REKLAMA

Życie z mindfulness: o co chodzi z uważnością?

Gościnnie: Wysokie Obcasy
Data emisji:
2022-09-26 15:50
Czas trwania:
20:33 min.
Udostępnij:

Moda na mindfulness trwa w najlepsze. Lubimy mówić o uważności i o praktykowaniu jej, ale czy na pewno wiem co kryje się za tym pojęciem? O tym czym jest mindfulness oraz do czego w życiu potrzebujemy uważności i dlaczego jej brak w życiu codziennym jest niebezpieczny, szczególnie dla zdrowia psychicznego dowiecie się z dzisiejszego odcinka podcastu "Życie z mindfulness" Rozwiń »
Zapraszamy na podcast w ramach projektu "Odblokuj swój potencjał" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zapraszamy na podcast w ramach projektu od bloku swój potencjał dzień dobry nazywam się rolami jak Łukasz Siemion i chciała zaprosić do podcastu życie mają wspólne, które prowadzić będą dla was wraz z Tomkiem Kryczyński im psychologiem trenerem nauczycielem mają wolne sosu ni Tomku dzisiaj zaczynamy 1 naszych podcastów naszych pierwsze nasze pierwszy odcinek, ponieważ mówimy mają silne się to jest temat, który jest bardzo popularne ostatnio może wyjaśnimy czym jest Rozwiń » Manify u nas myślę, że warto zacząć od tego, że definicji ma funkcję bardzo wiele to jest coś co zostało wymyślone 2 pół 1000 lat temu mówi o samym samym terminie pewnie historia tego jest jeszcze dłuższa, jeżeli coś ma tak długą historię to tych definicji jest jest wiele ja przyjmuje definicję, która mówi, że ma trudne jest przede wszystkim świadomością na bieżące doświadczenia świadomością akceptującą świadomością, która stopniowo buduje pomocny dystans do własnego doświadczenia świadomością, która też czasem buduje poznanie coś co często określa się jako mądrość nie w znaczeniu wiedzy encyklopedycznej tylko w znaczeniu coraz lepszego rozumienia funkcjonowania własnego umysłu z czego wynika to, że jesteś szczęśliwa z czego wynika to, że czuje się źle, że cierpisz jak różne elementy funkcjonowania naszego umysłu działają i co robić, żeby w tym życiu było lepiej, żeby tego cierpienia czy braku satysfakcji było było mniej to w takim razie chyba powinniśmy pójść jeszcze 1 krok do tyłu i powinnam się zapytać czym jest świadomość tak szeroko pojęta znowu podobnie jak jak z Mainz u nas czy podobnie jak, z czym z miłością czy osobowością emocje no tak tę definicję bardzo bardzo wiele mnie taka starożytna definicja umysłu mówi, że to jest to co po co wie albo ten, który wie na świadomość często definiuje jako zdawanie sobie sprawy szczegóły także myślę, że na tym etapie możemy pozostać na tym zdawanie sobie sprawy czy tutaj możemy postawić znak równości do uważności no tych elementów składających się na całą świadomość oczywiście bardzo wiele także ono ma utwory z pewnym rodzajem świadomości tak jak powiedziałem świadomością bieżącego doświadczenia, czyli często tłumaczy to w ten w ten sposób, że pytam, czego w tej chwili doświadczasz, jakie dominują w tej chwili w tobie emocje co dzieje się z twoim ciałem, jakie doznania docierają swojego ciała, jakie myśli w tym momencie pojawiają się w tobie w tej chwili to jest państwo stoi świadomość bieżącego doświadczenia świadomość emocji doznań myśli, dlaczego tej świadomości tak bardzo potrzebujemy, dlatego że tak jak powiedziałam jest 2 mają full nas w mediach społecznościowych praktycznie każda osoba teraz, która chce zaistnieć odwołuje się do pewnych wartości, jaki niesie za sobą mają wspólne, a niekoniecznie jest to tym czym właściwie osoby, które zajmują się mają wolne są tak jak ty chcieliby się podpisać pod, tak więc jak to tak naprawdę zrozumieć jak, dlaczego tak bardzo potrzebujemy tej uważności, że szukamy wszędzie myślę, że od tej samoświadomości no zaczyna się proces zmian, jeżeli ktoś nie jest świadomy swoich np. emocji no to no to niesie za sobą bardzo negatywne konsekwencje ktoś nie czuję smutku, którego doświadcza, jeżeli nie czuje nic nie robi to czasem może nagle obudzić się z pełną biegową depresją ktoś załóżmy jest w jakiejś pracy albo w jakim związku i jest w nim czy mniej złość, ale zupełnie nie jest do tego ta osoba podłączona, jeżeli nie będzie mieć nie będzie czerpać z tych informacji, które niosą np. emocje w oparciu o świadomość bieżącego doświadczenia no to no życie może pójść w kierunku bardzo ciekawym będę tę tłum tę złość tłumić nie będę jej zauważać nie będą zauważać smutku nie będą zauważać rynku i w związku z tym nie będę na to adekwatnie reagować także świadomość z taką podstawą tego bieżącego doświadczenia, która pozwala zauważyć jak jest i w oparciu o to, że wiesz jak jest bardziej adekwatnie reagować na to co te emocje te doznania te myśli mówią ci od tej podawałem przykład emocji, ale to samo jest ciałem przez czerpiemy informacje chciała jeśli jesteśmy do tego podłączenie jesteśmy zablokowani ciała nie czujemy no to nie czerpiemy z tego z tego zasobu także dla mnie mają u nas to jest coś też takie buddyjskie porównanie często stosuje jak sól w oceanie, czyli powinna przenikać wszystko ta ta świadomość niezależnie od tego czy jesteś w pracy czy jesteś w domu czy jesteś dzieckiem czy partnerem partnerką miej świadomość tego co się dzieje, bo to są bardzo ważne istotne informacje no mówimy tutaj bardzo wielu płaszczyznach życia czy można być na każdej z tych płaszczyzn tak samo uważnym można się tego nauczyć bardzo trudna no zależy od od od od człowieka no mamy różne biografie mamy różne doświadczenia niektórzy wychowywani są w takim środowisku, które wspiera tę samą świadomość świadomość bieżącego doświadczenia, a inni nas nie myślę też, że system, w którym jesteśmy no zupełnie tego nie wspiera w szkole w tej chwili się zmienia ale, ale generalnie w szkołach nie uczy się z kontaktu z emocjami reagowania na własne emocje kontaktu z ciałem dostajemy jakiś tam pakiet informacji często tylko pakiet informacji teoretycznych, które nie przykładają się w ogóle na praktykę, a coś takiego jak emocje ciało samoświadomość tego co się to się zostawia także dla wielu z nas może być trudne natomiast nie generalizować bym dla niektórych z nas będzie to relatywnie łatwe przejmie do pewnego poziomu dla innych będzie to bardzo bardzo trudne pewnie też ma takie doświadczenia, że często spotkamy ludzi, którzy nie czują swego ciała albo dopiero zaczynają czuć gdy, gdy pojawi się choroba nie mają kontaktu z emocjami trudno w ogóle no nawiązać jakąś reakcję z tego z tego poziomu, bo oni po prostu tego tego nie czują także ja powiedziałbym, że jest różnie niektórym jest trudno wejść świadomość tego co się dzieje, a dla niektórych jest to rzecz łatwa bądź wręcz wręcz naturalne oczywiście raz jeszcze do pewnego poziomu no dobrze i jesteśmy w pracy mamy sytuację taką, która jest dla nas stresował wtedy dosyć łatwo jest nam wejść w takie myślenie, które zupełnie nie jest konstruktywne, które nie jest zupełnie skupiony na uważności skupione raczej na emocjach jak z tym sobie dać rada no rozwijanie pogłębianie ma 12 jest to jest trening warto to sobie sobie uświadomić, że źli ucieszy jakiegoś języka obcego to na początku, żeby cokolwiek powiedzieć procesuje tworzy strukturę szukasz słówek myślisz, jaki czas powinien być tutaj użyty jaki, a jak nie stopniowo w cudzysłowie wchodzi to krew i potem już o tym świadomie nie myśli tylko to po prostu przychodzi z mają wspólne jest podobnie na początku trzeba włożyć ten wysiłek, żeby w ogóle by przypomnieć, że jesteś w danej chwili później, gdy już ta umiejętność rozbili rozwinięta i tam uważność pogłębiona to po prostu jest rozmawiasz z kimś czujesz o w tej chwili NDR pojawia się stres albo w tej chwili czuje radość w tej chwili pojawiła się ta myśl albo w tej chwili czuję napięcie albo rozróżnienia rozróżnienie to po prostu jest tak jak struktury gramatyczne tak jak tak jak słówka w języku obcym, który stopniowo no zaczyna płynąć gdy, gdy jesteś w relacji z drugim człowiekiem także po to, żeby rozwinąć jeśli masz bardzo ograniczone potrzebny jest systematyczny trening podkreślam systematyczne to też często wymagających wysiłku, o czym znowu często nie mówi się bo myślę, że ona na rynku jest taka potrzeba, żeby rzeczy były łatwe szybkie przyjemne szybko wchodzące natomiast no tutaj pracujemy z nawykami, jeżeli jesteś odcięta od siebie przez 20304070 lat to na to nie przychodzi jak zaśnięcie w dłoni tylko potrzebny jest czas znowu ta metafora języka myślę, że tutaj może być przydatne która, który tę umiejętność rozwinie bardzo mi się podoba tutaj metafora treningu, dlatego że sama jestem zaparć czy ową biegaczką przepraszam, ale nawet nie jest metafora jeśli chodzi o loca i języka, ale jeśli chodzi o trening to, który rzeczywiście trening no to w takim razie od czego taki trening zacząć no są różne formy treningu w tej chwili, gdy ja bym zaczynał moje spotkanie z Mainz u nas kilkadziesiąt lat temu no coś takiego tutaj ziemi w Polsce nie było dostępne w tej chwili po kilkudziesięciu latach też po zauważeniu na Zachodzie, że to działa mamy dostępne bardzo sformalizowane treningi i tak najczęstszą formą są to one to są treningi 8 tygodniowe, gdzie no razem z trenerem nauczycielem rozwijasz tę tę umiejętność systematycznie, zaczynając od pewnych prostych form stopniowo stopniowo te formy pogłębiając, ale też może robić samodzielnie ja to też jasno coś co nie nie wszystkim się podoba, ale zachęcam do tego, żeby mieć pewne ramy intelektualny do tego co robisz, bo jeżeli tych ram nie ma to może wejść w różne ślepe ścieżki dlatego takiego ma 12, który w wręcz karykaturą tego tego tego oryginału, jeżeli maszcie ramy intelektualne no to potem te ścieżki ślepe nie wchodzisz myślę, że wspomniała o swoim treningu z innego obszaru, że nawet tam, jeżeli to dotyczy czegoś fizycznego te ramy intelektualne jeśli niema swego trenera się przydają, żeby się nie skrzywdzić tutaj raczej siebie skrzywdzić nie jest jest trudno jeszcze ktoś postara to może, ale zdecydowanie można doprowadzić do tego, że wpadniesz w te takie no ślepe uliczki jeszcze raz powtórzę mam wolne są spłacone ego, który staje się karykaturą samego samego siebie w tej formie zachodniej także dobrze jeśli masz wiesz w ogóle co robisz co to jest w jakim kierunku iść i no później no i ja zachęcam do tego, żeby nie tylko pozostawać na poziomie teorii tylko zacząć praktykować i np. w programie MBS Herman von Base oraz kodeksie program, który najczęściej prowadzę tam zaczynamy od skanowania ciała od dosyć długiej praktyki, która no zajmuje 3040 minut, gdzie ludzie uczą się kontaktu z własnymi doznaniami z własnym ciałem, ale też wzmacniają siły własne uwagi jak doprowadza program z kolei mój autorski manicure z życia mają u nas tam zaczynam od praktyki oddechu uważam, że no ta praktyka jest taką praktyką bardzo podstawową i warto od nich zacząć, bo jeśli chodzi o odetchnął tutaj może zacząć od minutowej praktyki rozciągnąć się na 10 minut na 2030 możesz ją stosować właściwie wszędzie czy to w pracy czy przed jakimś wystąpieniem publicznym i też no ja tutaj czerpię bardzo dużo z tradycji i tradycji, z której my to zaciągnęliśmy na Zachodzie no oddech jest taką praktyką podstawową zarówno dla osób początkujących jak dla osób bardzo bardzo zaawansowanych, bo na oddechu najłatwiej, a zarazem najtrudniej jest nam się skupić to też powiedziałbym zależy, że no tak jak też prowadzę zajęcia widzę, że ludzie mają różne preferencje dla niektórych ten body Scan jest taką świetną formą inni się przy niej męczą na jeszcze innych właśnie praktyka na na oddechu ale gdy miał robić takie statystyki to rzeczywiście wydaje mi się, że oddech jest tą praktyką, która najlepiej wchodzi u większości u większości osób podwyżka może brzmieć trochę enigmatycznie czy mógłby wyjaśnić no też są różne różne formy skanowania ciała ta forma, którą proponuje twórca programu bez prof. Kabat Kabat Zin zaczyna się od od stopy akt tak to tak to ujmijmy wzrost, o co chodzi chodzi o to, żeby uczyć się świadomości ciała, czyli kierujesz pełnię uwagi na doznania docierające z obszaru lewej stopy oraz nie chodzi o to, żeby być mistrzem w kontakty z moją stopą tylko, żeby w oparciu o ten obiekt medytacji, bo to też jest forma medytacji ne uczyć się doświadczenie ciała potem przechodzimy w ten sposób przez przez cały całe ciało i znowu niektóre osoby mówią, że nie czują swego ciała teraz, gdy świadomie kieruje np. tam uwaga potem na swoje kolano potem na brzuch klatkę piersiową itd. stopniowo wzmacniać albo wręcz odzyskuje kontakt z ciałem tras po co jasno przez ciało przechodzi masę informacji jesteś kimś to ciało zaczynać rozróżnia czasami tego nie czujemy albo jesteś kimś albo w jakiej sytuacji zaczyna się piekielnie spinać albo w końcu zaczyna czuć w ogóle doświadczasz stresu, że ten stres tak jak inny sposób oddziaływuje na na ciebie także poprzez body Scan odzyskujemy kontakt chciałem tak często jest opisywane fraz lepiej czujemy znowu po to, żeby czerpać z tego co to co ciało mówi prosty przykład w jaki sposób się dziś, jeżeli nie czujesz co ten sposób siedzenia np. w tej chwili siedzę zwrócony ku tobie tak jak tutaj zostaliśmy poproszeni by być blisko mikrofonu i barki podnoszą do góry czuję, że to nie jest dla mnie komfortowa, ale inaczej nie nie mogę wyraźnie toczył Jerzyk siedziałbym tam przez kolejnych 10 lat to w pewnym momencie zaczął mieć wady postawy moje ciało byłoby spięte to odbijało się przekładało na na moje funkcjonowanie na moje moje zdrowie także jest bardzo istotne i równocześnie body Scan oprócz tego, że powoduje, że lepiej zaczyna szczuć ciało prowadzi do tego, że wzmacnia siłę uwagi zauważ no my często nie chcemy z czymś być, ale jesteśmy coś zaciąga chce się wyspać, ale nie może się wyspać, bo myślisz o tym co co jutro chcę w końcu odpocząć, ale twój umysł zaciągać w przyszłość przeszłość to zaciąganie może być tak mocne, że znowu jeszcze raz może się objawiać pełne zbiorową depresję albo możemy wpaść albo będziemy w ciągu lęku itd. jeśli maszyną uwagę, którą buduje na np. w oparciu o praktykę body Scan, gdzie ty decydujesz czy ta uwaga ma być teraz ma być przy lewym kolanie tras przy brzuchu oraz przyszłych tras przy głowie stopniowo ten mięsień uwagi wzmacnia się to ty zaczynasz być decydent com, gdzie ta uwaga ma być od tego w olbrzymim stopniu zależy twój dobrostan twój stres albo jego brak to co zrobić z tymi przeszkadza oczami nie rozumiem z tymi wszystkimi rzeczami, które nie pozwalają nam spokojnie spać w nocy albo, które nie pozwalają nam wyjść spokoju wtedy, kiedy czujemy, że powinniśmy wyjść no to to nie jest właśnie takie takie proste ten body Scan, którym powiedziałem w tym konkretnym programie to jest dopiero początek ścieżki, czyli no w maju w nas chodzi o to, żeby mieć świadomość tego co się dzieje, czyli pierwszym krokiem jest zauważenie, że w ogóle coś pojawia jest coś trudnego albo pięknego w moim życiu, jeżeli już Tomasz to w oparciu o tę świadomość do dobierać narzędzia, które pomogą ci w tym, aby twoje życie no wyglądało lepiej, żeby w twoim życiu było mniej mniej cierpienia więcej więcej satysfakcji czasami polega to na tym, żeby odpuścić pewne myśli, które zaciągają, jeżeli ma silną uwagę na to np. wracasz do oddechu, mimo że te myślicie zaciągają jest też w 100% w oddechu jest też w przyszłości przyszłości albo jesteś ze swoim posiłkiem albo jest ze swoim partnerem partnerką dzieckiem czy kimkolwiek innym stopniowo w wyniku tej obserwacji tej świadomości zaczynasz doświadczać co jest pomocne, a co nie eliminuje to co jest pomocne wzmacnia to co jest pomocne teraz myPhone zauważ to jest to też może być taki zaczyn ma u nas wszystkiego nie załatwia tylko gdy uświadomi sobie, że w takiej w takim stanie moje ciało no to możesz pójść zacząć wpływać na martwi nas jeszcze raz jak sól w oceanie, która przenika wszystko w oparciu o tę świadomość zaczyna podejmować bardziej adekwatne decyzje w swoim życiu i oczywiście samo państwo jest też wielu obszarach pomaga badania tutaj są jednoznaczne państwo wspomaga w tym ażeby znosić różnego rodzaju symptomy stresu bądź osłabiać pomaga w radzeniu sobie ze smutkiem czy też nawrotami depresji pomaga w radzeniu sobie z lękiem pomaga we wzmacnianiu koncentracji i są też badania pokazujące, że ma twój nas regularnie praktyka podkreśla regularna praktyka wzmacnia pamięć czy też wręcz nie tylko wzmacnia tę odporność psychiczną, ale odporność fizyczną siłę twojego układu immunologicznego także no ten zakres działania uważności jest bardzo szeroki jeszcze raz mają u nas nie jest na wszystko i nie jest jedyną formą, która macie wżyciu wspierać dziękuję za dzisiejszy odcinek chyba udało nam się wyjaśnić trochę czym jest mają wolne albo przynajmniej za jawić, o czym będziemy dalej rozmawiać ja nazywam się rolami akowska Siemion moim rozmówcą jest Tomek Reszczyński autor programu życie mają u nas psycholog trener nauczyciel ma informacje są bardzo dziękuję dziękuję zapraszamy w najbliższą środę zapraszamy na podcast w ramach projektu od bloku swój potencjał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYSOKIE OBCASY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA