Konkurs Wieniawskiego w Poznaniu wraca po sześciu latach

Gościnnie: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2022-09-28 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
18:29 min.
Udostępnij:

7 października rozpoczyna się 16. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego. Na co podczas tegorocznego konkursu będą zwracać uwagę jurorzy? Jakie trzeba mieć predyspozycje, by zrobić międzynarodową karierę artystyczną? Co wyróżniało Kim Bom-sori, zdobywczynię drugiego miejsca w ostatniej edycji z 2016 roku? Między innymi o tym Anna S. Dębowska z "Gazety Wyborczej" rozmawia z Grzegorzem Kotowem, skrzypkiem, impresario muzycznym oraz jurorem 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Rozwiń »
Więcej podcastów na https://wyborcza.pl/podcast. Piszcie do nas w każdej sprawie na listy@wyborcza.pl. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozmawiamy o konkursie imienia Wieniawskiego w Poznaniu ósma 10 podcast gazety wyborczej w dzień dobry z tej strony Anna Dębowska Gazeta wyborcza bardzo miło pana słyszeć jest pan menedżerem jednej z moich ulubionych skrzypaczek, bo soi i znanej polskim słuchaczom jeszcze tym, którzy pamiętają konkurs imienia Wieniawskiego w Poznaniu, który odbył się 6 lat temu wówczas otrzymała drugą nagrodę i jeszcze jako bom sorry kim pan jest jej menedżerem również menedżerem Rusal Rozwiń » już zwycięzcy konkursu Chopinowskiego ubiegłorocznego, a teraz jest pan również jurorem szesnastego Międzynarodowego konkursu skrzypcowego imienia Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, która odbędzie się niebawem pamiętam, że 6 lat temu był pan wtedy w takim gremium komentujący konkurs na antenie TVP kultura, a teraz już żyli jak do tego doszło tak witam serdecznie bardzo miło oczywiście jest to duży zaszczyt dla mnie ja a jakby poniekąd wywodzi się z Poznania co znaczy, że Stoch wywalczył chce kończyłem liceum muzyczne i finale muzyczne w Poznaniu także ta tradycja lipcowa siedzibę mnie od lat jeszcze zanim zacząłem karierę komentarze wolę aktywny skrzypkiem wjeżdżając z prawie cały świat, a w tym zawodzie także to zaproszenie 6 lat temu do komentowania na antenie telewizji konkursu Wieniawskiego było związane jak z moją gminą rolą kogoś kto, więc zmiana znacznie na warsztacie skrzypcowym, ale jednocześnie jest już po drugiej stronie rynku muzycznego i cieszę się że, że konkurs żeńskiego zaprosił mnie do tej roli RAM-U ja jestem jakby trochę innej sytuacji niż większość jurorów skrzynką, którzy biorą udział w pracach dzieli, ponieważ z patrzył trochę z innego punktu widzenia również jako Skrzypek na na rynek muzyczny i poniekąd również pisma młodych artystów, którzy biorą udział w kursie wydaje się, że tutaj należy się wyjaśnienie słuchacza Otóż jeszcze do niedawna np. właśnie taki konkurs skrzypcowy imienia Wieniawskiego jeden z najstarszych wokół istniejących w historii konkursów i w ogóle bardzo bardzo sławnej renomowanych wśród skrzypków był oceniany głównie przez solistów koncertujących skrzypków pedagogów, a właściwie pierwszy raz w historii tego konkursu pojawia się żyli menedżera oprócz tego inni jurorzy też niekoniecznie są z szybkami koncertującym mi wprawdzie przewodniczącym jest listą zimę wybitny francuski Skrzypek wiceprzewodniczący Daniel Stabrawa wieloletni koncertmistrz berlińskich filharmoników na, ale jest np. również dyrygentka Agnieszka Duczmal no i właśnie jest pan Grzegorz Kotow menedżer to znaczy, że chyba czasy się zmieniły skoro zaproszono menedżera, ale oczywiście też fachowca skrzypcowego to Ree jak się zmieniły czas tak czasy zmieniły co nie jest odosobniony przypadek w Poznaniu Paś niektóre konkursy próbują konkurs imienia Moniuszki np. moniuszkowskim w Warszawie już już od paru lat zaprasza właśnie takich w castingu owców, a to znaczy zauważono, że praktycznie w przypadku konkursu Stali na dzisiejszych czasach oczywiście konkursów czy co 25 stycznia konkurs dziwaków także oczywiście zauważono że, żeby gotować w karierze najważniejszy dla konkursu jest renoma konkursu znaczy tyle co jego laureaci znacznik kariery czy na raty konkurs nie będzie znaczył wiele, jeżeli ją na razie ci zwycięzcy nie będą robinii międzynarodowej kariery i do tego potrzebni są nie tylko jurorzy, którzy oceniają okres co łączy fachu ze strony czy też pedagodzy, którzy uczą młodzież, ale też ktoś, kto otrzyma tych młodych artystów trochę innego punktu widzenia również oczywiście warsztatu Pianistycznego czy szczytowego natomiast jest to trochę inne spojrzenie na kogoś czy ktoś ma szansę tak czy mógł mieć szansę na między karierę jak pan ocenia np. wyobraźmy sobie, że jest 39 uczestników z różnych krajów w tym ośmioro Polaków w naj jest pan to znaczy jest dwanaścioro jurorów każdy, jakby indywidualnie w gruncie rzeczy dość subiektywnie ocenia tych uczestników, czego pan będzie, jakby nie wiem poszukiwał uczy na co zwraca uwagę o tyle jestem w tej komfortowej sytuacji nie mam już dosyć poważne doświadczenie branżowe w pracach żyli jeszcze jako Skrzypek młody Skrzypek później jako menedżer również zapraszamy do konkursu także dziękuje mego doświadczenia mogę powiedzieć, że jeśli chodzi o ludzi, którzy młodzież, które czynią uczestników, którzy naprawdę dobrze grają to grono jest od razu zauważone przez wszystkich to znaczy nie ma jakichś dużych różnic między zdaniami jurorów, jeżeli ktoś tam bardzo dobrze AK na instrumencie czy ta pierwsza selekcja pod względem gry czy pierwszy etap drugi etap konkursu jest dosyć prosta zwykle jurorzy, którzy są zapraszani dożyli potrafią też bardzo trudno ocenić czy ktoś jest utalentowanym nie te różnice pojawiają się później, kiedy pojawia się orkiestra na scenie i młody artysta musi wykonać wysokie są ich wtedy nie często i jurorzy, którzy są szybkami mniej koncentrującym, którzy mają mniej do czynienia z rynkiem muzycznym trochę inaczej patrzą mogą trochę mniej ocenić to ze względu na na możliwości takiego Skrzypka młodego Skrzypka czy taki czy mógłby zrobić karierę czy mógłby podbić publiczność docencie czy też nie wielu jurorów pozostaje w tej granicy tylko fachowości znawcy i mentalności fachu tego wykonania i oceniany jest przez pryzmat tylko powiedzmy skrzypcowe, czyli czy ktoś tam nie wiem biegle śmiga smyczkiem albo biega po Gryfie palcami od góry do torów, tak więc technicznie w wielu konkursach jest także czy pierwsze posiedzenie, jeżeli umawiamy się ze szukamy do osobowości wielkich osobowości program dzięki szukamy kogoś bardzo specjalnego czy ten konkurs ma znaleźć jakiś wielki talent wielką osobowości takie zadanie biorąc sobie zwykle stawia to znaczne obojętnie, skąd pochodzą z jakiego to jest zwykle regułami każde euro Chicka kogoś takiego każdy ma inne spojrzenie na to oczywiście i problem pojawia się w tym momencie, kiedy ja się wybory, czyli o jeśli chodzi oczywiście finału czy też danie nagrody, kiedy ktoś gra powiedzmy nie do końca zależne nie do końca dokładnie co się wydarzyło, ale jest konsumować nie zdobyli zdarzają się różne, którzy nie chcą robić kompromisu mówią, że zwycięzca pierwszej nagrody powinien grać perfekcyjny przykład sądecki oczy i wtedy ja patrzę trochę inaczej wersy to jest zupełnie inna sprawa robić karierę jest bardzo trudno i to jest tak wiele różnych aspektów wiele różnych czynników i szczęścia tak, ale które przyczyniają się do tego czy w 1000 mikro rocznie to jest naprawdę bardzo trudno natomiast to czy ktoś w ogóle ma szansę czy też odwrotnie ci moim zdaniem oczka w tym ktoś w ogóle nie nadaje do tego gromić międzynarodową karierę tutaj już mamy takie dosyć różne miny spojrzenia, ale na początku konkursu zwykle każdy Chicka osobowości talentu nie powiedz jakiś Niewiem maszyn do wygrywania technicznie perfekcyjną formę najczęściej spotykam z takimi założenia każdy z rocznika szuka tych wielkich talentów wielkich osobowości przynajmniej na początku konkursu na przy rozdawaniu nagród wyróżnień no właśnie o to, jakie trzeba mieć predyspozycje, żeby być tym nawet nie może zrobić, ale być tym takim modelowym takim kandydatem w ogóle do tego, żeby zrobić tę karierę, bo teraz chyba jest jeszcze trudniej niż było kiedyś, ponieważ konkurencja jest olbrzymia ogromna i jest mniej koncertów wydaje się w związku z koncertów, ale tak naprawdę ich na najwyższym formalnie to grono artystów, którzy w ogóle dotykają one czy poziom koncertowy z tych niewielu i jest bardzo małe tak naprawdę czyli jakie predyspozycje wchodzą w grę tak naprawdę to jeszcze zawsze powiedzieć wiceszef czarny biały, bo to jest tak delikatna sprawa natomiast oczywiście są takie bardzo klarowne, a predyspozycje jak predyspozycje oczywiście instrumentalny są mi oczywiście pomaga w tej ocenie, że byłem sam z szybkim i mogę ocenić mąż także obiektywnie czy ktoś dobrze grana instrumencie czy nie mitu jest też pytanie co to znaczy dobrze i co to znaczy bardzo dobrze i co to znaczy nieludzko dobrze i teraz dla mnie jak np. kogoś, kto od tej strony instrumentalnej przychodzi trochę inny poziom przechodzi poza dobrze bardzo dobrze ci suma coś w są takiego, że ma naprawdę niewielu potrafi od strony instrumentalnej i takich już młodych artystów oczywiście mówimy, że mamy bardzo wielu młodych utalentowanych ludzi, ale tak naprawdę moim Starym na pewnym poziomie już nic nie wie i szukanie kogoś nawet od strony technicznej instrumentalny na skrzypce, kto będzie naprawdę brał jakiś niewiarygodny poziom techniczny, którzy nie takiej matce to jest taka pierwsza bardzo łatwa do oceny predyspozycji natomiast oczywiście szukamy talentów muzycznych osobowości to jest co każdy chciałby znaleźć i tak już takie złożone pytanie co to znaczy, ale no, ale pan związał się z bomb sorry to znaczy nie wiem czy to tak było, ale zakładam, że poznaliście się właśnie na konkursie i coś pan dostrzegł w tej Korea c w tej dziewczynie przez uroczej i pięknie grającej, która no przez drzwi została oceniona na drugą nagrodę odebrała srebrny medal co oczywiście też jest fantastycznym wyróżnieniem i co pan w niej dostrzegł co teraz dostrzegają miliony tych słuchaczy i miałem okazję to szczęście rocznie mogą słuchać wszystkich uczestników Mokotowa o cały konkurs dla telewizji i mogłem słuchać wszystkich, czyli pierwszy w drugim etapie zwykle jest tak, kiedy jest szybko g spotykane są do tego najbardziej przyzwyczajeni, ogrywając spotykane na co dzień od czasu studiów i radzą sobie inny tam było kilka osób, które chciały ciekawie potrafiły wykonać ciekawie utwory wirtuozowskie mniej sonaty, kiedy pojawiała się już Senat, aby pana wtedy zwrócić uwagę może, więc osoby, które trochę odstawały już poznany wiedzy muzycznej i też predyspozycje muzyczne natomiast pan sobie od początku od samego pierwszego ataku jak w ogóle nie znam widziałem to jest, ale zwróciłem uwagę na i zdolności komunikowania z publicznością to znaczy jej konkurs to było wykonanie koncertowe już ona już w pierwszym etapie grała inaczej niż większość uczestników to było szukanie muzyki w każdym razie szukanie muzyki, która nie dla siebie tylko dla nich publiczności komunikacja z publicznością i to było oczywiście od razu też bardzo nagrodzone ogromnymi brawami nawet w 0102. etapie natomiast największą różnicę, która zdecydowała się porozmawiać z soli po raz pierwszy o tym jak zagrała koncert mocach sokistów, ponieważ stanowiły dla mnie ogromna różnica między nią z innymi uczestnikami, czego polega on nie wszyscy zauważyli, ale dla mnie była ogromna różnica, jaką nam się okucia z orkiestrą jak komunikować z orkiestrą i w tym samym czasie z z publicznością, ponieważ ci młodzi ludzie naprawdę mają tam części problemy z ich strony w tym problemy pojawią się różne aspekty dzięki owym czy swobody muzyczny natomiast sensory w tym etapie z koncernem MoCarta po prostu przerastał wszystkich bardzo znacznie także obciążenie rozmawiasz interesowały mi plany koncertowe też nagraniowe następne lata właśnie już przed koncertem finałowym tak naprawdę szczególnie interesowało mnie czy ona zdobędzie jakąś nagrodę trzecią czwartą czy w ogóle będzie w finale, ale wtedy już w tym koncercie MoCarta dołożyłem to jest też bardzo interesujące i muzycznie jako osobowość na scenie oczywiście jako fantastyczna czytać to nie podlegało dyskusji także tutaj to była różnica także zawsze czekam na jak ci młodzi ludzie będą realizm jest po dla Skrzypka to jest najważniejsze właśnie i teraz jest coś takiego, że wygrywa powiedzmy wynik w ciągu ulic tak było 6 lat temu druga nagroda bokserki naj tak już w ogóle sprawdziły się, bo to jest takie stężenie na tym konkursie jakiejś niesamowitej koncentracji prawda, żeby uczestniczyć w tych przesłuchaniach i pokazać jak najlepszej strony na i potem oczywiście one tego pragną żeby, żeby mieć mnóstwo koncertów, ale przychodzi ta rzeczywistość tak jak było w przypadku bomb soi ona bardzo dużo gra takich chyba w ogóle nie każdy nagle się okazuje to też sprawdzian później prawda czy jest gotów lub gotowa na to, żeby w ciężką pracę wykonywać 100 koncertów rocznie tak to jest też nasze panie jurorów wdzięku gorsze, żeby to mam ocenić znaczy to jest też profesjonalne doświadczenie każdy z jego każdy ma inne tak jak pani założyła miejsc koncesji berlińczyków jest pani Agnieszka Duczmal dyrygent każdy ma trochę inne podejście inny oświadczenie by móc ocenić czy ktoś taki ma predyspozycje, bo oczywiście mówimy tu młodych ludzi, którzy z reguły mają małe doświadczenie koncertowe natomiast trzeba mieć jakiś taki mały trochę tu instynktu lub doświadczenia, żeby zobaczyć czy ktoś taki ten młody człowiek jest stanie czy następny koncert się rozwinąć to znaczy, grając na potencjał taki by jeszcze do góry, żeby się naprawdę rozwinąć koncert na koncert czy też Jurzysta to jest najlepsze i więcej już być nie może jak mało mało miejsca na ocenę tego każdy ocenia to na pewno ze swojej strony natomiast dla mnie miał z reguły z nas nie mówię, że siedzimy, ale z reguły dyscypliny doświadczenia potrafię ocenić ten też ewentualnie miałby szansę przetrwać, grając Niewiem dwa-trzy koncerty skrzypcowe miesiącu różne z różnymi orkiestrami przy podróżach kim są wyczerpujące nieludzko wyczekujący w dzisiejszych czasach i spływami z różnymi dyrygentami i licznymi orkiestrami z różnymi stylami grania i czy ten młody człowiek stanie się z takim trybie życia i muzykowania rozwinąć cieście i dołożyć jeszcze dużo dużo więcej do tego co mieć czas na uczenie się nowych utworów pręta w tworów i też rozwijać muzycznie jako muzyk jako artysta też jako Skrzypek ja bym chętnie zawsze znalazł któryś, kto ma ten potencjał widział, że jeszcze ktoś ma duży potencjał, żeby się zmienić niż kogoś, kto wiem, że gra świetnie tenisistą wszystko, ponieważ karierę trzeba budować przez lata przez wiele wiele lat ja osobiście nie bierze wszystkich karier, które trwają przez dwa-trzy lata tylko staram się moim artystą też wytłumaczyć, że coś takiego czy są bardzo długi proces wyczerpujący i czy tego oczywiście ciąć, ale przez opozycję ciężko bardzo pracować i trzeba robić przez co najmniej 1015 lat, żeby zobaczyć czy naprawdę coś osiągnęło oczywiście dla nas bardzo łatwo wiedzę dzięki prezydencji tłumaczy Marta wielu z nich ja oczywiście oni też konkursie Chopinowskim aż 10 lat grali koncerty tak nie było wszystko wtedy takie pewne ani takie przesądzone, że osiągną to co osiągnęli to co widzimy teraz perspektywy czasu bardzo dziękuję widzę, że to będzie bardzo odpowiedzialna praca, która Hiszpana czeka na konkursie nie tylko pana, a przede wszystkim uczestników trzymamy za nich kciuki bardzo dziękuję moim gościem był Grzegorz kotów dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 30% taniej! Wygodny dostęp do wszystkich naszych audycji w formie podcastów, produkcji oryginalnych oraz Radia TOK FM bez reklam.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY