REKLAMA

Czy dobra szkoła to płatna szkoła?

Co z ciebie wyrośnie?
Data emisji:
2022-09-27 17:00
Prowadzący:
Czas trwania:
49:54 min.
Udostępnij:

Placówka publiczna, szkoła prywatna, a może nauczanie domowe? Wybór odpowiedniej drogi edukacji dla dziecka, to dylemat każdego rodzica. Czym kierować się przy podejmowaniu decyzji i na jakie aspekty placówki zwracać uwagę? O tym w najnowszym odcinku „Co z Ciebie wyrośnie” opowiada Maria Hawranek. Na podcast zaprasza Karolina Oponowicz.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
co ciebie wyrośnie dzień dobry tu Karolina Oponowicz i program z ciebie wyrośnie dzisiaj w nas szkoła znowu szkoła no bo ten wrzesień jakoś sprzyja różnym refleksją na temat szkoły dużo się dzieje dużo dzieje w domach dużo się dzieje w szkołach w salach lekcyjnych myślę, że też dużo się dzieje w głowach rodziców którzy, o czym wiem skądinąd jeszcze przenoszą dzieci zastanawiają się czy te ich małe albo trochę starsze dzieciaki są w najlepszych możliwych Rozwiń » placówkę czy może przenieść szybko dziecko do szkoły publicznej do prywatnej, a może jednak z powrotem z prywatnej do publicznej, a może do Demokratycznej, a może do Monte sorry, a może w ogóle zabrać dziecko ze szkoły i dać się do, a choć kuligu dużo się dzieje mam wrażenie, że my też rodzice mamy mnóstwo informacji przez trenera docierają jesteśmy też przerażeni no i znowu jak to często okazuje, o czym w tym podcaście dużo mówimy pojawia się lęk i pojawiają się też często nieracjonalne decyzje i pomyślałem sobie, że chciałabym pogadać z kimś, kto polskie szkoły zna na tyle dobrze, żeby pomóc odpowiedzieć na pytanie czy lepiej posłać dziecko do szkoły prywatnej czy szkoły publicznej i taką osobą, którą zaprosiłem do pomocy w poszukiwaniu odpowiedzi na NATO pytanie jest maja w ramach czy też oficjalnie Maria Hawranek, bo tak funkcjonuje też w książkach w tekstach prawda Witaj maj na dzień dobry i maja jest ten reporterką być może państwo kojarzą ją z Ameryką łacińską tekst ukazują się i w dużym formacie w wysokich obcasach też w innych tytułach ostatnio sporo w oko Press teksty my, ale też teksty pisane wspólnie z Szymonem opryski m.in. 2 książki w Ameryce Łacińskiej, ale mnie maja ostatnio bardziej kojarzy się z edukacją, a to za sprawą książki, która się ukazała właściwie już chyba rok temu mają dobrze myślę ta tak chcą we wrześniu rok temu we wrześniu szkoły, do których chce się chodzić tutaj uwaga jest taki uroczy tytuł są bliżej niż myślisz bardzo realistyczny, a ostatnio też maja dla oko Press ma taki cykl, którym rozmawiasz z nauczycielami i to się, kto się nazwach ranek pyta jak ratować szkoły co tak Playa krętacz ja nie byłam zwolenniczką takiego dramatycznego postawienia tej sprawy jeśli w decyzji to minister nie taka intencja redaktorów oka, bo tak się nie pytam wprost krajowej szkoły każdego z zewnątrz tylko pytam o to jak robić fajną szkołę czy właściwie bardzo fajny przedmiot rozmawiać po prostu z znosi szereg rozmaitych przedmiotów z matematyczką nisko bliską etykiem przyczyn tego będzie muzyczną prowadzi edukację regionalną w Katowicach technikum innego brokera po prostu swoim sobie na to jak uczynić lekcji ciekawymi dla uczniów nie, bo wstecznej naturalną ciekawy zamiast ją zabijać i śledzić wychodzi w ogóle trochę taka diagnoza tego co się w Polskiej szkole dzieje co jest trudne szczególnie trudne niestety też wychodzi też to, że re nie jest za inspirujących pedagogów, których w Polsce na szczęście jest mnóstwo jednak Master mógłby taką myśl, że jeszcze trochę i odejdą więc, gdy taki trochę przez przypadek ten Aris realistyczny ten, który nie zamierzam jednak wychodzi na rozmowie z mam do siebie bardzo dużo pytań właśnie zastanawiam się od czego zacząć, ale może zacznę jak od początku czy od jednego z początków, czyli od kasy powiedz mi, bo zjeździła Polskę wzdłuż wszerz nadal ją zresztą zjeżdża rozmawiasz z nauczycielami uczniami rodzicami dyrektorami szkół zasobami, które organizują szkoły i zastanów się jak na to patrzy czy trzeba w Polsce mieć kasę, żeby zapewnić dziecku dobrą edukację nie trzeba mieć kasy, ale przecież gotowy różne rozwiązania i to czasami jest największym wyzwaniem jest też to rozwiązanie, które wybierzemy będzie zależało po prostu od naszej sytuacji takiej logistycznej rodzinnej, bo rzecz książkę miałem taką intencję, żeby ona była praktyczna pomocne dla rodziców ale, żeby też mi takie przekonanie, że jeśli wszystko zniszczyć dobrą szkołę, a np. mają elastyczną pracę może mogło się przeprowadzić do miejsca w takiej okolicy nie ma dobrej publicznej podstawówki, które taką publiczną podstawówkę znajdą na to decydują się bohaterami pierwszego rozdziału, którzy nie będzie masowo, ale dosyć licznie zjeżdżają, że góry Beskidu oni żywieckiego Beskidu Śląskiego w okolicy krzyżówek krzyżowej i Koszarawy Bystrej, gdzie od 20 lat działa może sowieckiej stresu ogromnych fundacji szkół klony i 2, które nie są katolickie, ale są może seria chińskie i to jest totalny sztos szczególnie dla rodziców rodzin wielodzietnych, którzy chcieliby za granicę cofają lokacji blisko przyrody ani płacić np. 90 000 czesnego każdego miesiąca dyskusję jak potomstwo już dziś też rodzice często decydują na to, żeby po prostu przez swoje życie tam jest oczywiście możliwe jest z rodziców ma pracę elastyczną, a drugi mógłby szukać czegoś na miejscu to jest takie takich rozwiązań przykład innym rozwiązaniem jest to, że jeśli nie mamy kasy na to się z decydowali rodzice zeszły się z Warszawy, którzy dziś traktuje obfituje w rozmaite alternatywne miejscówki u policzyli sobie, że nie stać na to, żeby też dzieci poseł do szkół prywatnych w tym cena metra w Warszawie funkcjonują, więc już swoją szkołę prywatną, choć ostatecznie strony niższych wycen wczesne sami dla siebie by stworzyć taką cało po prostu machiny wokół tego jest ogromnie oczywiście logistyczne przedsięwzięcie i znów nie każdy set to pozwolić, ale jest rozwiązanie jeśli niema dobrej podstawówki czytam liceum publicznego pod okiem możemy też założyć w ogóle taką ścieżkę zupełnie o School, czyli po prostu przejść edukację domową co najczęściej wiąże się z tymże właśnie trzeba szukać sobie takich miejsc grupujące takich rodziców dzieci edukacji, mimo iż nie być też samemu i wbrew pozorom siedzenie z części samemu w domu tylko właśnie bardziej uczestniczenie w różnych takich edukacyjnych prezesa, które dzieją się też takie przyjęcie odpowiedzialności trochę na na własne dzieci i wiadomości o sprawcach szczególnie w domach to jest sporządzić skargę na wsiach miejscowości, gdzie nie ma nic w zasięgu takiego miejsca ośrodka edukacyjnego, którego trwają w naszym wyobrażeniu, ale poczekaj poczekaj z tego co mówisz to wynika, że to muszą być szkoły poza systemem to są wszystko szkoły, bo też zwolnienia niepubliczne no też czy to się w tym kontekście jeśli te są szkoły jeśli mamy dno syn tabliczkę publicznej, ale wiem Szkot będzie szukać szkoły dla mojego syna, który ma teraz 4 lata to w moim pierwszym okresie też moim ruchem będzie znalezienie dobrej szukaliśmy także szkoły publicznej w mojej okolicy jak to jest pierwszy krok może zrobić, poszukując sensu różne fora i czy rzecznik partii oraz grupy dziś na Facebooku czy dziś różne inicjatywy na Instagramie, który dziś właśnie grupy takich rodziców zaciekawionych trochę innego rodzaju wychowaniem dzieci w ogóle i gdy ta może uszkodzić operacji mniejszy nie mamy takich czasów naszych znajomych takich szkół jest sporo może pójść tropem np. budzących się szkół to taka inicjatywa dr Zieliński oraz taktyki, która dzięki kratą stwierdziła, że trzeba zachęcić szkoły publiczne do zmiany i córki okolicę dobrych praktyk powietrzny niż kongresie chcą obudzić tych ryzyk dotyczących tej metafory przetwarzając tą listy czy dobre praktyki po swojemu każda szkoła sama myślę, czego chce, ale takie kierunki są wyznaczone np. odejścia takiego jak gorsetu oceniania takiego dramatycznego w ogóle my tutaj zupełnie od ocen korek taki cel albo właśnie nie praca metodą projektu szereg różnych rzeczy, które obecnie takim innowacyjnie edukacji są to powszechny i to co się dzieje w publicznych szkołach np. w Krakowie takie też kontra zupełnie zrezygnowała o tym też publiczne okresie można zapisać w jest nim jesteś innym tropem minister właśnie podążanie ewentualnie dawniej w komisjach, ale w ogóle patrzenie na takie szkoły publiczne, które pracują w centrum edukacji Obywatelskiej to jest największy w Polsce związki też od ponad 20 lat pracuje tylko kwestia podstaw robiłem właśnie zmienić publiczne szkoły systemowo też nie czuć także, że tylko w Polsce tak fatalnie wygląda, gdy szkoła w ogóle jest takim bytem taką instytucją w wielu krajach, które trochę się siłą takiego ważnego rozpędu toczy bardzo trudno zmienić też tonie w trybie z nim kontakt wolę takie przyzwyczajenie się jakoś sobie wyobrażamy w jakiej sami chodziliśmy, tak więc skróci się bardzo łatwo aplikować ten model równego nauczycielom rodzicom, którzy mają takie oczekiwania wobec dzieci i gdy startowaliśmy złożone lecznicy ta edukacja interesują powstały bardzo dawno temu wiedzą, że tak jest i proces czy nauczycielami szkoły, które pracują z nimi takiej wykładni programach zbyt duża szansa, że będą duże, że te to zmianę myślenia nam zajdzie wśród nauczycieli będą możliwe można liczyć na innego rodzaju ryzykami maja, a ja jest, bo chciałem z tym ciekawe jak ty rozumiesz to pojęcie dobra szkoła motyw wspomniała o tym kilkakrotnie, że jeżeli nie ma w okolicy dobrej szkoły publicznej albo będę szukała dla mojego syna dobrej szkoły publicznej to co jest twoim zdaniem dobra szkoła publiczna niepubliczna dobra szkoła jak ty rozumiesz my to z nim, które brzmi trochę taki slogan, ale zaraz rozwinę 3, o co w tym chodzi, bo też wiele misji tego, iż to jest też skład, która uwzględnia ucznia, czyli 9 po prostu człowieka małego lub starszego i stara się internet jest możliwe uwzględni jego potrzeby zainteresowanie i 2 o jego oni w całości leśniczym, który uczy tylko jako głowę, którą trzeba napełnić jakąś porcję wiedzy, ale widzi, że to jest ono chciało dobrze jest poruszyć, ale ma też serce dłuższego uzależnia tego, jaki nurt edukacyjny weźmy taki będzie nazywała chodzi też zależy życie wewnętrzne i emocje prawda, które są bardzo ważne i ostatecznie to córeczka łączy wszystkich, które wybrałam do do książki niemieckiego klucza to po prostu wyszło post factum to, że w tych wszystkich szkołach i właśnie uczniowie są dostrzegani razem z emocjami ze swoim technicznym psychicznym i że jest takie zwrócenie uwagi na to co wydaje się zbyt ważne nie tylko w ogóle, ale też część Unii Polski w kontekście w obronie życia, które borykają się z depresją i myślami samobójczymi i jak już należy mieć w kryzysie psychicznym ostatnie lata oczywiście spotęgowały no tak tylko wiesz to są piękne deklaracje nie przeczyta to co szkoły wpisują sobie w tych takich wizytówkę czy metryczka czy na stronie internetowej czy w takich tych portalach, gdzie są zgrupowane informacje o różnych szkołach w danym mieście regionie to brzmi Super ocenianie kształtujące wsparcie ucznia i no wiesz w 1500 różnych rzeczy dotyczy szkół publicznych MO jak doświadczenie uczy się często nie przekłada na żadne konkrety, więc zastanawiam się co twoim zdaniem jeśli chodzi o konkrety mogłoby być takiego na co warto zwrócić uwagę, kiedy się zastanawia nad szkołą dla swego dziecka oprócz takich właśnie pięknych deklaracji szumne haków równą 9 do winy pracownicy Dyrekcji przekładają na nasze praktyczne działania konserwatorskie taką panią potyczką z Goleniowa, że szkoły publicznej, która pozwoliła swojemu zestresowanym uczniami przyjść na klasówkę z siostrą proszę, żeby mu raźniej język praktyczny względnie tego może strony słusznie, który na razie na bardzo stresujemy testami jest zrobić żeby, że poczuł się wsparty, iż grunt chcieli trafić takie takie rzeczy dostrzec w mitycznym stresy dzieciaków obniżyć, ale myślę, że myśli sobie po szkole Cogito, które publiczne szkoły w Poznaniu skonfrontował, która je właśnie zrealizowane do takiej alternatywnej koncepcji jest na czele z sprzed ponad 60 lat, ale swą ogólnodostępne urządzenie normalnie by zapisać dzień mają bardzo rozbudowaną taką Dydek działkę tylko radę pedagogiczną psychologiczną czy tak nie jest także do psychologa szkolnego dziś za karę albo właśnie tylko decyzji z zakresu pewnie halę tylko i rzeczywiście tak taki tekst też komunikuję uczniom też miejsc którymi przyjmuje wschodzi tak bardzo przyjaznej Czyż my politycy tam wystawia trafili w budżecie hamaku, że by, żebyś ty po prostu przejąć wierzę, że tak jest wtedy uczniowie np. z tego korzystają wtedy, kiedy również oni mają jakiś kłopot z tym się co nie skonsultować jeszcze zanim dojdzie takich zachowań wysp, które mógłbyś być niebezpieczne czy też krzywdzące dla pozostałych uczniów niestety także warto zwrócić uwagę, jaka jest pozycja daje w ogóle pedagoga psychologa szkolnego przystać przyjmuje raz w tygodniu z osiemnastej albo 1 psycholog pedagog szkolny ciężko, który jest kilkaset dzieci kiedyś może w ogóle nie będzie miało żadnego przełożenia, bo też nauczyciel w takiej szkole publicznej już, który ma dużą grupę reguł Super taki wrażliwy czuły nie będzie w stanie emocjonalnie obsłużyć wszystkich niechęć do tego stanu w ogóle cała ta koncepcja tego, żeby mógł też dlatego jak służyć szkoleniem coś wydaje się ważne szkoła mała oczywiście kameralne być może to nie takie ważne jak to było Super rozbudowane te grono pedagogiczne psychologiczne jak duże doświadczenie w taki wydaje się ważne traw te chwile w trąbce ciszę słyszałam takie dane z fundacji szkoła z klasą, że to jest 16 godzin na placówkę średnio w Polsce opieki psychologa psychologa pedagoga 16 grunt no to jest to jest dramat nie wzywaliśmy podkład jest mnóstwo dzieciaków właśnie pytanie jak to jest rozwiązywane wiesz, kiedy trafia jest też ważne nie myśli jeśli jest także rzeczy się także wtedy jak coś przeskrobią mówiących ogólnie no to z jakimi się każda pomoc takiej osoby jak i naprawdę chciał mnie z akcyzy zaznacza każe to zakomunikować odpowiednio dużymi takie rzeczywiście brać pod uwagę w tych rozmowach nie, jeżeli wchodzą prostytucji wymierzyć im wspólnotowym traktowaniem dzieci tego, że one przychodzą in in wersja zdarzeń czytamy wersja tego co była kimś przyczyną konfliktu jest tak samo ważna nie my ja przyznam, że nie patrzyłem w ogóle na to jaki jest zakres pracy psychologa pedagoga w szkole moich dzieci, kiedy podejmowałem decyzję, jakie jeszcze kryteriom my też dobrej szkoły by zwierzyna radę tak może być re rzeczywiście mało konkretni z kolei aleja gminnych pozwoliło synchronizuje intuicji i też wam w tym osobistego przykładu już przedszkolem, bo jednak tak naprawdę jeśli z polecenia głosowe ze szkoły, bo to jest stek z dniem dostrzeżenie bowiem, że 1 krowa nie jest decydującym tak wydaje mi dane, żeby nie było bardzo jest także po prostu wchodzę już miejsca jego obsługuje, jakim takim czujnym po prostu okiem jak w ogóle ludzie odnoszą się do siebie jeśli czują do siebie dziedziny chcieli korytarzu jak do siebie, więc za mojego języka używają nie wie dyrektor placówki dzieciaki listą rozmawia, ale też po prostu ich jest atmosfera przyjemnie przybywa czy tutaj dużo miejsca na to, że będzie, jakim dziś sobie poszaleć nie ubiegać się ze swej ogród albo jak zamach niedaleko są małe dzieci albo kiszenia wojsko Czyżby i że w ogóle się czujesz jest szkoleniem ja tak takiej właśnie tak po prostu wrażeń jakimś kontakcie z teologami, którzy pracują no nigdy bowiem właśnie o tym jak ja wybrałam przedszkole dla mojego syna, mimo że schudłem placówki córką, więc wspaniale mam potem ćwiczenia z tego własne dzieci też oczami strasznie trudne miejsce decyzje, które się wydawało, że jest taka dobra i wykreślenie przedszkole Montessori niedaleko stąd ogólnie bardzo podoba koncepcja ta misji marsjańskiej i dają się tak właśnie no to właśnie po też zgodne z tymi zmieścić rozwija jest ich mózgi, że mogą sami odkrywać rzeczy nie potrzebuje wprowadzenia w dorosłych i wrażeń to miejsce, a potem okazało się, że jednak głównie trafił do innej grupy pierwotnie m.in. tą swoją panią nie taką, która właśnie badań GUS tylko jakoś z tytułu zupełnie innym potem okazało się, że rozdzielają jego i jego najlepszego przyjaciela, który mieli razem to był argument za tym, żeby też gości, żeby było raźniej też zgodni, że podobne twierdzi, że w ten sposób skoro inny niż możliwości na relację z innymi dzieciakami grupy, ale też te średnie spodobało, ale Rosjanin za to, że szanse też zaufanie jako pedagogom którzy, którzy wiedzą lepiej niż ja jednak nikt tym procesem animować, ale miękki trwają lampy jedyny zgrzyt słuchałam co miesiąc później pisali wszystko przedszkola boom na mieście chodzić po prostu nie od głosu tak nie chcę do przedszkola mamo jak, więc co się bawić idą oczywiście tak naprawdę po prostu na koncie zostało to zmienić w szkole 2 tygodnie później po prostu kliknąć IKEA to miejsce oczywiście woli zostać w domu może, ale ten brud weszliśmy i było takim rzeczywiste uczucie było od razu takie rzeczy dobre miejsca to również podjęły zupą, która gotowała będą po prostu panie wszystkie były szczerze uśmiechnięte i łagodne po prostu tak naprawdę zamieszkaliśmy z dyrektorką to już część w tym miejscu dobrze zresztą niestety z wyborem szkół często szczególnie w tych realiach nie mamy wielkiego nie mamy takiej opcji, żeby pójść popatrzeć, bo tak jak w przypadku szkół ponadpodstawowych to po prostu zaznaczają dzieciak jakiś tam okienka i potem trzymają kciuki, żeby w systemie tak wrzucił, żeby się w ogóle jakikolwiek szkoły dostały albo, żeby dostały szkoły do szkoły pierwszej swojej piątki, bo to niestety jest jest taki nie jest taki system, ale powiedzmy, bo jestem ciekawa jak ty osoba, która ma taką wiedzę o o tym jak te szkoły w Polsce wyglądają sądzi czy prawdopodobieństwo, że dziecko trafi na dobrą szkołę, która jest publiczna jest mniejsze niż trafne dobrą szkołę, która jest niepubliczne no WiK chce się nosić szkoła może tak, ale niewielu przykład wieś publicznej szkole może trafić np. 1 czy zrobić tych pedagogów, którzy pociągną i to już będzie dużo nie dziś ten natomiast wydaje się, że by też ogólnie do tej budżetowej zorganizowana szkoła jest szkolenie nie poczyniła takiego dane z polityki takiej-li krytyczne refleksje zatrzymać nie stawiła się właśnie my robimy, dlaczego robimy stąd mamy można mieszkać właśnie podąży tropem szkół budzącej się czy wcześniej innych organizacji, które stara się szkoły zainspirować to jest szansa, że trafimy do takiego miejsca jednak duże, które będzie zorganizowane wokół egzaminowania oceniania, które w 1 porównywania dzieci wieżyczkę dla mnie ogromnym odkryciem było to, że dzieci nie muszą mieć ocen w szkole należy wybór niż rząd jak pracowałyśmy bądź koleś Skonieczny, a potem okazuje się też nowych państw, którzy nie wiedzą to powiem, że oczy wykazu 1 czytał jeszcze przez akceptują, że w ocenie są konieczne, ale on osiągnięty przez cały ten okres nauki tylko 3 z rodziną oceny na koniec roku to należy go wyższemu ponad podstawowych tak cała reszta tego systemu wież i czyli klasówki kartkówki sprawdziany średnie i w ogóle poprawianie sprawdzianów jest tylko taki taki mechanizm, który dziś nie myśli będzie pewnie wygodny w tym, żeby monitorować proces uczniów uczenie uczniów, ale on ani piękne jest informacja czy naprawdę umiesz pani córka liczy kilka wiele scenę opisał faktury skaże to widzimy problemy, z czym sobie dopiero dziś ani też granic inżynier pomocy dla uczniów wręcz bywa właśnie krzywdzący, bo nie potomnych by raz się tracą motywację wewnętrzną do uczenia sieci systemy z tego frajdę coś innego uczestnika o to, żeby mieć z tego coś, ale też różnią się nie wierzy oto strasznie oczywiście, że żyjemy w takim wewnętrznym systemie musimy zdać egzamin i po sobie tego jak powiedział w sensie w jakim organy szkoły, ale pytanie, że traktujemy dziękujemy cel sam w sobie wdzięk my takie tylko gra wciąż trzeba się nauczyć grać, żeby wyjść, żeby po prostu tak wygląda system, a my w uczeniu się chodzi o coś innego wyjścia i 730 mam okazję rozmawiać z ruchu oraz Krzeszyce kulą w prace nad cyklem magistrze rzeczniczką tego przygotowują się do tego, żeby ocena jest i konieczna, jakim etapie, ale on nie jest informacją o atomie, a jak tylko szkoła widz, który idzie z rozpędu tak nie robi przez to jest bardzo krzywdzący, a część wypłaconego takiego ważnego wyznacznika tego czy szkoła jest spoko czy nie i tego właśnie bardzo ceny są ważne i często wystawiane po Jerzy Witkowski centrum edukacji Obywatelskiej powiedział, że też szkoły, które przechodzą autentyczną przemianę są też szkoły, które czynią to szanse, które na początku odchodzą docenienia takiego właśnie non stop cały czas, dlatego że tak naprawdę państwo wyobrażą tra podważa cały sposób prowadzenia zajęć to znaczy jeśli już ich wymagalności tego, żeby i żeby, żeby pomyślał inaczej jak przeprowadzić uczniów przez lekcje i jakby nie docenić też nie, bo tutaj pojawia się także powinien się sami oceniali siebie nawzajem, żeby trwać projekty, które będą oceniane przez przez grupę jakiś tam sposób, więc my przestajemy polityki Andrzeja podaje wiedzę, którą się inkubacji potem je weryfikuje jego wodzą wynika nie no tak też szkoła bez ocen to jest wciąż ten egzotyczny pomysł, chociaż bardzo pożądany dzieci też o tym marzą to rzeczywiście wprowadza zupełnie inny sposób myślenia o takim sensie w celu pobytu w szkole i uczniów uczennic nauczycieli nauczycielek, ale co ja też mam różne doświadczenia i też z swoim otoczeniu mam doniesienia o różnych doświadczeniach dotyczących szkół publicznych i szkół niepublicznych znam rodziców, którzy właśnie zabierają dzieci ze szkół publicznych do prywatnych albo, zabierając prywatnych z powrotem do publicznych przeróżne są te ruchy, więc mam też informacje z różnych stron np. takie informacje do mnie docierają często, że szkoły niepubliczne mają zwykle kiepską infrastrukturę szczególnie dotyczy dużych miast, gdzie one mieszczą się jakiś do przybudówki, w jakich budynkach osiedlowych bardzo często to są jakieś małe lokale czy też szkoły troszkę rozbite na kawałki jeśli chodzi o stołówkę jeśli chodzi o bibliotek jeśli chodzi o salę gimnastyczną jest fatalnie, toteż wbrew pozorom może być bardzo ważny argument dla dzieci dla rodziców no na pewno to jest wyzwaniem i w ogóle nie i mam takiego poczucia zresztą, że by tylko płatne raz szkoła będzie rozwiązaniem, bo myślę, że bardzo dużo szkół z bardzo wysokim czesnym czasami, które jest po prostu czy po prostu traktują edukację produkty sprzedają i nie wiem czy zawsze rzeczywiście to dziecko jestem zauważone ze strony bardzo chodzi o to, żeby przyciągnąć sem rodziców wg takich miejsc jest, że wybierają szkoły niepubliczne, których pisane bardzo staram, żeby było takie miejsca, które nie mają zbyt wygórowanego czesnego ani wszystkich komisji nie słyszałam, że to jest tak, że nie działają zgodnie z tym co mówią, a nie nie są tylko taką po prostu atrakcyjny wymówką, ale problem rzeczywiście pewne lokalowi jest też szkoła Korczaka, który pisał z Krakowa Walters szkoła wydaje mi wiele relacji musi też przynosić po prostu też kłopot różne miejsca, bo ktoś wypowiada po prostu umowę i przeniesienie takiej szkoły mogły ogromny ogromny logistyczny Chrystus jest fajne dla dzieci bez rodziców, żeby można grać szkolna 4 pani daleko okazji zupełnie innym miejscu też kolejny budynek z ministrem świetny ale, ale też nie nie odpowiada do końca założeniem obywatelskiego nie jest blisko 1 terenów zielonych mielonego z centrum miasta, a więc, gdyby jakieś kompromisy nie rzeczywiście bywają kłopoty z takim jeszcze nie sale gimnastyczne, a to wynika z tego, że jest po prostu pewnie trudno dużych miastach opłacić po prostu no wynajem takiego dużego rynku, więc to rzeczywiście może być ważny argument ciągle wydaje się to, żeby szkoła blisko była też wygodne dla wszystkich i żeby była techniki i miejscem, które syn dziecko może być związane z takim też, że może liczyć na przyjaźnie jakieś, która się będą w dzielnicy np. czy okolicy rozbije niezależnie od ryzyka jest bardzo ważnym elementem, którego bym nie porzuca w ogóle go do składu przecież tylko element naukowe nie tylko relacje, które wchodzimy interesu proszę dzieci no bo kultywować Otóż to i są dzieci, dla których to, że jest duży plac zabaw jest strasznie ważną rzeczą szczególnie w pierwszych latach szkoły kiedyś też dużo czasu spędza na podwórku, a szkoły prywatne nie zawsze mają takie takie place zabaw albo takie miejsca, gdzie dzieci mogą się po prostu swobodnie po nudzić razem tak co prawda jest właśnie dziękuję tak strasznie trudne decyzje, bo jeżeli pod uwagę minie po prostu czynników 1 rok jest już pisze takie antyki rozwiał NFZ rozmawiali nr 13 pytaliśmy brzemieniem, które zamierzamy zadać właśnie segment Wieliczko mojego syna z taką nadzieję na Sejm może być pomocne dla kogoś kto, kto będzie w tym samym momencie i jak tylko strasznie dużo jednak mam takie poczucie, że dziękuję, że z nieuniknionym podziemnego kompromisy albo też koni estoński naszych oczekiwań 3 i w zasadzie nie kupuje mieszkanie rozmarza albo Don są też nie będzie taki jak sobie z mężem po prostu gry się jest czynników są ważne, więc coś kupić tego co istotne jeśli niemiecki zespół ligi ciebie ważne, żeby była nim życie duchowe zarówno w szkole to kto będzie raczej wykluczone jeśli nie jesteś osobą, która uważa, że sport ruch jest Super kluczowe dla 900 firm to są wartości istotne to by nikt nie będzie to wartości szkoły nie fajne boisko w prezencie sportowe to będzie bardzo ważny będzie twoje dziecko np. jest takim aktywne śmiech, więc blisko z dniem plastycznie na zainteresowanie, jakim chcielibyśmy się ono jak tak traktuje edukację plastyczną artystyczną nie wzrasta, który także budujemy pod kątem naszych możliwości finansowych naszych możliwości logistycznych, ale przede wszystkim tego co interesuje co wiemy swoje dzieci znamy najlepiej i jeśli mamy też starsze dzieciaki można go wspólnie też czy jesteśmy obrażeni i też dochodzimy do czegoś myślę bardzo ważnego, że nie ma idealnej szkoły obiektywnie tylko, że są różne dobre albo mniej dobre szkoły dla różnych osób co więcej w rodzinie może być kilkoro dzieci i dla każdego z tych kilkorga dzieci inna szkoła może być optymalna dokładnie tak dokładnie tak to jest takie też oczywiście komplikuje sytuację, bo to decyzja każda oznaczonych kodem z nową lepsze warunki skoro dzieci ale gdy należy także system szkole dziecko już widzę innej pani pana obyło niszczy sobie, że było więcej mężczyzn edukacji też ważny to po prostu nie będzie wypełnienie doświadczenie szczególnie w tych latach 13, kiedy ten wychowawca jest po prostu dosyć kluczowa wychowawczyni to niezależności, jaki będzie ciężko, ale swego dziecka bardzo też masowe np. również tak może się skończyć mówi, że każdy będzie chodziło niż szkoła gorzej niż sportu, ale od szkoły Demokratycznej, gdzie ma dużo wolności wyścig zupełną wolność, ale za to lekarz musi nieustannie być w kontakcie takim innymi dogadywać wszystko by wszystko działać szkoły z tym dyskutować nie stanie są kręgi spotkanie panie, które nie widzieli sytuacji bardzo introwertyczne niestety dziś będzie brał taką strukturę być może bardziej tradycyjnie już tam Otóż tonować nie znam dzieci, które świetnie czuły zwyżkę szkole takiej społecznej akurat, gdzie te klasy były niewielkie znam też takie rzeczy, które uczyły się fatalnie szkole społecznej tam w piętnastoosobowej klasie bo, bo byłyby zostanie na świeczniku nie mogło się po prostu schować nie mogły być niewidoczne i też słyszałam od dzieci, które zrezygnowały ze szkół prywatnych, że trudniej jest zbudować relacje w małej klasie niż dużej klasie, bo w dużej klasie zawsze ktoś znajdzie ktoś z kimś pokłócić co w pierwszych klasach podstawówki jak wiemy jest dosyć powszechne tam są różne koalicje różne konflikty i że łatwo jest ustawić jakoś sobie zbudować tę grupkę dużej klasie niż małej klasie już jest w ogóle takie samo doświadczenie będziemy przez latam szkoły społecznej w samym podstawówkę, a potem podejmie taką bardzo dużego trafiłby co jest tego nikt dzięki temu, jakby otrzymałem po prostu je, a których być może nie dostałem się do szkoły takiej właśnie większej, ale miał taki głód po prostu towarzyskich, że na mnie podstawowym kryterium wyboru liceum, bo to zbyt duże publiczne liceum, które będą trzydziesto osobowe klasy, żeby mogła też myśli mieć wybór kim będą kumulować bądź skazane są osoby przez regularne liczną grupę i właśnie w tym związki mnie gnębiły, ale wiesz co jeszcze taki strój od strony w czasie tej pracy z książką jest taka, że możemy zmienić szkołę, bo jesteś taki wyłaniające się, że skład może się okazać, że kadra wybierze miejscu w klasach 13, jeżeli tam ryzyko takie osoby etapach edukacyjnych 13 zwyżka może być ono będzie się na ten czas właśnie okresie bezpieczna nieduża wtedy właśnie może też taka mniejsza grupa będzie dziś inne rzeczy wtedy ważne dla dzieciaków im starszy tym ważniejsze jest duże grono znajomych, ale być może krytyki dziecku, które jest SUV turbo towarzyskiej, choć relacje masło i znajdzie sobie grupy znajomych poza szkołą np. nie, bo jest już z nami dzieci edukacji demo, które przez ogrom różnych zmian znajomych w ogóle nie do klubu szkolnego i prowadzą bardzo zżyci efektywne towarzyskie, bo po prostu z cum mają zbyt podobne pasje nie biliśmy się wspinają gdzieś zmierza na rowerze tutaj kimś do kółka teatralnego co tracę granic artystycznej także właśnie toczy przemysłowych jak jest dziecko, czego chce swoje dziecko i ograniczyć do szybko można takiego to Czytelnicy czy tylko włączyć po prostu rozmowę z prostego tych właśnie taki dotyczy nas nie zwalnia z czujności, bo ja mam wrażenie, że rodzice, którzy myślą o posłaniu dziecka do szkoły płatnej mają nadzieję na to, że będą mieli trochę wolniejszą głowę, że i tak się często zdarza, bo np. nie trzeba już wozić na języki nie trzeba wozić na nim na basen, bo to wszystko jest zaopiekowane w szkole no ale to nie znaczy, że już podjęliśmy decyzję można będzie dobra już przez 12 lat edukacji, że prawdopodobnie między czasie jeszcze mogą być jakieś zakręty tak wydaje się, że taka decyzja, którą warto podejmować przynajmniej raz do roku w sensie nie wiem czy można sobie jakąś taką rodzinną naradę z szybą po skończonym sezonie co fajnego co oni fajnego czy to z niej fajnej na terenie fajne i bolesne, że jakby dniu chciałby chciałaby zmienić szkołę czy jednak systemu łyknąć, bo inne rzeczy teczka kompensują niecki są w zasadzie rozmawiamy jeśli z tej pracy w szesnastce też ma ambiwalentne uczucia czasami ze swojego swojej kariery ścieżki zawodowej nie też może i podejmuje decyzje mogące się raz jakiś czas się ze szkołą warto, żeby było podobnie raz zmieniamy zmienia się, że dzieci dorastają mogą mieć inne potrzeby tych wcześniej nie miały, ale też miejsce szkoła dużą w ogóle bolączką szkół i jest teraz rotacja nauczycieli w sumie zarówno publiczne jak prywatny, czyli właśnie zmienia się tak dyrektor miejsc prowadzi być może szkolić zatem była wspaniała w międzyczasie 8 proc nauczycieli, którzy otworzą odeszło już dzisiaj reprezentuje sobą tego co dawniej może nawet już rok temu była inna niż jest dzisiaj, bo te historie też cały czas słyszałem tak, tak więc teraz teraz, gdy decyzję w ogóle teraz jest taka dramatycznie chaotycznej taka intensywna jest sytuacja szkolna nie wszystko wszystkie decyzje polityczne, które pada padają tutaj w ogóle taka jest, z którą się również co pół roku może czarem zrobił kilka miesięcy to jest naprawdę trochę trochę tak jest ze strefy jest niepewny czas dla dzieci Dyrekcji czy kraju taka znowu przeniesienie dziecka do mieszkał celnik gwarantuję, że ta kadra dotrwa do końca roku szkolnego niestety jak uczy doświadczenie co powiedzą, jakiego są rzędu pieniądze jak i jakie to są wysokości czesne tak wiesz ja wiem, że może być to też może kilka ze różnić, ale jakich ty widełkach słyszałeś dotyczy ja musiałam się Warszawy, który tym mieście to to szans nie ma górnego limitu czesnego 300 prawdę szkoły, których może kosztować około 1520 000 czas odnowić oczywiście ekstremalnie niższą takie już elitarne wsi, ale z reguły gry w tę książkę myślę, że są też doszło przed ogłoszoną inflację alem sumy to duży szkół znajdowała w takim przedziale nie więcej dniem925006000zł i dziś staram się też takie szkoły do swojej tego tego takiego subiektywnego oczywiście Boru zaprasza ciągle nie wydaje się, że to jeszcze suma, którą no oczywiście ona ogromna ale, ale powiedzmy, że ich by w stosunkowo dużą grupę rodziców może jeśli się już nie wrócę za nieważną może jakąś budżetową Unii nie jakiś ogromnego kredytu, a pozostałe to takie rzeczy naprawdę dla najbardziej zamożnych zresztą jest także wiele szkół, których w tym pisanki są prywatne nie chcę właściwie wczesnego tak naprawdę, ale nie ma możliwości logistycznej na razie z, więc stosują rozmaitego rodzaju stypendia to jest takie rzeczy stajemy zwraca uwagę budynku szkoły Bartoszka to prywatna w myśl wprowadza tak strasznie chce tego szkoły zamknięto prywatną jednak właśnie ma w głowie to, że wartością szkoły jest stworzenie społeczności taki Demokratycznej rozumiem również w tym sensie, że należą do nich niekoniecznie rodzinnej gry w kapitale kulturowym społecznym nie jest z 2 dla miasta istotne, ale nie we wszystkich realizować może też niewolą właśnie, żeby szkoła była taka takiej pewnego rodzaju UE nie jest wynagrodzeniem klasy czy Customer brzydko brzmi, ale wierzymy jednak to byli właśnie ludzie określonym poziomie np. wyników badań wartością są dzieci, które np. nie płacą za czesne są rozmaitych domówi natomiast stypendystów czy Okaj to też ważny argument rozważenia myśli jest też często porozmawiać tak, zbliżając się do końca, bo też często rodzice szczególnie rodzice, którzy uważają posłanie dziecka do szkoły Demokratycznej nas Montessori malborską to może jest, że 3, ale też to dotyczy rodziców, którzy uważają edukację domową pojawi się taka obawa czy dziecko potem wejdzie w system edukacji no pewnie na etapie studiów będzie musiało może wcześniej można takie liceum no różnie bywa jak to widzisz dziecko, które przechodzi przez taką alternatywną edukację taką edukację, które jest bardzo dużo wolności, której dziecko jest traktowany bardzo podmiotowo ma też dużo sprawczości decyzyjności takie dziecko potem dobrze funkcjonuje właśnie na studiach czy dużym liceum, gdzie się musi ogarnąć dziś musi dostosować czy te obawy rodziców jest uzasadniona czy nie ta nowa z jednej z rzeczy rodzicom opiekować się, że są książki, bo ona jest właśnie z tą, dla których też zmiany w edukacji taka trudna po prostu boimy się czegoś, czego nie znamy gusta nie doświadczyliśmy jest zupełnie zrozumiałe, że mamy taki Legii i Drwiną mądrzy pedagodzy się np. będzie długa jest pytanie, więc znaczy to dobrze, ale od nauczycieli np. pani myśli Tuska w tym roku przyszła emerytura czy 30 lat uczyła się w wiejskiej szkole Słupi wielkiej publicznej w sposób zupełnie awangardowe wg własnego pomysłu i w, łącząc ten proces edukacyjny rozmaite inspiracje z każdej strony, iż nie drażni komentować, ale oba leki po prostu zapragnęłam natychmiast przejść do podstawówki od tego doświadczyć z nią, skąd klęska za ogromną czułością również uważności dla dzieci, ale też rodziców, bo ona też pracował z podręcznika bez oceny decyzji wszystkich tych rzeczy są przyzwyczajeni one stworzyła tzw. wezwała do kładki edukacyjne dla rodziców, czyli dzieci idą do szkoły we wrześniu pierwszy raz to w marcu jest pierwsze spotkanie z tymi rodzicami i one tłumaczy jak będzie pracować później spotykają się na ognisko w wakacje czy przed wakacjami właśnie moc pozytywnej roli kontekście dopiero potem wrześniowe spotkanie w czasie, którego jest takie powiedzieć nie mówię tego co się będzie dokładnie działo nikt go towary w nocy jak będzie i Klan na edukację tak samo zresztą ostatnio rozumiem zna Magdaleną z niską z innej jednym z podstawówek ani tym w Warszawie i napisz list do rodziców np. też tłumaczył swoje metody właśnie także w drugim zaatakować mądry pedagog to wie trzeba by opowiedzieć i też jeśli chodzi o 6 ustawy o tekst dziś radzą w życiu to są regularne rozmaite badania dotyczące edukacji domowej szczególnie w stanach dodaj serek docent jest bardzo popularna jest największa grupa hospodara zgłosić tam po prostu jest absolutnie zaskakujące wątki twarda, dlatego że dzieci są bardziej aktywne społeczeństw obywatelskich wysokich drzew do tego, że tworzą społeczność demokratycznych, których negocjuje się różne rzeczy może się również rzeczy wybiera się dla siebie ścieżkę dla innych dużo mają ogromne mamy bardzo dobre wyniki przygotowanie do koledżu średnicy gazu na studiach często prowadzą potem życie akademickie nawet takie rozbudowane jeśli jego jakości odbierają, gdyby i wzajemnego, żebyśmy z tymi m.in. zapoznać, ale one uspokaja absolutnie wszystkie leki, które mamy na ten temat takiego na twardą, ale też chciałbym powiedzieć o i Andres terenie, bo taka postać przez to ja w ogóle zacząć się z edukacji to jest gość nigdy nie chodził do szkoły jest takim ambasadorem właśnie zmiany w edukacji wychował się we Francji i tym niema obowiązku szkolnego w tym sensie, że dzieci nie muszą chodzić do szkoły nie mają rocznie egzaminu i jest poliglotą lotnikiem gitarzystą pisarzem jest trudna i z dużymi wraz z 60 oraz osoby w nim część kiedykolwiek poznamy tego Rosja obok siebie tyle radości entuzjazmu z zamysłu ojca w ich dzieci oczywiście nie chodzą do szkoły i ich by nie chodzimy też wszystkim nie chodzi do szkoły rodzenia turystyka takiej listy przykład tego, że to właśnie niekoniecznie musi być taki sobie wyobrażamy ostatecznie nie tylko potencję, które ćwiczymy takiej zwykłej szkole tak decydują o tym czy normy w szczęśliwe życie, czyli w takiej tradycyjnej edukacji teraz jeszcze chciał opowiedzieć perspektywie mamy zresztą swoje nauczyciela turystkę w środku doświadczył, ale też dzieci, które są szkołę szkoły polskiej, które wychodzą ze świata systemowego PARP mówiłam wasze ósmoklasisty Mieszko Lewandowski pod koniec roku, czego się wszyscy się do szkoły publicznej i niepubliczne liceum część właśnie szykuje się boją oczywiście też mają jedni i był wspaniały dla mnie oni są 7 tego, że świat wygląda inaczej niż w inkubatorze oprawców mają zmiany w normalnych szkół czy normal taki po prostu klasycznych i wiedzę właśnie będą mieli do oceny być może albo coś takiego innego treść tego obawiają, ale też drogą tylko takie wyzwanie zobaczymy poradzę i ich dwudziestych śmiałością też wizji jeśli dziecko znowu tak jeśli po prostu ratujemy dzieci ludzi podmiotowo przez cały ten wielki czas dziękuję wczesna edukacja naprawdę potem wierzą w siebie i radzą sobie z różnymi rzeczami jak będą potrafiły poradzić przyjmą do siebie, bo miał do siebie zaufanie do innego w Starym mieście być może są takie porozumienie radzę sobie z tym potrzebuje pomocy, bo też wiedzą, że mogą zrobić nie wierzy choćby nie zgubi się całe zaufanie, które było zrobić wcześniej tak jak sobie też myślę oczywiście nie wiemy tego to jest pytanie retoryczne czy Andre ter byłby takim Andres ten, jaki jest, gdyby poszedł do szkoły publicznej czy prywatne wszystko jedno, bo być może to jak ja jak jest to jak jego ciekawość jego talenty to jest coś co ma w genach jest coś co wyniósł z domu środowisko wzmacniało i fajnie złożyło, że bez szkoły mu rozwinąć być może szkoła by też nie przeszkodziła w rozwinięciu tego tego nie wiemy nie tak tego nie wiemy, ale takie też istnieje oczywiście kim rozmawiam i dziś nie chce jednak bardzo dużego formatu albo dla magazynu Elle sobota jest też jeszcze dostępny to różni drugiego, ale właśnie on pochodzi z rodziny takim właśnie dużym kapitale kulturowym blisko w Paryżu jego tato był artystą i pedagogiem nikomu nie trzeba tego gorzką wiedzę ludzie wiedzieli co robią nie twierdzę nie czas dzieciaków mieli mnóstwo atrakcji kulturalnych, które mogą je imprezą minima muzeum tak zresztą robili czy ciągniesz mieliśmy znajomych już po prostu lepszy uczyliśmy czy też nie mieliśmy garncarza kogoś tam coś takie bogate środowisko na plany przekonany jak, że każde dziecko geniuszem i jeśli po prostu nie przeszkadzać w rozwoju to to on tendencje te ten geniusz zrealizuje i w jakiejś mierze oczywiście, że to jest morze romantyczna wizja, ale trochę dziś to też badania potwierdzają niektórym wychodzi to, że dzieci zresztą latach edukacji szkolnej mega tracone z kreatywności takim rozliczeniowym rozwiązywanie zadań do nich odkrycie Ameryki jeśli powiemy teraz nie wie w coś w tej szkole takiego mamy, więc myślę tutaj winnych krajach w zimie też jest takiego nie sprzyja wspieraniu talent nie ogólnie tak zresztą więcej Jim pochodzi wsparty niż starty po prostu zresztą Korczak też o tym mówił, że zostawcie pozwólcie dzieciom wychowywać samym oczywiście to był bardziej skomplikowany, ale w dużej mierze też dzieci mają naturalny potencjał one same intuicyjnie wiedzą wiedzą co jest potrzebne do rozwoju i pozwólcie na to no wiadomo co tutaj różne okoliczności nasz świat też pełen różnych wciągających niespodzianek w internetu internet TUW, o czym zresztą w tym podcaście rozmawiamy często może nie jest takie całkiem proste, ale jest na pewno jakiś kierunek myślenia dobra maja na koniec powiedz mi, czego byś, jakiej szkoły być absolutnie unikałem takie wiesz takie czerwone lampki alarmowe to twoim zdaniem to są jakieś rzeczy jak informacje, jakie sygnały o szkole no tak unika ludowi szkołę i o którym wiedziałam, że dzieci mają masę zadań domowych, bo to jest niepotrzebne i jakby my wracamy sprawdzeni i siadamy na drugiej partii pracy w domu coś wiedzą, że wiedzy z zaburzone jest równowaga między życiem w pracowni, a życiem prywatnym, a jakość życia oczekujemy tego one będą w pracy przez 12 godzin notowań niemalże, więc to było dla mnie alarm widział szkoła i żyć przychodzą i muszą godzinę miesięczne zadaniami brać korepetycji z mocy, żeby oraz Adrian, czyli tam jest drugim ta za ocenę, za który zna cen za realizację na ocenach cyfrowych jako jedynym sobie nie znaczy inaczej jeśli wiedziałem, że w szkole stosuje tylko nie cyfrowa to więzienie szkoła dla mojego dziecka na pewno dziś muszą gdzieś te dni także Jerzy Rzym mogą muszą sami zrezygnować ocen, bo każda nie zawsze jest możliwe ale, żeby jeśli wiem, że starają się stosować inne metody właśnie z korzystaniem pracujących czy właśnie dziś o jakimkolwiek innym i to oznacza, że okaże dobrą stronę do mnie tak można tylko tego procesu ich dalej, ale wiedzą, że nie nie najważniejsze kazanie i takie rzeczy na pewno na początek po prostu już chciałem wyjaśnić z dużą ta nie mówiąc pewnie o jakich przypadkach przemocy nie zaopiekowania przez szkoły zamiatane przez pod dywan co niestety bardzo często się zdarza tak tak w ogóle, gdyż to to jakby jak się tam traktuje uczniów wieś wysyła co widać np. wszystkich miejsc na inicjatywę czy to nie wchodzić wszystkie chodniki z gazetki szkolne po prostu logistyki nieautentyczne nieprawdziwe myślę rany odchodzi z góry czy jestem po prostu też kolejnych uczniów należy czy jest jakiś trochę chaosu chwilę jeździć nie wiem kasztany zostawionych na szafce wymyślą teraz chodzi o prostotę czy też właśnie nie czy szkoły także chodzić do niego rodzic po prostu, żeby nie nadaje prostuje czuje, że płytką oddychasz Wrześni czy różnego rodzaju stres dotyczy czytelny znak, że nie zmieni treść tej komisji będzie czuło bardzo dużym optymizmem nie napawają twoje wywiady ostatnio w okresie, bo tam jest bardzo dużo nauczycieli ze szkół publicznych, którzy stanowią doskonały dowód na to, że można ich szkołach publicznych też można bardzo dużo rzeczy zrobić to są oczywiście to są oczywiście staszowskiej to są oczywiście idealiści, ale wcale nie jest tak mało niż ten mały w ogóle jest taki przekaz też rozmawiam sobie, bo dzięki temu teraz też wolno komunikaty z różnych stron od nauczycieli dzięki cyklowi też od osób trafia się zmian w edukacji interesują, żeby mechanizm jest po prostu pedagogów jak w rynku następnie wybrać jeszcze samiczka jakiegoś przedmiotu jest tylu fajnych kandydatów oczywiście im bardzo pani tego wsparcia i Super nauczycieli wydaje się też bardzo ważny, żeby docenić to jest Super ważny zawód więźnie w taki brak docenienia tego zawodu też w sprawie podjęcia miejsce jest naturalnie, więc były widzenia tych nauczycieli, którzy mamy Yusufa mówmy im to widzimy rzeki nie wiem, że czy przedszkolanka czy tylko 1 dziecka robi coś fajnego to dodaje skrzydeł mieliśmy różne dni mają różne konteksty muszą pracować w niej bardziej przez dyrekcję mieli bardziej przez kolegów z pracy, bo bywa czasami, że jeśli taki szalony wariat edukacyjny, który stanowi ustawa ma kolegów i rynki się boją też będą musieli robić tak jak oni w efekcie trafił do perfekcji grają do kraju za nogawkę ludzi zbiera takich macie wokół siebie żeby, żeby zmieniać też rozmywa, bo to ogólnie to jest zaraźliwe trochę tak zauważyłam, że generalnie ma taki polityk Otóż po prostu musimy wobec kogoś na pokazie można je możliwe inne edukację już coś takiego znamy już mają nauczyciele już mają inni z tego grona pedagogicznego jeśli nasi rodzice nie w tych poszukiwaniach dzieci to tylko wykorzystać właśnie, bo to też zresztą ważne i myślę, że wielu naszych słuchaczy to doskonale wie, że wystarczy 1 osoba 1 fajny wydanego fajni nauczyciele czasem to jest pani kucharka albo o świetle ścianka czy pan Woźny, który sprawia, że szkoła jest do przeżycia, że też Coe jest fajna rzecz, więc można się bardzo dużo nauczyć dużo zyskać, więc taka 1 ważna dorosła osoba w takiej instytucji też czasem wystarczy, ale obiegają jak najwięcej psów takie też badania, których znowu nie pamiętamy kolesie mają taki projekt dotyczący rezydencji w ogóle, które prowadzono takich społecznościach czy grupa niemieckich skrajnie uprzywilejowaną wieczność wśród dzieci, które są z rodziną bardzo niskim dochodzie albo radzie, które można wrócić do worka patologiczny i toteż taki mega mocny, jakim jest z dziedziny psychologii, że generalnie, żeby takie dziecko uratować powiedzmy, że z przepaści, tak więc rzecz ogólnie wystarczy 1 dorosły chcę się 1 dorosły, który docenia ich widzi to musi być mamy albo ta nie zawsze tak jest też mamy tak też nie zapominajmy o tym, że nie wszyscy rodzice są tacy w świadomi tego, że dzieci potrzebują się ciepła czułości miłości fajnej edukacji i nie może być tak trener piłki nożnej nie szkole albo właśnie albo właśnie plastyczka i to może być osoba, która całkowicie zmieni losy też dzieci to są bardzo nieprzewidywalnej sytuacji takiej życiowej tak jest, więc docent doceniamy tych nauczycieli, których mamy nauczycielki zresztą też nie traćmy nadziei szkołę publiczną szkołę szkołę niepubliczną i o tym wszystkim rozmawiałem dzisiaj z Marią Hawranek reporterką, która specjalizuje w Ameryce Łacińskiej, ale też ostatnio edukacji napisał m.in. książkę szkoły, do których chce się chodzić są bliżej niż myślisz dziękuję ci mają za to spotkanie dziękuję bardzo, zaproszeniem to był kolejny odcinek podcastu co ciebie wyrośnie bardzo dziękuję za uwagę Karolina oponą Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CO Z CIEBIE WYROŚNIE?

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA