REKLAMA

Ekonomia dla ciekawych, czyli co zeznał porwany profesor?

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2022-09-25 14:00
Prowadzący:
Czas trwania:
27:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
minęła godzina czternasta w niedzielnym magazynie Radia TOK FM Przemysław Iwańczyk kłaniam się państwo ponownie radami jest doskonale znany z naszej anteny prof. Witold Orłowski ekonomista dzień dobry kłaniam się panu panie profesorze ja, że pana bardzo dobrze nie czy mnie pytać teraz już jest doskonale ekonomia dla ciekawych, czyli co zeznał porwane profesor to książka, której chciałbym, żebyśmy omówili na naszej antenie, ale też chciałbym, żeby ona stała się Rozwiń » przyczynkiem do takiej generalnej dyskusji, jaka jest świadomość ekonomiczna Polaków i dorosłych też tych tych młodszych pan w skali 110 świadomość oceniłby, na jaką notę czy o przeciętnej no może 4 czasami cele rzeczywiście obszaru ale, ale generalnie poniżej, że jeśli 5 znamy zadać no na dzień średni poziom minimalny, żeby naprawdę człowiek mógł funkcjonować sprawnie nie dawać oszukiwać nie dawać się manewrowy bać, że różne bzdurne rzeczy NATO NATO jesteśmy poniżej tego poziomu tej mojej robocie przekonanie, iż góry przepraszam w tym wszystkim, którzy czują się urażeni, bo uważają, że znakomicie rozumieją ekonomię wszyscy Polacy, że w ogóle nie ma, że to jest jakieś czepianie się, czyli rozumiem, że nie miał pan żadnego dylematu czy pisać taką książkę, bo uznał pan, że jest ona niezwykle potrzebna, żeby tę notę z trójki bądź też czwórki podnieść nieco na nieco wyższą czy to w ogóle nie jest tak nie jest ja nie lepsze książki bo, żeby podnosić ja najpierw trochę się tak przeraziłem myśląc o tym jakie się jakaś świadomość ekonomiczną świadomość ekonomiczną rozumiem rozumienie takich podstawowych mechanizmów ekonomicznych, czyli tu nie chodzi tylko o to czy czy lepiej kupić tanie czy czy drożej czytanej tylko o no no rozumienie związku z pewnej np. proste zupełnie rzecz, która siada z tego, że mówiąc mówi jego ogromna część Polaków oczekuje, że problemy z kredytami wodne nie przychodzi do głowy, że banki wcale nie udzielają kredytów z własnych pieniędzy tylko pieniędzy tych, które złożyli depozyty co oczywiście w pierwszej chwili może wywołać oburzenie no bardziej nie trzeba oddawać skoro pani pieniądze, ale wtedy już odpowiedź pieniądze dla człowieka np. ważna zakup mieszkania to są oszczędności emeryta który, który chce zyskać w związku z tym np. płaci jedynie, że wzrosły raty kredytów bez wspomnienia o tym, że właśnie ci ludzie zbierający emeryturę dobrowolnie ci, którzy nie wierzą dyżury znowu kolejno, że na pewno znajdą pieniądze i publicznych o emeryturach i dalej, że oni w tym momencie tracą część tych z trudem zebranych oszczędności to też jest taka, że nie uświadamia nam przecież uwagę, że w mediach praktycznie nie usłyszy pan w tej chwili jakiekolwiek trawienie usłyszy pan oceny, że podwyżki stóp procentowych to jest coś co ma znaczenie dla oszczędzających jest tylko mowa na temat tego jak strasznie są poszkodowani ci wzięli kredyt jak to było łącznie w interesie należy wszystko zrobić, żeby osoby, żeby nie zaszyć ja RO nie liczy chodzi sam środek dyskusji nie chodzi o oto, jaką decyzję podbijać chodzi o rzeczy np. biorący pieniądze banku wiele czy kredyt musi zdawać sprawę z tego, że bank pożycza pieniądze np. ktoś zbiera emerytury, że to jest tego typu operacja jeśli słyszymy polityków nawet tam znaleźć mówiących żeby, że bardziej powinny bez marży obliczać pożyczę ci udzielać kredytów to znaczy, że ci politycy nie zdają sobie sprawę z tego, że właśnie działanie mamy też pewne pośrednictwo finansowe polega na tym, że bierze pieniądze tych, którzy składają depozyty udzielanej podstawę limitu nalicza sobie marże z tej marży żyje, a nie do innego źródła dochodu bank nie ma już nasze marże na rynku głównym dochodu niższy niż niż z nich ma, więc jedzenie kredyty powinny być bez marży udostępniamy powiedzenie to nie powinny być bardzo, dlatego że pan i to prostu żyje zmarł to jest właśnie dziś ich do debaty nie ma co właściwie nigdy nie wybaczy mamy właśnie tłumaczeń rektora AG, a tu może jeszcze więcej rzeczy mówić i termin inflacja np. prawne, które bardzo i to kto i czy czy czasowe obniżenie podatków to jest walka z inflacją czy nie albo albo w ogóle coś takiego jak i ileś milionów ludzi w Polsce, gdy głęboko wierzyła swe propagandowe stwierdzenie, że po to, żeby gospodarka rozwijała to wcale nie trzeba inwestować pracować trzeba tylko, żeby państwo więcej długu zaciągało więcej zasiłków wypłacało czy prowadzić kobiety nie zrozumie, skąd bierze rozwój gospodarczy skończy, gdyż wartość dobrze już o tym standardowy czy rząd w ogóle swoje pieniądze czy kogoś czegoś nie wspomnienia mówimy o społeczeństwie, którego znaczna część oczywiście z góry uprzedzam wszystkich, którzy uznają, że przecież oni wiedzą jak obraża, mówiąc że nie wie co dobre no mówię znaczna część mam niestety wrażenie, że większość nie rozumie podstawowych mechanizmów gospodarki w związku z tym może być łatwo oszukiwany przez polityka budującego nie musi pracować musi oszczędzać będzie więcej zasiłków i w ten sposób będzie coraz bogatszy kraj i przez psy cwaniaka przechodzącego mówiącego że, że będzie wypłacać o 20% w odsetek o zainwestuje złoto na złocie nie można stracić itd. itd. i tak dany człowiek rozumie podstawowe mechanizmy gospodarki, skąd się, że bankowość rozumiemy paraliż rynku finansowego czy też to jest kapitał, który musi pracować musi oczywiście przynieść do budżet by, żeby móc wypłacać jakiś dochód też dochód tym się płacić tego pośrednika, że rząd może tylko zabrać pieniądze czy druk pieniądza koniec końców musi prowadzić do wzrostu ceni tym samym spowodować, że ten dobrobyt wynikających z druku pieniędzy dodatkowego pustego staje się fikcją, bo raczej w czasie do to, że te podstawowe to jest podstawą jest to podstawowe rozumienie ekonomii to mechanizmy dekadami, którego w Polsce bardziej, ponieważ na tym też, ponieważ to znaczenia czy znajdziemy przecież wziąć próbować remont możność panie profesorze jeszcze 1 rzecz, którą chciałbym poruszyć w tej części naszej rozmowy mianowicie ta wiedza ekonomiczna teraz przeplata się albo właściwy powinna przeplatać się też z przynajmniej takim ogólnym rozeznaniem w świecie geopolityki, bo przecież to czy mamy do czynienia i rozmaite kryzysy, które dotykają świat też wpływają na rynki ekonomiczne to jest prawda trzeba zdawać sprawę w jaki sposób np. firma widzi schematyczny, czyli kryzys klimatyczny będzie wpływać na na gospodarczej trzeba zdawać sprawę z takich rzeczy natomiast no trzeba wiedzieć, że ten normalny człowiek traktujący, podejmując potrzeba decyzje finansowe decyzja o tym, że będzie pracować dłużej żyję, czyli czy emeryturę, czyli tak dalej tak dalej to umówmy się nie musi śledzić i scenariuszy tego co Putin zrobi czy wolno znaczyć tego nie da po prostu tego nie oczekujmy od przeciętnego człowieka cieszy oczywiście przeciętnego zainteresowanego tylko z grubsza tym co się dzieje na świecie, a bardziej trwałą sytuację finansową oczywiście jakieś związki m.in. będzie warto bardzo rozumieć et to 1 problem czarnego będzie, że zwróci uwagę, że mówi się teraz świat czarne łabędzie są zjawiska tak trzeba być przygotowanym, jako że mogą wystąpić, a raczej znaczy zupełnie zmieniające się wojny kryzysy itd. czy generalnie rada, że celem czarnych łabędzi nie polega na tym, że powinniśmy całe życie przygotowywać się do tego, że jutro może powinna jak lawa bądź tak jak pre są oba te przebrać się prezydenta, które robią tylko powinniśmy być po prostu wiedzieć o tym, że tego typu mechanizmy są mniej jeśli się okaże ten czarny łabędź czy ratujemy to wtedy mieć jakiś scenariusz jak działamy w takiej sytuacji wystarczy ci uczeni stale stale przy goto generalnie rzecz biorąc im i to jest ta o i gdzie zakończy tę część ogólna w ten sposób im społeczeństwo lepiej rozumie podstawowe mechanizmy gospodarcze tym trudniej jest oszukać się tym trudniej jest doprowadzić do wyboru absurdalnych do wyborów, za które potem płaci ogromną cenę im trudniej się oszukać drobnych sprawach i większych sprawach oszukać na poziomie polityka dążącego do władzy oszukać na poziomie pana oferującego rzekomo bezpieczne oszczędzanie w 2 im wielkim wielkimi dochodami nie może podstawowe prawa rynku finansowego mówi jeśli coś przynosi duże powody do zapewne ryzykowne jeśli coś nie jest ryzykowne będzie przynosiło bardzo mały dochód i i człowiek sam musi zrozumieć na czym polega prezent uwaga jeśli do człowieka się zwraca dzisiaj ci np. orzekanie za bardzo długo no przecież państwo powinno powinien policja wyjść jak podpisywałem tym powiedzieć nie podpisy tego jak sam człowiek nie nie orientuje się, że są pewne podstawowe prawdy, że jeśli ktoś mówi to jest wielki dochód bez ryzyka to znaczy układu albo to dyspersji ukryte, a całość jest oszustwem czy też zdarzeń niestety albo już to ryzyko on jest tylko nie wiadomo w jakim zakresie rzecz zrobili wszystko człowiek powinien rozumieć sam, bo żaden policjant nie uchroni nas przed wszystkimi oszustami, którzy będą próbować wyciągnąć pieniądze jeśli nasz zdrowy rozsądek nie będzie odpowiadać od razu coś wydasz prof. Witold Orłowski jest z nami ekonomista za chwilkę informacji Radia TOK FM po nich wrócimy będziemy kontynuować naszą rozmowę dziś powodem naszego spotkania jest książka ekonomia dla ciekawych, czyli co zeznał porwany profesor bądź państwo z nami panie się już po skrócie informacji Radia TOK FM prof. Witold Orłowski ekonomista jest z nami autor książki ekonomia dla ciekawych, czyli co zeznał porwany profesor panie profesorze pana nie porwali, kiedy wsłuchiwaliśmy się informacja prawna, niemniej nie porwali i książka w ogóle to może od razu bowiem mówiliśmy o tym długo jak potrzeba lepszej edukacji ekonomicznej i ja powiem część znowu nie chcę, żeby ktokolwiek się obraził, ale większość dorosłych powiezie, o czym pan nie potrzebują one szukać tutaj wszystko rozumie dobra nie będzie uznałem, że jeśli tylko trzeba wrócić trzeba do kogo trzeba docierać pewną wiedzą ekonomiczną powiedziałem zrozumienie mechanizmów podstawowe gospodarki finansów to nastolatków, którzy są jeszcze powiedział otwarcie jeszcze nie mają jakieś screeny ulubionych uproszczony podlanych uproszczone te mogą być albo leczyć prawicowe o anarchistyczne z nich wszystkie podatki od jutra będzie raj albo elewację jest państwo wszystko finansuje więcej wysiłku zakłada płacze tak dalej tego do tarczy mają przezwyciężyć swoje ukształtowane poglądy budzi Frankie stanie do uważają, że są mistrzami rynku finansowego jak frank drożeje pro to wtedy mówisz zostanie oszukali, bo powoli, bo nie wiedzieć, że także, że za franka może zmienić tak dalej da natomiast młodzi ludzie są ciekawi świata oznacza wartość, bo oczywiście spojrzałem najpierw na program szkolenia tzw. przedsiębiorczości teraz pan minister chce zmienić bardzo słusznie chce zmienić nie wiem jak będą nowe wyglądały oczywiście, ale ta wiedza ekonomiczna w walkach tylko w ramach budżetu żałosne ego to były nudne nie zbyt profesjonalnie zrobione niezbyt głębokiej niepozwalające zrozumieć w ogóle będzie mechanizmów gospodarki definicje i nudne dziś podręcznikowe próby przed wykładu pana stwierdziłem, że trzeba zrobić inaczej napiszę książkę ekonomia nastolatką, której pomysł jest taki, że jest ich matek ona oczywiście tylko specyficzny, bo oraz najkrócej przyjeżdża przemoc profesor do szkoły ta z ex cathedra z mówi wygłasza mądrości jak nastolatki zadają pytania, dlaczego przychodzą do głowy no skoro pan mówi, że nadziei, gdzie to jest uczciwa cena przedsiębiorczy znaczy kilkunastu czy pieniądze na dzień, gdzie jak jak grała na giełdzie co szepcze albo albo o pytania właśnie, dlaczego czy dla młodych jest euro będzie praca nie będzie czy roboty nas z pracy wyrzuca itd. tak zabitego i profesor NATO przeskoczyć odpowiadał dotyczą populistyczne rzeczy, że w 2 o młodzież oprócz szczegółowej dawnej grupa młodych młodych nastolatków kolejna wysoka i przysługuje on zadaje mu 23 pytań takich przesłuchań blogi na różne tematy gospodarcze poczynając od tego, dlaczego Niemcy zarabiają lepiej jak Polak czy, skąd bierze inflacja, a kończąc na kryzysie klimatycznym na efekty gospodarcze kryzysu klimatycznego na przyszłości systemu emerytalnego na nasz związkach polityki z gospodarką, czyli od takich prostych rzeczy do to bardzo do no naprawdę zaawansowany i przysługuje też na swoim zasadach znaczy bez żadnych żargonu bez bez uciekania się bez bez ucieka ucieczki stwierdzenia pytanie o zgubie bez populistyczne nie pytania są jak najbardziej uzasadnione, a zadaniem ekonomisty jest spróbować odpowiedzieć także młodzi ludzie zrozumieli panie profesorze to skoro bowiem pan wyraźnie wskazuje adresatów są to młodzi ludzie to czy nie uważa pan, że rewolucji wręcz powinny ulec programy nauczania, bo proszę wybaczyć teraz zwracam się do środowiska matematyków skądinąd ludzi, którzy rozwijają swoją pasję i pewnie są w stanie nią zarazić także innych młodych, że dzień zamiast tych trudnych zadań, których nie pamięta się już po egzaminie maturalnych maturalnym powinno być podane bardzo przystępny sposób to czym jest nie wiem zeznanie podatkowe w jaki sposób ten PIT uzupełnić nie idąc do specjalisty w jaki sposób wnioskować, o co można wnioskować w związku z regułami ekonomicznymi, które panują na rynku narzędziami jakie, jakie z tych reguł wynikają itd. itd. mamy młodych ludzi wkraczających w dorosłość pozbawionych ekonomicznej świadomości w praktyce także pan mówi też teoria ja też chciałbym przenieść na praktykę i na razie teoria teoria brzmi strasznie tutaj oni żądają przysługujący, żeby nie było żadnej teorii, żeby profesor powiedzieli jest do jak mówią bez ściemy żadnej Otóż rzeczywiście to, czego Polska szkoła po pierwsze, powinna przyjęcia nie łączy to jest to jest o stosowanie wiedzy sprawa c, a nie, a nie sama 1 na wiedzy i z tego punktu widzenia ja nie powiedział na wprost, że szkoła powinna uczyć jak wypełniać PIT, bo być może zanim, gdzie młodzi ludzie dorosną to może będzie zupełnie inny niż niż w tej chwili to nie podjął konkretną umiejętność NATO was łączy rozumiecie będzie pewne mechanizmy trzeba, gdy chcieli zastosować wiedzę to wszystko powoduje, że w ogóle nauczanie w Polsce powinno się zmienić zwróć uwagę, że żyjemy w świecie, w którym dostęp do informacji przez wycieki wody problemem jest nadmiar informacji, a szkoła tradycyjna cały czas koncentruje się głównie na tym jak tutaj wbić do głowy więcej informacji też się, że to jest jak co gorsza tym nadmiarze informacji jest czasem prawdziwe czasem fałszywa i szkoła powinna raczej nauczyć, gdzie szukać informacji jak szukać przede wszystkim jak oceniać informacje analizować ich od odrzucać nieprawdziwe itd. ten dar ten to są pewne umiejętności mówiąc krótko, a nie za ja nie pewien zespół ja oczywiście widzę to co, o czym myśleć tego, bo mamy łącznie znacznie niższym wieku jeszcze nie nie nie nie są przedmiotem tego co próbuje pan minister obecnie w szkole robić, ale przepraszam myślę czy, jakim językiem mogą młodzi ludzie, jakim świecie żyją jeśli słynnym profesorze badań NIK resort Rostowskiego można by czytać o tym jak ta Marka jest dna oraz posiadane internet służy młodzi ludzie powinni korzystać z internetu właściwie to podoba to zdjąć, bo to jest trucizna zachodnia, że przesłana nam to niezależnie od intencji to trzeba wiedzieć, że jest to bzdura ci młodzi ludzie są w świecie internetu trzeba nauczyć życia w tym świecie czy nam się ten świat podoba nam mówi Staś czy się nie podoba zupełnie inna sprawa natomiast oni w tym świecie będą chcieli świecie właśnie takim, gdzie trzeba nie nauczyć się jak wypełniać 1 formularz tylko, że rentowność jak w ogóle jest z jak to działa z podatkami dochodami sen z inwestycjami finansowymi z rynkiem przecież za rzecz dla młodych dzisiaj rzecz, która znacznie bardziej przemawia do wyobraźni do niej, że opowiadanie o tym jak założyć średnia założyć depozyt banku je wziąć kredyt co głównie to, czego się dowiedział na lekcji ewentualnie tylko informacja czy przypadkiem bitcoiny to nie jest cudowna recepta, bo przecież kolega mówił, że wystarczy raz przez tydzień i kół zainwestować w bitcoinie nie trzeba pracować można będzie robić nowe są wszystko rzeczy, które tak naprawdę oczywiście można zrozumieć świat się zmienia, ale pewne prawdy działają w ciele bitcoinów jak i innych kryptowalut to jaki jest w ogóle związek pieniądze jak można wykorzystywać pierwszą ryzyk dać korzyści to to wszystko to są te same gruncie rzeczy mechanizmy, które dotyczyły tak samo obligacje rządowe czy akcji, tyle że trzeba te mechanizmy zrozumieć to jest nasze najważniejsze w szkole będzie ważniejsza, żeby szkoła ważne jest, żeby szkoła uczyła umiejętności radzenia sobie w świecie ani konkretnych narzędzi, które dzisiaj są do wypełnienia siano oczekuję ekonomii finansów nie jest ważne, żeby nauczyć ciekawe wbić do głowy jak jest PKB z Stanach Zjednoczonych braci w Arabii Saudyjskiej tylko nauczyć rozumienia co czy to jest, skąd się bierze jak co wpływa na to, że rocznie że, że spada itd. tak dalej dalej to jest tego typu wiedzę, którą ja otrzymuję tutaj przekazać czy jeszcze dodam 1 rzecz ten przesłuchiwany profesor to jest pewnie jakiejś mierze alter ego niewiele, ale bez przesady Otóż nasz chyba tak nie jest, ale zadłużony, ale ten profesor jest również no troszkę zmuszane zresztą sam poczuciu odpowiedzialności przedstawia różne problemy się pytania o rosły dochody nierówności dochodowe przedstawia w trochę zmuszony, ale i IT argumenty za tym, że nad nierównościami należy bardziej walczyć tezie że, że zbyt szeroka z nierównościami odbywa się kosztem czegoś na jaw, że ekonomia, bo to w ogóle jest problem zazwyczaj bardzo wtedy i myślę, że większość wypowiadających się prawie ekonomii m.in. dlatego tak jak marsz marszałka, że nie przekaże jedno informacje dobre jest to koniec ktokolwiek mówi, że jest inaczej to kłamie po prostu tego mówi bzdury ja w tej książce staram się być pokazywać różne punktu widzenia orzeczeniu zauważył któryś się krytyków nie lewicowy bardzo stwierdzono, ale przecież widać, które są, które są bliższe no no panie, które są bliższe jest liberalny ekonomista panie, a nie nie wobec Millera lewackimi i nie da osiągnąć, ale w książce są przedstawione również argument za np. za tym że, że rzecz, że też wyższe bardziej progresywne podatki i zmniejsza nierówności dochodowe jedzie i że możemy, że to również ma swoje pozytywne kozy właśnie panie profesorze też ekonomia podlega Ewy noszona jest względna też niektórych niektóre opinie biorą się z naszej naszej świadomości politycznej bądź też upodobań politycznego w rozmaite partie, które co obecne na rynku serwują nam zupełnie inny obraz z ekonomii na odzyskanie sprzeczne momentami proszę siedzi jak tutaj pogodzić odbiorców pana książki czy pierwsza rzecz jest taka powiem też pełne otwarcie, że ogromna część informacji, które analizują partie polityczne nie są żadne informacje w jaki sposób znaczone oglądamy też nauką poproszę tylko te są kłamstwa to kłamstwo wynika, że być może nieszczerze, bo nic z tego, że sami nie rozumieją tego, że sami uważają, że np. dobrze świetnym sposobem rozwiązania problemu jest to, że państwo buduje fabryki no dobra to teoretycznie może była prawda, gdyby nie to, że próbowano tego wszystkim dziesiąt lat przez po 100 lat i wszędzie chodziła, że to nie jest dobra metoda rozwiązania problemu, ale nie sądzę, żeby politycy mieli najmniejsze opory przed mówieniem tego, żeby to wynika ze publika po prostu fakt, że w ten sposób można tym wszystkim, którzy nie lubią prywatne i prywaciarzy tzw. można powiedzieć po co oni są tutaj wszystko państwo zrobi każdemu pracy tak dalej dalej i kłamstwa na temat tego, że można, że no mamy najbardziej klasyczny przykład systemu lokalnej kłamstwa na temat tego na wszystko na starszą, żeby obniżać wiek emerytalny możemy to, że będą świetne emerytury w przyszłości przejście jest kłamstwo od początku do końca i takie, że w ogóle tutaj chęć twierdzenie, że ktokolwiek może się mylić po prostu może być tylko kompletny ignorant może nie mieć pojęcia czynne albo kłamie albo nie ma pojęcia czy internetu jedyne 2 wyjaśnienia, bo akurat podróż chcemy emerytalnego to dokładnie wiadomo co się dzieje się będzie działo natomiast, jaka jest polityczna siła powiedzenia i to nie pozbędziemy obniża wiek emeryta nie to oczywiście politycy doskonale doskonale wiedzą nie pozostaje tylko licznie nie będę zgadywać czy chodzi o ignorancji czy chodzi o kłamstwa kłamstwo, czyli świadomość, że to wcale nie jest, tyle że z powodu polityki i opłaca się do poz zrobić, bo dzisiaj władzę zdobędzie, a ruina systemu emerytalnego będzie, więc 10 lat 15 do tego czasu przecież nie będzie rodzić w tych dziwnych tylko tak rzecz tutaj i politykami nie dość głęboko w tym my Żydzi widzę również jeszcze 1 rzecz niestety oczywiście my wszyscy politycy Taxi czynić, ale np. dzisiaj dość często się mówi, że w Polsce przed ktokolwiek, kto powie, że emerytury będą spadać, że trzeba coś z tym zrobić, bo duzi muszą dłużej pracować przez wybory dobre rady, czyli mamy oczywiście do czynienia z sytuacją, w której politycy nawet ci, którzy nie chcieliby są niejako zmuszany wina wina jest po stronie tych którzy, którzy kłamali i oczywiście doprowadzili do tego, że dzisiaj ktoś powiedziałby prawdę, bo ten natychmiast jest właściwie na przegranej na przegranej pozycji zobaczymy nie wykluczam, że przed porażką jest ciężki kryzys gospodarczy, a część określenie mówię tylko w najbliższych miesiącach, a cieszy kryzys gospodarczy jest moment, kiedy ludzie raptem 32 i zaczyna święte, że może rzeczywiście nie niekoniecznie jest takie jak już zdążyliśmy uwierzyć, że Rze, że np. rozwiązanie problemu normalnego polega na tym państwo pobierze emerytury będą dwukrotnie wyższe, ale ludzie mają krócej pracować czy jest jakiś mechanizm ekonomiczny powoduje także nie zrealizować obraz zobaczymy, ale nie chcę tutaj uczyć polityków też dobrano politycy ma swoją pracę to najwyższa fala jacyś ludzie np. zrozumieli chciałbym, żeby zrozumieli, jakie związek między, skąd biorą pieniądze na emerytury, skąd jak i jakie są też, gdyby tego, skąd się mogą brać tak jak i co zrobić, żeby te emerytury nie były nie były nie były szokująco niskie i to jest poświadczony jednak przesłuchanie aczkolwiek, o czym mam nadzieję, że przeznaczenie powiedzieć musimy kończyć panie profesorze już nie zagrał bardzo jednak ta książka jest podstawą programu edukacyjnego, który zaczynamy na czas Instytutem bankowości w tej chwili 10 szkoła pilotażowo mam nadzieję w przyszłym roku 1003, gdzie na podstawie wybranej przez Juan będą gotowe lekcje dla nauczycieli pokazujące o podstawowe mechanizmy gospodarki wraz ze wsparciem oraz wszystkimi materiałami edukacyjnymi raz darmowy dostęp bardzo w tej wybranych rozdziałów części, które są podstawą lekcji dla uczniów uczestniczących w tym także ten będzie książka to nie jest jeszcze nie chodzi o książkę książka jest tylko punktem wyjścia do programu do projektu edukacyjnego prof. Witold Orłowski ekonomista był naszym gościem dziękuję panu bardzo za rozmowę dziękuję bardzo, naszych słuchaczy zaproszono informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA