REKLAMA

Kompetencje miękkie - przydatne na każdym stanowisku, na niektórych wręcz kluczowe. Jak je badać w procesie rekrutacji?

Dobry Pracodawca
Data emisji:
2022-09-28 11:00
Audycja:
Czas trwania:
22:40 min.
Udostępnij:

Kompetencje miękkie pracownika są niezwykle istotne na niemal każdym stanowisku w organizacji. Na czym polega ich wartość? Dlaczego jedną z najważniejszych jest komunikacja i co dzieje się, kiedy jest ona na nieodpowiednim poziomie? Jaka kompetencja uważana jest za podstawową do tego, by skutecznie zarządzać ludźmi? W jakich zawodach miękkie umiejętności mogą być kluczowe z punktu widzenia pracodawcy? Na te pytania w rozmowie z Marzeną Mazur odpowiada Adrianna Połczyńska, trenerka umiejętności miękkich i doświadczona dyrektor HR. Ekspertka zdradza także, jak sprawdzać poziom kompetencji miękkich na poziomie rekrutacji i wyjaśnia, czym jest wywiad behawioralny. Zapraszamy do słuchania kolejnego odcinka podcastu Dobry pracodawca. Rozwiń »

Partnerem podcastu jest OLX. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem podcastu jest OLX serwis z ogłoszeniami o pracę dobry pracodawca zaprasza Marzena Mazur w audycja dobry pracodawca przy mikrofonie Marzena Mazur witam państwa bardzo serdecznie porozmawiamy dzisiaj o miękkich kompetencjach o tym czym są miękkie kompetencje i po co są miękkie kompetencje z punktu widzenia pracodawcy bardzo są te miękkie kompetencje oczywiście u pracowników naszym dzisiejszym gościem jest pani Adrianna Połczyńska doświadczona dyrektor HR oraz trenerka Rozwiń » umiejętności miękkich dzień dobry dzień dobry rozmawiamy sobie najpierw o tym czym są miękkie kompetencje miękkie kompetencje osób te te umiejętności, które PARP tak najkrócej rzecz ujmując wpływają na nie umie na na relację tak są takie umiejętności, które i zachowania, które powodują, że łatwiej i bardziej skutecznie, o ile w ogóle w kontekście relacji może uciec skuteczności, ale tak budujemy relację pan zawieramy znajomości, otrzymując znajomości komfortowo czujemy z obecności innych osób i powodujemy, że ludzie trasie znam również komfortowo ma nam taki komfort psychiczny oczywiście to z tego co pani mówi wydaje mi się, że taką najbardziej podstawową najprostszą umiejętnością kompetencją miękką jest komunikacja zdecydowanie i komunikacja jako bardzo, której też mówimy, że jest za kobietę podstawową w zasadzie gdybyśmy, gdybyśmy zajrzeli do jakiejkolwiek organizacji, jakkolwiek zespołu i jeśli się okazuje, że tej komunikacji brakuje czy są na odpowiednim poziomie po prostu nieodpowiednia za to okazuje się, że zespół po prostu nie działa z absolutnie podstawowa komunikacja jeśli mówimy w ogóle o umiejętności w ogóle budowaniu relacji komunikację z podstawową kompetencją, a wspierającą działanie i rozwój każdej relacji a jakie inne kompetencje miękkie mogłaby jeszcze pani wyliczyć myślę że, choć ze stroną to nie jest z znowu w oczy komunikację niż składową, ale pewnie nie do końca jest empatia i o tym owej kompetencji mówi się ostatnio mówisz jest podstawą kompetencji do tego, żeby zarządzać ludźmi, tak więc z Mbank czy umiejętność wczuwanie się zrozumienie SZ drugiej osoby powiedziałabym, że też komunikację elementem pakietu, aczkolwiek pewnie, bo to jest część z czymś więcej możemy mówić o taki o umiejętności współpracy z Willym znowu połączenie komunikacji i otwartość na to, żeby w relacji z drugą osobą dzielić swoimi swoimi umiejętnościami czasem czy gdy świadczeniem to mamy już komunikację mamy empatię mamy współpracę czy możemy powiedzieć też właściwie zamknięty katalog tych miękkich kompetencji, jeżeli one są miękkie to w takim razie czym są otwarte katalogi zamknięty myślę, że każdą z tych kompetencji współpracy komunikacji możemy jeszcze sobie tam, gdzie jest cząstkowe, acz IAI nazywać się w inny sposób natomiast myślę, że to są no jak na dzisiaj podstawowy dla organizacji przejrzeć my w tym momencie przychodzą do Głowna podstawowego dla realizacji Bona miała szansę funkcjonować te przy organizacji myśli zespół na wsi rodzinę również mam na myśli całą firmę czy jest to katalog zamknięty nie właśnie, bo właśnie myślę rzecz rzecz, że nie, bo zawsze gdzieś okazuje się, że jeszcze jest jakoś umiejętność rozwiązywania konfliktów jest czasem też noście, ale to już powiedziałbym są właśnie element empatii czy czy komunikacji w opisie do kompetencji gdzieś w po drugiej stronie są jedności, a twarde czy te umiejętności potrzeb potwierdzają, że Kownaś kwalifikacje formalne, a dzień np. umiejętności związane z z zakresem merytorycznym stanowiska, na których funkcjonujemy takich sił mimo informatyka tutaj znają to doskonała znajomość programowania czy kupno komputerów jako sprzęt rysi mówimy o analityka możemy powiedzieć, że to są umiejętności związane z ze znajomością programów analitycznych po weksel czy czy innego rodzaju i narzędzia zaleczyć jeśli mówimy o społecznych to jest po prostu, więc dość posługiwania się sprawa takie tutaj wiemy, że to są kompetencje twarde, które też nabywać doświadczenie oraz doświadczeniem, ale one są wyuczone w sposób dosyć prosty czy, żebyście przeszli kurs w ramach tego kursu nauczyć się np. Axela tak dobrze bardziej wyspecjalizowane w Polsce lepiej opanowuje umiejętność Drozd z oczy się też potrzebujemy ćwiczyć rozumiemy czemu Miki jest o tyle o tyle trudniej, że trzeba znaleźć sobie znacznie pewne zasoby czy typy do tego, żeby otworzyć nową jakość i deszcz w np. nową jakość w budowaniu relacji w komunikowaniu się w Fitch to to na początku się wydaje naturalne, ale okazuje się, że jest zwykle skutecznych rzeczywiście umiejętności nabędziemy ją staje się w katalogu naszych zachowań czymś zupełnie naturalny na 1 konferencji słyszałem kiedyś takie stwierdzenia są umiejętności miękkie są związane z osobowością człowieka i że można je podzielić ma takie związane z umiejętnościami interpersonalnym, czyli właśnie komunikowanie się innymi motywowanie innych chociażby zdolność do perswazji, ale z kolei są tam też kompetencje osobiste jak zarządzanie czasem czy inteligencja emocjonalna radzenia sobie ze stresem i prelegent wtedy wysnuł taką tezę, że właściwie kompetencje miękkie są bardzo silnie związane z osobowością ktoś ich nie ma po prostu nie ma pamiętam, że na sali zawrzało, bo w końcu jest prowadzonych tyle szkoleń komplet kompetencji miękkich na rynku jak to wygląda wg pani czy pomimo swojej osobowości można się nauczyć tych miękkich kompetencji czyny absolutnie można to rzeczywiście to pozbawieni nadziei ludzi, którzy chcą np. mają za sobą ex parte nocie introwertyczna tek i rzeczywiście się wymądrza zresztą, bo to za praworządność z ósemki osobie, która niekoniecznie łatwo nawiązuje relacji lub chce tych relacji taki i raczej skupiona na takich działań związanych z c z działaniami analitycznym z drugiej strony jeśli mówimy osobie, która jest dynamiczna energiczna, czyli tak bardzo jest zawarte w Nat do z kolei ona jest tylko relacji nie potrafi skupić nie ma kompetencji analitycznych, które są powiedziałbym kompetencjami miękkimi jest to prawdą oczywiście rodzimy się jakimś dyspozycja dziś jesteśmy no właśnie po ekspert kami będziemy w naturalny sposób te łatwiej wchodzić w relację by ułatwić nam się będzie komunikować, ale nie znaczy, że inne kompetencje miękkie typu zarządzanie czasem radzenie sobie ze stresem czy i czy wreszcie to właśnie umiejętności kompetencje analityczne rzeźnie w ogóle nie mamy będziemy otrzymywać więcej czasu, żeby go nauczyć i drugą co miejsc tak samo jeśli znamy się jeśli mamy do czynienia z introwertyka, który co do zasady jest mniej komunikatywne, bo taką naturę taką osobowość z UE to nie znaczy nie możemy nauczyć pewnych zasad i znowu będzie potrzebował więcej czasu, żeby poćwiczyć dla niego będzie niezbyt naturalne środowisko w pierwszej w pierwszej chwili kiedy, kiedy będzie ćwiczył te te te kompetencje czy zachowania skutecznej efektywnej komunikacji natomiast całą pewnością da się tego nauczyć i po to, są szkolenia miękkie właśnie żeby, żeby pracowników czy w ogóle, żebyśmy uczyli się to potencji miękkich, bo to one stanowią o naszej przewadze naprawdę na myśli w firmach przewadze konkurencyjnej firmy na na rynku, a jeśli użyły one są o skuteczności nie wiem budowanie relacji czy współżycia w społeczeństwie mówiąc bardzo trudni prószył Łaba ten bardzo ważny temat właśnie chciałam zapytać o to po co w takim razie pracodawcą są miękkie kompetencje pracowników, bo już sama nazwa pokazuje, że tam są kompetencje twarde, czyli takie sprawdzali takie bez, których nie da się wykonywać danego zawodu sama pani powiedziała spawacz musi mieć uprawnienia spawacza, a te miękkie no to nawet nie brzmi dobrze i mam też poczucie, że niektórzy pracodawcy albo niektórzy, którzy właśnie są skupieni na tych twardych umiejętnościach mogą myśleć, że to są właściwie takie wymysły i co znaczy komunikacji jak sprawdzić komunikację jak sprawdzić czy ktoś umie rozwiązywać konflikty co wypełni test na rekrutacji się się wtedy dowiemy, więc pytanie po co praca pracodawcom, w jakich zawodach ewidentnie te miękkie umiejętności mogą być kluczowe z punktu widzenia pracodawcy jak powiedział, że w każdym jest potrzebne, bo do 2 jeśli nawet nawet sprawę, że jeśli sprawa czy osoba ta opcja PiS samodzielnie na indywidualnym stanowisku jeśli ma rozwinięte kompetencje miękkie to można powierzyć inną funkcję np. uczenia innych ludzi tak czy czy widzisz jakąś inną rolę w zespole i generalnie rzeczywiście są miejsca w organizacji, w których kompetencje miękkie są zdecydowanie potrzebne bardzo natomiast bardziej czy, czyli tam gdzie, gdzie rzeczywiście potrzebuje mam być relacji albo z osoba świetnym wewnętrzne albo z klientem zewnętrznym generalnie nie potrzebujemy dużym kontakcie być drugą osobą natomiast na tym poziomie ogólny powiedziałbym też udział już wcześniej, że żadne to buduje przewagę konkurencyjną firma jeśli mamy 200 punktów sprzedają podobną, a od podobny produkt w tej usługę czy jakikolwiek produkt sprzedaje czas produkuje 2 sprzedaje co skutecznie będzie sprzedawała osoba, która posiada kompetencje miękkie, dlatego że umie budować relacje, dlatego że umie docierać do intencji klienta, dlatego że że potrafi stosować środki perswazji, dlatego że rozumie, a po co się dzieje z klientem czy jestem apatyczna i w ten sposób wzbudza zaufanie i w ten sposób z relacji, które nawiązuje klienta są nie tylko relacjami z chińskimi, ale po prostu ludzkimi i do takiego handlowca do takiego sprzedawcy przychodzi się po prostu chętniej tak, aby takie płace, kiedy handlowiec odchodzi z firm, gdzie do do swego obecnego pracodawcy, gdzie do konkurencyjnej firma za widok klienci nie idą nasze głosy za produktem tylko i to za handlowca, ponieważ myślę, że w obecnych czasach produkty są tak porównywalne, że one różnica w nowszych technologii jest tak znikoma mówimy o nie podobnej klasie produktów ty czy usług tak sztywno że, gdyby nie to stanowi przewagę przewagę stanowi obsługa tak to możemy chodzić o tym strony klientki jeśli mówimy o kompetencjach miękkich i w innych obszarach np. czy w ogóle obrzędów związanych z z organizacji danej organizacji przewagę konkurencyjną te kompetencje stanowią również w aspekcie życia pracodawca takt chętniej w tej chwili jak zatrudniamy młodych ludzi to wbrew pozorom nie jest tak ważne to co oni robią naprawdę jest tak ważne co oni robią na początku nie jest tak bardzo ważne ile zarabiałem ważność ufaj, że po fajnie czyli, żeby bardzo dobre relacje między zmniejszy ludzie komunikowali sobą tak żeby, żeby była dobra atmosfera atmosfera współpracy dobry klimat jeśli rozwijania naszych pracowników te kompetencje miękkie to zapraszam młodych ludzi takiego środowiska i postanowi przewagę konkurencyjną pracodawcy to jest choćby drugi powód, dla którego warto zadbać o to, żeby nasi pracownicy właśnie te kompetencje miękkie rozwija, a tak, czyli zarówno jako firma, która by świadczył usługę czy produkuje coś sprzedaje na zewnątrz pracodawca w każdej z tych sytuacji wygrywały w momencie, kiedy mamy pracowników dobrze przygotowanych i właśnie to wy wzrost zachód w ogóle rozwiniętymi kompetencjami Miki innym, czyli obala pani ten mit zgodnie, z którym przede wszystkim obsługa klienta i wszystkie wszystkie stanowiska, które mają do czynienia z klientem, bo oprócz doradców klienta handlowców sprzedawców obsługi klienta call Center to przecież mamy my stanowiska administracyjne jak chociażby sekretariat recepcja nam, ale również wewnątrz te stanowisko biurowe pani twierdzi, że na każdym stanowisku to w takim razie jak badać to umiejętności miękkie w trakcie rekrutacji, bo rozumiem nie wierzymy pracownikom przyszłym pracownikom, którzy napiszą sobie w Syrizie komunikacja na poziomie biegłym np. do tak rzeczywiście nikt potrzebne jest nowe doświadczenie rok rekrutera tak doświadczenie też wiedza i sam potrzebuje mieć te kompetencje Ros Janek rozwinięte, a po to, żeby móc sprawdzić się raz w rozmowie z 2 z wywiadzie kompetencyjnym oczywiście można również posłużyć do stanu służy testy nam pokażą pewne predyspozycje tak oczywiście zrobimy gdyńska szukasz właśnie mamy osobowość to jest nie wiem skoncentrowana na na zadania i i bardziej analityczna, a to pokorze ogólną dyspozycję natomiast tak naprawdę w wywiadzie, a potrzebujemy sprawdzić czy czy te kompetencje miękkie są poprzez zadawanie pytań z takich behawioralnych, w których osoba kandydat, a będzie potrzeba nam pokazać jak się zachował w określonym w określonej sytuacji 30, a tak, że nie możemy odkrywać cenne przy tak i zbadać wtedy czy zachowanie zaproponowane przez kandydata jest dla nas ten, o co, o co nam chodzi czy rzeczywiście to jego zachowania są zbieżne z tym jak poszukujemy docelowo wraz z dobrze przeprowadzonym wywiadzie behawioralne wnosi o stanie też do sprawców aż to ja jeszcze tylko pytam wywiad behawioralny, czyli np. pytanie o to co się wydarzyło w poprzedniej pracy jak pan sobie z tym poradził na świat konfliktem tak też tak ale kto jest prowadzone do szczegółu do konkretów tak po pierwsze, jak i płac sytuacja troszkę tak by jak w takiej sytuacji nastąpił konflikt co spowodowało, że pan pani podjęła się rozwiązania tego konfliktu czy czy braku wyjścia z tej trudnej sytuacji jak tylko o kolejne kroki zostały przez panią pana wykonane, że Fed doszło do rozwiązania konfliktu czy tak i jaki jest ostateczny efekt zawsze pyta czy jesteście zależy relacji jest znajomym jeśli mówimy o konflikcie, tak więc taka sekwencja pytanie dobrze ułożony budżet oczywiście też dziedzictwo specjalny obecnie, kiedy już posługujemy się tym i z zasadami jak federalnego, ale tutaj potrzebujemy pytać o konkretne zachowania takich sił dam i zwracać uwagę zapewne też niuanse, które o, którym posługuje się kandydat musi też pamiętać, że kandydaci są dobrze przygotowani do tego, żeby ta część i tak już w tej chwili do tego, żeby uciec do przeprowadzania rozmów rekrutacyjnych w związku z tym zwracam uwagę na to czy np. kandydat mówiąc, opowiadając o sytuacji są rozwiązywał konflikty czy zarządzą pośród sytuacją czy w ogóle sytuacja z relatywną mówi zrobiliśmy przy zrobiłem tak w tej istotna jest, żeby ten wydatek proszę to, że pan mówi pani w swoim imieniu tak co konkretnie pan zrobił jak konkretnie pan się zachowa, jaki był powrotnie efekt tak zachowania w ten sposób jesteśmy w stanie sprawić także zachowanie w katalogu zachowań kandydata są te zachowania, które możemy zdefiniować czy też diagnozować jako o świadcząca o tym też komunikatywne empatyczne umiejący rozwiązywać konflikty asy zdobyte medale i absolutnie ostatnie pytanie skoro te kompetencje miękkie są tak ważna i tak poszukiwane przez pracodawców to jak możemy sami je ne sobie podnosić poziom tych kompetencji jak może one kształcić się we tym zakresie rozumiem że, gdy każdy może sobie pozwolić na pójście na warsztaty umiejętności dzięki tak, ale jest bardzo dużo literatury jest bardzo dużo podcastów i tutaj biegiem zachęcała do tego tak czytanie oczywiście jest obarczony jeszcze dość interpretacją natomiast kiedy oglądamy przykłady, kiedy uczestniczymy w 2 sposób niemal bezpośredni tak w ćwiczenia, które są proponowane przez przeróżnych specjalistów właśnie w na tak różne wartości po stronach internetowych to morza, a nie tylko się dowiedzieć, ale również przećwiczyć sobie pewne umiejętności i to na co com zwrócić uwagę to raczej na otwartość to, żeby ćwiczyć tak, bo to się wydaje naturalne i tutaj takie doświadczenie z warsztatów różnego rodzaju, że ćwiczę z osobami uczestniczącymi w warsztatach komunikacja wszystko się wydaje matka, ale takie sztuczne, bo tę strukturę 4 kroki trzeba wykonać odwołać do emocji, ale potem okazuje się, kiedy wracamy do siebie przy okazji innych te z innego koszta użyła jednak działa, ale trzeba ćwiczyć, żeby w sposób, które stało się to elementem dalszych zachowań to jest ta większa bariera mam przekonanie przykład do pokonania niż samo poszukiwanie źródeł jest bardzo wiele tak tak jak mówi książki też nad i czy podpatrywanie innych osób natomiast w bardziej tutaj zachęcam do tego, żeby starać się nie poddawać w momencie, kiedy mamy tak przecież matką to jest moje to jest nienaturalne tak to jest naturalnym potrzebujemy nauczyć pewnej umiejętności co dotychczas nie mieliśmy to dokładnie tak samo z tym, kiedy w sytuacji, gdy uczymy się jeszcze samochodem na początku pewno byśmy się bardzo skupić terytoria potem się pojawia automatyzm podobnie jest z umiejętnościami im tak w pewnym momencie ten komunikacja jest zupełnie naturalny sposób komunikowania się z drugą osobą, więc na tym myślę warto się skupić raz szukać tej wiedzy umiejętności możliwości ćwiczenia, ale 2 nie jak nie blokować się na to, że tak jest nie moje takie naturalne bardzo bardzo panie dziękuję państwa moim gościem była pani Adrianna podziękuję bardzo doświadczona dyrektor HR również trenerką umiejętności miękkich i ja nazywam się marsze Mazur zapraszam na kolejną audycję z cyklu dobry pracodawca do usłyszenia docenia dobry pracodawca Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRY PRACODAWCA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA