej przepraszam taki zwyczajny normalny jak Sejm mógłbym wyobrazić życzyć, więc zdecydowanie odsyłamy do książki zmieniam się książka została wyda wydana przez wydawnictwo słowne autorką jest nasza rozmówczyni Izabela jąderek, której bardzo dziękujemy za dzisiejszą rozmowę, a nasza rozmówczyni jest psycholożką psychoterapeutką i seksuolożka kliniczną dziękujemy bardzo dziękuję państwa zapraszamy do czytania książki zmieniam się seria zapraszamy poza tym co tydzień na naszą audycję o 1340 między czasie na naszą stronę Crazy nauka PL teraz czas na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: HOMO SCIENCE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA