REKLAMA

''Król Roger'' Karola Szymanowskiego. Premiera w Operze Bałtyckiej

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-09-27 11:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:52 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Filipka kurz w najbliższą sobotę 1października w Operze Bałtyckiej premiera króla Rogera Karola Szymanowskiego reżyser spektaklu Romuald Wicza Pokojski jest dziś gościem kultury osobistej dzień dobrem dzień dobry byt Opera król rock uznawana za jedną z największych muzycznych arcydzieł stulecia powstała w latach dwudziestych dwudziestego wieku i to operowe dzieło jest wynikiem fascynacji Karola Szymanowskiego Sycylią co wiemy o tych początkach Rozwiń » więcej taka właściwie to ta Sycylia to jest takim bardziej raj raj na ziemi, do którego tęskni Karol Szymanowski razem też z Iwaszkiewiczem no to jest jakiś pewnie taki kontekst też MO do Polski właśnie tych momentów, kiedy Sycylia dla osób homoseksualnych była takim miejscem wyjątkowym, ale to akurat w naszym spektaklu nie jest rzeczą ani piesi ani dróg ani przed planową dla nas duża ważniejszą kwestią jest miejsce, gdzie rodzi się myśl o tym, żeby napisać króla Rogera, żeby w ogóle odnieść się do takiego dramatu muzycznego i to jest środkowa Ukraina renta jest miejsce, gdzie żył twarzą Szymanowski, gdzie również też żył tworzył Iwaszkiewicz i tak właściwie wszystko zaczyna się takiego pytania, dlaczego w tak trudnym momencie jest 1918 rok jeszcze nie skończyła się pierwsza wojna światowa właśnie szaleje rewolucja październikowa fortepian Szymanowskiego ląduje w stawie muszą czekać z tym szopki i postanawiają właśnie razem ze swoim kuzynem Iwaszkiewicza napisać taką opowieść jak król Roger, więc to są te pokłady, których szukamy właściwie takiego odniesienia dla człowieczeństwa tak i do tego po co tak właściwie jesteśmy na ziemi ca jest właściwie najważniejsze i tutaj tych realizacji oczywiście króla Rogera w ostatnich 20 latach jest bardzo duża na świecie właściwie można powiedzieć, że to jest najbardziej rozpoznawalny Polski utwór operowy, ale mnogość interpretacji jest bardzo duża właśnie przy tych różnych podejściach, więc tak też widzę zupełnie nowe spojrzenie na konkretne wątki wyciągnięcie na ich miej razem z zespołem pan najbardziej zależało na tym, żeby dobrze wczytać się w libretcie ta w poetyckie bardzo poetyckie libretta czasami to trochę przeszkadza powoduje, że można zgubić trop, ale też je również wsłuchać się w muzykę czy prawdopodobnie wszystkie odpowiedzi nie wiem czy czym ja akurat znajdujemy w pełni, ale ona na pewno są w tej muzyce to jest bardzo przemyślany utwór dlatego myślę, że my go bardziej czytamy niż robimy taką jakąś pewną swoją nakładkę staramy się właśnie pójść tropami tymi w zaklętym korytarzami tego tego utworu, a więc nam, ale właśnie nie wiem też ma jakąś właściwą odpowiedź znajdujemy natomiast na dziś mam w sobie głębokie przekonanie i po tych próbach pot też rozmowach, a mam przyjemność akurat przy tym utworze pracować naprawdę wybitnymi twórcami wykonawcami to jest w Olga Pasiecznik to jest Ryszard Minkiewicz to jest Leszek skla także Andrzej Lampert Paweł tą są, więc tutaj wśród tych wszystkich naszych wykonawcy, którzy też już niektórzy z nich wielokrotnie wykonywali króla Rogera tak jak chociażby Mariusz Godlewski więc myślę, że mają też dużo swoich odpowiedzi i to ten moment ten kierunek, w którym zmierzamy to jest właściwie poszukać tych Air tego co została w tym wytwarza w jaki sposób magicznie zaklęta, czyli tego, że poniżają tak właściwie idee konwenanse to wszystko jest tym co nas więzi a, a najważniejsze jest właściwie czyste serce do tej realizacji pana opery Bałtyckiej wrócimy jeszcze kilka minut ja jeszcze chciałbym na sekundę odnieść się do historii powstawania kler gra, dlatego że padło nazwisko Jarosława Iwaszkiewicza, który napisał libretto dla Karola Szymanowskiego, ale źródła historyczne podają, że to niebyła bardzo łatwa współpraca mimo tych okoliczności pewnych wspólnych wartości, które oni, których łączyła tak to jest taka właśnie sytuacja że, gdyby trzeba było zacząć jeszcze trochę wcześniej, kiedy w gimnazjum w Kijowie i Waszkiewicz wraz ze swoimi kolegami postanawiają, że na pewno będą komponować utwór operowy Jan biegł jestem też da Karola Szymanowskiego do swojego kuzyna i właśnie im mówimy pokazujemy materiały Szymanowski na tym pochyla mówi, że Jarku lepiej pisać lepiej pisać, ale lepiej nie komponuje im, więc te ich pewne przekomarzania oczywiście też nie jest tajemnicą, chociaż się wydaje, że ta też takie bardzo ludzkie było to działanie trzeciego akcją na rzecz przy trzecim akcie się pokłócili trochę, bo Szymanowski miał jednak jego zupełnie inną wizję aniżeli wynikająca z poezji, chociaż nawet tak jak dzisiaj, kiedy nawet zmierzymy opublikowane libretto jeszcze w czasie przed drugą wojną światową, a tym, które mamy w partyturze to są pewne subtelne różnice niektóre, które powodują dosyć istotną istotne patrzenie na na utwór czasami może tylko wynik wyłącznie wynikający z samej proza języka np. jest taki moment, kiedy rok mówić by przeprowadzić go dziś wieczorem na sąd i w pierwotnej wersji Roksana ze znakiem zapytania mówił wieczorem, a teraz dla mamy bardzo duże jest na sam nikt ich kim jest różna znaczeniowe, ale także ale kto jeszcze tylko jedno jedno zdanie ja myślę, że oni na pewno bardzo w dużej twórczej symbiozie ze sobą żyli, aczkolwiek czarnych myśli takie dosyć szorstkie czasami momenty jak w procesie twórczą przenosimy się do roku 2022 o nazwiskach artystów, którzy pojawią się na scenie już była mowa trudno było w podczas castingów wyłonić kler gra nie tutaj miałem bardzo duże przekonanie bo Leszek skla akurat będzie obchodził 35 lecie swojej pracy artystycznej właśnie królem rock RM, a Mariusz Godlewski na rzecz funduszu w zakresie są 2 naprawdę wybitni śpiewacy aktorzy na osoby, które zawsze ożywiają sir czy nie to nie jest wykonanie tylko zadania pięknie zaśpiewać się, ale też i przemówić swoją wrażliwością swoją czułością także ZUS jest natomiast też bardzo się cieszę, że zaproszenie do współpracy przyjęła Olga Pasiecznik wielokrotnie nagradzana reżyserka bardzo znana tak to będzie też i można powiedzieć rocznicowy króla werbowała już dziesiąty w karierze tak, licząc wszystkie wystawienia też nagrania poniższa, ale i tutaj to jest bardzo ważne w pracy, żeby mieć partnerów nie tylko do wykonywania zadań, ale też inne wszelakich rozmów na temat właśnie tych wszystkich dylematów związanych z tym co ta co jest zapisana akurat w królu rowerze także tutaj mam bardzo dużą pomoc za co bardzo dziękuję skoro to było dziesiąte wykonanie Olgi Pasiecznik rok rad co wyszło z tych waszych partnerskich rozmów na temat właśnie tej interpretacji no to jest właśnie tutaj może była ca całą całą w ogóle księgę zapisać przede wszystkim miał myślę, że bardzo mocna współ odczuwamy ten czas to miejsce to miejsce, jakby właśnie jest 2022 roku atak właściwie coś się zmieniła w porównaniu z 1000 jesteśmy co może carze nie ma światowej wojny także, ale akurat dla dla Olgi Pasiecznik myślę, że ten czas jest równie dotkliwy skoro też jest dotkliwe dla nas mówię o cały czas szalejącej w wojnie na Ukrainie zresztą twórców ukraińskiego pochodzenia jest bardzo dużo akurat przy tej realizacji Jarosław Przemek, który kierownictwo muzyczne realizuje jak właśnie wspomniany Pavlo Tolstoy, ale też z nami również Witalij Wydra jest artysta związany z operą Bałtycką, który będzie też postaci, gdyż jego tutaj kreował jest jeszcze Magdalena rozda, która przygotowała kostiumem w tej inscenizacji to był jej debiut na właśnie na deskach opery Bałtyckiej to był teatralny debiut co wyjątkowego po stworzyła na potrzeby króla rock gra przede wszystkim się wtedy, że to jest prawie przepiękna odkrycie na czym myślę, że Magda zostanie z nami w tym świecie na na zawsze duże, że nie będzie tylko przelotna sile jest poza całą fachowość się i tym co wnosi twórczego do całego działania to to są takie momenty, które bardzo przepełniają, kiedy spotyka się człowieka niebywałej pokorze wobec całkowicie nowego świata tutaj bardzo pomocna w w tych wszystkich działaniach jest Hanna Szymczak autorka scenografii, bo tutaj tak kooperacja między nami musi być silna, ponieważ no to nie jest tak, że się tworzy samemu gdzieś tam tylko w zaciszu nocy, ale akurat teatr jest grą zespołową i to właśnie zaczął od takiego momentu ja bardzo zapraszam można zobaczyć SA Magda fantastycznego na wyczyn miała Jan tutaj znaczy dla mnie to jest w ogóle niesamowite odkrycie, które poprzez nawała nie tylko wyłącznie uśmiechem radością imam nadzieję, że to jest dopiero początek naszej współpracy Romuald Wicza Pokojski reżysera kler gra w Operze Bałtyckiej, którego premiera już w najbliższą sobotę był z nami dziękuję bardzo, dziękuję dziękuję Tomaszowi obce i Marcin Perchuć Burzyńskiej za pomocą przygotowaniu programu Szymonowi Borucie realizacja zbliża się godzina dwunasta informacje Radia TOK FM po nich Mikołaj Lizut program, a teraz poważnie ja nazywam się w Lipkach już do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA