REKLAMA

„Kto chce być Żydem?” Sztuka, która przystawia lustro do twarzy

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-09-28 11:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
12:52 min.
Udostępnij:

„Kto chce być Żydem?” Marka Modzelewskiego w reżyserii Jacka Braciaka w Teatrze Powszechnym w Łodzi. Gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej był Jacek Braciak.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska 1października, czyli w najbliższą sobotę w teatrze powszechnym w Łodzi premiera spektaklu, kto chce być Żydem Marka Modzelewskiego w reżyserii Jacka bracia AK i Jacek wraca do tej pory przede wszystkim znany jako aktor jest dzisiaj gościem kultury osobistej Witaj serdecznie dzień dobry Marte dzień dobry panie bardzo zacne miejsce wybrały sobie Jacku na debiut reżyserski czy to zacne miejsce raczej wybrały siebie jak to było Rozwiń » w razie to zacne miejsce wybrało mnie, dlatego że z zacząłem rozgłaszać, że dach w debacie, aby co może coś wyreżyserować to usłyszał Marek Modzelewski, kiedy się dowiedział, że pani Ewa Pilawska dyrektorka teatru powszechnego chciałaby się spotkać z jakimś nowym reżyserem, który zechciałby wyreżyserować, kto chce być Żydem zatelefonowała do mnie ja się bardzo skwapliwie skończyłem, ale nawet nie przypuszcza nie wiedziałem, czego się spodziewać po teatrze powszechnym czy Atu grywałem w ramach festiwalu sztuk przyjemnych i nieprzyjemnych w ramach my tego polskiego centrum komedii, które tutaj się stanowiło, ale no i wiecie jak to jest organizacyjnie z Abby czy aktorów znałem tylko Beaty jej Marka Kasprzyka, ale to co tutaj spotkały przerosło oczekiwania i w sensie ludzkim organizacyjnym w także dostałem taki prezent głos to bardzo się cieszymy że, że właśnie w takich okolicznościach przyrody debiutuje jako reżyser Marek Modzelewski tak jak już państwo słyszeli nie jest obcy oczywiście Jackowi brakowi sztuki Marka Modzelewskiego nie były również obcy, bo jako aktor występował chociażby we wstydzie w reżyserii Wojciecha Malajkata w teatrze współczesnym w Warszawie twórczość Modzelewskiego to jest fenomen na polskiej mapie dramat pisarskiej miał tak uważam myślę, że się zemną zgadzasz i oczywiście zgoda nie do ciebie na czym twoim zdaniem jeśli się zemną zgadzasz polega ten fenomen jak już mówiłem niejednokrotnie powtórzy, dlaczego mam siedzieć na oryginalność sztuki Arka może ludzkiego w sposób przystępny zmuszają nas do myślenia o pewnych rzeczach nietolerancji o taki rozbiciu wewnętrznym rodziny o zafałszowanych relacjach międzyludzkich stawiają takie diagnozy społeczne, ale nie są oni, a jakiś górnolotne ani ogólne tylko bardzo szczegółowy na takim gruncie i rodziny związków i też i powiedziałbym takich warstw społecznych i niezrozumienia na tym tle i co bardzo ważne dla mnie jako kto ma teraz reżysera, że one mają w sobie poczucie humoru są dowcipy zabawne i nie powiedziałbym, że to jest jakiś reakcja lat jest jest rechotem, ale można się uśmiechnąć, a moim zdaniem też takie najlepszym medium, żeby rzeczy serio przemyć przy pomocy Booth i to się Markowi, gdy się Markowi udaje jest moim zdaniem mistrzem dialogu dla mnie jest to czy teatr żywi posiada w ogromnym stopniu taką, jaką umiejętność rysowania postaci przy pomocy języka ten język jest indywidualny zróżnicowany i atrakcyjny i dogranie do wystawiania Oshee Marka tekstom tak sądzę to było moim zamiarem tutaj w teatrze powszechnym Marka tekstu nie należy przeszkadzać w tak tak tak tak trzeba je po prostu moim zdaniem w sposób szlachetny zaprezentować ze sceny i to wystarcza w kto chce być Żydem no właśnie, bo rozmawiamy o o spektaklu trochę o spektaklu nie mówiąc, bo też nie możemy zdradzać, jeżeli ktoś w jego tekstu nie jest na, ale jak to dobrze streścić, żeby coś powiedzieć, ale za dużo zdradzić zostawiam sobie to zadanie Jacku o no cóż myślę, że cała rzecz polega na tym się cała kultura pseudo kultura pozycję społeczną pieniądze i odbudowują nas taką formę ataku powłokę wystarczy jakieś wydarzenie, żeby spod powłoki, gdyż zwykle rdza tak bym określił w rzeczy sprawę, że to jest bardzo ogólny i wielu rzeczach można tak powiedzieć, ale powiedzieć więcej nie wobec z powodu, których wspomniane wcześniej w tek ty powiedziałeś wcześniej czy trochę tak powiedziałeś jak teraz powiem tak jak ja uważam, kto chce być Żydem to jest oczywiście kolejną sztukę, która przedstawia nam do twarzy lustro tak często mówi o tekstach Marka Modzelewskiego i każe się przeglądać każe zachęca do tego bardziej nam, czyli właśnie czy to jest dla ciebie kolejny tekst serii inteligencja Polska jeśli w ogóle jeszcze gdzieś jest też to się zastanów się upomniała się zastanów się też pierwsi to zastanów się co jest prawdą co jest kolorem ze staną się nad czy to co głosi, iż jest zgodne z tym co robisz itd. itd. tym szerzy problem z inteligencją i c to obyczaj jest inteligent to z definicji zawsze tak, bo ktoś, kto wątpi ktoś, kto rozważa różne drogi mam wrażenie, że dzisiaj to jest także do wątpienia jest nie w modzie mamy być pewni szczęśliwi i Fitch itd. tak dalej, bo zdecydowani mamy się opowiedzieć, po której ze stron i to najlepiej publicznie na Instagramie Facebooku w gazetach w telewizji śniadaniowej, a ile w tym tak naprawdę istotnych konsekwencji współczucia nie mam pojęcia mam pojęcie teraz chciałby się wtedy poprawnie politycznych w niewiele, czyli te, które musi paść słowo hipokryzja, ale powiem, że kiedy czytam, kto chce być Żydem, a można sztukę przeczytać w książce to grzech tak mówić jest taki zbiór 3 dramatów Marka Modzelewskiego zbiór wydany przez wielką literę ja myślę głównie nawet nie hipokryzji tylko pogardzie że, żeby ciągle ustawiamy się wobec kogoś wobec tych zwyczajów poglądów taki sposób, żeby lepsze światło na spadało ta pogarda nas pcha jak paliwo, a w końcu bywa, że nas gubi tak po prostu no nic dodać nic jest droga warto w dobrze drogi Jacku w takim razie jeszcze Jacka Trzeciaka Jacka Graczyka reżysera zapytam jeśli pozwolisz jak to jest być po tej drugiej stronie czy i nie wyrywa się serce ciało do tego jednak Senat nie ten reżyserski fotel wczoraj do poczułem w przerwie próby staliśmy sobie na papieroska ku z kolei, że jest aktorami i zeszły większe, że ciśnie się czuję, że przychodzi moment, kiedy ja powinienem być na scenie jak na widok niż ktoś taki ciąg konia wyścigowego, że wczorajsze, po czym kompletnie nie na miejscu, bo przecież w trakcie prób jestem właśnie z nimi na scenie coś tam ogląda, ale biegam co chwilę jej rozmawia mi nieuchronnie coś pokazuje g z myślę Matko to w sobotę może powinny razem z nimi też tych 6 zagrać w tę sobotę wyjdziesz na scenę, ale na pewno dobra to mogę zagwarantować nakazanie wywołany, ale w chleb po jeśli mi, że byt jest ich to jest źródłem mojego pożądania w tak tak to trochę się w tej chwili już jak takie piątego wąwozu oni zresztą narzekają słusznie znowu ten będzie siedział z notesem i żeby ludzie przyszli w wiadrze to opowieść jest reżyserem narzucającym czy współpracujący, współpracując z absolutnym jak je w podnoszę głos się nie awanturuje i nie powoduje psychodramy na scenie nie manipuluje, która sam jestem aktorem wiem, że skłoni do współpracy może nie akceptacja poleganie na mojej wyobraźni na moim zapale na moje pracowitości, a nie jest szokowanie mnie czy traktowania i jako odtwórczynię nie cierpię takich reżyserów nie czerpie właśnie takich jak wspomniałem wyżej unikam jak ognia wniosku z tych ziem czego, którą trzeba nie w 100 to są w tej chwili mogę powiedzieć to są ludzie bardzo bliscy jestem dla nich pełen podziwu są utalentowani pracowici wrażliwi co też dla mnie bardzo ważne w pracy do Cipki w naturze teraz tak może bardziej konkretnie jakich błędów reżyserów, z którymi pracowałeś do tej pory stara się nie popełniać oczywiście jeśli wolisz to bez nazwiska jeśli chcesz to nazwiska w no widzę powodu, że ktoś tam ryczał krzyczał, żeby nie widzę powodu, żeby ktoś traktował mnie na tyle osobiście wpływać na o mocy myślenie, powołując się na jakieś sytuacje życia tak dalej, które nie mają związku z tekstem widzę powodu, żeby rozmawiać o tym już co twoja babka, która nie występuje na scenie wniosła do twojej rodziny albo jakie traumy przeżyła i to jest pracę to jest praca w dziesiątej do 14 potem od 18 do dwudziestej również ci chodzi o próby jak tak traktuję to nie jest bicie Charkowa to jest teatr tylko niech będzie miejscem, w którym ludzie przez chwilę będą innym świecie niech sobie niech się wzruszą daj Boże, żeby też byśmy chcieli, ale ja nie mam takich ambicji, że to jest, że to coś zmieni, że to przedstawienie zmieni ludzkie życie i że to co robię jest najistotniejsze nie najistotniejszy to jest to rzeczy wstać pójść do magla sklepu spożywczego zrobić obrać odwiedzi rzecz itd. i tak dały nie to, więc jak i nie chce sprawiać prac, bo ich kolegów koleżanki partnerów w zakłopotanie żadnym sensie to wymienimy w takim razie chociażby zesłał aktor żadnej żyjemy naprawdę Monika Kępka Diana Krupa Beata Ziejka Marek Kasprzyk Adam Mariański Arkadiusz Wójcik to oni właśnie grają w spektaklu reżyserowanym przez Jacka Graczyka w teatrze powszechnym w Łodzi, kto chce być Żydem Marka Modzelewskiego Jacku to, jakie życzenia przed premierą już nie pamiętam, że dalsze rzeczy reżyserowi połamania języka zdaje się tak to połamania języka, ale także w granicach przyzwoitości niż bardzo dziękuję bracie byłaby dziękuję państwu był gościem kultury osobistej państwa zapraszam do teatru powszechnego w Łodzi już od 1października, kto chce być Żydem chcę proszę państwa również informacje, które już za chwilę w radiu TOK FM po informacjach Mikołaj Lizut i a teraz na poważnie dziękuję Tomaszowi owcę za pomoc w przygotowaniu programu ich Szymonowi walucie za realizację do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA