REKLAMA

Czy praca ze zwierzami na planach filmowych jest zawsze okupiona ich cierpieniem?

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-09-24 10:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
o niezwykły film Jerzego Skolimowskiego, którego bohaterem jest osiołek i on już za tydzień wejdzie do kin w całej Polsce i o otrzymało nagrodę jury w Cannes jest też polskim kandydatem do Oscara rozmawialiśmy już w magazynie filmowym o muzyce do tego filmu Pawła Mykietyna oraz montażu z Agnieszką Glińską te rozmowy do znalezienia archiwum Radia TOK FM dziś zapraszam państwa na rozmowę z producentem Tomaszem Morawskim magazyn filmowy Tomasz Morawski jest producentem haka Rozwiń » film, ale jest zainteresowany mocno wprowadzeniem tzw. zrównoważonej produkcji filmowej, czyli produkcji filmowej, która gdzieś jednak myśli o ekologii produkcja filmowa wiąże się z emisją bardzo dużej ilości dwutlenku węgla do atmosfery zresztą tak jak w zasadzie każda dziedzina naszego życia od mody przez żywność oczywiście po energię ogrzewanie budownictwo itd. ale my tutaj rozmawiamy w magazynie filmowym akurat o filmach i chciałam, żebyśmy przy tej okazji właśnie również przy i o porozmawiali nieco o ekologii w produkcji filmowej, a przede wszystkim o pracę ze zwierzętami boi to jest ten film bardzo specyficzne państwo wiecie głównym bohaterem i o jest osiołek osiołek, który nazywa się i osiołek, w którego odegrało 6 różnych osiągów na planie filmowym i i słuszne może podaruje wprowadzenia zaczną od razu dość prowokacyjnie, bo mieliśmy okazję rozmawiać podczas festiwalu filmowego w Gdyni na takiej konferencji poświęconej właśnie Zielonej produkcji i powiedziałeś coś bardzo intrygującego mianowicie, że w i faktycznie cała produkcja była nakierowana na to żeby, żeby ta produkcja była jak najmniej stresująca dla zwierząt było wiadomo no i osiołek nie chce być gwiazdą filmową my z niego chce zrobić gwiazdę filmową, a więc trzeba ten stres w jaki sposób zniwelować, ale też powiedziałeś, że już chyba się mimo wszystko nie zdecyduje na pracę ze zwierzętami na planie, mimo że i jest jednak takim filmem, który en ten przekaz ma taki bardzo mocno nawet nie tyle ekologiczny co pro zwierzęce do czego za chwilę jeszcze wrócimy jasne może nie jest także nie zdecyduje się w ogóle na brak pracy ze zwierzętami, ale te projekty, które przychodzą będą pod dużo dużo mocniejszą weryfikacją tego w jaki sposób z jakimi zwierzętami będziemy pracować to jest także zazwyczaj w produkcji filmowej jeśli mamy na planie zwierzę toną przyjeżdża na na dzień na maksymalnie na 2 zazwyczaj na pół przyjeżdża w pewnym sensie odgrywa rolę, którą ma do zrobienia i znika w przypadku filmu Jerzego myśmy z tymi osiołkami spędzali bardzo dużo czasu i osiołki zaczynały być coraz bardziej członkiem takim pełnoprawnym członkiem ekipy filmowej, a ekipy filmowej to jest taka mała rodzina, więc one też się zaczyna zostawać coraz bliższym elementem naszej codzienności i pan właśnie przestawał być elementem zaczęły być taką stuprocentową żywą istotę i zaczęliśmy widzieć wszystkie rzeczy bym tego, żebyśmy się bardzo starali w wielu miejscach trzeba było zbudować ekstra, żeby się ślizgały trzeba było zmienić już podkłady granie ze zwierzętami pracuje dużo trudniej niż z ludźmi i też zupełnie inaczej przygotowuje plan pod tym kątem ale jakie się z nimi bardzo długo to sam koniec człowiek jednak takie poczucie że, że to zwierzę należy do tej dzikiej przestrzeni, a nie do naszego świata, w ramach którego pomimo tego, że cel tego filmu jest absolutnie pro właśnie temu, żeby opiekować zwierzętami spojrzeć na innej strony to też, że my, robiąc film o tym pewnym czasie nadużywamy trochę tych zwierząt mieliśmy ogrom rozmów o tym jak tego zrobić jak tego nie robić na planie co zrobić, żeby zwierzęta miały dobrze, żeby miały bezpiecznie za każdym razem przy każdym, żebym stworzeniu, które znajdowało się na planie było opiekun bardzo często było to nawet 2 opiekunów nie jest bardzo dużo scen filmie, które są scenami kupionymi ze stoków i są też ceny, które zostały po prostu energia wędruje generowane w produkcji, więc jak wachlarz też możliwości osie zwiększa co roku nie ma co ukrywać na przestrzeni w ogóle produkcji tego filmu, który trwał ponad 3 lata i ilość trudzie możliwość generowania zdjęć po produkcyjna bardzo mocno staniała, ale też ogromnie się poprawiła i to jest kolejne narzędzie, które ma bardzo pomaga w tym, żeby móc więcej pracować ze zwierzęciem, ale żaden sposób ingerować w jego prywatne życie, które również na łące podczas naszej rozmowy właśnie na festiwalu w Gdyni przyznam się, że zaczęłam patrzeć na udział zwierząt w filmach zupełnie inaczej, bo my czasami też zwabieni piękną historią na ekranie nie zdajemy sobie sprawy z tego, jakim czasami cierpienie musiałby być kupiony udział właśnie takiego zwierzęcia w produkcji filmowej powiedziała jeszcze dość szokujący fakt o świniach, które czasami patrzymy mówimy o Jezu, jakie, jakie cudowne wspaniałe słodkie świnki myśmy mieli to, że w ogóle wiemy o tym jak wygląda sytuacja ze świniami w ogóle ze zwierzętami hodowlanymi wynika też paradoksalnie z doświadczeń filmowych to był film Agnieszki Holland Gareth Jones, gdzie 1 ze scen otwierających dzieje się w chlewie scena na papierze wygląda absolutnie banalnie jesteśmy w chlewie świnie kręcimy jest przepięknie mamy świetne otwarcie na tę zagraliśmy szczegóły realizacji tej sceny no to bardzo szybko okazało, że miejsce, w którym możemy kręcić musi być oborą rei one na co dzień żyją, bo w imię przepisów, które są mniej też świńskiego pomoru, a przecież i tak dla afrykańskiego powodzianin przewiezienie świń poza miejsce Hermana na co dzień żyją jest równoznaczne ze wskazaniem ich na rzeźnie nadciśnienie tego chciał robić, bo nie po to, robimy filmy, żeby skazywać kogoś na śmierć literalnie, więc my z naszej strony dostosowaliśmy się w 100% do miejsca w grę mogliśmy kręcić to co jednostek takich bardzo budujący w sytuacji, kiedy wielcy artyści też rozumieją i mają w sobie też taki ogromny ogromne współczucie i ogromny respekt dla zwierząt chcą też zrobić tak, żeby jak najmniej ingerować w życie i tak samo ze świniami tak samo będzie z rezerwami akurat nie wiem, ale świnie są takim doskonałym przykładem tej sytuacji w osiołku wy scena, gdzie były konie w ogóle mamy taką 1 stronę, gdzie są przewożone jest akurat coś co udało się w rzeczywistości złapać myśmy akurat minęli przewóz koni nie było coś co było dla nas zrobione, aby piękna scena bardzo symboliczna, dlatego że i jest zamknięty przewożone konie są biegną przez łąkę o tej scenie mówi wyprawia tu akurat one biegły rzeczywiście spowodowane przez nas Taste PL faktem przepraszam powiedział o stanie z poprzedniego montażu, której mowa został na cmentarzu, bo się zmienia tego nie mogę RPP, a myśmy nakręcili wróciliśmy całą sekwencję przejazdu przez Europę, gdzie łapaliśmy obrazki z Europy w tej podróży naszego osiołka i w pewnym momencie trafiliśmy na przewóz zwierząt, które do przewozu koni, które były przewożone z 1 miejsca do gdzieś w Europie tego to był kompletny przypadek, abyśmy totalnie szczęśliwi, że udaje nam się coś takiego zarejestrować się do pensji dokumentalne, a jest całkowicie wykorzystanie filmie to zmieni musimy tego ustawiać to nie jest powodowane przez nas, że będzie musimy tych zwierząt męczyć na potrzeby filmu to było ogromnym ogromnym wyzwaniem tego filmu mam nadzieję, że nam się udało wierzę w to, że nam się udało zrobić absolutnie wszystko, żeby tak było, a w drugą stronę to jak ja po tym filmie też mam takie poczucie, że by Super ten film powstał, bo mówi bardzo ważnych rzeczach, ale też chciałbym przy tym jak dzisiaj możemy, jaką mamy rozwój jak mamy rozwój technologii móc takie filmy robić zupełnie inny sposób, że nie musi angażować rzeczywiście zwierzątek do tego, żeby z nami były znikome naprawdę sobie żyją tam, gdzie chcą myśmy sierpem raz zakochali w tych działkach są absolutnie cudowne zwierzęta kilka osób po pokazie grat w gdyńskim deklarowało, że po obejrzeniu i o nie będą więcej jadły mięsa publicznie padły takie takie deklaracje mam nadzieję, że również jak ten film wejdzie do kin do bardzo ciekawa jestem na tej reakcji, ale tutaj też właśnie ciągle trochę w białym wkładam kij w szprychy, bo też chciałbym, żebyśmy zaczęli rozmawiać nie tylko niejedzenie mięsa, bo samo niejedzenie mięsa z niewiele nam na zmienianie jedzenie mięsa hodowanego Przemysłowo ze zwierząt hodowanych Przemysłowo jak najbardziej, ale tutaj chodzi nam kwestia nabiału również po to, że samo niejedzenie mięsa niestety nie nie ogranicza tak bardzo cierpienia zwierząt, ponieważ cały przemysły za cały biznes Przemysłowo produkowanego nabiału, który się wiąże również ogromnym cierpieniem zwierząt no właśnie, więc wyprodukują w ogóle ten film myśleliście o tym że, żeby coś w świecie zmienić jednak wierzyć w to, że film może coś naświetla, ale świata nie zmieni ja myślę, że Jerzy samego początku na taką wizję, żeby i chciał samego początku, żeby ten film był absolutnym manifestem i i ma równie przekonany, że to się udało nagroda w Cannes czy wszystkie kolejne pokazy pokazują, że ten film wpływa zostaje dziś w świadomości i nie zostaje tylko wyłącznie deklaratywnie, ale coś zmienia w ludziach, więc bez absolutnie najpiękniejsza, czego można było zrobić nawet nie zmieni w 1 osobie teraz wystarczy, żeby ponowny sukces natomiast to pytanie ten wstęp, który zrobiła to jest w ogóle bardzo ciekawe, bo myśmy się też zastanawiali w jaki sposób w ogóle możemy zmieniać rzeczy na planie m.in. w kateringu i czy to w ogóle rzeczywiście faktycznie ma szansę wpłynąć nigdy nie doszliśmy tak daleko, żeby zaproponować tylko wyłącznie wersję wegetariańską, ale działo się raczej także bardzo dużo ludzi szło w potrawy wegetariańskie nie jest to 100% czasem bardzo trudna i bardzo ciężka fizyczna robota katering ach, nie jest zawsze chętne panie nie chcę tutaj ściemniać, że było inaczej na pewno było spożywane, ale w ogóle widzę ogromny odwrót od mięsa i od jedzenia mięsa katering ach, jeśli chodzi o nabiał to nie jest musiał szybko bardzo nie ucieknie, ale jest kwestia też jak i edukacji Kucharski i rozwoju całego rynku tego w jakim kierunku on się zmienia też w ogóle Super pomysł bardzo dziękuję, bo to jest fajne inspirujące do tego, żeby przy najbliższej produkcji spróbować zmienić dziękuję jedzenia jest moim konikiem jak na Wenty tym się poza filmem zajmuje, ale wie wydaje się, że właśnie ten nacisk mówienie wszędzie o tym, że jedzenie naprawdę musi być takie skomplikowane jeśli opieramy przede wszystkim na lokalnym sezonowym jedzeniu to zupełnie zaczynamy pracować z innymi producentami INE, że nosi ci i okazuje się, że to jest prostsze niż się niższy niż nam się wydaje ale, ale rozmawiamy o Fin nie jedzenia akurat dzisiaj cieszę się, że znam się zazębiają te tematy mamy jeszcze dosłownie 2 minuty, ale do tych rozmów będziemy wracać chciałam zapytać w takim razie tak na koniec 3 polscy producenci są otwarci na wprowadzanie zrównoważone bardziej zrównoważonej produkcji filmowej my dobrze, gdyż postawiliśmy 1 czy wy postawiliście 1 malutki kroczek, ale tak naprawdę świadomość jeszcze jest niewielka ja uważam, że ta świadomość bardzo wzrasta uważam, że paradoksalnie czasem się dzieje nawet nieświadomie o udało się wprowadzić parę rzeczy, które przyjęły dawkę wszystkiego ringi chociażby używanie porcelany na planie, czego wcześniej nie było do rad było kiedyś rzeczywiście robiło później weszły plastiki udało się od tego odejść trochę rzeczy dzieją pośrednio nie na zasadzie mody tylko na kimś takim ogromnym wzroście świadomości tego, że jak każda branża produkuje masę śmieci tak my też możemy spróbować to zmniejszyć w ciągu paru lat to spowodowało, że otwiera się bardzo głowę podpierał się nawet takim poziomie, że otwiera się dodatkowe miejsca, w których który można oddawać kostiumy, które są wykorzystywane przy kolejnych produkcjach cen ta ilość też produkcji samego kostiumu samego śmiecia kostiumowego też bardzo spada to bardzo oddolne inicjatywy paradoksalnie moim zdaniem jesteśmy totalnie gotowi na to, żeby przyjmować kombinować szukać takich rozwiązań i więcej robimy, bo bardzo często zmusza po prostu owego budżet co jest naszym największym największym największą pomocą de facto na sam koniec bardzo często robimy bardzo dużo zielonych ruchów wynikających z tego, że nie mamy wystarczającej ilości pieniędzy i szukamy oszczędności bardzo często oszczędności de facto sam koniec powodują, że generujemy mniej śmieci jest cudowne sprzymierzeńcy ochrony środowiska to chyba tak, że ta do służby faktycznie tak, gdyż paradoksalnie bardzo dziękuję Tomasz Morawski haka film ze był z nami dzięki bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA