REKLAMA

Jak mniej wydawać na zakupach?

Gościnnie: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2022-09-26 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
22:19 min.
Udostępnij:

Inflacja w Polsce wynosi już 16,1 proc. Wpływ na nią ma przede wszystkim wzrost cen żywności. Czy w związku z tym już zaczęliśmy oszczędzać na artykułach spożywczych, czy prawdziwe zaciskanie pasa dopiero przed nami? Na czym oszczędzają najbiedniejsi, a na czym klasa średnia? Czy kupujemy mniej, czy raczej wydajemy mniej, kupując produkty gorszej jakości? Z czego wynika czasowy brak na półkach niektórych podstawowych produktów, jak cukier czy mleko? Jakie triki możemy zastosować, by ulżyć naszym domowym budżetom? Sebastian Ogórek, szef Wyborcza.biz, rozmawia z Piotrem Miączyńskim, dziennikarzem "Gazety Wyborczej" i ekspertem akcji "Oszczędnik" prowadzonej przez Wyborcza.biz. Rozwiń »
Więcej podcastów na https://wyborcza.pl/podcast. Piszcie do nas w każdej sprawie na listy@wyborcza.pl. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest ósma 10 podcast gazety wyborczej omawiamy o akcji wyborczej PiS oszczędni NIK, w której podpowiadamy jak mniej wydawać na zakupach ósma 10 podcast gazety wyborczej w Sebastian ogórek wyborcze listy podcastu ósma 10 dzisiaj rozmowy zapraszam Piotra miączyńskiego dziennikarza wyborczej PiS gazety wyborczej oraz eksperta naszego oszczędni czy Piotrek dzień dobra napisać taki tekst pokazujący jak na zakupy iść, żeby wydać mniej, bo umówmy się, że w trudnych czasach i Rozwiń » inflacji kryzysu tak mówiąc już takim schematem no to każdy zaczyna oszczędzać jak byś mógł powiedzieć takie podstawowe 3 triki, jakie trzeba zastosować wchodząc do sklepu, żeby wydać w tym sklepie mniej to co by to było to znaczy następnie, w którym powiedział, że każdy zaczyna oszczędzać po zgodnie z tym co mówią wszyscy mądrzy ludzie, którzy nam sprzedają różne rzeczy to nie oszczędzają to osoby, które mają bardzo bardzo dużo pieniędzy, a te osoby, które są jednak już oszczędzają od dawna, więc one właściwie żadnych rad nie potrzebują, bo doskonale wiedzą jak to robić od nich możemy się uczyć no niekoniecznie, ponieważ to też tak wygląda, że każdy ma swoje inne zwyczaje swoje inne potrzeby jeśli chodzi o to, aby jakoś zastopować wydawanie pieniędzy to dobra to jeszcze zaczniemy od tej bazy na twoim zdaniem w ostatnim czasie zwiększa się baza tych ludzi, którzy muszą oszczędzać muszą zacząć się mniej wydawać po szczerze dla mnie inflacja to jest cena serka mascarpone ja pamiętam, jaką kosztował 4zł na promocja standardowej cenie 450 dzisiaj cieszę się jak go spotkam poniżej 6zł każdy ma jakieś tam symbole tego oszczędzanie generalnie nawet nie chodzi o to, że osobom, które mieszkają w wielkich miastach coś szczególnie Super pogorszyło albo żona mają problemy z tym, żeby zapłacić za jedzenie nie tego nie ma jest coś innego jest nas wewnątrz taki nastrój, że my chcemy oszczędzać widzimy, że jest słabą boimy się tego co będzie dalej dlatego idąc tą tego sklepu chcemy narzucić jakieś hamulce chcemy wydawać mniej poza tym widzimy niektóre charakterystyczne produkty tak jak dla ciebie jest to mascarpone, że one nagle bardzo mocno zdrożał dla większości osób takim symbolem jest masło kosztowało w ubiegłym roku 5zł oraz kosztuje 7 i Puław jak ktoś lubi dobre masło tych 10zł będzie dla niego za mało, więc mówimy tutaj o nastawieniu ludzi i z tego co dochodzi do nas to te prawdziwe oszczędzanie dopiero przyjazd przed namiot się tak naprawdę zacznie jak przez ostatnie tygodnie rozmawiałem z wieloma osobami jak wspominam sprzedającymi na różne szacie tam nie ma właściwie jakiś dobrych informacji najmniej taką radykalną nosimy przepowiednie, bo wszystko co się dzieje możemy traktować w tym momencie w kategorii przepowiedni, a jest to, że inflacja w przyszłym roku będzie między 911% to jest wariant optymistyczny, a zazwyczaj słyszę, że musimy się spodziewać inflacji około 20% jedną z podstawowych elementów, którym podkręca inflację to są ceny żywności, jeżeli od producentów to słyszymy, że oni idą teraz do sieci chcą podnieść cenę o połowa właściwie tyle powinni podnieść cenę, żeby wejść na to samo co było rok temu jest naprawdę słabo oczywiście ostatecznym rachunku to ceny wzrosną mniej, bo nikt np. nie zaakceptuje tego, że za czekoladę zapłacić połowę więcej, bo przynajmniej liczba osób, które są w stanie zaakceptować jest bardzo mała, więc firmy, aby nie stracić sprzedaży, a zrobił to podwyżki niż, ale muszą też jakoś pokryć rosnące koszty nie będzie 50% będzie np. na początek 20 później to się z opłat czy tych plików nie odpuszcza, ale jeszcze do nich wrócę, ale pytam co my w pierwszej kolejności wg tych ludzi, z którymi rozmawiasz będziemy odcinali wydamy mniej np. alkohol i przyjemności na słodycze, żeby mieć więcej pieniędzy na te podstawowe produkty czy jakoś inaczej będzie wyglądało to powiem w ten sposób, jeżeli mówimy o klasie średniej, bo to jest wydaje mi się grupa, która najbardziej z obawami patrzą w tym momencie na przyszłość czy będzie gorzkiej to osoby myślą o nieco innych kategoriach niż jedzenie jedzenie to jest chroniona jedzenie jest ścinane ostatnio kolejność, a są cięte restauracje, które będą miały naprawdę bardzo paskudne najbliższe miesiące z trudem zdążył się odbić po pandemii teraz będzie naprawdę ciężko są wszelkiego rodzaju wyjazdach czy znowu hotele będą miały bardzo ciężko to są takie wydatki ścinane w pierwszej kolejności są luksusy później przechodzimy do jedzenia to tutaj ludzie dużo mówią dużo obiecują, ale mało robią to znaczy jak na słodycze przeciętny Polak czy to mało to duży daje około 800zł rocznie, bo to jest liczono na głowę to teoretycznie, gdyby ściąć wydatki 2 przeciętnej rodzinie notą powstają tam naprawdę sporo oszczędności w rzeczywistości producenci słodyczy patrzą w przyszłość z wielkim optymizmem, ponieważ ludzie bardzo lubią się pocieszać słodyczami, zwłaszcza ciężkich czasach, więc nikt tutaj nie będzie mimo deklaracji tak naprawdę dokonywał jakiś wielkich cięć podobnie z alkoholem wydajemy na niego bardzo duża około 1000zł na głowę rocznie, ale znów możemy obserwować przejście nie wiem do z kategorii premium do tańszych kategorii alkoholu, ale ludzie nadal będą wydawać na to pieniądze dlatego sieci handlowe ach, które sprzedają żywność są panu na takiego ostrożnego optymizmu odnośnie swojej przyszłości, a gorzej dużo jest takimi sieciami, które sprzedają ubrania czy tak jak wspomniałem z restauracjami hotelami i tym podobnego rodzaju punktami dobre to teraz powiedz mi jeszcze 1 rzecz związaną z tematem tego oszczędzania tych zmian społecznych prezentujemy taki zawód, który czasami doradza czasami informuje, ale umówmy się, że większość naszej pracy roboty to jest straszenie straszenie tym co się wydarzy i zazwyczaj są czarne wizje udało się nam jako dziennikarza jako braci dziennikarskiej wystraszyć polskich konsumentów i oni już dzisiaj reagują jak rozmawiać z tymi przedstawicielami to już się, gdzie także w tej klasie średniej, bo tak mówię ci bogaci może nie oszczędzają, a ci najbiedniejsi robią już od dawna udało nam się tak nie ma tam po prostu wystraszyć tych ludzi ludzie są przestraszeni myślę dość mocno te osoby, które deklarują oszczędzanie to jest w porównaniu z ubiegłym rokiem wzrost 40 do ponad 60% to są deklaracje nigdy nie wierzę za specjalne badania deklaratywne, bo one na niewiele się przekładają za to widać to już wynika z rozmów z przedstawicielami sieci handlowych, że inaczej wygląda sam zakup to znaczy odchodzimy od produktów, które uznajemy za produkty premium i przechodzimy do Marek własnych dostarcza cena tego produktu jest dla nas najbardziej kluczowym elementem i nawet jeżeli jest to kilka złotych oszczędności to i tak w to idziemy brał już w głowie zapisane, że trzeba tutaj oszczędzać, w czym znowu jak ktoś kupował produkty ze średniej półki to nadal kupuje produkty ze średniej półki tylko są to marki własne pamiętam takie czasy, kiedy w sklepach zwanych dyskontami pojawiły się Komar pojawiła się polędwica wołowa została do dzisiaj jest jest czymś normalnym jagnięcina to te produkty będą znikały z tych sklepów zastępowane właśnie przez produkty, które je we sposób będą substytutem mi tańszymi ja bym radził każdej osobie, która wchodzi do sklepu zrobić eksperyment podejść sobie do lodówki z tymi rzeczami, których mówiłeś np. z wołowiną i zobaczyć, że liczba porcji czystej polędwicy i została bardzo radykalnie ograniczona są tak nadal wołowe, ale takich bardzo pośredni gatunków mięsa to świadczy o tym, że klient na bardzo drogi produkt jak gdyby nieco odszedł albo bardzo trzeba, ale on chce całkowicie rezygnować ze swoich przyzwyczajeń, więc sięga dalej po wołowinę Kozia tą tańszą tak właśnie działają dyskonty będą dostarczały niby to samo, a jednak coś zupełnie inne jak mam być jeszcze jedno pytanie, bo to jest coś kontrowersyjnego, ale nie mam wrażenia, że troszeczkę jesteśmy czasami wpuszczaniu maliny mówię tutaj on niektórych drożejących produktach, które znikały wszyscy mówili olaboga koniec już nie będzie tego cukru teraz mówi, że z mlekiem będzie problem czy to jest rzeczywiście realny problem braków związanych z tym, że ten towar, a jest mniej dostępne przez pogodę przez kwestie wojny Ukrainie czy to jest pewnego rodzaju manipulacja twoim zdaniem to wygląda jeszcze trochę inaczej, bo nakłada się tutaj kilka rzeczy zresztą do tego chyba już zdążyliśmy przyzwyczaić, że nie ma łatwych odpowiedzi na pewnego rodzaju pytań powiedziałeś mleko oraz brakiem sytuacja wygląda w ten sposób, że całkiem niedawno w 1 dużej sieci sklepów tego mleka brakowało, a brakowało go, dlatego że dostawcom mleka dużą o par dziś się opłacało wysłać do Niemiec zapłacić karę umowną niż dostarczyć do Polski sieć dlatego mieliśmy mleka dobrze co się stało z mlekiem, które było wcześniej w Niemczech ono nie wyparowało, jeżeli mogą sprowadzić mleko, której tańsze niż to mleko, które dostępne unik na rynku to rzecz jasna się to mleko sprowadza to jest system naczyń połączonych tak działa cała Unia uważa, że możemy coś ściągnąć tak samo jest we Francji brakuje musztarda nagle się okazuje, że Polska musztarda stało się szalenie popularna na tamtejszych stołach, bo po prostu nie ma żadnej innej, więc czysto teoretycznie, jeżeli Francuzi zaczęli sprowadzać musztardy bardzo dużo u nas pewnym czasie tej musztardę zaczęło powoli brakować, czyli to rzeczywiście gdzieś tam w skali świata jest problem z dostępnością przeróżnych produktów i ten rynek bogaczy wysysa go z takiego rynku średniego, jakim my jesteśmy w związku z tym u nas pojawia się brak czasami tak czasami jest jeszcze inna sytuacja sieci handlowe mają podpisane na niektóre produkty umowę np. na rok czasem na 2 lata w ten produkt jest dostarczany po gwarantowanej cenie, czyli niskich pamiętam nie na kilogram cukru kosztował jeszcze całkiem niedawno poniżej 3zł, tyle że mamy taką sytuację w tym momencie to nagle okazuje się, że w tamten cukier, owszem, kosztuje 3złota, ale w hurcie już kosztuje 350, czyli jak ktoś potrzebuje dużych ilości cukrów produkuje z niego to woli pójść kupić ten cukier w detalu niż kupić go w hurcie co wtedy mamy wtedy mamy całkowicie oczyszczona sklepy z cukru tak jak mieliśmy to niedawno wspólnie się w mediach media piszą na grożenie władcy ukrytego cukru nie ma jeszcze bardziej niż go nie było przez moment, ponieważ wszyscy rzucają się kupować cukier może go nawet nie potrzebują takich paniki na rynku to możemy mieć w każdej chwili bardzo dużo czasami one będą wywołana tym, że po prostu w innych krajach czegoś brakuje czasami będzie to po prostu zwyczajna panika wynikająca z tego, że ktoś coś napisał Szkota Witasz czyli gdzie się jakiś element spekulacyjny tutaj jest, bo jak mniemam ta osoba, która pisze na Twitterze nie jest przypadkową osobą tylko no może mieć jakiś interes w tym przypominamy jak było całkiem niedawno z brakami paliwa na stacjach paliw, że nagle pojawił się jeden z polityków z taką piękną tabliczką informującą, że tutaj na tej stacji benzynowej paliwo jest o tyle po tyle to następnie bardzo szybko obiegło media potem mieliśmy gigantyczne kolejki na stacji my jako wyborcza PiS przestrzegaliśmy mówiliśmy, że to nie jest problem, że tego paliwa nie zabraknie to było chwilę po wybuchu wojny najem w Ukrainie też dodajmy też taki kontekst dobra wracamy do tych trików jeśli już jestem tym klientem świadomym, który zdaje sobie sprawę, że to jednak jak kryzys, że trochę przestaje starcia, acz do tego pierwszego albo przynajmniej wiem co zrobić jakąś poduszkę chcę być bardziej racjonalne czy kończy już w tym, że idzie do sklepu idzie na zakupy to co byś ty doradza jako taki pierwszy triki przy obszarze z tego swojego tekstu, w który powstał w ramach akcji urzędnik to się najbardziej podobało banalne rozwiązanie, ale jest zrobienie zdjęcia lodówki, żebyśmy mieli pod ręką informację co w tej lodówce jest czego kupować nie musimy na, bo później chwilę będziemy wyrzucali, bo przeterminowanej nie zdążyliśmy jeszcze co jeszcze powiem szczerze, nawiązując właśnie do o tego, o czym mówisz ja przetestowałem osobiście we własnej skórze widziałem ile rzecz sam rzuca podaż to są absurdalne, jakie ilości to, że nie panujemy nad tym co mamy w lodówce to, że nie panujemy nad tym co szafkach powoduje, że wydajemy pieniądze całkowicie niepotrzebnie to są naprawdę kolosalne wydatki dzięki temu możemy poczynić oszczędności rzędu 1020, a nawet więcej procent jak i badacza wchodzą do domów ludzi, a są takie projekty realizowane cały czas w Polsce i obserwują, gdzie ludzie trzymają przyprawy z jakich przypraw korzystają jak tych przepraw korzystają jak korzystają z danych nie wiem z jogurtu jak otwierają wieczko proszę wszystko zapisuję analizuję jedną z rzeczy, które ich maksymalnie szokuje jest to, że Polacy większości rzeczy mają w domu za dużo to znaczy mam za dużo budyniu galaretek Kisiel-li kostek rosołowych Polacy mówi Białkowski rosła nigdy nie wiedzą majątek kostek rosołowych domu podobnego rodzaju produktów jest absolutnie mnóstwo w efekcie czego idziemy do sklepu kupujemy coś coś, czego nie potrzebujemy, a potem coś wyrzucam albo ulegamy panice, bo widzimy coś w mediach sza będzie czegoś brakowało i nagle kończymy ze spiżarni pełną rzeczy, których tak naprawdę potrzebujemy jeszcze przyznam szczerze w tej chwili w mojej lodówce są 4 otwarte musztardy mówi, że brakuje ich i na rynku we Francji, więc można mnie zaraz będzie nazwać inwestorem no może, gdyby nie były, który jak, gdyby nie było otwarte, ale tak zgadzam się, że to jest taki produkt, który ja lubię potrzebuje eksperymentuje z tymi startami czasami, a przez to sklep jest obawa, że może go zabraknąć w związku z tym kupuje następną otwieram dopiero sobie zdaje sprawę, że już tam jeszcze jedno jest natomiast nawet spokój z tymi obawami, że ich zabraknie chodzi o to, że tych z tych 4 musztard nie jesteśmy w stanie wykorzystać tych 4 po prostu nie jestem w stanie tak samo jak każda w tym momencie pogrzebał swoje lodowca to znalazł Bezrzecza, które są w chwili obecnej po prostu automatycznie do wyrzucenia, jakby zrobić osoby jeszcze ktoś listę ile te rzeczy kosztowały to był naprawdę czasami bardzo głęboko się zdziwił, czyj to jest jedna z tych rzeczy, która może nam oszczędzić bardzo dużo to jest rzeczywiście ciekawy eksperyment, żeby sobie przez miesiąc liczyć rzeczy, które się wyrzuca, które może nie dostały związany do końca albo przeterminowany sprawdzić ile wydaliśmy to jesteś fajny trik, żeby być świadomym tego ile pieniędzy marnotrawimy na żywność, której nie zużyliśmy mówiłeś o tym, że zmienia się nasza zasada kupowania w sklepach kupujemy trochę inne produkty, jakby schodzimy Level niżej, że użyję takiego staropolskiego sformułowania pytanie brzmi, bo rozumiem, że sklepy no nie zachęcać nas będą do oszczędzania pytanie brzmi, jakie są strategie sklepów jeśli chodzi o to, żebyśmy wynik wydawali więcej, które na nie powinniśmy się nabierać tak naprawdę sklepy w tym zakresie one nie tyle po części walczą o naszą uwagę oczywiście one walczą również mieć ze sobą ich wizerunek ma nas skłonić do tego, żebyśmy my tam przyszli i liczba promocji takie rzeczy też się liczy ile ich jest jak one narastają itd. jest tym momencie na absolutnie rekordowych poziomach to znaczy wszystkie sieci handlowe widzą 1 rzecz, że to co nas skłania do przejścia do nich to jest promocja są przy tym jeszcze formaty, które się ludziom bardzo dobrze kojarzą z oszczędzaniem dlatego wybieramy się właśnie do takich formatów to są takie formatach w sensie sklepach tak mówią formatach są w sensie konkretnie mam na myśli dyskonty, które zawsze zarabiają najwięcej w przypadku, jeżeli sytuacja gospodarcza się pogarsza ludzie myślą o oszczędzaniu wszczęte skróty myślowe oczywiście nie zawsze są i 100% prawdziwa nie chodzi o to, żeby były prawdziwe chodzi tutaj raczej o to, aby wzbudzić nas określone nastawienie, czyli to nie jest tak rzeczywiście się koszyki cenowe przeanalizuje takie, które różne organizacje czasem media przygotowują no to tam najczęściej hipermarkety są tymi najciężej to jest z tymi koszykami to jest troszeczkę tak jak z nie wiem inflacją o inflacji są lokomotywa jednak rzadko ktoś kupuje lokomotywy tak samo ten koszt, który jest markę czynnik koniecznie to jest nasz koszyk to znaczy my możemy, ratując do tych trików bez wątpienia warto intensywnie przeanalizować sposób w jakim robimy to zakup to znaczy podejmować decyzje o obiedzie będąc w sklepie na podstawie tych produktów, które są w promocji to oczywiście wymaga pewnego rodzaju spontaniczności pewnego rodzaju kreatywności w tym, ale dzięki temu faktycznie to oszczędności mogą się pojawić też jak gdyby podwójna kontrola to znaczy z 1 strony wiemy co mamy w lodówce, a z drugiej strony podejmujemy decyzję na podstawie tego co widzimy, że akurat teraz opłaca się kupić znowu bardzo popularne stało się np. wielo paki, a jeżeli kupimy 3 opakowania dajmy na to mięsa dostajemy jedno gratis i znów, jeżeli ktoś panuje nad swoimi zakupami sposób troszeczkę wyższy niż przeciętne, a może kupić te 3 opakowania 1złożyli 2 zamrozić to ta naprawdę jakiś daleko idące oszczędności, jeżeli mówimy o tusz określić czas jeszcze co do tych koszyków cenowych przyznam szczerze też kiedyś takie tworzyłem, więc wiem jak to mniej więcej wygląda no i jest taka anegdota ale kiedy spotykam pewnego prezesa dużej sieci handlowej ją mnie zaczepiać, bo pewne wydarzenie na ekonomiczne zaczepia mnie zaczyna ze mną rozmawiać myślę, że poważnych rzeczach, a mówi panie Sebastianie w ostatnim koszyku cenowym wyżej liście nie te pomidory, które były na promocji tylko trochę droższe w związku z tym myśmy od 3 miejsca skoczyli poniżej tego sklepu, w którym rywalizujemy w związku z tym proszę nas tym razem się poprawić, więc to pokazuje jak ważna ta narracja, której mówiłeś czy sklep jest tani czy nie jest dla tych samych sieci handlowe tak jak on dużą robią, żeby pokazywać siebie ukazywać siebie jako najtańsze, bo teraz mamy wykwit przeróżnego rodzaju tarczy finansowych, które te sieci twierdzą, że wdrażają itd. tak dalej ile jest prawdy to jest promocja taka jak każda inna nie ma tutaj żadnych specjalnych cudów to znaczy powiedzmy szczerze żadnej sieci nie zależy na tym, abyśmy my jakoś jako konsumenci Super szczególnie zarobili i oszczędzili na wizycie w sklepie im zależy na tym, aby sprzedać nam jak najwięcej jak to osiągnąć to już jest zupełnie inna rzecz, jeżeli dzięki temu, że kilka produktów będzie w obniżonej cenie my się zjawi w tym sklepie to zawsze to dobry interes pomożemy kupić coś więcej najgorszą interesem dla sklepu jest to, jeżeli ktoś przyjdzie tam kupi tylko produkty, które są w promocji takich klientów właściwie nie ma, bo nikt nie ma czasu, żeby krążyć od sklepu do sklepiku mam tylko rzeczy promocyjne dobra więcej rat trików i pomocy o tym jak oszczędzać nie tylko łącznie na zakupach w sklepach, ale także na rachunkach za prąd gaz ogrzewanie czynsz wodę i wszystkie inne media rachunki jak sobie możecie wyobrazić opisujemy w ramach oszczędni IKE wyborcza bis to Piotrek wielkie dzięki zachęcam do przeczytania tekstu Piotrka te triki gwarantują, że oszczędzisz pieniądze fantastycznego poradnika naprawdę takiego pokazującego jak mniej wydawać po prostu w sklepach to było podczas ósma 10 Sebastian ogórek to zobaczenia do suszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA